شهرها

بهشهر کجاست؟ | شهری با قدمت چند هزار ساله

بخش‌های شمالی کشور همیشه یکی از زیباترین و محبوب‌ترین مقاصد گردشگری ایران هستند که بسیاری از مسافران آنجا را برای سفر انتخاب می‌کنند. در این میان استان مازندران و شهرهای بی‌نظیر آن جایگاه بسیار خوبی دارند و هرساله گردشگران زیادی به آنجا سفر می‌کنند. در این مقاله از وبلاگ اتاقک قصد داریم شهر تماشایی بهشهر را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید این شهر را به طور کامل بشناسید و اطلاعات خودتان را درباره آن کامل کنید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

بهشهر کجاست؟

شهرستان بهشهر یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین شهرهای استان مازندران است که در شرقی‌ترین قسمت این استان قرار دارد. بهشهر پس از شهرهای بابل، ساری، آمل و قائم‌شهر، یکی از پرجمعیت‌ترین شهرهای استان مازندران است و جمعیت آن طبق سرشماری سال 1395 چیزی بیش از 168 هزار و 769 نفر اعلام شده است. این شهرستان از سمت شمال به تالاب و خلیج میانکاله، از سمت شرق  به شهرستان گلوگاه، از سمت غرب به دو شهرستان ساری و نکا و در نهایت از سمت جنوب به دامنه‌های البرز و شهرستان دامغان منتهی می‌شود. بهشهر از جمله شهرهای بسیار محبوبی است که با جاهای دیدنی فراوان و دوست‌داشتنی، بسیار مورد توجه گردشگران قرار دارد.

تاریخچه شهر دیدنی بهشهر

شهرهای ایران با تاریخچه و گذشته‌های خاص و متفاوت خود معرفی می‌شوند و هر یک از آن‌ها، تاریخ مخصوص به خودشان را دارند. بهشهر نیز از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که در گذشته با نام‌های تمیشان، آسیاب‌سر، نامیه، هزاره و خرگوران شناخته می‌شده است. پس از آنکه شاه عباس، به عنوان شاه ایران بر تخت شاهی می‌نشیند، به این دلیل که مادر او اهل بهشهر بود، آنجا را به عنوان پایتخت تابستانی خودش برگزید و آن را اشرف‌البلاد، به معنای بهترین و شریف‌ترین شهرها نام‌گذاری کرد. اما تحقیقات نشان داده ‌اند که قدمت بهشهر و به طور کلی این منطقه، به حدود 10 هزار سال پیش از میلاد مسیح و دوره غارنشینی انسان می‌رسد!

بهشهر و ناحیه جنوبی مازندران، از نظر سیاسی و نظامی دارای اهمیت بسیار زیادی بوده است و به همین دلیل این مناطق برای شاهان فوق‌العاده اهمیت داشته است.

شهرهای بهشهر را بشناسیم

شهرستان بهشهر زیبا از سه بخش مرکزی، گلوگاه و یانه‌سر تشکیل شده است و به همراه شهر بهشهر، گلوگاه و رستم کلا در کنار
5 دهستان در آن، شهرستان بهشهر را به وجود می‌آورند. همچنین بهشهر دارای 206 روستا است که 39 روستای آن خالی از سکنه و 167 روستا دارای سکنه و جمعیت است.

اقتصاد بهشهر

اقتصاد بهشهر وابسته به کشاورزی و باغداری و همچنین برخی از تولیدات کارخانه‌ای است. به‌طورکلی، انواع میوه و مرکبات، انار، نارنگی، پرتقال، برنج و دانه‌های آفتابگردان بخشی از اقتصاد این شهر را تامین می‌کنند. همچنین وجود کارخانه‌های روغن نباتی، صابون و چیت‌سازی نیز که از قدیمی‌ترین کارخانه‌های این شهر است، بخش مهمی از اقتصاد شهر را تامین می‌کند.

آب‌وهوای بهشهر چگونه است؟

یکی از مهم‌ترین موارد سفر به هر شهر یا منطقه‌ای، بررسی آب‌وهوای آنجاست. باید بدانید که شهر بهشهر از جمله شهرهای شمالی با هوای معتدل و مرطوب است. هوای این شهر در تابستان‌ها، در بالاترین درجه خود، یعنی 36 درجه سانتی‌گراد و در زمستان‌ها در پایین‌ترین درجه خود یعنی منفی 1 درجه سانتی‌گراد قرار می‌گیرد.

بهترین زمان سفر به بهشهر

همانطور که گفتیم، بهشهر در تابستان بسیار گرم و مرطوب و در زمستان سرد است. بنابراین بهترین زمان سفر به بهشهر فصل پاییز است. زیرا در این فصل از گرمای اذیت‌کننده تابستان و سرمای سخت زمستان خبری نیست و هوا بسیار دلپذیر است. بنابراین اگر قصد سفر به بهشهر را دارید، بهتر است پاییز را برای گردش و تفریح و لذت بردن از هوای خنک این منطقه انتخاب کنید.

جاهای دیدنی بهشهر

بهشهر از آن دسته شهرهای دیدنی و گردشگری محبوبی است که زیباترین جاهای دیدنی طبیعی و تاریخی را در خودش جای داده است. به‌همین‌دلیل بسیاری از افرادی که به این شهر سفر می‌کنند، برای تماشای همه جاهای دیدنی شهر، برنامه‌ریزی می‌کنند. زیباترین جاهای دیدنی بهشهر را می‌توان در موارد زیر جای داد:

باغ و مجموعه گردشگری عباس آباد

بهشهر کجاست-باغ عباس آباد بهشهرمشهورترین و زیباترین مکان گردشگری در بهشهر، باغ و مجموعه گردشگری عباس آباد است. مجموعه باغ‌های عباس آباد در فاصله 9 کیلومتری شهرستان بهشهر و در میان جنگل‌های انبوه در دامنه کوه‌های البرز قرار دارد. این باغ آنقدر ارزش تاریخی دارد که به عنوان یکی از مکان‌های تاریخی ملی ایران در لیست یونسکو به ثبت رسیده است. دریاچه عباس آباد، سد عباس آباد، کاخ، حمام و دو برج آجری، ازجمله دیدنی‌های مجموعه تفریحی عباس آباد است.

پارک ملت بهشهر

بهشهر کجاست -پارک ملت بهشهر
علی نوری

یکی دیگر از دیدنی‌های بهشهر پارک ملی این شهر است که با عنوان باغ چهل ستون اشرف بهشهر هم شناخته می‌شود. باغ چهل ستون اشرف دارای دو خیابان اصلی است که از یک سو به چشم‌انداز دریا منتهی می‌شود. در نقطه تقاطع این دو خیابان پارک، استخر بزرگ باغ قرار دارد و به زیبایی این مکان افزوده است. برای بازدید از این پارک باید خودتان را به بهشهر، بلوار هاشمی‌نژاد، خیابان پاسداران، خیابان تولکیان و در نهایت ساختمان شهرداری برسانید.

تالاب میانکاله

بهشهر کجاست-تالاب میانکاله یکی از شگفت‌انگیزترین دیدنی‌های بهشهر که شما را به خودش جذب می‌کند، تالاب زیبای میانکاله است. این تالاب با چشم‌اندازی بکر و بی‌نظیر و حیات وحش خاص خودش، توانسته توجه گردشگران را به خودش جلب کند. تماشای طلوع و غروب خورشید در تالاب و خیره شدن به رقص پرندگان در آسمان، این تالاب را بسیار محبوب و دوست‌داشتنی کرده است. این تالاب در فاصله 45 کیلومتری بهشهر قرار دارد و به‌راحتی و در زمان کوتاهی می‌توانید به آنجا برسید.

سایت موزه گوهر تپه

بهشهر کجاست-سایت موزه گوهر تپهسایت موزه گوهر تپه نیز از دیگر جاهای دیدنی بهشهر است که از تماشای آن لذت می‌برید و غرق در تاریخ و تمدن می‌شوید. این موزه در حدود 20 دقیقه از بهشهر فاصله دارد و می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آنجا برسید. بهترین آدرس برای بازدید از موزه گوهر تپه این است که خودتان را به بهشهر برسانید و سپس از آنجا تا 2 کیلومتری شمال غربی شهر رستم کلا بروید و به آنجا برسید.

باغ چشمه عمارت

بهشهر کجاست-باغ چشمه عمارتبهشهر با قدمت چندهزار ساله خود، جاهای دیدنی فراوانی دارد که از تماشای آن‌ها سیر نمی‌شوید. باغ چشمه عمارت یکی از زیباترین دیدنی‌های بهشهر است که فقط 10 دقیقه از مرکز شهر بهشهر فاصله دارد. این باغ چشمه، عمارت بسیار زیباییست که از بخش زیر زمین آن و از دل زمین، چشمه‌ای به بیرون می‌جوشد.

منطقه حفاظت‌شده هزار جریب

بهشهر کجاست-منطقه هزارجیبمنطقه حفاظت‌شده هزار جریب یکی دیگر از جاهای دیدنی بهشهر است که دقیقا بین استان‌های مازندران و سمنان و نزدیک به بهشهر قرار دارد. این منطقه پوشیده از جنگل‌های هیرکانی چند هزارساله است و گونه‌های گیاهی و جانوری بسیار خاصی دارد. می‌توانید برای تفریح و رفتن به یک مکان بکر و تازه، این منطقه را انتخاب کنید.

آبشار سنگ نو

بهشهر کجاست-آبشار سنگ نویکی دیگر از جاهای دیدنی بهشهر که توجه گردشگران را به خودش جلب کرده است، آبشار سنگ نو است. این آبشار در قسمت جنوبی بهشهر و در دل جنگل دارد و در قسمت پایین آبشار یک حوضچه بسیار کوچک قرار گرفته است و به زیبایی آن افزوده است.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/behshahr” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در بهشهر کلیک کنید.[/button]

کشتی صفوی

بهشهر کجاست-کشتی صفویاگر از امیرآباد بهشهر دیدن کنید، می‌توانید کشتی زیبای صفوی را هم در آن ببینید که با قدمت 400 ساله، خودنمایی می‌کند. از آنجایی که این کشتی را متغلق به دوران صفوی می‌دانند، نام آن را کشتی صفوی گذاشته‌اند آنطور که مشهور است یک کشتی باربری بوده است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی بهشهر را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی بهشهر

هر یک از شهرها با سوغات و صنایع دستی خاص خودشان شناخته می‌شوند و برای گردشگران اهمیت ویژه‌ای دارند. بهشهر با انواع خوراکی‌های خوشمزه و جذاب و محصولات ارگانیک باغداران شناخته می‌شود. مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی این شهر زیبا را می‌توان در موارد زیر یافت:

انار ترش و شیرین، پرتقال، نارنگی و مرکبات، برنج، انواع نان و شیرینی محلی، شربت، مربا و ترشی و انواع گلیم‌ها.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی بهشهر را مطالعه کنید.

غذاهای محلی بهشهر

یکی از جذاب‌ترین خصوصیات هر شهری، غذاهای محلی آن است. ازجمله غذاهای محلی بهشهر که در میان گردشگران هم طرفداران زیادی دارد می‌توان به رشته پلو بهشهری، ماش پتی و ماست کدو بهشهری اشاره کرد.

رستوران‌های بهشهر

بهشهرکجاست-غذای محلی بهشهراگر دوست داری در بهشهر به چند رستوران خوب بروید و بعد از تفریح و گردش در شهر، یک غذای بی‌نظیر و عالی را نوش جان کنید، رستوران‌های بهشهر را انتخاب کنید. مشهورترین رستوران‌های شهر که می‌توانید انواع غذاهای خوشمزه و محلی را در آن نوش جان کنید، رستوران اکبر جوجه، رستوران حیدر بابا و رستوران حاج حسن است.

مراکز خرید بهشهر

برای خرید در بهشهر و تهیه آنچه دوست دارید، بهترین انتخاب برای ما خیابان امام خمینی است. اگر خودتان را به این خیابان برسانید، از ابتدا با انواع فروشگاه‌های کوچک و بزرگ روبه‌رو می‌شوید که با تنوع بالایی در آنجا قرار دارند و لذت خرید را برایتان دوبرابر می‌کند. این فروشگاه‌ها و پاساژها، از ابتدا تا انتهای خیابان قرار دارند و انتخاب را برای شما آسان‌تر کرده‌اند.

اقامت در بهشهر چگونه است؟

برای ماندن در بهشهر می‌توانید انواع خانه و ویلاهای محلی یا اقامتگاه‌های بومگردی را انتخاب کنید. همچنین برای انتخاب یک اقامتگاه خوب و قابل اعتماد، می‌توانید وارد سایت اتاقک شوید و با توجه به علاقه‌مندی و بودجه خودتان، هر کام از اقامتگاه‌هایی را که می‌خواهید، انتخاب کنید.

راه‌های دسترسی به بهشهر

هزار جیب بهشهررسیدن به بهشهر، راه‌های مختلفی دارد که می‌توانید هر کدام از آن‌ها که برایتان راحت‌تر است انتخاب کنید. اگر تهران را به عنوان مبدا در نظر بگیریم، دو مسیر پیش روی شما قرار دارد.

اولین مسیر این است که از تهران به سمت پردیس راه بیفتید و به ترتیب به سمت پارک جنگلی لار، بابل، آمل، ساری، قائمشهر و نکا بروید. در نهایت پس از طی 299 کیلومتر و حدود 4 الی 5 ساعت به این شهره دیدنی برسید.

مسیر دوم که کمی طولانی‌تر است، از دماوند می‌گذرد. به این شکل که شما از تهران به سمت دماوند، فیروزکوه، ساری، قائمشهر و نکا حرکت می‌کنید و در نهایت به بهشهر می‌رسید. این مسیر حدود 320 کیلومتر مسافت دارد و شما را پس از 4 ساعت و نیم الی 5 ساعت و نیم به بهشهر می‌رساند.

نکاتی که در سفر به بهشهر باید بدانید

  • یادتان باشد اگر گرمایی هستید، فصل پاییز را برای سفر به این شهر انتخاب کنید تا گرمای هوا شما را اذیت نکند.
  • برای سفر برنامه‌ریزی درستی داشته باشید تا بتوانید از همه جاهای دیدنی شهر دیدن کنید.
  • تماشای دریا را از دست ندهید و از آرامش آن نهایت استفاده را ببرید.
  • دوربین عکاسی را برای ثبت زیبایی‌های شهر و سفر خود فراموش نکنید و در آخر مراقب محیط‌زیست و طبیعت بهشهر باشید.

سخن آخر

بهشهر یکی از زیباترین شهرهای ایران است که برای گردشگری گزینه بسیار مهمی است. اگر دوست دارید به این منطقه جذاب سفر کنید، بهتر است همین حالا برای سفر برنامه‌ریزی کنید و برای اجاره روزانه خانه و ویلا در بهشهر دست به کار شوید.

در این مقاله از اتاقک تلاش کردیم همه نکات مهم سفر به بهشهر را به شما بگوییم تا از سفر خودتان لذت ببرید.

 

4.6/5 - (71 امتیاز)

اتاقک

نسترن زینل‌لی

بوی روزنامه‌ی نو و جوهری که روی اون نقش بسته، خاطره‌ی کودکی منه! خاطره‌ی بچگی‌هایی که کنار بابا و توی روزنامه‌ای که کار می‌کرد گذشت و من رو عاشق کلمات و نوشتن کرد... حالا دو دهه از اون روزا گذشته؛ من روزنامه‌نگار شدم و لای کلمه‌ها وول خوردم، با واژه‌ها زندگی کردم و بین اون‌ها نفس کشیدم... و امروز که بیست‌وهشت‌ساله‌ام، هفت ساله که در حوزه‌ی محتوا قلم می‌زنم و هر روز جوششِ پایان‌ناپذیر قلبم رو به کلمه و کلمه رو به روایت تبدیل می‌کنم... "اتاقک" برای من همون حیاطِ خلوت امن و دوست‌داشتنیه که می‌تونم کنارتون روایت خلق کنم، دستتون رو بگیرم و با هم به دورترین و زیباترین گوشه‌های این جهان لایتناهی سفر کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *