شهرها

املش کجاست؟ | سفری به ییلاقی سبز در میان جنگل‌های گیلان

املش کجاست؟

شاید برای بیشتر افراد این سوال پیش بیاید که املش کجاست. املش یکی از شهرهای استان گیلان است و به عنوان قدیمی‌ترین شهر این استان به شمار می‌رود. املش نزدیک به ۷۵ کیلومتر از مرکز گیلان فاصله دارد و با رودسر، لنگرود و رشت، همسایه است. این شهر از قدمت طولانی برخوردار است و از زمان شاه عباس تا‌اکنون بر روی نقشه کشور ایران قرار دارد. یکی دیگر از محاسن این شهر زیبا، فاصله کم آن تا دریا است. گردشگرانی که به املش سفر می‌کنند، می‌توانند به راحتی به دریا دسترسی داشته باشند زیرا فاصله املش تا دریا نزدیک به سه ساعت و نیم است.

آب و هوای املش

دیدنی های املش

طبیعت املش به دلیل موقعیت کوهپایه‌ای و همچنین وجود رودخانه در این شهر زیبا، از آب و هوای معتدل و مرطوبی برخوردار است. فصل بارندگی املش از اواخل تابستان شروع می‌شود و تا اوایل بهار ادامه دارد. در زمستان بارش‌ها به صورت برف هستند و دمای هوا به زیر صفر نیز می‌رسد. اما تابستان هوای املش مطبوع‌تر می‌شود.

بهترین فصل سفر به املش

بهترین فصل سفر به املش

سفر به شهر املش در فصل بهار می‌تواند یکی از بهترین فصل‌ها از نظر آب و هوای جغرافیایی محسوب شود. در این فصل فضای دلنشین و سرسبزی کوه‌ها و دشت‌ها لطافت خاصی به روح انسان می‌بخشد. البته اقامت در املش در فصل پاییز هم خالی از لطف نیست. در این فصل هوای املش بارانی است و اگر از بارش باران لذت می‌برید، پاییز را برای سفر به املش انتخاب کنید.

دیدنی‌های املش

شهر املش علاوه بر طبیعت بکری که دارد از مکان‌های دیدنی زیادی نیز برخوردار است. این شهر علاوه بر دیدنی‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی متعددی نیز دارد. در ادامه به مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری املش می‌پردازیم.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آبشار سیاه‌تاش

آبشار سیاه تاش املش

آبشار سیاه‌تاش یکی از زیباترین آبشارهای منطقه املش محسوب می‌شود. این آبشار ۵۰ متر ارتفاع دارد. بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این آبشار مرتفع است.

روستای بلوردکان

روستای بلوردکان املش

یکی از جاذبه‌های اطراف املش، روستای زیبای بلوردکان است. این روستا در ۱۲ کیلومتری املش قرار دارد. رودخانه خروشان و جنگل متراکم این روستا در میان گردشگران محبوبیت بسیاری کسب کرده است. در این روستا، یک پل قدیمی نیز دیده می‌شود که روزگاری مسیر پر رفت و آمدی محسوب می‌شده است.

عمارت صوفی‌ها

عمارت صوفی های املش

عمارت صوفی‌ها را نباید تنها یک بنای قدیمی دانست، این بنا یادآور گذشته و سبک زندگی قدیم مردم املش است. عمارت صوفی‌ها یادگاری از دوران قاجار به حساب می‌آید و به لحاظ تاریخی و فرهنگی ارزش بسیاری دارد. گچبری‌ها و پنجره‌های عمارت به سبک بناهای قدیمی گیلان است و حیاط سبز عمارت حس و حال دوران قدیم را زنده می‌کند.

ییلاق هلودشت

ییلاق هلودشت املش

یکی از زیباترین ییلاق‌های املش، ییلاق هلودشت محسوب می‌شود. این ییلاق در جنوب غربی املش قرار دارد. کوه‌های مرتفع اطراف هلودشت مشرف به شهرهای دیگر گیلان از جمله لنگرود، رودسر و لاهیجان است.

بقعه تاریخی سرتربت

بقعه سرتربت املش

یکی از آثار تاریخی املش، بقعه تاریخی سرتربت است. این بقعه به نام بقعه سلاطین کیایی شناخته می‌شود. بقعه در ارتفاعات املش قرار دارد و قدمت آن به دوره تیموریان بازمی‌گردد. در این بقعه سلطان سیدمیرزا، سلطان سیدمحمدکیا، همسر سلطان سید محمدکیا و دخترشان پری‌سلطان دفن شده‌اند. یکی از دلایل شهرت این بنای تاریخی، برگزاری مراسم علم واچینی است که قدمت این مراسم به حدود هشتاد سال می‌رسد و در روز هفتم محرم برگزار می‌شود.

بقعه تاریخی باباجان دره

بقعه باباجان دره املش

بقعه باباجان دره از دیگر جاذبه‌های تاریخی و مذهبی املش به حساب می‌آید. این بقعه در بخش رانکو و روستای باباجان دره قرار دارد. قدمت بقعه باباجان دره به دوران قاجار بازمی‌گردد. در این بقعه آقا سیدابراهیم و سید کاظم (ع) دفن هستند. بقعه باباجان دره جزو معدود بقعه‌های کوهستانی ایران است که دیوارنگاره‌های زیبایی دارد.

راه‌های دسترسی به املش

اگر مبدا سفرتان به املش تهران باشد، از مهم‌ترین راه‌های دسترسی به املش آزادراه تهران رشت محسوب می‌شود. از این مسیر خود را باید به رشت برساند و سپس به سمت املش برانید. اگر قصد سفر با هواپیما یا قطار دارید، باید ابتدا خود را به رشت برساند و از آنجا با تاکسی به املش بروید.

سوغات و صنایع دستی املش

سوغات املش

از آنجا که منبع اصلی درآمد مردم املش از طریق کشاورزی تامین می‌شود، بنابراین صنایع دستی آنان نیز برگرفته از همین شغل است. صنایع دستی املش شامل تولیدات پشمی، سفالگری، خراطی، قدک‌بافی، چادرشب بافی و نمد مالی است. علاوه بر صنایع دستی املش از سوغاتی خوشمزه شهر نباید غافل شوید. سوغات خوشمزه املش شامل انواع ترشی و مربای محلی، ماهی، نان‌های محلی، گل گاو زبان و مرکبات است. اکثر گردشگرانی که به املش سفر می‌کنند از صنایع دستی و سوغاتی‌های این شهر خریداری می‌نمایند.

مراکز خرید املش

مراکز خرید املش

مردم املش در روز سه‌شنبه محصولات کشاورزی و صنایع دستی خود را برای فروش به سه‌شنبه بازار می‌آوردند. سه‌شنبه بازار در املش با شور و هیجان زیادی برپا می‌شود و گردشگران استقبال زیادی از آن می‌کنند. در سه‌شنبه بازار املش می‌توانید محصولات ارگانیک کشاورزی و همچنین سوغاتی‌های خوشمزه املش را تهیه کنید. البته املش مراکز خرید مدرن نیز دارد که در سفر به املش می‌توانید برای خرید به این مراکز مراجعه کنید.

غذاهای محلی املش

غذاهای محلی املش از دیرباز جزو غذاهای خوش‌طعم بوی ایران محسوب می‌شد. از جمله غذاهای محلی املش می‌توان به ماهی مالاتا، عسلی حلوا، بولبه بره، چغرتمه مرغ، بورانی اسفناج، شوید فسنجان ماهی، جعفری قرمه، فندق قاتق، خورشت ته بیران، مرغ ترش گیلانی اشاره کرد. البته تنوع غذایی املش بیشتر از اینها است اما غذاهای نام برده از معروف‌ترین غذاهای محلی این شهر هستند.

غذاهای محلی املش

رستوران‌های املش

بیشتر افراد در سفرهای مختلف خود رستوران‌گردی کرده‌اند و خاطره خوب یا بد بودن آن را همیشه با خود داشته‌اند. در این قسمت قصد داریم در خصوص رستوران‌های شهر املش صحبت کنیم. چندین رستوران معروف در این شهر وجود دارد که به مسافران توصیه می‌شود حتما سری به آنجا بزنند. رستوران محلی کدبانو گیلان، رستوران محلی گیل‌بیج، میرزا، قصر چوبی، کبابی رضایی صوفی، رستوران دلچسب، آشپزخانه مادر، ستاره شهر و رستوران حاج علی از بهترین رستوران‌های شهرستان املش به حساب می‌آیند.

اقامت در املش

یکی از دغدغه مسافران و جهانگردان برای مسافرت، مسئله اقامت آنها است. املش با وجود اینکه می‌تواند از بسیاری جهات به عنوان بهترین مکان گردشگری به حساب بیاید، اما در این شهرستان، برای اقامت مسافران هتل وجود ندارد و مسافرانی که قصد اقامت دارند می‌توانند در ویلاهای محلی آنجا اقامت داشته باشند. کسانی هم که می‌خواهند به ییلاق املش بروند می‌توانند خانه‌هایی که جهت اجاره وجود دارد را برای اقامت خود انتخاب نمایند.

2.5/5 - (102 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *