تجربه سفرشهرها

قمصر کجاست؟ | سرزمین گل و گلاب ایران

قمصر پایتخت گل و گلاب ایران است. این شهر یکی از شهرهای خوش آب‌وهوای استان اصفهان به شمار می‌رود که جاذبه‌های گردشگری و دیدنی وصف‌نشدنی را دل خود جای داده است. در اردیبهشت ماه با پیچیدن عطر گل‌های محمدی می‌توانید عطر بهشت را در طبیعت قمصر استشمام کنید. در گوشه و کنار قمصر مناطق بکر و زیبایی برای گردشگری وجود دارد و بازدید از هر کدام تجربه‌ی بی‌نظیری از سفر را برای شما رقم میزند. برای آشنایی بیشتر با این شهر و دانستن اینکه قمصر کجاست، در این بخش از مجله گردشگری اتاقک با ما همراه باشید.

قمصر کجاست؟

قمصر یکی از شهرهای استان اصفهان است که در 25 کیلومتری جنوب شهرستان کاشان و در میان دره‌ای سرسبز با طول 9 کیلومتر و عرض 4 کیلومتر واقع شده است. ارتفاع این شهر از سطح دریا به 1900 متر می‌رسد و به سبب داشتن درخت‌های متنوع و درختچه‌های گل‌ محمدی، به شهر گل و گلاب ایران مشهور است. مساحت این شهر به 1125 هکتار می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال 1395 برابر با ۳،۸۷۷ نفر بوده است.

نوشته های مشابه

تاریخچه قمصر

نمای زمستانی شهر قمصر، فضای سبز روبروی مناطق مسکونی

قمصر یکی از شهرهای قدیمی و باستانی ایران است. وجود آثار باستانی متعدد ازجمله کاروانسرای شاه عباسی و امامزاده شاهسواران حاکی از پیشینه کهن این شهر هستند. قدمت این شهر طبق مطالعات پژوهشگران و کشف تعدادی مسکوکات در پای کوه‌های اشک کمر به قبل از اسلام و به دوره هخامنشیان باز می‌گردد. قمصر از لحاظ تاریخی دوران پرفرازونشیبی را گذرانده و در اثر حمله ملک شاه سلجوقی در سال 532 هجری قمری به‌طور کامل ویران شده بود. پس از آن این شهر مورد توجه پادشاهان متعدد قرار گرفت و در دوران صفویه و در زمان پادشاهی شاه‌عباس دوم تغییرات اساسی در این شهر رخ داد و اماکن متعددی در آن ساخته شد. بعد از دوران صفویه قمصر به‌سرعت وارد فاز توسعه شد و به شکل امروزی درآمد. قمصر در گذشته با نام‌های کُمسر و قُمسر به معنی سرزمین چاه‌ها و قنوات شناخته می‌شد که به‌مرور زمان به قمصر تغییر یافت.

فرهنگ و آداب ‌و رسوم شهر قمصر

هر منطقه و شهر ایران دارای آداب ‌و رسوم مخصوصی است. شهر قمصر نیز که از شهرهای قدیمی استان اصفهان است به‌واسطه پیشینه دورودرازی که دارد، از فرهنگ و آداب و رسومی بسیار غنی برخوردار است. یکی از مراسمات معروف شهر قمصر، مراسم گلاب‌گیری است. این مراسم همه ساله از 15 اردیبهشت ماه تا 25 اردیبهشت برگزار می‌شود. در این مراسم صبح زود گروهی از اهالی گل‌های محمدی را چیده و پس از آن مراسم گلاب‌گیری را آغاز می‌کنند. این مراسم در گذشته با آداب و رسوم خاصی انجام می‌شد و با ساز و دهل و با شتر و الاغ گل‌های چیده شده را به کارگاه گلاب‌گیری می‌بردند. یکی دیگر از آداب این شهر برگزاری مراسمات پرفیض در ایام محرم است. در این ایام به‌ویژه در روز تاسوعا اهالی قمصر نانی به نام نان عباسعلی می‌پزند و به‌عنوان خیرات و نذورات در بین عزاداران پخش می‌کنند. اهالی قمصر بر این باورند که پخت این نان باعث برآورده شدن حاجات می‌شود.

شهرها و روستاهای قمصر

چشمه کوچک که از دل یک تخته سنگ بیرون اومده در پاییز با برگ های زرد پاییزی

قمصر در محدوده سیاسی و اداری استان اصفهان قرار دارد و ازلحاظ تقسیمات استانی نیز به‌عنوان نقطه شهری و مرکزی بخش قمصر از توابع شهرستان کاشان محسوب می‌شود. بخش قمصر دارای دو دهستان جوشقان قالی و قهرود و سه شهر به نام‌های کامو و چوقان، جوشقان قالی و قمصر و 25 روستا و آبادی دارای سکنه می‌باشد.

قمصر محله‌های متعددی دارد که این محلات در طول زمان از یکدیگر جدا شده‌اند. هر یک از این محلات از عناصر اجتماعی و عمومی جداگانه‌ای برخوردار هستند، به طوریکه هر محله دارای مدرسه، مراکز تجاری، مسجد، حمام، آب انبار و غیره است. ازجمله اسامی محله‌های قمصر عبارت‌اند از: میانده، سر رود، بالا، پایین، بن رود، سادات، سردشت، مازگان و فرفهان.

اقتصاد شهر قمصر

گلاب‌گیری سهم قابل توجهی در رونق اقتصادی شهر قمصر دارد و به عنوان رکن اصلی اقتصاد و معیشت مردم به‌شمار می‌رود. علاوه بر این، قمصر به دلیل برخورداری از چشمه‌ها و زمین‌های حاصلخیز، فضا و شرایط بسیار مطلوبی برای کشاورزی، باغداری و دامداری دارد و سالانه مقدار قابل توجهی از تولیدات دامی و محصولات کشاورزی از این شهر روانه بازار دیگر مناطق می‌شود. در کنار این موارد، صنایع دستی به‌ویژه قالیبافی نیز از دیگر فعالیت‌های اقتصادی شهر قمصر محسوب می‌شود و نقش ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی این منطقه دارد.

آب ‌و هوای شهر قمصر

قمصر در فاصله سی کیلومتری از کویر واقع شده و به علت ارتفاع نسبتاً بالا از سطح دریا و قرار گرفتن در میان کوه‌های مرتفع دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی است، اما به سبب وجود درختان متنوع و باغ‌های فراوان از آب‌وهوای معتدل و مطلوبی برخوردار است. آب‌وهوای این شهر در فصل پاییز و زمستان نسبتاً سرد و کوهستانی و در تابستان‌ها معتدل و مطبوع است؛ به همین دلیل گردشگران زیادی در تابستان به این شهر سفر می‌کنند. حداکثر دما در تابستان به 35 درجه سانتی‌گراد و حداقل دما در زمستان به 19- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. متوسط بارش سالیانه نیز در این شهر 190 میلی‌لیتر تخمین زده شده است.

بهترین زمان سفر به شهر قمصر

قمصر به دلیل موقعیت جغرافیایی و واقع شدن در ارتفاعات، تابستان‌های مطبوع و خنک و زمستان‌های سردی را تجربه می‌کند. اگر می‌خواهید در هوای خنک و عالی به دیدن طبیعت سرسبز این شهر و دشت‌های زیبا و دیدنی گل‌های محمدی بروید، فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه هستند. در فصل پاییز و زمستان نیز هوای این منطقه رو به سردی می‌رود. اگر تحمل هوای سرد را دارید تماشای درختان هزار رنگ در فصل پاییز و طبیعت سفیدپوش و چشمه‌ها و آبشارهای یخ بسته در فصل زمستان این شهر نیز در نوع خود دیدنی است. بهترین زمان سفر به قمصر محدود به شرایط آب‌وهوایی نیست و هم‌زمان با رویش گل و آغاز گلاب‌گیری در اردیبهشت ماه، این شهر میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است کسانی که دوست دارند مشام خود را با رایحه گل‌های محمدی عطرآگین کنند، اردیبهشت ماه نیز بهترین زمان سفر به این شهر است.

اجاره سوئیت در قمصر با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی شهر قمصر

قمصر با وجود آب‌وهوای معتدل خود و موقعیت جغرافیایی که دارد از مناطق گردشگری منحصربه‌فردی برخوردار است. در این شهر زیبا و دیدنی انواع جاذبه‌های طبیعی و اماکن باستانی متعدد با قدمت طولانی را می‌توانید نظاره کنید. در فصل بهار و تابستان که آب‌وهوای معتدل و خنکی بر این منطقه حاکم است، می‌توانید به دل طبیعت و چشمه‌های جاری قمصر پناه ببرید و از این مناطق بکر لذت ببرید. سفر به این شهر در فصل زمستان نیز لطف خاصی دارد و می‌توانید جاذبه‌های تاریخی باستانی و طبیعت زیبای قمصر را در سرمای دلپذیر زمستان تماشا کنید.

چشمه آب صالح

چشمه آب صالح

یکی از جاذبه‌های طبیعی قمصر چشمه آب صالح است که در مسیر رودخانه فرفهان واقع شده است. این چشمه از ارتفاع 300 متری کوه کمر اشک سرچشمه می‌گیرد و دارای آبی گوارا و معدنی است. در اطراف این چشمه شریان‌ها و جوی‌های آب جاری شکل گرفته‌اند که به طبیعت کوهستانی این منطقه جلوه‌ی زیبایی بخشیده‌اند. در فصل زمستان نیز با وجود برف و سرمای هوا، آب این چشمه یخ میزند و منظره‌ی زیبایی را به‌وجود می‌آورد که در نوع خود دیدنی است.

آدرس چشمه آب صالح: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، بخش قمصر، غرب شهرک برزک، کوه کمر اشک

سرای خاتون قمصر

سرای خاتون، ساختمان قدیمی دو طبقه با نمای سنتی کاهگلی

سرای خاتون قمصر بنایی زیبا و شگفت‌انگیز در دل قمصر است که از معماری اصیل ایرانی ساخته شده. در تزئینات این بنا از گره‌سازی، مقرنس‌کاری و رسمی‌بندی و در نماسازی آن نیز از نقاشی‌های اصیل ایرانی و کاهگل استفاده شده است. گچ‌بری‌های بی‌نظیر، سقف‌های مقرنس‌کاری شده، پیچیدگی‌های حیرت‌انگیز، درب‌های چوبی با گره‌های درودگری، آینه‌کاری‌ها و معماری اتاق‌ها و ایوان‌ها در مجموع اثری ماندگار و دیدنی را به‌وجود آورده که در نوع خود دیدنی است.

آدرس سرای خاتون قمصر: ایران، استان اصفهان، کاشان، شهر قمصر، جنب میدان مشاور

مسجد جامع قمصر

مسجد جامع قمصر با کاشی کاری های آبی

مسجد جامع قمصر یکی از اماکن مذهبی و تاریخی قمصر است که در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده. بنای این مسجد به شیوه معماری سنتی ساخته شده و بدون گنبد و مناره است. قدمت این مسجد با توجه به سبک معماری آن به دوران قبل از صفویه بازمی‌گردد. مسجد جامع قمصر دارای یک صحن مستطیلی شکل است که در قسمت جنوبی و شرقی آن شبستان‌های ستون‌دار و در قسمت‌های شمالی و غربی آن نیز ایوان‌ها و صفه‌ها واقع شده‌اند. در قسمت ورودی حیاط آن نیز یک درخت چنار 500 ساله به همراه یک حوضچه زیبا به چشم می‌خورد که در نوع خود دیدنی است.

آدرس مسجد جامع قمصر: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، شهر قمصر، بلوار ساحلی

 قله گرگش

قله پر از برف گرگش از رشته کوههای کرکس

گرگش قله‌ای از رشته کوه‌های کرکس است که با ارتفاع 3600 متر در جنوب غرب قمصر واقع شده. مسیرهای متنوعی جهت صعود به این قله وجود دارد و در مسیر صعود نیز چشمه‌های متعدد و پرآبی همچون چشمه کبیر و درختان سرسبز به چشم می‌خورند. بر فراز قله نیز رصد خانه ملی ایران واقع شده است. نام این قله از واژه گرگش به معنای «بام کاشان» برگرفته شده و با صعود بر فراز آن می‌توانید مناظر شگفت‌انگیز شهر قمصر را از بالا نظاره کنید.

آدرس قله گرگش: ایران، استان اصفهان، شهرستان کاشان، 12 کیلومتری جنوب غربی قمصر، شما شهر کامو و چوگان

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی قمصر را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی قمصر

سبد پر از گل رز صورتی در کنار یک شیشه پر شده از گلاب

قمصر را به گل‌های محمدی و گلابش می‌شناسند. همه‌ساله در تمام فصول سال به‌ویژه در فصل بهار که هوای قمصر آکنده از عطر خوش گلاب و گل‌های محمدی است، این شهر مسافران بسیاری از اقصی نقاط ایران دارد. اگر قصد سفر دارید و قمصر را به‌عنوان مقصد سفر انتخاب کرده‌اید، در کنار بازدید از جاذبه‌های طبیعی و اماکن تاریخی شگفت‌انگیز آن، از خریدن سوغاتی‌های متنوع این شهر غافل نشوید. سوغاتی‌های قمصر نیز همانند دیگر مناطق ایران از صنایع دستی منحصربه‌فرد و سوغاتی‌های خوراکی و خوشمزه‌ترین شیرینی‌ها تشکیل شده است.

به علت الگوی غالب اقتصاد معیشتی، شهر قمصر در زمینه صنایع دستی دستاوردهای زیادی را به جای گذاشته است. از صنایع دستی ارزشمند این شهر که همگی حاصل هنر دستان مردمان این شهر هستند، می‌توان به قالی‌بافی، گلاب‌گیری، جوزقندسازی، صابون‌سازی، شیشه‌سازی و غیره اشاره کرد. علاوه بر صنایع دستی، در این شهر به دلیل آب‌وهوای مساعد، محصولات کشاورزی متنوعی نیز تولید و روانه بازار می‌شود که مسافران بسیاری در سفرشان به این شهر، این محصولات را به‌عنوان سوغاتی خریداری می‌کنند. از سوغاتی‌های خوراکی این شهر می‌توان به زردآلو، انواع گونه‌های گلابی، خرمالو، گیلاس، انواع سیب درختی، انواع هلو، ترشه، آلوچه‌های خشک و سبز و انواع آلوچه‌های برغانی اشاره کرد. در کنار این محصولات، گلاب قمصر شهرت جهانی دارد. همه ساله گلاب، عرقیات گیاهی و عطر گل محمدی علاوه بر استفاده داخلی به دیگر کشورهای اروپایی نیز فرستاده می‌شوند.

غذاهای محلی شهر قمصر

چشیدن طعم غذاهای محلی قمصر بدون شک یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفرتان به این شهر خواهد بود. قمصر به دلیل برخورداری از محصولات کشاورزی متنوع و تاریخ دورودرازی که دارد، از غذاهای بومی و محلی متعددی برخوردار است. غذاهای لذیذ و خوشمزه‌، دلیل اصلی سفر بسیاری از گردشگران به این شهر هستند. ازجمله غذاهای محلی قمصر می‌توان به کباب زردک، خورشت نخود آله، گوشفیل با مرغ، شله بریان با زیره، شفته نخودچی، کوفته آب سماق، آبگوشت به و غیره اشاره کرد.

رستوران ‌های قمصر

هیچ سفری بدون چشیدن طعم غذاهای محلی مقصد سفر کامل نمی‌شود بنابراین پیدا کردن یک رستوران خوب برای صرف وعده‌ غذایی اهمیت فراوانی دارد. در قمصر نیز رستوران‌های متعددی قرار دارند که هرکدام با ارائه غذاهای ایرانی و محلی خوشمزه و خوش‌طعم تجربه سفری به یادماندنی را برایتان رقم می‌زنند. ازجمله رستوران‌های معروف قمصر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رستوران افشین

رستوران افشین در شهر قمصر و در خیابان مطهری واقع شده و به دلیل برخورداری از فضایی مدرن با محیطی آرام و تمیز، تنوع غذاها و سرویس‌دهی بسیار خوب، در زمره بهترین و شلوغ‌ترین رستوران‌های این شهر قرار گرفته است.

آدرس رستوران افشین: ایران، استان اصفهان، شهر قمصر، خیابان مطهری

رستوران سید

فضای ورودی و درب شیشه ای رستوران سید

رستوران سید در بلوار یثربی قمصر واقع شده است این رستوران دارای فضایی زیبا و دیدنی است و انواع غذاهای محلی و ایرانی خوشمزه با کیفیت و قیمت عالی در این رستوران سرو می‌شود.

آدرس رستوران سید: ایران، استان اصفهان، شهر قمصر، بلوار یثربی

رستوران ایده آل

اگر بعد از گشت‌وگذار در طبیعت قمصر خواستید خستگی سفر از تنتان خارج شود، می‌توانید برای صرف غذا به رستوران ایده‌آل سری بزنید. این رستوران دارای فضای کوچک اما بسیار زیبا و مدرن است و انواع غذاهای ایرانی خوشمزه و انواع فست فود در منوی غذایی این رستوران به چشم می‌خورند.

آدرس رستوران ایده آل: ایران، استان اصفهان، شهر قمصر، بلوار امام خمینی

مراکز خرید و بازار قمصر 

در سفرتان به قمصر در کنار تماشای جاذبه‌های دیدنی و طبیعی، قطعاً گذرتان به بازارها و مراکز خرید این شهر خواهد افتاد. در این بازارها انواع محصولات از صنایع دستی گرفته تا سوغاتی‌های خوشمزه به فروش می‌رسند. ازجمله بازارها و مراکز خرید این شهر می‌توان به مرکز خرید ایران رز، فروشگاه گل‌سرای قمصر، فروشگاه گلستان گلاب قمصر، فروشگاه گلاب و عرقیات مهر، مرکز خرید سوغات خانه قمصر، فروشگاه اشک گل قمصر و غیره اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی قمصر را مطالعه کنید.

 اقامت در شهر قمصر

قمصر شهر کوچکی است و بیشتر سفرها به این شهر به صورت نیم‌روزی انجام می‌گیرد، اما با این حال برای مسافرانی که قصد سفر و اقامت در قمصر را دارند، هتل‌ها، سوئیت‌ها، هتل آپارتمان‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی متعددی در این شهر وجود دارند که آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند. اگر می‌خواهید در سفرتان به قمصر دغدغه اقامتگاه نداشته باشید، می‌توانید قبل از سفر اقامتگاه مورد نیاز خود را از طریق سایت اتاقک بر اساس بودجه و نیازتان ازجمله تعداد شب اقامت، تعداد نفرات و غیره رزرو و سفر خودتان را با خیال راحت را آغاز کنید.

راه ‌های دسترسی به شهر قمصر

قمصر فاقد فرودگاه، ایستگاه راه‌آهن و پایانه مسافربری است؛ بنابراین برای سفر به قمصر باید ابتدا به شهر کاشان بروید. کاشان در فاصله 25 کیلومتری قمصر واقع شده و مجهز به سیستم حمل و نقل ریلی، هوایی و پایانه مسافربری است؛ بنابراین می‌توانید به راحتی در هر کجای ایران که هستید با استفاده از قطار، هواپیما و یا اتوبوس خود را به کاشان برسانید و از آنجا با تاکسی یا اتوبوس‌های مخصوص به قمصر بروید.

نکاتی که در سفر به قمصر لازم است بدانید

  • شهر قمصر در تمام سال به‌ویژه در فصل بهار و هم‌زمان با آغاز گلاب‌گیری پذیرای گردشگران بسیاری است، بنابراین اگر در اوایل سال قصد سفر به این شهر را دارید بهتر است قبل از سفر محل اقامتتان را رزرو کنید تا در هنگام سفر به این شهر در پیدا کردن اقامتگاه دچار مشکل نشوید.
  • قمصر با توجه به موقعیت جغرافیایی خود، در فصل زمستان آب‌وهوای سردی دارد؛ بنابراین اگر نیمه دوم سال را برای سفر به این شهر انتخاب کردید حتما همراه خود لباس گرم داشته باشید.
  • در هنگام طبیعت‌گردی در قمصر سعی کنید به طبیعت و اکوسیستم صدمه‌ای وارد نکنید.
  • هزینه‌های سفر به قمصر در فصل بهار که سیل مسافران به این شهر سرازیر می‌شوند، بیشتر می‌شود؛ بنابراین قبل از آغاز سفر هزینه‌های آن ازجمله هزینه اقامت، رفت‌وآمد و غیره را به طور کامل بررسی کنید.

سؤالات متداول درباره قمصر

شهر قمصر کجاست؟

شهر قمصر یکی از شهرهای استان اصفهان است که در 25 کیلومتری شهرستان کاشان واقع شده است.

بهترین زمان سفر به قمصر کی است؟

فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به قمصر است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی قمصر کدام‌اند؟

چشمه آب صالح، سرای خاتون قمصر، مسجد جامع قمصر، قله گرگش و غیره

معروف‌ترین رستوران‌های قمصر کدام‌اند؟

رستوران سید، رستوران ایده آل، رستوران افشین.

چطور به قمصر برویم؟

قمصر در جنوب شهرستان کاشان واقع شده و برای سفر به این شهر باید ابتدا به کاشان بروید و از آنجا با مینی‌بوس و اتوبوس‌های مخصوص خود را به قمصر برسانید.

2.8/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *