شهرها

عباس آباد کجاست؟ | بکر و خوش آب و هوا

در ایران هرکسی که بخواهد طبیعت‌گردی کند و روحش تازه شود به شهرهای شمالی سفر می‌کند. عباس آباد یکی از شهرستان‌های شمالی ایران است که در استان مازندران واقع شده و به زیبایی و سرسبزی معروف است. درختان سر به فلک کشیده و انبوه، هوای صاف و خنک، پرندگان زیبا، جنگل‌ و رستوران ها و کافه‌ها باعث می‌شود که مردم ساعت‌ها در این منطقه بمانند. عباس آباد یکی از شهرستان‌های جذاب و خوش آب و هوای مازندران است. سالیانه گردشگران زیادی از سراسر دنیا به این شهرستان سفر می‌کنند. این شهرستان به دلیل  امکانات رفاهی متعدد و متنوع، همواره جایگاه ویژه و خاصی در بین گردشگران و علاقه مندان به طبیعت دارد. فاصله عباس آباد تا دریا خیلی کم است و شما می‌توانید هنگام سفر به این شهر زیبا حسابی از دریا و سواحل و جاهای دیدنی عباس آباد لذت ببرید.

شهر عباس آباد کجاست؟

عباس آباد شمال کجاست؟ عباس آباد شهری در استان مازندران و در شمال ایران قرار دارد. این شهر در ناحیه شرقی شهرستان تنکابن واقع شده است و از شمال به دریای خزر، از جنوب به منطقه کلاردشت، از شرق به شهر سلمان شهر و از غرب به شهر نشتارود متصل می‌شود. بر اساس آخرین آمار سرشماری، جمعیت عباس‌آباد در سال 1395 حدود 52832 نفر بوده است. شهرستان عباس آباد حدود 311 كيلومتر مربع مساحت دارد و از 3 بخش، 3 شهر و 4 دهستان تشکیل شده است. همچنین شامل روستاهای سرسبز زیادی نیز می‌شود.

تاریخچه عباس آباد

شهرستان عباس آباد که در مازندران قرار دارد قبلا به نام تاریخی لنگا معروف بود. نام لنگا به سال ۲۷۷ ه‍.ق (در حدود ۱۱۰۰ سال پیش) بر می‌گردد و به عنوان یکی از آبادی‌های غرب طبرستان شناخته می‌شد. از لنگا در زمان‌های قبل از حکومت علویان همیشه به عنوان یک آبادی از شهرهای رویان یاد‌شده و در گذشته منطقه رویان از شهرستان نور، نوشهر، چالوس، تنکابن و گاهی مرز غربی آن تا رودسر ادامه می‌یافت. همچنین دو گویش طبری کجوری و طبری کلارستاقی زیر مجموعه زبان کهن طبری، گویش مردم لنگا در زمان قدیم بوده است.

معرفی شهرهای عباس آباد

توجه کنید که شهرستان عباس آباد را با روستای عباس آباد بهشهر اشتباه نگیرید. عباس آباد 43 روستای زیبا و سرسبز دارد که سالانه پذیرای مسافران و گردشگران زیادی است. اسامی روستاهای تابع شهرستان عباس آباد شامل اسپی رود، امام دشت، بااوج خیل، پرچور، پسنده اولیا، پلنگ کلا، تازه آباد، تیلاکنار، تیلورسر شرقی، جیسا خضرآباد، جیسا دانیال، جیسا کلارآباد، چارز، حمزه آباد، حیدرآباد، خشکلا، خضرآباد، دانیال ، دراسرا، زیارت‌ور، سجادیه، سرتاکرات، سرلنگا، سلامت‌سرا، سی‌بن، سی‌سرا، سید محله، شجاع محله، شهرک صنعتی، طالش خیل، کاظم کلا، کراتکوتی، کلاکرده، گرجی سرا، گرداب، گلور بالا، ماشا الله آباد، مشهدی سرا، نارنج‌بندبن، ولیکستان، هردوابرود، یالبندان، یالبندان‌سرا می‌شود.

وضعیت اقتصادی شهر عباس آباد

فاصله عباس آباد تا دریا، دمای معتدل و بارش‌های قابل ملاحظه باعث شده است که به قطب تولید انواع گل و گیاه در غرب مازندران تبدیل شود. به طوری که هر سال بخش زیادی از این تولیدات به کشورهای همسایه صادر می‌گردد. استقرار شهرک صنعتی به وسعت ۹۲ هکتار، وجود ۵۲۰ قطعه اراضی جنگلی و جلگه‌ای و نیز برخورداری از جاذبه‌های فراوان گردشگری و تاریخی و سواحل زیبا از دیگر موقعیت‌های ممتاز و قابلیت‌های بالقوه اقتصادی این شهرستان محسوب می‌شود. اکثر مردم این شهر کسب‌و‌کار خود را در زمینه تولید گل و گیاه، صیادی، گردشگری و نیز فعالیت‌های صنعتی راه‌اندازی کرده‌اند. بر‌اساس همین مزیت‌ها و وجود جاهای دیدنی عباس آباد، طی سال‌های اخیر این شهرستان از رونق اقتصادی بالایی برخوردار شده است.

آداب و رسوم و فرهنگ مردم عباس آباد

مادر و پسر کنار در ورودی چوبی یک خانهآداب و رسوم و سنت‌هاي مردم عباس آباد مازندران هر چند از فرهنگ سنتي استان مازندران و گيلان تاثیر گرفته است اما ويژگي‌هاي خاصي دارد. تولد نوزاد آغازگر حيات جديد است. در این شهرستان وقتي كه فرزندي به دنیا می‌آید، چهار گوشه اتاق فرزند با خواندن آيۀ الكرسي خط كشيده و با اين كار حصاري نامريي به دور مادر و نوزاد ايجاد مي‌شود تا از آزار اجنه مصون بمانند و از فرزند تا شش شب مواظبت کند. اين عمل را چله‌پايي نامیده‌اند.

زمانی که اولین دندان فرزند درمی‌آید، مراسمي به نام دندان‌كشان (يا دنداني) برگزار می‌شود. در اين مراسم معمولا اقوام نزديك دور هم جمع‌شده و در ديگي بزرگ مقداري گندم، لوبيا و باقلا پخت‌کرده و سپس آن را داخل ظرفي می‌ریزند و بین افراد محله پخش مي‌كنند.

در این شهرستان برای استقبال از بهار، از شب چهارشنبه سوري پاكسازي و نقاشي منازل آغاز می‌شود و حلول سال نو را با پهن کردن سفره هفت‌سين جشن می‌گیرند. با آمدن سال نو براي تبرك‌نمودن خانه معمولا به دست كودك يك دسته گل و كتاب قرآن می‌دهند و خانه را با قدم نو متبرك مي‌کنند. این عمل را مادرمه نامیده‌اند.

يكي‌ديگر از آداب و روسوم، مراسم عروسي است ابتدا خواستگاري بوسيله اقوام انجام می‌شود و پس از رضايت خانواده عروس معمولا غذايي در شب آماده مي‌كنند كه نام آن آروپلو است، سپس مراسم شربت‌خوري كه همراه با مراسم عقد‌كنان صورت می‌گیرد. پس از اين مراسم دوران نامزدي آغاز ‌شده كه از شش ماه تا يك سال است و شب قبل از عروسي مراسم حنا‌بندان برگذار‌شده و فرداي آن روز مراسم عروسي و پذيراي انجام می‌گیرد و سپس مراسم رفتن دنبال عروس طي تشريفاتي در خانواده عروس برای اجازه‌گرفتن و بردن عروس به خانه داماد برگذار می‌شود.

آب و هوای شهر عباس آباد

عباس آباد یکی از شهرستان‌های خوش آب‌و‌هوای استان مازندران محسوب می‌شود. این شهرستان دمایی معتدل دارد و از بارش‌های زیادی برخوردار است. همچنین فاصله عباس آباد تا دریا، هوای خنک و جاهای دیدنی عباس آباد باعث‌شده که این شهر از محبوبیت زیادی در بین مسافران  برخوردار شود.

بهترین زمان سفر به شهر عباس آباد

عباس آباد شمال، در فصل بهار دارای زیباترین طبیعت است. آب و هوای این شهر در اواسط فروردین معتدل می‌شود و این اعتدال تا اوایل تیر ماه ادامه می‌یابد. همچنین، از اول بهار تا وسط تابستان، کشت برنج در این شهر آغاز می‌شود. عباس آباد در تابستان‌ها هوایی بسیار گرم و شرجی و مرطوب دارد و به همین دلیل در این فصل سفر به این شهر توصیه نمی‌شود. همچنین در فصل پاییز نیز دارای بارندگی‌های فراوانی خواهد بود. خلوت‌بودن شهر و مناطق تفریحی و گردشگری به سبب بازگشایی مدارس، از مزیت سفر به این شهر در فصل پاییز است. به طور کلی باتوجه به فاصله عباس آباد تا دریا و قرارگیری آن در امتداد رشته کوه‌های البرز و قرار‌گرفتن در دسته شهرهای کوهستانی، زمستان‌های سرد و طولانی دارد و سفر در این سه ماه سال نیز به مسافران توصیه نمی‌شود. در کل بهترین زمان سفر به عباس آباد اوایل بهار تا اواسط تابستان است.

اجاره ویلا عباس آباد با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

مکان‌ های دیدنی عباس آباد

شهرستان عباس آباد از جاذبه‌های گردشگری فراوانی برخوردار است. از جمله جاهای دیدنی عباس آباد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جنگل خشکه‌ داران

درختان و سرسبزی پارک جنگلی خشکه دارنجنگل خشکه داران در واقع تنها جنگل جلگه‌ای در ایران است که به واسطه کمیاب بودن، جزو یکی از آثار طبیعی ارزشمند و مهم عباس آباد به حساب می‌آید. در این جنگل گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار متنوعی وجود دارند و زیبایی این جنگل را دو چندان کرده‌اند. پیشنهاد می‌کنیم در صورت سفر به عباس آباد، حتما از این مکان زیبا دیدن کنید.

روستای مازیچال

منظره ی کوه های پوشیده از درخت . یک کلبه چوبی روی تپه سرسبز در روستای مازیچالیکی دیگر از مکان‌های دیدنی عباس آباد روستای مازیچال است. این جنگل شبیه به یک گودال بوده و تعداد زیادی درخت بلوط را در خود جای داده است. این روستا جزو مناطق ییلاقی عباس آباد به شمار می‌آید که به همین دلیل تابستان‌های آن خنک و دلچسب است.

دریاچه عباس آباد

دریاچه عباس آباد و پایه ای یک بنای تاریخی وسط دریاچهدریاچه عباس آباد یکی از مکان‌های دیدنی خاص و زیبای این منطقه است که هرساله گرشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این دریاچه در فصل پاییز بسیار دیدنی است و جلوه بسیار زیبایی را از خود به نمایش می‌گذارد. در واقع این دریاچه کنار یک جاده به طول 25 کیلومتر واقع شده است و هنگام رانندگی در این جاده با منظره خارق‌العاده‌ای روبرو می‌شوید.

پارک جنگلی خرماچال عباس آباد

رودخانه ای در میان پارک جنگلی خرمچالبه عنوان دیگر جاذبه گردشگری عباس آباد باید به پارک جنگلی خرماچال اشاره کنیم. این جنگلی بین جاده کلاردشت و عباس آباد واقع شده است. خرماچال نیز در فصل تابستان که گرمای زیادی اکثر منطق را فرا می‌گیرد، هوای بسیار دلچسب و خنکی دارد. این پارک جنگلی برای چند ساعت پیکنیک و وقت گذرانی بسیار گزینه مناسبی است.

پلاژ ساحلی عباس آباد

پلاژ ساحلی لب دریا و تخت هایی برای نشستن مسافران در پلاژدر این پلاژ ساحلی امکان شنا و پیک‌نیک وجود دارد و شما می‌توانید اوقات خوشی را در آنجا تجربه کنید. پلاژ ساحلی عباس آباد برای شنا ایمن سازی شده و همچنین به منظور اقامت، رستوران‌ها و اتاق‌هایی نیز در آنجا وجود دارد که در صورت تمایل می‌توانید از آنها استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی عباس آباد را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی شهر عباس آباد

چند سبد حصیری رنگی از صنایع دستی مازندراناز جاذبه‌های هر شهری می‌توان به سوغاتی‌های آن اشاره کرد. عباس آباد نیز مانند سایر مناطق گردشگری، دارای تولیدات و محصولات خاصی است. این شهر صنایع دستی متنوعی دارد که می‌توانید آن‌ها را برای عزیزان خود خریداری نمایید. از جمله سوغاتی‌های عباس آباد می‌توان به انواع شیرینی‌ها، انواع محصولات کشاورزی، نازک‌کاری‌های چوبی، تابلو فرش‌ها، کتیبه‌های سفالی و سرامیکی، سبد‌ها، کلاه‌های حصیری و حتی لباس‌های محلی اشاره کرد.

غذاهای محلی شهر عباس آباد

اردک درسته شکم پر به همراه دورچین شبزی از غذاهای محلی عباس ابادعلاوه بر اینکه جاهای دیدنی عباس آباد بسیار زیاد است، این شهرستان، طیف وسیعی از غذاهای رنگارنگ با چاشنی‌ها و سبزی‌های بومی، مواد اولیه سالم را شامل می‌شود که بهترین بخش سفر به این خطه از کشور همین خوردن غذاهای محلی آن است. شهرهای شمالی ایران از جمله شهرستان عباس آباد به غیر از جاذبه‌های منحصربه‌فرد، غذاهای بسیار خوشمزه‌ای نیز دارد که نمایانگر فرهنگ این منطقه هستند. غذاهای شمالی، دنیایی از غذاهای سالم و خوشمزه را تشکیل می‌دهند که حتی افراد بیمار مثل کسانی که به فشارخون و دیابت مبتلا هستند، می‌توانند این غذاها را با خیال راحت میل کنند.

استفاده از مواد اولیه تازه و طبیعی مانند دانه‌های انار جنگلی در رب انار، شیر، گردو، ماست، کره، دوغ و روغن حیوانی باعث پخت غذاهای ارگانیک و سالم در این شهر می‌شود. مصرف کم نمک، شکر و روغن و استفاده زیاد از سیر و پیاز نیز از جمله ویژگی‌های این غذاها به شمار می‌روند. حتما در سفر خود به مازندران و علاوه بر دیدن چشم‌اندازهای آن، خوردن غذاهای محلی این دیار را تجربه کنید. علاوه بر معرفی جاهای دیدنی عباس آباد، از غذاهای محلی عباس آباد می‌توان مالابیج، ملاقورمه، بادمجان شکم پر، خورش عدس، خورش کدو سبز، اسفناج مرجی، قلیه، چنگل قلیه، کدو بره، آغوز مسما، خورش ناردون، خورش بادمجان کبابی، خورش اسپناساک، مرغ ترش، خورش مرغ و آلو، کهی انار، خورش ترش سماق، شیشه ناز، ادرک شکم پر، کشمش پلو، بیج بیج، زیره پلو، شیره پلو، لوه کباب، کباب ترش، بنه بزه آش، آش چهل گیاه، ترش ترشو، باقلا وابیج، بپرسته کرگ، هلی کتنی، نرگسی اسفناج، مشکوفی را نام برد.

رستوران های شهر عباس آباد

پلو و مرغ و رب انار به همراه دورچین غذای مخصوص رستوران های اکبر جوجههنگام سفر به شهرستان  عباس آباد می‌توانید به رستوران‌هایی که در این منطقه وجود دارد بروید و از خوردن غذاهای خوب آنها لذت ببرید. از جمله رستوران‌های معروف عباس آباد می‌توان به رستوران بزرگ هتل گل واقع در مسیر جاده ساحلی، رستوران خانه دارچین در خیابان شهدا (مسیر گل کوه)، رستوران اکبرجوجه عباس آباد در مسیر جاده ساحلی، رستوران پلاکباب پهلوانان کوچک در راه جاده چالوس، رستوران ساحلی گیلماز در مسیر جاده ساحلی ، اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی عباس آباد را مطالعه کنید.

مراکز خرید شهر عباس آباد

مردی در حال پاک کردن ماهی در بازار ماهی فروشانمراکز خرید متنوع و زیادی در عباس آباد وجود دارد. برخی از این مراکز خرید به شرح زیر است:

  • گالری کمند
  • گلستان آزالیا
  • شهر سفال
  • هایپر مارکت چند منظوره
  • مرکز خرید عباس آباد
  • فایبر گلاس یزدی
  • پاساژ قائم
  • بازار ماهی فروشان عباس آباد

اقامت در شهر عباس آباد

علاوه بر جاذبه گردشگری فوق‌العاده، شهر عباس آباد دارای امکانات رفاهی خوبی نیز هست. همچنین کار ویلاسازی در این منطقه بسیار رایج و پررونق است. شما هنگام سفر برای اجاره ویلا و سوئیت در عباس آباد هیچ دغدغه ای نخواهید داشت؛ به علاوه، عباس آباد در فاصله کمی از شهر چالوس قرار دارد؛ بنابراین امکان استفاده از مراکز اقامتی شهر چالوس نیز برای مسافرانی که به این شهر سفر می‌کنند، وجود دارد. هتل الماس عباس آباد، اقامتگاه بومگردی کلبه سوتراش، هتل آپارتمان آسمان و… از جمله اقامتگاه‌های عباس آباد هستند.

راه‌های دسترسی به شهر عباس آباد

همانطور که گفتیم عباس آباد در غرب مازندران و در میان جنگل‌های سرسبز دامنه‌های البرز و در جوار ساحل دریای خزر قرار دارد و از شمال به دریای خزر، از غرب به جنگل‌های خشکه داران، از جنوب به کلاردشت و از شرق به سلمان شهر متصل بوده و فاصله آن تا تهران نیز حدودا 185 کیلومتر است. دسترسی به عباس آباد از طریق جاده هراز و چالوس میسر می‌شود.

نکاتی که در سفر به شهر عباس آباد لازم است بدانید

عباس آباد یکی از مناطق بکر و دست نخورده شمال کشور محسوب می‌شود که باید از آن در برابر تخریب محافظت کنیم. محیط‌زیست فقط برای نسل حاضر یا نسل‌های گذشته نیست؛ بلکه نسل‌های آینده نیز باید به خوبی از آن استفاده کنند و بهره ببرند. در صورت آسیب‌دیدن فضاهای طبیعی و بکر، آنها از حالت زیبای اولیه خارج‌ شده و به طور طبیعی جاذبه‌های گردشگری خود را  از دست خواهند داد. ما می‌توانیم به راحتی از محیط‌زیست عباس آباد محافظت کنیم. فقط کافی است که هرکدام از ما زباله‌ها را داخل سطل زباله ریخته و از تخریب و نابود‌کردن پوشش گیاهی و جنگلی بپرهیزیم.

4.3/5 - (22 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام و وقت بخیر، بنده متولد و ساکن بهشهر هستم و این عکسی که از دریاچه عباس آباد شهرستان عباس آباد گذاشتید، بنظرم عکس سد عباس آباد شهرستان بهشهر هست.تصحیح بفرمایید.ممنون

    1. سلام باعرض ادب صحبت ایشون درسته من خودم ساکن عباس آباد هستم دریاچه معتلق به بهشهر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *