جنوب

بهترین مراکز خرید هرمز + سوغاتی چی بیاریم؟

اگر سفر به هرمز یکی از آرزوهایتان بوده و هست، با اجاره ویلا از اتاقک خیلی زود محقق می‌شود. حتما آنقدر از این جزیره عکس دیده و تعریف شنیده‌اید که وقتی پای برهنه روی ساحل سرخ آن قدم بزنید، تازه متوجه می‌شوید که شنیدن کی بود مانند دیدن! اینجا نه‌تنها سوغات رنگارنگ و خوشمزه دارد که دهانتان را آب می‌اندازد، بلکه مراکز خرید و جاهای دیدنی بسیاری هم دارد که باید با چشمان خودتان ببینید تا متوجه شوید چرا هرمز مثل گوهری آتشین و سرخ می‌درخشد. باتوجه‌به اینکه خواهان سفر به هرمز میان مردم ایران و حتی گردشگرهای خارجی زیاد است، در این مقاله به معرفی بهترین مراکز خرید هرمز می‌پردازیم و به شما می‌گوییم که کجاها برای بازدید بروید و سوغات چی بخرید.

سوغات جزیره هرمز

زنان و مردان هرمزی با هر چه در چنته دارند، صنایع دستی جذابی می سازند تا شما به بهترین سوغات جزیره هرمز در سفر خود دسترسی داشته باشید. چیزهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم تنها گوشه‌ای از هنر مردمان این خطه آفتابی و گرم است. اگر قصد اجاره ویلا در هرمز را دارید، اتاقک با بهترین اقامتگاه‌ها اینجاست.

محصولات صدفی

یکی از سوغات‌های خدادادی جزیره هرمز، صدف‌هایی هستند که خودشان را از راه‌های دور و نزدیک به ساحل هرمز می‌کشانند تا مهمان دستان شما شوند. وقتی در ساحل قدم می‌زنید، صدف‌ها زیر پاهای‌تان تکان می‌خورند تا توجه‌تان را جلب کنند. درست همین موقع است که با پایین آوردن سرتان، دلتان هم می‌ریزد. زنان خوش‌ذوق و سلیقه جنوبی، با این صدف‌ها محصولات دست‌سازی درست می‌کنند که می‌توانند تزئینی زیبا برای گردن، دست و پاهای شما باشند.

از جمله زیورآلات دست‌ساز زنان هنرمند جزیره هرمز می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • صدف‌های متنوع؛
  • سنگ‌های زینتی؛
  • پولک‌ها؛
  • مرواریدهای طبیعی؛
  • گوش‌ماهی‌های خوش‌آواز؛
  • مرجان‌های زیبا.

محصولات صدفی هرمز

محصولات حصیربافی

یکی از شغل‌های زنان و مردان جنوب، حصیربافی است. این حصیرها با دست بافته می‌شوند و طرح و نقش‌هایی دارند که همه پرورده ذهن خلاق جنوبی‌ها است. از این حصیربافی‌ها می‌توانید در آشپزخانه و دکور خانه استفاده کنید. پس هر بار که از کنار آن‌ها رد می‌شوید، یاد و خاطره روزهای خوش سفر جنوب به یادتان می‌آید.

محصولات حصیربافی هرمز

ادویه‌های اصیل جنوبی

جنوبی‌ها به غذاهایی محلی هرمز با ادویه‌های خاص و خوش‌عطر و طعم شهرت دارند، به‌همین‌دلیل یکی از پُرفروش‌ترین و محبو‌ب‌ترین سوغات جزیره هرمز، ادویه است. اگر شما هم عاشق آشپزی و امتحان کردن طعم‌های مختلف غذاها هستید، وقت آن رسیده تا ادویه‌های فعلی را کناری گذاشته و از بهترین مراکز خرید هرمز، ادویه‌های زیر را بخرید:

  • بادیان رومی؛
  • گرد لیمو؛
  • آویشن؛
  • زردچوبه؛
  • میخک؛
  • دارچین.

یادتان باشد، برای خرید ادویه به بازارچه‌های محلی و بازار قدیمی هرمز بروید، آن‌جا می‌توانید خالص‌ترین و تازه‌ترین ادویه‌ها را بخرید.

ادویه‌های هرمز

 لباس و پارچه سوزن‌دوزی

یکی از ارزشمندترین سوغات جزیره هرمز که می‌توانید آن‌ها را از محلی‌ها و بهترین مراکز خرید هرمز هم بخرید، لباس محلی است که با پارچه‌های سوزن‌دوزی دوخته شده است. پارچه‌های سوزن‌‌دوزی از ظریف‌ترین و محبوب‌ترین صنایع دستی جزیره هرمز است که خانم‌های خانه و دخترها در دورهمی‌های روزانه آن را می‌دوزند.

یکی از کارهای روزانه خانم‌های هرمز، رفتن به خانه یکدیگر و برگزاری مراسم سوزن‌دوزی لباس‌های محلی است. کار روی لباس‌ها، ساعت‌ها زمان می‌برد برای همین معمولا قیمت بالایی دارند.

حتما بارها دیده‌اید که گردشگرها با لباس‌های محلی که روی آستین و بخش‌های مختلف آن سوزن‌دوزی شده لب ساحل و روی صخره‌های جزیره هرمز عکس می‌گیرند. پخش شدن عکس‌ از این لباس‌ها در فضای مجازی باعث شده تا خیلی از گردشگرهای خارجی هم به این لباس‌های علاقه ویژه نشان دهند.

سوزن‌دوزی هرمز

برقع یا نقاب

برقع یا همان نقاب خودمان یکی از جذاب‌ترین و البته محبوب‌ترین سوغات جزیره هرمز بین گردشگرهای خانم است. این برقع‌ها، نوعی نقاب کار شده است که از بینی تا بالای ابرو را پوشانده و یکی از بخش‌های اصلی در پوشش زنان جنوبی است. حتما بارها گردشگرها را دیده‌اید که لباس جنوبی سوزن‌دوزی پوشیده‌اند و برقعی زیبا روی صورت زده‌اند. حتی اگر به‌دلیل گران بودن کار دست زنان جنوبی، منظورمان لباس‌های سوزن‌دوزی است، نتوانید آن‌ها را بخرید، قطعا یک برقع زیبا می‌تواند سوغات شما از روزهای خوش و گرم هرمز باشد.

برقع یا نقاب - عکس از آقای عکس

ترشی‌های محلی

ترشی انبه یکی از معروف‌ترین ترشی‌های محلی جزیره هرمز است که طعم و عطر و رنگ ویژه‌ای دارد. زنان جنوبی برای آماده کرده این ترشی از موادی مانند انبه تازه، تمبر هندی، رب گوجه فرنگی و زردچوبه، سرکه تند و تیز و فلفل‌های تند و خوش‌عطر استفاده می‌کنند.

ترشی‌های محلی

ماهی و میگو

انواع میگو و ماهی از جمله خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین سوغات جزیره هرمز است. این جزیره به‌دلیل قرارگیری در قلب خلیج فارس، به معدنی بزرگ از انواع ماهی‌های جنوب و میگوهای ریز و درشت دسترسی دارد.

مردان هرمز هر روز آفتاب نزده از خانه بیرون می‌روند و سوار قایق یا لنج شده و تورها را به آب خلیج می‌اندازند. خدا هم به‌اندازه روزی آن روز، ماهی و میگو به تورهای ناخدا هدیه می‌کند. ماهی‌گیرهای جزیره هرمز به حق خود قانع هستند و نمی‌خواهند که خلیج از ماهی و میگو خالی شده و روزی بقیه ماهی‌گیرها را بِبُرند. پس وقتی تور پُر شد به سمت ساحل برگشته، ماهی‌ها و میگو‌ها را دسته‌بندی می‌کنند و به بازار محلی ماهی‌فروشان می‌برند. میگو و ماهی از غذاهای اصلی و اصیل جنوبی است و می‌توانید در رستوران‌های نزدیک بازار محلی که نیاز روزانه خود را از همین بازار می‌خرند دلی از عزا درآورید.

ماهی و میگو هرمز

خوشمزه‌ترین ماهی‌های جزیره هرمز

  • ماهی هامور؛
  • ماهی سنگسر؛
  • میش ماهی؛
  • ماهی ساردین؛
  • ماهی مقوا؛
  • ماهی سرخو.

وقتی مردان زحمتکش ماهیگیر به خانه برمی‌گردند، زن‌های زیبا و کدبانوی آن‌ها با صید روز غذاهای سنتی و محلی هرمز را آماده می‌کنند. اینجاست که وقتی از کنار هر خانه‌ای در هرمز رد شوید، بوی ماهی و غذای محلی مستتان می‌کند.

بهترین مراکز خرید هرمز

جزیره هرمز کوچک است و در آن بیشتر بازارچه‌های سنتی راه‌اندازی می‌شود، پس به مراکز خرید آنچنانی مثل شهرهای دیگر دسترسی ندارید. اینجا مردم بعضی از روزها مثل سه‌شنبه‌بازار، پنجشنبه‌بازار یا جمعه‌بازار کنار مسیرهای اصلی بساط می‌کنند و همان می‌شود بهترین مراکز خرید هرمز. تازه حال‌وهوای آن جذاب‌تر از ساختمان‌های مراکز خریدی است که در جاهای دیگر دیده‌اید، حداقل اینجا کنار ساحل قدم می‌زنید و مردم محلی را می‌بینید که لباس‌های رنگارنگ پوشیده و خنده گرمشان شما را به روزی دلنشین دعوت می‌کند.

بازار قدیم هرمز

بازار قدیم هرمز یکی دیگر از بهترین مراکز خرید هرمز است که در آن به هر چیزی دسترسی دارید. این بازار در بافت شهری جزیره قرار گرفته و پُر از مغازه‌های بزرگ و کوچک است. فروشنده‌های محلی در این مغازه‌ها انواع جنس‌های مختلف از خوراکی و نوشیدنی گرفته تا ادویه و لباس را می‌فروشند. البته یکی از بخش‌های مهم بازار، بخش صنایع دستی آن است که باید حتما به آن سر بزنید.

شاید بازار قدیم هرمز آن شور و هیجان و هیاهوی سال‌های اول را نداشته باشد؛ اما هنوز یکی از مهم‌ترین مراکز خرید هرمز است.

بازار قدیمی هرمز

بازارچه صنایع دستی هرمز

یکی از معروف‌ترین و بهترین مراکز خرید هرمز، بازارچه سنتی است. این بازار پر از شور زندگی است؛ چون در آن محصولاتی فروخته می‌شود که زنان و مردان هرمزی با دستان پینه‌بسته خودشان ساخته‌اند. این بازارچه در کنار ساحل هرمز برگزار می‌شود، پس خرید کردن از آن هم فال است و هم تماشا.

در بازارچه صنایع دستی هرمز، هر چیزی که جزو هنر دستان زنان و مردان جزیره باشد را می‌توانید با قیمتی مناسب بخرید. این صنایع دستی بیشتر شامل موارد زیر می‌شود:

  • محصولات حصیربافی؛
  • مجسمه‌؛
  • زیورآلات با صدف و مرجان و مروارید؛
  • شیشه‌های پُر از خاک‌های رنگی هرمز؛
  • لباس‌های سنتی و سوزن‌دوزی جنوبی؛
  • برقع؛
  • غذاهای گرم محلی؛
  • شیرینی و کلوچه؛
  • نان معروف تموشی؛
  • ترشی انبه؛
  • انواع ادویه؛
  • فلافل داغ و تند جنوبی؛
  • کلاه‌های دست‌بافت؛
  • سفره‌های تزئینی؛
  • زیرانداز؛
  • کیف‌های سوزن‌دوزی شده؛
  • سبدهای بافت رنگارنگ.

بازارچه سنتی جزیره هرمز از ساعت ۸ صبح کار خود را شروع می‌کند و کم‌کم تعداد فروشنده‌ها و خریدارها بیشتر می‌شود. چون اینجا بازار روز است و روشنایی خاصی ندارد، پس تا وقتی خورشید از ساحل هرمز خداحافظی کند بازار باز خواهد بود. غروب که بشود و نور سرخ خورشید روی دریا و خاک‌های رنگی ساحل بیفتد، فروشنده‌ها کم‌کم بساط خود را جمع می‌کنند تا به خانه بروند. درست همین وقت است که باید از خرید دست بکشید و به سمت اقامتگاه خود بروید. یادتان باشد، اینجا پاتوق مردم محلی و گردشگرهای جزیره هرمز است پس لقب بهترین مرکز خرید هرمز برازنده آن است.

جاهای دیدنی جزیره هرمز

جاهای دیدنی هرمز آنقدر زیاد است که باید چند روزی را صرف گشت‌وگذار در جزیره کنید.

ساحل سرخ هرمز

یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی جزیره هرمز، ساحل سرخ آن است. این ساحل با خاک آتشین تزئین شده و وقتی موج‌ها خودشان را به ساحل برسانند گونه‌هایشان از شرم حضور ساحل، سرخ خواهد شد. می‌دانید آرامش‌بخش‌ترین و حال‌خوب‌کننده‌ترین قسمت ماجرا کجاست؟ قدم زدن در ساحل و سرخ شدن انگشتان پاهای شما، انگار که مادربزرگ گیسو کمندتان، پاهای شما را حنا گذاشته باشد.

لوکیشین ساحل سرخ هرمز روی گوگل‌مپ

غار الهه نمک هرمز

غار الهه نمک انگار محل زندگی و آرامش ابدی الهه‌ای است که وظیفه او حفاظت و مراقبت از منابع نمک جزیره هرمز است. اینجا ساکت‌ترین بخش جزیره است که خبری از هیاهوی مرغ‌های دریایی هم در آن نیست چه برسد به مردمی که بازار را روی سرشان می‌گذارند.

شاید دلیل اصلی نام‌گذاری این غار، وجود معدن بزرگی از نمک است که مردم آن قدیم‌ترها با تبر و تیشه از آن نمک استخراج می‌کردند. این ضربه‌های تبر و تیشه، آهنگی دلنشین را درون غار طنین‌انداز می‌کرد که انگار الهه‌های دارد آواز می‌خواند.

غار الهه نمک در انتهای دره‌ای زیبا قرار گرفته و برای ورود به آن باید کفش‌های خودتان را در بیاورید. ساختار غار، سست است؛ پس با احتیاط قدم بردارید و حواستان باشد بدون راهنمای محلی و کاربلد وارد بخش‌های کشف‌نشده غار نشوید.

لوکیشن غار الهه نمک هرمز روی گوگل‌مپ

دره مجسمه‌ها هرمز

یکی از جاهای دیدنی جزیره هرمز که در رتبه‌‌های اول لیست گردشگرها قرار گرفته، دره مجسمه‌ها است. اینجا یک نمایشگاه طبیعی است که هنرمندان ویژه آن صخره و باد هستند. این دو عنصر در کنار هم، نقش مجری نمایشگاه دره مجسمه را بازی می‌کنند و هر روز هم در نمایشگاه حضور دارند.

اینجا کسی کنار مجسمه‌ها نوشته‌ای نگذاشته تا بدانید با چه هنری روبرو هستید. پس باید از قوه تخیل خودتان استفاده کنید و مثل میکل آنژ، اثر هنری و مجسمه را از دل صخره‌ها بیرون بکشید. بعضی از مجسمه‌ها به‌شکل حیوانات هستند و اگر کمی دقت کنید اژدهایی بزرگ را هم خواهید دید.

لوکیشن دره مجسمه‌های هرمز روی گوگل‌مپ

جنگل حرا هرمز

جنگل حرا هرمز را می‌توان به‌عنوان اعجوبه‌ای توصیف کرد که در جزر و مد خلیج پاهای خودش را از آب بیرون می‌کشد تا شما را شگفت‌زده کند. جنگل حرا شهرتی جهانی دارد چون هیچ جای دیگری نمی‌توانید درخت‌هایی را ببینید که با آب شور زندگی مسالمت‌آمیزی داشته باشند. درخت‌ها جوری سبز و سرحال هستند که تصور می‌کنید از شیرین‌ترین آب‌ها می‌نوشند. جالب است بدانید که ریشه‌های درخت‌های جنگل حرا، خانه ماهی‌ها و حیوانات آبزی زیادی است و برای خودشان قصری درست کرده‌اند.

لوکیشن جنگل حرا هرمز روی گوگل‌مپ

قلعه پرتغالی‌ها هرمز

قلعه پرتغالی‌ها که حالا نشانه‌ای برای اثبات استعمار ایران توسط پرتغال است، روی بستری سرخ از خاک زیبای جزیره هرمز قرار گرفته است. دیوارهای قلعه آنقدر ضخیم و پهن هستند که تصور می‌کنید پرتغالی‌ها از مردم هرمز می‌ترسیدند که نکند یک‌باره به قلعه حمله کنند. آن‌ها در طول سال‌ها سوءاستفاده از این خاک، قلعه‌ای برای خودشان ساخته بودند که نه‌تنها نفوذناپذیر بود بلکه به مرکزی برای تجارت گوهرهای بی‌نظیر جزیره هم تبدیل شده بود.

قدمت این قلعه به ۵۰۰ سال قبل برمی‌گردد و حالا با شلاق باد و هوای گرم جزیره، بخش‌هایی از آن تخریب شده است. اما هنوز می‌توانید آثاری از حضور پرتغالی‌ها را در آن ببینید که شامل یک توپ قدیمی و زنگ‌زده و چند چیز دیگر است.

لوکیشن قلعه پرتغالی‌های هرمز روی گوگل‌مپ

قصر بی بی گل هرمز

قصر که چه بگویم، ۲ تا طاق است که دیواری لاجون آن‌ها را به هم وصل کرده است. اینجا آرامگاه ۲ خواهر است و انگار هر کدام از آن‌ها یکی از طاق‌ها را برای خودش برداشته باشد. مردم محلی به قصر بی‌بی‌گل، قصر دو خواهر هم می‌گویند. قصر در گذشته‌های دور آرامگاه ۲ خواهر از ۷ خواهری بوده که خانواده‌ای اعیان و ثروتمند داشتند. شاید برای همین بوده که برای آن‌ها قصر ساخته‌اند.

لوکیشن قصر بی‌بی‌گل هرمز روی گوگل‌مپ

موزه دکتر نادعلیان

خانه یا عمارت دکتر نادعلیان فقط یک موزه نیست، اینجا ترکیبی از آثار تاریخی و فروشگاهی خانگی است که در آن نمونه‌هایی بی‌نظیر و زیبا از صنایع دستی مردم هرمز را هم می‌بینید. بنابراین در کنار آثار و یادگاری‌هایی از دکتر نادعلیان می‌توانید با هنر دست زنان جزیره هم آشنا شوید.

لوکیشن موزه دکتر نادعلیان جزیره هرمز روی گوگل‌مپ

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز، اول‌های فصل بهار و آخرهای فصل زمستان است. اینجا آفتاب طوری می‌تابد که به‌سختی می‌توان سایه‌ای پیدا کرد. خودتان بهتر از ما می‌دانید که جنوب چقدر گرم است، پس نباید فصل تابستان را برای سفر انتخاب کنید چون شما مثل مردم هرمز به این آب‌وهوای گرم و آفتاب سوزان و بی‌رحم عادت ندارید.

بهترین مراکز خرید هرمز و ذوق وسایل جدید

در این مقاله با بهترین مراکز خرید هرمز آشنا شدید و حالا می‌دانید بعد از گردش در جاهای دیدنی جزیره، برای دوستان و البته خودتان سوغات چی بخرید. هرمز جاهای دیدنی زیادی دارد و ۲ بازار سنتی و بازارچه صنایع دستی آن شما را سر ذوق می‌آورد از بس که رنگ و عطر و طعم‌های جدید و عجیب در آن پیدا می‌شود. جزیره هرمز برای سفری چند روزه به ساحلی سرخ و آتشین مثل غروب خورشید فوق‌العاده است، فقط حواستان باشد این جزیره خواهان زیادی دارد، بنابراین اگر از قبل برای رزرو اقامتگاه اقدام نکنید شاید جایی گیرتان نیاید. پس بهتر است قبل از سفر، اقامتگاه خود را آنلاین از اتاقک رزرو کنید.

Rate this post

فرحناز احمدزاده

گفتن داستان‌ها از زاویه‌ای دیگر، پیشۀ من است. داستان‌هایی که پنجره‌ای رنگی روبه‌روی چشمان شما باز می‌کنند تا در میان ازدحام دنیای بیرون، راه خود را پیدا کنید. می‌نویسم تا با اشتیاق دنبال آرزوها بروید، با آگاهی بخرید، آسان سفر کنید و زندگی را راحت‌تر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا