سفرگردی با اتاقک

هشتگرد کجاست؟ شهری با قدمت ۲۲۰۰ سال!

پاسخ کوتاه به سوالات شما درباره هشتگرد

هشتگرد کجاست؟

هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ و در ۳۰ کیلومتری کرج در آزادراه کرج-قزوین قرار دارد.

ایستگاه مترو هشتگرد کجاست؟

ایستگاه مترو هشتگرد که قطار آن انشعابی از خط ۵ مترو تهران-کرج است در نزدیکی میدان فراجا شهر جدید هشتگرد قرار دارد.

بهترین فاز شهر جدید هشتگرد کجاست؟

فاز ۱ و ۲ از جمله بهترین مناطق شهر جدید هشتگرد هستند.

جشنواره گلابگیری هشتگرد کجاست؟

جشنواره گلابگیری هشتگرد در مجموعه‌‌ای بزرگ و چندهکتاری در جاده قاسم‌آباد بزرگ بعد از زیرگذر برگزار می‌شود.

فاصله هشتگرد تا تهران چقدر است؟

فاصله هشتگرد تا تهران حدود ۷۰ کیلومتر است.

جمعیت شهر جدید هشتگرد چند نفر است؟

در آخرین سرشماری، جمعیت شهر جدید هشتگرد بیشتر از ۴۲ هزار نفر بوده است.

 

شهر هشتگرد کجاست که خیلی از مردم می‌خواهند سفری یک‌روزه به آن داشته باشند یا برای خرید خانه سراغ املاک آن‌جا را می‌گیرند؟

هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ از استان البرز است که آب‌وهوای معتدل و مطبوعی حتی در بهار و تابستان دارد. این شهر در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری از کرج قرار گرفته و برای خودش شهر جدید هم دارد که به آن شهر مهستان می‌گویند.

باتوجه‌به اینکه فاصله میان شهرهایی مانند تهران، کرج و قزوین هر روز از جمعیت بیشتری پُر می‌شود، هشتگرد تبدیل شده به جایی که خیلی از مردم کسب‌وکار خودشان را راه‌انداخته‌اند یا تا کرج برای کار می‌روند و یا اقامتگاه‌های هشتگرد را برای سفری چندروزه اجاره می‌کنند.

به‌همین‌دلیل در این مقاله از مجله اتاقک به بررسی هشتگرد و شهر جدیدش پرداخته و به شما می‌گویم بهترین منطقه هشتگرد کجاست.

هشتگرد کجاست؟

هشتگرد یکی از شهرهای استان البرز و مرکز شهرستان ساوجبلاغ است. این شهر در فاصله ۳۰ کیلومتری از غرب شهر کرج و ۷۰ کیلومتری غرب تهران قرار دارد.

شهر جدید هشتگرد هم در فاصله ۱ کیلومتری از این شهر، در زاویه شمال و شمال‌شرقی و در سال ۱۳۷۰ احداث شد. شهر جدید هشتگرد که در شمال آزادراه کرج-قزوین قرار گرفته از سال ۱۴۰۰ با نام شهر جدید مهستان شناخته می‌شود.

آدرس هشتگرد

استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش جنوبی آزادراه کرج-قزوین.

لوکیشن هشتگرد روی گوکل‌مپ

تاریخچه هشتگرد

تحقیقات باستان‌شناسی نشان‌داده که محل اولیه قرارگیری شهر هشتگرد، تپه باستانی «چال‌تپه» بوده که حالا در جنوب غربی شهر قرار دارد.

این تپه باستانی فقط ۱۳ متر است و از دل آن سفال‌هایی پیدا شده که قدمت آن‌ها به ۲۵۰ سال قبل از میلاد یعنی دوره اشکانی برمی‌گردد. پس می‌توان نتیجه گرفت که تاریخچه هشتگرد به حدود ۲۲۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

از قدیمی‌ترین سندهای مکتوبی که در آن به اسم «هشتجرد» اشاره شده، کتاب «النقض» است که ۹۰۰ سال قدمت داشته و آن را عبدالجلیل رازی قزوینی نوشته است. در این کتاب به افرادی مانند دهخدای فخرآور هشتجردی و پسر او یعنی جمال‌الدین عبدالصمد هشتجردی اشاره شده است.

جالب اینجاست که در کتاب‌های دیگری مثل «التدوین فی اخبار قزوین» و «الفهرست» هم اشاره‌ای به اسم هشتجرد شده است.

یکی دیگر از مواردی که تاریخچه هشتگرد را نشان می‌دهد، کتیبه‌های قدیمی است که از استان البرز و حومه کشف شده‌اند. یکی از این کتیبه‌ها به‌ خط کوفی است و روی درهای قدیمی آستان حضرت عبدالعظیم و برج طغرل دیده می‌شود. روی این کتیبه‌ها اسم‌های «جمال‌الدین عبدالصمد هشتجردی» و «عبدالوهاب هشتجردی» حک شده‌اند. این ۲ کتیبه درحال‌حاضر در موزه آستان حضرت عبدالعظیم و موزه هنر میشیگان آمریکا نگهداری می‌شوند.

افراد معروفی مثل علی‌اکبر دهخدا، میرجلال‌الدین حسینی ارموی، آیت‌الله شیخ عزیزالله عطاردی، دکتر رسول نجفیان و دکتر عبدالحسین زرین‌کوب متفق‌القول گفته‌اند که روستای هشتجرد که در اسناد قدیمی به آن اشاره شده در واقع همان شهر هشتگرد فعلی خودمان و مرکز شهرستان ساوجبلاغ است.

در گذشته‌های دور، روایتی بوده که هشتگرد را «هشت‌کُرد» معرفی می‌کرد. هشت‌کُرد به‌معنای ۸ خانواده کُرد است که به این منطقه کوچ کرده بودند. البته تاریخ دقیق کوچ این خانواده‌ها به هشتگرد مشخص نیست؛ اما تاریخ روی بعضی از سنگ‌قبرهای باستانی نشان می‌دهد که مرگ آن‌ها به حدود ۳۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

سالیان‌سال بعد از کوچ خانواده‌های کُرد، خانواده‌هایی از استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، زنجان و کردستان هم به هشتگرد کوچ کردند. حالا اقوام مختلفی در این شهر ساکن هستند که همه جزو قدیمی‌ها محسوب می‌شوند.

حدود سال ۱۳۲۰ و در دوران پهلوی بود که آقای گورگیان، زمین‌های هشتگرد را به قیمت ۹۰ هزار تومان خرید. ملک خریداری شده شامل ۶ پارچه آبادی بود که در همان سال اول، عواید زمین‌ها از بین رفت و این شخص ارمنی مجبور شد زمین‌ها را کم‌کم به خرده‌مالک‌ها بفروشد. بیشتر این خرده‌مالک‌ها هم از مهاجران کرمانشاه بودند. شاید برای همین باشد که بیشتر مالکان هشتگرد، کُرد هستند.

نام هشتگرد

در گذشته‌های دور، هشتگرد امروزی با اسم‌های دیگری شناخته می‌شد که شامل «اشک کرد»، «هشت گرت»، «هشتجرد» و «هشت کرد» بود. یکی از استادان دانشگاه تهران که عضو هیئت‌امنای بنیاد ایران‌شناسی است، گفته که هشتگرد در واقع «اشک کرد» به‌مفهوم «محلی بنا‌ شده توسط اشکانیان» بوده که به مرور زمان و برای تلفظ راحت‌تر به هشتجرد و در نهایت به هشتگرد تغییر پیدا کرده است.

پسوند «گرت» در هشت‌گرت هم به‌معنای «آبادی» و «دژ» است. بنابراین می‌توان گفت که هشت‌گرت در واقع به ۸ پارچه آبادی یا ۸ دژ اشاره دارد.

بعضی دیگر از روایت‌ها می‌گویند که وقتی مهاجرانی از کرمانشاه به این منطقه کوچ کردند، حدود ۸ خانواده بودند که باعث آبادی منطقه شدند. به‌همین‌دلیل اینجا به «هشت کُرد» معروف شد.

هشتگرد قدیم

هشتگرد قدیم، مرکز شهرستان ساوجبلاغ و در جنوب آزادراه کرج-قزوین قدمتی حدود ۲۲۰۰ سال دارد. همان‌طور که در بخش تاریخچه گفتیم، ساکنان این شهر بیشتر خانواده‌های کرمانشاهی، کردستانی، تبریزی و زنجانی هستند که در گذشته‌های دور به این شهر کوچ کرده‌اند. مردم این شهر به لهجه کرجی صحبت می‌کنند و خودشان را بخشی از استان کرج می‌دانند.

هشتگرد قدیم

شهر جدید هشتگرد

شهر جدید هشتگرد درست بالای آزادراه کرج-قزوین و در ضلع شمال شرقی شهر قدیم هشتگرد قرار گرفته است. علت احداث شهر جدید، پاسخگویی به نیاز ساکنان شهر قدیم به خانه‌هایی مدرن و نوساز بود. حالا شهر جدید هشتگرد یا همان شهر مهستان آنقدر رشد کرده که خودش چند قدم از شهر قدیم جلوتر زده است.

شهر جدید هشتگرد

دیدنی‌های هشتگرد

شاید هشتگرد مثل بقیه شهرها جاهای دیدنی زیادی نداشته باشد؛ اما همان چند جاذبه گردشگری هم جذاب و دیدنی هستند.

غار هیو

غار آهکی هیو یکی از جاذبه‌های گردشگری هشتگرد است که در روستای هیو قرار گرفته و مردم محلی به آن «غار واسوار» هم می‌گویند. قدمت این غار به دوران پارینه‌سنگی و قدمت بعضی از سنگ‌های آهکی آن هم به حدود ۲۶۵ میلیون سال قبل برمی‌گردد.

ورودی غار، شیب خیلی تندی دارد؛ پس شاید به‌همین‌راحتی‌ها نتوانید وارد شوید. برای رسیدن به کف غار، باید حدود ۲.۵ متر را بپرید و چون امکاناتی برای برگشت وجود ندارد پس بهتر است با تجهیزات غارنوردی سفر کنید.

بعضی از چکنده‌ها و چکیده‌های غار ارتفاعی بیشتر از ۷ متر دارند و صحنه‌ای رویایی خلق کرده‌اند. متاسفانه بعضی از قندیل‌ها توسط بازدیدکننده‌های قبلی آسیب دیده بنابراین غیر از هنر دست طبیعت، خطرات ورود انسان‌های ناآگاه به مکانی طبیعی را هم ناگزیر می‌بینید.

غار هیو هشتگرد

آدرس غار هیو

۱۵ کیلومتری شمال‌غربی شهر جدید هشتگرد، شمال‌غربی روستای هیو

روستای خور

روستای خور، محلی خوش‌آب‌وهوا و سرسبز با دشتی از شقایق در ناحیه سردسیر کوهستان‌های شمال‌غربی شهر جدید هشتگرد است. این روستا از سمت شمال به طالقان، از شرق به روستای سفیدارک و فشند، از غرب به روستای عرب‌آباد و شهرک هیو و از جنوب هم به آزادراه کرج-قزوین و شهر هشتگرد می‌رسد.

مردم روستای خور، کشاورز و دامدار هستند و شیر گاوهای خود را به دامداری‌های اطراف می‌فروشند. در نزدیکی روستا، دشتی سرسبز هست که دیدی ابدی به کوهستان‌های سربه‌فلک‌کشیده دارد و اگر گذرتان در اردیبهشت به این اطراف افتاده باشد، رقص شقایق‌ها را در باد می‌بینید.

در ناحیه معروف «چنارتپه» روستای خور، درخت چناری هست که حدود ۸۰۰ سال است اینجا زندگی می‌کند. این چنار که در نزدیکی حیاط مسجد جامع خور ریشه در زمین دوانده، سندی زنده و سبز از تاریخ روستای خور است.

قلعه خور و گورستان تاریخی روستا که سنگ‌قبرهای آن خبر از قدمتی ۶۰۰ تا ۷۰۰ ساله می‌دهند، از دیگر دیدنی‌های روستای خور هستند.

روستای خور هشتگرد

آدرس روستای خور

۱۰ کیلومتری شمال‌غربی شهر جدید هشتگرد، شهرک خور.

روستای فشند

فشند که بعضی‌ها به آن روستای «پشند» هم می‌گویند روستای به مساحت ۹۶۰۰ هکتار و از بزرگ‌ترین روستاهای ایران است. این روستا در دامنه رشته‌کوه البرز قرار گرفته و برای همین آب‌وهوایی کوهستانی و خنک حتی در تابستان دارد.

جالب اینجاست که سیب‌زمینی اولین‌بار در این روستا کشت شده است. سرجان‌ملکم، افسر اسکاتلندی که در زمان فتحعلی‌شاه قاجار وارد ایران شده بود، سیب‌زمینی را در این روستا کاشت. حتما بارها اسم «سیب‌زمینی پشندی» را شنیده‌اید.

اهالی روستای فشند بیشتر کشاورز و دامدار هستند و غیر از سیب‌زمینی، گندم و جو هم می‌کارند. یکی از دست‌پرورده‌های دامدارهای روستای فشند، «قوچ پشندی» است که تقریبا بیشتر مردم آن را می‌شناسند.

یکی از افتخارات این روستا، راه‌اندازی اولین مدرسه نوین ایران در فشند بوده است. اینجا پُر از آبشار و دشت و رودخانه‌هایی است که دیدن آن‌ها حال‌ دلتان را خوب می‌کند.

روستای فشند هستگرد

آدرس روستای فشند

۸ کیلومتری شمال شهر جدید هشتگرد.

کاروانسرای ینگی امام

در جنوب‌شرقی شهر جدید هشتگرد، کاروان‌سرایی هست که هنوز هم روی پاهای خودش ایستاده و ابهت سال‌های گذشته را دارد. این کاروان‌سرا درواقع ترکیبی از باغ و کاروان‌سرا بوده و سبک معماری آن به دوره صفویه برمی‌گردد.

شاید علت اصلی اینکه کاروان‌سرا با این همه شلاق باد و باران در این محوطه باز و بدون نگهداری، سالم مانده، شیوه مستحکم معماری و ساخت با آجر باشد. این کاروان‌سرا که ورودی، ایوان، حجره، صحن، اصطبل و خیلی بخش‌های سالم دیگری دارد در دوره قاجار مرمت و بازسازی شده و به مهمان‌خانه تغییر کاربردی داده بود. متاسفانه مهمان‌خانه داستان ما در سال ۱۳۱۶ دچار آتش‌سوزی شد و از سال ۱۳۲۸ به‌بعد هم به دست فراموشی سپرده شد.

کاروانسرای ینگی امام

آدرس کاروان‌سرای ینگی امام

۳ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر جدید هشتگرد، روستای ینگی امام.

آرامگاه امامزاده هادی و علی النقی (امامزاده ینگی امام)

نزدیک کاروان‌سرای ینگی امام و تپه تاریخی، ساختمانی قدیمی هست که بقعه متبرکه امام‌زاده‌ هادی و علی‌النقی ینگی امام است. بنای امام‌زاده ایوانی رو به شمال و بقعه‌ای در بخش جنوبی و پشت ایوان دارد و ساختمانش آجری است. ایوان را کاشی‌کاری کرده‌اند، آن هم از سبک جذاب کاشی‌کاری‌های هفت‌رنگ قجری.

بنای امام‌زاده را در دوره قاجار دوباره مرمت کردند و قسمت‌هایی هم به آن اضافه شد. در سال ۱۳۲۶ بود که کاشی‌های رنگارنگ پا به بنای امام‌زاده گذاشتند و روحی تازه به آن بخشیدند. آخرین مرمت امام‌زاده هم که در سال ۱۳۷۹ توسط میراث فرهنگی کرج انجام شد.

آدرس آرامگاه امام‌زاده هادی و علی‌النقی

۳ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر جدید هشتگرد، روستای ینگی امام

آستان امامزاده جعفر هشتگرد

در محوطه گورستان امام‌زاده جعفر هشتگرد، بقعه متبرکه‌ای هست که آستان مقدس یکی از نوادگان امام موسی کاظم است. در این محوطه باستانی، گورهایی به شکل خمره از دوره اشکانی به‌جای مانده که دهانه آن‌ها حدود ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متر است و رنگشان هم نخودی است. البته تعدادی قبر از دوره اسلامی هم دیده می‌شود. متاسفانه به‌دلیل عدم رسیدگی به‌موقع، خیلی از سنگ‌قبرها آسیب دیده و از بین رفته‌اند.

بقعه امام‌زاده به سبک معماری دوره صفوی ساخته شده و به ۴ قسمت تقسیم می‌شود که قدیمی‌ترین بخش آن، حرم است. گنبد امام‌زاده از بیرون مخروطی‌شکل است اما وقتی از داخل امام‌زاده به بالای سر خود نگاه می‌کنید، گنبدی هشت‌ضلعی می‌بینید.

آدرس آستان امام‌زاده جعفر هشتگرد

شهر جدید هشتگرد، انتهای خیابان ابراهیم بیگی.

هشتگرد مال کجاست؟

هشتگرد مرکز شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان البرز است که در میانه آزادراه کرج-قزوین قرار گرفته است.

سینمای هشتگرد کجاست؟

شهرک سینمایی هشتگرد در بخش شمال شهر جدید و در نزدیکی روستا‌های فشند و اردهه در حال احداث است.

موقعیت جغرافیایی هشتگرد کرج

شهر هشتگرد منطقه‌ای خوش‌ آب‌وهوا و کوهستانی در ۳۰ کیلومتری کرج است که به‌دلیل نزدیکی به کرج مورد توجه قرار گرفته و حدود ۷۰ کیلومتر هم با تهران فاصله دارد. این شهر از شمال با طالقان، از غرب با زیاران و آبیک، از شرق با کمال‌شهر کرج و از جنوب با اشتهارد همسایگی دوری دارد.

موقعیت جغرافیایی شهر جدید هشتگرد

شهر جدید هشتگرد که حالا به آن شهر مهستان می‌گویند در شمال شرقی شهر قدیم هشتگرد و درست بالای آزادراه کرج-قزوین قرار گرفته است.

مسیر های دسترسی به هشتگرد کرج

برای دسترسی به شهر قدیم و جدید هشتگرد چند روش وجود دارد.

ایستگاه مترو هشتگرد (انشعاب خط کرج)

در امتداد خط ۵ مترو (صادقیه-گلشهر)، انشعابی راه‌اندازی شده که به شهر جدید هشتگرد می‌رسد. این خط مترو تنها دارای ۳ ایستگاه بوده و از گلشهر کرج شروع می‌شود. برای رسیدن به هشتگرد با این مترو برون‌شهری حدود ۴۰ دقیقه در راه هستید. برای مشاهده نقشه کامل مترو می‌توانید مقاله «مترو تهران» را مطالعه کنید.

قطار حومه

یکی از روش‌های قدیمی برای رسیدن به هشتگرد، استفاده از قطار حومه «تهران-هشتگرد-قزوین» است. این قطار بین‌شهری در مسیر خود در ایستگاه‌های زیر توقف خواهد داشت که یکی از آن‌ها هشتگرد است.

  • تهران؛
  • شهر قدس؛
  • کرج؛
  • هشتگرد؛
  • آبیک؛
  • قزوین.

از تهران تا هشتگرد با قطار حومه حدود ۹۰ دقیقه در راه هستید.

خودروی شخصی

اگر خودروی شخصی دارید، آزادراه کرج-قزوین بهترین مسیر برای دسترسی به هشتگرد است. از کرج تا هشتگرد ۳۹.۳ کیلومتر است و حدود ۳۵ دقیقه در راه هستید. از فلکه دوم صادقیه تهران تا هشتگرد هم حدود ۷۲.۶ کیلومتر است و حدود ۵۳ دقیقه در راه هستید.

تاکسی

از مسیرهای اصلی و نقاط مهم شهر مانند کرج، تاکسی برای هشتگرد دارند. البته می‌توانید از تاکسی‌های آنلاین هم استفاده کنید.

وضعیت آب و هوای هشتگرد

هشتگرد در دامنه جنوبی رشته‌ کوه‌های البرز قرار گرفته و به‌همین‌دلیل هم آب‌وهوایی معتدل و کوهستانی دارد. پس باید انتظار زمستان‌های سرد با سوز برف و تابستان‌های خنک را داشته باشید. فصل پاییز و زمستان موقع مناسبی برای بارش باران است و برف هم که از دی و بهمن از راه می‌رسد. اما بهترین زمان سفر به هشتگرد، شاید اردیبهشت باشد، درست موقعی که همه‌جا سبز شده و هوا آنقدر مطبوع است که دلتان نمی‌خواهد به تهران برگردید.

باغ‌های وسیع و پُر از درخت هشتگرد باعث شده تا آلودگی‌ هوای این شهر کمی کمتر از کرج و تهران باشد. پس تقریبا به جایی خوش آب‌وهوا و تمیز سفر می‌کنید.

با اتاقک هشتگرد رو بگرد!

از سیر تا پیاز هشتگرد کجاست را برایتان گفتم تا اگر خواستید سفری چند روزه به روستاهای اطراف داشته باشید، بهترین جاهای دیدنی هشتگرد را انتخاب کنید. البته اینجا برای زندگی هم جای ایدئالی است چون امکانات فوق‌العاده‌ای دارد و تازه شهر جدید هشتگرد هم که خانه‌هایی نوساز دارد. این شهر قدمتی طولانی حدود ۲۲۰۰ سال دارد و کسی باورش نمی‌شود شهر مدرنی که حالا می‌بیند تا این اندازه ریشه در تاریخ داشته باشد.

۵/۵ - (۱ امتیاز)

فرحناز احمدزاده

گفتن داستان‌ها از زاویه‌ای دیگر، پیشۀ من است. داستان‌هایی که پنجره‌ای رنگی روبه‌روی چشمان شما باز می‌کنند تا در میان ازدحام دنیای بیرون، راه خود را پیدا کنید. می‌نویسم تا با اشتیاق دنبال آرزوها بروید، با آگاهی بخرید، آسان سفر کنید و زندگی را راحت‌تر بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا