هرمزگان

تالاب لیپار چابهار: شگفتی طبیعت صورتی در جنوب ایران

ایران به اندازه کافی شگفتی دارد اما هر چه تالاب و دریاچه تابه‌حال در ایران دیده‌اید را فراموش کنید چون قرار است با جایی آشنا شوید که تمامی کلیشه‌های عادی روزانه ما را شکسته و تالابی را تحویل چشمان شما می‌دهد که رنگش صورتی است. زیبایی منحصربه‌فرد تالاب لیپار چابهار چشمتان را خیره خواهد کرد. خصوصا اگر هم‌زمان با غروب خورشید یا طلوع خورشید به این منطقه برسید، تلالو نور سرخ و آتشین خورشید را در آب‌های صورتی تالاب می‌بینید که چطور هنرنمایی می‌کنند. آب صورتی‌رنگ تالاب باعث شده تا این منطقه به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم چابهار تبدیل شود. اما آیا می‌دانید وقتی همه آب‌های جهان زلال هستند چطور آب دریاچه چابهار صورتی شده است؟ در این مقاله می‌خواهیم از راز صورتی‌شدن آب تالاب لیپار برای شما بگوییم.

معرفی تالاب لیپار

تالاب لیپار چابهار در دشتی به همین اسم یعنی «لیپار» قرار دارد. اما می‌دانید چرا به این منطقه و این دریاچه لیپار می‌گویند؟

در گویش محلی و زبان بلوچی به جایی که آب رودخانه با آب دریا تلاقی می‌کند، «لیپار» می‌گویند. برای همین هم اسم این تالاب را لیپار گذاشته‌اند یعنی «محل تلاقی آب رودخانه با آب دریا».

این دریاچه صورتی چابهار از آب شور دریا هم تغذیه می‌کند، پس آب آن شور است. تالاب لیپار در واقع نوعی از دشت‌های آبرفتی است که وسعت بالایی حدود ۱۴ کیلومتر دارد. این دشت آبرفتی بر اثر بارندگی، وجود دریا و نفوذ آب آن به داخل تالاب و سیلاب‌های منطقه‌ای ایجاد شده است.

البته نباید وجود سازه‌های دست بشر مثل جاده ساحلی گردشگری چابهار به گواتر را نادیده گرفت که به‌صورت غیرمستقیم روی ساختار آن تاثیر گذاشته است. همین جاده‌ها دسترسی به تالاب لیپار را ساده کرده‌اند.

چرا تالاب لیپار صورتی است؟

دریاچه لیپار چابهار به خاطر وجود موجودات خیلی ریزی که به آن‌ها پلانکتون‌های گیاهی گفته می‌شود صورتی می‌شود. این پلانکتون‌ها فعل‌وانفعالاتی در آب دریاچه ایجاد می‌کنند که آن را صورتی و قرمز می‌کند.

وجود حدود ۹۰% از پلانکتون‌های گیاهی و ورود مواد معدنی و آلی از طریق رودخانه به دریاچه در کنار جریان‌های دریایی موسمی به اسم «مونسون» باعث شده تا این تالاب صورتی شود.

تعداد این پلانکتون‌های گیاهی در طول ماه‌های سال تغییراتی دارد و از اواسط ماه خرداد تا ماه شهریور افزایش پیدا کرده و همین‌طور زیاد می‌شود تا در ماه آذر به حداکثر تعداد خود می‌رسد. اینجاست که رنگ دریاچه ناگهان برمی‌گردد و صورتی می‌شود و فصل سفر از راه می‌رسد.

لیپار

موقعیت جغرافیایی تالاب لیپار

دریاچه صورتی چابهار در قسمت جنوبی استان سیستان و بلوچستان قرار گرفته و از جنوب به دریای عمان نزدیک است. بنابراین طبیعی است که گاهی آب دریا خودش را به تالاب برساند تا با آن تلاقی کند. آشتی میان دریاچه و دریای عمان هر سال در فصل بارندگی رخ می‌دهد چون آب دریاچه زیاد شده و می‌تواند سر انگشتان خود را به دریا برساند. این دریاچه از غرب به بله‌سر می‌رسد که آن طرف‌ترش روستای رمین قرار دارد.

برای دسترسی به تالاب لیپار چابهار باید اول به سمت روستای رمین در ۱۵ کیلومتری چابهار بروید. برای رسیدن به روستا هم باید از جاده ساحلی چابهار به خلیج گواتر استفاده کنید.

آدرس دریاچه لیپار چابهار

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان، مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر و در نزدیکی روستای رمین.

لوکیشن تالاب لیپار چابهار روی گوگل‌مپ

زیبایی‌های تالاب لیپار

زیبایی‌های تالاب های ایران خصوصا تالاب لیپار چابهار را می‌توان در فصل‌های مختلف به چشم دید، فقط باید عزم سفر کنید. شگفتی اصلی تالاب همان آب صورتی است که در برخی از ماه‌های سال تیره‌تر می‌شود. اما شاید بهتر باشد کمی دقیق‌تر نگاه کنیم چون در این شرایط زیبایی‌های دیگری را هم می‌بینیم.

گونه‌های گیاهی و جانوری تالاب

آب دریاچه صورتی چابهار شور است پس فقط جانوران و گیاهانی می‌توانند در این دریاچه دوام بیاورند که با آب شور میانه خوبی دارند. اینجا گونه‌های متفاوتی از گیاهان و جانوران داخل آب و بیرون از آن زندگی می‌کنند و یک‌جورهایی خودشان را با اقلیم و شرایط تالاب وفق داده‌اند.

چون آب دریاچه شور است گونه های گیاهی و جانوری زیادی اینجا دیده نمی‌شود و آن‌ها هم که برای همیشه حضور دارند همان پلانکتون‌ها هستند. اما پرندگان مهاجر تالاب لیپار را می‌توانید هرازگاهی ببینید که بیشتر شامل فلامینگو، مرغابی، پلیکان و چنگر هستند.

این پرنده‌ها در فصل زمستان به تالاب می‌آیند و بعد از آن مهاجرت می‌کنند. از دیگر جانوران تالاب لیپار چابهار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که طبق آمار تعداد آن‌ها به‌دست آمده است.

  • ۹۳ گونه از پلانکتون‌های گیاهی؛
  • ۳۱ گونه از پلانکتون‌های جانوری؛
  • ۶۴ گونه از انواع نرم‌تنان؛
  • ۸۵ گونه از ماهی‌ها؛
  • ۲۴ گونه از سخت‌پوستان؛
  • ۱۴ گونه از مایوبنتوزها؛
  • ۶۴ گونه از انواع جلبک‌های گیاهی.

گونه‌های گیاهی اطراف تالاب لیپار چابهار هم شامل موارد زیر می‌شود.

  • بوته‌ها و درختچه‌های گز؛
  • چش؛
  • کهور؛
  • نی؛
  • بلوط؛
  • حرا؛
  • گیاه پنبه وحشی.

دریاچه صورتی چابهار

تجربه‌های گردشگری در تالاب لیپار

جاذبه های گردشگری چابهار زیاد هستند و می‌توانید علاوه‌بر تالاب به این مناطق هم سری بزنید. پرندگان مهاجر تالاب لیپار خودشان تجربه‌ای جذاب برای کسانی هستند که به این منطقه سفر می‌کنند. پس اگر در فصل مهاجرت پرنده‌ها به تالاب سفر کرده باشید قطعا پرنده‌هایی مثل فلامینگو و مرغابی و پلیکان را خواهید دید.

طبیعت چابهار و این منطقه آنقدر زیبا هستند که بتوانید تجربه گردشگری خودتان را با عکاسی حرفه‌ای از دریاچه شروع کنید. اگر بخت با شما یار باشد می‌توانید از حضور پرنده‌ها در آب دریاچه یا پرواز آن‌ها بالای آب‌های صورتی تالاب عکس بگیرید. البته پیاده‌روی در کنار مسیر ساحلی تالاب هم لطف خودش را دارد. جایی آرام با صدای موج‌های صورتی که به ساحل نمکی سیلی می‌زنند.

بهترین زمان بازدید از تالاب لیپار

تالاب صورتی ایران فقط بعضی از ماه‌های سال پُر آب می‌شود و می‌توانید رنگ صورتی مایل به قرمز آن را ببینید. پس بهترین زمان بازدید از تالاب لیپار فصل‌های پُر آب دریاچه است که معمولا بین وسط‌های فصل زمستان تا اوایل فصل بهار یعنی ماه‌های بهمن، اسفند و فروردین است. البته می‌توانید در ماه‌های شهریور و مهر هم به بازدید تالاب بروید اما خب هوا مثل زمستان و اوایل بهار خنک و دلنشین نیست و ممکن است گرمتان شود. یادتان باشد اصلا تابستان را برای سفر به دریاچه لیپار چابهار انتخاب نکنید چون آب دریاچه در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

شرایط آب و هوایی و فصل‌های مناسب بازدید

لیپار در تمام روزهای سال پُرآب و صورتی نیست. وقتی آب دریاچه کم شود، تازه بعضی از درختچه‌ها سر از آب بیرون می‌آورند اما شاید دیگر آن لطف ماه‌های پُر آب را نداشته باشد. طبیعت چابهار مثال‌زدنی است اما اگر اهل طبیعت گردی در چابهار هستید و کمی هم با آب‌وهوای گرم و خشک مشکل دارید، پس بهتر است از بهمن تا فروردین سراغ دریاچه صورتی چابهار بروید. در این دوره زمانی، نه‌تنها دریاچه پُر آب است و رنگ زیبای صورتی به خود گرفته بلکه آب‌وهوا آنقدر دلچسب هست که بخواهید چند روزی را در چابهار بمانید.

نکات مهم برای بازدید از تالاب لیپار

برای بازدید از دریاچه و سفر به چابهار باید نکات زیر را در نظر داشته باشید.

نکات ضروری برای مسافران

  • اگر با خودروی شخصی خودتان سفر می‌کنید، کمی بنزین اضافه همراه داشته باشید.
  • تالاب در فصل زمستان آب‌وهوایی مطبوع و خنک دارد اما ممکن است شب‌ها کمی سرد باشد، پس با خودتان یک‌دست لباس سبک و گرم ببرید.
  • اینجا امکانات رفاهی آنچنانی ندارد پس با خودتان خوراکی و خصوصا آب آشامیدنی ببرید.
  • اگر می‌خواهید شب را در تالاب بمانید، باید چادر و تجهیزات روشنایی ببرید.
  • بهترین مسیر رسیدن به تالاب مسیر جاده ساحلی چابهار به گواتر است که از روستای رمین می‌گذرد.

تالاب صورتی چابهار

تاثیر تالاب بر فرهنگ محلی

تالاب صورتی چابهار به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مهم تاثیر زیادی روی اقتصاد و فرهنگ منطقه داشته است. در نزدیکی تالاب بازارچه‌ای راه‌اندازی شده که مردم محلی در آن دست‌سازهای زیبا و صنایع دستی چابهار را می‌فروشند. تازه این تمام ماجرا نیست، روستاهای طول مسیر هم رونق پیدا کرده و اقامتگاه‌هایی راه‌اندازی شده که خودشان منبع درآمدی برای اهالی هستند. گردشگرها هم ارتباط نزدیک‌تری با فرهنگ و آداب و رسوم مردم چابهار پیدا کرده‌اند که برای آن‌ها سفر را لذت‌بخش‌تر می‌کند.

دسترسی به تالاب لیپار

دسترسی به تالاب از روش‌های مختلفی ممکن است که می‌تواند شامل خودروی شخصی، تورهای محلی و تاکسی دربستی باشد. فقط کافی است خودتان را به چابهار برسانید و بعدش هم از مسیرهایی که در ادامه می‌گوییم به تالاب بروید.

چطور به تالاب لیپار برویم؟

برای دسترسی به تالاب و طبیعت گردی در چابهار می‌توانید چند روش را انتخاب کنید که به شرح زیر هستند.

خودروی شخصی

برای سفر با خودروی شخصی به تالاب لیپار چابهار باید وارد جاده ساحلی چابهار به گواتر شوید. در انتهای این جاده به روستای رمین می‌رسید. مسیرتان را همین‌طور ادامه دهید تا در سمت راست خود از بله‌سر عبور کنید. چند کیومتری که جلوتر بروید تلالو نور خورشید در آب صورتی دریاچه را خواهید دید. بخشی از مسیر خاکی است پس با احتیاط رانندگی کنید. در مسیرتان از بازارچه محلی تالاب لیپار هم عبور می‌کنید. پس اگر دلتان دست‌سازهای محلی مردم این منطقه را می‌خواهد نیش‌ترمز زده و پیاده شوید.

تاکسی‌های دربستی

اگر با هواپیما تا چابهار رفته باشید می‌توانید از همان‌جا یک تاکسی دربستی یا بی‌سیم بگیرید و به سمت تالاب بروید.

تورهای محلی

تورهای محلی شاید بهترین انتخاب برای طبیعت گردی در چابهار و بازدید از دریاچه صورتی باشند. این تورهای محلی زیروبَم جاذبه های گردشگری چابهار را بلدند و می‌دانند چطور شما را سریع به تالاب برسانند.

تالاب صورتی ایران

جاذبه‌های اطراف تالاب لیپار

جاذبه‌های زیادی اطراف دریاچه لیپار چابهار وجود دارد که باید حتما از آن‌ها بازدید کنید. پس طوری برنامه‌ریزی کنید که صبح خروس‌خوان از اقامتگاه خود بیرون زده و سریع به تالاب برسید تا بعد از آن بتوانید سواحل و جاهای دیدنی چابهار که در ادامه معرفی می‌شوند را ببینید.

سواحل چابهار و جاذبه‌های نزدیک به تالاب

ساحل چابهار خودش یکی از جاذبه های گردشگری چابهار است که باید از نزدیک دید. حس‌وحالی که اینجا تجربه می‌کنید هیچ شباهتی به بازدید از ساحل دریای خزر ندارد. پس این دو منطقه را نمی‌توان با هم مقایسه کرد. جاذبه های دیدنی چابهار نزدیک به تالاب در ادامه معرفی می‌شوند.

کوه های مریخی چابهار

کوه‌های مریخی

یکی از عجایب چابهار که با دیدن آن دهانتان باز می‌ماند، کوه‌های مریخی است که به آن‌ها «کوه‌های مینیاتوری» هم می‌گویند. این کوه‌ها تا کیلومترها ادامه دارند و در دل آن‌ها دریاچه صورتی چابهار قرار گرفته است.

کوه‌های مریخی را که از دور تماشا کنید، تصور می‌کنید که در اندازه‌های مینیاتوری و با ظرافت ساخته شده‌اند اما ابهت آن‌ها از نزدیک هوش از سرتان می‌برد. جالب است بدانید که هر سال همایشی در این منطقه با اسم «مریخ نوردی در چابهار» برگزار می‌شود و کسانی که به طبیعت چابهار علاقه دارند مسیر مشخصی را از ساحل دریای عمان تا کوه‌های مریخی پیاده‌روی می‌کنند.

آدرس کوه‌های مریخی چابهار

استان سیستان و بلوچستان، حدود ۴۰ تا ۵۰ کیلومتری شهرستان چابهار

لوکیشن کوه‌های مریخی روی گوگل‌مپ

خلیج گواتر

بندر گواتر در سیستان و بلوچستان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهمی است که به اسم «انتهای جاده‌های ایران» هم شناخته می‌شود. فضای خلیج گواتر خیلی شبیه به فیلم‌های خیالی مریخی است. پس وقتی قدم به خلیج بگذارید کمی تعجب خواهید کرد.

جاده‌ای که به خلیج می‌رسد کمی وهم‌انگیز است. این وهم را همه در طول روز تجربه کرده‌اند حالا تصور کنید در شب چه اتفاقی قرار است رخ دهد. اگر در طول این مسیر خودتان باشید و خودتان، صدای سکوت را می‌شنوید که از لابلای پنجره‌های ماشین می‌پیچد و گَردش را روی صورتتان می‌ریزد. پس بهتر است تنها سفر نکنید و روز را برای رفتن به خلیج انتخاب کنید.

دریاچه صورتی چابهار

آدرس بندر گواتر

استان سیستان و بلوچستان، چابهار، گواتر

لوکیشن بندر گواتر روی گوگل‌مپ

سواحل دریای عمان و ساحل صخره‌های چابهار

یکی از جاهای دیدنی و جاذبه های گردشگری چابهار، ساحل دریای عمان خصوصا ساحل صخره ای چابهار است. چابهار تنها شهر ایران است که به‌صورت مستقیم به دریای عمان و اقیانوس هند دسترسی دارد. اینجا رونق بازار را کشتی‌های باری تعیین می‌کنند که از کشورهای دور و نزدیک به ایران سفر کرده‌اند.

ساحل صخره‌ای چابهار همان‌طور که از اسمش پیداست به‌جای خاک نرم و شن و ماسه، صخره‌هایی سخت و خشن دارد که در مقابل شلاق بی‌امان و مداوم آب دریای عمان مقاومت کرده و خم به ابرو نمی‌آورند. یکی از قشنگ‌ترین چیزهایی که اینجا می‌توانید ببینید، غروب خورشید است که رنگ‌های عجیب آن با چشمانتان بازی می‌کند.

آدرس ساحل صخره‌ای چابهار

استان سیستان و بلوچستان، جاده چابهار، روستای رمین، خیابان کارگر، مجموعه تفریحی ساحل صخره‌ای چابهار یا دریا بزرگ

لوکیشن ساحل صخره‌ای چابهار روی گوگل‌مپ

دریاچه صورتی چابهار و بازی رنگ‌ها در غروب خورشید

وقتی به نزدیکی تالاب لیپار چابهار می‌رسید، ترکیبی از رنگ صورتی دریاچه و آبی آسمان را می‌بینید که در خط افق با هم تلاقی کرده‌اند. اینجا جادویی رخ داده که زمین صورتی و آسمان آبی است پس نباید لحظه‌ای از آن چشم بردارید. در ماه‌های بهمن و اسفند و فروردین هر سال، دریاچه صورتی چابهار پُر آب می‌شود و میزبان پرنده‌های مهاجر خواهد بود. در این ماه‌ها است که باید بار سفر ببندید و راهی چابهار شوید. سفر به این خطه دنیایی از شگفتی‌ها را برای شما به ارمغان می‌آورد. اما برای اینکه اقامتگاهی خوب داشته باشید بهتر است قبل از سفر آن را از سایت اتاقک رزرو کنید.

سوالات متداول

  1. چرا آب تالاب لیپار چابهار صورتی می‌شود؟ در این تالاب تعداد خیلی زیادی از پلانکتون‌ها و جلبک‌های صورتی زندگی می‌کنند و بعضی از واکنش‌های طبیعی در این دریاچه باعث شده تا آب به رنگ صورتی و گاهی قرمز درآید.
  2. بهترین فصل سفر به دریاچه لیپار چابهار چه زمانی است؟ بهترین زمان برای سفر به این دریاچه صورتی، از بهمن ماه هر سال تا فروردین سال بعد است. چون در این زمان دریاچه پُر آب خواهد بود.
  3. جاذبه های گردشگری چابهار در نزدیکی تالاب صورتی کدامند؟ خلیج گواتر، سواحل دریای عمان و ساحل صخره‌ای چابهار و کوه‌های مریخی از جمله جاذبه‌های گردشگری چابهار در نزدیکی تالاب هستند.

فرحناز احمدزاده

گفتن داستان‌ها از زاویه‌ای دیگر، پیشۀ من است. داستان‌هایی که پنجره‌ای رنگی روبه‌روی چشمان شما باز می‌کنند تا در میان ازدحام دنیای بیرون، راه خود را پیدا کنید. می‌نویسم تا با اشتیاق دنبال آرزوها بروید، با آگاهی بخرید، آسان سفر کنید و زندگی را راحت‌تر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا