شهرها

ایزدشهر کجاست | نماد گردشگری هنری مازندران

وجود دریاچه خزر، بزرگترین دریاچه جهان در شمال کشور ایران، باعث شده است تا تعداد شهرهای ساحلی در سرتاسر ساحل آن بالا باشد. یکی از این شهرهای زیبا و جذاب، شهر ایزدشهر است. این شهر یکی از شهرهای زیبا و پرطرفدار شمال است که به صورت خطی در امتداد سواحل جنوبی دریای خزر کشیده شده است و سالانه گردشگران زیادی را به سواحل شمالی می‌کشاند.

ایزدشهر جلوه‌گاه طلوع خورشید بر دریاست. این شهر زیبای ساحلی با چشم‌اندازهای زیبا و طبیعی‌، ساحلی روح‌نواز و دلچسب، ویلاهای ساحلی مدرن، هتل‌های لوکس و صدها مکان گردشگری دیگر به عنوان یکی از جذاب‌ترین و دیدنی‌ترین شهرهای شمال ایران برای تفریح و سفر است. برای آشنایی بیشتر با این شهر و دانستن اینکه ایزدشهر کجاست، در این بخش از مجله گردشگری اتاقک با ما همراه باشید.

ایزدشهر کجاست؟

ایزدشهر یکی از شهرهای استان مازندران در شمال ایران است. این شهر در بخش مرکزی شهرستان نور و در کنار دریای مازندران واقع شده است و از سمت شرق ‌به شهر نور و از سمت غرب به شهرستان محمود آباد منتهی می‌شود. جمعیت ایزدشهر با 580 هکتار مساحت در حدود 7000 نفر برآورد شده است. مردم این شهر از قومیت طبری (مازندرانی) هستند و به گویش مازندرانی سخن می‌گویند.

تاریخچه شهر ایزدشهر

نمای بالای شهر، ویلاها و برج ها دو طرف خیابان یک سمت شهر منهی به دشت و یک سمت نتهی به دریا استشهر ایزدشهر با به وجود آمدن روستای ایزده در اوایل دوره قاجار بنا شد و با توجه به موقعیت مکانی و محل قرارگیری به سرعت گسترش پیدا کرد. در تاریخ ایران، سیستم حکومت به صورت تیول داری بوده است به این صورت که شاه تمام یا بخشی از یک منطقه را به یک خان اجاره می‌داد و هر ساله طبق قاعده فرمان اجاره آن را می‌گرفت. روستای ایزده نیز در زمان ناصرالدین شاه تیول ابدی میرزا عبدالله یکی از درباریان حکومت بوده است. نام این روستا در گذشته عزت ده بود اما به مرور زمان به ایزده تغییر نام داد. این شهر در سال 1384 از ادغام 3 روستای ایزده سراج محله، ایزده بازار سر و امیر آباد کناره از توابع دهستان ناتل کنار، بخش مرکزی شهرستان نور تشکیل شد و نام ایزدشهر را از شهرک ییلاقی تفریحی ایزدشهر که توسط شاهپور غلامرضا پهلوی در سال 1354 ساخته شده بود، برگرفت.

فرهنگ و آداب و رسوم شهر ایزدشهر

درخت نخل وسط بلواردر سفر به شهر ایزدشهر می‌توان فرهنگ و آداب و رسوم مازندران را در این شهر به طور کامل مشاهده کرد. از جمله آداب و رسوم ایزدشهر می‌توان به چهارشنبه سوری، شب یلدا، مراسم‌های فرهنگی، عزاداری‌های ماه محرم، طنین سحر خوانی در محله‌ها در ماه مبارک رمضان و غیره اشاره کرد.

شهرک‌های شهر ایزدشهر

ایزدشهر در گذشته دارای چندین روستا با نام‌های ساروج محله، امیر آباد کناره و بازار سر بود که بعدها این روستاها با هم ادغام شدند و شهر ایزدشهر را به وجود آوردند. هم اکنون این شهر دارای شهرک‌های محبوب و دیدنی است که هرکدام از این شهرک‌ها علاوه بر ساحل، دارای شگفتی‌های بی‌نظیر و امکانات جذابی هستند که اقامت چند روزه شما در این شهر را به اندازه کافی لبریز از لحظات خوش و بی‌نظیری خواهند کرد. در ادامه اسامی شهرک‌های ایزدشهر را برای شما آورده‌ایم:

  • شهرک ساحلی ایزدشهر
  • شهرک آرام شهر
  • شهرک پزشکان ایزدشهر
  • شهرک آبی کنار ایزدشهر
  • شهرک بهارنارنج ایزدشهر
  • شهرک ساحلی امیر آباد ایزدشهر
  • شهرک آکام شهر ایزدشهر

اقتصاد شهر ایزدشهر

شهر ایزدشهر با توجه به ساحلی بودن از دیرباز منطقه‌ای خوش نشین بوده و از نظر تفریحی، توریستی و گردشگری نیز به دلیل جذابیت‌های گردشگری مختلف از قبیل کوهستان، جنگل، دریا، مراکز تفریحی و آثار تاریخی مختلف از امتیاز بالایی نسبت به دیگر نقاط شمال برخوردار است. سالانه گردشگران بسیاری ایزدشهر را برای گذراندن اوقات تعطیل خود انتخاب می‌کنند. همین گردشگر پذیر بودن این شهر باعث شده خرید و فروش املاک و مستغلات از رونق خاصی در شهر ایزدشهر برخوردار باشد. این شهر با داشتن ساحل دریای خزر، دسترسی به شاهراه‌های اصلی، وجود شهرک‌های متنوع، نوع ساخت شهر و سایر امکانات دیگر نمونه بارز یک شهر ایده آل است. به همین دلیل سرمایه‌گذاری‌های پی در پی و ویلا سازی‌های متعددی در ایزدشهر انجام شده است. ویلاهای متنوع ساحلی با دید به دریا گرفته تا ویلاهای جنگلی با دید به جنگل و غیره در این شهر ساخته شده‌اند که باعث شده خرید و فروش ویلا یکی از مشاغل مهم و اصلی مردم این شهر باشد که از طریق آن کسب درآمد می‌کنند.

آب و هوای شهر ایزدشهر

بلوارهای سرسبز پر از درخت نخل درون محوطه شهرکی از آپارتمان های بلند سفیدرنگشهر ایزدشهر در کنار خط ساحلی شمال و در امتداد دریای خزر قرار دارد. این شهر با توجه به موقعیتی که دارد از آب و هوای معتدل خزری برخوردار است. در فصول گرم سال به خصوص تابستان‌ها این شهر روزانه در حدود هفت الی هشت ساعت شاهد تابش آفتاب است، در شش ماه دوم سال نیز هوا معتدل و مرطوب بوده و به ندرت می‌توان تابش خورشید را در آن دید. این شهر دارای آب و هوای چهار فصل بوده و در بیشتر اوقات بارانی است. بارش باران و آب و هوای معتدل و مرطوب باعث شده است که ایزدشهر از سرسبزترین و پر آب‌ترین مناطق کشور به شمار آید. وجود مناظر طبیعی و طبیعت از یک سو و دریای خزر از سوی دیگر این خطه را به یکی از پر گردشگرترین مناطق کشور تبدیل کرده است.

بهترین زمان سفر به شهر ایزدشهر

بهترین زمان سفر به ایزدشهر از نظر هرکسی متفاوت است برخی از افراد دوست دارند در روزهای آفتابی به این شهر سفر کنند و برخی دیگر فصل‌های بارانی را ترجیح می‌دهند. با توجه به اینکه ایزدشهر دارای آب و هوای معتدل خزری است بنابراین در زمستان‌ها هوا معتدل و مرطوب بوده و زیاد سرد نیست اما تابستان‌های ایزدشهر بسیار گرم و شرجی است. افرادی که هوای شرجی را دوست ندارند نمی‌توانند تابستان را تحمل کنند. اگر دوست دارید زمانی به ایزدشهر بروید که هوا خیلی شرجی و گرم نباشد و درختان پر برگ و بار بوده و دریا آرام باشد، ماه‌های اردیبهشت، خرداد، شهریور و اوایل پاییز زمانی است که ایزدشهر همه این ویژگی‌ها دارد. در این ماه‌ها رطوبت هوا به نسبت کاهش می‌یابد و هوای ایزدشهر در متعادل‌ترین حالت خود قرار می‌گیرد.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/izadshahr” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در ایزدشهر کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی شهر ایزدشهر

برای تجربه یک سفر زیبا و ماندگار لازم نیست همیشه راه دور درازی برویم. در کشور خودمان ایران مناطق زیبا و دیدنی بسیاری وجود دارند که ما از آن‌ها غافل هستیم. یکی از این مقاصد، شهر زیبای ایزدشهر است که احتمالاً در فضای مجازی عکس‌های این شهر زیاد به چشمتان خورده است. ایزدشهر نماد گردشگری هنری مازندران است که علاوه بر دریا و جنگل، دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌نظیر و شهرک‌های ساحلی و ویلاهای شخصی فوق‌العاده زیبایی است که هر ساله گردشگران بی‌شماری را بیش از پیش شیفته خود کرده و آن‌ها را به سمت خود جذب می‌کند. گردشگران و مسافران برای تجربه یک سفر لذت بخش پیچ و خم جاده‌ها را با کوله باری از اشتیاق پشت سر گذاشته و با جلوه‌های بکر و زیبا و نوای خوش دریا همنوا شده و به آرامشی دست یابند که نظیرش در هیچ کجا پیدا نمی‌شود. ازجمله جاهای دیدنی ایزدشهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه گالری دیدی ایزدشهر

موزه گالری پر از تابلو نقاشی های زیباموزه گالری دیدی، موزه‌ای بسیار جذاب و دیدنی است که در 9 کیلومتری ایزدشهر واقع شده است. معماری موزه گالری دیدی بسیار جذاب بوده و با الهام از موزه لوور پاریس ساخته شده است. در داخل این موزه با هزاران اثر هنری که خالقان هنرمندی دارد مواجه می‌شوید. از میان این آثار، 600 اثر به صورت تابلو، 150 اثر به صورت مجسمه و 800 اثر هنری دیگر به چشم می‌خورد که علاوه بر تماشا کردن، برخی از آن‌ها را نیز می‌توان از این موزه خریداری کرد.

پارک جنگلی ایزدشهر

جاده آسفالت درون پارک جنگلی ایزدشهرپارک جنگلی ایزدشهر از بزرگترین پارک‌های جنگلی و از جاهای دیدنی استان مازندران است. این پارک نزدیک به 15 هکتار از زمین‌های سرسبز ایزدشهر را به خود اختصاص داده است. مسیر پارک جنگلی ایزدشهر نیز یکی از قشنگترین جاده‌هایی است که به منطقه چمستان منتهی می‌شود. این پارک جنگلی جلوه‌ای بسیار تماشایی دارد و طبیعتی زیبا را برای شما هدیه می‌دهد و دارای امکانت رفاهی مناسبی ازجمله زمین‌های بازی کودکان و آلاچیق‌های مختلف بوده و لحظات خوشی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

جاده ایزدشهر به چمستان

جاده جنگلی بین ایزد شهر و چمستانچمستان یکی از مناطق سرسبز و توریستی استان مازندران هست که در شهرستان نور واقع شده است. این شهر نزدیک به 20 کیلومتر تا ایزدشهر فاصله دارد و برای دسترسی به آن مسیرهای مختلفی وجود دارد. یکی از این مسیرها جاده ایزدشهر به چمستان است. در طول گذر از این جاده می‌توانید مناظر طبیعی و درختان سرسبز را ببینید که در دو طرف جاده قرار گرفته اند. این مسیر آنقدر زیبا است که خود به مقصد اصلی سفر تبدیل شده است و گردشگران بسیاری برای بساط پیک نیک در میان درختان و تماشای زیبایی‌های این جاده سفر می‌کنند.

آب بندان ایزدشهر

آب بندان‌ یا تالاب بزرگ در روستای امیرآبادیکی از جاهای دیدنی ایزدشهر آب بندان‌ها یا تالاب‌هایی است که در روستاهای ایزده و امیرآباد واقع شده‌اند. در این آب بندان‌ها همه ساله به ویژه در فصل‌های پاییز و زمستان پرندگان مهاجر ازجمله اردک، قو، مرغابی و غازهای وحشی به وفور دیده می‌شوند. می‌توانید در سفرتان به ایزدشهر به این آب بندان‌ها بروید و با ثبت لحظات زیبا و بکر همراه با گوش دادن به صدای دلنشین پرندگان نهایت لذت را از سفرتان ببرید.

آرامگاه امام زاده قاسم (ع)

بقعه امام زاده قاسم در جوار دریای خزرآستان مقدس امام زاده قاسم (ع) در مسیر جاده ایزدشهر به محمود آباد و در مجاورت دریای نیلگون خزر واقع شده است. بنای این ساختمان در زمینی به وسعت بیش از 2 هزار متر ربع و با نمایی زیبا و گنبدی طلائی ساخته شده است. این مکان مقدس یکی از مناطق تاریخی و دیدنی ایزدشهر است و علاوه بر مقبره امامزاده قاسم (ع) پیکر مطهر تعدادی از شهدای ایثارگر ایزدشهر نیز در این مکان به خاک سپرده شده‌اند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی ایزدشهر را مطالعه کنید.

سوغات شهر ایزدشهر

یکی از آداب زیبای سفر، خرید سوغاتی است. خرید سوغاتی باعث آشنایی با فرهنگ و رسوم شهر مقصد شده و از طرفی باعث می‌شود عزیزانی که در لحظات خوب سفر حضور ندارند نیز یاد شوند. هر شهری دارای سوغاتی‌های مخصوص است که شهر ایزدشهر نیز از این قاعده مستثنی نیست. اغلب سوغاتی‌های ایزدشهر شامل خوراکی‌های سنتی و خوشمزه است که اکثر گردشگرانی که به این شهر سفر می‌کنند از این خوراکی‌ها برای خود و اقوامشان می‌خرند. ازجمله سوغاتی‌های شهر ایزدشهر می‌توان به نان ییلاقی، آغوزنون، پشت زیک، رشته به رشته، قماق، برنجک، کماج مازندرانی و غیره اشاره کرد.

غذاهای محلی شهر ایزدشهر

هدف سفر کردن و مسافرت تنها تماشای جاذبه‌های دیدنی شهرهای مختلف نیست، بلکه با چشیدن غذاهای محلی و سنتی هر شهر یا منطقه‌ای می‌توان بیشتر با فرهنگ و خلق و خوی مردم محلی آشنا شد و با طعم غذاهای تازه سفر را لذت‌بخش‌تر کرد.

تنوع غذاهای محلی در ایران بسیار زیاد است و در هر نقطه از ایران می‌توان غذاهای خوشمزه لذیذی پیدا کرد. در این میان غذاهای محلی استان مازندران به ویژه شهر ایزدشهر در جایگاه ویژه‌ای قرار دارد. ازجمله معروف‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی مربوط به شهر ایزدشهر که رنگ و بوی آن‌ها هوش از سر آدم می‌برد می‌توان آش کدو، آش گزنه، خورشت ناردون، کهی پلا، مرغ شکم پر، بیج بیج، نازخاتون، آغوزمسما، اسپناساک و مالاپیج را نام برد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی ایزدشهر را مطالعه کنید.

رستوران‌های شهر ایزدشهر

ایزدشهر مانند دیگر شهرهای استان مازندران دارای رستوران‌های متعدد و متنوعی است از رستوران‌های سنتی گرفته تا رستوران‌های مدرن و لوکس در این شهر وجود دارند. به همین دلیل مسافران و گردشگران برای صرف وعده‌های غذایی با انتخاب‌های متعددی رو به رو هستند؛ بنابراین ما در ادامه می‌خواهیم ویژگی‌ها و امکانات چند رستوران ‌شهر ایزدشهر را بررسی کنیم. تا شمار را با مکان‌هایی که می‌توانید خود را مهمان وعده‌های غذای فوق‌العاده کنید، آشنا کنیم.

رستوران کته کباب کالج

اگر می‌خواهید در ایزدشهر یک کباب خوشمزه را با برنج اصلی ایرانی میل کنید حتماً سری به رستوران کته کباب کالج در ایزدشهر بزنید. این رستوران در مسیر محمودآباد به نور و در مجاورت هتل نارنجستان قرار دارد.

رستوران تراس دی دی

اگر به دنبال لوکس‌ترین و مدرن‌ترین رستوران در ایزدشهر هستید اولین گزینه پیشنهادی به شما رستوران تراس دی دی است. این رستوران که در تراس مجموعه دی دی قرار دارد یک رستوران تمام شیشه‌ای است که چشم‌اندازی زیبا و حیرت‌انگیز رو به سوی فضای سبز و دریا دارد. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی، محلی و دریایی سرو می‌شود. این رستوران در 9 کیلومتری جاده محمودآباد به نور و در مجتمع فرهنگی هنری دی دی قرار دارد.

رستوران آلاچیق کیمه

در حوالی خیابان گلسار 6، رستوران آلاچیق کیمه قرار دارد. این رستوران تلفیقی از رستوران سنتی و مدرن است و از دو بخش تشکیل شده است. بخش از آن به سالن غذاخوری و رستوران اختصاص یافته است. در پشت این سالن نیز حیاطی بزرگ با آلاچیق‌های زیبا که به شکل کاه‌گلی با پنجره‌ها و درب‌های چوبی ساخته شده‌اند، قرار دارد.

رستوران چاشت ایزدشهر

اگر می‌خواهید هم از طبیعت زیبای شهر ایزدشهر یعنی دریا و ساحل دیدن کنید و هم غذاهای محلی بومی این منطقه را میل کرده و لذت ببرید، حتماً سری به رستوران چاشت ایزدشهر بزنید. این رستوران یکی از زیباترین رستوران‌های ساحلی ایزدشهر است که در مجموعه هتل مروارید خزر در مسیر محمودآباد بعد از استراحتگاه شاه قلی واقع شده است. در این رستوران علاوه بر غذاهای محلی و بومی، سرو ماهی سفید نیز در لیست منوی این رستوران به چشم می‌خورد.

مراکز خرید شهر ایزدشهر

 ایزدشهر یکی از شهرهای دیدنی مازندران است که با داشتن ساحلی دیدنی، جاذبه‌های گردشگری، مناظر طبیعی و بازارها و مراکز خرید مدرن و لوکس به یکی از قطب­های گردشگری ایران تبدیل شده و همه ساله افراد زیادی برای مقاصد گردشگری به این شهر باشکوه و دیدنی سفر می‌کنند. اگر برای گذراندن سفری خوش و تماشای جاذبه‌های دیدنی به ایزدشهر می‌آیید قطعاً گذرتان به مراکز خرید این شهر می‌افتد.

 از آنجایی که خرید کردن تقریباً برای همه مسافرین در همه جای دنیا به یک سنت دیرینه و دوست داشتنی تبدیل شده است، آشنایی با بازارها و مراکز خرید ایزدشهر و یادگاری داشتن از مقصد سفر از اهمیت زیادی برخوردار است. در این شهر انواع و اقسام بازارها و مراکز خرید مدرن با تنوع کالاها و با قیمت‌های مختلف وجود دارد. از جمله مهم‌ترین و بهترین مراکز خرید ایزدشهر می‌توان مرکز خرید دی دی سنتر، برج تجاری ایزدشهر، مرکز تجاری سیمرغ، مرکز خرید اکسین، مجتمع تجاری نارنجستان، مرکز خرید موند را نام برد.

اقامت در شهر ایزدشهر

در معرفی کامل شهر ایزدشهر نباید از سکونتگاه‌ها و اقامتگاه‌ها غافل شد. با توجه به رشد و پیشرفت این شهر و افزایش تعداد گردشگران و مسافران در ایزدشهر، صنعت ویلا سازی و هتل‌سازی نیز در این شهر رونق فراوانی پیدا کرده است. در این شهر انواع ویلاها از جمله ویلا باغ ساحلی، ویلا باغ جنگلی، ویلاهای مبله، هتل آپارتمان‌ها، سوئیت‌ها و هتل‌های مختلف موجود است که هر یک از مسافران می‌توانند بنا به شرایط و متناسب با سلیقه خود یکی از این اقامتگاه‌ها و ویلاها را برای اقامت خود انتخاب کنند. پس اگر قصد سفر به ایزدشهر را دارید می‌توانید قبل از سفر، در سایت اتاقک تمامی محل‌های اقامت ایزدشهر را همراه با جزئیات کامل و تصاویر مشاهده و رزرو کرده و خیالتان را از بابت اقامت در ایزدشهر راحت کنید.

راه‌های دسترسی به شهر ایزدشهر

فاصله ایزدشهر تا تهران حدود 222 کیلومتر است که این مسافت با خودروی شخصی حدود 4 ساعت زمان می‌برد.

برای دسترسی به ایزدشهر دو راه وجود دارد:

  • مسیر جاده هزار: این مسیر طولانی‌ترین مسیر دسترسی به ایزدشهر است که برخی از مسافران با توجه به موقعیت مکانی و شرایطی که دارند این مسیر را انتخاب می‌کنند. طول این مسیر در حدود 234 کیلومتر مربع است و پیمودن آن با ماشین شخصی حدود 3 ساعت و 50 دقیقه زمان می‌برد.
  • مسیر جاده چالوس: این مسیر نسبت به مسیر قبلی کوتاه‌تر است. طول این مسیر نیز در حدود 222 کیلومتر بوده و زمان رسیدن به ایزدشهر در این مسیر حدوداً 3 ساعت و 42 دقیقه طول می‌کشد.

نکاتی که در سفر به شهر ایزدشهر لازم است بدانید.

  • در هنگام ساحل گردی در اطراف دریای خزر حتما از وسایل ضروری از جمله ضد آفتاب و کلاه استفاده کنید تا دچار گرمازدگی نشده و همچنین پوستتان آسیب نبیند.
  • در طبیعت ایزدشهر آشغال نریزید و زباله‌هایتان را درون یک پلاستیک گذاشته با خود به شهر بیاورید.
  • برای اینکه از سفرتان بیشترین لذت را ببرید بهتر است پیش از سفر به ایزدشهر لیستی از جاذبه‌های دیدنی ایزدشهر که مایل هستید از آن‌ها بازدید کنید را تهیه کنید.
  • با توجه به اینکه ایزدشهر دارای اقامتگاه‌های متنوعی است برای اینکه در سفرتان دچار سردرگمی نشوید بهتر است قبل از سفر محل اقامتتان را مشخص کنید.

.

4.2/5 - (16 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *