شهرها

فومن کجاست | نگین سرسبز و تاریخی گیلان

امروز در مجله اتاقک قصد دارد به شما همراهان عزیز بگوید که فومن کجاست. البته با وجود کلوچه‌های خوشمزه فومن بعید به نظر می‌رسد که کسی شهر فومن را نشناسد. این خطه سرسبز و خوش آب‌وهوا گنجینه‌ای ناب و دیدنی در دل استان گیلان است که هر گردشگری با هر نوع سلیقه‌ای جذب آن می‌شود. بی‌شک دشت سرسبز، منظره‌های بکر طبیعی، شالیزارها، جاذبه‌های تاریخی و صنایع دستی فومن در تمام طول سال هواداران زیادی دارند.

اگر شما هم مثل ما تمایل به تفریح و خوش‌گذارنی در منطقه‌ای بکر و طبیعی دارید، مطمئن باشید ییلاق فومن بهترین پیشنهاد است. بیشتر از این منتظرتان نمی‌گذاریم و به سراغ پاره‌ای از توضیحات درباره آب‌وهوا، راه‌های دسترسی، جاذبه‌های دیدنی، سوغات و صنایع دستی و مراکز خرید فومن می‌رویم تا با خیال راحت‌تر این مقصد را برای سفر بعدی خود انتخاب کنید.

فومن کجاست؟

چند خانه با سقف شیروانی بر ور ی یک کوه و در منطقه ای کوهستانی که پوشیده شده از درختان است .
عکس از توییتر IFilmTVChannel

وقتی پای صحبت از سفر و اجاره ویلا در شمال به میان می‌آید، همه ذهن‌ها به سمت استان گیلان می‌رود. تمام شهرهای این استان حرفی برای گفتن دارند. اما در این میان شهر فومن گل سرسبد است. در جواب به شما که می‌خواهید بدانید فومن کجاست، باید بگوییم که شهر مجسمه‌های دیار همیشه سبز گیلان با مساحت حدود 29 کیلومتر مربع در غرب استان واقع شده است. با نگاه در نقشه فومن متوجه می‌شوید که از سمت شمال با دو شهر صومعه‌سرا و ماسال، از سمت غرب با شهرهای خلخال و ماسوله، از جنوب با طارم و از شرق با شهر رشت و شفت همسایه است. فاصله آن تا رشت حدود 17 کیلومتر و با شهر صومعه‌سرا فقط 5 کیلومتر فاصله دارد.

در تصور خیلی از گردشگران فومن فقط یک شهر شمالی خوش آب‌وهوا با طبیعت خرم است که در فصل بهار و تابستان سیل عظیمی از علاقه‌مندان به جنگل، کوه و دشت راهی آن می‌شوند. در حالی که پیشینه فومن به 2500 تا 3000 سال قبل بر می‌گردد و به همین خاطر تعداد زیادی آثار تاریخی گران‌قدر را در دل خود جای داده است. این دیار پرافتخار سرسبز، مهد پرورش شخصیت‌های برجسته همچون محمدتقی بهجت، شیون فومنی، کیومرث صابری فومنی، سهیل رحمانی و فرامرز ریحان صفت است.

طبق آخرین سرشماری کشور در سال 1395 جمعیت فومن 35841 نفر است. بیشتر مردم این شهر به زبان شیرین گیلکی و با گویش بیه‌پس صحبت می‌کنند و اکثر آنها از طریق کشاورزی و دامپروری امرارمعاش می‌کنند.

 آب وهوای فومن

ویلایی لوکس در میان منطقه ای سر سبز

فومن هم مانند بسیاری از شهرهای شمالی کشور در بیشتر ایام سال بارش باران را تجربه می‌کند و با توجه به موقعیت جغرافیایی، دارای آب‌وهوای معتدل و مرطوب است. این منطقه در بخش جلگه‌ای گیلان قرار دارد و بیشتر مساحت آن با شالیزارها، درختان چنار، باغ‌های رنگارنگ و دشت سرسبز پوشیده شده است. آب‌و‌هوای فومن در تابستان مطبوع و دلپذیر است و به همین خاطر گردشگران زیادی آن را به عنوان مقصد سفر خود برمی‌گزینند.

 بهترین فصل سفر به شهر فومن

اگر تا به حال به فومن سفر کرده باشید و جاذبه‌های دیدنی آن را از نزدیک دیده باشید و در طبیعت سبزش قدم‌زده و هوای پاک آن را استشمام کرده باشید؛ بعید می‌دانیم که بگویید این شهر در فلان فصل سال برای سفر مقصد خوبی نیست. شهر فومن در بهار، تابستان، پاییز و زمستان به اندازه کافی زیبا و سرگرم کننده است. با این حال در فصل بهار و پاییز آب‌وهوای فومن عالی است و طبیعت آن زیباترین وضعیت ممکن را دارد. به همین خاطر توصیه می‌کنیم اگر دوست دارید خاطره خوش لحظات سفر به فومن برای همیشه در ذهنتان باقی بماند، در این دو فصل عازم سفر به آنجا شوید.

اجاره ویلا در فومن با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

 راه‌های دسترسی به شهر فومن

جاده با پیچ ی تند در منطقه ای سر سبزیکی از موارد مهم برای مسافران در راهنمای فومن کجاست، مسیر دسترسی به آن است. در سفر به فومن نگران راه‌های دسترسی به آن نباشید. تمام جاده‌های آن آسفالت و هموار هستند. بنابراین حتی افراد با توان جسمی کم مشکلی در پیمایش طبیعت آن ندارد. برای سفر به این شهر از سمت رشت دو جاده؛ تالش به فومن یا سراوان به فومن بهترین مسیر جاده‌ای هستند. همانطور که می‌دانید فاصله شهرهای شمال کشور بسیار نزدیک به هم است. به همین خاطر در صورت تمایل به استفاده از سرویس حمل‌ونقل عمومی، سفر راحتی خواهید داشت. فاصله رشت تا فومن با ماشین شخصی حدود 30 دقیقه زمان می‌برد.

اگر از تهران به سمت گیلان و فومن عازم هستید، با هواپیما یا قطار می‌توانید به رشت بروید و از آنجا خود را با اتوبوس یا تاکسی به فومن برسانید. خلاصه کلام هر جوری که میلتان می‌کشد و لذت بیشتری برایتان دارد، با آسایش خاطر می‌توانید راهی شهر دیدنی و تاریخی فومن شوید. راستی آذین‌بندی جاده سرسبز فومن با درختان چنار آنقدر دلربا و فریبنده است که دوست دارید ساعت‌ها درگیر مسیر کوتاه رشت به فومن باشید.

دیدنی‌های فومن

در هر نقطه از فومن از طبیعت زیبا و منظره‌های دل‌انگیز آن می‌توان نهایت لذت را برد. این شهر با داشتن دشت سرسبز، شالیزارها و پوشش انبوه درختان از جاذبه‌های شگفت‌انگیزی برخوردار است که با قدم گذاشتن در آنها حس طراوت و سرزندگی را تزریق می‌کنند. جهت آشنایی بیشتر با بهترین روستاهای فومن و همچنین جاذبه‌های گردشگری فومن ، در ادامه با ما همراه باشید.

هفت اقلیم

یکی از جاهایی که پیشنهاد می‌کنیم از آنجا دیدن کنید، مرکز تفریحی هفت اقلیم است. در این مکان که در 5 کیلومتری فومن قرار دارد همه چیز برای خوش گذرانی و نشاط مسافران فراهم می‌باشد. از دیدنی‌های این مجموعه می‌توان باغ پرندگان، پیست کارتینگ، عکاسی، کارتینگ، موتور چهارچرخ، محوطه بازی کودکان و فست‌فود و رستوران ایرانی را نام برد.

قلعه رودخان

دژی قدیمی به نام قلعه رودخانبا وجود تمام زیبایی‌های قلعه رودخان بی انصافی است اگر لقب بهشت فومن را به آن ندهیم. این مکان تاریخی و دیدنی در 20 کیلومتری جنوب‌غربی شهر قرار دارد. وجه تسمیه نامگذاری این قلعه رودخانه‌ای به نام رخون است که از نزدیکی قلعه می‌گذرد. این دژ محکم بر فراز کوه قرار دارد و دور تا دور آن را تا چشم کار می‌کند، درختان و سرسبزی فرا گرفته‌اند. برای رسیدن به بنای قلعه حدود 1600 پله را باید بالا بروید. بهترین زمان برای بازدید از این مکان چشم‌نواز و آرامش‌بخش؛ فصل بهار، تابستان و پاییز است.

غار خون فوشه

دهانه غاری در یک منطقه کوهستانی و مرطوب و خزه ها و گیاهان اطراف آنیکی از بهترین دیدنی‌های فومن، غار خون فوشه است. اگر اهل کوهنوردی هستید، این مکان خوراک شما است. غار با طول 300 متر و ارتفاع 30 متر در ارتفاع 930 متری از سطح دریا واقع شده است. در غار ریزشی خون فوشه چندین دالان وجود دارد که بازدید از آنها حسی خاصی به شما می‌دهد. توصیه می‌کنیم جهت ایمنی بیشتر با تجهیزات کوهنوردی به این مکان بروید.

مجسمه آناهیتا

مجسمه دو عدد اسب که به یک درشکه بستهشده است و خانمی در حال هدایت آنهاچندین مجسمه‌ در سطح شهر دیده می‌شود که به جذابیت‌های فومن افزوده است. در این میان مجسمه آناهیتا که زنی سوارکار و یکه‌تاز است، بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کند. زیرا از زنی قهرمان و اسطوره روایت می‌کند که نماد پاکی، استقامت، دوستی و عشق است. مجسمه آناهیتا و دو اسب سفید در میدان ولی‌عصر شهر جلب توجه می‌کنند.

پارک فومن

در سه کیلومتری مرکز شهر، تفرجگاه پارک فومن با فضای دلباز و مفرح، چشم‌ به راه مسافرانی است که می‌خواهند اوقات خوشی را سپری کنند. مهم‌ترین چیزی که باعث جذابیت این پارک شده حضور چندین مجسمه زیبا و بزرگ از جمله مجسمه چهار دختر در محوطه آن است. این پارک با وجود وسایل بازی کودکان، فضای مناسب برای نشستن، استخر کوچک و درختان تنومند و سرسبز مکانی مناسب برای خوش‌گذرانی در روزهای تعطیل است.

روستای ماسوله

خانه های گلی و پله کانی روستای ماسوله

یکی از روستاهای دیدنی فومن که آوازه آن احتمالا به گوش شما هم رسیده، روستای ماسوله است. معماری متفاوت و پلکانی بودن این روستا علت شهرت زیاد آن می‌باشد و به همین خاطر به عنوان یک اثر ملی به ثبت رسیده است. زیبایی روستای سرسبز و خوش آب‌وهوای ماسوله قابل توصیف نیست، فقط باید با چشم‌های خود ببینید تا بدانید چقدر جذاب و دیدنی است.

روستای شولم

یکی از مکان‌های دیدنی محبوب در بین جمعیت فومن و گردشگران، روستای شولم است. طبیعت زیبا و خرم که در بین کوه‌های سر به‌فلک کشیده محصور می‌باشد. استشمام هوای پاک و تازه این روستا به طور طبیعی ریه‌ها را پاکسازی می‌کند. در این روستای آباد و زیبا دیدن خانه‌های سنتی و معاشرت با مردمی خونگرم و مهمان‌نواز هر مسافری را به وجد می‌آورد.

روستای فوشه

کلبه ای تک و تنها در میان کوه هایی یپوشیده از درختانروستای فوشه یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی و رویایی فومن است که شبیه آن را تا به حال فقط در فیلم‌ها دیده‌اید. به شما قول می‌دهیم که بعد از دیدن این روستا و طبیعت زیبایش، دل کندن از آن برایتان سخت باشد. البته حق دارید زیرا کوه، رودخانه، جنگل و آب‌وهوای تازه هر کسی را مجذوب می‌کند. این روستای کوهپایه‌ای در نزدیکی قلعه رودخان و 22 کیلومتری جنوب غربی شهر قرار گرفته است.

روستای خانوانه

تمام روستاهای دیدنی فومن دارای طبیعت بکر و سرزنده هستند. روستای خانوانه با قدمت زیاد واقع در بخش سردار جنگل و دهستان سردار جنگل آماده خوش‌آمدگویی به گردشگران است. مردم این روستا به گویش تالشی سخن می‌گویند و بیشتر از طریق دامپروری و کشت محصولاتی مانند برنج و چای مخارج زندگی خود را تامین می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی فومن را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی فومن

تعدادی کلوچه فومن با شکلی خاص معروف به کلوچه فومن.

سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی زیبای فومن لذت سفر را دو چندان می‌کنند. معروف‌ترین سوغاتی این شهر، کلوچه‌های خوش‌طعم و لذیذ آن هستند که برای اقوام و آشنایان می‌تواند بهترین سوغات باشد. از دیگر یادگاری‌های خوشمزه و پرطرفدار مراکز خرید فومن می‌توان به انواع ترشی، رشته خوشکار، ماهی شور، ماهی دودی، نان برنجی لاکو، برنج و چای دست‌چین اشاره کرد.

مردم خوش‌ذوق و باسلیقه شهر فومن با دست‌های هنرمند خود زیباترین صنایع دستی را خلق می‌کنند. کمتر کسی می‌تواند به شمال کشور سفر کند و بی‌توجه از کنار صنایع دستی آن رد شود. پرفروش‌ترین صنایع دستی فومن عبارتنداز: سفره حصیری، کیف، زیرانداز، زیرداغی، شال بافی، محصولات سفالی، گیوه، گلیم، محصولات دستبافت پشمی و لباس محلی.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات فومن را مطالعه کنید.

 مراکز خرید فومن

مقدار زیادی خیار و بادمجان و دو نفر که فروشنده انها در ان غرفه هستند، بارار روزی با غرفه های متعددو فروشندگان آنهافومن با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متعدد در تمام طول سال میزبان گردشگران بی‌شماری از جای جایی ایران است. به خاطر ظرفیت بالای گردشگری تعداد زیادی مراکز خرید و بازار محلی دارد که از شیرمرغ تا جان آدمیزاد، هر چه که قابل تصور باشد در آنجا یافت می‌شود. مهم‌ترین چیزی که مسافران را برای خرید در بازارهای فومن وسوسه می‌کند، مهمان‌نوازی و رفتار خوش اهالی آن است. گشت‌وگذار در بازارهای خوش آب‌ورنگ و پر جنب‌وجوش شهر فومن فرصتی مناسب برای آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم خوش‌قلب آن است.

با وجود تمام اینها به طور حتم می‌خواهید بدانید که بهترین مکان برای خرید سوغاتی در فومن کجاست. خوراکی‌های خوش‌طعم و صنایع دستی بومی فومن را می‌توانید در بازارهای هفتگی و بازار روز آن با قیمت مناسب پیدا کنید. برای خرید از مراکز مدرن و معروف این شهر؛ پاساژ تقوی، پاساژ امیر و پاساژ کارن گزینه خوبی هستند.

 غذاهای محلی فومن

هیجان‌انگیزترین بخش سفر در شهرهای شمالی و از جمله فومن، خوراک‌گردی است. غذاهای محلی و سنتی این خطه سرسبز بسیار معروف هستند. مردم شمال کشور در طبخ اکثر غذاهای سنتی خود از ماهی و سبزی های محلی استفاده می‌کنند. اما مهم‌ترین چیزی که باعث تمایز و طعم لذیذ آنها می‌شود، استفاده از ادویه‌های مخصوص و دستور پخت با سبک و سیاق متفاوت است. کته کباب، شامی ترش، مرغ ترش، کباب ترش، میرزاقاسمی، آلو مسما، ترش تره، ماهی شکم‌پر، اناربیج و خورش چغرتمه از جمله غذاهای معروف و پرطرفدار رستوران‌های فومن هستند.

اقامت در فومن

چند مغازه در کنار هم رو به روی یک مسجد، مردم در حال عبور و خربد از مغازه هایکی از مهم‌ترین مواردی که قبل از سفر باید درباره آن تصمیم‌گیری کنید، محل اقامت است. به طور حتم اقامت در یک محل امن و راحت خاطره خوش سفر را به یادماندنی‌تر می‌کند. در شهر گردشگری فومن اقامتگاه‌های زیادی برای مسافران تدارک دیده شده است. با این حال اگر در فصل شلوغ و پرگردشگر قصد سفر دارید، ممکن است پیدا کردن اقامتگاه مناسب کمی دشوار باشد. اما نگران نباشید، اتاقک همیشه کنار شما مسافران عزیز است، فقط از طریق چند کلیک ساده می‌توانید بهترین و ارزانترین موردها رو برای اجاره ویلا در فومن را پیش از سفر پیدا کنید.

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در فومن

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره  روزانه ویلا در فومن یا اقامتگاه، سوئیت و اتاق می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4/5 - (22 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. بسیار عالی و زیبا فومن شهر قدیمی و جالبی باید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *