شهرها

بابل کجاست؟ | شهر سبز بارانی در مازندارن

امروز می‌خواهیم یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مازندران را که تا دلتان بخواهد رود و آبشار و جاذبه‌های بکر طبیعی در خود جای داده است، معرفی کنیم. سفر به این شهر، از جذاب‌ترین تجربه‌های گردشگری شما خواهد شد. روستاهای متنوع این منطقه، رنگ و بویی تازه از زندگی را برای‌تان به ارمغان می‌آورند. از بابل حرف می‌زنیم. جایی که حتی از وسط آسفالت خیابان نیز گل و گیاه بیرون می‌آید و عطر بهارنارنج‌های آن نوید آمدن بهار را می‌دهند. در معرفی شهر بابل می‌توان گفت که شهری بسیار سرسبز و پرآب در نزدیکی دریای خزر است که گشت‌و‌گذار در آن را نباید از دست بدهید. پس بی‌معطلی سوار اتوبوس مجازی اتاقک شوید تا با هم گشتی کوتاه در بابل زیبا بزنیم.

بابل کجاست؟

در معرفی شهر بابل، قبل از هر چیز به سراغ جغرافیای این شهر می‌رویم. برای رسیدن به بابل باید به مرکز استان مازندران سفر کنیم و جایی در ۱۵ کیلومتری دریای خزر، این شهر سرسبز و زیبا را بیابیم. بابل از شرق با دو شهر سوادکوه و قائم‌شهر همسایه است و از غرب به آمل می‌رسد. همچنین از جنوب به ییلاقات و کوه‌های سرسبز البرز دسترسی دارد و از شمال با فریدونکنار و بابلسر هم‌مرز است. شما برای اینکه از بابل به دریا برسید باید از فریدونکنار یا بابلسر گذر کنید. چراکه خود شهر بابل به دریا دسترسی ندارد.

مساحت بابل بیش از ۱۵۷۸ کیلومتر مربع است و تا پایتخت ۲۱۰ کیلومتر فاصله دارد. برای رسیدن به بابل از تهران، می‌توانید از هر دو مسیر فیروزکوه یا هراز استفاده کنید.

علاوه بر این، یک رودخانه پُرآب به نام بابلرود از این شهر می‌گذرد که از ارتفاعات سوادکوه سرچشمه می‌گیرد و در پایان به دریای بزرگ خزر ختم می‌شود. این رود آب موردنیاز زمین‌های شالی و کشاورزی بابل را تأمین می‌کند و موجب سرسبزی و خرمی منطقه می‌شود.

تاریخچه‌ی بابل

بابل شهری قدیمی و تاثیرگذار در تاریخ ایران بوده است. این شهر در زمان رونق آیین میترائیسم، هواداران زیادی داشته و در آن زمان به نام‌های مام‌طیر، مه‌میترا و سپس بارفروش شهرت داشته است. بارفروش در سال ۱۳۱۰ به دستور خاندان پهلوی به نام بابل خوانده شد و هم‌اکنون یکی از شهرهای توریستی و جذاب برای گردشگران است. براساس اسناد تاریخی، بابل در گذشته مرکز مهمی برای دادوستد بوده و بازار بزرگ محلی آن تجار روسی را به خود جذب می‌کرده است.

شهرهای بابل

شهرستان بابل دارای ۷ شهر است که در ادامه از آن‌ها یاد می‌کنیم:

  • بابل
  • خوشرودپی
  • زرگرشهر
  • مرزیکلا
  • گلوگاه
  • امیرکلا
  • گتاب

فرهنگ و آداب‌و‌رسوم مردم بابل

میدان شهر بابل
BabakAbharzad

خونگرمی و مهمان‌نوازی از خصوصیات بارز مردم بابل است. این شهر مردمانی بی‌شیله پیله دارد و به همین خاطر مسافران در آن احساس راحتی و امنیت می‌کنند. گویش بابلی‌ها، مازندرانی است و لهجه‌ی زیبای آن‌ها نشان از اصالت‌شان می‌دهد. خانواده‌های بابلی در مناسبات مختلف فرهنگی و مذهبی به دیدار هم می‌روند و زنان با هم نان و غذای محلی می‌پزند.

اقتصاد بابل

بابل از روزگاران پیش و پس از اسلام، جایی برای تجارت و دادوستد بوده است. باغداری و شالیکاری از مهم‌ترین مشاغل مردمان این دیار به شمار می‌روند. مرکبات و برنج ایرانی از اصلی‌ترین محصولات این شهر هستند. علاوه بر این، همسایگی با بندر فریدون‌کنار تأثیر بسزایی در اقتصاد این شهر داشته است. از طرفی مهم‌ترین دانشگاه مازندران به نام دانشگاه صنعتی نوشیروانی در بابل قرار دارد و رفت‌و‌آمد دانشجویان و گردشگران، محیطی پویا برای اقتصاد این منطقه فراهم کرده است.

آب‌و‌هوای بابل

بابل شهری در نزدیکیِ آب‌های خزر است. بنابراین سطح رطوبت در این شهر بالاست و هوای شرجی آن موجب سرسبزی و خرمی مزارع و باغات می‌شود. اگر در بهار و تابستان به بابل سفر کنید، هوای گرم و مرطوبی در انتظارتان خواهد بود. اما در فصول پاییز و زمستان رفته رفته هوا خنک می‌شود و بارش باران و برف دور از انتظار نخواهد بود.

بهترین زمان سفر به بابل

اگر طاقت هوای گرم و شرجی را ندارید، دور سفر به بابل در تابستان را خط بکشید. چراکه در این موقع از سال فقط شب‌ها می‌توانید راحت از منزل خارج شوید و روزها باید زیر کولر گازی باشید!

اما ابتدای بهار و پاییز هوای بابل فوق‌العاده خوب و مطبوع است. در این زمان از سال هوای خنک و فرح‌بخشی مهمان شهر می‌شود و جان می‌دهد برای مسافرتی خاطره‌انگیز!

اجاره ویلا و سوئیت در بابل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی بابل

بابل یکی از تماشایی‌ترین شهرهای مازندران است که هر ساله گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. این منطقه دارای روستاهای بسیاری است که به بکر بودن و سرسبزی مشهور هستند. از طرفی دریاچه‌ها، رودهای پرآب و آبشارهای زیبای بابل؛ طراوت و سرزندگی را مهمان قلب‌های گردشگران می‌کنند. اما به طور کلی جاهای دیدنی شهر بابل از دو بخش طبیعی و تاریخی تشکیل شده‌اند. در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

جنگل نارنجلو

جنگل نارنجلودر بخش بندپی غربی، جنگلی سرسبز و زیبا به نام جنگل نارنجلو قرار دارد. خوشبختانه این منطقه بکر و دست‌نخورده باقی مانده است و توسط سازمان حفاظت از محیط‌زیست، محافظت می‌شود. در این جنگل صدای آواز پرندگان را گوش دهید و از هوای پاک و سایه‌ی درختان لذت ببرید!

روستای فیلبند

روستای فیلبند
Rasool abbasi

روستایی بکر و غرق در مه که به بام مازندران معروف است و در فصل گرم سال هم، هوایی بسیار خنک و مطبوع دارد!

آبگرم ازرود

آبگرم ازرودآبگرم ازرود جایی در جنگل‌های روستای آری، بخش بندپی قرار دارد. این آبگرم در میان رودخانه و درختان انبوه قرار گرفته و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی شهر بابل است.

دریاچه سد شیاده

دریاچه سد شیادهاگر اهل ماهیگیری، قایق‌رانی و اتراق کردن در کنار دریاچه هستید، به دیدن روستای شیاده بروید. آب و هوای نزدیک سد دریاچه شیاده برای پیاده‌روی و گردش حرف ندارد.

کاخ سلطنتی بابل

کاخ سلطنتی سفیدرنگدر حوالی میدان انتفاضه بابل یک ساختمان دو طبقه قرار دارد که هم‌اکنون دانشگاه پزشکی بابل است. این کاخ سلطنتی با نمای سفید و درخشانش و نورپردازی زیبا، در شب همچون الماسی می‌درخشد.

روستای دیواعمران

بابل کجاست- روستای دیواعمراناگر می‌خواهید حال و هوای روستایی قدیمی را تجربه کنید، روستای دیواعمران را برای اقامت برگزینید. تکیه این روستا معماری قجری دارد و قدمت آن بیش از صد سال است!

آبشارهای بابل

آبشار درازکشاگر اهل شنا و آبتنی هستید، آبشارهای زیبا و خروشان بابل را از دست ندهید. آبشار درازکش، آبشار شی‌الیم، آبشار کیمون، آبشار کلیره و هفت آبشار از زیباترین آبشارهای بابل هستند که تماشای آن‌ها طراوتی وصف‌ناپذیر به شما می‌بخشد!

پل محمدحسن‌خان

پل محمدحسن‌خاناز روی رودخانه بابلرود، پلی می‌گذرد که دو بخش غربی و شرقی بندپی را به هم متصل می‌کند‌. قدمت این پل به بیش از ۳۰۰ سال می‌رسد و برای اولین بار در دوره‌ی غزنویان ساخته شده است. این پل در زمان قاجاریه بازسازی شد و در حال حاضر از جاهای دیدنی شهر بابل به حساب می‌آید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی بابل را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع‌ دستی بابل

بابل را شهر دوم بهار نارنج، پس از شیراز، می‌دانند. کوچه پس کوچه‌های این شهر در فصل بهار پر از عطر نارنج و مرکبات مختلف است. اگر به این شهر شمالی سفر کردید، مرکبات ارگانیک این دیار را از دست ندهید. برنج خوش‌طعم بابل نیز یکی از سوغاتی‌های معروف این منطقه است. از دیگر سوغاتی‌های بابل می‌توان به مرباها و ترشیجات محلی، نان‌ و شیرینی محلی، کلاه و ظروف حصیری، لبنیات محلی، وسایل تزئینی چوبی و… اشاره کرد.

غذاهای محلی بابل

سینی برنج، زیتون، زیتون پرورده، دوغ، سبزیرسیدیم به بهترین جای سفر. غذاهای محلی بابلی را حتما باید امتحان کنید تا مزه سفر به جانتان بنشیند. اول از همه با شامی بابلی شروع کنید. این شامی ویژه متشکل از گوشت، لپه و سیب‌زمینی است و با سبزی‌های محلی و کوهی درست می‌شود. پس از آن مرغ ترش بابلی را امتحان کنید تا خوشمزه‌ترین خوراک مرغ را بچشید. این غذای محلی با رب انار، گردو، سبزیجات تازه و نارنج محلی پخته می‌شود و به هیچ وجه نمی‌توان دست رد به سینه‌ی آن زد!

از دیگر غذاهای محلی بابل می‌توان از گرماسی پلو، خورشت آلوچه، مالابیج، خورشت کدو، خورشت مرغ و آلو، کهی انار، خوراک اردک و بیج بیج نام برد. در ادامه‌ی معرفی شهر بابل، به رستورن‌های این شهر می‌پردازیم.

رستوران‌های بابل

برای نوش جان کردن مرغ ترش محلی، باید به رستوران‌های اصیل و باکیفیت بابل بروید. در ادامه چند مورد از بهترین رستوران‌های بابل را معرفی خواهیم کرد:

رستوران اکبرجوجه بابل

رستوران‌های زنجیره‌ای اکبرجوجه را در اغلب شهرهای شمالی می‌توان پیدا کرد. یکی از بهترین شعبه‌های این رستوران، در شهر بابل واقع شده است. در جاده بابل به قائمشهر می‌توانید اولین شعبه اکبرجوجه را ببینید. این رستوران جوجه مخصوصش را همراه با رب انار و برنج ایرانی خوش طعم سرو می‌کند.

کافه رستوران پاته

رستوران پاته در شمال شهر بابل و در حوالی میدان بسیج قرار دارد. در این رستوران می‌توانید انواع کباب‌ها و غذاهای فست‌فودی را نوش جان کنید. علاوه بر این، انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد نیز در پاته سرو می‌شود تا دیگر چیزی کم نداشته باشید.

رستوران گرانسا بابل

رستوران گرانسا در غرب بابل و بلوار جانبازان قرار گرفته است. در این رستوران نیز غذاهای سنتی و ایرانی در کنار غذاهای فرنگی و فست‌فودی سرو می‌شوند.

رستوران حوریا بابل

رستوران حوریا را در مرکز شهر بابل و در حوالی میدان جهاد پیدا خواهید کرد. در این رستوران مرغ شکم پر شمالی سفارش دهید تا طعم سفر به بابل به جانتان بنشیند. این غذا به قدری خوش طعم است که شما را مسافر همیشگی بابل خواهد کرد!

از دیگر رستوران‌های باکیفیت بابل می‌توان به رستوران برگریزان، رستوران زنجیره‌ای رضایی و رستوران کی‌اف‌سی بابل اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی بابل را مطالعه کنید.

مراکز خرید بابل

باازاچه محلی و میوه فروشییکی از مشهورترین بازارهای مازندران، بازار محلی بابل است که مردم منطقه به آن بازار چاله می‌گویند. علت این نامگذاری سطح پایین بازار نسبت به خیابان‌های اطراف آن است.

به محض ورود به این مرکز خرید سنتی، عطر مرکبات و سبزیجات تازه شما را احاطه خواهد کرد و بوی مست‌کننده ترشیجات و رب‌ محلی دلتان را می‌برد. اما اگر دنبال مراکز خرید مدرن می‌گردید و بازاری را می‌خواهید که همه چیز داشته باشد، به سمت پاساژ و مرکز خرید شهریار رهسپار شوید‌. این مرکز خرید رستوران و کافی‌شاپ نیز دارد تا دیگر چیزی کم نداشته باشید. مرکز خرید زیستان، پاساژ بزرگ بابل و مرکز خرید ۲۲بهمن از دیگر مراکز خرید مدرن بابل به شمار می‌روند.

راه‌های دسترسی به بابل

برای رسیدن به بابل خوش آب‌و‌هوا کافیست؛ از پایتخت به سمت جاده‌ی هراز یا فیروزکوه بروید و با گذر از دماوند و آمل به مقصد برسید. این مسیر ۲۱۴ کیلومتر است. بابل از نزدیک‌ترین شهرهای شمالی به تهران به شمار می‌رود و از پایتخت سه ساعته می‌توان به این شهر رسید. گردشگران می‌توانند با استفاده از خودروی شخصی، اتوبوس یا تاکسی‌ بین شهری به بابل برسند. توجه داشته باشید که این شهر فاقد ایستگاه راه‌آهن و فرودگاه است.

نکاتی که در سفر به بابل لازم است بدانید

  • بابل خطوط راه‌آهن و فرودگاه ندارد.
  • هر دو مسیر فیروزکوه و هراز به بابل می‌رسد.
  • هوای بابل در تابستان بسیار شرجی است.
  • در پاییز و زمستان بارش در بابل زیاد است.
  • بهار و اردیبهشت بهترین زمان سفر به بابل است.
  • اقامتگاه خود را پیش از سفر رزرو کنید. به خصوص در روزهای تعطیل یا در فصل تابستان، پس از رسیدن به مقصد ممکن است جای مناسب پیدا نکنید.
  • برای گردش در طبیعت بابل، حتما کیسه پلاستیکی همراه خود داشته باشید تا زباله‌های‌تان را به شهر بیاورید و داخل سطل‌های زباله بریزید.
  • به هیچ عنوان نباید در جنگل آتش روشن کنید، چراکه باعث آتش گرفتن جنگل به خصوص در فصل گرم سال خواهید شد.
  • طبیعت زیبای بابل، دست شما امانت داده شده است. با آن مهربان باشید.

 

4.3/5 - (11 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. پل محمد حسن خان بندپی غربی و شرقی را به هم وصل نمی کند اشتباه نوشتید بلکه صحیح آن این است که این پل بندپی غربی و شرقی را به بابل وصل می کند .

  2. سلام
    ممنون از معرفی شهر بابل به دوستان دیگه مون از شهرهای دیگه.
    چند مورد رو تو مقاله شما دیدم که لازم دیدم به عنوان یک بابلی خدمتتون بگم تا اصلاح بشه.
    خوشرودپی هست نه خوشرود
    امیرکلا نه امیرشهر
    بعد اینکه دریای مازندران یا دریای کاسپین صحیح هست و خزر به اشتباه بین ما جا افتاده.
    خزر یک قوم وحشی بوده که به این مناطق حمله کرده.

    1. آزیتا کریم پور هستم ناز خاتون یک غذایی است که صرفا بابلی هست ویادتون رفت ذکر کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *