شهرها

اصلاندوز کجاست؟ | معرفی منطقه اصلاندوز اردبیل

اصلاندوز یکی از شهرهای استان اردبیل است. طبیعت و فرهنگ اصلاندوز مهمترین جاذبه گردشگری این شهر به حساب می‌آید. امروز در این مطلب از اتاقک به معرفی شهر اصلاندوز پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

اصلاندوز کجاست؟

یکی از استان‌های محبوب در میان گردشگران ایران، استان اردبیل است. این استان از شهرستان‌های متعددی تشکیل شده که برخی از آن‌ها بسیار زیبا و منحصربه‌فرد است. شهرستان اصلاندوز یکی از این شهرستان می‌باشد. اصلاندوز در زبان ترکی به معنی دشت شیران است. اصلاندوز یکی از شهرهای بکر و دیدنی اردبیل می‌باشد که در جنوب غربی شهرستان پارس‌آباد قرار دارد. اصلاندوز با شهرستان‌های بیله‌سوار، گرمی و کلیبر استان آذربایجان شرقی همجوار است.

اصلاندوز کجاست؟

موقعیت جغرافیایی شهرستان اصلاندوز

شهرستان اصلاندوز استان اردبیل در شمال غرب ایران و شمال استان اردبیل بین ۳۹ درجه و ۴۲ دقیقه تا ۳۹ درجه و  ۴۸ دقیقه عرض شمالی و ۴۷ درجه و ۳۸ دقیقه تا ۴۷ درجه و  ۵۲ دقیقه طول شرقی قرار گرفته است. شهرستان اصلاندوز از نظر جغرافیایی قسمتی از ناحیه شمال غربی جلگه مغان را تحت سلطه قرار داده است.

این شهرستان زیبا همچنین از شمال به رود ارس و کشور جمهوری آذربایجان، از ناحیه شرق به شهرستان اسلام‌آباد و شهرستان پارس آباد مغان، از ناحیه جنوب شرق به شهرستان بیله سوار مغان، از جنوب به گئرمی مغان و از غرب به شهرستان خمارلو (خداآفرین) و کلیبر راه دارد.

به طور کلی اصلاندوز در شمال اردبیل و در مرز ایران و آذربایجان قرار گرفته است و همین باعث ایجاد موقعیت منحصربه‌فرد برای این شهرستان شده است.

فصل مناسب سفر به اصلاندوز

آب‌وهوای اصلاندوز

اصلاندوز در حاشیه رود ارس قرار دارد و همچنین در پایه‌کوه‌های رشته کوه زاگرس قرار گرفته است. از طرف اصلاندوز فاصله زیادی با دریای خزر ندارد و همین امر بر آب‌وهوای اصلاندوز تاثیر می‌گذارد. زمستان‌های اصلاندوز همراه با بارش برف و باران است و اغلب هوا سرد می‌باشد. اما تابستان‌ها و بهار اصلاندوز هوا معتدل و تقریبا گرم می‌باشد. به دلیل بادهای خزری هوا در برخی روز‌ها گرم و مرطوب است اما شدت رطوبت غیرقابل تحمل نیست.

بهترین فصل سفر به اصلاندوز، فصل تابستان و اواخر بهار است که از شدت هوای سرد کاسته شده و روزهای طولانی و آفتابی نیز بیشتر می‌شود. البته در پاییز، اصلاندوز بسیار زیبا می‌گردد و اگر تحمل سرما را دارید و همچنین از هوای بارانی و ابری لذت می‌برید احتمالا بهترین فصل سفر به اصلاندوز برای شما، پاییز است.

معرفی اصلاندوز

دسترسی به اصلاندوز

اصلاندوز در شمال شهر اردبیل قرار دارد و فاصله این شهر با اردبیل در حدود 190 کیلومتر است. دسترسی به اصلاندوز از راه زمینی امکان‌پذیر می‌باشد و برای رفتن به این شهر باید از طریق جاده 31 که پارس‌آباد (مغان) را به هشتجین و خلخال متصل می‌کند، استفاده کنید. همچنین جاده ۳۳ که اردبیل را به بیله سوار و گرمی وصل می‌کند، یک راه میان‌بر است که فاصله اصلاندوز تا اردبیل را به ۱۸۰ کیلومتر می‌رساند.

البته اگر از سمت غرب به اصلاندوز سفر می‌کنید، باید بدانید که فاصله تبریز تا اصلاندوز در حدود 300 کیلومتر است و دسترسی به اصلاندوز از غرب نیز به صورت زمینی امکان‌پذیر می‌باشد.

فاصله شهر اصلاندوز استان اردبیل با سایر شهرستان‌های مهم ایران چقدر است؟

  • فاصله با پارس آباد مغان: ۵۰ کیلومتر
  • فاصله با بیله سوار مغان: ۱۱۰ کلیومتر
  • فاصله با مشکین شهر: ۱۴۰ کیلومتر
  • فاصله با سرعین: ۲۲۰ کیلومتر
  • فاصله با اردبیل: ۱۹۵ کیلومتر
  • فاصله با خلخال: ۳۱۵ کیلومتر
  • فاصله با آستارا: ۲۷۰ کیلومتر
  • فاصله با جلفا: ۲۲۰ کیلومتر
  • فاصله با تبریز: ۲۸۰ کیلومتر
  • فاصله با اورمیه: ۴۲۰ کیلومتر
  • فاصله با زنجان: ۴۵۵ کیلومتر
  • فاصله با قزوین: ۶۱۰ کیلومتر
  • فاصله با تهران: ۷۶۰ کیلومتر
  • فاصله با مشهد: ۱۵۰۵ کیلومتر

جاهای دیدنی اصلاندوز

اصلاندوز از طبیعت بی‌نظیری برخودار است و اگر به این شهر سفر کردید احتمالا این طبیعت شما را مسخ خود می‌کند. اما تنها طبیعت اصلاندوز نیست که گردشگران را به سوی خود جذب می‌کند بلکه فرهنگ و تاریخ این شهر نیز می‌تواند به عنوان جاذبه گردشگری معرفی شود. در ادامه به مهم‌ترین دیدنی‌های اصلاندور می‌پردازیم.

تالاب و سد مغان

تالاب و دریاچه سد میل مغان

یکی از زیباترین جاهای دیدنی‌ اصلاندوز، دریاچه سد میل مغان است. این سد در میان دو شهر اصلاندوز و هورادیز قرار دارد و سد روی رود ارس قرار گرفته است. هورادیز یکی از شهرهای جمهوری آذربایجان می‌باشد و همین امر بر اهمیت این سد می‌افزایید. سد میل مغان را باید سدی میان ایران و کشور آذربایجان بدانیم. این دریاچه یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌های مردم محلی و گردشگران این ناحیه به حساب می‌آید.

دریاچه مغان همچنین هر ساله در مسیر کوچ پرندگان قرار دارد و همین امر بر زیبایی آن می‌افزاید. در زمستان سد مملو از پرندگانی می‌شود که در حال مهاجرت هستند.

قره سو
عکس از ویکی‌پدیا

رودخانه قره‌سو

یکی از رودخانه‌های که در نزدیکی اصلاندوز قرار دارد، رودخانه قره‌سو است. قره‌سو در زبان ترکی به معنی آب سیاه می‌باشد. قره‌سو یکی از بلندترین و پرآب‌ترین رودخانه‌های داخلی استان اردبیل به حساب می‌آید و از ارتفاعات تالش در شرق اردبیل سرچشمه می‌گیرد. قره‌سو بعد از گذر از دشت مغان در اصلاندوز به رود بزرگ ارس می‌پیوندد. رودخانه در زمانی که وارد دشت مغان می‌شود، از میان دره‌ها عبور و به ارس وارد می‌گردد. حاشیه رودخانه قره‌سو می‌تواند از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری اصلاندوز باشد.

تپه نادری

تپه نادری (نادرشاه افشار)

یکی از بخش‌های تاریخی و باستانی منطقه اصلاندوز، تپه نادری است. قدمت تپه نادری به هزاره سوم و چهارم پیش از میلاد برمی‌گردد. این تپه در حدود 30 متر بلندی دارد. براساس داستان‌های محلی نادرشاه در زمان حکومت شاه طهماسب به این مکان می‌آید. از سربازان خود می‌خواهد این تپه را با مشت‌های خود بسازند تا وی بر فراز آن بایستد و سلطنت خود را اعلام کند.

در این مکان سفال‌های با خشت پخته یافت شده که تعداد فراوانی از سنگ‌های خام و سفال‌های منقوش متعلق به دوران اسلامی است. تپه نادری در جنوب غرب اصلاندوز و در محل تلاقی رودخانه‌های قره‌سو و ارس قرار دارد.

طبیعت اصلاندوز استان اردبیل

قرارگیری رودهای دره یورد و ارس و کوه ها و تپه‌های ماهوری شکل در شهرستان اصلاندوز موجب متمایز شدن این شهر از تمامی توابع استان اردبیل شده است. رود ارس از شمال اصلاندوز گذر می‌کند و همین موضوع موجب ایجاد پوشش گیاهی و درختان جنگلی در امتداد این رود فوق العاده و در نهایت به وجود آمدن طبیعتی بکر و زیبا شده است.

طبیعت اصلاندوز

قشاق ایلات و عشایر 

پوشش گیاهی شهرستان اصلاندوز یکی از مهم‌ترین دیدنی‌های این شهر به حساب می‌آید. اصلاندوز به دلیل داشتن آب‌وهوای معتدل و همچنین خاک حاصلخیز از مراتع و چمنزارهای بی‌نظیری برخوردار است.

این منطقه دلیل داشتن پوشش گیاهی فوق‌العاده محل قشلاق ایلات و عشایر دشت مغان شده است. در زمان کوچ عشایر این مراتع با چادرهای عشایری پوشیده می‌شود و دام‌های آن‌ها در زمین‌های اطراف می‌چرند.

عشایر شاهسون اصلاندوز

دیگر جاهای دیدنی اصلاندوز

از دیگر جاهای دیدنی اصلاندوز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پیر آغاجی (درخت کهنسال) مقصودلوی کورعباسلو که در بخش مرکزی اصلاندوز مغان قرار دارد.
  • تپه شاه تپه شی مقصودلوی کورعباسلو که در بخش مرکزی اصلاندوز مغان قرار دارد.
  • پل تاریخی خمارلو یا خداآفرین که در جنوب غرب شهرستان اصلاندوز مغان قرار دارد.
  • سواحل زیبای آراز یا ارس که در بخش مرکزی اصلاندوز مغان قرار دارد.
  • مزارع و کشتزارهای منطقه که در بخش‌های مرکزی اصلاندوز مغان، بران مغان قرار دارند.
  • مزارع و شالیزارهای زیبا و دیدنی پنبه و برنج که در بخش‌های مرکزی اصلاندوز مغان قرار دارند.
  • برج تاریخی قارلوجا
  • تپه‌های تاریخی گوزل لی، بوران، ایدیر و …
  • محوطه تاریخی و اوجاق کول تپه
  • مراتع دیم در اطراف کوه آغ داغ

سوغاتی و صنایع دستی اصلاندوز

در اطراف اصلاندوز و در دشت مغان عشایر شاه‌سون زندگی می‌کنند. اغلب صنایع دستی اصلاندوز متعلق به مردمان عشایر اصلاندوز است. از مهم‌ترین صنایع دستی اصلاندوز می‌توان به گلیم، جاجیم، ورنی و قالیچه اشاره کرد. عشایر برای بافت این بافته‌ها از پشم گوسفندان خود استفاده می‌کنند و این صنایع دستی در گذشته برای امور زندگی خود بوده است.

صنایع دستی اصلاندوز

صنایع دستی عشایر اصلاندوز را می‌توان در بازارهای روز و البته بازار قدیمی اصلاندور پیدا کرد. علاوه بر صنایع دستی از محصولات لبنی و خوراکی‌های دیگر نیز می‌توان به عنوان سوغات یاد کرد. همچنین محصولات کشاورزی اصلاندوز نیز بسیار مرغوب و باکیفیت هستند و از مهم‌ترین محصولات کشاورزی اصلاندوز می‌توان به پنبه، هندوانه و چغندر اشاره کرد.

برداشت هندوانه در اصلاندوز

به غیر از این محصولات طبیعی و صنایع دستی، شهرستان اصلاندوز معدن گیاهان وحشی و نایاب در استان اردبیل است. از این گیاهان وحشی می‌توان به گیاه یوشان، گیاه قاراغان، گیاه چون، گیاه قیاق، گیاه کودری، گیاه قنقال، گیاه چیلیک، گیاه بورنی، گیاه اوچ قولاخ، گیاه پتیک قیناقی، گیاه قوش اوزومی، گیاه سوروف، گیاه ساری مچک و گیاه تاج خروس اشاره نمود.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در اصلاندوز

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره روزانه خانه در اصلاندوز و یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

3.9/5 - (23 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *