شهرها

اردبیل کجاست؟ | بهترین مقصد برای سفرهای تابستانی

دیگر وقتش رسیده که درباره اردبیل، این مقصد بی‌نظیر گردشگری در غرب کشور بیشتر بدانیم. جایی که می‌توانید برای فرار از دود و دم شهرهای بزرگ و روزهای گرم تابستان روی آن حساب کنید. شهری که به داشتن دشت‌های سرسبز، دریاچه‌های پرآب و جاذبه‌های تاریخی مربوط به دوران صفویه مشهور است. آیا تا به حال به این شهر سفر کرده‌اید؟ با ما همراه باشید تا سفری کوتاه به غرب کشور داشته باشیم و اطلاعات مفیدی درباره اردبیل کسب کنیم.

اردبیل کجاست؟

معرفی اردبیل

برای اینکه به اردبیل سفر کنیم، باید به سمت شمال غرب کشور برویم. این استان از شرق به گیلان سرسبز و از غرب به آذربایجان شرقی می‌رسد. همچنین اگر به سمت شمال اردبیل برویم، به کشور جمهوری آذربایجان خواهیم رسید. زنجان نیز همسایه‌ی جنوبی این استان محسوب می‌شود.

برای سفر به این منطقه جاده اردبیل-آستارا در اختیارتان قرار دارد و از تهران تا اردبیل چیزی حدود 7 ساعت باید رانندگی کنید. شهر اردبیل نیز مرکز این استان محسوب می‌شود و با شهرهای سرعین، مشکین‌شهر، نیر، کوثر و نمین مرز همسایه است. طبق آخرین سرشماری‌ها جمعیت استان اردبیل را بیش از یک میلیون نفر تخمین زده‌اند که از این لحاظ رتبه 17 کشوری را در اختیار دارد.

آب‌و‌هوای اردبیل

آب و هوای اردبیل

اردبیل در دامنه‌‌ی کوه سبلان قرار دارد و تحت تاثیر این کوهستان، یکی از شهرهای سردسیر ایران به شمار می‌رود. هرچه تابستان‌های اردبیل معتدل و مطبوع است، زمستان‌هایی بسیار سرد و برفی دارد. به طوری که اغلب اوقات با یخبندان و جاده‌های لغزنده روبه‌رو خواهیم بود. در بهار و پاییز نیز میزان بارش باران در این منطقه قابل توجه است و در این موقع از سال هم به لباس گرم نیاز خواهید داشت.

بهترین فصل سفر به اردبیل

دیدنی های اردبیل

هر زمان گرمای هوا در پایتخت یا شهرهای دیگر کلافه‌تان کرد، بار و بندیل خود را برای سفر به اردبیل ببندید. اردبیل شهری برای سفرهای تابستانی است اما اگر از هوای سرد و برفی لذت می‌برید، دروازه‌های این شهر در روزهای سرد نیز پیش روی‌تان باز است. اگرچه که بهتر است تمام جوانب احتیاط را درباره اردبیل رعایت کنید و زنجیرچرخ نیز به همراه داشته باشید.

دیدنی‌های اردبیل

اردبیل شهری پر از دشت‌های سرسبز، کوه‌های برفی، رودهای پرآب و دریاچه‌هایی زیبا است. جایی که زادگاه صفویه قدرتمند محسوب می‌شود و تاریخ ۶ هزار ساله‌اش، آثار تاریخی جذابی را برای گردشگران به جا گذاشته است. اگر مشتاقید بیشتر درباره مکان‌های گردشگری و تفریحی اردبیل بدانید در ادامه همراه ما باشید.

دریاچه شورابیل

دریاچه شورابیل اردبیل

در حاشیه شهر اردبیل دریاچه‌ای زیبا و وسیع با نام شورابیل قرار دارد. در اطراف این دریاچه تفرجگاهی برای اهالی شهر و گردشگران به وجود آمده است که برای اتراق کردن حرف ندارد. دورتادور دریاچه مسیری دلپذیر برای پیاده‌روی دارد که قدم زدن در آن و تماشای همزمان کوهستان، لذتی وصف ناپذیر را برای‌تان به ارمغان می‌آورد. اما اوج هیجان را می‌توانید با زیپ‌لاینی ‌که بر فراز دریاچه است، تجربه کنید. از طرفی امکان قایق‌سواری روی دریاچه نیز وجود دارد که خاطرتان سفرتان را به یادماندنی می‌کند. این تفرجگاه شهربازی هم دارد که می‌توانید از وسایل بازی آن استفاده کنید و ساعاتی خوش را در کنار خانواده بگذرانید. چندین رستوران و کافه هم برای راحتی بیشتر گردشگران وجود دارد که کم و کسری نداشته باشید.

دریاچه نئور

دریاچه نئور دیدنی اردبیل

اگر از اردبیل به سمت خلخال حرکت کنیم، در راه به یکی از شگفتی‌های طبیعت این منطقه، دریاچه نئور خواهیم رسید. این شگفتی طبیعت را در جایی به اسم سوباتان و در دامنه کوه باغرو پیدا خواهید کرد. اطراف این دریاچه دشت‌های سرسبزی وجود دارند که زیبایی نئور را بیش از پیش هویدا می‌کنند‌. نئور محلی برای زندگی پرندگان مهاجر، ماهی‌های قزل‌آلا و حتی جایی برای سیراب شدن گله‌ اسب‌های وحشی است!

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو از دیدنی های اردبیل

برای دیدن یکی از جنگل‌های بهشتی شمال غرب ایران، راهی نمین شوید. در ۱۰ کیلومتری نمین جنگلی از درختان انبوه فندق را خواهید دید که در اطراف آن دشت‌های بی‌نهایت زیبا و سرسبزی قرار دارند. این دشت‌های سرسبز در هنگام بهار پر از گل‌های بابونه می‌شوند و چشم‌نواز بودن این منطقه را به رخ گردشگران می‌کشند. در دل جنگل چشمه آب گرمی با نام میشه سویی نیز وجود دارد که حسابی گرمتان می‌کند و می‌توانید از خواص درمانی آن استفاده کنید. اما هنوز تمام نشده! در این جنگل امکان تله‌کابین‌سواری و اسکی روی چمن نیز وجود دارد.

بقعه شیخ صفی‌الدین

بقعه شیخ صفی‌ادلین اردبیلی

در میدان عالی‌قاپوی اردبیل یک بنای ۷۰۰ ساله جا خوش کرده که یکی از شاهکار‌های معماری ایران است. این بنا بقعه شیخ صفی‌الدین اردبیلی است که با کاشی‌‌کاری‌ها و مقرنس‌هایش حالتی روحانی و چشم‌نواز دارد. همچنین طلاکاری‌ها، تذهیب‌ها، گچ‌کاری‌ها و خطاطی‌های روی دیوارها اوج هنر دوران صفویه را به رخ می‌کشند. علاوه بر جد صفویان، شاه اسماعیل، اولین پادشاه صفویه به همراه خانواده‌اش در این بقعه به خاک سپرده شده‌اند. اگر به معماری و تاریخ علاقه‌مندید، بقعه شیخ صفی‌الدین بهترین جا برای شما است.

بازار تاریخی اردبیل

بازار تاریخی اردبیل

بازار بزرگ و تاریخی اردبیل، بنایی سرپوشیده است که قدمت آن حداقل به سده چهارم هجری می‌رسد. این بازار در روزگاران گذشته بر سر راه جاده ابریشم قرار داشته است و تجار بسیاری در آن رفت‌و‌آمد داشته‌اند. این روزها نیز یکی از پر جنب‌و‌جوش‌ترین بازارهای کشور به حساب می‌آید. بازاری که در دوران صفویه به راسته‌ها، سراها و تیمچه‌هایش اضافه شده است تا امروزه به یک اثر تاریخی جذاب و محل امرار معاش اردبیلی‌ها تبدیل شود. در سفر به اردبیل به بازار تاریخی آن سر بزنید و چهارسوق‌ها، گنبدها و طاق‌های زیبای آن را که نمایانگر شکوه تاریخ و معماری کشور هستند، تماشا کنید‌.

کلیسای مریم مقدس

کلیسای مریم مقدس اردبیل

در اردبیل مسجد، کلیسا و آتشکده سیر تاریخی این شهر را به تصویر می‌کشند. یکی از کلیساهای این منطقه، مریم مقدس نام دارد که در سال ۱۲۵۵ توسط یک خانواده ارمنی ساخته شد. درون این کلیسای آجری با نقاشی‌های زیبایی تزئین شده و دارای محرابی باشکوه و تماشایی است. این بنای تاریخی در نزدیکی میدان اونچی اردبیل قرار دارد.

جمعه مسجد یا آتشکده

جمعه مسجد اردبیل

در محله پیر شمس‌الدین اردبیل می‌توانید به دوران سلجوقیان نیز سفر کنید. در این محله تپه‌ای باستانی وجود دارد که مسجدی متعلق به دوره سلجوقی روی آن خودنمایی می‌کند‌. ناگفته نماند که این بنا در دوره ساسانیان یا اشکانیان، آتشکده بوده و پس از آن به محلی برای عبادت مسلمانان تبدیل شده است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در نزدیکی اردبیل می‌توان به آبشار و پیست اسکی آلوارس، پل معلق میرتقی و چشمه‌های سرعین اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به اردبیل

راه های دسترسی به اردبیل

زمین و آسمان برای رساندن شما به اردبیل در اختیارتان قرار دارند. حال اگر مبدا سفر را پایتخت در نظر بگیریم، از راه زمینی باید ۶۰۰ کیلومتر رانندگی کنید تا ۷ ساعته به اردبیل برسید. از سوی دیگر مسیر هوایی را نیز می‌توانید انتخاب کنید تا یک ساعت و ۲۰ دقیقه بعد به مقصد برسید! اما اگر می‌خواهید سفری اقتصادی‌تر را تجربه کنید، اتوبوس‌های بین‌شهری انتخاب ایده‌آلی خواهند بود.

سوغات و صنایع دستی اردبیل

سوغاتی‌های اردبیل

یکی از بهترین بخش‌های سفر به سوغات مقصد اختصاص دارد. چراکه به وسیله این یادگاری‌ها به دوستان و عزیزانمان می‌گوییم که در بهترین لحظات سفرمان نیز به یادشان بوده‌ایم. در اردبیل می‌توانید انواع مختلفی از سوغات خوراکی و دست‌سازه‌های بومیان منطقه را خریداری کنید. اول از همه به سراغ حلوای سیاه یا قره حلوای اردبیلی بروید. کمی از این حلوای مشهور را میل کنید تا برای همیشه مشتری آن شوید! علاوه بر این باقلوای اردبیلی، حلوا زنجبیل، قچکورگی، نان‌برنجی و قند چوریی از دیگر سوغاتی‌های اردبیل هستند که عصرانه‌هایی بی‌نظیر در روزهای سرد سال به شمار می‌روند.

اما جذاب‌ترین سوغات این شهر به عسل سبلان آن اختصاص دارد که خواص بسیاری برای سلامتی دارد. این نوع عسل محلی در طعم‌های مختلفی تولید می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به گون و آویشن، چهل گیاه و گشنیز اشاره کرد. در سفر به این شهر سرشیر و کره محلی را نیز نباید از دست بدهید، چراکه طعم این صبحانه بی‌نظیر تا سال‌ها زیر زبانتان خواهد ماند.

از طرفی برای هنردوستان نیز اردبیل استانی غنی است. آوازه فرش‌های دستباف اهالی این منطقه نه تنها در ایران بلکه در جهان پیچیده است و مشتریان پروپاقرصی دارد. از طرفی ظروف مسی، گلیم دورو، پلاس، اجاق قراقی، جاجیم، سفال، قلم‌زنی و چرم دوزی نیز از دیگر صنایع دستی اردبیل هستند که می‌توانید در بازارچه‌های این شهر خریداری کنید. برای اینکه بیشتر درباره سوغات و صنایع دستی اردبیل بدانید به بخش بعدی بروید تا با بازارهای آن برای خرید سوغات آشنا شوید.

مراکز خرید اردبیل

مراکز خرید اردبیل

تاریخ اردبیل به نام سلسله صفویه گره خورده است. شاید بردن نام صفی‌الدین اردبیلی، جد موسس صفویه برای توصیف اصالت این شهر کافی باشد. اما اجازه دهید از بازار تاریخی این شهر نیز سخن بگوییم. جایی که سوغات و صنایع دستی اردبیل را می‌توانید تهیه کنید. بازار بزرگ اردبیل بنایی تاریخی است که در نزدیکی مسجد جامع این شهر قرار دارد.

اگر از دالان‌ها و حجره‌های قدیمی لذت می‌برید و قدم زدن در جاذبه‌ای تاریخی برای‌تان خوشایند است، حتما به این بازار سر بزنید. در راسته‌های مختلف پیاده‌روی کنید و سوار ماشین زمان شوید تا تاریخ این شهر پیش روی‌تان پدیدار شود. از محبوب‌ترین راسته‌های این بازار می‌توان به راسته اصلی بازار، راسته کفاشان، زرگران، پنبه‌فروشان، مسگران، آهنگران و سرای وکیل اشاره کرد.

پس از این بازار سنتی راهی شورا سنتر اردبیل شوید. مجتمعی که کلی امکانات تفریحی دارد و برای خرید کردن نیز جای مناسبی است. در این مجموعه هرچه بخواهید پیدا می‌کنید. از ایستگاه دوچرخه‌سواری برای کودکان گرفته تا رستوران‌ها، نمایشگاه‌های فرهنگی و غرفه‌های صنایع دستی در این مرکز مستقر هستند. از دیگر مراکز خرید اردبیل می‌توان از مجتمع تجاری شاه اسماعیل خطائی،  الماس‌ شهر، بازار جدید طلافروشان، بازار مرکزی صدف، آرتا، پروما و مرکز خرید لاله یاد کرد.

غذاهای محلی اردبیل

غذاهای محلی اردبیل

کسی چه می‌داند؟ شاید گردشگران فقط و فقط به عشق کباب کاسه‌ای و آش دوغ محلی به این شهر سفر می‌کنند. کباب کاسه‌ای اردبیل یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای این شهر است که در آن کباب کوبیده، جوجه، چنجه و جگر با زعفران ترکیب شده و با برنج سرو می‌شود. آش دوغ خوش‌طعم اردبیلی هم که نیازی به تعریف ندارد. چراکه این شهر آش دوغ را به اسم خودش زده و آوازه آن به گوش همه رسیده است. اما این شهر کوهستانی غذاهای خوشمزه دیگری هم دارد که هنگام خوردن آن‌ها باید مراقب باشید انگشتانتان را نخورید! از جمله این غذاها می‌توان به باسترما پلو، پیچاق قیمه، ترشی قورمه، قیمه اردبیل و آبگوشت بزباش اشاره کرد.

رستوران‌های اردبیل

رستوران‌های اردبیل

تا دلتان بخواهد رستوران با کیفیت در اردبیل پیدا خواهید کرد. برای اینکه درباره اردبیل بیشتر بدانید، با چند مورد از رستوران‌های آن آشنا شوید:

رستوران حاجی قوربان

دلتان کباب کاسه‌ای خوشمزه می‌خواهد؟ به رستوران حاجی آباد در خیابان سعدی اردبیل بروید. این رستوران کاملا سنتی است و غذاهای آن در کاسه‌های گلسرخی سرو می‌شوند. بعد از غذا هم یک چای خوش‌طعم مجانی برای‌تان می‌آورند که پس از غذای چرب و چیلی حسابی می‌چسبد.

کبابی حاج‌ مالک

یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های اردبیل واقع در خیابان ساحلی این شهر و روبه‌روی پل سیدآباد است. در این کبابی انواع گوشت تازه آماده‌ی کباب شدن وجود دارد که می‌توانید از میان آن‌ها یکی را انتخاب کرده و یک غذای با کیفیت و عالی نوش جان کنید.

رستوران ضیافت

تنوع غذاهای رستوران ضیافت فوق‌العاده است‌. در این رستوران از پیچاق قیمه تا باسترماپلو و شیشلیک را می‌توانید در فضایی دلنشین نوش‌جان کنید. رستوران ضیافت را در خیابان امام خمینی، جنب سینما انقلاب پیدا خواهید کرد.

همچنین رستوران گل سرخ در خیابان عطایی، کبابی حاجی بیوک آقا در خیابان قیام، رستوران سیدآقا در خیابان پیرعبدلملک، رستوران معین در خیابان حافظ، رستوران خوانسالار در بلوار استقلال و رستوران خانه تاریخی صادقی در محله اوچدکان از بهترین رستوران‌های اردبیل هستند.

اقامت در اردبیل

اگر در روزهای تابستان گرمای هوا امان‌تان را بُرید یا در زمستان دلتان برای برف‌بازی تنگ شد به اردبیل سفر کنید. در این شهر گزینه‌های مختلفی پیش روی‌تان وجود دارد. سوئیت ارزان‌قیمت، آپارتمان مبله تمیز، مجتمع‌ اقامتی و اقامتگاه‌های بومگردی همه و همه برای پذیرایی از گردشگران آماده هستند. کافی است بدانید چه جور جایی می‌خواهید. اگر خانه‌ای مستقل و ارزان لازم دارید، سوئیت‌ها گزینه‌ای مناسب هستند. اگر دوست دارید با مردم محلی و روستایی معاشرت کنید، اقامتگاه‌های بومگردی انتخاب خوبی برای شما خواهند بود. همچنین برای اجاره روزانه خانه و سوئیت در اردبیل می‌توانید از اقامتگاه‌های تر و تمیز اتاقک استفاده کنید تا به این ترتیب هنگام رسیدن به مقصد جایی برای استراحت و تجدیدقوا داشته باشید. سفرتان خوش!

Rate this post

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *