شهرها

دیلمان کجاست | سفر به ییلاق بهشتی گیلان

دیلمان کجاست؟ تا به حال نام این شهر به گوشتان خورده است؟ دیلمان یکی از بکرترین و زیباترین نقاط گیلان محسوب می‌شود کافیست فقط یک بار زیبایی‌های آن را ببینید تا به مسافر همیشگی این دیار تبدیل شوید‌. اما پیش از سفر واقعی، بیایید همراه با مجله گردشگری اتاقک سفری مجازی به دل ییلاقات دیلمان داشته باشیم. بی‌شک پس از خواندن این مطلب عزم‌تان را جزم سفر به این خطه‌ی سبز و زیبا خواهید کرد!

دیلمان کجاست؟

برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند دیلمان کجاست، باید بگوییم که این شهر در استان گیلان و شهرستان سیاهکل قرار دارد. جایی در ۸۸ کیلومتری رشت و در ۲۵ کیلومتری سیاهکل زیبا. این منطقه ییلاقی از دریا دور است. در نتیجه در روزهای گرم سال، آب‌و‌هوای کوهستانی و مطبوع در آن جریان دارد و از هوای شرجی در امان خواهید بود.

همچنین دامداران گیلانی ییلاق دیلمان را بهترین جا برای چرای دام‌های‌شان می‌دانند. معنی نام این شهر نیز بر این حرف صحه می‌گذارد. چرا که دیلمان یعنی محل مرتفع چرای دام. تمدن و تاریخ دیلمان نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این شهر زادگاه حکومت‌های آل‌بویه و دیلمیان بوده و قدمت زندگی در آن به هزاره دوم پیش از میلاد مسیح می‌رسد! طوری که می‌شود گفت؛ دیلمان از اولین تمدن‌های شکل گرفته در ایران بوده است.

آب‌و‌هوای دیلمان

در دیلمان خبری از گرمای سوزان یا آب‌و‌هوای مرطوب نیست. هوای این ییلاق در تابستان و بهار نیز سرد است و در سفر به این دیار حتما باید لباس گرم به همراه داشته باشید. پاییز و زمستان هم که بارش برف و بوران برودت هوا را به اوج می‌رساند.

بهترین فصل سفر به دیلمان

بهار که می‌آید برف کوهستان و ارتفاعات بالادست را آب می‌کند و گیاهان از نو جوانه می‌زنند. هوا مطبوع و خنک است و زور آفتاب تابستان هم به این خنکی نمی‌رسد! در نتیجه اگر از گرمای هوا کلافه شدید و دلتان یک جای کوهستانی اما سرسبز خواست، به دیلمان یا سایر ییلاقات شمال بروید. جایی که نه از هوای شرجی بویی برده و نه می‌داند تابستان داغ چیست!

دیدنی‌های دیلمان

شنیده‌اید که می‌گویند سال نکو از نوبهارش پیداست؟ سفر به دیلمان هم از همان مسیرش مشخص می‌شود که به چه جای شگفت‌انگیزی خواهید رفت! برای رسیدن به دیلمان این شانس را دارید که از جاده زیبای سیاهکل عبور کنید. آبشارها، جنگل‌های انبوه و درختان سر به فلک کشیده را ببینید و در دشت‌های پر از گل نفس تازه کنید. طبیعت ییلاق دیلمان نیز ضربان قلبتان را بالا می‌برد و سرزندگی را به گوشت و پوست و استخوانتان وارد می‌کند. این منطقه که از اولین تمدن‌های شکل گرفته در ایران است، جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد تا محلی ایده‌آل برای گردش باشد. برای اینکه بدانید جاذبه‌های گردشگری دیلمان کجاست، در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با جاهای دیدنی دیلمان آشنا کنیم.

روستای اسپیلی

روستای اسپیلی جاذبه های دیدنی دیلمان

نرسیده به دیلمان روستایی بسیار زیبا و تماشایی وجود دارد به نام اسپیلی. در این روستا، مخملی سبز رنگ روی کوه‌ها و دشت‌ها کشیده شده که محلی مناسب برای گردش و تفریح است. هوای خنک و مطبوع با وجود چشمه‌سارها و رودهای پرآب سفری شگفت‌انگیز برای‌تان می‌سازد. علاوه بر این بازار روز روستای اسپیلی جایی جذاب برای خرید مایحتاج‌تان است. هم هر چه نیاز دارید می‌خرید و هم از این بازار رنگارنگ با محصولات تروتازه بازدید خواهید کرد! دیگر چه می‌خواهید!؟

آبشار لونک

آإشار لونک جاهای دیدنی دیلمان

اگر ۲۲ کیلومتر از جاده سیاهکل به سمت دیلمان را طی کنید به آبشاری شگفت‌انگیز می‌رسید که کلمات قادر به وصف زیبایی آن نیستند! آبشار لونک. جایی که طبیعت اطرافش شکوه و زیبایی یک جنگل تمام‌‌عیار را دارد و طراوت از سر‌ و‌ روی درختان سرسبزش می‌بارد!

چشمه و جنگل لاریخانی

جنگل لاریخانی جاهای دیدنی دیلمان

جنگل لاریخانی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی دیلمان است که طبیعت زیبا و دلفریبش دل هر گردشگری را می‌برد. جنگل لاریخانی دیلمان در ۵ کیلومتری این شهر واقع شده و دارای چشمه‌ای آب معدنی است. آب این چشمه گوارا را بنوشید و از بودن در اتمسفر گیلان نهایت لذت را ببرید!

روستای پیرکوه

روستای پیرکوه جاهای دیدنی دیلمان

یکی از زیباترین روستاهای ایران، روستای پیرکوه در ۲۰ کیلومتری دیلمان است. روستایی که با وجود مه و ابر غلیظ همیشه در معرض باران قرار دارد و برای اقامت در آن حتما باید لباس گرم همراه داشته باشید.

روستای درفک

روستای درفک جاهای دیدنی دیلمان

یکی دیگر از روستاهای چشم‌نواز اطراف دیلمان، ییلاق درفک است. درفک علاوه بر طبیعت کوهستانی بسیار زیبا، غارهای تاریخی بسیاری دارد که نشان از قدمت بسیار این روستای سرسبز می‌دهند. در این روستا، کوهی برفی و زیبا به نام کوه درفک وجود دارد که تماشای قله‌ی سپید آن در میان جنگل‌های سرسبزی که آن را احاطه کرده‌اند، تجربه‌ای شگفت‌انگیز است. همچنین اگر اهل کوهنوردی یا غارنوردی باشید  فتح این کوهستان می‌تواند برای‌تان بسیار لذت‌بخش باشد. دو غار در این کوهستان وجود دارد. در یکی از آن‌ها سنگ‌هایی به شکل انسان و جانوران مختلف می‌بینید و آن یکی پر از قندیل‌های یخی زیباست!

منطقه قلعه کوتی

قلعه کوتی جاذبه دیدنی ییلاق دیلمان گیلان

یکی دیگر از دیدنی‌های دیلمان منطقه قلعه کوتی است. کوتی در زبان محلی یعنی تپه، از آنجاییکه در این منطقه روستاها روی تپه ساخته شده‌اند و شکلی شبیه قلعه دارند، به منطقه قلعه کوتی مشهور شده است. برخی از این قلعه‌های تاریخی هنوز هم پابرجا مانده‌اند. بناهای تاریخی مثل قلعه کوتی میکال، کافر کول و کافر قلعه را می‌توانید در این منطقه سرسبز ببینید.

موزه مردم‌شناسی دیلمان

موزه مردم شناسی جاهای دیدنی دیلمان

اهل موزه و تاریخ هستید؟ دیلمان حرف‌های زیادی از تاریخ چند هزارساله ایران برای شما دارد. یکی از جاذبه‌های تاریخی دیلمان، حمام میر بلوک عضدی است که سازمان میراث فرهنگی این حمام را به موزه مردم‌شناسی این منطقه تبدیل کرده است. در این موزه می‌توانید با زندگی، سنت و فرهنگ مردمان بومی دیلمان آشنا شوید.

این موزه یا حمام تاریخی در سبک معماری قاجاریه ساخته شده و دارای سه گنبد اصلی و دو گنبد کوچک است.

قلعه گرماور

قلعه گرماور جاهای دیدنی دیلمان

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی دیلمان، قلعه یا برج گرماور است. بنایی تاریخی که قدمت آن به پیش از اسلام برمی‌گردد و بر لبه کوه ساخته شده است. بافت طبیعت‌دوست این قلعه در کنار نمایی با شکوه از کوه و دشت سرسبز، همانند یک تابلوی نقاشی زیبا جلوه می‌کند. برای اینکه بدانید قلعه گرماور دیلمان کجاست، باید ۶۰ کیلومتر از سیاهکل دور شوید. این قلعه تاریخی در روزگاران گذشته به عنوان برج دیده‌بانی کاربرد داشته است. اگر به دیلمان رفتید، حتما از قلعه گرماور دیدن کنید.

دشت شقایق

دشت شقایق جاهای دیدنی دیلمان

اگر خردادماه به دیلمان سفر کنید شانس دیدن دشتی پر از شقایق سرخ را خواهید داشت. اگر می‌خواهید بدانید دشت شقایق دیلمان کجاست، در ۶ کیلومتری غرب دیلمان به روستای پس کوه بروید تا با دشتی روبه‌رو شوید که تا چشم کار می‌کند، شقایق وحشی دارد! اگر اواخر بهار سفر کنید هم شانس تماشای دشت شقایق را خواهید داشت و هم از آب‌و‌هوای خنک کوهستانی لذت می‌برید.

دشت سوسن چلچراغ

دشت سوسن چلچراغ جاهای دیدنی دیلمان

یکی دیگر از دشت‌های زیبایی که در خردادماه می‌توانید در دیلمان ببینید، دشت سوسن چلچراغ آن است‌. در وصف این دشت شاید همین بس باشد که گل سوسن چلچراغ از نایاب‌ترین گل‌های جهان محسوب می‌شود که سمبل ایران است. برای اینکه بدانید دشت زیبای دیلمان کجاست، به روستای داماش در جنوب دیلمان بروید.

کاروانسرای تی تی

کاروانسرای تی تی جاهای دیدنی دیلمان

تی‌تی در زبان گیلانی به معنی شکوفه درختان است. کاروانسرای تی‌تی‌ خانم متعلق به یکی از عمه‌های پادشاهان صفوی بود! در آن زمان تی‌تی خانم می‌خواست کاروانسرایی به نام خود داشته باشد، در نتیجه تی‌تی کاروانسرا در دیلمان ساخته شد. برای اینکه بدانید کاروانسرای تاریخی دیلمان کجاست، به ابتدای جاده سیاهکل به دیلمان بروید. تی‌تی کاروانسرا در دوراهی رودخانه باباکوه و میثم‌رود قرار دارد.

راه‌های دسترسی به دیلمان

راههای دسترسی به دیلمان

اگر از سمت سیاهکل به دیلمان بروید در جاده‌ای طولانی و دالانی بهشتی قرار می‌گیرید که لحظه به لحظه آن پر از زیبایی و حس خوب خواهد بود. این مسیر پر پیچ‌و‌خم ۴۵ کیلومتر است و از زیباترین جاده‌های ایران به حساب می‌آید. در این جاده آبشار، جنگل‌های انبوه، کوهستان، دشت‌های پر از گل و کافه‌های کوچک محلی را خواهید دید که شما را به قدم زدن و خوردن یک چای آتیشی مهمان می‌کنند.

اگر این مسیر را یکسره رانندگی کنید، یک ساعته و نیمه از میدان بسیج سیاهکل به دیلمان می‌رسید. اما حیف است که در مسیر، کنار آبشار پرآب لونک نروید و قدم زدن در جنگل‌های انبوه را از خودتان دریغ کنید.

همچنین اگر مبدا سفر را تهران در نظر بگیریم. کافیست از سمت بزرگراه قزوین به رشت از رودبار و منجیل عبور کنید و به مرکز گیلان برسید. سپس به سمت لاهیجان بروید، از آن‌جا وارد سیاهکل شده و به دیلمان می‌رسید. از تهران تا دیلمان چیزی حدود ۶ ساعت طول می‌کشد.

همچنین می‌توانید برای سفری راحت‌تر تا رشت را با هواپیما بیایید و از آن‌جا تا دیلمان را با تاکسی سفر کنید. اما برای سفری اقتصادی‌تر، اتوبوس‌های بین‌شهری که شما را تا دیلمان می‌رسانند، بهترین گزینه هستند.

سوغات و صنایع دستی دیلمان

صنایع دستی دیلمان

ییلاق زیبای دیلمان سوغاتی‌های خوشمزه‌ای دارد که فقط در این منطقه از گیلان پیدا می‌شوند. معروف‌ترین خوراکی این منطقه، فندوق است. دیلمان تا دلتان بخواهد باغات فندوق دارد و این آجیل پرفایده را به شهرهای مختلف می‌فرستد. اما نمی‌شود به منطقه‌ای ییلاقی رفت و گیاهان دارویی آن را نخرید. گیاهانی که به اندازه کافی آفتاب و باران می‌خورند و هدیه‌ای از جانب کوهستان هستند! از دیگر خوراکی‌های معروف این منطقه می‌توان به نان‌های محلی و لبنیات سنتی آن مثل ماست و سرشیر و پنیر اشاره کرد.

اما هنرمندی اهالی دیلمان را در صنایع دستی دیلمان می‌توانید ببینید. از لباس‌های محلی گرفته تا کوزه و سفال، دست‌بافته‌های پشمی و ظروف فلزی قلم‌زنی‌شده را می‌توانید از مغازه‌های سنتی دیلمان خریداری کنید.

مراکز خرید دیلمان

بازار دیلمان جاهای دیدنی دیلمان
عکس از سایت ostanegilan.com

گیلان است و بازارهای سوپر شمالی آن، مراکزی که از صدها پاساژ پر زرق و برق زیباتر و ساده‌تر هستند. این بازارهای رنگی را در دیلمان نیز پیدا خواهید کرد. سه‌شنبه‌ بازار دیلمان همان جایی است که محصولات بومی توسط زنان و مردان این دیار به فروش می‌رسد. اما در نزدیکی دیلمان نیز دو بازار پرطرفدار گیلان خودنمایی می‌کنند رنگارنگ بودن محصولات‌شان حسابی سر ذوق‌تان می‌آورد! دوشنبه بازار و پنج‌شنبه بازار سیاهکل نمونه‌های کاملی از بازار گیلانی هستند. علاوه بر این، در تک تک روستاهای دیلمان مغازه‌های کوچک صنایع دستی وجود دارند که محصولات آن‌ها را در هیچ کجای دنیا پیدا نخواهید کرد!

غذاهای محلی دیلمان

غذاهای محلی دیلمان

یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر به شهرهای گیلانی، چشیدن طعم بی‌نظیر غذاهای آن است. دیلمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و رستوران‌های محلی آن با کیفیت‌ترین غذاها را سرو می‌کنند. از جمله غذاهای محلی دیلمان می‌توان به فسنجان محلی، میرزاقاسمی، باقلا قاتق و بیجه کباب اشاره کرد. در کنار این غذاها معمولا ترشیجاتی مثل هفت‌بیجار، بادمجان ترشی و سیرترشی می‌گذارند. نان‌ و شیرینی‌های محلی دیلمان نیز شامل ممپور، قیناق، حلوای محلی و… می‌باشند.

رستوران‌های دیلمان

برای اینکه یک غذای خوشمزه در دیلمان نوش‌جان کنید به رستوران‌های محلی آن بروید. یکی از این رستوران‌ها کته کبابی سید است. پلوی کته شمالی با گوشت تازه بره از بهترین غذاهایی است که در این رستوران می‌توانید نوش‌جان کنید.

غذاهای دیگری مثل کباب ترش، جوجه ترش، کوبیده با گوشت تازه و انواع خورشت‌های محلی خوشمزه را نیز می‌توانید در کبابی سید امتحان کنید.

یکی دیگر از رستوران‌های دیلمان، رستوران جهانگیری است. اگر می‌خواهید بدانید رستوران دیلمان کجاست، از ورودی شهر به سمت راست بپیچید تا در ابتدای منطقه اسپیلی، تابلوی آن را ببینید. کباب ترش این رستوران را که با زیتون پرورده سرو می‌شود امتحان کنید تا طعم سفر به شمال به جانتان بنشیند.

اقامت در دیلمان

اقامت در دیلمان

 

با سفر به ییلاق سرسبز دیلمان، به کوهستانی جنگلی با مه غلیظ وارد خواهید شد که امکان ندارد دلتان نخواهد چند روزی را در آن اقامت کنید. خانه‌ای روستایی، ویلایی بزرگ یا سوئیتی کوچک فرقی نمی‌کند. مهم یک اقامتگاه تمیز با امکاناتی کامل است که مطابق با سلیقه و بودجه‌ی شما باشد. در سایت اتاقک می‌توانید به صفحه اجاره روزانه خانه و ویلا در دیلمان بروید و ویلا و تصاویر انواع اقامتگاه‌های دیلمان را ببینید و امکانات آن‌ها را با هم مقایسه کنید. سپس می‌توانید با چند کلیک یکی از آن‌ها را رزرو کرده تا سفری بی‌دغدغه به دیلمان زیبا را آغاز کنید! سفرتان خوش. برای اجاره ویلا در هر نقطه از ایران و اجاره ویلا شمال می‌توانید از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اشتراک تجربه

اگر تجربه سفر به بهشت دیلمان را دارید و یا فکر می‌کنید اینجا چیزی از قلم افتاده خوشحال می‌شویم برای ما کامنت بگذارید تا در خلق سفری خوش و خاطراتی جذاب به همدیگر کمک کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.4/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با سلام وخسته نباشید خدمت شما، مطالب ارزنده شما راهنمای بسیار خوبی برای شناخت این منطقه می باشد.انشالله که موفق و موید باشید.

  2. سلام بسیار متشکر و ممنون هستم که زحمت فراوان کشیده وعکس ومطالب بسیار به همراه نکات آموزنده یاد آور هستید باتشکر عباس از کرج

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *