شهرها

دماوند کجاست؟ | سفیدپوش‌ترین شهر تهران

دماوند یکی از شهر‌های بسیار زیبا و خوش آب‌و‌هوای تهران است که خود شهر و همه آثارش ثبت ملی شده‌اند. دماوند یکی از مناطق مهم در گردشگری ایران به حساب می‌آید. آب‌وهوای خنک و کوهستانی این شهر در روزهای گرم سال، گردشگران زیادی را به این منطقه جذب می‌کند. علاوه بر تابستان در فصل پاییز نیز هزاران رنگ زیبا و دلبر، منظره جذابی را برای هر بیننده‌ای به تصویر می‌کشند. سفر به شهر کهن دماوند، سفر به دنیای باغ‌های پر از میوه‌های رنگارنگ، چشمه‌های جوشان و رودخانه‌ها است. درادامه این مطلب قصد داریم درمورد جاذبه‌های دماوند، سوغاتی‌ها و صنایع دستی آن صحبت کنیم. پس اگر شما هم قصد سفر به این شهر زیبا را دارید با ما همراه باشید.

همه چیز درباره شهر دماوند

منظره ای از کوه دماوند
عکس از کارناوال

دماوند یکی از شهرهای تهران و مرکز شهرستان دماوند است. قله باشکوه دماوند در قسمت شمال این شهر قرار دارد و علاوه بر مهم‌ترین جاذبه شهر، علت نام‌گذاری این شهر نیز به حساب می‌آید. این کوه بزرگترین قله آتشفشانی در آسیا است و اولین اثر طبیعی ایران ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است. همانطور که گفتیم شهر دماوند در دامنه کوه دماوند و در 70 کیلومتری شرق تهران قرار دارد.

آب‌وهوای دماوند

آب‌وهوای دماوند به دلیل قرار گرفتن در دامنه کوه دماوند کوهستانی است. دماوند در زمستان ها و اواخر پاییز روزهای بسیار سرد و اغلب برفی دارد اما در فصل تابستان روزها آن خنک و آفتابی‌ست.باید گفت بیشترین درجه حرارت دماوند در تابستان 35 درجه و کمترین درجه دما در زمستان به 29- درجه می‌رسد. تیرماه گرم‌ترین ماه و دی‌ماه سردترین ماه این منطقه است.

لازم به ذکر است در تمامی فصول سال به دلیل محبوبیت این شهرستان افراد زیادی برا سپری کردن اوغات فراقت خود به آنجا رفته و این امر سبب شده تا افراد گاها بدون اقامتگاه بمانند؛ پس اگر قصد سفر به دماوند و اقامت در آن را دارید حتما قبل از سفر خود اقدام به اجاره ویلا در دماوند کنید.

بهترین زمان سفر به دماوند

تعیین بهترین زمان برای سفر به این منطقه برای افراد مختلف سخت است. نمی‌توان یک فصل به‌خصوص را برای سفر به همه پیشنهاد داد چراکه سلایق هرکسی با دیگری متفاوت می‌باشد. اگر دلتان می‌خواهد از هوای گرم دور باشید فصل بهار و تابستان، به دلیل خنکی هوا برای سفر شما مناسب است. اگر علاقه‌مند به ورزش‌های زمستانی هستید، امکانات لازم برای تفریح‌ و ورزش‌های زمستان در دماوند فراهم می‌باشد. در پاییز نیز درختان با رنگ‌های نارنجی خود، منظره دلپذیری را برای شما ایجاد می‌کنند.

دیدنی‌های دماوند

میتوان گفت که مکان های تفریحی دماوند از محبوبترین های چند سال اخیر است و بسیاری از آنها اغلب به طبیعت این شهر گره خورده اند. با این حال دیدین‌های دماوند می‌تواند هم طبیعتگردان و هم دوستداران تاریخ و فرهنگ ایران را شگفت‌زده کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین جاهای دیدنی دماوند اشاره خواهیم کرد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

پیست آبعلی

پیست آبعلی و کوهنوردان روی آن

شهر آبعلی از شهرهای دماوند است که پیست اسکی آن یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری آن به شمار می‌رود. این پیست قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران است و در دامنه­‌های هموار و مناسب برای اسکی قرار دارد. امکانات تفریحی و رفاهی بسیاری از جمله پارکینگ، رستوران، کافی شاپ، تله‌کابین و تله‌اسکی در پیست آبعلی وجود دارد.

چشمه اعلا

چشمه اعلا وسط یک حوض بزرگ و دورتا دور آن صندلی، آلاچیق و امکانات رفاهی قرار دارد

این چشمه یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی دماوند است و آب آن از برف و باران روی کوه‌­ها تامین می‌شود. در اطراف چشمه اعلا امکانات رفاهی زیادی از جمله رستوران، سکو برای استراحت مسافران و چایخانه وجود دارد. درخت‌های آلبالو، گیلاس و زردآلو در اطراف چشمه، منظره دل‌انگیزی را برای مسافران به وجود آورده‌اند. این منطقه در تابستان بسیار شلوغ است و مردم تهران برای فرار از استرس شهر، به اینجا می‌‌آیند. از آب چشمه قبلا برای آبیاری مزارع استفاده می‌شد اما امروزه به عنوان آب معدنی کاربرد دارد.

 دریاچه تار

دریاچه تار وسط کوهها و صخره ها
عکس از کارناوال

دریاچه تار مثل دریچه‌ای رو به بهشت است. افسانه‌ها می‌گویند که شب‌ها موجودات عجیب و غریبی در اطراف دریاچه پرسه می‌زنند. البته این حرف‌ها صرفاً افسانه است و واقعیت ندارند. از تفریح‌های کنار دریاچه می‌توان به قایق‌سواری و ماهی‌گیری اشاره کرد. آب این دریاچه از برف کوه‌های شاه‌نشین و سیاه‌چال تامین می‌شود.

اجاره ویلا دماوند با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

قله دماوند

قله دماوند پوشیده از برف
خبرگذاری صدا‌وسیما

شایسته نیست که کوهی به عظمت دماوند را فقط به عنوان یکی از جاذبه‌های شهر دماوند معرفی کنیم. کوه دماوند به چند شهر متصل و دماوند یکی از آن شهرها است. شاید از دور دیدن دماوند برای همه ممکن باشد اما سالانه کوهنوردان زیادی، برای صعود به قله آن آماده می‌شوند. مسیرهای زیادی برای دسترسی کوهنوردان به قله دماوند وجود دارد و همچنین در طول مسیر پناهگاه‌هایی برای پذیرایی از کوهنوردان ساخته شده است.

برج شیخ شِبِلی

برج شیخ شِبِلی
عکس از ایسنا

شیخ شبلی در سال 247 هجری قمری در سامرا متولد شد و بعدها به عنوان امیر دماوند منصوب شد. شیخ شبلی در میان مردم محبوبیت زیادی داشته است و مردم بعد از مرگش بنایی را به‌عنوان یادبود برای او ساختند. این برج اثر هنرمندانه بازمانده از معماری ایرانی در دوره سلجوقیان است.

دشت لار

دشت لار پر از گل لاله قرمز
عکس از زهرا سادات راد

دشت لار یکی دیگر از مکان‌­های دیدنی دماوند است که در دامنه کوه دماوند قرار دارد. دشتی به وسعت 73 هزار هکتار را تصور کنید که پوشیده از گل‌های مختلف است. حتی تصور این منظره نیز روح را نوازش می‌دهد.

آبشار گروبار

این آبشار یکی از آبشارهای معروف دماوند است که بیست متر ارتفاع دارد و در تنگه گروبار قرار گرفته است. درخت‌های تنومندی در اطراف آبشار وجود دارند که چند صد سال عمر دارند. وجود بقایای یک قبرستان و آسیاب در اطراف آبشار، خبر از اهمیت آن برای مردم می‌دهد. همانطور که از قدیم گفته‌اند هر کجا آب باشد، آبادانی نیز هست، برای منطقه گروبار نیز این سخن صدق می‌کند. با توجه به این نشانه‌ها درمی‌یابیم که این منطقه از گذشته محل مناسبی برای زندگی نسل‌های مختلف بوده است.

غار رود افشان و رسیدن به یک قدمی خفاش‌ها

نمای داخل غار رودافشان رو به کوهای جنگلی

این غار در شمال‌شرقی ارتفاعات روستای رود افشان قرار دارد. احتمالا ورود به یک غار نمناک و تاریک برای بعضی افراد خوشایند نباشد، اما دیدن قندیل‌های آهکی که روی دیواره‌های این غار ایجاد شده چیزی نیست که همه‌جا قابل دیدن باشد. دهانه ورودی غار حدود 20 متر ارتفاع و 29 متر طول دارد. چندیدن ایوان و سفال‌های قدیمی در این غار پیدا شده که نشان می‌دهد این غار محل سکونت انسان‌ها بوده و قدمت دیرینه دارد.

وقتی وارد غار می‌شوید فقط صدای قطره‌های آب را می‌شنوید و فضا در سکوتی ترسناک فرو می‌رود که ممکن است کمی ترس در شما ایجاد کند. سنگ‌های تشکیل دهنده این غار را در هیچ جای دیگر نخواهید دید.

روستای مُشا با هوایی دلچسب در چند قدمی تهران

روستای مُشا در کوهپایه
عکس از جاده

شهرستان دماوند روستاهای زیادی دارد که یکی از این روستاهای بسیار زیبا، روستای مشا است. روستای مشا در 6 کیلومتری دماوند و 79 کیلومتری تهران قرار دارد. بعد از ورود به جاده هراز و عبور از آبعلی، قبل از رسیدن به تونل امام‌زاده هاشم، به این روستا می‌رسید. طبیعت روستای مشا به ویژه در بهار و پاییز زبانزده است و می‌توانید تصاویر بی‌نظیری را در این روستا مشاهده کنید.

امامزاده عبدالله و خلیل الله

در بیشتر روستاهای شمالی ایران، یک امامزاده وجود دارد که بومیان به آن اعتقاد دارند. امامزاده عبدالله و خلیل‌الله هم یکی از همین موارد است. این امامزاده در قرن شش و هفت هجری قمری، در زمان حکومت صفویان و قاجاریه ساخته شده و تاکنون پابرجا است. در این مکان، امکانات رفاهی مناسبی برای آسایش زائران فراهم می‌باشد.

دریاچه هویر

دریاچه هویر است در نزدیکی روستای هویر

یکی از جاهای دیدنی دماوند، دریاچه هویر است که در نزدیکی روستای هویر قرار دارد. خود این روستا نیز یکی از زیباترین روستاهای دماوند به حساب می‌آید و امروزه یکی از مقاصد پرطرفدار برای گردشگری به شمار می‌رود. دریاچه هویر 500 متر از دریاچه تار که قبلا در رابطه با آن توضیح دادیم، فاصله دارد. بهترین فصل برای گذراندن اوقات فراغت در کنار این دریاچه فصل بهار و تابستان است چراکه هوا در اطراف دریاچه بسیار مطبوع می‌شود.

حمام تاریخی محله درویش

حمام تاریخی محله درویش
عکس از ایرنا

سبک زندگی مردم با گذر زمان تغییرات زیادی کرده و به طبع آن نیز امکانات رفاهی بیشتر شده است. در گذشته تعداد کمی از خانه‌ها حمام داشتند و بیشتر مردم از حمام عمومی استفاده می‌کردند و فقط قشر مرفه جامعه می‌توانستند از حمام شخصی استفاده کنند. این حمام نیز از دوره صفویه به‌جا‌مانده و عمر آن زیاد است. فضای داخلی حمام با کاشی‌‎های سفید پوشیده شده و شامل سه سکوی نشیمن، گرمخانه و بخشی برای حمام سنتی است. شایان ذکر است که حمام محله درویش در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آبشار جنگلک

آبشار جنگلک با سی و پنج متر ارتفاع

این آبشار پر آب 7 کیلومتر با دماوند فاصله دارد و از نظر جغرافیایی در قسمت شرقی دماوند قرار دارد. ارتفاع این آبشار به 35 متر می‌رسد و به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 2320 متری از سطح دریا، برای رسیدن به آن کمی پیاده‌روی لازم است. اما به علت ارتفاع زیاد، هوای خنکی دارد و برای کسانی که می‌خواهند از هوای گرم دور باشند، انتخاب مناسبی است.

آبشار آینه رود

آبشار آینه رود بین صخره های نزدیک بهم
عکس از کجارو

درست نخواهد بود اگر این آبشار را به عنوان یکی از جاذبه‌های دماوند معرفی نکنیم. آینه رود از سمت شمال شرق حدود یک کیلومتر با دماوند فاصله دارد. ارتفاع این آبشار تقریباً 35 است و 2100 متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. آب‌وهوای خنک کنار آبشار و درختان گردو و ارس اطراف آن، لحظات خوش و زیبایی را برای گردشگران رقم می‌زند.

 آبشار و چشمه تیز آب

 آبشار و چشمه تیز آب
عکس از کجارو

به خاطر شرایط جغرافیایی و آب‌وهوای خاص این منطقه، آبشارها و چشمه‌های زیادی در گوشه و کنار شهر دماوند پیدا می‌شود. یکی از چشمه‌های زیبا و منحصر‌به ‌فرد، تیز آب است که در 9 کیلومتری شمال شرق دماوند قرار دارد و آب آن از دل کوه می‌جوشد. این چشمه به دلیل طعم تیز آبش متفاوت بوده و دلیل نام‌گذاری آن نیز طعم تندوتیزش است. در قسمت پایین چشمه آبشاری با همین نام وجود دارد که در نوع خود بی‌بدیل است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی دماوند را مطالعه کنید.

را‌ه‌های دسترسی به دماوند

فاصله تهران تا دماوند تقریباً 74 کیلومتر است. این مسافت در روزهای بدون ترافیک، در زمان یک ساعت و نیم طی می‌شود. مسیر دسترسی به دماوند، از طریق آزادراه پردیس است. پایتخت‌نشینان می‌توانند از بزرگراه شهید زین‌الدین وارد آزادراه پردیس شده و بعد از ادامه مسیر در بزرگراه کنارگذر جنوبی بومهن، وارد جاده فیروزکوه می‌شوند. از طریق جاده فیروزکوه به دماوند می‌­رسند.

صنایع‌دستی و سوغات‌های دماوند

فرش نمدبافی شده

شهرستان دماوند سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی‌های زیبایی دارد که گردشگران می‌توانند در کنار لذت بردن از طبیعت و جاذبه‌های گردشگری، از آن‌ها نیز بهره‌مند شوند.میتوان از معروف ترین صنایع دستی دماوند عبارت‌اند از:

  • نمد
  • جاجیم
  • پارچه‌های نخی
  • روتختی
  • گیوه
  • منبت‌کاری
  • معرق
  • سفره
  • حوله و غیره

که شما با خرید آن‌ها می‌توانید جلوه زیبایی به رنگ و روی خانه و لباس‌های خود دهید. همچنین میوه‌ها و شیرینی‌های محلی دماوند از مهم‌ترین سوغاتی این شهر محسوب می‌شود. سوغاتی‌های خوشمزه دماوند شامل حلوا لوز، نان محلی، عسل، آب‌نبات، توتک و غیره می‌شود.

غذاهای محلی دماوند

غذاهای محلی دماوند

یکی دیگر از جاذبه‌های این شهر زیبا غذاهای سنتی و خوشمزه آن است که طرفداران زیادی دارد. چراکه با سبزی‌های تازه مواد غذایی مرغوب و ارگانیک و بومی همان منطقه درست می‌شود و برخلاف غذاهای فست فود هیچ ضرری برای سلامتی ندارد و از ابتلا به دیابت، چاقی مفرط و فشارخون جلوگیری می‌کند. غذاهای سنتی و محلی یکی از وعده‌های مهم خانواده‌ها در دماوند محسوب می‌شود. این غذاهای خوشمزه عبارت‌اند از:

  • ته‌چین دماوند
  • اشکنه
  • بیجیک
  • کشک آب
  • دمی رشته
  • حلیم بوقلمون
  • دمی اسفناج
  • کوفته شوید
  • کته ماست
  • آلبالو پلو با گوشت
  • حریره بادام
  • کوفته برن

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی دماوند را مطالعه کنید.

رستوران‌های دماوند

رستوران های دماوند نیز غذاهای محلی این شهر را ارائه می‌دهد. این رستوران به دلیل گردشگرپذیر بودن، رستوران‌های متعددی برخوردار است. از مهم‌ترین رستوران‌های این شهر می‌توان به رستوران‌ها و کافه‌های زیر اشاره کرد:

  • رستوران صفری
  • رستوران ملل گیلاوند
  • رستوران اکبر جوجه
  • رستوران ایتالیایی استلا دماوند
  • رستوران حاج حمید
  • رستوران خورشید
  • رستوران بابک
  • رستوران سنتی شهرزاد

سخن‌نهایی

با تمام این تفاسیر شهرستان دماوند به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی، آب‌وهوای کوهستانی، جاذبه‌های طبیعی فراوان آن و امکانات رفاهی و تفریحی آن تبدیل به یک منطقه پرطرفدار برای گردشگران و به ویژه به دلیل نزدیکی به تهران، نزد پایتخت نشینان بسیار پرطرفدار است. این شهر در تمامی فصل‌ها امکانات لازم را برای پذیرایی از مسافران دارد. در بهار و تابستان آب‌وهوای خنک آن طرفداران زیادی دارد، در پاییز و زمستان برای طرفداران ورزش‌های زمستانی بسیار جذاب است و همواره شلوغ است.

اگر قصد سفر به دماوند را دارید قبل از سفر خیالتان را از بابت رزرو اتاق آسوده کنید. در ادامه برای رزرو اتاق و اقامت در دماوند می‌توانید به قسمت خرید بلیت در سایت اتاقک مراجعه کنید و بلیت خود را تهیه کنید.

سوالات متداول درباره دماوند

دماوند کجاست؟

دماوند یکی از شهرهای تهران و مرکز شهرستان دماوند است. این شهر در دامنه کوه دماوند و در ۷۰ کیلومتری شرق تهران قرار دارد.

بهترین زمان سفر به دماوند کی است؟

دماوند یک شهر چهارفصل است که اگر به تفریحات زمستانی علاقه دارید، بهتر است در زمستان به این منطقه سفر کنید. پاییز، بهار و تابستان نیز فصل‌های مناسبی برای سفر به دماوند هستند.

معروفترین جاهای دیدنی دماوند کدامند؟

پیست آبعلی، چشمه اعلا، دریاچه تار، قله دماوند، برج شیخ شِبِلی، دشت لار، آبشار گروبار، غار رود افشان، روستای مُشا، امامزاده عبدالله و خلیل الله، دریاچه هویر، حمام تاریخی محله درویش، آبشار جنگلک، آبشار آینه رود، آبشار و چشمه تیز آب.

معروف ترین رستوران های دماوند کدامند؟

رستوران صفری، رستوران ملل گیلاوند، رستوران اکبر جوجه، رستوران ایتالیایی استلا دماوند، رستوران حاج حمید، رستوران خورشید، رستوران بابک، رستوران سنتی شهرزاد.

چطور به دماوند برویم؟

آزادراه پردیس، مسیر رسیدن به دماوند است. از تهران می‌توانید خود را به بزرگراه شهید زین‌الدین برسانید و بعد طی مسیری وارد جاده فیروز کوه شوید و از آن وارد شهر دماوند شوید.

4.3/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *