شهرها

معرفی آبادان | سفر به شهر ریبن و فلافل ایران

فوتبال، فلافل و سمبوسه تنها علت‌های شهرت برزیل ایران نیستند. چه در حوادث انقلاب ۱۳۵۷ و چه در طول دوران جنگ، نام آبادان همیشه پررنگ بوده است. در کنار این موارد، مردم خون‌گرم این شهر چنان رفتار محبت‌آمیزی با مهمانان دارند که هر مسافری، آرزوی بازگشت مجدد به این شهر را دارد. همچنین ناگفته نماند چندین دهه است که از دل خاک آبادان ماده‌ای گران‌بها استخراج می‌شود. این نفت استخراج شده نیز همواره یکی از پایه‌های اقتصاد کشور بوده است. در نتیجه این سرزمین حق زیادی بر گردن مردم کشور دارد. در کنار دریای مواج و شرجیِ هوا عمارت‌های تاریخی مختلفی در شهر آبادان وجود دارد. پس اگر به این خطه علاقه‌مند شدید، هم طبیعتی زیبا انتظار شما را می‌کشد، هم تاریخی کهن و مردم مهمان‌نواز. برای آشنایی بیشتر با ین دیار، معرفی آبادان در وبلاگ اتاقک را از دست ندهید.

آبادان کجاست؟

آبادان کجاست

نوشته های مشابه

قدم اول برای معرفی آبادان، آشنایی با موقعیت جغرافیایی این شهر است. آبادان در جنوب‌غربی ایران و در استان مقاوم و دلیر خوزستان قرار دارد. این منطقه با ماهشهر، خرمشهر و شادگان همسایه است و از طرفی نیز،‌ به دریای خلیج فارس راه دارد. هم‌اکنون درون مساحت ۲۵۳۸ کیلومتری آبادان نزدیک به ۳۰۰٬۰۰۰ نفر زندگی می‌کنند. این مردم شریف از هم‌وطنان عرب ما هستند و اگر دقت داشته باشید، با لهجه‌ی خاص آبادانی صحبت می‌کنند.

آبادان محله‌های مشهوری دارد که پشت هرکدام قصه‌ها وزندگی‌های مختلفی پنهان گردیده است؛ از جمله محله‌های امیری، بوارده، امیرآباد و… که جزو دیدنی های آبادان هستند. اگر هم به معماری شهر دقت کنید، شهر را به شکل خطی می‌بینید که در کنار اروند‌رود ساخته شده است.

آب و هوای آبادان

آب و هوای آبادان

حالا که فهمیدیم آبادان کجاست، نوبت به آشنایی با اقلیم منطقه می‌رسد. به هر حال اطلاع از آب‌وهوای مبدأ، به مسافران در برنامه‌ریزی زمان سفر کمک شایانی خواهد کرد. وجود نخل‌های سرافزار در این منطقه، خبر از آب‌وهوایی گرم به ما می‌دهد. دلیل چنین اقلیمی هم، همجواری با صحرای عراق و عربستان است. همچنین شهرهای جنوبی خوستان (از جمله آبادان) به دلیل نزدیکی با مدار رأس‌السرطان و دریا، آب‌وهوایی استوایی دارند. گاهی دمای هوای در فصل تابستان نیز به بیش از ۵۰ درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد.

در فصل زمستان اما کمینه‌ی دما حدود ۷ درجه سانتی‌گراد است. البته در این فصل، رطوبت هوا به ۸۹ درصد هم می‌رسد و از باراش باران خبر چندانی نیست. با این توصیفات میانگین بارندگی در این منطقه چیزی حدود ۶ تا ۷ میلی‌متر خواهد بود.

بهترین فصل سفر به آبادان

بهترین فصل سفر به آبادان

با خواندن بخش‌های قبلی معرفی آبادان، احتمالا حدس زده‌اید که چه فصلی برای سفر به این شهر مناسب خواهد بود. بهترین زمان سفر به آبادان، باتوجه به آب‌وهوا و اقلیم این ناحیه، دو فصل پاییز و زمستان است. این‌گونه می‌توانید با خاطر آسوده‌تری به بازدید از جاهای دیدنی بپردازید. همچنین برای گشت‌وگذار در بازارهای این شهر و خرید سوغات آبادان نیز، راحت‌تر خواهید بود. اما در نهایت تصمیم‌گیری برای انتخاب زمان سفر با شما خواهد بود.

دیدنی‌های آبادان

مگر می‌شود آدمی سفر کند و به گشتن و بازدید از مقصدش نپردازد؟ آبادان نیز با داشتن تاریخ غنی و طبیعت سرزنده، می‌تواند به پاتوقی دنج و خاطره‌ساز برای گردشگران تبدیل شود. پس در ادامه‌ی متن، با معرفی مکان‌های تفریحی و گردشگری آبادان در کنار ما باشید.

رودخانه بهمن شیر

رود بهمن شیر آبادان

رودخانه‌ی کارون شاخه‌های مختلفی دارد و یکی از آن‌ها هم، رودخانه بهمن شیر آبادان است. از طریق همین مسیر است که اتفاقا رود کارون به اروند‌رود متصل می‌شود. دلیل نام‌گذاری آن‌هم به اقدامات اردشیر بابکان در بازسازی مناطق جنوب ایران به ویژه آبادان برمی‌گردد. اگر در کنار این رودخانه بروید، شاهد قایق‌هایی نیز خواهید بود. پس برای علاقه‌مندان به آب و قایق سواری در بین جاهای دیدنی آبادان، بهمن شیر گزینه مناسبی خواهد بود.

اروند رود

الوند رود آبادان

در ادامه‌ی آشنایی با جاذبه‌های گردشگری آبادان نوبت به اروند‌رود می‌رسد. باید افزود در کنار این رودخانه یکی از بنادر ایران نیز بنا شده است. اگر گذرتان به آن‌جا افتاد، قبل از هرچیزی به کسانی که برای حفظ این رودخانه جان خود را فدا کردند، ادای احترام کنید. اما تنها بخشش اروند به ما، امکان تجارت دریایی نبود. ماهی‌گیران مختلفی نیز در کرانه‌ی رود لنج‌های خود را متوقف کرده‌اند. شاید در آن‌لحظه هوس لنج‌سواری داشتید، پس با یک ناخدا صحبت کنید تا این فرصت نصیب‌تان شود. پس از راه افتادنِ لنج به میانه‌ی رودی خواهید رسید که به‌رغم ظاهر آرامش، دلی خروشان و مواج دارد. می‌توانید چشمان خودتان را ببندید و آرامش را از طریق ریه‌ها به درون بدن‌تان منتقل کنید.

مسجد رنگونی‌ها

مسجد رنگونی‌ها آبدان

در ادامه‌ی معرفی آبادان، به سراغ یکی از منحصر‌به‌فردترین جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌رویم؛ مسجد رنگونی‌ها. کشف نفت در ایران یکی از سرنوشت‌سازترین اتفاقات تاریخ ما بوده است. در ابتدای کار، مهندسان و کارگران خارجی حفر نفت را به دست داشتند. بخشی از این کارگران نیز اتباع کشورهای هند، پاکستان و برمه بودند. از آن‌جایی هم که در بین این جمعیت مسلمانان زیادی وجود داشت، در نهایت این اتفاق منجر به ساخت مسجدی بی‌نظیر شد. اگر به این جاذبه آبادان دقت کنید، معماری کشور هندوستان به ذهن‌تان تداعی خواهد شود. در صحن ورودی شاهد عمارتی سنگی و نقوش اسلامی بر روی دیوار خواهید بود. داخل این مسجد نیز به رنگ آبی فیروزه‌ای است که آرامشی عمیق را برای حاضران می‌سازد.

کلیسای گاراپت مقدس

کلیسای گاراپت مقدس آبدان

آبادان شهر تلاقی فرهنگ‌ها و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز ادیان و مذاهب است. نه تنها اهل تشیع و تسنن می‌توانند با صلح و صفا کنار هم زندگی کنند، سایر ادیان نیز به خوبی با هم تعامل دارند. نشانه‌ی آن هم ساخت کلیسای گاراپ مقدس در نزدیکی مسجد بهبهانی است. متأسفانه در طول جنگ تحمیلی برخی دیدنی‌های آبادان از جمله کلیسای گاراپت آسیب دیدند، اما خوشبختانه پس از پایان جنگ مرمت شدند. این کلیسا در سال ۱۳۳۶ تأسیس شد و محل گردهمایی ارامنه ساکن آبادان بود. در معماری کلیسا نیز از گنبدی به شکل مخروط، درهای ورودی چوبی و ناقوس استفاده شده است.

موزه آبادان

موزه آبادان

افرادی که می‌دانند آبادان کجاست، با روزهای شیرین و تلخ این خطه نیز کم‌وبیش آشنا هستند. اگر به سردَر ورودی موزه‌ی آبادان نگاه کنید، مخروطِ قرار گرفته بر بالای ورودی استقامت و صبر این شهر و مردمش را نشان می‌دهد. همچنین جالب است بدانید این موزه یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های سطح کشور به حساب می‌آید. جدا از معماری زیبای آن، آثار باستانی و مردم‌شناسانه درون بنا هم بسیار دیدنی هستند. اگر بین جاهای دیدنی آبادن به دنبال مکانی هستید که ساعت‌ها شما را سرگرم کند، موزه‌ی این شهر می‌تواند گزینه‌ی مناسبی باشد.

سایر جاذبه‌های گردشگری آبادان

جاذبه‌های آبادان به قدری مفصلند که معرفی هرکدام از آن‌ها می‌تواند مقاله‌ی مجزایی باشد. اما حیف است حداقل نام آن‌ها را ذکر نکنیم تا در هنگام سفر به این شهر، سراغ این دیدنی‌ها نروید. سایر دیدنی های آبادان عبارتند از سینما نفت، قدم‌‌گاه امام رضا، سینما شیرین، موزه هنرهای معاصر آبادان و موزه اسناد تاریخی و خطی.

راه‌های دسترسی به آبادان

راه های دسترسی به آبادان

برخی از شما پس از آشنایی با مقصد زیبای‌مان، به دنبال راهی برای رسیدن به آن‌جا هستند. در پاسخ باید گفت راه‌های رسیدن به آبادان قبل از هرچیز وابسته به وسیله‌ی نقلیه مورد نظر شماست. اگر با خودرو می‌آیید، باید ابتدا خودتان را به خرمشهر برسانید. از آن‌جا نیز ۱۵ کیلومتر بیشتر با مقصد فاصله نخواهید داشت.

برخی افراد به دنبال سفری سریع و بی‌دغدغه هستند، پس چاره‌ی کارشان نیز سفر هوایی خواهد بود. خوشبختانه از تهران پروازهایی هستند که در فرودگاه آبادان به زمین بنشینند. طی کردن مسیر تهران آبادان با هواپیما حدود ۹۰ دقیقه طول می‌کشد. اگر هم علاقه به سفر با قطار دارید، نزدیک‌ترین ایستگاه به آبادان، خرمشهر است. پس از توقف در خرمشهر لازم است با خودرو، خود را به آبادان برسانید.

سوغات و صنایع دستی آبادان

بهترین فصل سفر به آبادان

مگر می‌شود به معرفی آبادان پرداخت و حرفی از سوغاتی‌های خوشمزه و یا زیبای این منطقه نزد. آن‌هایی که قدری سن‌شان قد می‌دهد، تصویر نخل‌های سوخته آبادان را در ذهن دارند. اما دیگر آن دوران سپری شده است. حالا درختان نخل مجددا در این سرزمین روییده‌اند و انواع خرما را به عنوان سوغات آبادان، به مردم هدیه می‌دهند. غذاهای آبادانی طعم و مزه‌ی خاصی دارند و دلیل آن‌ هم مواد به کار رفته در آن‌ها از جمله ادویه است. برای بخشیدن عطری خاص به غذاهای درون خانه، می‌توانید این ادویه‌ها را تهیه و با خود ارمغان بیاورید.

مردم خون‌گرم آبادانی در زمینه‌ی ساخت محصولات سنتی نیز فعال و کوشا هستند. یکی از صنایع دستی آبادان که برای آن زحمت زیادی کشیده می‌شود، کپو بافی است. کپو نوعی حصیر است که از برگ‌های درخت خرما تهیه می‌شود و از آن ظروفی رنگارنگ درست می‌کنند. این سازه‌ها می‌توانند زینت‌بخش اتاق‌های پذیرایی شما در محل زندگی‌تان باشد. نام گلیم برای هر ایرانی آشناست و نیاز به توضیحی ندارد. مانند سایر نقاط، زحمت‌کشان آبادانی هم‌اکنون نیز مشغول بافت گلیم هستند و شما می‌تواند آن را خریداری کنید.

مراکز خرید آبادان

مراکز خرید آبادان

وقتی کسی به پرسش «آبادان کجاست؟» فکر می‌کند، تصویری از مغازه‌هایی که در مقابلشان ماهی‌های تازه قرار گرفته، شکل می‌گیرد. این دقیقا تصویر بازار ماهی فروشان آبادان است. اما مراکز خرید این شهر تنها به بازار ماهی‌فروشان محدود نمی‌شود. بازار امیری مکانی است که مردم شهر مایحتاج اصلی خود را از آن‌جا تهیه می‌کنند. در ضمن گردش در این بازار می‌تواند اوقات خوشی را برای شما بسازد.

البته در زمینه‌ی فروشگاه‌های مدرن هم، آبادان پیشرفت‌های زیادی داشته است. اولین تلاش‌ها در این زمینه به بازار مرکزی آبادان برمی‌گردد. در این مکان که روبروی بازار ماهی‌فروشان قرار دارد، انواع اجناس از پوشاک گرفته تا لوازم خانگی عرضه می‌شود. ساخت بازار مرکزی آبادان تازه شروع کار بود. در حال حاضر مجتمع‌های تجاری مختلفی در آبادان ساخته‌ شده‌اند که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • سیتی سنتر آبادان
  • مجتمع جزیره
  • مجتمع ساحل اروند
  • کنز مال
  • پاساژ کویتی‌ها
  • و…

غذاهای محلی آبادان

غذاهای محلی آبادان

ترکیب ماهی تازه و ادویه‌های بی‌نظیر آبادان چیزی جز یک قلیه ماهی خوشمزه نیست. جدا از گل سرسبد غذاهای آبادان، گزینه‌های خوشمزه و تند دیگری هم انتظار شما را می‌کشند. یکی از این انتخاب‌های دلچسب هم فلافل است. اگرچه امروزه در هر شهری این غذا پیدا می‌شود، اما فلافل آبادان چیز دیگری خواهد بود. این غذا البته زوج دیگری نیز دارد و آن سمبوسه است. مردم آبادانی در پخت این غذا تبحر دارند و تنها از مواد اولیه تازه استفاده می‌کنند. همین ویژگی‌ها خوردن سمبوسه در آن شهر را به یک تجربه‌ی بی‌نظیر تبدیل می‌کند.

تا حالا برنج سرخ‌شده خورده‌اید؟ کبه غذایی است که از ترکیب برنج و سیب زمینی پخته می‌شود و پس از آب‌پز شدن، داخل روغن سرخ می‌شود. کم‌تر جایی می‌توانید این غذای خوشمزه را پیدا کنید. پس هنگام سفر به آبادان نوش جان کردن کبه را از دست ندهید. معرفی آبادان و غذاهایش به این چند مورد بالا ختم نمی‌شود. از دیگر غذاهای خوشمزه این شهر می‌توان ماهی صبور، امگشت و پاکوره را نیز نام برد.

رستوران‌های آبادان

سوغات آبادان

شاید حالا که دانستید آبادان کجاست و چه غذاهایی دارد، به دنبال جای مناسبی برای میل این غذاها می‌گردید. اول بدانید که در سراسر آبادان پر از مغازه‌های فلافلی از جمله فلافل اکبر برزیلی، فلافل کنجدی امیری، سمبوسه عباس آقا و… است. پس از خوردن این غذاهای خیابانی برای وعده‌ی بعدی، امتحان سایر غذاهای اصیل آبادان را در برنامه بگذارید. برای این کار هم رستوران‌های کاج، بابا طاهر، آبشار، هزار مزه، پالما، الماس، رستوران خوانسار و… انتظار شما را می‌کشند.

اقامت در آبادان

درست نیست معرفی آبادان را شروع کنیم و باعث وسوسه شما برای سفر به این شهر شویم، اما حرفی از اقامت در آبادان نزنیم. اگرچه معرفی یک شهر می‌تواند آشنایی شما با آن‌جا را افزایش دهد، اما باز هم در ذهن شما سؤالاتی باقی می‌ماند. طبیعتا مسافران در مقصدشان غریب هستند و با تمام جنبه‌های آن‌جا آشنایی ندارند. برای مثال پیدا کردن یک اقامتگاه در آبادان نیاز به پرس‌وجوی فراوانی دارد. اما با استفاده از اتاقک می‌توانید به مقایسه انواع اقامتگاه‌های آبادان بپردازید و با خیال مطمئن، گزینه‌ای را انتخاب کنید. حالا نفسی عمیق بکشید و مهیای جمع‌آوری وسایل سفر شوید.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *