شهرها

فشم کجاست؟ | طبیعت بکر و دیدنی در همسایگی تهران

فشم یکی از شهرستان‌های شمیرانات استان تهران است. اغلب طبیعت‌گردان نام فشم را شنیده‌اند، زیرا طبیعت این شهر بسیار زیبا و دیدنی‌ست. امروزه در این مطلب از اتاقک به معرفی فشم پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

فشم کجاست؟

کوه های برفی و کوههای پر از درختان پاییزی با برگ های نارنجی و زرد مربوط به شهر فشم

فشم یکی از شهر‌های زیبا و شناخته‌شده شهرستان شمیراناتِ تهران است. فشم در شمال شرقی تهران قرار دارد. شهرستان شمیرانات متشکل از چهار شهرِ فشم، لواسان، تجریش و میگون است. اوشان فشم که به آن اوشون فشم نیز گفته می‌شود، مرکز بخش رودبار قصران شمیرانات است. فشم از لواسان تقریباً 22 و از تهران 50 کیلومتر فاصله دارد. منطقه شمیرانات به دلیل اینکه در بین رشته کوه‌های البرز قرار گرفته، از آب‌و‌هوای کوهستانی و خنکی برخودار است. فشم فاصله کمی با تهران دارد به همین دلیل جزو محبوبترین مناطق تفریحی برای آخر هفته پایتخت‌نشینان محسوب می‌شود.

اجاره ویلا فشم با بهترین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی فشم

فشم جاهای دیدنی زیادی دارد. علاوه بر جاذبه‌های فشم، مسیرهای دسترسی به آن نیز خیلی زیباست. مسیر تهران به فشم جزو زیباترین جاده‌های ایران محسوب می‌شود. فشم یکی از مناطق ییلاقی تهران است و آبشارها و رودخانه‌های آن از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. در ادامه برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های اوشون فشم را معرفی خواهیم کرد.

آبشار یخی آبنیک

آبشار یخی آبنیک و تعدادی کوهنورد در حال فرو آمدن از آبشار

یکی از جاذبه‌های فشم، آبشار یخی آبنیک است. این آبشار در  بخش انتهایی دره آبنیک و شمال شرقی فشم قرار دارد. در فصل‌های سرد سال این آبشار کامل یخ می‌زند و تبدیل به محل مناسبی برای علاقمندان به یخ نوردی می‌شود. هرساله یخنوردان زیادی برای تفریح به این آبشار می‌آیند.

دشت جانستون یا جانستان

شت جانستون یا جانِستان
عکس از سفریاب

دشت جانستون که به آن جانِستان هم می‌گویند، در شمال آبنیک قرار دارد و مناظر بسیار زیبا و دل‌انگیزی برای عاشقان طبیعت دارد. برای رسیدن به این دشت باید از روستای آبنیک عبور کنید و بعد از یک پیاده‌روی یک ساعته و عبور از رودخانه و مسیر نسبتاً صخره‌ای، به این دشت زیبا برسید.

 

آبشارلالان یا لالون

آبشارلالان یا لالون
عکس از نادر منتظریانی

این آبشار یکی از زیباترین جاهای دیدنی فشم است که در 12 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. آبشار لالان در دره‌ای با همین نام قرار دارد. قسمت پایینی آبشار برای نشستن زیر درختان و گذراندن اوقات فراغت یک گزینه عالی است. علاوه بر این در کنار آبشار، قله‌هایی با ارتفاع بیش از 4000 متر وجود دارد که یک گزینه عالی برای کوهنوردی به شمار می‌روند.

 

آبشار لارمحله

آبشار لارمحله که از یه صخره به زمین میریزد

یکی دیگر از آبشارهای بسیار زیبای فشم، آبشار لارمحله است. این آبشار در حدود 12 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. مسیر دسترسی به آن راحت و ماشین‌رو است و بهترین زمان برای رفتن کنار این آبشار زیبا، فصل بهار و تابستان محسوب می‌شود. این آبشار در دوراهی روستای آبنیک و گرمابدر قرار دارد و می‌­توانید خانه‌های روستایی آنجا را برای اقامتی چند روزه و لذت­بخش برگزینید.

غار اسبول

ورودی غار اسبول که از 3 غار در هم تنیده تشکیل شده

یکی دیگر از جاذبه‎‌های طبیعی و تاریخی فشم، غار اسبول است. این غار از سه غار در‌هم‌تنیده تشکیل شده و در نزدیکی شهر اوشان قرار دارد. مسیر دسترسی به این غار زیبا و مرموز سخت نیست و تا نزدیکی دهانه غار ماشین‌رو است و هرساله این غار گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.

پیست اسکی دربندسر

پیست اسکی دربندسر و تلکابینی که از این پیست میگذرد

بهار و تابستان و یا پاییز تنها فصل‌های مناسب برای سفر به فشم نیستند، سفیدی برف زمستان در این منطقه واقعا چشم‌گیر است. یکی از جاذبه‌های این منطقه برای فصل زمستان پیست اسکی دربند سر محسوب می‌شود. این پیست با توجه به شرایط آب‌و‌هوا، از آذر ماه تا اواخر فروردین، دردسترس علاقمندان قرار می‌گیرد. پیست دربندسر امکانات رفاهی را برای همه گروه‌های سنی فراهم کرده و در زمستان از ساعت 8 صبح تا 8 شب باز است. در این پیست شما هم می‌توانید تفریح کنید و هم آموزش ببینید.

 

روستاهای فشم

اگر دلتان می‌خواهد چند روزی دور از سر و صدا و هیاهوی شهر و در آرامش باشید، روستاهای فشم بهترین انتخاب برای شما هستند. روستاهای فشم جز دیدنی‌های این شهر محسوب می‌شود. در ادامه به مهم‌ترین روستاهای فشم اشاره خواهیم کرد.

روستای آهار

یکی از زیباترین روستای فشم، آهار است که در 12 کیلومتری فشم قرار دارد. اگر از علاقمندان طبیعت‌گردی هستید و دوست دارید آخر هفته جذابی در دل طبیعت داشته باشید، مسیر پیاده‌روی روستای آهار به شکراب می‌تواند انتخاب خیلی خوبی برای شما باشد. شما در این مسیر تقریبا سه ساعته از دل کوه، درختان گیلاس و آلبالو و رودخانه شکراب عبور می‌کنید و سرانجام به آبشار شکراب می‌رسید. درواقع هم مقصد بسیار زیبایی در انتظار شماست و هم از مسیر لذت می‌برید.

روستای لالان

این روستا به دلیل اینکه کوهستان‌های آن پوشیده از گل‌های لاله سرخ و زرد و زنبق است، لاله‌گون نیز نامیده می‌شود. از دیگر جاذبه‌های این روستا می‌توان به رودخانه‌ها، چشمه‌های فراوان و آبشار خل‌نو اشاره کرد. علاوه‌بر این کوچه‌های این روستا، مکان بسیار زیبایی برای عکاسی در فصل پاییز هستند.

روستای ایگل

ورودی روستای ایگل

یکی دیگر از زیباترین روستاهای فشم، روستای ایگل است. این روستا در شمال شرقی قله توچال قرار دارد. این روستا یکی از مسیرهای اصلی برای صعود به قله ایگل هست. علاوه بر محیط زیبا و آرامش‌بخش خود روستا، یکی از جاذبه‌های آن آبشار ایگل است که برای رسیدن به آن باید مسیری دو ساعته را پیاده‌روی کنید. این مسیر پوشیده از گیاهان مختلفی مانند پونه، تره‌کوهی و ریواس است.

میدان فشم

نمای بالا از میدان فشم

فشم یک میدان اصلی به نام میدان فشم یا میدان امام خمینی (ره) دارد. این میدان تقاطع چهار خیابان با نام‌های زایگان و لالان، دیزین و شمشک، خیابان ده یا حسینه و بلوار فشم به تهران است. اطراف این میدان مراکز خرید متعددی قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی فشم را مطالعه کنید.

راه‌های دسترسی به فشم

همانطور که قبلاً گفتیم جاده اوشون فشم در شمال شرق تهران قرار دارد. برای رسیدن به آن در مرحله اول باید با اتوبوس، تاکسی و یا خودروی شخصی، خودتان را به بزرگراه شهید بابایی برسانید. در ادامه بعد از رد کردن شهرک امید و لشکرک، نهایتا به لواسان می‌رسید و وارد منطقه فشم می‌شوید و طبیعت‌گردی فوق‌العاده‌ای را شروع می‌کنید.

آب و هوای فشم

راه ای بین دو باغ که اطرافش منس کشیده شده و یک عالمه برگ زرد و نارنجی کف آن ریخته

فشم یکی از مناطق ییلاقی و بسیار خوش آب‌و‌هوای ایران است و به دلیل قرار گرفتن در بین رشته‌ کوه‌های البرز، آب‌و‌هوای خنک و کوهستانی دارد. زمستان‌های فشم بسیار سرد و اغلب همراه با بارش برف است. اما تابستان‌ها و بهار فشم از هوای مطبوعی برخودار می‌باشد.

بهترین زمان برای سفر به فشم

انتخاب بهترین زمان مناسب برای سفر، برای افراد می‌تواند متفاوت باشد و به سلیقه شخصی خود آنها بستگی دارد. اگر دوست دارید در سایه خنک درختان فشم، در هوای گرم لذت ببرید، بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر شماست. اما اگر علاقمند به هوای سرد و ورزش‌های زمستانی هستید ما فصل زمستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم. همچنین اگر می‌خواهید گالری موبایل یا دوربینتان پر از عکس‌های پاییزی با رنگ‌های نارنجی شود؛ پاییز فصل مناسبی برای سفر به فشم است.

غذاهای محلی فشم

یکی از مواردی که باعث جذب گردشگران به این منطقه می‌شود غذاهای خیلی خوشمزه و مقوی آن است. به طوری که اگر یک‌بار آن‌ها را امتحان کنید عاشق طعمشان شده و جزو طرفدارهای همیشگی آن‌ها قرار می‌گیرید. این غذاها به دلیل استفاده از مواد غذایی تازه و باکیفیت بالا، سبزی‌های طبیعی و روش ویژه‌ای که در پخت آن‌ها به کار می‌رود طعم بی‌نظیری دارند. غذاهای محلی فشم عبارت‌اند از:

  • خورش قیمه آلو
  • حلوا
  • خورش آلواسفناج
  • خورشت ریواس
  • نیمروی خرما
  • خوراک جگر
  • خورش مسما کدو
  • آبگوشت لپه
  • دمی عدسی
  • حلیم بوقلمون
  • کباب دیگی
  • دمی ماش

از آنجا که فشم یکی از بکرترین مناطق تفریحی تهران است، یکی از اولویت‌های گردشگران برای گذراندن اوقات فراغت در این منطقه امکانات رفاهی و تفریحی آن است. یکی از مهم‌ترین این امکانات را می‌توان وجود کافی‌شاپ‌ و رستوران‌های مناسب دانست. در فشم رستوران و کافی‌شاپ‌های سنتی و مدرن فراوانی وجود دارد که اکثرشان در کنار رودخانه قرار دارند و همین امر لذت سرو غذا را بیشتر می‌کند.

رستوران های فشم

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی فشم را مطالعه کنید.

رستوران سفیر

این رستوران در سه کیلومتری فشم قرار دارد و به خاطر کباب‌های محشر و ماهی‌های عالی‌اش مشهور است. محیط این رستوران بسیار  زیبا و کیفیت‌ غذاهایش نیز بالاست و همین باعث می‌شود هزینه غذا نیز بیشتر شود.

رستوران باغ بهشت

رستوران باغ بهشت

رستوران باغ بهشت یکی از مشهورترین رستوران‌های این شهر است که در ابتدای جاده فشم قرار دارد. وجود پله‌های سنگی و آلاچیق‌های آن، توجه شما را به خود جلب می‌کند. کیفیت و طعم غذاهای این رستوران بسیار بالاست و اگر یک‌بار طعم غذایش را امتحان کنید، دفعه‌های بعدی نیز حتماً به آنجا می‌روید.

رستوران کاکتوس

یکی دیگر از بهترین رستوران‌های فشم، رستوران کاکتوس است که در سه طبقه و با نمایی شیشه‌ای، آماده پذیرایی از تمامی مسافران است. فضای این رستوران خیلی دل‌نشین بوده و به همین خاطر همیشه شلوغ است پس توصیه می‌کنیم قبل از رفتن حتماً میز رزرو کنید.

مراکز خرید فشم

یکی از تفریحات گردشگران در منطقه فشم، خرید کردن است. در فشم نیز مراکز خرید متعددی وجود دارد که گردشگران برای لذت بردن از تماشا و خرید می‌توانند به آنجا مراجعه کنند. یکی از بهترین مکان‌های برای خرید میدان فشم است. اطراف میدان فشم فروشگاه‌های متعددی قرار دارد که گردشگران و بومیان برای خرید به آنجا مراجعه می‌کنند.

سوغات و صنایع دستی فشم

اوشون فشم

فشم با باغ‌های میوه و طبیعت زیبای خود مشهور است. اغلب گردشگران که به این منطقه سفر می‌کنند، محصولات باغ‌ها و طبیعت فشم را به عنوان سوغاتی می‌خرند و به طور قطع از طرفداران صنایع دستی فشم میشوند به دلیل هنر بینظر مردم این شهر. میوه‌های فصل از مهم‌ترین سوغات فشم محسوب می‌شود و همچنین خشکبار، سبزه‌های کوهی و معطر نیز در اغلب فروشگاه‌های فشم به عنوان سوغات یافت می‌شود.

سخن پایانی

آب و هوای کوهستانی و خنک فشم، مناظر زیبای آن‌که در چهارفصل سال زیبایی‌های منحصربه‌فرد خود را دارد. جاذبه‌های طبیعی و امکانات رفاهی و تفریحی که در فشم وجود دارد، این منطقه را تبدیل به یک منطقه توریستی بکر برای تفریحات آخر هفته کرده است. شما می‌توانید در آن منطقه استراحت کنید، ذهنتان را آرام کنید و به سلامتی‌تان توجه کنید. اگر شما هم جزو کسانی هستید که می‌خواهید آخر هفته را به دور از هیاهوی شهر و در آرامش محض طبیعت بگذرانید، ما سفر به این منطقه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

اگر قصد سفر به فشم را دارید، یک سفر یک روزه کافی نیست چراکه جاذبه‌های فشم آن‌قدر زیاد است که شما را به ماندن در آنجا تشویق می‌کند. طبیعت این منطقه بسیار پرطرفدار است و ما پیشنهاد می‌کنیم که رزرو اتاق را به لحظه آخر موکول نکنید و قبل از سفر خیال خود را از بابت اقامتگاه راحت کنید.

برای رزرو اقامتگاه و رزرو اتاق در فشم، می‌توانید به سایت ما در قسمت خرید بلیط مراجعه کنید و تعطیلات رؤیایی را برای خود و عزیزانتان رقم بزنید.

سوالات متداول درباره فشم

 فشم کجاست؟

شمال شرقی تهران، اتوبان باقری، جاده لشگرک، بلوار امام خمینی، فشم

بهترین زمان سفر به  فشم کی است؟

بهار و تابستان زمان مناسبی برای سفر است. اما اگر علاقمند به هوای سرد و ورزش‌های زمستانی هستید فصل زمستان گزینه خوبی است.

معروفترین جاهای دیدنی  فشم کدامند؟

آبشار یخی آبنیک، دشت جانستون یا جانستان، آبشارلالان یا لالون، پیست اسکی دربندسر، روستای آهار

معروف ترین رستوران های فشم کدامند؟

رستوران سفیر، رستوران باغ بهشت، رستوران کاکتوس

چطور به فشم برویم؟

با اتوبوس، تاکسی و یا خودروی شخصی، خودتان را به بزرگراه شهید بابایی برسانید. در ادامه بعد از رد کردن شهرک امید و لشکرک، نهایتا به لواسان می‌رسید و وارد منطقه فشم می‌شوید.

3.4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *