شهرها

معرفی آستانه اشرفیه | شهر سرسبز گیلان

آستانه اشرفیه کجاست؟ جایی میان رشت و لاهیجان، سرزمینی خوش آب‌و‌هوا و رویایی جا خوش کرده که آوازه زمین‌های چای و شالیزارهایش به گوش همه‌ی دنیا رسیده است! در این شهر زیبا که آستانه اشرفیه نام دارد، عطر و بوی گیاهان تر و تازه مشامتان را پر می‌کند. لذت شنیدن آواز پرندگان، اقامت در ویلایی ساحلی و نشستن بر لب رودخانه‌ای پرآب را در این شهر گیلانی می‌توانید تجربه کنید. حال بیایید با هم گشتی در این شهر بزنیم و جان‌مان را سرشار از هوای خوش شمال کنیم!

آستانه اشرفیه کجاست؟

آستانه اشرفیه کجاست

برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند آستانه اشرفیه کجاست، باید بگوییم که کافیست به گیلان بروید تا در ۳۵ کیلومتری شهر رشت این شهر سرسبز را پیدا کنید. آستانه اشرفیه از شمال به دریای خزر و از جنوب به املش زیبا می‌رسد. رشت و لاهیجان نیز به ترتیب در غرب و شرق این شهر قرار گرفته‌اند. رودخانه سفیدرود نیز از شمال غربی آستانه می‌گذرد. این رود به باغات و زمین‌های شالی آب می‌رساند و حاصلخیزی فراوان خاک‌های این شهر مدیون عبور سفیدرود وفادار است!

آب‌‌وهوای آستانه اشرفیه

احتمالا حالا که می‌دانیم آستانه اشرفیه کجاست، می‌توانیم حدس بزنیم که چه جور آب‌‌وهوایی در انتظارمان است. هوایی معتدل با رطوبت بالا! بهار و تابستانی سرسبز و دل‌انگیز دارد و پاییز و زمستان سوز سرما درختان را به خوابی عمیق می‌برد.

آب و هوای آستانه اشرفیه

بهترین فصل سفر به آستانه اشرفیه

شاید بتوان گفت که بهترین زمان برای سفر به آستانه اشرفیه اوایل بهار است. چراکه در این زمان نه از رطوبت بالای تابستان خبری هست، نه از سوز و سرمای زمستان. همچنین اواخر تابستان و اوایل مهر نیز هوا بسیار معتدل خواهد بود و خنکای دلنشینی انتظارتان را می‌کشد!

دیدنی‌های آستانه اشرفیه

گوشه و کنار آستانه اشرفیه سبز و زیباست. اقلیم این منطقه از هر سنگی سبزه می‌رویاند. چه برسد به جنگل و دشت‌هایش! کوچه و پس‌کوچه‌های آستانه هم جاذبه‌ی دیدنی محسوب می‌شوند. اما پارک‌های جنگلی و اسکله‌اش را حتما باید ببینید تا با عمق زیبایی این شهر آشنا شوید. برای اینکه بدانید هر کدام از جاهای دیدنی آستانه اشرفیه کجاست، در ادامه با ما همراه باشید.

امامزاده سید جلال‌الدین اشرف

آستانه اشرفیه

آستانه اشرفیه همانطور که از نامش پیداست، شهری زیارتی به حساب می‌آید. این منطقه چهارمین شهر زیارتی ایران است که امامزاده سید جلال‌الدین اشرف در آن قرار دارد. ایشان فرزند امام موسی کاظم هستند. نام قبلی شهر آستانه، کوچان بود که پس از وفات سید جلال‌الدین اشرف به نام آستانه اشرفیه تغییر نام داد. این شهر یکی از زیباترین شهرهای زیارتی کشور است که حتما باید آن را از نزدیک ببینید!

از دیگر جاهای مذهبی آستانه اشرفیه می‌توان از بقعه آقا سید محمد، بقعه آقا پیر در نیاکو، بقعه آقا سید حسن‌بن‌موسی کاظم (ع)، بقعه سید محمدبن‌رضا (ع) و مسجد دهشال یاد کرد.

روستاهای آستانه اشرفیه

روستاهای آستانه اشرفیه

روستاها همیشه از بهترین جاهایی هستند که در شمال می‌توانید اقامت کنید و حسابی از حال و هوای آن لذت ببرید. یکی از روستاهای آستانه لسکوکلایه است که در فاصله ۱۸ کیلومتری شمال غرب آن قرار دارد. روستایی زیبا و وسیع که هوای پاک و زمین‌های سرسبزش حالتان را جا می‌آورد. یکی دیگر از روستاهای این خطه، دستک نام دارد که پر از شالیزار است و پوشش گیاهی انبوه آن چشم‌تان را نوازش خواهد کرد. از دیگر روستاهای آستانه اشرفیه می‌توان به روستای کماچال، فوشا زاده، دهنه سر، درگاه، تجن گوکه، امشل و روستای عسکر آباد دهکا اشاره کرد. اقامت در هر کدام از این روستاها لحظات نابی از ساحل‌گردی، تماشای شالیکاری، قایق سواری در دریاچه و نفس تازه کردن در پوشش‌‌های گیاهی برای‌تان به ارمغان می‌آورد. از طریق سایت اتاقک می‌توانید تصاویر این اقامتگاه‌ها را ببینید و بلافاصله و بی‌دردسر یکی از آن‌ها را متناسب با سلیقه و بودجه‌تان رزرو کنید.

رودخانه حشمت رود

حشمت رود آستانه اشرفیه

رودبنه شهری در ۶ کیلومتری آستانه اشرفیه است که طبیعت تماشایی آن همه ساله گردشگران بسیاری را راهی این منطقه از گیلان می‌کند. رودخانه‌ی این شهر حشمت رود نام دارد که از رشته‌ کوه‌های البرز غربی در شهر دیلمان سرچشمه می‌گیرد و پس از گذشتن از سیاهکل و لاهیجان از رودبنه گذر می‌کند. در آخر نیز به دریای خزر می‌ریزد. حتما تماشای رودی که در حال پیوستن به دریاست شما را هم سر ذوق می‌آورد! پس حتما به رودبنه بروید و در کنار رودخانه حشمت‌ رود چند ساعتی اتراق و تفریح کنید.

پارک ساحلی آستانه اشرفیه

پارک ساحلی آستانه در جوار سفیدرود زیبا ساخته شده است. این پارک پرطرفدار دارای خیابان‌های سنگفرش‌شده، انواع کافه و رستوران‌های سنتی است و امکان چادر زدن در آن نیز وجود دارد. همچنین این پارک منحصربه‌فرد دارای اقامتگاه‌ها و سوئیت‌هایی است که می‌توانید یکی از آن‌ها را اجاره کنید و از سفرتان لذت ببرید.

پارک ساحلی آستانه اشرفیه

پارک جنگلی صفرا بسته

پارک جنگلی صفرا بسته یکی از دیدنی‌ترین جاهای آستانه اشرفیه است. این پارک در روستایی تاریخی و بکر به همین نام قرار دارد و قدمت آن به ۱۵۰۰ سال پیش می‌رسد! قدم زدن در میان درختان و شنیدن صدای آواز پرندگان از لحظات بی‌نظیری است که در این جنگل انبوه می‌توانید تجربه کنید!

رودخانه‌ی سفیدرود

سفید رود آستانه اشرفیه

سفیدرود رودخانه‌ای است که جلگه گیلان را به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌کند. عبور سفیدرود یا به زبان محلی اسپیرود از آستانه اشرفیه سبب شکل‌گیری جلوه‌های بکری از طبیعت شده است و طراوت را به زمین‌های سرسبز این شهر هدیه می‌کند. حاصلخیزی خاک آستانه اشرفیه نیز به خاطر وجود این رودخانه‌ی خروشان است. در جوار سفیدرود می‌توانید ماهیگیری کنید و آرامشی خوشایند را برای خود به ارمغان آورید. گفتنی است، سفیدرود ۶۵۰ کیلومتر طول دارد!

پل خشتی نیاکو

پل تاریخی آستانه اشرفیه

در آستانه اشرفیه می‌توانید جا پای انسان‌هایی بگذارید که در قرن هشتم هجری می‌زیسته‌اند! پل خشتی و تاریخی روستای نیاکو شما را به سفر در زمان دعوت می‌کند و در اصطلاح محلی خشت‌پل نامیده می‌شود. کف سنگفرش‌شده این پل هنوز هم پابرجا مانده و با وجود عبور و مرور وسایل نقلیه مختلف در طول تاریخ از استحکامش کاسته نشده است. خشت‌پل ۵۰ متر طول و حدود ۶ متر عرض دارد و در گذشته بر سر راه رشت به لاهیجان قرار داشته است.

یکی دیگر از پل‌های تاریخی آستانه اشرفیه پل خشتی و تاریخی تجن گوکه است. قدمت این پل به دوره قاجار می‌رسد و دارای ۶۰ متر طول و ۲۵ متر عرض است.

آرامگاه دکتر محمد معین

آرامگاه استاد معین آستانه اشرفیه

دکتر محمد معین یکی از چهره‌های ماندگار حوزه فرهنگ زبان فارسی است. او اولین فرد در ایران محسوب می‌شود که موفق به اخذ دکترای فرهنگ و ادب پارسی شده است! آرامگاه این شخص فرهنگی در آستانه اشرفیه قرار دارد و یکی از دیدنی‌های فرهنگی این شهر به شمار می‌رود.

دکتر محمد معین از هم‌دوره‌ای‌های دهخدا بوده و بخشی از فعالیت‌هایش را در جوار دهخدای ایران انجام داده است. دکتر محمد معین استاد دانشگاه تهران بودند و کتاب ارزشمند فرهنگ معین از آثار ایشان است.

پارک جنگلی کیاشهر

پارک جنگلی کیاشهر یکی از زیباترین جاهای دیدنی نزدیک آستانه اشرفیه محسوب می‌شود که با درختان سر به فلک کشیده توسکا پوشیده شده است. این پارک زیبا مابین نهالستان کیاشهر و دهکده ساحلی کیاشهر قرار دارد.

تالاب بوجاق و اسکله ماهیگیری کیاشهر

تالاب بوجاق آستانه اشرفیه

یکی از زیباترین دیدنی‌های گیلان تالاب‌های تماشایی آن هستند. تالاب بوجاق آستانه اشرفیه نیز از زیباترین جاذبه‌های این شهر به شمار می‌رود که از نزدیکی بندر کیاشهر تا زیباکنار کشیده شده است. بوجاق را تالاب کیاشهر هم می‌دانند. این تالاب تا چابکسر ۸۰ کیلومتر فاصله دارد و بخشی از نوار ساحلی دریای مازندران را پوشش داده است.

اسکله ماهیگیری کیاشهر در شمال غربی کیاشهر و در میان تالاب بوجاق قرار دارد. این اسکله متعلق به شیلات بوده و اداره شیلات کیاشهر در قسمت شرقی اسکله قرار گرفته است. سمت غربی اسکله نیز به سفیدرود محدود می‌شود که زیبایی وصف‌ناپذیری به منطقه بخشیده است!

راه‌های دسترسی به آستانه اشرفیه

راه های دسترسی به آستانه اشرفیه

اول از همه بگوییم که آستانه اشرفیه نه فرودگاه دارد و نه ایستگاه قطار. پس اگر می‌خواهید از طریق راه‌آهن یا هواپیما به این شهر سفر کنید، باید به رشت بروید. سپس از رشت تا آستانه اشرفیه را با تاکسی یا اتوبوس طی کنید.

با خودروی شخصی نیز می‌توانید از جاده قزوین به رشت خودتان را به مقصد برسانید. آستانه اشرفیه در ۳۵ کیلومتری رشت قرار دارد و فاصله آن با لاهیجان نیز ۷ کیلومتر است. این شهر شمالی در ۳۵۰ کیلومتری تهران قرار دارد. از پایتخت ۴ ساعت و نیمه می‌توانید به آستانه اشرفیه برسید. از طرفی برای سفری ارزان و اقتصادی، استفاده از اتوبوس‌های بین‌شهری گزینه مناسبی خواهد بود.

سوغات و صنایع دستی آستانه اشرفیه

سوغات آستانه اشرفیه

شما به شهری شمالی آمده‌اید! پس انتظار یافتن بهترین و تازه‌ترین خوراکی‌ها را داشته باشید. اول از همه بادام‌زمینی‌های آستانه اشرفیه را امتحان کنید. در کل ایران این بادام‌زمینی‌ها شهرت بسیاری دارند! پس از آن به سراغ چای و برنج بی‌نظیر این شهر بروید و مصرف چند ماه‌تان را از بازارهای محلی آن خریداری کنید. چراکه دیگر همچین اجناس مرغوبی گیرتان نمی‌آید. دیگر خوراکی‌های شمالی مثل زیتون، تخم مرغ محلی، مرغ محلی‌، ماهی، سبزیجات محلی، کدو حلوایی، ترشی و مربا را نیز می‌توانید از این شهر همه چیز تمام خریداری کنید.

از طرفی صنایع دستی آستانه اشرفیه نیز حسابی دلبری می‌کنند. این سوغاتی‌های زیبا شامل لوازم حصیری، قالی، گلیم، دست‌بافته‌های ابریشمی و کنفی می‌شوند. حال اگر می‌خواهید بدانید بازارهای آستانه اشرفیه کجاست و از کجا باید این سوغاتی‌ها را تهیه کنید به بخش بعدی سر بزنید.

مراکز خرید آستانه اشرفیه

بازارهای محلی آستانه اشرفیه

نمی‌شود به شهری شمالی رفت و بی‌خیال بازارهای محلی آن شد. فضاهایی که عطر ماهی و سبزی‌های تازه در آن‌ها ادغام شده‌اند و روحیه‌ی شاد و صمیمی فروشندگان بومی آن، غم و غصه را از وجودتان پاک می‌کنند. آستانه اشرفیه نیز دو بازار محلی با نام‌های دوشنبه‌بازار و پنجشنبه‌بازار دارد که از صبح زود برپا می‌شوند و سبزیجات تازه، تخم‌مرغ محلی و دیگر محصولات بومی در آن به فروش می‌رسند. اگر هم دنبال مرکز خرید مدرن هستید به مرکز تجاری و تفریحی پارادایس در خیابان امام‌ خمینی بروید. در این مرکز بزرگ، انواع و اقسام کالاهای موردنیازتان را پیدا خواهید کرد. همچنین رستوران، کافه و پارکینگ نیز برای رفاه حال گردشگران در این مجموعه وجود دارد.

غذاهای محلی آستانه اشرفیه

غذاهای محلی آستانه اشرفیه

رسیدیم به بهترین بخش سفر به شمال یعنی غذاهای محلی! کمتر کسی است که تعریف غذاهای شمالی را نشنیده باشد و دستپخت خانم‌‌های شمالی فامیل را تحسین نکرده باشد. این خطه معروف است به داشتن غذاهای متنوع و بسیار خوشمزه. اغلب اوقات هم ماهی پایه‌ی ثابت غذاهای شمالی است. یکی از بهترین غذاهای محلی در آستانه اشرفیه نیز ماهی مالاتا یا ماهی فیویج است. این غذای سنتی را با انواع ماهی‌های دریای خزر کفال، کپور، سوف، آمور و… تهیه می‌کنند. اما در اصل این غذا با ماهی سفید است. از دیگر غذاهای سنتی این دیار می‌توان به فسنجان محلی، کال کباب، قوراویج، گمج کباب، لگد بزنه، خورشت شیرین، میرزاقاسمی، باقلا قاتوق و ماهی کولی اشاره کرد.

رستوران‌های آستانه اشرفیه

مگر می‌شود به شهری شمالی رفت و غذاهای گیلانی را امتحان نکرد؟ اگر شما هم عاشق غذاهای خوشمزه گیلانی هستید، در سفر به آستانه اشرفیه فرصت را غنیمت شمرید و دلی از عزا دربیاورید. اما برای اینکه بدانید رستوران‌های آستانه اشرفیه کجاست، در ادامه با ما همراه باشید.

رستوران شالیزار

رستوران شالیزار آستانه اشرفیه در کیلومتر ۵ جاده آستانه به رشت قرار دارد و پیش از سوله‌سازی آذرمی می‌توانید آن را پیدا کنید. باقلا قاتوق و فسنجان بی‌نظیر این رستوران را حتما باید امتحان کنید تا طعم واقعی خورشت‌های شمالی زیر زبان‌تان برود!

رستوران باغچه‌سرا

رستوران باغچه سرای آستانه در بلوار مطهری، بین دو میدان جمهوری و دانش قرار دارد. جوجه ترش و خورشت فسنجان این رستوران بسیار خوش‌طعم است.

رستوران نصر

رستوران نصر آستانه اشرفیه در میدان جمهوری کنار شیرینی فروشی تبریز واقع شده است. مزه کردن کباب‌های این رستوران را به هیچ وجه از دست ندهید. انواع کباب کوبیده، بختیاری، بلغاری، کباب ترش و جوجه کباب در رستوران نصر سرو می‌شوند. همچنین خورشت‌های محلی و غذاهای سنتی گیلانی را می‌توانید در اینجا امتحان کنید و لذت ببرید!

اقامت در آستانه اشرفیه

اقامت در آستانه اشرفیه

سفر به کوه و دشت و دریا بدون جایی برای ماندن، معنی ندارد. داشتن اقامتگاه مناسب، مهم‌ترین بخش یک سفر است. در آستانه اشرفیه می‌توانید در دل جنگل انبوه یا ویلایی ساحلی اقامت کنید. برای انتخاب اقامتگاه مناسب نیز انواع و اقسام ویلاها، سوئیت‌های کوچک و ارزان، آپارتمان‌های مبله، کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی را می‌توانید در سایت اتاقک ببینید و رزرو کنید. به این ترتیب هنگام رسیدن به مقصد جای مشخصی برای ماندن خواهید داشت و از همه مهم‌تر خانه‌ای متناسب با بودجه و سلیقه خود پیدا کرده‌اید. سفرتان خوش!

4.7/5 - (59 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *