شهرها

بندر گناوه کجاست | بازار بزرگ جنوب ایران

بندر گناوه از شهرهای زیبای ساحلی ایران است که به‌دلیل وجود بازارهای پررونق، از آن به‌عنوان دبی ایران هم یاد می‌شود. هرساله گردشگران زیادی برای خرید اجناس ارزان و باکیفیت و لذت بردن از طبیعت زیبای آن به این شهر ساحلی در استان بوشهر سفر می‌کنند. از دیگر شگفتی‌های این بندر زیبا که هر مسافری را متحیر می‌کند، صدف‌های دریایی و سفید رنگی است که در ساحل آن و زیر نور خورشید خودنمایی می‌کنند و گویی معدنی از مروارید را پیش‌روی چشمان ما نمایش می‌دهند.

ایرج شمسی زاده (ایرجو) شاعر مشهور گناوه ای یکی از بهترین توصیفات را در مورد این بندر زیبا و مردمش دارد:

این بچه‌های بندر، این مردهای مرد/ این دختران با نمک شادی‌آفرین

این مردم نجیب و پر احساس و گرم جوش/ همشهریان همدل و با جان من قرین

جانم فدای هر وجب خاک پاک آن/ این شهر آرش من و این شهر کاوه است

این زادگاه دختر احساس شعر من/ این بندر عزیز اینجا گناوه است

در این مقاله تصمیم گرفتیم تا سفری خاطره‌انگیز به این بندر دوست‌داشتنی داشته باشیم و از گشت‌وگذار در آن لذت ببریم.

بندر گناوه کجاست ؟

بندر گناوه کجاست
این بندر در استان بوشهر قرار دارد. – عکاس: ارشک خضری

گناوه یکی از شهرهای شمالی استان بوشهر است که مابین بوشهر و بندر دیلم، در ۱۶۰ کیلومتری شمال بوشهر قرار گرفته است. این شهر با مساحت ۲,۰۴۴ کیلومتر مربع در ساحل شمالی خلیج فارس واقع شده است و با ارتفاع پنج متر از سطح دریا، به 2بخش مرکزی و ریگ و دو دهستان حیات داود و رود حله تقسیم‌ می‌شود. بندر گناوه از شمال غربی با شهرستان دیلم، از شمال شرقی با استان فارس، از شرق با شهرستان دشتستان، از جنوب با بوشهر و از غرب با خلیج فارس همسایه است.

شهر بندری گناوه که از قدیمی‌ترین بندرهای کشور به حساب ‌می‌آید، در طول جغرافیایی ۵۰ درجه و ۳۱ دقیقه شرقی و عرض جغرافیایی ۲۹ درجه و ۳۴ دقیقه شمالی واقع شده است. این بندر در فاصله ۱۸ كيلومتري شرق خور امام حسن قرار گرفته است و با شهرهایی چون بندرعباس 800 کیلومتر و تهران 1024 کیلومتر فاصله دارد.

تاریخچه بندر گناوه

قدمت بندر گناوه به 1500 سال پیش برمی‌گردد و در کتب تاریخی از آن با نام‌هایی دیگری چون گنفه، گنابا، جنابا و جنابه یاد شده است. این بندر در دوران ساسانیان رونق چشمگیری پیدا کرد و جالب است بدانید، دریانوردان و ملوانان زیادی به آن سفر می‌کردند و بعد از بازگشت به شهر خود درباره ساحل و مروارید‌های زیبای دریای بندر گناوه سخن می‌گفتند و همین موضوع باعث شهرت بندر گناوه در بین شهرهای دیگر بوشهر شده بود.

اگر امروزه در سطح شهر گشت‌وگذاری داشته باشیم، آثاری از گناوه قدیم را که با عنوان‌هایی چون تیرسول (شن فشرده)، تل گنبد، تل گوری، تل مناره، و تل امام زاده شناخته می‌شوند، مشاهده خواهیم کرد. درحال حاضر آثار چندانی از گناوه قدیم قابل مشاهده نیست و تنها سنگ‌ها و پی‌های مدفون در زیر خاک و بازمانده تاق نماهای سنگی از قدیم‌الایام به‌جا‌ مانده است.

البته در اطراف شهر مقدار زیادی گوپال (گل پخته استوانه‌ای شکل به صورت سفال زرد یا سرخ رنگ که آن را به عنوان گلوله با منجنیق بر سر دشمن می‌ریختند) دیده می‌شود و گاهی اوقات هم در زیر زمین آثاری نظیر سکه‌ها، ظروف سفالی و سنگی از گذشتگان یافت می‌شوند.

فرهنگ و آداب و رسوم بندر گناوه

بندر گناوه جزء مناطق لرنشین بوشهر است. مردمان آن با زبان لری جنوبی صحبت می‌کنند و اکثراً شیعه هستند؛ البته بخشی از شهرستان گناوه هم اعراب‌نشین است و بخش دیگر آن هم متعلق به زندگی اقوام دشتی است. به‌دلیل موقعیت جغرافیایی خاص بندر گناوه، فرهنگ مردمان آن از تنوع بسیار زیادی برخوردار است؛ چرا‌که مهاجران زیادی از اقوام مختلف و شهرهای اطراف را در خود جای داده است. در این بخش نگاهی به آداب رسوم مردمان مهربان و دوست‌داشتنی این شهر می‌اندازیم.

آداب و رسوم ازدواج در گناوه

آداب و رسوم ازدواج در گناوه از مراسمات خاص و جالبی چون شرطی، رخت برون، عقدکنان، حنابندان سرتراشون، داماد رویی، دواره و سر برگزار می‌شود.  جشن عروسی در گناوه، چندین شبانه روز طول می‌کشد و شرکت‌کنندگان در مراسم، اوقات خود را با رقص و پای‌کوبی سپری می‌کنند.

مراسم ماه محرم در بندر گناوه

مراسم عزاداری حسینی در گناوه، هم‌زمان با شروع ماه محرم آغاز شده و این مراسم در هر گوشه شهر برگزار می‌شود. در ایام محرم، مراسم مختلفی چون آئین مختک گردانی، تعزیه میدانی، سینه زنی، عزاداری سنتی گناوه در روز عاشورا، چاووشی خوانی، نواختن سنج و دمام برپا می‌شود.

شهرها و روستاهای گناوه

این شهرستان از ۲ بخش مرکزی و ریگ تشکیل شده است. دهستان حیات داوود متعلق به بخش مرکزی گناوه و دهستان رودحله مربوط به بخش ریگ است.

51 روستای متعلق به شهرستان گناوه هم عبارتند از:

اسلام‌آباد، بهمنیاری شرقی، بهمنیاری غربی، تاج ‌ملکی، تل‌ برج، مال محمدعبدالعلی، چشمه، شول، کلر، کمالی، احمدحسین، بقعه، تل‌تل، چاه بردی، چم شهاب، فخرآوری، گمارون، گنجشکی، عباسی، گشویی، محمد صالحی، میلک، بینک، چاه‌شور، چاهک، قلعه‌ حیدر، مال ‌خلیفه، سربست، مال ‌قاید پوزگاه، جزیره شمالی، جزیره جنوبی، چهاربرج، چهار روستایی، چهارمحال، رودشور، گدایی، کوهک کوچک، گاوسفید بزرگ، گاوسفید کوچک، مال ‌محمود، قلعه‌ سرهان، گوابین، مجنون، محمدی، احشام احمد.

اقتصاد بندر گناوه

اقتصاد گناوه بیشتر برپایه ماهی‌گیری، کشاورزی، دامداری و تجارت با کشور‌های حوزه‌ی خلیج فارس استوار است. تجارت و ماهی‌گیری که مهم‌ترین درآمد بیش‌تر اهالی این شهر را تشکیل ‌می‌دهند، مهم‌ترین منبع درامد مردمان گناوه را محسوب می‌شود. به علت کمبود آب، کشاورزی در این بندر منحصر به هرس و نگه‌داری درختان خرما و کشت دیمی ‌گندم و جو است. همچنین  خرما جزء اقلام صادراتی این بندر محسوب می‌شود. دامداری در گناوه هم شامل پرورش گاو و بز است که با بهره اندک در بعضی نقاط رواج دارد.

آب‌ و هوای بندر گناوه

مطابق انتظاری که از شرایط جغرافیایی بندر گناوه و قرار داشتن آن در جنوب ایران داریم، آب‌وهوای بندر گناوه گرم و مرطوب است. میزان بارندگی این شهر به طور متوسط ۱۵۰ میلیمتر و میانگین دما در این منطقه ۲۵ درجه سانتیگراد است که در ماه‌های گرم سال به ۵۰ درجه سانتی گراد ‌هم می‌رسد.

بهترین زمان سفر به بندر گناوه

بهترین زمان سفر به گناوه از اواسط آبان تا فرودین‌ماه است. در این زمان علاوه بر آب‌وهوای معتدل و دلنشین، دشت‌های اطراف شهر نیز با گل‌های رنگارنگ پوشیده ‌می‌شوند که زیبایی کم‌نظیری به این منطقه ‌می‌بخشند.

جاهای دیدنی بندر گناوه

دیدنی‌های بندر گناوه را می‌توان به 3 بخش بازارگردی، جاذبه‌های طبیعی و ابنیه‌های تاریخی تقسیم‌بندی کرد. در این بخش می‌خواهیم با هم به جای‌جای این شهر زیبا سفری داشته باشیم تا با جاهای دیدنی گناوه بیشتر آشنا شویم. از آنجایی‌که بسیاری از گردشگران برای خرید کالاهای ارزان به بندر گناوه سفر کنند، ابتدا به سراغ بازارهای گناوه رفتیم.

بازار سیف

بازار سیف
این بازار در میدان امام خمینی واقع شده است.

بازارهای بندر گناوه یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. نزدیکی این بندر به کشورهای عربی سبب شده تا محصولات بسیاری از برندهای معروف با قیمتی نسبتاً مناسب در بازارهای گناوه در دسترس باشند. به همین جهت گناوه را «دبی» ایران نامیده‌اند. بیشتر اجناسی که در این منطقه به فروش ‌می‌رسند خارجی هستند و اصطلاحاً به آنها ته لنجی می‌گویند. تنوع زیاد، قیمت مناسب و برندهای معتبر ارائه شده در این بازارها از جمله مهم‌‌ترین دلایل استقبال چشمگیر گردشگران از بندر گناوه است.

مشهورترین بازار گناوه، بازار سیف است. این بازار در میدان امام خمینی واقع شده و بورس خرید وسایل برقی محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که اکثر کالاهای آن بدون ضمانت‌نامه هستند و به همین خاطر توصیه ‌می‌شود که قبل از خرید تمام جوانب را بررسی کنید.

بازار اصلی بندر گناوه

بازار اصلی بندر گناوه
دستفروشان جذاب‌ترین بخش این بازار هستند. – عکاس: علیرضا سعادتی

بندر گناوه یک بازار اصلی دارد که در آن ‌می‌توانید تقریباً هر محصولی را پیدا کنید. تعداد زیادی دست‌فروش در گوشه و کنار بازار گناوه دیده ‌می‌شوند که مشاهده محصولات آنان نیز خالی از لطف نیست؛ زیرا گاهی اوقات از این افراد نیز ‌می‌‌توانید کالاهای بسیار مناسبی خریداری کنید.

بازار بندر دیلم

بازار بندر دیلم
این بازاردر فاصله ۶۸ کیلومتری غرب این بندر قرار دارد.

یکی دیگر از بازارهای بندر گناوه، بازار بندر دیلم است که در فاصله ۶۸ کیلومتری غرب این بندر قرار گرفته و برای رسیدن به آن باید حدود ۵۰ دقیقه رانندگی کنید. این بندر در فاصله کمی ‌از کشورهایی مثل کویت و امارات قرار دارد. اجناسی از کشورهای سنگاپور، تایلند و چین به‌راحتی در این بندر پیدا ‌می‌شوند و برتری آن نسبت به دیگر مناطق کشور، قیمت مناسب این محصولات باکیفیت است.

بازار ماهی فروشان

بازار ماهی فروشان
این بازار در بلوار ملوان قرار دارد.

بازار ماهی فروشان یکی دیگر از بازارهای معروف گناوه در بلوار ملوان است که در آن انواع ماهی از ماهی‌های جنوب گرفته تا خرچنگ و کوسه و مرکب ماهی یافت ‌می‌شود. کیفیت و تازه بودن ماهی‌های بازار ماهی فروشان بندر گناوه باعث شده که همیشه خیل عظیمی ‌از مسافران را به سمت آن جذب شوند.

تپه‌های باستانی گناوه

تپه‌های باستانی گناوه
اشیایی نظیر سفال، کوزه، بوپال و ده‌ها شی با ارزش دیگر از این تپه‌ها پیدا شده است.

در اطراف بندر گناوه ناحیه‌ای پیدا شده که یافته‌های آن به ما ‌می‌گوید تاریخ تمدن در گناوه به دوران ایران باستان بر ‌می‌گردد. تپه‌ها عبارت‌اند از تپه‌‌ شاه ناصری که در شرق روستای تل تل و به فاصله‌ ۲۰۰ متری از آن قرار گرفته و تپه‌‌  تل محمد حیدر در شمال روستا که با آن ۱۰۰ متر فاصله دارد. تپه‌ای هم با نام قلعه‌‌ کلات در جنوب روستا قرار دارد. در ضمن تپه‌‌ چهار‌می ‌نیز وجود دارد که به عقاید بسیاری باید به این 3 تپه اضافه شود؛ اما اکنون تبدیل به آرامگاه مردمان روستای مجاور شده است.

اشیایی نظیر سفال، کوزه، بوپال و ده‌ها شی با ارزش دیگر از این تپه‌ها پیدا شده که به همین خاطر باستان‌شناسان زیادی را جذب کرده است. مطابق با شواهد موجود، این منطقه از زمان افشاریه تا به امروز مسکونی است.

امامزاده سلیمان بن علی

امامزاده سلیمان بن علی
معماری این امامزاده طرح پلکانی و نمای بسیار زیبایی دارد.

زیارتگاهی در بندر گناوه وجود دارد که به امامزاده سلیمان‌بن‌علی معروف است. معماری این امامزاده در حاشیه جاده گناوه به دیلم قرار گرفته است و معماری آن طرح پلکانی و نمای بسیار زیبایی دارد. گنبد این بنا با کاشی‌‌های آبی فیروزه‌ای ‌رنگ پوشیده شده است و در بخش ساقه گنبد تزئینات کاشی‌کاری لوزی‌ شکل سفید و لاجوردی دیده می‌شود.

تالاب حله

تالاب حله
وسعت این تالاب حدود ۴۰هزار هکتار است.

تالاب حله، از مناطق حفاظت شده گناوه است که از رود حله سرچشمه ‌می‌گیرد و زیستگاه پرندگان مهاجر و جانوارانی مانند گراز، شغال، گرگ و خرگوش است. وسعت این منطقه حدود ۴۰هزار هکتار است. مزارع سرسبز اطراف این تالاب و حیات وحش بکر آن مکانی دیدنی برای علاقمندان به طبیعت است.

بندر ریگ

بندر ریگ
این بندر محل زندگی یکی از قهرمانان ملی ایران به نام میرمهنا بوده است.

بندر ریگ، از لحاظ تاریخی دارای اهمیت بسیاری است. درزمان صفویان این بندر به علت موقعیت استراتژیک خود محل نزاع ایرانیان و انگلیسی‌ها و پرتغال‌ها بوده است. این بندر محل زندگی یکی از قهرمانان ملی ایران به نام میرمهنا بوده که موفق شد به سلطه پرتغال‌ها در خلیج فارس خاتمه دهد. در سال‌های اخیر خدمات گردشگری در این روستا بسیار بهبود یافته و جاده‌های آن اصلاح شده‌اند و آماده خدمت‌رسانی به گردشگران هستند.

رودخانه دره گچی

رودخانه دره گچی
رودخانه دره گچی یکی از رودهای فصلی استان بوشهر است.

رودخانه دره‌ گچی با ۲۲ متر طول یکی از رودهای فصلی استان بوشهر است که از بندر گناوه عبور می‌کند و به خلیج فارس و دریای عمان می‌ریزد. این رود از کوه پونه گز (در قسمت شمال شرقی گناوه) سرچشمه می‌گیرد و پس از رسیدن به روستای گاو‌ سفید به 2 شاخه تقسیم می‌شود. یکی از شاخه‌ها به سمت رود دره گیجک می‌رود و از بندر گناوه عبور می‌کند و شاخه دیگر هم پس از عبور از روستای پوزه‌گاه و بندر ریگ، وارد خلیج فارس می‌شود.

شهر باستانی گناوه

شهر باستانی گناوه
از این تپه‌های تاریخی سفالینه‌های قدیمی به‌ دست آمده است.

از شهر باستانی گناوه چندین تل به‌ نام‌های تل گوری، گنبد، مناره و تل امامزاده باقی‌ مانده است که همه‌ آن‌ها نزدیک به شهر جدید گناوه قرار دارند. از این تپه‌های تاریخی سفالینه‌های قدیمی به‌ دست آمده و هنوز هم  حین کاوش‌های باستان‌شناسان سکه‌ها و اشیای قدیمی پیدا می‌شود.

ساحل خلیج فارس

ساحل خلیج فارس
نزدیک به ساحل خلیج فارس باغ‌های شول، گمارون، چاهبردی و بنکی قرار دارند.

ساحل خلیج فارس یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های دیدنی بندر گناوه است. روستاهای چهک و کشویی که بین بندر گناوه و ریگ قرار دارند، یکی از زیباترین منطقه‌های ساحلی این بند هستند. نزدیک به ساحل خلیج فارس باغ‌های شول، گمارون، چاهبردی و بنکی قرار دارند که مکان مناسبی برای تفریح و استراحت به‌ شمار می‌روند. پیاده‌روی در ساحلی پوشیده از صدف‌ و تماشای بازی کودکان با شن‌های طلایی، خاطراتی ماندگار را در ذهن مسافران این شهر بندری حک می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های این شهر می‌‎توانید مقاله جاهای دیدنی بندر گناوه را بخوانید.

سوغات و صنایع دستی بندر گناوه

سوغات و صنایع دستی بندر گناوه
ارگاه‌های گبه و گلیم‌بافی زیادی در سطح این شهر وجود دارند.

صنایع دستی گناوه ریشه در فرهنگ مردم آن دارد و نمادی از آن دیار است که مردم می‌توانند برای خود یا عزیزانشان به یادگاری ببرند. بندر گناوه هم از قاعده مستثنی نیست و در آن آثار ارزشمندی که هنر دست مردمان این خطه است، تولید می شود.

گبه‌بافی در گناوه بسیار رایج است و کارگاه‌های گبه و گلیم‌بافی زیادی در سطح این شهر وجود دارند. از دیگر سوغات و صنایع دستی گناوه ‌می‌توان به حصیر و سفال اشاره کرد. این حصیرها را می‌توان به جای فرش‌های کوچک در خانه استفاده کرد. سفال‌های بندر گناوه هم با طرح‌ها و نقش‌های ویژه‌ای که روی آن‌ها حک شده، به یک سوغاتی ارزنده و  منحصربه‌فرد تبدیل شده‌اند.

یکی دیگر از جذاب‌ترین سوغات‌های بندر گناوه، تورهای ماهیگیری دست‌بافتی است که توسط اهالی هنرمند این خطه، بافته می‌شوند. در نظر داشته باشید که مرغوب‌ترین میگوی دنیا در این منطقه صید می‌شود. صید ماهی‌هایی مانند حلوا، شوریده، سرخو و‌ هامور نیز در این منطقه رواج دارد. اگر حمل‌ونقل ماهی تازه برای شما سخت است، می‌توانید ماهی‌های خوش‌طعم جنوب را به صورت خشک یا شور تهیه کنید.

غذاهای محلی بندر گناوه

غذاهای محلی بندر گناوه
با سفر به بند گناوه می‌توانید غذای پر ادویه و بسیار تند میگو پلو را امتحان کنید.

جاذبه‌های فوق‌العاده‌ای در بندر گناوه انتظارتان است. یکی از این جذابیت‌ها چشیدن طعم خوش غذاهای محلی این بندر زیبای جنوبی است. با سفر به بند گناوه می‌توانید غذای پر ادویه و بسیار تند میگو پلو را امتحان کنید که از معروف‌ترین غذاهای محلی این منطقه است. این غذا به قطع انتخاب خوبی برای فصل‌های سرد محسوب می‌شود. علاوه‌بر این غذای مجلسی، می‌توانید قیمه بوشهری را به‌عنوان یک غذای دوست‌داشتنی و لذیذ امتحان کنید.

رستوران‌ های بندر گناوه

رستوران‌های بندر گناوه
سفره‌خانه سنتی سلطانیه از جمله رستوران‌های محبوب و زیبای شهر گناوه است.

بعد از گذراندن یک روز زیبا در بندر گناوه و خرید از بازارهای پرزرق و برق آن، نوبت به خوردن یک غذای لذیذ و مطلوب در یک محیط دنج و آرام می‌رسد. به‌همین منظور ما در این‌جا برخی از رستوران‌ های بندر گناوه را به شما معرفی می‌کنیم.

سفره‌خانه سنتی سلطانیه

سفره‌خانه سنتی سلطانیه از جمله رستوران‌های محبوب و زیبای شهر گناوه است که با فضایی سنتی و طراحی زیبا پذیرای گردشگران و اهالی بندر گناوه است. در این رستوران غذاهای متنوع ایرانی و دریایی با طعمی عالی و کیفیتی بالا ارائه می‌شوند. پرسنل رستوران هم با لباس‌های سنتی و یک‌دست از شما پذیرایی می‌کنند و جلوه یک فضای اصیل و قدیمی را برای مراجعه‌کنندگان تداعی می‌کنند.

آدرس: گناوه، خیابان جمهوری اسلامی، فرعی 12 جنوبی

رستوران گلستان

یکی دیگر از رستوران‌های معروف شهر گناوه، رستوران گلستان است. از ویژگی‌های این رستوران می‌توان به محیط لوکس، تمیز و منوی غذایی متنوع آن اشاره کرد. غذاهای رستوران هم از طعم بسیار خوبی برخوردارند و کیفیت بالایی دارند.

آدرس: بندر گناوه، خیابان جمهوری اسلامی، جنب ترمینال مسافربری

رستوران فست‌فود فانوس

اگر در بندر گناوه، هوس غذاهای فست‌فودی کردید، می‌توانید سری به رستوران فانوس بزنید و از طعم غذاهای لذیذ آن لذت ببرید. از ویژگی‌های متمایز این رستوران، غذاهای دریایی آن هستند که به صورت فست‌فود در اختیار مراجعه‌کنندگان عزیز قرار می‌گیرند.

آدرس: بندرگناوه، خیابان ساحلی، جنب زمین چمن مصنوعی

مراکز خرید بندر گناوه

مراکز خرید بندر گناوه
مراکز خرید این منطقه را می‌توان به 2 بخش بازارهای سنتی و پاساژ تقسیم‌بندی کرد.

مراکز خرید بندر گناوه از جذابیت ویژه‌ای برخوردارند که در زمان مسافرت به این بندر جنوبی می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید. در مجموع مراکز خرید این منطقه را می‌توان به 2 بخش بازارهای سنتی و پاساژ تقسیم‌بندی کرد. با گشت‌وگذار در بازارهای سنتی این خطه مانند بازار اصلی بندر گناوه، بازار سیف، بازار بندر دیلم، بازار بندر ریگ و بازار ماهی‌فروشان می‌توانید با فرهنگ و آداب و رسوم مردمان مهربان و مهمان‌نواز گناوه هم آشنا شوید.

علاوه‌بر بازارهای سنتی، در بندر گناوه پاساژهای دیگری چون پاساژ دنا، پاساژ طالقانی، پاساژ کوروش، پاساژ ارمغان، پاساژ بهروزی، پاساژ امام علی، مجتمع آفتاب، مجتمع تجاری افتخاری ۲ و فروشگاه عمده لوازم آرایشی گناوه وجود دارند.

اقامت در بندر گناوه

گناوه از بندرهای دیدنی و جذاب جنوب کشور است که افراد با سفر به آن می‌توانند با یک تیر چند نشان بزنند و هم‌زمان از خرید و طبیعت‌گردی لذت ببرند. این بندر در زمان تعطیلات و به‌ویژه در ایام نوروز به یکی از شلوغ‌ترین مکان‌های گردشگری ایران تبدیل می‌شود و حتی ممکن است مسافران با مشکل اسکان مواجه شوند؛ بنابراین قبل از سفر به گناوه بهتر است سری به سایت گردشگری اتاقک بزنید و برای اجاره روزانه خانه، سوئیت ارزان و آپارتمان مبله در بندر گناوه و مطابق با شرایط و بودجه خود اقدام کنید.

راه‌های دسترسی به بندر گناوه

برای رفتن به بندر گناوه راه‌های متعددی وجود دارد که براساس زمان و بودجه خود می‌توانید یکی از این راه‌ها را انتخاب کنید. اولین راه که شاید ارزان‌ترین راه رسیدن به بندر گناوه باشد، سفر با اتوبوس است. از اغلب شهرهای ایران و به ویژه تهران برای بندر گناوه اتوبوس وجود دارد. فاصله تهران تا بندر گناوه در حدود ۱۰۰۰ کیلومتر است که با اتوبوس حدود ۱۶ ساعت زمان می‌برد.

اگر بودجه کافی برای سفر دارید، سفر هوایی را انتخاب کنید که یکی از سریع‌ترین راه‌های دسترسی به بندر گناوه است. البته در نظر داشته باشید که فرودگاه بندر گناوه سال‌ها است که تعطیل شده است و باید ابتدا خود را به فرودگاه بوشهر برسانید و از آنجا به صورت زمینی به بندر گناوه بروید. فاصله بوشهر تا بندر گناوه یک ساعت‌ونیم است. یکی دیگر از راه‌های دسترسی به بندر گناوه، سفر با خودرو شخصی است. می‌توانید از سمت بوشهر و کارزون وارد بندر گناوه شوید.

برای سفر به گناوه بایستی ابتدا به استان بوشهر برسید و سپس به سمت گناوه حرکت کنید. از سمت تهران به گناوه، 2 مسیر پیش روی خود دارید. مسیر اول شما شامل شهرهای تهران، قم، اراک، بروجرد و خرم آباد، دزفول، اهواز، ماهشهر و گناوه خواهد بود. این مسافرت حدودا ۱۱ ساعت زمان می‌برد. مسیر دوم نیز از تهران، قم، اصفهان، شهررضا، سمیرم، گچساران و گناوه می‌گذرد.

نکاتی که در سفر به گناوه لازم است بدانید

وقتی حرف از سفر به گناوه میان می‌آید، در ذهن همه ما خرید از بازارهای رنگارنگ و پرزرق‌وبرق آن زنده می‌شود، بنابراین برای این‌که سفری هدفمند داشته باشید، بهتر است قبل از حرکت بازارهای آن را به خوبی بشناسید تا برنامه گشت و گذار در آن‌ها را مطابق با نیازهای خود برنامه‌ریزی کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که برای گشت‌وگذاری آسان در بندرهای گناوه، به یک کفش راحتی مناسب پیاده‌روی، مقداری آب و آذوقه نیاز خواهید داشت؛ هم‌چنین باتوجه به فصول مختلف سال، البسه مطابق فصل، کرم ضدآفتاب، شارژر و باتوجه به نوع سفر و مدت زمان سفرتان دیگر ملزومات شخصی را به همراه داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله هر آنچه در مورد سفر به بندر گناوه می‌دانستیم را با شما در میان گذاشتیم. با یکدیگر تاریخ این شهر را ورق زدیم، در مورد بهترین زمان سفر به آن اطلاعات کسب کردیم و جاهای دیدنی آن را با یکدیگر شناختیم. در انتها هم به شما گفتیم که چگونه به این شهر سفر کنید و آنجا کدام غذاهای محلی خوشمزه را نوش جان کنید.

برای سفر راحت و مقرون‌به‌صرفه به گناوه، پیش از سفر وارد سایت اتاقک شوید و نسبت به اجاره ویلا و سوئیت در این بندر اقدام کنید.

سوالات متداول درباره بندر گناوه

بندر گناوه کجاست؟

بندر گناوه یکی از شهرهای شمال استان بوشهر است و در ۱۶۰ کیلومتری بوشهر قرار دارد.

بهترین زمان سفر به بندر گناوه کی است؟

بهترین زمان سفر به بندر گناوه، از اوایل آبان ماه تا آخر فروردین است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی  بندر گناوه کدامند؟

در بندر گناوه جاذبه‌های گردشگری متعددی نظیر بازار اصلی بندر گناوه، تپه‌های باستانی گناوه، تالاب حله، بندر ریگ، رودخانه دره گچی، ساحل خلیج فارس وجود دارد.

معروف‌ترین رستوران‌های بندر گناوه کدامند؟

در گناوه رستوران‌های لوکس و باکیفیتی وجو دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از: رستوران گلستان، رستوران فست‌فود فانوس و رستوران سلطانیه

چطور به بندر گناوه برویم؟

اگر با خودروی شخصی به بندر گناوه سفر کنید، ابتدا خود را به بوشهر و سپس به کازرون برسانید. با اتوبوس و قطار هم می‌توانید خود را به بوشهر برسانید و سپس به صورت زمینی به بندر گناوه بروید.

4.9/5 - (72 امتیاز)

اتاقک

مائده سمیع‌زاده

مائده هستم. فارغ‌التحصیل رشته برق و مخابرات، اما از اون جایی که عاشق طبیعت و ایران‌گردی هستم، تصمیم گرفتم، با نوشته‌هام پلی بشم برای آشنا کردن شما با طبیعت بکر و زیبای ایران عزیزمون، به قول نیما یوشیج هر قدر به طبیعت نزدیک شویم، زندگی شایسته تری پیدا می‌کنیم.

نوشته های مشابه

‫12 دیدگاه ها

  1. سلام.ممنون از توضیحات خوبتون.ما تقریبا هر سال از شمال میریم گناوه.مردمانی مهربان.دریای زیبا و بازارهای عالی داره.خرید یک سال رو اونجا انجام میدیم.پیشنهاد میکنم حتما برید.و اگه تونستید بندر ریگ و نخلستانهای آب پخش رو هم ببینید.میگو و ماهی رو هم تست کنید.سپاس از سایت خوبتون

  2. بندرگناو در تابستان هوای شجری دارد
    من بندر گناوه را دوست دارم مردمانی خوب مهربان و دریای پراز نمک وبرای شنا کردن خوب است بندر گناوه را به شما پیشنهاد میکنم که بروید واز آنجا لذت ببرید
    ولی حتما با خودتان باد بزن ببرید ♡

  3. من تا حالا ۲بار رفتم گناوه.هم برای تفریح عالیه و هم برای خرید.فقط چون هوای خیلی گرمی داره بهترین زمان برای سفر به این شهر؛از آبان ماه تا اردیبهشت است

    1. سلام
      مارفتیم گناوه ماشینمونا دزد زد زنگ زدیم وصل شد مرکز استان گفت همه گزارش دزدیا از گناوه اس چرا میرید گناوه اصن امن نیست
      مردم مهربونش وجاهای تفریحیش خوبه

  4. سلام
    برای دیدن و رفتن به بندر گناوه خیلی عالیه و میشه بهترین جا برای دیدن و شنا کردن رفت

  5. سلام
    بندر گناوه خوبه برای تجارت – و من تجربه بدی داشتم از بندر گناوه وای جاهای خوبی داره برای سفر – اما هتل هاش خوب نیستن

  6. آیا بندر گناوه جا های یا هتل های پنج ستاره داره برای مسافرت
    حال میده برای شنا کردن
    و جدیدن اقتساطش خیلی عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *