شهرها

همه چیز درباره جزیره هرمز | رنگین کمان خلیج فارس

برای این‌که بدانیم هرمز کجاست، باید به سرزمینی رنگین و شگفت‌انگیز که روی آب‌های آرام خلیج‌فارس نمایان شده است، سفر کنیم. جایی که به خاک سرخش شناخته می‌شود ولی خاک‌هایی به رنگ نقره‌ای، طلایی، سبز و سفید نیز در آن وجود دارد که در کمتر جایی می‌توانید ببینید. جزیره‌ای زیبا با ساحلی آرامش‌بخش، مردمانی صمیمی، دریایی که سودای خروشان شدن در سر دارد و پرندگانی که دوستان دیرینه‌ی آن هستند؛ اما همه جذابیت سفر به جزیره هرمز در شگفتی‌های طبیعی آن خلاصه نمی‌شود، تاریخ غنی این سرزمین نیز پر از فراز و نشیب‌هایی بوده است که ردپای رخدادهای آن هنوز هم بر پیکره آن به چشم می‌خورد. قصد سفر به این جزیره بکر و اسرارآمیز را دارید؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی هرمز، رنگین‌کمان خلیج‌فارس بپردازیم.

هرمز کجاست؟

نقشه را باز می‌کنیم و مستقیم به جنوب ایران و خلیج‌فارس می‌رویم. جایی در نزدیکی بندرعباس، جزیره‌‌‌ای رنگی با خاکی زرافشان را پیدا خواهیم کرد که مقصدی بی‌نظیر برای سفر است. این جزیره رؤیایی و بکر در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد و در حوالی جزیره قشم و بندرعباس واقع شده است. از تهران تا فرودگاه بندرعباس یا قشم با هواپیما حدود دو ساعت طول می‌کشد و از آنجا با شناور یا اتوبوس دریایی می‌توانید به مقصد برسید. از اسکله حقانی بندرعباس تا جزیره هرمز نیز حدود ۴۰ دقیقه‌ و از اسکله ذاکری قشم تا جزیره هرمز نیم ساعت زمان لازم است. حال که متوجه شدیم جزیره هرمز کجاست و چگونه می‌شود به آنجا رفت، باید بدانیم که بهترین زمان برای سفر به این جزیره‌ی زیبا چه فصلی است. البته قبل از آن کمی درباره تاریخچه و فرهنگ این جزیره زیبا می‌خوانیم.

تاریخچه هرمز

شواهدی که از پراکندگی سنگی در جزیره هرمز به دست آمده است نشان می‌دهد که قدمت این جزیره به دوران پارینه‌سنگی و حدود 40 هزار سال پیش می‌رسد. جزیره هرمز در طول تاریخی به خاطر شرایط آب و هوایی و اقلیم خشکی که دارد، هیچ‌وقت نتوانست پایتخت ایران شود؛ اما این موضوع چیزی از ارزش‌های هرمز که مارکوپولو هم در سال 1290 میلادی از آن دیدن کرد، کم نمی‌کند. تلخ‌ترین نقطه در تاریخچه هرمز اشغال آن توسط پادشاه پرتغال، مانوئل یکم بود. جزیره هرمز از سال 1507 میلادی تا 1622 میلادی مستعمره کشور پرتغال بود. اگر دوست دارید بدانید چه کسی هرمز دوست‌داشتنی ما را از تصرف پرتغالی‌ها خارج کرد، پس تمام قسمت‌های مقاله را با دقت بخوانید.

فرهنگ و آداب‌ورسوم هرمز

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهرها و جزیره‌های جنوبی کشور به خاطر همسایگی با کشورهای عربی، رفت‌وآمد بازرگانان و … همیشه رنگ و بویی متفاوت با سایر شهرهای ایران دارد. تا جایی که حتی در زبان و گویش مردم جنوب و جزیره هرمز لغت‌هایی با ریشه پرتغالی، انگلیسی، هندی و عربی هم پیدا می‌شود. مردم جزیره هرمز به زبان فارسی و با گویش بندری و مینابی صحبت می‌کنند و بیشتر اهالی هرمز مسلمان و شیعه هستند.

اقتصاد هرمز

بررسی اقتصاد مردم خونگرم هرمز
پایه اصلی اقتصاد هرمز ماهیگیری و مشاغل حوزه گردشگری است. – عکاس: سایت ویرگول

پایه اصلی اقتصاد هرمز مثل سایر شهرهای ساحلی و جزیره‌ها، ماهیگیری است. با این حال در سال‌های اخیر و به خاطر رونق گردشگری در جزیره هرمز، خیلی از بومی‌های جزیره سراغ مشاغل مختلف حوزه گردشگری مثل فروش صنایع‌دستی، برگزاری تورهای بازدید از جاهای دیدنی، پخت غذاهای محلی و … رفتند.

آب‌ و‌ هوای هرمز

ساحل جزیره هرمز
جزیره هرمز از اواسط بهار تا اواسط پاییز گرم است و در بقیه روزهای سال آب‌وهوایی مطبوع دارد.

دورتادور هرمز را دریای نیلگون خلیج‌فارس فرا گرفته است و به همین خاطر تابستان‌هایی گرم و شرجی دارد؛ اما پاییز و زمستان هوا معتدل می‌شود و می‌توانید از خنکای باد در سواحل لذت ببرید. همچنین در ابتدای بهار می‌توانید از ته‌مانده هوای معتدل برای سفری دلپذیر استفاده کنید.

بهترین زمان سفر به جزیره هرمز

اگر اهل حمام آفتاب هستید، تابستان را برای سفر به جزیره هرمز انتخاب کنید؛ اما اگر تاب گرما و رطوبت زیاد را ندارید، دور سفر به هرمز در ماه‌های خرداد تا شهریور را خط بکشید. چراکه این جزیره در تابستان بسیار گرم می‌شود و دمای ۴۶ درجه سانتی‌گرادی در انتظارتان خواهد بود. اوایل بهار و پاییز بهترین زمان سفر به جزیره هرمز است. در این موقع از سال هوا معتدل می‌شود و جزیره جلوه‌ای بهشتی و آرام به خود می‌گیرد. البته فصل زمستان نیز زمان مناسبی برای سفر به هرمز است؛ اما شب‌های سرد دور از انتظار نخواهند بود.

 

جاهای دیدنی هرمز

در هر نقطه از خاک جزیره هرمز، گنجی از شگفتی‌های طبیعت نهفته شده است. از غارهای دریایی و سواحل بی‌نظیر آن گرفته تا دره رنگین‌کمان و جنگل حرا، همه و همه این جزیره را همانند یک تابلوی نقاشی زیبا و فاخر نشان می‌دهند. هنگام قدم زدن در این تابلوی نقاشی غرق صدای امواج و پرندگان خواهید شد و در آرامشی ژرف فرو خواهید رفت. گرچه که کلمات در وصف راز خلقت هنرمندانه‌ی هرمز ناتوان‌اند، اما در این مطلب سعی کردیم چند مورد از بکرترین دیدنی‌های آن را به زبانی ساده معرفی کنیم. با این حال، شنیدن کِی بُود مانند دیدن!

دره مجسمه‌ها

دره مجسمه‌های هرمز، یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی جزیره
صورت اژدها وهم‌انگیزترین مجسمه‌ی این دره عجیب و بی‌نظیر محسوب می‌شود!

از جاده اصلی شهر به سمت ماسه‌های نقره‌ای حرکت کنید و چشم‌هایتان را به روی زیبایی خلقت بگشایید. به پیاده‌روی در این دره‌ی زیبا ادامه دهید و مجسمه‌هایی را که به دست باد و آب به‌خوبی تراشیده شده‌اند تماشا کنید. یکی از آن‌ها شبیه یک گوسفند است و آن دیگری به خروس شباهت دارید؛ اما صورت اژدهایی که به دست طبیعت بر دیواره کوه نقش بسته است وهم‌انگیزترین مجسمه‌ی این دره عجیب و بی‌نظیر محسوب می‌شود!

قلعه پرتغالی‌ها

قلعه پرتغلی‌ها یکی دیگر از جاهای دیدنی هرمز
قلعه پرتغالی‌ها، یادگار دوران استعمار جزیره

در طول تاریخ جزیره هرمز خواهان زیادی داشته است. چراکه نزدیکی آن به تنگه هرمز موقعیتی ایدئال برای تجارت و بازرگانی دریایی را به وجود می‌آورد. این جزیره مدتی تحت سلطه پرتغالی‌ها بوده و یادگار دوران استعمار این روزها تبدیل به جاذبه‌‌ای تاریخی در هرمز شده است. قلعه پرتغالی‌ها در شمال شرقی جزیره و رو به دریای نیلگون خلیج‌فارس قرار دارد. بنایی که دارای ستون‌های مستحکمی است و یکی از قوی‌ترین دژ‌های به‌جامانده در کشور محسوب می‌شود. در قلب این قلعه کلیسایی حیرت‌انگیز با سقفی مرجانی و ستون‌هایی رنگی قرار دارد که تاریخ ناگوار ایران را روایت می‌کند. خوب است بدانید که شاه‌عباس صفوی، شخصی بود که توانست دست پرتغالی‌ها را از هرمز و بندرعباس کوتاه کند.

غار الهه نمک فیروزه‌ای

غار مراقبه در جزیره هرمز یکی از آرامش‌بخش‌ترین جاهای دیدنی هرمز
به گفته بومیان منطقه، این غار انرژی مثبت زیادی دارد.

غار الهه نمک فیروزه‌ای دالانی اسرارآمیز در دلِ جزیره هرمز است. این غار، با نام مراقبه نیز شناخته می‌شود و بسیاری از گردشگران برای آرامش و مدیتیشن از آن بازدید می‌کنند. جایی که دیواره‌های آن مزین به نمک‌هایی رنگین و درخشان است و طبیعت زیبای جزیره را در دالان‌های تودرتو به رخ جهانیان می‌کشد. به گفته بومیان منطقه، این غار انرژی مثبت زیادی دارد و یکی از بهترین جاهای دیدنی هرمز به حساب می‌آید.

موزه دکتر احمد نادعلیان

موزه دکتر نادعلیان با نقاشی‌های بی‌نظیرش
موزه دکتر نادعلیان، یکی از قشنگ‌ترین جاهای دیدنی هرمز است.

در موزه دکتر احمد نادعلیان، آثار محیطی و الهام‌بخش این هنرمند شناخته‌شده کشور در کنار آثاری از هنرمندان بومی به نمایش درآمده‌اند. دست‌سازه‌های دکتر نادعلیان با ایده‌هایی خلاقانه و سازگاربامحیط‌زیست طراحی شده‌اند و برخی از آن‌ها با هنر زنان محلی تلفیق شده و آثاری بی‌همتا را شکل داده‌اند. از طرفی در این موزه می‌توانید استخوان‌های موجودات دریایی را نیز تماشا کنید و در بخش دیگر آن نقاشی با خاک‌های رنگین جزیره هرمز را یاد بگیرید!

فرش خاکی قرمز

فرش رنگی در هرمز، زیبا و دیدنی
فرش خاکی قرمز یکی از خاص‌ترین جاهای دیدنی هرمز است که بر بستر ساحل پهن شده تا قدمت و تاریخ این سرزمین را یادآور شود.

مگر می‌شود به جزیره هرمز سفر کنیم و فرش عظیمی را که با خاک‌های رنگی منطقه به دست هنرمندان بومی ساخته شده است، نبینیم؟ فرش خاکی قرمز بر بستر ساحل پهن شده تا قدمت و تاریخ این سرزمین را یادآور شود. در نقش و نگار این فرش، از طرحِ سازهای محلی الهام گرفته شده و رنگ‌های آن شبیه به لباس‌های محلی بومیان منطقه است. این جاذبه تماشایی یکی دیگر از جذاب‌ترین جاهای دیدنی جزیره هرمز محسوب می‌شود.

غارهای دریایی

غارهای دریایی هرمز
غارهای دریایی هرمز در جنوب و جنوب غربی جزیره قرار دارند.

شگفتی‌های طبیعت دست از سر این جزیره برنمی‌دارند! غارهای دریایی جاذبه‌ای شگرف و طبیعی هستند که به شکل حفره‌هایی کوچک و بزرگ در خطوط ساحلی قد برافراشته‌اند. این غارهای دریایی در هنگام مد دریا در آب‌ فرو می‌روند و هنگام جزر، سر از آب درمیاورند تا سوژه‌ای بی‌نظیر برای عکاسی شوند. برای اینکه بدانید غارهای دریایی هرمز کجاست، باید به سمت جنوب و جنوب غربی جزیره بروید.

دره رنگین کمان

زیبایی‌های کم‌نظیر دره رنگین کمان هرمز
در سفر به هرمز، مدهوش سِحر و زیبایی‌ِ دره رنگین کمان می‌شوید.

رنگی‌ترین منطقه جزیره هرمز، دره رنگین کمان است. مناظر زیبایی از خاک و کوه‌هایی به رنگ‌های سبز، قرمز، سفید، طلایی و… که همانند یک پالت نقاشی جلوه‌گری می‌کنند. با بازدید از این دره، به جایی جادویی و رؤیایی پا می‌گذارید. پس آرام‌آرام به میانه دره بروید و دو دست رو به آسمان را تماشا کنید. این سنگ تماشایی که فرسایش باد و آب، آن را مانند یک فرد درآورده که دستانش رو به آسمان است، سِحر و زیبایی‌ِ دره را چند برابر می‌کند. در هنگام بارش باران، آب‌ از روی این دو دست رو به آسمان به چاهی در زیر تخته‌سنگ جاری می‌شود و تا مدت‌ها در آن محفوظ می‌ماند.

جنگل حرا

جنگل حرا هرمز و طبیعت خاص و مدهوش‌کننده‌اش
جنگل حرا هرمز در شمال شرقی جزیره قرار دارد.

خودتان را برای روبه‌رو شدن با شگفتی دیگری از جزیره هرمز آماده کنید. جنگل‌ حرا، جایی که زندگی مسالمت‌آمیزی با آب شور دریا دارد و زیستگاه پرندگان، آبزیان و دوزیستان منطقه است. گیاهان این جنگل نیز مثل خود جزیره، منحصربه‌فرد هستند. درختان جنگل حرا، آب شور دریا را جذب کرده و سپس با دفع نمک آن، آب شیرین و گوارایی را در تنه خود می‌کنند! درختچه‌های حرا را مانگرو نیز می‌نامند. برای اینکه بدانید جنگل حرای هرمز کجاست، به سمت شمال شرقی جزیره حرکت کنید.

سواحل جزیره

شگفتی‌های هرمز با بازدید از سواحل جزیره تکمیل می‌شود.
ساحل سرخ و ساحل شن‌های نقر‌ه‌ای، دو تا از معروف‌ترین سواحل هرمز هستند.

سواحل جذاب این منطقه از دیگر جاهای دیدنی جزیره هرمز هستند که پیشنهاد می‌کنیم برای گردش در این سواحل و تماشای غروب آفتاب، اول‌ازهمه به دیدن ساحل شن‌های نقره‌ای بروید. هنگام قدم زدن در این ساحل، شن‌ها همانند الماس و کریستال‌ زیر پایتان نمایان می‌شوند و درخشش آن‌ها جلوه‌ای دیگر از طبیعت منطقه را به شما نشان می‌دهد. پس‌ازآن به ساحل سرخ سر بزنید و پیوند دریای فیروزه‌ای با خاک سرخ جزیره را به تماشا بنشینید. سپس رهسپار یکی دیگر از زیباترین سواحل جزیره به نام سنگ مرغان شوید. این ساحل دارای سنگی بزرگ و برآمده از دریاست که محل زندگی مرغان دریایی محسوب می‌شود. از دیگر سواحل زیبا و خارق‌العاده‌‌ی لاک‌پشت‌ها، روزنه دریا، چند درخت، تک‌درخت، کمپ و مفنق نیز غافل نشوید، چراکه هرکدام از آن‌ها رؤیایی و بی‌همتا هستند. علاوه بر تماشای خطوط ساحلی و لذت بردن از آوای پرندگان و صدای امواج، امکانات تفریحی برای شنا، غواصی، جت اسکی، ساحل نوردی، قایق‌سواری، موتورسواری و تماشای پرندگان و دلفین‌ها نیز در اختیارتان قرار دارند. پس حسابی خوش بگذرانید!

اجاره سوئیت در هرمز با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

سوغات و صنایع ‌دستی هرمز

شبیه این شیشه‌ها با خاک رنگی را هیچ جای دیگر پیدا نمی‌کنید.
لباس محلی سوزن‌دوزی‌شده و شیشه‌های نقاشی‌شده با خاک رنگی جزیره، معروف ترین سوغات و صنایع دستی هرمز هستد.

حیف است که از این سرزمین اعجاب‌آور دستِ خالی برگردید. در گوشه و کنار جزیره هرمز مردمانی زندگی می‌کنند که ذوق هنری بی‌نظیری دارند و مهارتشان در خلق آثار هنری ستودنی است. این آثار که اغلب با استفاده از صدف، مروارید و سنگ‌های تزئینی ساخته می‌شوند، هویت جزیره هرمز هستند و سوغات این منطقه به شمار می‌روند. لباس محلی سوزن‌دوزی‌شده نیز از دیگر سوغاتی‌های این جزیره است که شناسنامه زنان جنوب ایران را روایت می‌کند. همچنین سوغاتی‌های جذابی مثل نقاب (برقع) سوزن‌دوزی شده، بادبزن و شیشه‌های نقاشی‌شده با خاک رنگی جزیره نیز در بازار محلی یافت می‌شوند. علاوه بر صنایع دستی، خوراکی‌های جزیره نیز پرطرفدارند و همانند آثار هنری آن خاص و منحصربه‌فرد هستند. یکی از این سوغاتی‌های خوشمزه تموشی یا نان محلی هرمز است که در سفر به این جزیره حتماً باید آن را امتحان کنید. از سوی دیگر ادویه محلی هرمز نیز طرفداران بسیاری دارد و استفاده از آن، طعم غذاهای جنوبی را برایتان تداعی می‌کند.

برای اینکه با هنر دست بی‌نظیر مردم این خطه بیشتر آشنا شوید، مقاله معرفی صنایع دستی جزیره هرمز را بخوانید.

غذاهای محلی هرمز

لذت سفر به هرمز به امتحان کردن غذاهای محلی است.
موفلک و هواری دو تا از لذیذترین غذاهای محلی هرمز هستند.

پس از گردش در شگفتی‌های طبیعت و قدم زدن در سواحل تاریخی جزیره هرمز، برای خوردن یک غذای حسابی آماده می‌شویم. اگر اهل غذاهای دریایی باشید به خوب جایی آمده‌اید! در این جزیره اغلب غذاها با انواع ماهی‌های جنوبی و با استفاده از ادویه‌های محلی پخته می‌شوند. یکی از این غذاهای محلی موفلک نام دارد که ترکیبی از گندم و ماهی بوده و بسیار خوش‌طعم است. دیگری هواری نام دارد که با استفاده از ماهی، ادویه‌هایی تند و سبزیجات معطر تهیه می‌شود و فقط باید مراقب باشید که در هنگام نوش جان کردن آن انگشتانتان را نبلعید! از دیگر غذاهای محلی جزیره هرمز می‌توان به دوپیازه میگو، قلیه ماهی و میگو، برنج دیشو، زیبون، ماهی سنگسر شکم‌پر، گبولی گوشت، کلمبا، عنکاس و سوراغ اشاره کرد که هر کدام از آن‌ها ارزش امتحان کردن دارند و به‌واسطه ادویه‌جات محلی بسیار خوشمزه هستند.

رستورانهای هرمز

در جزیره هرمز رستورانی مانند آن‌ها که در شهر می‌بینید، وجود ندارد؛ اما در خانه‌های محلی غذاهایی کاملاً سنتی و خانگی پخته می‌شوند که گردشگران نیز می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

آشپزخانه خنجی زاده

یکی از این خانه‌های محلی، آشپزخانه خنجی‌زاده است که میزبان آن با میگو و ماهی بهترین غذاها را خلق می‌کند. فضای صمیمی و مهمان‌نوازی گرم مردم هرمز در این رستوران هم به چشم می‌آید. تا جایی که یکی دیگر از بهترین خاطرات سفر به هرمز برایتان در این رستوران رقم می‌خورد.

آدرس آشپزخانه خنجی زاده: جزیره هرمز، خیابان 12 فروردین، آشپزخانه خنجی زاده

آشپزخانه خاله فاطمه و خالو شهریار

 یکی دیگر از این خانه یا رستوران‌های محلی، غذاخوری خاله فاطمه و خالو شهریار نام دارد که در حال و هوایی سنتی غذاهایی مثل میگو پلو و ماهی شیر را سرو می‌کند. در این آشپزخانه باصفا انواع غذاهای محلی از صبحانه تا شام سرو می‌شود. جذابیت این رستوران در این است که غذاها به‌رسم جنوبی‌ها و روی زمین و سفره‌های حصیری سرو می‌شود.

آدرس آشپزخانه خاله فاطمه و خالو شهریار: جزیره هرمز، بلوار صیادان، روبروی بلوار ساحلی، تیاب میناب، آشپزخانه خاله فاطمه و خالو شهریار

کافه رونگ

اگر در سفر به هرمز دلتان دسر خواست، می‌توانید به کافه رونگ بروید. کافه‌ای در همسایگی خلیج‌فارس که در آن نوش جان کردن یک دسر خوشمزه در کنار قهوه‌های جنوبی لحظاتی بی‌نظیر را برای شما رقم می‌زند.

آدرس کافه رونگ: جزیره هرمز، مجموعه گردشی رونگ، کافه رونگ

برای آشنایی با سایر رستوران‌های محلی و باصفای جزیره، مقاله معرفی رستوران های هرمز را بخوانید.

مراکز خرید هرمز

مراکز خرید هرمز سنتی و باصفا هستند.
بازار سنتی هرمز در جوار قلعه پرتغالی‌ها

بازارهای جزایر خلیج‌فارس از محبوبیت بالایی برخوردارند و یکی از جاذبه‌های گردشگری منطقه به شمار می‌روند. چراکه در جنوب کشور، صنایع دستی بی‌نظیری خلق می‌شود که مانند آن را در هیچ کجای دیگر نمی‌توان تهیه کرد.

حال برای اینکه بدانید بازار جزیره هرمز کجاست، می‌بایست به سمت قلعه پرتغالی‌ها بروید و در جوار این قلعه این بازار سنتی را پیدا کنید. سوغات و صنایع دستی هرمز توسط زنان محلی در این بازار به فروش می‌رسند و از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند. این مرکز خرید محبوب و پرطرفدار با نام بازار ساحلی نیز شناخته می‌شود. از این بازار می‌توانید شیشه‌هایی با خاک‌های رنگی جزیره، گردنبند، دستبند، لباس‌های محلی و سوزن‌دوزی شده بخرید، با مردم محلی معاشرت کنید و خاطره سفر به هرمز را برای همیشه در گوشه قلبتان به ثبت برسانید.

اقامت در هرمز

خوشبختانه درِ خانه‌ی بومیان جزیره هرمز به روی همه گردشگران باز است و در این جزیره انواع و اقسام اقامتگاه‌ها وجود دارد. اقامتگاه‌های بومگردی جزیره هرمز شامل خانه‌هایی یک طبقه هستند که با سبک معماری جزیره تناسب دارند. علاوه بر این، اقامتگاه‌هایی گنبدی شکل و رنگارنگ در این جزیره ساخته شده‌اند که شکل و شمایل جذاب آن‌ها مسافران بسیاری را جذب این جزیره کرده است. با این حال سوئیت‌های ارزان و هتل‌هایی با امکانات مطلوب نیز در اختیارتان قرار دارند، تنها کافی است قصد سفر کنید؛ اما خبر خوش اینجاست که پیش از سفر، با استفاده از سایت‌ اتاقک و اجاره اقامتگاه بوم گردی و خانه روزانه و سوئیت در هرمز می‌توانید اقامتگاه‌های مختلف موجود در جزیره هرمز را ببینید و با خیالی آسوده یکی از آن‌ها را که با بودجه و سلیقه‌تان سازگار است، رزرو کنید. به‌این‌ترتیب در هنگام رسیدن به مقصد نگران جا و مکان نخواهید بود.

راههای دسترسی به هرمز

آشنایی با روش‌های سفر به هرمز
بررسی راه‌های دسترسی به جزیره دوست‌داشتنی هرمز

برای اینکه به جزیره افسانه‌ای و رنگارنگ هرمز پا بگذارید، دو راه پیش روی شما است. در اولین راه باید خودتان را از شهری که هستید به بندرعباس برسانید و از آنجا با استفاده از شناورها یا اتوبوس‌های دریایی راهی مقصد شوید؛ اما در دومین روش می‌توانید به جزیره قشم بروید و از آنجا به سمت هرمز حرکت کنید.

سفر هوایی به هرمز

جزیره هرمز فرودگاه ندارد. درنتیجه اگر تهران را مبدأ سفر فرض کنیم، باید از مهرآباد به فرودگاه بندرعباس یا فرودگاه قشم بروید که حدود ۲ ساعت طول می‌کشد. همچنین مسیر بندرعباس تا مقصد ۴۰ دقیقه زمان می‌برد و فاصله جزیره قشم تا هرمز نیز چیزی حدود نیم ساعت است.

سفر ریلی به هرمز

اگر سفر با قطار برایتان جذاب است و راه رسیدن به مقصد را به‌اندازه خود مقصد دوست دارید، بهترین گزینه برای شما سفر ریلی است. مسیر تهران تا بندرعباس با قطار چیزی حدود ۲۰ ساعت زمان می‌برد.

سفر با اتوبوس به هرمز

اگر به دنبال سفری اقتصادی و بدون نیاز به رانندگی هستید، اتوبوس‌‌های بندرعباس را انتخاب کنید. کافی است به یکی از پایانه‌های بین‌شهری بروید و سوار اتوبوس‌های بندرعباس شوید تا ۱۶ ساعت بعد به مقصد برسید.

سخن آخر

در این مقاله راهی جنوب ایران شدیم تا ببینیم آیا می‌توانیم بالاخره راز و رمز شگفتی‌های جزیره هرمز را پیدا کنیم یا نه. جزیره‌ای که گوهر خلیج‌فارس است و چقدر خوب که شاه‌عباس صفوی توانست دست پرتغالی‌ها را از هرمز و بندرعباس کوتاه کند. به‌محض ورود به هرمز سراغ زیباترین جاهای دیدنی هرمز مثل دره مجسمه‌ها، قلعه پرتغالی‌ها، غار الهه نمک فیروزه‌ای، فرش خاکی قرمز و سواحل هرمز رفتیم. بعد گرسنه‌مان شد و به آشپزخانه‌های محلی سر زدیم. شکمان که سیر شد راهی بازار ساحلی شدیم تا از هنر دست مردمان محلی جزیره، یادگاری ارزشمندی به خانه بیاوریم. در انتها هم که خسته بودیم به اقامتگاهی که از اتاقک گرفته بودیم برگشتیم و با صورتی خندان به خوابی لذت‌بخش فرورفتیم.

سؤالات متداول درباره هرمز

هرمز کجاست؟

جزیره هرمز در 42 کیلومتری خلیج‌فارس و 8 کیلومتری بندرعباس قرار دارد.

بهترین زمان سفر به هرمز کی است؟

اوایل بهار، پاییز و زمستان بهترین زمان سفر به جزیره هرمز است.

معروفترین جاهای دیدنی هرمز کدامند؟

دره مجسمه‌ها، قلعه پرتغالی‌ها، غار الهه نمک فیروزه‌ای، موزه دکتر احمد نادعلیان، فرش خاکی قرمز، غارهای دریایی و سواحل هرمز از معروف‌ترین جاهای دیدنی هرمز هستند.

معروف ترین رستوران های هرمز کدامند؟

در جزیره هرمز خبری از رستوران‌های لوکس نیست ولی این جزیره دوست‌داشتنی، چند رستوران باصفا دارد که معروف‌ترین آن‌ها غذاخوری خاله فاطمه و خالو شهریار، آشپزخانه خنجی زاده، غذاخوری خاله سکینه و کافه رونگ است.

چطور به هرمز برویم؟

برای سفر به هرمز گزینه سفر با خودروی شخصی، اتوبوس، قطار و هواپیما پیش روی شماست. در همه این روش‌ها باید اول به قشم یا بندرعباس بروید و از آنجا با شناور یا اتوبوس‌های دریایی به سمت هرمز حرکت کنید.

4/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. واقعا هرمز سرزمین رنگارنگیه و برای طبیعت گردی و بوم گردی عالیه.
    ممنون بابت معرفی کامل و خوبتون.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *