شهرها

جرقویه کجاست؟ | گنجی کهن در دل کویر

جرقویه یکی از شهرستان‌های زیبا و دیدنی در ایران به‌شمار می‌رود که در جنوب شرقی استان اصفهان واقع شده است. این شهرستان اماکن تاریخی و باستانی متعددی را در دل خود جای داده است، آثار باستانی که از نسل‌های گذشته به یادگار مانده‌اند و نشان از قدمت دور و دراز جرقویه دارند. در کنار اماکن باستانی، جاذبه‌های طبیعی این شهرستان نیز هر گردشگری را از هر سوی ایران به سمت خود جذب می‌کند. جرقویه در منطقه کویری واقع شده و بیشتر رودهای این منطقه را رودهای فصلی تشکیل می‌دهند. رود ایزدخواست و سه گنبد از مهم‌ترین و شناخته‌شده‌ترین رودهای این شهرستان به‌شمار می‌روند. در این شهرستان همه چیز از طبیعت‌گردی تا غارنوردی برای شما فراهم شده است، پس اگر می‌خواهید به جرقویه سفر کنید با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید، زیرا قصد داریم به شما بگوییم جرقویه کجاست و چه شگفتی‌هایی را در دل خود جای داده است.

معرفی جرقویه

شهرستان جرقویه یکی از مناطق کویری ایران است که در 52 کیلومتری جنوب شرقی استان اصفهان واقع شده است و از شرق به شهرستان‌های اردکان و میبد، از شمال به شهرستان‌های ورزنه و هرند، از جنوب به شهرستان آباده استان فارس و از سمت غرب به شهرستان شهرضا منتهی می‌شود. مساحت این شهرستان به 6450 کیلومتر مربع می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال 1395 برابر با 37 هزار نفر بوده است. مردم این شهرستان تابع دین اسلام هستند و به گویش بومی گرگویه صحبت می‌کنند.

نوشته های مشابه

تاریخچه جرقویه

خیابانی در یک روستای کویری که در آن خانه ها خشتی هستند.

شهرستان جرقویه یکی از مناطق دیدنی ایران است که در گذشته از مناطق ساحلی دریای مرکزی ایران به شمار می‌رفت. دریای مرکزی یازده هزار سال قبل خشک شده است. طبق یافته‌های باستان‌شناسان و وجود آثار تاریخی و باستانی در شهرها و مناطق اطراف این شهرستان، سابقه استمرار و سکونت در جرقویه به دوران غارنشینی برمی‌گردد. این شهرستان دوران پرفراز و نشیبی را گذرانده و تغییرات متعددی در دوران حیات جرقویه رخ داده است، به طوریکه در زمان اشکانیان جرقویه بخشی از استان‌های هجده‌گانه به شمار می‌رفت و در زمان ساسانیان بخشی از استان نیمروز بوده است؛ اما اوج شکوفایی و آبادی این شهرستان در زمان آل‌بویه بود که تغییرات اساسی در این شهرستان رخ داد.

این شهرستان در اواخر دوره قاجار از توابع شهرضا محسوب می‌شد اما در سال 1333 به شهرستان اصفهان پیوست. سرانجام در سال 1400 نیز از استان اصفهان جدا و به شهرستانی مستقل تبدیل شد. در رابطه با وجه‌تسمیه نام جرقویه نیز دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. برخی از افراد اعتقاد دارند جرقویه برگرفته از واژه جرگویه که در زبان محلی به معنی زیر و پایین است. از آنجایی که این منطقه نیز در دامنه کوه واقع شده، به جرقویه معروف است؛ اما برخی از افراد نیز بیان می‌کنند که این منطقه روزگاری سرزمینی آباد و خرم و از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار بوده اما به دنبال خشک شدن دریاچه مرکزی، خالی از پوشش گیاهی شد، به همین دلیل در زمان ساسانیان نام گرگویه به معنی کوه لخت بر این منطقه نهادند.

فرهنگ و آداب و رسوم جرقویه

شهرستان جرقویه یکی از مناطق قدیمی ایران است که به واسطه پیشینه دور و دراز، از فرهنگ و آداب و رسومی بسیار غنی برخوردار است. آداب و رسومی که مردمان مهمان‌نواز و اصیل این منطقه بسیار به آن‌ها پایبند هستند. در این شهر نیز نحوه برگزاری مراسمات و اعیاد ملی و مذهبی ازجمله، مراسم باشکوه عید نوروز، مراسم عزاداری ایام محرم، چهارشنبه سوری، سیزده بدر، عید فطر، عید قربان، شب یلدا، جشن ازدواج، عزاداری و غیره تقریباً همانند دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

شهرها و روستاهای جرقویه

ساختمانی خشتی یا بادگری بلند و دو درخت در حیاط

شهرستان جرقویه یکی از شهرهای زیبا و دیدنی ایران است که دارای دو بخش جرقویه علیا و مرکزی است. این شهرستان از چهار شهر نصرت آباد، محمد آباد، حسن آباد و نیک آباد (مرکز شهرستان) و چهار دهستان جرقویه وسطی، جرقویه سفلی، جرقویه علیا و رامشه تشکیل شده است. شهرستان جرقویه همچنین دارای تعدادی روستا و آبادی است که هر یک از روستاهای این شهرستان از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری برخوردار هستند و سالانه مقصد گردشگران بسیاری از سراسر کشور به‌شمار می‌روند. نام برخی روستاهای شهرستان جرقویه عبارت‌اند از:

  • قارنه
  • پیکان
  • آذرخواران
  • رامشه
  • سیان
  • مالواجرد
  • دستجرد
  • مبارکه
  • اسفنداران
  • حارث‌آباد
  • حسین‌آباد
  • احمدآباد
  • یخچال
  • خارا
  • گنج‌آباد
  • سعادت‌آباد
  • مزرعه عرب
  • حیدرآباد
  • فیض‌آباد
  • کمال‌آباد

اقتصاد جرقویه

پایه اصلی اقتصاد شهرستان جرقویه بر کشاورزی و دامداری استوار است. شهرستان جرقویه آب‌وهوایی صحرایی و نیمه صحرایی دارد و میزان بارندگی سالانه در این شهرستان 100 میلی‌متر است، به همین دلیل بیشتر آب مصرفی برای آشامیدن و کشاورزی از طریق زاینده‌رود، چاه‌ها و قنات‌ها فراهم می‌شود. به طور کلی این شهرستان به دلیل برخورداری از رودهای فصلی فراوان و همچنین زمین‌های حاصلخیز، فضا و شرایط بسیار مطلوبی برای کشاورزی و دامداری دارد و سالانه مقدار قابل توجهی از تولیدات دامی و محصولات کشاورزی ازجمله انگور، انار، گندم، جو، تره‌بار و غیره از این شهر روانه بازار دیگر مناطق می‌شود. علاوه بر این موارد، کارگری در معدن ازجمله معدن سنگ نمک و معدن سنگ ساختمانی و بافت قالی که ازجمله مشهورترین صنایع دستی این شهر هستند، از دیگر فعالیت‌های اقتصادی شهرستان جرقویه محسوب می‌شوند و نقش ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی این منطقه دارند.

آب‌ و هوای جرقویه

شهرستان جرقویه به سبب قرار گرفتن در منطقه‌ای کویری و همچنین به علت کم آبی، تبخیر شدید، شوری آب و پوشش گیاهی کم، آب‌وهوای گرم و سوزان در تابستان‌ها و هوای سرد و خشک در زمستان‌ها دارد. از لحاظ بارندگی نیز جرقویه یکی از کم باران‌ترین مناطق ایران به شمار می‌رود، متوسط بارش سالیانه در این شهرستان 100 میلی‌متر تخمین زده شده است.

بهترین زمان سفر به جرقویه

شهرستان جرقویه دارای آب‌وهوای گرم و خشک است. در فصل تابستان دمای هوای این شهر به شدت بالا می‌رود و گرما نیز در این فصل به اوج خود می‌رسد. در فصل زمستان نیز هوایی سرد و خشک بر این شهر حاکم است و این سرما تا اواخر زمستان ادامه دارد؛ اگر علاقه‌ای به هوای گرم ندارید یا از کسانی هستید که نمی‌توانید هوای سرد را تحمل کنید، فصل تابستان و زمستان برای سفر به این شهر زمان مناسبی نیست؛ بنابراین بهترین زمان سفر به شهرستان جرقویه را می‌توان اوایل فصل بهار و پاییز دانست. دمای هوا در این دو فصل‌ بسیار معتدل است و آب و هوایی فوق‌العاده مطبوع در این منطقه احساس می‌شود.

اجاره بومگردی در ورزنه با کیفیت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی جرقویه

شهرستان جرقویه یکی از شهرهای تاریخی ایران است که به سبب موقعیت جغرافیایی خود بسیار مورد توجه حاکمان در طی ادوار مختلف بوده است. این شهرستان به سبب قدمت دور و درازش و حاکمیت پادشاهان و حاکمان مختلف، آثار تاریخی و باستانی متعددی را در دل خود جای داده است. علاوه بر آثار تاریخی، اماکن مذهبی، چشمه‌ها و جاذبه‌های طبیعی متعددی نیز در این منطقه قرار دارند که گردشگران بسیاری را به سمت خود جذب کرده‌اند. در ادامه به معرفی برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی جرقویه پرداخته‌ایم.

دژ قارنه

باقی مانده هایی از یک ساختمان قدیمی به نام دژ قارنه

در روستای زیبا و تاریخی قارنه که آن را موزه‌ی معماری-روستایی کویر ایران می‌نامند، دژی باشکوه و تاریخی به نام دژ قارنه یا قلعه قارنه قرار دارد که قدمت آن به زمان پیشدادیان بازمی‌گردد. دژ قارنه، به دستور قارن پسر کاوه آهنگر برای اهداف نظامی طراحی و ساخته شده بود؛ اما متأسفانه بخش زیادی از این قلعه در دوره‌های مختلف تخریب شده که امروزه مجدد مرمت و بازسازی شده و در ایام مختلف سال میزبان گردشگران بسیاری است.

آدرس دژ قارنه: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، روستای قارنه

مسجد جامع پیکان

مسجد جامع پیکان یکی از مساجد قدیمی و باارزش به یادگار مانده از دوران سلجوقیان به‌شمار می‌رود که در جرقویه واقع شده است. این مسجد در زمان پادشاهی سلطان سنجر سلجوقی ساخته شده و در طول قرن‌های مختلف بخش‌های تخریب شده آن مرمت و بازسازی شده است. مسجد جامع پیکان از طراحی منحصربه‌فردی برخوردار است و از دو طبقه زیرزمین و همکف ساخته شده که هم می‌توان از ضلع شمالی و هم ضلع جنوبی آن استفاده کرد. این بنای بی‌نظیر به عنوان یکی از زیباترین مساجد تاریخی و یکی از جاذبه‌های دیدنی جرقویه، در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آدرس: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، روستای پیکان

غار فریدون

داخل یک غاری که قندیل هایی تیز سنگی دارد

غار فریدون در 18 کیلومتری غرب روستای پیکان واقع شده است. داخل این غار تونلی قرار دارد که در طی دوران باستان به دست مردمان باستان حفر شده است. وجه تسمیه نام‌گذاری این غار به فریدون نیز به علت آن است که در روزگاران گذشته فریدون پیشدادی از ظلم و ستم ضحاک پنهان شده و مدتی در این غار ساکن شده بود. رفتن به داخل این غار و بازدید از آن دشوار است و نیاز به ابزار و تجهیزات غارنوردی دارد.

آدرس: ایران، 70 کیلومتری جنوب شرقی اصفهان، 18 کیلومتری روستای پیکان

چشمه بزرگ دستگرد

نمایی از آب یک دریاچه و گیاهان کنار آن

در 100 کیلومتری جنوب شرق اصفهان و در جنوب روستای کهن دستجرد/ دستگرد جرقویه علیا، چشمه‌ای زیبا و پرآب دستگرد قرار دارد. این چشمه به سبب اینکه در منطقه‌ای گرم و خشک و در دل کویر واقع شده است، از شگفتی‌ها و عجایب طبیعت به شمار می‌رود. این چشمه پر آب تأمین کننده آب کشاورزی چندین روستا است و باعث سرسبز شدن مزارع اطراف در ناحیه کویری شده که در نوع خود دیدنی است. برای دسترسی به چشمه دستجرد باید از اصفهان به سمت زیار و شهر حسن آباد بروید. در شهر حسن آباد، به سمت روستای زیبای دستجرد که چشمه و آتشکده دستجرد در آن واقع شده است، حرکت کنید.

آدرس: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر حسن آباد، روستای دستجرد

آتشکده دستگرد

نمایی از ورودی طاقی شکل یک ساختمان

در مجاورت چشمه دستگرد و بر فراز تپه، یک بنای چهارطاقی به نام آتشکده دستگرد واقع شده که قدمت آن به دوره ساسانیان بازمی‌گردد. برخی شواهد بیانگر این است که این آتشکده مربوط به آتشکده زرتشتیان در دوره گرشاسب پیشدادی است و اهمیت زیادی برای ساکنان در ادوار مختلف داشته است. مردم زیادی به‌ویژه ساکنان روستاهای جرقویه سالانه به محل این عمارت باشکوه چهارطاقی و چشمه‌ی نزدیک آن جمع می‌شوند و مراسمات و جشن‌های آیینی مختلفی را برگزار می‌کنند. امروزه با اینکه از این آتشکده به جز سنگ و خشت ویرانه، چیزی بر جای نمانده، اما هنوز در نوع خود دیدنی است.

آدرس: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر حسن آباد، روستای دستجرد

قلعه محمد آباد جرقویه

دیوارهای خشتی و گلی یک مکان تاریخی به نلم قلعه محمد آباد جرقویه

قلعه محمد آباد از دیگر جاهای دیدنی جرقویه است که در شمال شهر محمدآباد واقع شده. این قلعه دارای مساحتی برابر با هفت هزار مترمربع است و قدمت آن به دوره صفویان می‌رسد. قلعه محمد آباد از یک برج باروی بلند مرتفع به ارتفاع 10 متر و هشت برج دیده‌بانی تشکیل شده است. در داخل قلعه نیز پنج خانه بزرگ، حوض سنگی، یک اسطبل مرکزی و باغچه بزرگ قرار دارد. در قسمت جنوبی قلعه نیز یک ساختمان دوطبقه قرار گرفته است. طبقه اول دارای چهار اتاق به همراه یک راه پله است که به طبقه بالا متصل می‌شود. در طبقه بالا نیز سه اتاق با یک ایوان زیبا در وسط وجود دارد که به زیبایی هر چه تمام نقاشی و گچ‌بری شده است. حیاط این قلعه نیز دارای یک حوض در وسط و درختان و باغچه‌هایی متعددی است که در اطراف حوض قرار گرفته‌اند. این قلعه علاوه بر اینکه جهت بازدید به روی عموم باز است، امکانات مناسبی را نیز جهت اقامت گردشگران فراهم کرده تا خاطرات خوشی را برای آنان رقم بزند.

آدرس: ایران، 65 کیلومتری استان اصفهان، شهر محمود آباد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی جرقویه را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی شهرستان جرقویه

تعدادی انار تازه روی شاخه درخت

سوغاتی‌های جرقویه نیز در کنار آثار تاریخی و جاذبه‌های دیدنی این شهر، زبانزد عام و خاص است. در این منطقه به علت برخورداری از آب چشمه‌ها و قنات‌ها و همچنین داشتن شرایط آب‌وهوایی مناسب، محصولات کشاورزی متنوعی تولید می‌شود. بسیاری از این محصولات تولید شده در جرقویه توسط مردمان محلی به عنوان سوغات فروخته می‌شوند. ازجمله این محصولات می‌توان به انگور، انار، گندم، جو، ذرت بو داده و غیره اشاره کرد. در کنار این محصولات، شیرینی سنتی مالک و حلوا سوهان که به ثبت جهانی نیز رسیده‌اند، از دیگر سوغاتی‌های خوراکی این شهر به شمار می‌روند.

البته سوغاتی‌های جرقویه فقط در خوراکی‌های خوشمزه آن خلاصه نمی‌شود، صنایع دستی این شهر نیز در میان گردشگران بسیار معروف هستند. گیوه‌دوزی، قالی و گلیم ازجمله صنایع دستی و سوغات این شهر به شمار می‌روند. قالی‌های شهرستان جرقویه با توجه به رونق صنعت قالی‌بافی در این شهرستان بسیار معروف هستند و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلفی ازجمله طرح‌های نائینی، ترنجی، بوته‌ای، لچکی، افشان و نجف آبادی بافته می‌شوند. هرکدام از این سوغاتی‌ها و صنایع دستی را می‌توانید بسته به سلیقه‌تان از بازارهای مختلف این شهرستان خریداری کنید و به‌عنوان نمادی از این خطه با یادگار داشته باشید.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات جرقویه را مطالعه کنید.

غذاهای محلی جرقویه

ایران یکی از کشورهایی است که به واسطه داشتن شهرها و مناطق متعدد با فرهنگ‌های مختلف از تنوع غذایی بالایی برخوردار است. غذاهایی که از نظر طعم و رنگ زبانزد و عام و خاص هستند. در این میان غذاهای محلی استان اصفهان به ویژه شهرستان جرقویه جایگاه ویژه‌ای دارد. کافی است بعد از گشت‌وگذار در این شهرستان خود را مهمان یک وعده غذایی محلی خوشمزه در این شهر بکنید تا لذت و خاطرات سفرتان دوچندان شود. ازجمله غذاهای محلی معروف جرقویه می‌توان به آش ماست، آش ترشی، گندم پلو، گداخته، نان کپ چی و غیره اشاره کرد.

رستوران‌های جرقویه

در جرقویه فقط جاذبه‌های دیدنی و اماکن باستانی نیست که هوش از سرتان می‌برد بلکه رستوران‌های متنوعی نیز در جای‌جای این شهرستان قرار گرفته‌اند که با ارائه غذاهای ایرانی و محلی خوشمزه و خوش‌طعم تجربه سفری به یادماندنی را برایتان رقم می‌زنند. ازجمله رستوران‌های معروف جرقویه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رستوران گلستان هرندی

رستوران گلستان هرندی یکی از رستوران‌های معروف جرقویه است که در خیابان امام حسین واقع شده. این رستوران دارای محیطی ساده، آرام و دنج است و با ارائه انواع غذاهای محلی و ایرانی خوشمزه و خوش طعم به صورت شبانه‌روزی میزبان مسافران و گردشگران است.

آدرس رستوران گلستان هرندی: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر حسن آباد، خیابان امام حسین

رستوران دورچین

اگر بعد از گشت‌وگذار در جرقویه خواستید خستگی سفر از تنتان خارج شود، می‌توانید برای صرف وعده غذایی به رستوران دورچین سر بزنید. این رستوران که در بخش جرقویه سفلی و در بلوار امام خمینی واقع شده، دارای فضای زیبا و دنج است و انواع غذاهای ایرانی و محلی خوشمزه در منو این رستوران دیده می‌شود.

آدرس رستوران دورچین: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر نیک آباد، بلوار امام خمینی

رستوران مروارید شهابی

رستوران مروارید شهابی نیز یکی دیگر از رستوران‌های معروف جرقویه است که در بلوار امام خمینی واقع شده. فضایی زیبا محیطی دنج و آرام، سرویس‌دهی خوب و تنوع غذاها ازجمله دلایلی هستند که این رستوران را در لیست بهترین رستوران‌های جرقویه قرار داده‌اند.

آدرس رستوران مروارید شهابی: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، شهر محمود آباد، بلوار امام خمینی

رستوران حضرت

در سراسر شهرستان جرقویه که قدم بگذارید، رستوران‌های متعددی را می‌بیند که همگی با ارائه غذاهای متنوع و خوشمزه تجربه سفری لذت‌بخش را برایتان رقم می‌زنند. یکی دیگر از رستوران‌های معروف این شهرستان رستوران حضرت است که در بلوار آیت الله صانعی واقع شده است. این رستوران دارای پرسنل حرفه‌ای خوش برخورد، فضایی آرام و غذاهایی متنوع است و همه‌روزه از ساعت 8 تا 21 آماده پذیرایی از مسافران و میهمانان است.

آدرس رستوران حضرت: ایران، استان اصفهان، شهرستان جرقویه، بلوار آیت الله صانعی

مراکز خرید شهرستان جرقویه

شهرستان جرقویه یکی از شهرهای کویری و زیبای ایران به‌شمار می‌رود که بسیاری از جاهای دیدنی و اماکن تاریخی را در خود جای داده است. اگر به این شهر سفر کردید قطعاً گذرتان به بازارها و مراکز خرید این شهر خواهد افتاد. در بازارها و مراکز خرید این شهر انواع محصولات، سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی جذابی به فروش می‌رسد که نظر هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می‌کند. یکی از این بازارها، هفته بازارها است که در روزهای یکشنبه در بخش جرقویه سفلی و در نزدیکی موزه مردم شناسی محمد آباد برپا می‌شود. در این یکشنبه بازار انواع محصولات از صنایع دستی گرفته تا محصولات متنوع کشاورزی، باکیفیت و همچنین با قیمت پایین توسط دست‌فروشان و کسبه بازار به فروش می‌رسد.

علاوه بر این در روستای رامشه از توابع شهرستان جرقویه نیز بازارچه محلی بانوان افتتاح شده که در این بازارچه محلی، بانوان در زمینه فروش محصولات کشاورزی، غذاهای محلی، صنایع دستی و دوخت و فروش لباس‌های محلی مشغول به فعالیت هستند.

اقامت در جرقویه

شهرستان جرقویه جاذبه‌های دیدنی و تاریخی متعددی را در دل خود جای داده است و سالانه گردشگران و مسافران بسیاری برای دیدن این جاذبه‌ها راهی این شهرستان می‌شوند. خوشبختانه این شهر پرگردشگر برای استقبال از مسافران و گردشگران آمادگی کامل را دارد. اگر قصد سفر به این شهرستان را دارید بهتر است قبل از سفر اقامتگاه خود را رزرو کنید تا با خیالی آسوده و بدون دغدغه سفرتان را آغاز کنید. برای اقامت در جرقویه نیز اقامتگاه‌های بومگردی متعددی وجود دارد که می‌توانید در سایت اتاقک تمامی محل‌های اقامت را همراه با جزئیات کامل و تصاویر مشاهده و متناسب با بودجه و سلیقه‌ای که دارید اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید.

راه‌ های دسترسی به شهرستان جرقویه

جرقویه از طریق استان‌های اصفهان، فارس و یزد به جاده‌های اصلی کشور متصل می‌شود. از بین راه‌های دسترسی مختلف نزدیک‌ترین راه دسترسی از طریق استان اصفهان است. برای این کار نیز از هرکجای ایران که هستید اول از همه خود را به اصفهان برسانید و از آنجا با طی مسیر 78 کیلومتری که حدود 1 ساعت و نیم طول می‌کشد به شهرستان جرقویه برسید.

فاصله شهرهای مهم جرقویه تا مرکز بعضی استان‌های مهم

  • فاصله شهر حسن آباد جرقویه تا اصفهان 115 کیلومتر
  • فاصله شهر محمد آباد جرقویه تا اصفهان 65 کیلومتر
  • فاصله شهر نیک آباد (مرکز شهرستان جرقویه) تا اصفهان 78 کیلومتر
  • فاصله شهر نیک آباد (مرکز شهرستان جرقویه) تا ارومیه 1113 کیلومتر
  • فاصله شهر نیک آباد (مرکز شهرستان جرقویه) تا تبریز 981 کیلومتر
  • فاصله شهر نیک آباد (مرکز شهرستان جرقویه) تا شیراز 458 کیلومتر
  • فاصله شهر نیک آباد (مرکز شهرستان جرقویه) تا اردبیل 938 کیلومتر
  • فاصله شهر نیک آباد (مرکز شهرستان جرقویه) تا کرج 557 کیلومتر

نکاتی که در سفر به شهرستان جرقویه لازم است بدانید.

  • آب‌وهوای جرقویه در فصل‌ زمستان بسیار سرد است بنابراین برای سفر زمان مناسبی نیست، اما اگر فصل زمستان را برای سفر به این منطقه انتخاب کردید حتماً لباس گرم با خود به همراه داشته باشید.
  • آب‌وهوای این شهرستان در فصل‌های تابستان نیز بسیار گرم و سوزان است، بنابراین هنگام گشت‌وگذار در این شهرستان در روزهای گرم سال حتماً از کلاه آفتابی و ضدآفتاب جهت محافظت از پوست خود استفاده کنید.
  • سعی کنید تا جایی که ممکن است به اماکن تاریخی، باستانی و اکوسیستم لطمه‌ای وارد نکنید.
  • بهتر است قبل از سفر اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو و با خیالی آسوده سفرتان را آغاز کنید.

سؤالات متداول درباره جرقویه

جرقویه کجاست؟

شهرستان جرقویه با مرکزیت شهر نیک آباد در 52 کیلومتری جنوب شرقی استان اصفهان واقع شده است.

بهترین زمان سفر به جرقویه کی است؟

بهترین زمان سفر به شهرستان جرقویه را می‌توان اوایل فصل بهار و پاییز دانست که هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی جرقویه کدام‌اند؟

مسجد جامع پیکان، غار فریدون، دژ قارنه، چشمه بزرگ دستگرد، آتشکده دستگرد، قلعه محمد آباد، مسجد و کاروانسرای پاسکو، مسجد آدینه، چشمه مالورد، عمارت چهار صفه، باغ میر، موزه محمد آباد.

معروف‌ترین رستوران‌های جرقویه کدام‌اند؟

رستوران گلستان هرندی، رستوران دورچین، رستوران مروارید شهابی، رستوران حضرت و رستوران عدالت.

چطور به جرقویه برویم؟

نزدیک‌ترین راه دسترسی از طریق استان اصفهان است. برای این کار از هر کجای ایران که هستید اول خود را به اصفهان برسانید و از آنجا با طی مسیر 78 کیلومتری که حدود 1 ساعت و نیم طول می‌کشد به شهرستان جرقویه برسید.

4.2/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ببخشید در ۵۲ کیلومتری جنوب شرقی استان پهناور اصفهان یعنی دقیقا کجا؟
    ضمنا فرمودید در سال 1400 از استان اصفهان جدا شد اما در اول متن نوشتین بخشی از استان اصفهانه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *