شهرها

گرگان کجاست | تاریخچه و راهنمای جامع سفر به گرگان

گرگان یکی از شهرهای سرسبز و بسیار زیبای بخشِ شمالی کشور عزیزمان ایران و مرکز استان گلستان است. این شهر با توجه به جاذبه‌های دیدنی و تفریحی بی‌شماری که دارد، یکی از شهرهای گردشگری ایران محسوب می‌شود و در هر فصلی از سال پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان زیادی است. در این مطلب از اتاقک قصد داریم شما را بیشتر با این شهر آشنا کنیم. پس در ادامه با ما باشید تا علاوه بر بالا بردن اطلاعات خود در مورد یکی مناطق زیبای کشورمان، در صورت سفر به این منطقه از قبل برنامه‌ریزی کاملی برای سفرتان داشته باشید.

گرگان کجاست؟

خیابانی دو طرفه که اطراف آن کوه هایی پوشیده از درخت است و ماشینی در حال حرکت است

گرگان یکی از شهرهای خطه شمال شرق ایران و مرکز استان گلستان است. این شهر از سمت شمال با آق‌قلا و ترکمن، از سمت جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از سمت شرق با خراسان رضوی همسایه است. گرگان در ارتفاع 160 متری از سطح دریا قرار دارد. طبق اسناد موجود تعدادی از اقوام مهاجر آریایی بعد از ورود به ایران گرگان را برای سکونت خود انتخاب کرده‌اند. نام قدیمی این شهر استرآباد بوده که در دی‌ماه سال 1311 شمسی به‌فرمان رضاشاه پهلوی به گرگان تغییر نام پیدا کرده است.

آب‌وهوای گرگان

گرگان در شرق دریای خزر قرار دارد و آب‌وهوای آن تا حدودی با قسمت‌های غربی دریای خزر متفاوت است. شدت شرجی بودن هوا در این منطقه نسبت به استان‌های گیلان و مازندران کمتر است. با این‌حال، در تابستان هوای گرگان گرم و شرجی می‌شود. در بهار و پاییز، گرگان هوای مطبوع را تجربه می‌کند. هوای گرگان در زمستان سرد و همراه با بارش برف و باران است. گرگان به دلیل کوهستانی بود، در فصل زمستان هوای برفی را نیز تجربه می‌کند. میزان بارش در گرگان به نسبت مناطق غربی دریای خزر بسیار کمتر بوده و همین امر باعث شده تا هوای گرگان در فصل‌های خشک مطبوع‌تر باشد. بارش‌های گرگان از اوایل مهرماه شروع می‌شود و تا اواخر اردیبشهت ادامه دارد. نکته جالب دیگر اینکه، بخش‌های جنوبی گرگان، اقلیم کوهستانی و قسمت‌های شمالی، اقلیم نیمه مرطوب دارند.

بهترین فصل سفر به گرگان

جاده ای که دو طرف آن درختان با برگ سبز و زرد و نارنجی و هتند و برگ های انها روی زمین ریخته

گرگان جزو شهرهای چهار فصل ایران محسوب می‌شود. افراد براساس سلیقه و سبک سفر خود می‌توانند، فصل سفر خود را انتخاب کنند. اما به لحاظ آب و هوا، بهترین فصل سفر به گرگان بهار و پاییز است. البته اواخر تابستان نیز هوای گرگان تا حدودی پاییزی می‌گردد. در این فصل‌ها خبری از رطوبت هوا نیست و دمای هوا نیز تا حدودی کاهش یافته است. البته در بهار بارش‌ها گاه و بی‌گاه اتفاق می‌افته و اگر از بارش باران لذت نمی‌برید، بهتر است به سراغ فصل تابستان بروید. در روزهای اول بهار و فصل پاییز، تعداد روزهای آفتابی گرگان به نسبت دیگر شهرهای ایران کمتر است. اما هوای در این فصل بسیار عالی و مطبوع می‌گردد. فصل زمستان برای دوستداران برف بسیار فصل مناسبی برای سفر است.

اجاره ویلا در گرگان با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های گرگان

گرگان جاذبه‌های دیدنی بی‌شماری دارد و به همین دلیل ما در 3 بخش طبیعی، تاریخی و مذهبی دیدنی‌های این شهر را دسته‌بندی و معرفی کرده‌ایم.

جاذبه‌های طبیعی گرگان

گرگان در شرق دریای خزر و رشته کوه البرز قرار دارد. تعداد جاذبه‌های بکر این شهر نسبت به دیگر شهرهای شمالی ایران بیشتر بوده است. بسیاری از جاذبه‌های طبیعی گرگان می‌تواند گردشگران را شگفت‌زده کند. در ادامه مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی گرگان را معرفی می‌کنیم.

آبندان توشن

دریاچه ای در کنار تپه ای سر سبز و آسمانی آبی

در بخش جنوبی روستای توشن جایی به اسم آبندان قرار دارد که سه طرف آن را جنگل و مراتع احاطه کرده‌اند. این دریاچه در حاشیه جنوبی روستای توشن و 5 کیلومتری گرگان قرار دارد. این منطقه به دلیل آب‌وهوای معتدل، وجود آبندان، مراتع و جنگل، وجود ماهی‎‌های مختلف و مخصوصاً فاصله کم با گرگان همواره یکی از انتخاب‌های گردشگران است.

پارک جنگلی ناهار خوران

آلاچیقی در پارک جنگلی با درختان باند و خانواده ای درون آلاچیق در حال تفریح

یکی از جاذبه‌های طبیعی گرگان که سفر به گرگان بدون دیدن آن صفا ندارد، پارک جنگلی ناهار خوران است. قدمت پارک ناهارخوران با پارک ژوراسیک برابری می‌کند. تخمین زده شده که قدمت پارک 40 میلیون سال است. قدم زدن در بین انبوه درختان سر به‌فلک‌کشیده، زمزمه بادی که از بین شاخه درختان می‌وزد، چشمه‌ها و رودخانه‌هایی که از وسط جنگل جاری می‌شوند، آب‌وهوای مطبوع، وجود حیوانات مختلفی که از قدیم زیستگاهشان این جنگل‌ها بوده‌اند، آواز پرندگان و امکانات رفاهی زیادی که در این منطقه وجود دارد؛ همه و همه شما را به فضایی رؤیایی و فرازمینی می‌برند که از استرس و فشار زندگی کم می‌کند.

پارک جنگلی النگدره

تعداد زیادی درخت از یک پارک جنگلی در فصل پاییز که برگ اکثر درختان روی زمین ریخته

این پارک جنگلی یکی از معروف‌ترین مناطق گردشگری ایران است که در 5 کیلومتری جنوب غربی گرگان قرار دارد. هوای پارک النگدره، ده درجه از گرگان خنک‌تر است. آبشار و چشمه‌های زیادی در این پارک جاری هستند و زیبایی فضای آن را چند برابر می‌کنند. امکانات رفاهی و تفریحی زیادی نظیر فضایی برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، خودروهای برقی، ایستگاه دوچرخه، جاده سلامتی، زمین بازی و ورزش دارد. این پارک برای انواع پیک‌نیک‌های خانوادگی و دوستانه مناسب است و خاطره‌ای به‌یادماندنی برای شما رقم می‌زند.

خلیج گرگان

اسکلع ای کوچک و چوبی و تغدادی قایق موتوری که به آن بسته شده اند

می‌توان عنوان بزرگ‌ترین خلیج دریای خزر را به این خلیج داد. خلیج گرگان منبع یکی از بهترین خاویارهای سیاه جهان و ماهی‌های با ارزشی مانند ماهی سفید، کفال و غضروفی است.

منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما

نمایی از بالای قله یکی کوه که بالای ابر ها هست

این دهکده همچون بهشتی ناشناخته بر فراز ابرها در نقطه‌ای فوق‌العاده از شمال ایران قرار دارد. منطقه جهان‌نما یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری گرگان محسوب می‌شود. این منطقه طبیعت بکر و مناظر بی‌نظیری دارد. منطقه حفاظت شده جهان‌نما به دلیل ارتفاعی که دارد به بام گلستان معروف است. این برای کسانی که به دنبال محیطی آرام و بدون تکنولوژی هستند، گزینه بسیار خوبی محسوب می‌شود. برای دسترسی راحت‌تر می‌توانید با اجاره ویلا در گرگان، برنامه سفر یک روزه به منطقه حافظت‌شده جهان‌نما را برنامه‌ریزی کنید.

روستا و آبشار زیارت

نمای دور از یک روستا و خانه ها و طبیعت اطراف آن ، کلبه ای کوچک در نزدیکی محل عکاسی

این روستا همان‌طور که از اسمش پیداست در قدیم یکی از معروف‌ترین عبادتگاه‌های بودائیان بوده و از سراسر دنیا برای زیارت به این روستا سفر می‌کردند. یکی دیگر از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این روستا وجود بقایای شهر سوخته است که کارشناسان قدمت آن به هزاران سال قبل تخمین می‌زنند. در حاشیه این روستا آبشار زیبایی همنام با آن قرار دارد که چشم‌انداز بی‌نظیری را برای تماشاگران رقم می‌زند.

آبشار باران کوه

آبشاری خزه بسته و بلند و تعدادی بازدید کننده

این آبشار در 18 کیلومتری جنوب غرب گرگان و در مسیر رودخانه شت‌کلا و پارک جنگلی باران کوه قرار دارد. این منطقه به خاطر ریزش دائمی آب و صخره‌های سرسبز در اطراف آبشار، به یکی از مکان‌های زیبای گرگان برای گذراندن اوقات فراغت و استراحت تبدیل شده است.

سد نومل (سد کوثر)

نمای بالا از آب پشت سدی در میان طبیعت

سد نومل در 15 کیلومتری جنوب شرق گرگان قرار دارد و روی آبراهه اصلی حوضه آبریز فرعی نومل احداث شده است. دریاچه پشت سد امروزه یکی از مکان‌های مناسب و زیبا برای استراحت و تفریح مثل ماهیگیری محسوب می‌شود.

چشمه آبگرم زیارت

چشمه آب گرم زیارت

این چشمه در روستای زیارت قرار دارد و تنها چشمه آبگرم استان گلستان به حساب می‌آید. ممکن است برخی فکر ‌کنند که چشمه‌های آبگرم تنها در استان اردبیل و شهرستان سرعین قرار دارند، اما در گلستان نیز چشمه آبگرم زیارت وجود دارد و خواص درمانی بسیاری دارد.

پارک جنگلی قُرُق

تعدادی گوزن شاخ دار جنگل قرق

این پارک در 24 کیلومتری شرق گرگان و در مسیر جاده اصلی گرگان-مشهد قرار دارد. پارک قرق دارای پارک وحش، انواع امکانات رفاهی و تفریحی مثل رستوران، پارکینگ، پارک بازی و غیره برای گروه‌های سنی مختلف است. این پارک جنگلی زیبا یکی از مناطق مهم زیست‌جانوری ایران محسوب می‌شود. مهم‌ترین ویژگی پارک جنگلی قرق، وجود گوزن شاخ قرمز در این منطقه است. این پارک محل زندگی این گوزن زیبا در ایران به حساب می‌آید. فصل بهار و تابستان بهترین زمان برای بازدید از این پارک است.

روستای شاهکوه

روستای شاهکوه در 65 کیلومتری گرگان قرار گرفته است و به علت موقعیت کوهستانی که دارد، آب‌وهوای بسیار مطبوعی در فصل تابستان دارد. همین سبب می‌شود در این فصل گردشگران بسیاری را به خود جذب کند. همچنین وجود جنگل چند میلیون ساله ابر در نزدیکی روستا، بر جذابیت آن می‌افزاید.

جاذبه‌های تاریخی گرگان

گرگان یکی از شهرهای تاریخی ایران به حساب می‌آید. این شهر محل زندگی اقوام آریایی‌ و یکی از مراکز شکوفایی صفویان بوده است. بر همین اساس جاذبه‌های تاریخی بسیاری دارد و گردشگران زیادی را مجذوب خود می‌کند. در ادامه با معرفی جاذبه‌های تاریخی این منطقه با ما همراه باشید.

کاروانسرای قزلق

کاروانسرای تاریخی گرگان با دیوار های اجری و سقف های طاقی

این بنای تاریخی در 35 کیلومتری جنوب شرقی گرگان، در بین جنگل‌های انبوه و سرسبز مسیر جاده گرگان به چهارباغ و شاهکوه قرار دارد. کاروانسرای قزلق نمونه‌ای از کاروانسراهای کوهستانی است. مصالح اصلی کاروانسرا سنگ، ملات گچ، آهک و ساروج بوده است. با توجه به اسناد تاریخی، منطقه قزلق رونق بسیار داشته و همین امر اهمیت این منطقه را نشان می‌دهد.

دیوار دفاعی گرگان

دیوار سنگی و طولانی در دل طبیعت سر سبز

دیوار دفاعی گرگان در میان مردم محلی به دیوار بزرگ اسکندر و دیوار سرخ مشهور است. این بنا سومین دیوار تاریخی جهان به حساب می‌آید که مورخان قدمت آن را به اندازه دیوار بزرگ چین و متعلق به دوره ساسانیان می‌دانند.

موزه صنایع‌دستی گرگان

نام دیگر این موزه، خانه لطیفی است. موزه صنایع دستی، در بافت قدیمی گرگان، روبروی مسجد جامع و بازار نعلبندان قرار دارد. این بنا توسط مرحوم مهدی خان ملک، در دوره قاجاریه در دو طبقه و به عنوان منزل مسکونی ساخته شده که اکنون تبدیل به موزه شده است.

خرابه‌های شهر تمیشه

خانه ای قدیمی با سقف شیروانی ، ایوان و درب های بلند و کشیده

منطقه روستای سرکلاته از گذشته مورد توجه حاکمان بوده و وجود بقایای شهر تمیشه، بیانگر این امر است. با توجه به اسناد، این شهر از اوایل دوره اسلامی تا دوره سلجوقی، مرکز حکومت سلسله‌های محلی بوده است.

مجموعه باقری

قدمت خانه تاریخی باقری مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی می‌باشد و در مهرماه 1379 به ثبت ملی رسیده است. مجموعه باقری از بناهای شاخص گرگان به حساب می‌آید و معماری آن از معماری بومی الهام گرفته شده است. خانه باقری جزو وسیع‌ترین و سالم‌ترین نمونه‌های معماری بومی در منطقه به حساب می‌آید. اگر شما هم جزو علاقه‌مندان به تاریخ هستید، بازدید از این خانه تاریخی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

خانه ای قدیمی با سقف شیروانی ، ایوان و درب های بلند و کشیده

کاخ موزه گرگان

این موزه چهارمین موزه تخصصی باستان شناسی کشورمان ایران و متعلق به دوره اول پهلوی است. در این کاخ موزه مجموعه‌ای از تندیس‌های 30 تن از مشاهیر استان گلستان از قرن سوم تا دوره پهلوی، 100 نوع از لوازم مربوط به دوره پهلوی گردآوری شده که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید.

پل آق قلا

پلی آجری بر روی رودخانه به نام تاریخی آق قلا

پل تاریخی آق‌قلا، قدمتی در حدود 800 ساله دارد و پیشینه آن به دوره صفویه برمی‌گردد. پل آق قلا با تزیینات آجری زیبایی که دارد، جزو بی‌نظیرترین آثار تاریخی گرگان به حساب می‌آید.

باغ کنسولگری روسیه

کوچه ای قدیمی و منتهی به خانه ای بزرگ و قدیمی با سقف شیروانی

این کنسولگری که به آن باغ روس‌ها نیز گفته می‌شود، مساحتی در حدود 10000 متر مربع دارد. باغ روس‌ها در ضلع جنوبی خیابان امام خمینی گرگان، در محله شیر‌کش قرار دارد.این باغ زیبا، بیش از 100 سال پیش در دوره قاجاریه به مدت 99 سال به اجاره روس‌ها درآمد و نهایتا در سال 1388 مدت این قرارداد تمام شد.

 

خانه تقوی‌های گرگان

خانه ای قدیمی آجری با در و پنجه هایی بلند چوبی، ایوانی کوچک، حوضی داخل حیاط میان باغچه

این خانه از بناهای تاریخی و زیبای باقی مانده از دوران قاجار به حساب می‌آید. بر اساس اسناد، گفته‌های مورخان و ریش سفیدان گرگان ساخت آن منسوب به «حاج میرزا محمدتقی تقوی» است.

 

دیگر جاذبه‌های تاریخی گرگان

در ادامه دیگر جاذبه‌های تاریخی گرگان به صورت فهرست‌وار معرفی شده است.

ورودی دالان شکل به حیاط یک خانه قدیمی که وسط آن حوض پر از آب است

  • مدرسه عمادیه: این مدرسه یکی بناهای تاریخی و قدیمی‌ترین مدرسه گرگان است که در سال 952 هجری قمری در دوره شاه سلیمان صفوی ساخته شد.
  • کاروانسرای دیمه لو: این کاروانسرا به ثبت ملی رسیده و قدمت آن مربوط به دوره صفویه است.
  • تپه باستانی تورنگ تپه: این تپه باستانی در روستایی با همین نام قرار دارد.
  • آب انبار روشن آباد گرگان: این آب انبار در کنار امامزاده روشن آباد گرگان قرار گرفته و قدمتی 400 ساله دارد.
  • درب نو: درب نو یکی از محله‌های قدیمی گرگان است که در بخش غربی از بافت تاریخی و در مرکز محله تکایای مختلفی قرار دارد.
  • مسجد جامع گرگان: این مسجد از بناهای تاریخی گرگان محسوب می‌شود. مسجد از دوره سلجوقیان به یادگار مانده و در کنار بازار نعلبندان قرار دارد.بازار روزی با فروشندگان مختلف مواد غذایی و مردم در حال خرید کردن
  • بازار نعلبندان: این بازار قدیمی قلب تپنده گرگان و در مرکز آن قرار دارد. در این بازار انواع سبزی‌ها، ماهی‌ها و صنایع‌دستی گرگان به فروش می‌رسد

جاذبه‌های مذهبی-زیارتی گرگان

ساختمان یک امام ازده باگنبدی نقره ای رنگ و دو گل دسته طلایی

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری گرگان، زیارتگاه‌های آن هستند. معمولاً مسافران در مسیر سفر خود به مازندران و گیلان، زمانی را به زیارت و استراحت در این اماکن اختصاص می‌دهند. از جاذبه‌های زیارتی گرگان می‌توان موارد زیر را معرفی کرد:

  • امامزاده طیب: این امامزاده در 20 کیلومتری گرگان و در روستای قرن‌آباد قرار دارد. این آرامگاه به دلیل قرار گرفتن در بین جنگل‌های سرسبز نسبت به دیگر امامزاده‌ها متمایز شده و سالانه میزبان زائران زیادی است.
  • امامزاده نه‌تن
  • امامزاده عبدالله
  • حرم مطهر سید ابراهیم
  • امامزاده بی‌بی حور
  • امامزاده نور

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی گرگان را مطالعه کنید.

معرفی غذاهای محلی گرگان

یک ظرف نخود پلو، یک ظرف کوچک سالاد و ماست در ظروف آبی رنگگرگان غذاهای خوشمزه بی‌شماری دارد. برخی از گردشگران این شهر را بعد از استان گیلان، مهد غذاها و خوراکی‌های شمال کشور می‌دانند. غذاهای محلی گرگان تنوع بالای دارد. یکی از اولویت‌های مسافران و مخصوصاً شکموها برای سفر به این شهر غذاهای آن هستند که شامل موارد زیر هستند:

  • چکدرمه
  • باسترمه
  • بورک یا بوروک
  • خورشت ساک
  • کپور کله
  • کئی ترشک
  • ماش پشتی خارش
  • ماش پلو
  • نخود پلو
  • مرغانه ته چین
  • دو آش
  • اسپه آش
  • بولامه
  • ترشی آش
  • هلی آش
  • آش خمیر

همچنین نان‌های محلی و خوشمزه‌ای گرگان نیز بین گردشگران شهرت بسیاری دارد. از مهم‌ترین نان‌های گرگان می‌توان به دراز نون، بنجی نون، کلوایی، بیشمه، اکمک و قاوور تماچلی چوروک نام برد.

معرفی رستوران‌های گرگان

گرگان به دلیل گردشگرپذیر بودن، رستوران‌های بسیاری با غذاهای باکیفیت و خوشمزه‌ دارد. این رستوران‌ها در ایام مختلف سال پذیرای مسافران زیادی با ذائقه‌های مختلف، از نقاط مختلف کشور هستند. از مهم‌ترین رستوران‌های گرگان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رستوران عمارت

میز سلف یک رستوران که روی آن دیس های پر از گوچه، خیار، کاهو و ... وجود دارد.

رستوران عمارت، یکی از بهترین رستوران‌های گرگان است. این رستوران علاوه بر طراحی و ظاهر زیبایی که دارد، غذاهای خوشمزه‌ و باکیفیت بالایی نیز به مشتریان ارائه می‌کند. رستوران عمارت به سبک مراکشی طراحی شده و علاوه بر غذاهای سنتی و دریایی، انواع کباب‌ها را نیز سرو می‌کند.

اکبر جوجه گرگان

مرغ درسته ای سرخ شده به همراه دور چین جعفری، زیتون سیاه، سیر ترشی و ترشی کلم

یکی از محبوب‌ترین غذاهای شمال ایران، اکبر جوجه است. شعبه اصلی اکبر جوجه در گلوگاه قرار دارد اما؛ این رستوران در بسیاری از شهرهای شمالی شعبه‌های مختلف دارد. یکی از شعبه‌های مهم اکبرجوجه در گرگان است که می‌توانید طعم این غذای لذیذ را در سفرتان تجربه کنید.

فست فود چین دکا

اگر اهل غذاهای فست‌فود هستید، این رستوران مناسب شماست. فست‌فود چین دکا، یکی از قدیمی‌ترین فست‌فودهای گرگان به حساب می‌آید. سیب‌زمینی، چیزبرگر و سوپ‌های این رستورانبسیار مشهور هستند.

مجموعه رستوران‌های بهشت هیرکان

در این مجموعه انواع چایخانه‌ها، رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها وجود دارند. گردشگران به راحتی‌ می‌توانند هر غذایی که تمایل دارند در این رستوران امتحان کنند. همچین انواع نوشیدنی‌های گرم و خنک را می‌توانید در این مجموعه رستوران‌ها سفارش دهید.

معرفی مراکز خرید گرگان

بازار محلی و غرفه هایی که سبزی و میوه های تازه می فروشند

خرید در شمال یکی از مهم‌ترین تفریح‌های گردشگران به حساب می‌آید. بازارهای محلی شهرهای شمالی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند. زنان و مردانی از روستاهای اطراف، محصولات خود را برای فروش به این بازارهای می‌آورند و اغلب قیمت‌ها بسیار پایین و کیفیت محصولات بالاست. رنگ‌ها، میوه‌های ارگانیک، سبزی‌های محلی، ترشی‌ و مرباهای محلی و زنان و مردان با لباس‌ها از مهم‌ترین جاذبه‌های این بازارها محسوب می‌شود. بازار نعلبندان یکی از این بازارهای محلی است که گردشگران بسیاری به این بازار می‌روند. البته گرگان علاوه بر بازارهای محلی، مراکز خرید مدرن نیز دارد.

مرکز خرید زرتشت

مرکز خرید زرتشت

این مرکز خرید یکی از پرطرفدارترین و بزرگ‌ترین پاساژهای گرگان است. مرکز خرید زرتشت 150 واحد تجاری دارد که در شش طبقه فعالیت می‌کنند و برندهای مختلف پوشاک، لوازم‌آرایشی و غیره را به مشتریان عرضه می‌کنند.

مرکز خرید کاپری

مرکز خرید کاپری، یکی دیگر از پاساژهای بزرگ گرگان که هشت طبقه دارد. در طبقه اول این مرکز خرید، پارکینگ و کافی‌شاپ برای مراجعه‌کنندگان به این مرکز خرید فراهم است.

معرفی سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی گرگان

4 عدد نان خرمایی که روی آن ها برشته و طلایی شده

سوغاتی‌های گرگان به مانند دیدنی‌های این شهر بسیار متنوع هستند و در هر بازار و مرکز خرید می‌توان آن‌ها را یافت. برخی از سوغاتی‌های گرگان در شهرهای دیگر استان گلستان نیز پیدا می‌شود. در ادامه مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر را معرفی کرده‌ایم.

  • نان خرمایی: یکی از شیرینی‌های خوشمزه استان گلستان و مخصوصاً گرگان که در عیدها و جشن‌ها طبخ می‌شود. برای تهیه این شیرینی از خرما‌، هل و گردو استفاده می‌کنند.
  • شیرینی سر غربالی: این شیرینی در مهمانی‌ها و دورهمی‌های مردم گرگان جایگاه مهمی دارد و در تهیه آن از خمیرمایه، پودر قند، پودر هل، ماست، وانیل، تخم‌مرغ و غیره استفاده می‌شود.
  • نان پادرازی: این شیرینی خوشمزه دو نوع خشک و روغنی دارد که نوع خشک آن بیشتر در عزاداری‌ها و نوع روغنی آن بیشتر برای سوغاتی است.
  • حلوا جز یا حلوا گردویی: حلوای گردویی یکی پرطرفدارترین حلواهای استان گلستان است که در تهیه آن از برنج نیم دانه و گردوی آسیاب شده استفاده می‌شود.
  • حلوای اُماج: شبیه این حلوا در هیچ یک از دیگر شهرهای ایران پیدا نمی‌شود. مواد تشکیل‌دهنده آن آرد، عسل، روغن، زعفران و هل هستند.
  • پشت زیک: این شیرینی تقریباً شبیه به سوهان کنجدی است.
  • خاویار: خاویار یکی از مغذی‌ترین و گران‌ترین  ماده غذایی در سراسر جهان است که بهترین گونه آن در ایران پرورش می‌یابد.
  • نان زنجبیلی: برای تهیه این نان خوشمزه از آرد، زنجبیل، کره محلی و شکر استفاده می‌شود که معمولاً به شکل لوزی است.

صنایع‌دستی گرگان

تعدادی روسری گل دار یا طرح های سنتی

در استان گلستان صنایع دستی‌های یکسانی در تمام شهرهاش وجود دارد. قالی ترکمن که توسط ترکمن‌های این استان بافته می‌شود، در گرگان نیز یافت می‌شود. در کنار آن روسری‌های ترکمن نیز در گرگان توسط مردم ترکمن عرضه می‌گردد. این روسری‌ها معمولا از ابریشم تهیه می‌شود. از دیگر صنایع دستی گرگان می‌توان به زیورآلات، گلیم و ابریشم اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات گرگان را مطالعه کنید.

 اقامت در گرگان

آب‌وهوای خوب، جاذبه‌های دیدنی بی‌شمار، طبیعت زیبا و سرسبز، غذاهای خوشمزه و غیره، همه و همه از گرگان یک شهر گردشگری ساخته که در تمام ایام سال مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. گردشگران در گرگان هم می‌توانند تفریح کنند و هم جلای تازه‌ای به روح و روان خود دهند. اجاره روزانه خانه و ویلا در گرگان سختی نیست و به راحتی می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌ها و سوئیت‌های گرگان بروید. برای اجاره این اقامتگاه‌ها از سایت‌های رزرو آنلاین مانند اتاقک استفاده کنید. با رزرو اقامتگاه در اتاقک می‌توانید قبل از سفر، اقامتگاه خود را مشخص کنید و نگرانی در سفر نداشته باشید.

سؤالات متداول درباره گرگان

گرگان کجاست؟

گرگان یکی از شهرهای خطه شمال شرق ایران و مرکز استان گلستان است. این شهر از سمت شمال با آق‌قلا و ترکمن، از سمت جنوب با سمنان، از غرب با مازندران و از سمت شرق با خراسان رضوی همسایه است.

بهترین زمان سفر به گرگان کی است؟

بهار و پاییز

معروف‌ترین جاهای دیدنی گرگان کدام‌اند؟

پارک جنگلی ناهار خوران، پارک جنگلی النگدره، منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما، روستا و آبشار زیارت، آبشار باران کوه

معروف‌ترین رستوران‌های گرگان کدام‌اند؟

رستوران عمارت، اکبر جوجه گرگان، فست فود چین دکا، مجموعه رستوران‌های بهشت هیرکان

چطور به گرگان برویم؟

– از مشهد، زاهدان، زابل، چابهار، بندرعباس، قشم، کی، عسلویه، تهران به سمت گرگان مسیر پروازی وجود دارد.

– با استفاده از قطار نیز از شهرهای ساری و تهران می‌توانید به ایستگاه قطار گرگان بروید.

-اتوبوس‌های تهران به مقصد گرگان از پایانه‌ شرق در تهرانپارس یا پایانه‌ بیهقی واقع در میدان آرژانتین حرکت می‌کنند.

-با ماشین شخصی نیز دو مسیر پیش روی شما است، جاده‌ هراز و جاده‌ فیروزکوه.

4.5/5 - (95 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *