شهرها

چمستان کجاست؟ | دلپذیر در همه فصل‌ها

تمام شهرهایی که در شمال کشور واقع شده‌اند؛ زیبایی و جذابیت خاص خود را دارند. بسیاری از گردشگران و مسافران، از سفر به شهرهای تکراری شمال خسته شده‌اند و دوست دارند که از شهرهای دیگر این منطقه هم بازدید کنند. به همین دلیل از شهرهایی مانند چمستان به‌شدت استقبال می‌کنند.

شهر چمستان یکی از شهرهای بسیار زیبا و جذاب شمال کشور است که به نسبت شهرهای بزرگ این منطقه کمتر شناخته شده است. اما با داشتن جاذبه‌های زیبا و آب‌وهوای بسیار دلنشین، توانسته گردشگران زیادی را به سمت خود جذب کند و هرساله تعداد این گردشگران بیشتر از پیش می‌شود.

در این مقاله قصد داریم که به طور کامل به معرفی چمستان بپردازیم و هرآنچه که باید قبل از سفر به این شهر زیبا  بدانید را بیان کنیم. تا در موقع سفر و گشت‌وگذار در این منطقه، با مشکلی مواجه نشوید و بتوانید با اطلاعات کاملی از چمستان بازدید کنید. پس اگر می‌خواهید بدانید که چمستان کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد؛ تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

چمستان کجاست؟

کسانی که برای اولین‌بار اسم چمستان را می‌شنود؛ دوست دارند بدانند که چمستان کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد. چمستان مازندران در 15 کیلومتری شهرستان نور و در 25 کیلومتری شهر آمل واقع شده است. به دلیل نزدیکی با شهر نور، فاصله چمستان تا دریا هم بسیار کم است و گردشگران در سفر به این شهر می‌توانند خیلی زود خود را به ساحل برسانند.

تاریخچه چمستان

در زبان مازندرانی این شهر را چماسن یا چمسون می‌خوانند. به گفته افراد این منطقه، اسم شهر از گیاه چماز گرفته شده است. طبق آخرین سرشماری صورت‌گرفته؛ جمعیت شهر چمستان حدود 44 هزار نفر است. مردم این شهر به زبان مازندرانی صحبت می‌کنند. اما به دلیل اینکه مردم شهرستان نور زبان مازندرانی را به لهجه کجوری صحبت می‌کنند؛ شهر چمستان هم از مردم این شهر تأثیر گرفته‌اند و مازندرانی را به همین لهجه صحبت می‌کنند.

اقتصاد شهر چمستان

اقتصاد مردم چمستان بیشتر بر پایه گردشگری و معادن موجود در این شهر شکل‌گرفته است و به دلیل قرارگرفتن در نزدیکی ساحل نور، بعضی از افراد هم به ماهیگیری مشغول هستند. کسانی که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنند؛ مشغول فروش ویلا و یا اجاره آن به گردشگران هستند. وجود معادن زغال‌سنگ، شن و ماسه در چمستان باعث شده بخش دیگر مردم شهر به کارکردن در این مکان‌ها مشغول باشند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

فرهنگ و آداب و رسوم چمستان

در بازدید از شهر چمستان می‌توان آداب‌ورسوم مازندران را به طور واضع مشاهده کرد و از نحو زندگی مردم شهر لذت برد. از مهم‌ترین آداب‌ورسوم چمستان می‌توان به نوروز خوانی، چهارشنبه‌سوری، مراسم تیرماه سیزده، شب یلدا، مراسم ماه محرم و… اشاره کرد.

آب‌وهوای شهر چمستان

همه افراد می‌دانند که آب‌وهوای شهرهای شمال ایران بسیار عالی و بی‌نظیر است. شهر چمستان هم از این قاعده مستثنی نیست و در تمام فصل‌های سال دارای آب‌وهوایی خاص و دلپذیر است. اما با تغییر فصل‌ها این آب‌وهوا مقداری تغییر می‌کند.

در فصل بهار آب‌وهوای چمستان بسیار معتدل و دلپذیر است. اما روزهای بارانی زیادی را در این فصل پشت سر خواهد گذاشت. هرچه زمان به سمت تابستان پیش می‌رود؛ دمای هوا بیشتر شده و از بارش‌ها کاسته می‌شود تا زمانی که شهریور برسد. در این ماه دمای هوا خنک‌تر می‌شود.

در فصل پاییز با ریزش برگ‌ها، شهر چمستان به رنگ زرد و نارنجی تغییر شکل خواهد داد و هوایی پاییزی بر شهر حاکم فرما می‌شود. در این فصل  بارش باران‌ها زیاد و سردی هوا بیشتر خواهد شد. اما با رسیدن فصل زمستان سردی هوا بیشتر شده و حتی تا زیر صفر درجه هم خواهد رسید. گاهی از اوقات هم با بارش برف چهره شهر چمستان سفید می‌شود.

بهترین زمان سفر به شهر چمستان

هرکدام از فصل‌های شهر چمستان زیبایی خاص خود را دارند و اینکه افراد چه زمانی را برای سفر به این شهر انتخاب می‌کند؛ کاملاً سلیقه‌ای است. در فصل بهار آب‌وهوای شهر بسیار معتدل و کوهستانی است اما بارش‌ها باران را به همراه خواهد داشت. معمولاً در این موقع از سال گردشگران و مسافران زیادی به شهر چمستان مسافرت می‌کنند. با گرم‌شدن هوا در فصل تابستان، هوا مقداری شرجی می‌شود. اما مردم سایر شهرها برای فرار از دست گرمای تابستان، به این شهر سفر می‌کنند.

نمای پاییزی شهر چمستان به همراه سردی هوا و بارش باران، جذابیت خاصی به این منطقه خواهد داد. اما کسانی که با این نوع هوا مشکل دارند؛ ترجیح می‌دهند به این شهر سفر نکنند. زمستان ‌دمای هوا بیشتر از پیش سرد شده و با بارش برف امکان مسافرت برای افراد سخت‌تر خواهد شد. به همین دلیل است که تعداد مسافران در پاییز و زمستان کمتر می‌شود.

فاصله چمستان تا تهران و همچنین فاصله چمستان تا شهر چالوس بسیار مناسب است. به همین دلیل هروقت که مردم این شهرها دوست داشته باشند؛ می‌توانند به چمستان سفر کنند. فاصله چمستان تا تهران 200 کیلومتر و تا چالوس 75 کیلومتر است.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/chamestan” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در چمستان کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی شهر چمستان

یکی از مهم‌ترین مواردی که گردشگران و مسافران در سفرهای خود به شهرهای شمال می‌خواهند بدانند؛ اطلاع از جاهی دیدنی شهر است. چمستان هم مانند سایر شهرهای شمال ایران دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبایی است که گردشگران را عاشق خود می‌کند. امکان ندارد کسی به این مکان‌ها سفر کند و محو زیبایی و جذابیت آنها نشود. مخصوصا روستا‌های چمستان که با طبیعت زیبای خود مسافران را عاشق خود می‌کنند.

افرادی که به چمستان مسافرت می‌کنند؛ به دنبال این هستند که بدانند بهترین منطقه چمستان کجاست. جواب این سؤال کاملاً سلیقه‌ای است. برای یافتن جواب خود بهتر است به جاذبه‌های شهر بروند و خود برای انتخاب بهترین مکان تصمیم بگیرند. از جمله مهم‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی شهر چمستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

روستای لاویج یا چمستان لاویج

 

خانه های روی تپه، جنگل ابر در روستای لاویج یا چمستان لاویجروستای لاویج از توابع شهرستان نور در استان مازندران است. این روستا یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های چمستان است که در 21 کیلومتری آن واقع شده است. روستای لاویج علاوه بر طبیعت بسیار زیبایی که دارد؛ جاذبه‌های دیدنی دیگری را در خود جای‌داده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به خانه نیما یوشیج، آبگرم لاویج، کلیسای آنتوان مقدس و آبشار آب‌پری اشاره کرد.

روستای آهودشت

 

نمای کلی روستای آهودشتروستای آهودشت از دیگر روستاهای جذاب چمستان است که در فاصله 5 کیلومتری از آن واقع شده است. طبیعت بسیار زیبای این روستا به همراه سایر جاذبه‌های دیگر باعث شده که گردشگران زیادی به این مکان سفر کنند. از جمله جاذبه‌های دیدنی آهودشت می‌توان به رودخانه زارم رود، جنگل سخو، منطقه زیبای توسکالش و تخت رستم اشاره کرد.

دریاچه آویدر

 

دریاچه آویدر در کنار کوهستان جنگلیدر فاصله 44 کیلومتری چمستان یک دریاچه بسیار زیبا به اسم آویدر واقع شده که طبیعت زیبای آن گردشگران زیادی را به سمت خود کشانده است. این دریاچه دارای انواع امکانات رفاهی از جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی، رستوران محلی و بوفه است که همین امر باعث شده یک مکان بسیار عالی برای برپایی کمپ و پیک‌نیک خانوادگی به شمار بیاید.

پارک جنگلی نور

 

درختان پارک جنگلی نورپارک جنگلی نور یکی مکان‌های بسیار زیبا در شمال به‌حساب می‌آید که در فاصله 14 کیلومتری چمستان واقع شده است. طبیعت چشم‌نواز این پارک در کنار آب‌وهوای خنکی که دارد؛ این مکان را به یکی از پرطرف‌دارترین جاذبه‌های منطقه تبدیل کرده است.   طبق گفته کارشناسان، پارک جنگلی نور بزرگ‌ترین پارک جنگلی طبیعی در خاورمیانه است.

دریاچه الیمالات

 

دریاچه الیمالات کنار جنگل و کوهدریاچه الیمالات واقع در 11 کیلومتری چمستان یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه است که منظره بسیار زیبا  دیدنی دارد. در این مکان گردشگران می‌توانند از طبیعت و آب‌وهوای آن لذت برده و در کنار آن به انجام تفریحاتی از جمله قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، ماهیگیری، طبیعت‌گردی و… بپردازند.

پارک کشپل

 

آلاچیق های درون پارک کشپلاز دیگر پارک‌های بسیار زیبای اطراف چمستان می‌توان به پارک جنگلی کشپل اشاره کرد. این پارک مکانی بسیار زیبا و درجه یک برای استراحت گردشگران است. وجود امکانات رفاهی زیادی از جمله آلاچیق، حصار نرده‌ای، فروشگاه مواد غذایی، رستوران، پارک بازی برای کودکان سرویس بهداشتی و… جذابیت پارک را بیشتر پیش کرده است.

مقبره آقا شاه بالود

 

مقبره آقا شاه بالودمقبره آقا شاه بالود یکی از جاذبه‌های تاریخی بسیار زیبای چمستان است که در فاصله 5 کیلومتری آن قرار دارد. بنای آجری این مقبره حالتی مخروطی دارد و با استفاده از کاشی تزئین شده است.

آبشار “حرام او”

 

آبشار "حرام او" در حال ریزش از کوهیکی دیگر از آبشارهای زیبای اطراف چمستان حرام او نام دارد که در فاصله 50 کیلومتری آن واقع شده است. این آبشار ارتفاعی حدود 15 متری دار. مردم این منطقه بر این باور هستند که آب آن دارای خاصیت درمانی است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی چمستان را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی شهر چمستان

 

گشت‌وگذار در بازارها و مراکز خرید برای تهیه سوغات و صنایع‌دستی شهر چمستان، می‌تواند از بهترین و شیرین‌ترین لحظات مسافران و گردشگران باشد. این شهر دارای سوغات و صنایع‌دستی بسیار زیبای است که افراد مسافر می‌توانند هرکدام از آنها را که دوست داشتند تهیه کنند و با خود به خانه ببرند.

از جمله مهم‌ترین و مشهورترین سوغاتی‌های خوشمزه چمستان می‌توان به برنج، عسل کوهی، تخم‌مرغ محلی، لواشک، ترشک، مربا، کلوچه، کوکی، پشت زیگ و کماج اشاره کرد.

مردم چمستان و روستاهای اطراف آن صنایع‌دستی‌های بسیار زیبایی می‌سازند. جذابیت این وسایل آن‌قدر زیاد است که گردشگران و مسافران در سفر خود به این شهر خرید آنها را در اولویت قرار می‌دهند. از جمله مشهورترین صنایع‌دستی چمستان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • حصیربافی
  • صنایع چوبی
  • نمدمالی
  • پارچه‌بافی

غذاهای محلی شهر چمستان

آش کدو

شهر چمستان هم مانند تمام شهرهای دیگر شمال دارای غذاهای بسیار خوشمزه محلی است که لازم است گردشگران و مسافران یک‌بار هم که شده آنها را امتحان کنند تا لذت واقعی یک غذای محلی را تجربه کنند. از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای محلی چمستان می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • باقلاوابیج
  • کدو بره مازندران
  • بورانی بادمجان کبابی
  • آغوز مسما
  • خورشت آلو
  • بیج بیج
  • آش کدو
  • بشه آش

رستوران‌های شهر چمستان

در سطح شهر چمستان رستوران‌ها و غذاخوری‌های باکیفیتی وجود دارد که مسافران با مراجعه به آنها می‌توانند نهار یا شام خود را در آنجا صرف کنند. همچنین در روستا‌ها و جاذبه‌های دیدنی چمستان رستوران‌ وجود دارد و گردشگران از این لحاظ هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای صرف غذا نخواهند داشت. از جمله مشهورترین و باکیفیت‌ترین رستوران‌های شهر چمستان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رستوران دهکده واقع در 15 کیلومتری جاده آمل به چمستان، جنب روستای بوته ده
  • رستوران رزلند واقع در بین چمستان و شهرستان نور
  • رستوران سوردار واقع در ورودی پارک جنگلی کشپل
  • رستوران آرامش واقع در محدوده آهودشت، بعد از پمپ‌بنزین آهودشت
  • رستوران چلو جوجه گلوگاه واقع در داخل شهر چمستان رستوران کته کبابی عمو ربیع واقع در محدوده شهر چمستان

مراکز خرید شهر چمستان

یکی از آیتم‌های جذاب مسافرت، بازدید از مراکز خرید است. شهر چمستان هم دارای چند مرکز خرید خوب است که مسافران و گردشگران می‌توانند به آنجا رفته و خریدهای خود را انجام دهند. از مهم‌ترین این مراکز می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مجتمع تجاری رضا
  • کوروش مارکت
  • گالری شاپرک
  • بازار محلی شهر چمستان

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی چمستان را مطالعه کنید.

اقامت در شهر چمستان

محل اقامت یک موضوع بسیار مهم برای مسافران و گردشگران است که با آن اهمیت بسیار زیادی می‌دهند. امروزه بیشتر افراد به دنبال این هستند که قبل از آغاز سفر خود، محل اقامت موردنظر را رزرو کنند تا به هنگام رسیدن به شهر مقصد به محل اقامت خود رفته و ساعت‌ها زمان خود را صرف پیداکردن محل اقامت نکنند. سایت اتاقک به‌خوبی این امکان را برای گردشگران و مسافران فراهم کرده تا با خیال راحت محل اقامت خود را قبل از آغاز سفر رزرو کنند.

کسانی که قصد سفر به چمستان را دارند؛ می‌توانند به سایت اتاقک مراجعه کنند و در آنجا انواع محل‌های اقامت از جمله: هتل، مسافرخانه، ویلا، سوئیت، خانه اجاره‌ای و… را به همراه تصاویر و قیمت اجاره مشاهده کنند. سپس هرکدام را که دوست داشتند؛ برای تاریخ موردنظر خود رزرو کنند.

راه‌های دسترسی به شهر چمستان

شهر چمستان در استان مازندران و نزدیکی شهرستان نور واقع شده است. کسانی که قصد سفر به این شهر زیبا را دارند؛ می‌توانند از دو طریق خود را به شهر چمستان برسانند.

اولین مسیر برای رفتن به چمستان از شهرستان نور عبور می‌کند. مسافران می‌توانند ابتدا خود را به شهر نور برسانند و از آنجا بعد از 20 دقیقه رانندگی به شهر چمستان برسند.

برای رفتن به شهر چمستان، می‌توان شهر آمل را هم انتخاب کرد. افراد می‌توانند با رفتن به شهر آمل، جاده آمل _ چمستان را در پیش گرفته و به‌راحتی خود را به چمستان برسانند.

نکاتی که در سفر به چمستان باید بدانید

افرادی که قصد دارند به چمستان سفر کنند؛ بهتر است به چند نکته کلی توجه کنند تا بتوانند سفری بهتر و راحت‌تر را تجربه کنند. از جمله مهم‌ترین نکاتی که باید به آنها توجه شود؛ می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مشخص‌کردن محل اقامت قبل از آغاز سفر
  • انتخاب مسیر
  • اولویت‌بندی جاذبه‌های دیدنی
  • کسب اطلاعات درباره مراکز خرید و سوغاتی‌های شهر
  • به‌همراه‌داشتن لوازم ضروری

سخن نهایی

سفر به شهرهای شما کشور یکی از مقصدهای جذاب مسافران و گردشگران است. اما قبل از انجام هر کاری لازم است اطلاعات جامعی درباره شهر قصد داشته باشند. در این مقاله به طور کامل شهر چمستان را معرفی کردیم و هرآنچه که گردشگران نیاز بود درباره این شهر بدانند را بیان کردیم. اگر درباره شهر چمستان سؤالی دارید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

4/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *