شهرها

شهرستان بومهن کجاست؟ |ییلاقی زیبا

بومهن بخشی از شهرستان پردیسِ تهران است. این شهرستان در شرق استان تهران واقع شده و دارای دهستان‌های مختلفی است. به دلیل خنک بودن آب و هوای شهرستان بومهن، بسیاری از پایتخت‌نشینان ترجیح می‌دهند که در هنگام گرما به این شهر سفری داشته باشند. در این مطلب برای علاقه‌مندان سفر، به معرفی بومهن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بومهن کجاست؟

در سمت چپ جاده تهران-دماوند شهری قرار دارد که در گذشته بخشی از دهستان‌های دماوند بوده است. شهر بومهن یکی از خوش آب و هواترین شهرهای استان تهران محسوب می‌شود و همین امر، باعث جذب گردشگران به این منطقه شده است. تهران تا بومهن ۵۴ کیلومتر فاصله دارد و همین نزدیکی باعث شده تا گردشگران با اجاره ویلا و سوئیت در بومهن روزهای آخر هفته خود را در آنجا بگذرانند.این شهر که در مسیر جاده هراز و فیروزکوه قرار گرفته است. در شرق بومهن، رودهن و در سمت غرب آن، پردیس قرار دارد و این موقعیت، باعث شده که سفر به بومهن مسیر جذابی را پیشِ روی شما قرار دهد و بتوانید مقصدهای دیگری را نیز تجربه کنید.

معرفی بومهن

طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، ۵۳٬۴۵۱ نفر جمعیت در بومهن زندگی می‌کنند. در بین جمعیت بومهن، علاوه‌بر قوم فارس، اقوام خراسانی، لر، کرد، مازنی و ترک نیز وجود دارند. این مسأله سبب شده تا در صورت ورود به شهر بومهن، احساس خوشایندی تجربه کنید و بتوانید با فرهنگ‌های مختلف نیز مواجه شوید.

روایتی در مورد نام‌گذاری بومهن وجود دارد که این نام را مرکب از دو واژه بوم به معنای زمین و مثنه به معنای حرکت می‌داند و دلیل آن‌ هم رخ‌دادن زمین لرزه‌های متعدد در آن‌جا است.

بومهن

دیدنی‌های بومهن

یکی از چیزهایی که ما از سفر می‌خواهیم یافتن حس و حالی خوش است. اغلب به دنبال تجربه‌ای هستیم که تمام خستگی‌هایمان را از تن بیرون کند. حال که متوجه شدیم بومهن کجاست، باید بگوییم این منطقه همان‌جایی است که بسیاری دنبالش می‌گردند. قبل از همه چیز هوای خنک آن‌جا، برای ما فرصت فراموش کردن گرمای تابستان را فراهم می‌آورد. وجود جاذبه‌های تاریخی در روستاهای بومهن، لذتی چندین برابر را نصیب ما می‌کند و در آخر هم، تجربه طبیعت و دیدار از باغ‌ها و مزرعه‌ها هم نیازی به توضیح ندارد. در ادامه به برخی از این دیدنی‌ها اشاره می‌کنیم.

قلعه گلخندان

منطقه بومهن منطقه‌ای قدیمی است و وجود آثار تاریخی در توابع آن، اثبات‌کننده این مسأله است. در سمت جنوب این شهر دهستانی به نام گلخندان وجود دارد و واقع شدن قلعه‌ای تاریخی در این روستا (که ماجراهای مهمی را هم از سرگذرانده)، اهمیت بسزایی به آن‌جا بخشیده است. از اهمیت این دژ همین بس که طبق اسناد تاریخی، در قرن نهم هجری قمری یکی از حاکمان محلی به نام ملک کاووس پس از شورش در برابر حکومت مرکزی به این‌جا پناه آورد.

قلعه گلخندان بومهن

اگر امروزه به سراغ این بنا بیایید، متوجه تخریب شدن آن خواهید شد و دلیل آن به اقدامات شاه اسماعیل صفوی برمی‌گردد. طبق مدارک موجود، شاه صفوی برای سرکوب شخصی به نام امیرحسین کیای چلاوی، به قلعه گلخندان حمله کرد و پس از تسخیر آن و قتل تمام ساکنانش، دستور به تخریب قلعه داد.

قلعه گلخندان

این مکان تاریخی روی تپه‌ای مشرف به نقطه‌ی برخورد دو روخانه رودهن و بومهن قرار گرفته و در اطراف آن آب‌انبار و تونل‌های مختلفی وجود دارد. متأسفانه هم‌اکنون تنها دیواره‌های بیرونی قلعه باقی‌مانده و ساختمان داخلی از بین رفته است. اما با این حال می‌توانید در اطراف قلعه گردش کنید، از تونل‌های عبور نمایید و بالای تپه‌ای که این دژ در آن قرار دارد، استراحت نمایید. همچنین منظره اطراف قلعه بسیار زیبا است و می‌توانید به سراغ تپه‌های نزدیک آن‌جا هم بروید.

 

امامزاده سلطان مطهر

اگر که به طرف شمال شرقی بومهن حرکت کنید و وارد بلوار امام رضا بشوید، به مرقد امامزاده سلطان مطهر خواهید رسید. جدا از جنبه‌های معنوی، وجود قبرهایی از دوران صفوی در محوطه امامزاده نشان‌دهنده اهمیت تاریخی این بنا است. البته متأسفانه به دلیل ناآگاهی برخی افراد در هنگام هم‌سطح سازی گورهای موجود در صحن، برخی از سنگ قبرها آسیب دیده‌اند و برخی از بین رفته‌اند.

امامزاده سید مطهر بومهن

درون صحن برجی هشت ضلعی قرار دارد که مدفن امامزاده سلطان مطهر است و روی قبر ایشان ضریحی به همین شکل قرار گرفته. در تمام زاویه‌های این برج می‌توان قاب‌هایی از جنس گچ، نورگیر و رنگ‌آمیزی آبی را مشاهد کرد که با دیدن این معماری، زیبایی خاصی را تجربه می‌کنید. در قسمت بیرونی بیشتر از همه چیز، آجرچینی ساده برج به چشم می‌خورد که در عین سادگی، زیبایی خاصی دارد. همچنین گنبد هشت ضعلی بنا که از نوع رک هشت ترک دو پوشه می‌باشد، بسیار قابل توجه و جذاب است.

در کل باید گفت بازدید از امامزاده سلطان مطهر علاوه‌بر ایجاد حس معنوی و آرامش، می‌تواند تجربه‌ای خاطره‌انگیز برای شما باشد. چرا که معماری خاص و قدمت طولانی بنا، برای شما بعد سوم هستی (تاریخ) را نیز زنده می‌کند.

روستای طاهرآباد

در سه کیلومتری جنوب بومهن، روستایی به نام طاهرآباد قرار دارد که بومیان به آن تارآباد نیز می‌گویند. وجود جاذبه‌های مختلف طبیعی در این روستا، باعث جذب گردشگران به سمت آن‌جا شده است. از جمله این جاذبه‌های می‌توان به کوه‌های سیاه سنگ و دربندک، ارتفاعات مرغ جرون و رودخانه فصلی سیاه‌رود اشاره کرد. همچنین وجود انواع باغ و مزرعه در روستای طاهرآباد بومهن، برای علاقه‌مندان به خرید محصولات محلی خبر خوبی خواهد بود. اگر دوست داشته باشید قدری بیشتر به گشت و گذار بپردازید، می‌توانید به سمت شمال شرقی این روستای خوش آب‌و‌هوا بروید و از آق دره و دشت دیمه نیز دیدن نمایید. طبیعت تنها جاذبه‌ی طاهرآباد نیست و تاریخ نیز بخشی از هویت این روستا را تشکیل داده است. در طاهر آباد، ویرانه‌ای از قلعه پسر وجود دارد که نشان از قدمت این روستا می‌دهد.

روستای طاهرآباد بومهن

باشگاه سوارکاری شایان شرق

یکی از تفریحاتی که می‌توانید با سفر به بومهن تجربه کنید، سوار شدن بر اسب و تجربه لذت‌بخش سوارکاری است. اگر که از سمت جنوب شهر وارد کمربندی بومهن شوید، قبل از رسیدن به پمپ بنزین می‌توانید تابلو باشگاه سوارکاری را مشاهده کنید. اگر که تجربه سوار شدن بر اسب را ندارید، از این بابت اصلان نگران نباشید. مربیان این باشگاه در کنار همه افراد علاقه‌مند هستند و به آن‌ها کمک خواهند کرد.

باشگاه سوارکاری بومهن
عکس تزیينی است.

راه‌های دسترسی به بومهن

حالا که فهمیدیم بومهمن کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد، باید مسیر رسیدن به مقصد را بدانیم. بعد از این‌که خودمان را برای سفر آماده کردیم، باید دل به جاده بزنیم. خوشبختانه علاوه‌بر خودروی شخصی، می‌توان با وسایل حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و تاکسی نیز به بومهن رسید.

اگر که می‌خواهید با اتوبوس به بومهن برسید، لازم است قبل از همه چیز به تهران بیایید. در میدان نوبنیاد، پایانه دستواره قرار دارد که می‌توانید به وسیله اتوبوس‌های تهران به پردیس به بومهن برسید. همچنین می‌توانید با استفاده از تاکسی‌های موجود در سه راه تهرانپارس، چهار راه مینی سیتی و یا ترمینال شرق خودتان را به این شهر کوهستانی برسانید. از این موارد که بگذریم سفر با خودرو شخصی لذت خاص خودش را دارد. اگر قصد دارید با خودروی خودتان به بومهن سفر کنید، باید از طریق بزرگراه بابایی یا بزرگراه زین‌الدین وارد آزادراه پردیس یا جاده دماوند شوید. پس از ورود به جاده پردیس یا دماوند، با ادامه مسیر به بومهن خواهید رسید.

دسترسی به بومهن

آب و هوای بومهن

بومهن از توابع پردیس است و این منطقه در ارتفاع بین ۱۷۰۰ تا ۲۱۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و در نتیجه آب و هوای بومهن از تهران بسیار خنک‌تر است. به همین دلیل مسافران بومهن هوای بسیار مطبوعی را تجربه خواهند کرد و در فصل تابستان که بسیاری از نقاط ایران گرم و سوزان است، ساکنان این نقطه از خنکای هوای لذت می‌برند. علاوه‌بر این، باید پاکیزگی هوای بومهن را در قیاس با شهر پرترافیک تهران یادآوری کرد که مزیت بزرگی برای ساکنان این منطقه ییلاقی است.

زمستان های بومهن

ممکن است در فصل سرما، حتی روزهای یخبندان شهر بومهن به ۹۶ روز برسد که در قیاس با تهران، نشان از سرمای شدیدتر این نقطه است. اما در مجموع در اغلب سال بومهن منطقه‌ای خوش آب و هوا محسوب می‌شود و سفر به آن، لذت‌بخش خواهد بود.

بهترین فصل سفر به بومهن

از آن‌جایی که بومهن در منطقه‌ای کوهپایه‌ای قرار گرفته، در فصل‌های بهار و تابستان هوای بسیار مطبوعی دارد. از همین رو می‌توانید به گردش در تمامی روستاهای اطراف این منطقه بپردازید و از تک تک لحظات سفرتان لذت ببرید. فصل زمستان دمای هوای در بومهن کاهش پیدا می‌کند و بارش برف، مسیر جاده را لغزنده می‌کند. به همین دلیل ممکن است عده‌ای ترجیح به سفر نکردن در چنین مسیری دهند. البته اگر علاقه به برف و مواجهه با چالش‌ها دارید، باز هم می‌توانید به این منطقه سفر کنید و حتی در ادامه مقصد‌های چون پیست آبعلی را هم در برنامه بگذارید.

جاهای دیدنی بومهن

سوغات و صنایع دستی بومهن

وجود روستاهای مختلف در اطراف بومهن و رونق مزارع و باغ‌ها، فرصت خرید انواع میوه‌های ارگانیک از جمله گیلاس، سیب، زردآلو و گردو را برای شما فراهم می‌کند. همچنین ممکن است با غرفه‌های عرضه صنایع دستی بومهن که حاصل دست مردم زحمت‌کش است، مواجه شوید. در این صورت می‌توانید محصولاتی چون گلیم و سایر صنایع دستی را به عنوان یادگاری سفرتان خریداری نمایید.

سوغات بومهن

مراکز خرید بومهن

برای تأمین کالاهای مورد نیازتان در بومهن هیچ نگران نباشید. انواع فروشگاه‌های مختلفی در این شهر وجود دارد که مواد خوراکی، ابزار و سایر کالاها را ارائه می‌کند. همچنین فروشگاه زنجیره‌ای افق کوروش در بومهن شعبه دارد و می‌توانید با خیال راحت محصولاتی که می‌خواهید را تهیه نمایید. جدای از این موارد، بسیاری فروشندگان محلی وجود دارند که محصولات باغی و صنایع دستی را هم عرضه می‌کنند.

غذاهای محلی بومهن

حال که از شهرتان بیرون زده‌اید، بهتر است سراغ غذاهای سنتی و محلی بروید و فست‌فود را کنار بگذارید. خوشبختانه در بومهن چندین سفره‌خانه سنتی وجود دارند که انواع غذاهای سنتی از انواع پلو گرفته تا آبگوشت و کشک را به شما عرضه می‌کنند. حتی می‌توانید غذایی مانند اشکنه را نیز در این‌جا تجربه کنید که علاوه بر خوشمزه بودن، برخلاف فست‌فودها بسیار سالم هستند.

غذاهای محلی بومهن

اقامت در بومهن

حال که این مسیر را طی کرده‌اید، بهتر است برای استفاده بیشتر از منطقه و دیدار از جاذبه‌های دیدنی بومهن، بیشتر از یک روزی را به بومهن بمانید. خوشبختانه انواع اقامتگاه از ویلا گرفته تا سوئیت و آپارتمان برای انتخاب وجود دارد و بسته به شرایط مالی و اقامتگاه مورد نظر، می‌توانید دست به انتخاب بزنید. سایت اتاقک نیز در کنار شما است تا با ساده‌ترین شیوه و در سریع‌ترین زمان، اقامتگاه مورد نظرتان را پیدا کنید و آماده سفر شیرینتان شوید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

 

3.2/5 - (24 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *