شهرها

همه چیز درباره بوشهر | سفر به شهر آبی ایران

اندک‌اندک فصل سرما در حال رسیدن است و گردشگران به دنبال مقصدی جدید هستند. برخی از نقاط کشورمان در این زمان بسیار سرد می‌شوند و همه‌کسی با این سرما راحت نیست. در چنین فصلی هیچ‌چیز بهتر از یک هوای تقریباً خنک و ساحلی آرام به آدم نمی‌چسبد. درست حدس زده‌اید این بار کشتی مسافرتی اتاقک در کنار یکی از سواحل جنوبی ایران پهلو خواهد گرفت. اگر یک فراغت چند روزه برای‌تان پیش و آمده و قصد سفر دارید، با معرفی یک شهر بسیار جذاب همراه باشید. در این مطلب به معرفی بوشهر می‌پردازیم و شما را تا ساحل خلیج فارس می‌بریم. بادبان‌ها را بکشید که سفر درازی در پیش است.

بوشهر کجاست؟

بوشهر کجاست

چه اهل فرهنگ و هنر باشید، چه یک گردشگر کنجکاو حتماً می‌دانید بوشهر کجاست. استان بوشهر تقریباً در جنوب غربی کشورمان و در کنار خلیج فارس قرار دارد. در ناحیه غرب این استان شهری با همین نام قرار دارد که یکی از مهم‌ترین شهرها در تاریخ ایران به شمار می‌آید. بندر بوشهر با داشتن مساحت ۱٬۴۴۲ کیلومتر مربعی، بیش از ۲۰۰٬۰۰۰ نفر را در خود جای داده است. نام این شهر با تاریخ تمدن پیوندی ناگسستنی دارد و همواره یکی از پایتخت‌های مهم بوده است.

دیدنی‌های بوشهر تنها بخشی از اهمیت این شهر هستند. این خطه در صنعت، کشتی‌سازی، تجارت، شیلات و انرژی نیز بسیار قطب مهمی است. اگر در خیابان‌ها و محله‌های شهر بوشهر قدم بزنید، مردمانی ساده و صمیمی را می‌بینید که با لهجه‌ی بوشهری صحبت می‌کنند؛ مردمی که مشاهیر بزرگ هنر، فرهنگ، ورزش و سیاست را پرورش داده‌اند. می‌توانید گردش‌تان را ادامه دهید و به خریدنی‌های جذب برسید. اما برای این‌که در این دریای توریستی غرق نشوید، بهتر است یک برنامه‌ی سفر بچینید.

آب و هوای بوشهر

فصل سفر به بوشهر

اصلاً جنوب ایران ما را یاد جاشوهایی می‌اندازد که زیر گرمای آفتاب در حال تلاش بی‌وقفه هستند. این تصویر در مورد بوشهر هم صدق می‌کند. باید گفت به دلیل ارتفاع پایین منطقه و همسایگی با مدار راس‌السرطان آب و هوای گرمی دارد. درست است در معرفی بوشهر همیشه به این گرما اشاره می‌شود، اما این چیزی از ارزش گردشگری این شهر کم نمی‌کند. میانگین کمینه و بیشینه‌ی دمای بوشهر نیز بین ۲۵ تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد است. جدا از این مورد، همسایگی با دریا باعث شده این منطقه (به‌ویژه در تابستان) شرجی باشد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بهترین فصل سفر به بوشهر

بهترین فصل سفر به بوشهر

همان‌طور که در بالا هم گفتیم به دلیل هوای گرم و شرجی، بهتر است با برنامه‌ریزی به این شهر سفر کرد. در فصل تابستان دمای هوا بسیار بالا می‌رود و اصطلاحاً به آن خرماپزان می‌گویند. برای همین بهترین زمان سفر به بوشهر اواخر پاییز تا میانه‌ی بهاراست. در فصل تابستان تعداد گردشگران و مسافران بسیار کم می‌شود؛ زیرا خیلی از افراد توانایی تحمل گرمای هوا را ندارند. با این حال اگر از پس دمای هوا بر می‌آیید و دنبال یک محیط خلوت هستید، می‌توان تابستان را نیز انتخاب کنید. با همه‌ی این حرف‌ها در نهایت تصمیم‌گیری با شما خواهد بود.

دیدنی‌ های بوشهر

اگر بخواهیم فهرست جاذبه‌های گردشگری بوشهر را بنویسیم به لیستی پروپیمان خواهیم رسید. اگر می‌خواهید از این خبر خوب نهایت استفاده را ببرید، از همین اکنون مناسبت‌ترین موارد را گلچین کنید. قدم اول این کار هم آشنایی با دیدنی‌های بوشهر است. پس به این بخش، خوب دقت کنید.

ساحل بوشهر

ساحل بوشهر

هر کس که به معرفی بوشهر می‌پردازد، حتماً تصویر دریا را گوشه‌ی ذهنش خواهد داشت. وقتی به این شهر بندری قدم گذاشتید، برای رفع خستگیِ مسیر مستقیما سراغ ساحل بروید. هیچ‌چیز بهتر از لمس ماسه‌های خیس، شنیدن موج دریا و خیره شدن به لنج‌های وسط آب آدم را سرحال نمی‌کند. خوشبختانه در سه‌چهارم سال هوا کاملاً مناسب است. در صورت وجود تمایل می‌توانید با رعایت نکات ایمنی در دریا شنا کنید و از آب‌تنی لذت ببرید. تا می‌توانید از طولانی‌ترین نوار ساحلی کشور استفاده ببرید. این کار انرژی روزهای کاری آینده را تأمین می‌کند و به آدم جانی دوباره می‌بخشد.

آب انبار قوام

آب انبار قوام

در دوران قاجار، حاکم وقت شیراز (علی اکبر قوام الملک) به بوشهر سفری داشت. او در این سفر متوجه شد یکی از اصلی‌ترین مشکلات مردم این شهر، تأمین آب آشامیدنی است. برای حل این مسأله هم، دستور به مرمت و بازسازی آب‌آنبار موجود در سمت غرب شهر را داد. در معماری این جاذبه‌ گردشگری بوشهر، از مصالح بومی از جمله سنگ‌های رسوبی استفاده شده است. همچنین بخشی از ساختمان آب انبار نیز در پایین‌تر از سطح زمین قرار دارد. اکنون هم این بنا به یک رستوران بسیار معروف تبدیل گشته است. در نتیجه پایین رفتن از پله‌های آن و نشستن در بنایی سنتی،‌ ایده‌ای مناسب برای صرف یک ناهار یا شام خوشمزه خواهد بود.

عمارت گلشن

عمارت گلشن بوشهر

اگر در بخش شمالی شهر بوشهر و اطراف محله‌ی بهبهانی در حال قدم زدن بودید، بازدید از عمارت گلشن را از دست ندهید. قدمت این بنا نزدیک به دو قرن می‌رسد و یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های توریستی بوشهر است. جدا از قدمت عمارت، فاصله‌ی بسیار ناچیز آن با دریا هم دیگر مزیت آن‌جا محسوب می‌شود. می‌توانید هنگام بازگشت از ساحل بعد از ۱۰ متر پیاده روی، خود را به این خانه‌ی سه طبقه برسانید. در هر طبقه‌ی عمارت گلشن منظره‌ی خاصی انتظار شما را می‌کشد. می‌توانید ابتدا دور صحن حیاط چرخی بزنید و با نگاه کردن به ارتفاع آن، شگفت‌زده شوید. همچنین با گردش درون ساختمان، به معماری دقیق آن فکر کنید. با رفتن به طبقه‌ی سوم یک ضلع خالی را در سمت شمال خواهید دید. همین بخش خالی باعث شده نسیم آمده از سمت دریا (به واسطه‌ی پلکان‌های حلزونی) در تمام فضا پخش شود. با این شیوه باز هم ساکنان عمارت در هوای گرم بوشهر، از خنکای نسیم بهره می‌بردند.

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

موزه دریانوردی بوشهر

اگر بخواهیم به پرسش «بوشهر کجاست؟» پاسخ دهیم، یکی از جواب‌هایمان سرزمین رئیس‌علی دلواری است؛ مردی که جان خود را در راه مبارز با استعمار انگلیس از دست داد. باید گفت تا پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ متأسفانه این کشور، در جای جای ایران عزیز از جمله بوشهر پایگاه نفوذ خود را گسترش داده بود. محل سابق کنسول‌گری انگلیس در دوران گذشته، حالا به یکی از دیدنی‌ترین نقاط بوشهر تبدیل گشته است. موزه دریانوردی خلیج فارس به سکونت‌گاهِ فروندها تجهیزات دریایی تبدیل شده است. از این تجهیزات می‌توان به ناو پرسپولیس (اولین ناو جنگی مدرن در ایران) اشاره کرد. همچنین عمارت کلاه فرنگی بوشهر نیز در این موزه قرار دارد و بازدید از آن فراموش نشدنی است. به جز موارد قبل، آثار تاریخی مربوط به‌ بوشهر نیز در این موزه نگه‌داری می‌شود.

این موزه از امکانات بسیار متنوعی نیز برخوردار است. اگر دوست داشتید بعد از بازدید در آلاچیق‌های اطراف آن اتراق کنید. اگر هم به دنبال یک فعالیت مفرح بودید، همراه با خانواده به سراغ میزهای پیگ پنگ، سالن فوتبال، فوتبال دستی یا باشگاه بیلیارد آن‌جا بروید.

گورستان مهاجمین انگلیسی

گورستان مهاجم انگلیسی‌های بوشهر

در معرفی بوشهر و مردمش، همیشه عنصر شجاعت و پایداری نقش مهمی دارد. در دوران پادشاهی محمدشاه قاجار، مناقشه‌ای بین ایران و انگلستان بر سر مسأله‌ی هرات در گرفت. دولت انگلیس هم برای ایجاد فشار روی دولت ایران، نیروهای خود را در جزیره‌ی خارگ پیاده کرد. اما دلیر مردانی چون باقر خان در برابر این تهاجم ساکت ننشستند. آن‌ها با وارد کردن تلفات به نیروهای انگلستان، از مرزهای کشورمان جانانه دفاع کردند. نیروهایی انگلیسی کشته شده در درگیری با مدافعان ایرانی، امروزه در یک گورستان واقع در بوشهر دفن شده‌اند. برای بازدید از آن باید به محله‌ی دواس بهمنی بروید تا سفر تاریخی‌تان را شروع کنید.

کلیسای گئورگ مقدس

کلیسا گئورک مقدس بوشهر

از دیگر دیدنی‌های بوشهر کلیسای گئورگ مقدس یا گریگوری است. اگر به محله‌ی شنبدی سری بزنید، به بنایی با دو قرن قدمت خواهید رسید. این کلیسا را خانواده‌ی آوادیان که از مردم سرشناس دوران خود بودند تأسیس کردند. همچنین در این راه سایر مسیحیان ساکن در بوشهر، از جمله مهاجران انگلیسی، نیز کمک‌ کردند. این کلیسا به شکل شیروانی ساخته شده و بر روی ستون ورودی، یک صلیب قرار دارد. فعالیت این کلیسا تا دهه‌ی ۲۰ شمسی ادامه داشت و پس از آن، سالیان زیادی تعطیل بود. با رها شدن کلیسا و گذر زمان متأسفانه بنا دچار تخریب شد. خوشبختانه مسئولان میراث فرهنگی اهمیت این بنا را درک و برای مرمت آن اقدام کردند.

شهر باستانی سیراف

سیراف دیدنی بوشهر

برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری بوشهر، تنها نباید به خود این شهر اکتفا نمود. در جای جای این استان، دیدنی‌هایی وجود دارد که دیدن‌شان خالی از لطف نخواهد بود. اگر به سمت جنوب استان بوشهر و شهرستان کنگان حرکت کنید، به شهر تاریخی سیراف خواهید رسید. قدمت این شهر بندری به دوران ساسانیان می‌رسد و وجود آثار تاریخی، آن را دیدنی‌تر کرده است. یکی از این جاذبه‌های نیز دخمه‌های دیرینه‌ی این شهر است که در مورد کاربرد آن اختلاف وجود دارد. این نقطه‌ی دیدنی بر روی تپه‌های مشرف بر سیراف و در نزدیکی دریا قرار دارد. به باور دانشمندان کاربرد اصلی آن‌ها نیز نگه‌داری از آب باران بوده است. اگر می‌خواهید با حکمت پیشینیان خود آشنا شوید، قدری طولانی کردن مسیر ارزشش را خواهد داشت.

دیگر دیدنی‌های بوشهر

اگر بخواهیم به معرفی تمام مکان‌های جذاب بوشهر بپردازیم، ساعت‌ها وقت نیاز خواهد بود. اما حیف است که حداقل به نام آن‌ها اشاره نکنیم. اگر زمانی به این استان سفر کردید، فرصت بازدید از مکان‌های زیر را خواهید داشت:

  • عمارت دهدشتی
  • مدرسه گلستان
  • امامزاده عبدالمهیمن
  • موزه مردم شناسی بوشهر
  • کلیسای خارک
  • گور دختر
  • کوشک اردشیر
  • مسجد بردستان
  • و…

راه‌‌های دسترسی به بوشهر

این‌که چگونه به بوشهر برسید، به انتخاب شما بستگی دارد. اگر دوست دارید با کم‌ترین زحمت و در سریع‌ترین زمان وارد مقصد شوید، امکان سفر هوایی فراهم است. البته پیش نیاز آن هم دسترسی به یکی از فرودگاه‌های مهرآباد، مشهد یا اصفهان خواهد بود. کافی است بلیت هواپیما تهیه کنید و از گیت فرودگاه رد شوید. حالا کمربندهای خود را ببندید و منتظر نشستن هواپیما باشید.

اما برخی از افراد ترجیح می‌دهند در کنار هم، مسیر را آهسته و پیوسته طی کنند. اگر شما هم جزو این دسته هستید، بهتر است به سراغ خودروی شخصی یا اتوبوس بروید. برای رسیدن به بوشهر نیز دو راه پیش روی شما وجود دارد: اول باید خودتان را از طریق مسیر استان اصفهان به یاسوج برسانید. از طریق این شهر حالا می‌توانید به مقصد برسید. دومین راه هم از استان فارس و شهر شیراز گذر می‌کند. بعد از رسیدن به شیراز باید از طریق شهر کازرون، در نهایت وارد بوشهر شوید.

سوغات و صنایع دستی بوشهر

سوغات بوشهر

باید گفت سوغات و صنایع دستی بوشهر به‌قدری متنوع است که بررسی همه‌ی آن‌ها مطلبی جداگانه می‌طلبد. با قدم زدن در  طول این شهر فرصت خرید محصولاتی جذاب و وسوسه‌برانگیز را خواهید داشت. اول از همه بهتر است با خوشمزه‌های بوشهری شروع کنیم. طبیعتاً تصویر نخل‌های سرافزار استان بوشهر در ذهن همه‌ی ما ماندگار شده. در نتیجه یکی از قطب‌های خرمای کشور نیز این استان است. به جز خرما، از دیگر نمادهای بوشهر می‌توان به خلیج فارس اشاره کرد. در نتیجه شما فرصت خرید و چشیدن ماهی‌های بی‌نظیر و تازه را خواهید داشت. یکی از منحصربه‌فردترین سوغات بوشهر پنیر نخل است که نظیرش در کم‌تر جایی پیدا می‌شود. برای شیرین کردن کام‌تان در هنگام صرف عصرانه نیز، مسقطی بسیار می‌چسبد.

صنایع دستی بوشهر

مردمان هنرمند بوشهری در زمینه‌ی صنایع دستی هم بسیار کوشا و فعال هستند. زن‌های سخت‌کوش این سرزمین با استفاده‌ی از برگ‌های خشک شده‌ی درخت خرما، انواع محصولات حصیری را تولید می‌کنند. اگر به فکر خرید یک زیرانداز شیک و بادوام هستید، حتماً گبه‌ بوشهر را نیز امتحان کنید. البته در این زمینه انتخاب شما به گبه محدود نخواهد شد. مردمان سخت‌کوش این دیار انواع نمد، گلیم و حصیر را نیز تولید می‌کنند.

مراکز خرید بوشهر

مراکز خرید بوشهر

یکی از بخش‌های خاطره‌ساز هرسفری پرسه زدن در بازارها و مراکز خرید است. شرایط خاص بوشهر به‌گونه‌ای است که تجربه‌ی خرید سنتی و مدرن را همزمان فراهم کرده. اول از همه‌ می‌توانید در بازار سنتی بوشهر به دنبال صنایع دستی این شهر بگردید. بعد از آن نیز سراغ بازار ماهی‌ فروشان بروید و یک ماهی یا مقداری میگوی تازه و خوشمزه برای شام و ناهار بخرید.

اگر به دنبال مراکز مدرن و امروزی می‌گردید مواردی چون پاساژ توحید، مرکز خرید بوشهر، مرکز خرید زیتون، مجموعه تجاری خلیج فارس و بسیاری گزینه‌‌های دیگر مشتاق دیدار شمایند.

غذاهای محلی بوشهر

غذاهای محلی بوشهر

مگر می‌شود به معرفی بوشهر پرداخت و حرفی از غذاهای خوشمزه‌ی این منطقه نزد؟ مطمئن باشید اگر طعم غذاهای بوشهری را بچشید، دیگر بی‌خیال خوردن فست فود در این شهر می‌شوید؛ غذاهایی چون میگو پلو، قلیه ماهی، قلیه میگو، یتیمک، کبه، ماهی شکم‌پر. همچنین بوشهر دسرهای خوشمزه‌ای دارد. طعم شیرین حلوا خرمایی، رنگینک، مسقطی، لگیمات و… بعید است فراموش‌تان شود.

رستوران‌های بوشهر

رستوران های بوشهر

احتمالاً با دیدن نام غذاهای خوشمزه‌ی بوشهری، به دنبال پیدا کردن جایی برای نوش جان کردن آن‌ها هستید. همچنین از بابت کیفیت و طعم غذاها نیز دغدغه دارید. اما نگران نباشید، این شهر پر از رستوران‌های دنج و باکیفیت است. با جستجوی نام رستوران‌های قوام، میداف، خلیج فارس، بوشهر غذا، رافائل، رستوران ساحلی، خاتم و… به راحتی می‌توانید راه دسترسی به آن‌ها را پیدا کنید.

اقامت در بوشهر

همه‌ی بخش‌های سفر معرفی بوشهر تکیمل شد. حالا می‌توانید با خیال راحت چمدان‌تان را برای سفر به این منطقه ببندید. شاید بگویید «پس مسأله‌ی اقامت در بوشهر چه؟» دیگر مانند گذشته نیست که پیدا کردن یک اقامتگاه مناسب (به‌ویژه در ایام تعطیلات) سخت باشد. کافی است شما اقدام به اجاره اقامتگاه بوم گردی و منزل مبله در بوشهر و یا رزرو هرگونه سوئیت و اقامتگاه بومگردی در این شهر کنید و وارد سایت اتاقک شده و با جستجو در بین اقامتگاه‌ها، به راحتی گزینه‌ی مناسب‌تان را پیدا کنید. این کار زمان چندانی هم از شما نخواهد گرفت. برایتان آرزوی سفری خوش و شاد داریم.

3.8/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *