سخن از هرجا

راهنمای سواحل جنوب ایران؛ زیباترین مکان‌ها برای لذت بردن از دریا

وقتی مدرسه‌ها باز می‌شود، ندای خنک شدن هوا هم به گوش می‌رسد. درست همین زمان است که می‌توان به سواحل جنوب ایران سفر کرد. جاذبه‌های گردشگری و موقعیت سواحل جنوبی ایران باعث شده تا فصل زمستان به‌مفهوم هر روز ماندن در خانه نباشد. آب‌وهوای دلچسب و خنک شهرهای جنوبی شما را به یک سفر جدید فرا می‌خواهند تا با تنوعی بالا از طبیعیت جانوری و گیاهی، تاریخ و فرهنگ همراه شوید. ایران از شرقی‌ترین جنوبش تا غربی‌ترین جنوبش، ساحل دارد که همه دیدنی، خاص، پُر از امکانات و متفاوت هستند. سواحل دریای عمان و سواحل خلیج فارس در این میان اهمیت بیشتری پیدا کرده‌اند چون جاهای گردشگری و جزیره‌های زیادی در این سواحل هستند. قطعا متوجه شده‌اید که در این مقاله قرار است درباره بهترین سواحل خلیج فارس و دریای عمان صحبت کنیم پس برای شروع سفر همراه ما باشید.

معرفی بهترین سواحل جنوب ایران

سواحل جنوب ایران به‌دلیل دسترسی به آب‌های خلیج فارس و دریای عمان گسترده هستند. بنابراین از جنوب‌شرقی ایران تا جنوب‌غربی آن می‌توانید به سواحلی دسترسی داشته باشید که هر کدام داستانی برای گفتن و زیبایی‌ای برای عرضه دارند.

ساحل مرجان کیش

ساحل مرجان یکی از بهترین سواحل خلیج فارس است که در جنوب شرقی جزیره کیش قرار گرفته و به آن ساحل حافظیه هم می‌گویند. در این ساحل می‌توانید منظره زیبای خلیج آبی فارس را ببینید. از تفریحات آبی جنوب ایران در ساحل مرجان کیش می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

  • تفریحات دریایی کیش؛
  • پیاده‌روی در ساحل مرجان کیش؛
  • عکس گرفتن با تندیس ساحل مرجان؛
  • سواری با موتور برقی و موتور چهارچرخ؛
  • کمپینگ در آلاچیق‌های ساحل؛
  • اقامت در خانه‌های ساحلی.

آب دریای ساحل مرجان آنقدر زلال و تمیز است که وقتی قایق‌سواری می‌کنید می‌توانید رقص عروس‌های دریایی را در آب ببینید. البته حیوانات دیگری هم هستند که در این تفریح می‌توان آن‌ها را دید و شامل صدف‌ها، مرجان‌ها، شقایق‌های دریایی، حلزون‌ها و ماهی‌ها می‌شوند.

ساحل مرجان جنوب ایران
عکس از گوگل‌مپ

آدرس ساحل مرجان کیش

استان هرمزگان، شهرستان بندرلنگه، بخش کیش، جنوب شرقی جزیره، خیابان جهان، میدان مرجان، پارک ساحلی مرجان

لوکیشن ساحل مرجان کیش روی گوگل‌مپ

ساحل میرمهنا

ساحل میرمهنا در واقع یک پارک ساحلی است که در بخش شمالی جزیره کیش قرار گرفته و محله معروف عرب‌ها هم در نزدیکی آن قرار دارد. در سواحل بکر جنوب ایران علاوه‌بر تفریحات آبی، حیوانات زیبا و نادری را خواهید دید که حس خوب سفر به این منطقه را دوچندان می‌کنند.

ساحل میرمهنا جایی است که می‌توانید هر روز رژه حیوانات آبی زیر را در آن ببینید.

  • مرغ‌های ماهی‌خوار؛
  • لک‌لک‌ها؛
  • انواع صدف‌ها؛
  • انواع حلزون‌ها؛
  • لاک‌پشت‌های آزاد.

ساحل میرمهنا جایی فوق‌العاده برای گردش خانوادگی است چون تمامی امکانات لازم را دارد. علاوه‌بر مسیر پیاده‌روی و آلاچیق‌هایی که ساخته‌اند، جایی برای گذاشتن منقل و کباب کردن جوجه‌ها ساخته شده که کار را برای گردشگرها راحت کرده است.

ساحل میرمهنا کیش
عکس از گوگل‌مپ

آدرس ساحل میرمهنا

هرمزگان، شهرستان بندرلنگه، بخش کیش، شمال جزیره، بلوار پیامبر

لوکیشن ساحل میرمهنا روی گوگل‌مپ

ساحل نایبند در بوشهر

منطقه حفاظت‌شده نایبند بوشهر یکی از زیباترین ساحل جنوب ایران را دارد که مساحت آن حدود ۱۹۵۰۰ هکتار است. این منطقه حدود ۴۴ سال پیش با هدف مراقبت و حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی به منطقه حفاظت‌شده تبدیل شد. جالب اینجاست که در سال ۱۳۸۳، ساحل نایبند که در یکی از شهرهای ساحلی ایران قرار گرفته به‌عنوان تنها پارک ملی دریایی ایران معرفی شد.

داستانی سخت و جان‌فرسا پشت منطقه حفاظت‌شده نایبند است که با تاسیسات و پس‌آب‌های سمی‌ منطقه پارس جنوبی عسلویه گره خورده است. این منطقه به‌دلیل اینکه ناحیه‌ای حفاظت‌شده است، آرامش ویژه و خاصی دارد و طبیعت آن مثل چندین سال گذشته بکر و دست‌نخورده باقی مانده است.

گونه‌های نایابی که در این ساحل زندگی می‌کنند هنوز در معرض خطر پس‌آب‌های تاسیسات پارس جنوبی عسلویه قرار دارند و نگرانی‌های محیط‌زیستی امان آن‌ها را بریده است. اما با این وجود، هنوز امید به زندگی وجود دارد چون می‌توان آن‌ها را در امان داشت.

ساحل نایبند بوشهر
عکس از گوگل‌مپ

آدرس ساحل نایبند بوشهر

استان بوشهر، شهرستان عسلویه، بخش چاه مبارک

لوکیشن ساحل نایبند بوشهر روی گوگل‌مپ

ساحل ریشهر بوشهر

ساحل ریشهر بوشهر یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران است که در منطقه باستانی ریشهر قرار گرفته است. اسم ریشهر در واقع خلاصه‌شده یا چکیده‌ای از «ریوارد اردشیر» است که اسم قدیمی این منطقه بود. ریشهر یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین سواحل جنوب ایران است که اکثر گردشگرها و مردم محلی آخر هفته‌ها را در آنجا سر می‌کنند.

یکی از جاذبه‌های گردشگری متفاوت این ساحل، دهکده ساحلی است که در آن امکانات فوق‌العاده‌ای وجود دارد. از تفریحات این ساحل می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

ساحل ریشهر
عکس از گوگل‌مپ

ساحل ریشهر بوشهر ادرس

شهرستان بندر بوشهر، بخش مرکزی شهرستان، جنوب بندر، منطقه باستانی ریشهر

لوکیشن ساحل ریشهر بوشهر روی گوگل‌مپ

سواحل چابهار (ساحل درک، لیپار)

سواحل چابهار نمونه‌ای از بهترین سواحل دریای عمان هستند که مثل آن‌ها را هیچ جای دیگری نمی‌توانید ببینید. اینجا ۲ ساحل هست که نه فقط بین گردشگرهای ایرانی بلکه بین گردشگرهای خارجی هم شناخته‌شده و محبوب هستند.

ساحل درک چابهار

ساحل درک چابهار نزدیک‌ترین ساحل به تنگه هرمز است که در آن پیوند عجیب میان کویر و دریا را می‌بینید. جایی که خشکی بی‌انتها و بی‌آبی تمام می‌شود و ناگهان ساحل به کوهی از آب می‌رسد. ساحل درک در اصل محل برخورد اقیانوس هند و دریای عمان است و به‌دلیل منظره خیره‌کننده آشتی میان شن‌های کویر و آب‌های آزاد است که به شهرت رسیده است.

این ساحل بافت منحصربه‌فردی هم دارد که شامل ترکیبی از موارد زیر می‌شود.

  • ساحل صخره‌ای؛
  • ساحل شنی؛
  • ساحل مرجانی.

پس مجموعه‌ای از زیبایی‌های را در سواحل دریای عمان خواهید دید.

در این بهترین سواحل جنوب ایران می‌توانید تفریحاتی مثل اقامت در خانه‌های بومگردی، پیاده‌روی در ساحل، عکاسی و کمپینگ را تجربه کنید.

ساحل درک چابهار
عکس از گوگل‌مپ
آدرس ساحل درک چابهار

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان زرآباد، بخش مرکزی، دهستان زرآباد شرقی، بخش جنوبی روستای درک

لوکیشن ساحل درک چابهار

ساحل لیپار چابهار یا ساحل دریاچه صورتی

ساحل لیپار چابهار که به ساحل دریاچه صورتی هم معروف است یکی از زیباترین و بکرترین سواحل جنوب ایران است که می‌توانید شگفتی ریزترین جانوران دریایی را در آن ببینید. این دریاچه به‌دلیل حضور پلانکتون‌های گیاهی به رنگ صورتی و گاهی مایل به قرمز در می‌آید که منظره‌ای بی‌نظیر را جلوی چشمان شما خلق می‌کند.

بهترین زمان سفر به سواحل جنوبی ایران در چابهار و بازدید از دریاچه صورتی، از آذر هر سال تا اسفند است چون در این چند ماه، دریاچه پُر آب می‌شود و اگر شانس بیاورید پرنده‌های مهاجری مثل پلیکان و لک‌لک را می‌بینید.

ساحل دریاچه صورتی ایران
عکس از گوگل‌مپ
آدرس ساحل لیپار

استان سیستان و بلوچستان، شهرستان چابهار، کیلومتر ۲۰ جاده چابهار به گواتر

لوکیشن ساحل لیپار روی گوگل مپ

فعالیت‌ها و تفریحات دریایی در سواحل جنوب ایران

ماهیگیری در قشم، غواصی در کیش، عکاسی در ساحل درک و لیپار و دیدن حیوانات نادر در ساحل ریشهر خودش مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و تفریحات دریایی است که می‌توانید در سواحل جنوب ایران تجربه کنید.

غواصی و ورزش‌های آبی در کیش

بهترین تفریحات آبی در کیش شامل غواصی، جت اسکی، پاراسل، بنانا، شاتل، قایق‌سواری، فلای بورد کیش و اسکوتر زیردریایی هستند. هر کدام از این تفریحات آبی در بخشی از جزیره دارای امکانات کاملی هستند که کار را برای شما راحت کرده است. به‌عنوان‌مثال، برای غواصی در کیش باید به سراغ سایت‌های غواصی زیر بروید.

  • سایت غواصی کشتی یونانی؛
  • سایت غواصی داما؛
  • سایت غواصی ژوراسیک پارک؛
  • سایت غواصی ساترن کرک؛
  • سایت غواصی بیگ‌کورال.

در این سایت‌های غواصی برای ورود به آب‌های نیلگون خلیج فارس آموزش می‌بینید و یک مربی همراه‌ شما می‌آید تا غواصی را خوب یاد بگیرید.

شنا و ماهیگیری در سواحل قشم

بعد از لذت بردن از تفریحات آبی کیش، برای سفر از کیش به قشم چمدان‌ها را ببندید و آماده تفریحات آبی خصوصا شنا در سواحل قشم شوید. در سواحل قشم می‌توانید شنا کنید و اگر ماهیگیری را قبلا یاد گرفته‌اید که چند تا ماهی تازه هم به تور بزنید. البته اگر این تفریح آرامش‌بخش را بلد نیستید نگران نباشید در مناطق آزاد قشم که اجازه ماهیگیری وجود دارد، تورهای ماهیگیری برای گردشگرها برگزار می‌شود که می‌توانند در آن‌ها شرکت کرده و شانس خودشان برای گرفتن ماهی‌های جنوب را امتحان کنند.

فرهنگ و تاریخ در سواحل جنوب ایران

فرهنگ و تاریخ سواحل جنوب ایران با مردم این خطه و گرمای هوا گره خورده است. شاید تشبیه عجیبی باشد، اما همان‌قدر که اینجا هوا گرم و سوزان است، محبت و مهمان‌نوازی مردم جنوب هم همان‌قدر از ته دل و گرم و دوستانه است.

خیلی از مردم در روستاهای بزرگ و کوچک هنوز شهرزده نشده‌اند و لباس‌هایی می‌پوشند که نشان از فرهنگ این منطقه دارد. تازه در کوچه‌ و بازار که قدم بزنید، اهالی را خواهید دید که به زبان‌های محلی قدیمی حرف می‌زنند و گاهی آنقدر بی‌ریا می‌خندند که از خنده آن‌ها خنده‌تان می‌گیرد.

از بوی غذاها و ادویه‌های جنوبی نگوییم که در هر کوچه‌ای حداقل یک نمونه از آن به مشام شما می‌رسد چون اهالی هر روز روی آتش داغ در حال درست کردن غذاهای محلی با ادویه‌های ویژه‌ هستند و بوی قلیه‌ماهی همه‌جا را برمی‌دارد.

سواحل جنوب ایران
عکس از گوگل‌مپ

بازارهای محلی و غذاهای دریایی

بازارهای محلی سواحل جنوب ایران تعدادشان خیلی زیاد است و اگر بخواهیم از همه داستانی کوتاه بگوییم، این مقاله تمام‌ناشدنی می‌شود. اما بهتر است فقط اسمی از آن‌ها ببریم تا خودتان سراغشان را بگیرید و قدم به وادی بازار بگذارید.

سواحل جنوب ایراننام بازارها
بازارهای قشم–        بازار بزرگ قدیم قشم؛

–        الماس مال؛

–        بازار نخل؛

–        مرکز خرید دودلفین؛

–        بازار خلیج فارس.

بازارهای بندرعباس–        بازار سنتی بندرعباس؛

–        مرکز خرید نیلی؛

–        مجتمع تجاری ستاره جنوب؛

–        بازار اِوزی‌ها و لاری‌ها؛

–        بازار ماهی بندرعباس؛

–        مرکز خرید زیتون.

بازارهای درگهان–        بازار قدیم درگهان؛

–        بازار دریا؛

–        بازار اطلس؛

–        مرکز خرید نخل؛

–        مجتمع تجاری نگین؛

–        بازار مروارید.

بازارهای هرمز–        بازار قدیم هرمز؛

–        بازارچه صنایع دستی هرمز.

وقتی بعد از کلی خرید کردن از بازارهای سواحل جنوب ایران بیرون می‌آیید تازه یادتان می‌افتد چقدر گرسنه هستید. در این شرایط است که باید سراغ رستوران‌های جنوب بروید و دلی از عزا در بیاورید. در این بخش لیستی از غذاهای محلی جنوبی آمده است.

  • دوپیازه میگو؛
  • زیبون؛
  • برنج دیشو؛
  • ماهی شکم‌پر؛
  • خورش قلیه ماهی؛
  • مهیاوه؛
  • نان توموشی؛
  • موفلک؛
  • هواری؛
  • کلمبا؛
  • سوراغ؛
  • کوفته مومغ؛
  • حلیم جریش؛
  • پودینی کوسه.

جشنواره‌های محلی در سواحل جنوبی

مردم سواحل جنوب ایران مراسم‌های سنتی و جشنواره‌های فرهنگی و هنری زیادی برگزار می‌کنند که اگر زمان آن‌ها را بدانید، شاید بهترین زمان سفر به سواحل جنوبی ایران را پیدا کنید.

  • مراسم شِکَرریزی در دریا از آیین‌های سال‌نو؛
  • مراسم سُرمه‌سایی بلوچی‌ها؛
  • آیین عشایر و سمنو پزی خوزستانی‌ها؛
  • مراسم رنگ‌آمیزی با خاک سرخ گلگ در نوروز؛
  • جشنواره سفره هفت میم بوشهری‌ها؛
  • مراسم تک‌تکو در بوشهر.

مراسم و جشنواره‌های بالا تاثیر زیادی در رونق گردشگری در جنوب دارد. چون آیین‌ و رسوم مردم این منطقه برای همه اهالی ایران جذاب است و تازگی دارد، برای همین هر طور شده خودشان را به این مراسم‌ها می‌رسانند.

بهترین زمان برای سفر به سواحل جنوب ایران

بهترین زمان سفر به سواحل جنوب ایران را باید از آب‌وهوای این منطقه پرسید. همان‌طور که می‌دانید سواحل جنوبی کشور در منطقه‌ای قرار گرفته‌اند که به خط استوا نزدیک بوده و در بیشتر ماه‌های سال، خورشید بی‌امان می‌تابد. بنابراین اگر زیاد اهل گرما نیستید و جاهای خنک را می‌پسندید باید دید کدام فصل برای بازدید از ساحل صدفی بوشهر و ساحل‌های قشم و کیش و چابهار مناسب است.

شرایط آب و هوایی جنوب ایران

شرایط آب‌وهوایی جنوب ایران از دور فریاد می‌زند اینجا گرم است و اگر گرمایی هستید و تحمل دمای بالای هوا در طول روز و شب‌های گرم را ندارید در فصل بهار و تابستان به جنوب نیایید. بنابراین بهترین زمان برای سفر به جنوب کشور، پاییز و زمستان است. در این فصل‌ها خورشید کمی ملایم‌تر شده و آن عصبانیت تابش شدید در تابستان را ندارد.

نکات مهم برای سفر به سواحل جنوب ایران

برای سفر به سواحل جنوب ایران باید نکات زیادی را در نظر داشته باشید که بعضی از آن‌ها برای سلامت خودتان است و بعضی دیگر برای حفظ سلامت محیط‌زیست این منطقه.

نکات ضروری برای مسافران

  • فصلی را برای سفر انتخاب کنید که زیر آفتاب بی‌امان جنوب پوستتان نسوزد.
  • اگر می‌خواهید از سواحل جنوب ایران بازدید کنید، پس قبل از هر چیز، اقامتگاه‌های جنوب را از سایت اتاقک رزرو کنید.
  • بعضی از ساحل‌ها امکانات مناسب کمپ و چادر زدن ندارد، پس با خودتان وسایل ببرید.
  • شاید آب آشامیدنی بعضی از بهترین سواحل خلیج فارس برای شما طعم متفاوتی داشته باشد، پس با خودتان آب آشامیدنی یا همان آب معدنی ببرید.
  • اگر در فصل زمستان به جنوب می‌روید، با خودتان یک دست لباس گرم و سبک ببرید، اینجا شب‌ها سرد می‌شود.
  • برای حمل و نقل در کیش و دیگر جزایر می‌توانید از خودروی شخصی، تاکسی بی‌سیم، تاکسی خطی و آنلاین استفاده کنید.
سواحل بکر جنوب ایران
عکس از گوگل‌مپ

اهمیت حفظ محیط زیست و پاکیزگی سواحل

حفاظت از محیط زیست لطفی نیست که شما به مقصد سفر می‌کنید، در واقع توجه به این موضوع وظیفه همه ماست. بنابراین در هر سفری که به سواحل جنوب ایران از شرقی‌ترین آن تا غربی‌ترین آن دارید، حتما با خودتان کیسه‌ زباله برده و زباله‌های خود را جمع کنید.

اما این تمام ماجرا نیست، گونه‌های جانوری و گیاهی در همه جای ایران در خطر هستند. پس آن‌ها را شکار نکنید و به درخت‌ها و بته‌ها آسیب نزنید. قطعا مسافران بعدی و اهالی از شما ممنون خواهند بود.

سواحل جنوب ایران؛ سفری از شرقی‌ترین جنوب به غربی‌ترین جنوب

زیبایی‌های جنوب ایران از شرقی‌ترین نقطه شروع شده و به غربی‌ترین نقطه آن ختم می‌شود. اینجا سواحلی دارد که غروب آ‌ن‌ها با غروب همه‌جای دنیا فرق می‌کند. سواحل جنوب ایران فقط شامل بخش گره خورده خشکی استان‌ها با آب‌های دریای عمان و خلیج فارس نیست، بلکه جزیره‌هایی هم هستند که سواحل بکر جنوب ایران را تشکیل داده‌اند. در این مقاله بهترین سواحل خلیج فارس و دریای عمان بررسی شدند. حالا می‌دانید اگر دلتان هوس خوردن چای در جوار غروب دریا را کرد کجا باید بروید.

سوالات متداول

  1. ساحل درک چابهار چرا معروف است؟ این ساحل به دلیل آشتی میان شن‌های کویر و آب‌های دریا معروف شده، البته نباید جاذبه‌های روستای درک را نادیده گرفت.
  2. بهترین سواحل خلیج فارس و دریای عمان کدامند؟ ساحل ریشهر، ساحل مرجان، ساحل صدفی بوشهر، ساحل درک، ساحل لیپار و ساحل نایبند از جمله بهترین سواحل خلیج فارس و دریای عمان هستند.
  3. تفریحات آبی جنوب شامل چه مواردی می‌شود؟ جت‌اسکی، فلای‌بورد، قایق‌سواری، ماهیگیری، شاتل و بنانا، پاراسل و غواصی از بهترین تفریحات آبی جنوب هستند.

 

فرحناز احمدزاده

گفتن داستان‌ها از زاویه‌ای دیگر، پیشۀ من است. داستان‌هایی که پنجره‌ای رنگی روبه‌روی چشمان شما باز می‌کنند تا در میان ازدحام دنیای بیرون، راه خود را پیدا کنید. می‌نویسم تا با اشتیاق دنبال آرزوها بروید، با آگاهی بخرید، آسان سفر کنید و زندگی را راحت‌تر بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا