شهرها

جواهرده کجاست؟ | جواهر سبز رامسر

روستای جواهرده رامسر، مکانی است که با طی کردن مسیری رویایی و غرق در مه به آن می‌رسید. جواهرده مانند یک تابلوی نقاشی است که با چشم‌اندازهای خیالی و زیبایی‌های بی‌بدیل آن، حیرت زده می‌شوید. سالانه گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی به این جواهر سفر می‌کنند و آن را یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های استان مازندران می‌دانند. روستای جواهرده تا رامسر فاصله بسیار کمی دارد، به همین دلیل شهرت زیادی پیدا کرده است. برای آشنایی کامل با این روستای بی‌بدیل، ادامه این مقاله را از دست ندهید.

جواهرده کجاست؟

ارتفاع جواهرده از سطح دریا 2000 متر است و از لحاظ جغرافیایی در 27 کیلومتری شهرستان رامسر قرار دارد. این روستا یکی از مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استان مازندران به شمار می‌رود که در غرب این استان و در نزدیکی مرز گیلان قرار گرفته است. اکثر مسافرانی که به رامسر سفر می‌کنند، سفر به جواهرده را نیز در برنامه خود جای می‌دهند. برای رسیدن به جواهرده کافیست از مرکز شهر رامسر، در جاده جواهرده رامسر حدود 50 دقیقه رانندگی کنید، یک جاده پرپیچ و خم و جنگلی زیبا را بگذرانید و سپس به روستای جواهرده می‌رسید. در برخی از روزهای سال این روستای زیبا با ابر پوشانده شده و قدم زدن میان ابرها را برای شما فراهم می‌کند.

تاریخچه نام جواهرده

بسیاری از افراد نام جواهرده را یکی از زیباترین نام‌ها در بین روستاهای ایران می‌دانند، اما این نام از کجا آمده؟ برخی شواهد نشان می‌دهند که نام این روستا از ابتدا جواهرده نبوده؛ چرا که در زمان‌های گذشته در این منطقه به روستاهایی که در ارتفاعات قرار داشتند «جورده» به معنی «ده بالا» می‌گفتند. برخی اعتقاد دارند که نام جواهرده از «جورده» مشتق شده است. گفته می‌شود در دوران ساسانیان، رسم بوده که وقتی مرده را دفن می‌کنند، لوازم زینتی و جواهرات متعلق به آنان را نیز با جسد دفن می‌کردند. فرضیه دیگری می‌گوید به دلیل یافتن جواهرهای بسیار زیاد از قبرهای گبری این منطقه، نام این روستا را جواهرده گذاشته‌اند.

فرهنگ و آداب و رسوم مردم جواهرده

گروه موسیقی دختر و پسر در حال نواختن سازاهالی روستای جواهرده علاقه‌ی خاصی به ورزش دارند، به طوری که اگر به جواهرده در تابستان سفر کنید در میدان اصلی این روستا مردم را در حال تماشای مسابقات والیبال یا کشتی می‌بینید. کشتی گیله مردی نیز یکی دیگر از ورزش‌های پرطرفدار در این روستا است که در زمان‌های مشخصی بین ورزشکاران گیلانی و مازندرانی برگزار می‌شود. پس از اتمام مسابقات کشتی، مردم روستا صنایع دستی و محصولات کشاورزی خود را برای فروش به نمایش می‌گذارند. آداب و رسوم زیر نیز در این روستا رایج است:

  • رسم گِل کاری مسجد آدینه: مردم در گذشته در اوایل ماه مرداد، برای نذری و محافظت از اعضای خانواده‌ی خود و همچنین افزایش برکت در محصولات خود، به جای آب با استفاده از شیر دام‌های خود گل درست می‌کردند و آن را با صلوات و دعا به در و دیوار مسجد می‌زدند؛ به زبانی دیگر مسجد را گل‌کاری می‌کردند.
  • جشن سیزده شو: در این جشن 13 نوع خوراکی برای پذیرایی سرو می‌شود و مردم پیروزی ایران در برابر ضحاک ماردوش را جشن می‌گیرند. جشن سیزده شو در 13 آبان برگزار می‌شود و با شعرخوانی، خواندن شاهنامه، کتک خوردن از لال‌ها و دورهمی‌های خانوادگی همراه است. این جشن علاوه بر روستای جواهرده، در دیگر شهرهای استان مازندران با کمی تغییر برگزار می‌شود. 
  • استفاده از تقویم گالشی یا گیلکی: جالب است بدانید برخی از مردمان روستای جواهرده از تقویمی که مخصوص مازندران است استفاده می‌کنند. نام ماه‌ها در این تقویم با تقویم شمسی کمی تفاوت دارند و عبارتند از نوروز ماه، کرچه ماه، ارکه ماه، تیر ماه، موردال ماه، شرر ماه، امیر ماه، اول ماه، سیه ماه، ده ماه، ورفه ماه، اسفندار ماه.

محله‌های جواهرده

روستای زیبای جواهرده 12 محله قدیمی دارد که مردم هر محله بسیار مهمان‌نواز و با آغوشی باز پذیرای گردشگران و مسافران هستند. نام محله‌های روستای جواهرده به این صورت است:

  • جولاخیل (محله جواهرده)
  • اوشیان سر
  •  سید محله
  • برشی محله
  • آموسی خیل
  • صیقل محله
  • چاک دشت
  • سراب یا کربلا بنه
  • رمک محله
  • تنگ دره
  • فتوک محله
  • کهنه تنگ دره
  • شل محله

اقتصاد جواهرده

اصلی‌ترین منبع درآمد اهالی روستای جواهرده در گذشته فقط دامداری، کشاورزی و باغداری بود. همچنین بسیاری از زنان و مردان این روستا به ساخت صنایع دستی نیز مشغول بودند که این صنایع شامل مسگری، سفال‌گری، آهنگری و نمدبافی است. امروزه نیز بسیاری از مردم روستا به این فعالیت‌ها مشغول هستند، اما با افزایش استقبال گردشگران و مسافران از این منطقه، شغل‌های مربوط به گردشگری نیز رونق پیدا کردند. ساخت مغازه‌های فراوان، کافه‌ها، رستوران‌ها و آلاچیق‌ها در جواهرده برای بسیاری از مردم منطقه باعث ایجاد شغل شده است؛ همچنین بسیاری از مردم این روستا از راه اجاره دادن خانه‌های خود به گردشگران، درآمد کسب می‌کنند. ساخت و اجاره ویلا در جواهرده نیز روز به روز رونق بیشتری پیدا می‌کند.

آب و هوای جواهرده

جاده خاکی در میان جنگلجواهرده مکانی خوش آب و هوا و خنک است که برای فرار از گرمای شدید و رطوبت آزاردهنده می‌توانید به آن پناه ببرید. ارتفاع جواهرده از سطح دریا حدود 2000 متر است و همین باعث شده این منطقه برخلاف بسیاری از شهرها و روستاهای شمالی، آب و هوای سردی داشته باشد. جواهرده در تابستان نیز آب و هوای خنکی دارد و متوسط دمای آن در این فصل بین 10 تا 12 درجه است.  ارتفاع زیاد این روستا از سطح دریا باعث برفی بودن برخی روزهای جواهرده در زمستان شده‌ است.

بهترین زمان سفر به جواهرده

روستای جواهرده میان کوهستانبرای گذراندن لحظه‌های ناب و فراموش نشدنی و تماشای جاده سرسبز و فوق‌العاده جواهرده، بهتر است فصل بهار یا تابستان را برای سفر به این جواهر سبز انتخاب کنید. همچنین اگر از گرمای طاقت‌فرسای تابستان در شهر خودتان خسته شدید و می‌خواهید چند روزی را در مکانی سبز و خنک بگذرانید، جواهرده در تابستان آماده پذیرایی از شماست.  به طور کلی فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به جواهرده هستند، اما اگر به تماشای ریختن برگ‌های پاییزی از درختان، غرق شدن طبیعت در مه و تصاویر رویایی طبیعت در فصل پاییز علاقه دارید، می‌توانید در این فصل به جواهرده سفر کنید. قبل از سفر به جواهرده در فصل پاییز و زمستان، بهتر است آب و هوای آن را بررسی کنید تا با بارش‌های شدید و هوای بسیار سرد مواجه نشوید.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/javaherdeh” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در جواهرده کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی جواهرده

جواهرده مانند تابلویی است که در آن دنیا رنگ و بوی متفاوتی دارد. تابلویی که در آن خانه‌ها رنگارنگ، هوا دلچسب و فرح بخش و چشم‌اندازها بی‌نظیر و مسحورکننده هستند. تماشای چشمه‌ها و آبشارهای فراوان، رانندگی در جاده‌های جنگلی و پیک نیک در دل طبیعت، تجربه‌ای فراموش نشدنی برایتان در این جواهر سبز رقم می‌زند. در این قسمت از مقاله شما را با جاهای دیدنی جواهرده رامسر آشنا می‌کنیم تا هنگام سفر به این روستای زیبا، دیدنی‌های جذاب آن را از دست ندهید.

دریاچه قو

دریاچه قو و کلبه کنار آندریاچه قو جواهرده، مانند نگینی در دل طبیعت چشم نواز آن می‌درخشد. برای راحتی مسافران، آلاچیق‌هایی چوبی در سرتاسر دریاچه قو قرار گرفته‌اند که مردم بتوانند با آسودگی خاطر در آن استراحت کرده و به تماشای چشم‌اندازهای زیبای آن بپردازند. سوار شدن بر قایق‌های پدالی در این دریاچه، سفری به یادماندنی برایتان رقم خواهد زد. جالب است بدانید این دریاچه، از یک برکه کوچک ساخته شده و کم کم گسترش پیدا کرده است.

بوستان جنگلی صفارود

بوستان جنگلی صفاروددر دل جنگل‌های جاده جواهرده، بوستان جنگلی صفارود به همراه امکانات رفاهی قرار دارد که به مکانی دنج و با صفا برای مسافران تبدیل شده است. وجود چشمه‌های آب معدنی فراوان در این جنگل، جذابیت‌های آن را دوبرابر می‌کند و نوشیدن از آب گوارای این چشمه‌ها جانی تازه به مسافران می‌بخشد. اگر می‌خواهید اوقات خود را در جنگلی سرسبز و با صدای آبشار و پرندگان بگذرانید، بوستان جنگلی صفارود آماده پذیرایی از شماست.

مقبره شاه یحیی

یکی از بناهای تاریخی روستای جواهرده، مقبره شاه یحیی است که روی قله‌ای اسرارآمیز به نام سماموس قرار دارد. بسیاری از مردم منطقه برای گرفتن هاجات خود این مقبره را زیارت می‌کنند. هنگام بازدید از مقبره شاه یحیی، می‌توانید چشم‌اندازهای شگفت انگیز منطقه را از کوهستان تماشا کنید.

مسجد آدینه

بنای سفید رنگ مسجد آدینهمسجد آدینه یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی جواهرده است که قدمتی 700 ساله دارد. این مسجد در زمان‌های گذشته آتشکده و معبد زرتشتیان بوده، اما امروزه مطابق فرهنگ و معماری مردم شمال احداث شده است. بلایای طبیعی متعدد، آسیب‌های زیادی به این مسجد وارد کردند اما دوباره بازسازی شده و تبدیل به مکانی برای بازدید گردشگران شده است.

گورهای تاریخی گبری

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی جواهرده رامسر، گورهای گبری هستند. در دوران هخامنشیان و زرتشتیان، به افراد غیر مسلمان، گبر می‌گفتند. گبریان اعتقاد داشتند که تمام اشیای گران‌قیمت و جواهرات اجساد، باید با آن‌ها دفن شوند، به همین دلیل آثار ارزشمندی از این گورستان پیدا شده است. این گورها قدمتی دو تا سه هزارساله دارند و بازدید از آن‌ها می‌تواند تجربه‌ای جالب برایتان رقم بزند.

دشت لپاسر

دشت لپاسر با گل های زرددشت لپاسر مکانی رویایی و باورنکردنی است که در آن می‌توانید گلزارهای زرد رنگ، دشت‌های سرسبز و چشم‌اندازهای بی‌نظیر را مشاهده کنید. وجود کلبه‌های سنگی امکان اقامت در دشت لپاسر را برای گردشگران فراهم کرده‌اند. دشت لپاسر مکانی پر از آرامش و سکوت است که در آن دغدغه‌های زندگی شهری وجود ندارد. هنگام بازدید از این دشت زیبا، می‌توانید گشت و گذار دام‌های روستاییان در مراتع را نیز تماشا کنید.

جنگل‌های هیرکانی

جنگل‌های هیرکانیاگر به مناطق جنگلی علاقه دارید و می‌خواهید اوقاتی را در مکانی بکر بگذرانید، حتما از جنگل‌های هیرکانی جواهرده دیدن کنید. بافت متفاوت جنگل‌های هیرکانی، آن‌ها را از دیگر جاذبه‌های دیدنی شمال متمایز کرده‌اند. تماشای درختان پرقدمت این جنگل‌ها و گونه‌های متفاوت گیاهی و جانوری در این منطقه، آن را به مکان موردعلاقه بسیاری از گردشگران تبدیل کرده‌اند. جانورانی مانند گربه وحشی، روباه، گرگ و سنجاب در این جنگل‌های زیبا زندگی می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی جواهرده را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی جواهرده

سوغات و صنایع دستی جواهرده، هر شخص خوش ذوقی را به سمت و سوی بازارهای محلی این منطقه می‌کشاند. قدم زدن در بازارهای محلی رو باز و خرید سوغاتی برای عزیزانتان، می‌تواند بخشی لذت‌بخش از سفر شما به جواهرده باشد. زنان و مردان تلاشگر و هنرمند روستای جواهرده، انواع محصولات محلی و صنایع دستی خود را در این بازارهای محلی در اختیار شما قرار می‌دهند. سوغات و صنایع دستی جواهرده به صورت زیر هستند:

  • انواع ترشی‌جات و لواشک
  • عسل طبیعی
  • زیتون
  • نان کوهی
  • ظروف سفالی
  • زیراندازهای نمدی
  • عروسک‌های بافتنی
  • جوراب‌های پشمی

غذاهای محلی جواهرده

خورشت سیر اناریکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر، چشیدن طعم غذاهای محلی منطقه‌ای است که به آن سفر می‌کنید؛ حال اگر مقصد سفرتان شمال کشور باشد، حتما این لذت چندبرابر خواهد شد. غذاهای محلی استان مازندران بسیار خوش طعم و لذیذ هستند که اگر در کنار چاشنی‌های بومی سرو شوند، مزه‌ی آن تا ابد زیر زبانتان خواهد ماند. غذاهای محلی جواهرده به دلیل فاصله کم این منطقه با رامسر، شباهت زیادی با غذاهای محلی رامسر دارند. خورشت سیر انار، مالابیج، بادمجان شکم‌پر، آغوزمسما، کدوبره مازندران و اردک شکم‌پر از اصلی‌ترین غذاهای محلی منطقه جواهرده به شمار می‌روند.

رستوران‌های جواهرده

جاده جواهرده جایی است که اگر از ماشین خود پیاده شوید بساط کباب و غذا و چای آتشی همیشه به راه است. رستوران‌های جاده جواهرده غذاهای محلی و ایرانی متنوعی را سرو می‌کنند که البته کمی به گران بودن هم مشهورند. میزهای غذای پر رنگ و لعاب شمالی، شما را وادار می‌کند که حداقل یک بار هم که شده، وعده غذایی خود را در این رستوران‌ها نوش جان کنید. در ادامه پرطرفدارترین رستوران‌های جواهرده را به همراه آدرس در اختیار شما قرار می‌دهیم.

رستوران عمو رجب

اگر می‌خواهید طعم واقعی غذاهای محلی مازندرانی در کنار دورچین‌های بومی این استان را بچشید، یک راست به سمت رستوران عمو رجب بروید. این رستوران فضای بسیار زیبایی دارد و علاوه بر آن در جاده‌ای با چشم‌اندازهای فوق‌العاده سرسبز و دیدنی قرار گرفته است.

آدرس: مازندران، رامسر، کیلومتر۱۸ جاده جواهرده

رستوران گیشی سنگ

خوردن غذا در رستوران گیشی سنگ با چشم‌اندازی فوق‌العاده در جاده جنگلی و سرسبز جواهرده می‌تواند اوقات لذت‌بخشی برایتان فراهم کند. اگر به ماهی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما آن را در این رستوران امتحان کنید. دیگر غذاهای محلی مازندران مانند کباب ترش، مرغ شکم‌پر، ماهی شکم‌پر و … در این رستوران سرو می‌شوند. فضای دل‌انگیز و باصفای این رستوران، باعث می‌شود غذای خوشمزه آن بیشتر به شما بچسبد.

آدرس رستوران گیشی سنگ: استان‌مازندران، شهرستان‌رامسر، روستای‌جواهرده، جنب ‌چشمه‌ی آبعلی‌

آشکده باران

در آشکده باران می‌توانید انواع صبحانه، ناهار و شام را نوش جان کنید. در منوی این رستوران علاوه بر آش، انواع کباب فیله ترش، جوجه, ماهی کبابی, میرزاقاسمی, باقلی قاتوق و سرویس کامل سرو می‌شود. این رستوران فضای سنتی و آرامش‌بخشی دارد و میزهای آن با استفاده از تنه‌ی درخت ساخته شده‌اند.

آدرس آشکده باران: شهرستان رامسر، میدان فلسطین، جاده جواهرده

کلبه‌ی جواهر

کلبه‌ی جواهر یک رستوران با فضایی ساده و متفاوت است که انواع غذاهای سنتی و محلی مازندرانی در آن سرو می‌شوند. همه چیز در کلبه‌ی جواهر رنگ و بوی محلی دارد و همین باعث تمایز آن از دیگر رستوران‌ها می‌شود. اگر به دنبال فضایی ساده برای خوردن یک وعده‌ی غذایی خوشمزه هستید، کلبه‌ی جواهر آماده‌ی پذیرایی از شماست.

آدرس کلبه‌ی جواهر: شهرستان رامسر، میدان فلسطین، جاده جواهرده، بعد از چشمه‌ی آبعلی

رستوران کوهستان

رستوران کوهستان یکی از پرطرفدارترین رستوران‌ها در منطقه جواهرده است. فضای بزرگ و باصفا و همچنین کیفیت غذای بالا، دلیل محبوبیت این رستوران نزد مسافران و گردشگران هستند، همچنین برخورد گرم و صمیمی کارکنان آن در امر بی‌تاثیر نیست. در فضای این رستوران، آلاچیق‌های باصفا و دنجی وجود دارند که خوردن یک وعده‌ی غذایی در آن‌ها می‌تواند بخشی یه یادماندنی از سفرتان باشد.

آدرس رستوران کوهستان: استان مازندران، رامسر، جاده جواهرده

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی جواهرده را مطالعه کنید.

مراکز خرید جواهرده

اگر اهل خرید هستید و خرید کردن بخشی جدانشدنی از سفرهای شماست، می‌توانید با گشت و گزار در بازارهای محلی جواهرده، انواع خوراکی‌های محلی و صنایع دستی این منطقه را تهیه کنید؛ حتی اگر قصد خرید ندارید، پیشنهاد می‌کنیم قدم زدن در این بازارها و حس و حال بازارهای شمالی را تجربه کنید. اگر به لباس‌های سنتی مازندران مانند چادر شب یا لباس قاسم‌آبادی علاقه دارید، می‌توانید به لات محله واقع در ابتدای مسیر رامسر به جواهرده رفته و از لباس‌های محلی آن دیدن کنید. برای خرید صنایع دستی منطقه می‌توانید به کارگاه‌های صنایع دستی واقع در محله لپاسر بروید.

اقامت در جواهرده

به دلیل آب و هوای سرد جواهرده، امکان کمپینگ در این منطقه وجود ندارد، حتی جواهرده در تابستان نیز شب‌های سردی دارد و به همین دلیل بهتر است به اقامت در چادر در این منطقه فکر نکنید. هتل‌ها و اقامتگاه‌های جواهرده، امکان اقامت طولانی مدت را برای شما در روستای جواهرده فراهم کرده‌اند. رزرو ویلا در جواهرده نیز می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای اقامت شما در این منطقه سرسبز باشد. از معروف‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های منطقه جواهرده می‌توان به هتل مهتاب جواهرده، هتل رانکوهی، هتل شهرزاد و هتل بام سبز رامسر اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به جواهرده

جواهرده رامسر، تنها یک راه دسترسی دارد که از شهرستان رامسر شروع می‌شود. برای دسترسی به روستای جواهرده کافیست بازار رامسر را بگذرانید و پس از آن که به سه راهی فلسطین رسیدید، آن را به سمت جنوب رامسر ادامه دهید. با ادامه این مسیر به روستای زیبای جواهرده خواهید رسید. ممکن است برای ورود به روستای جواهرده از شما ورودی دریافت کنند که این مبلغ صرف تهیه امکانات، مراقبت و پاکسازی این روستا می‌شود. بسته به زمان سفر شما، هزینه ورودی متغیر است.

نکاتی که در سفر به جواهرده باید بدانید

فراموش نکنید که اگر قصد سفر به جواهرده در فصل پاییز یا زمستان را دارید، حتما وضعیت آب و هوایی این منطقه را بررسی کنید؛ در غیر این صورت ممکن است با بارش‌های شدید برف و باران و مسدود شدن جاده‌ها رو به رو شوید. جاده روستای جواهرده مسیری پرپیچ و خم و شیب‌دار است که اگر ماشین شما در جاده خراب شود به دردسر خواهید افتاد، بنابراین قبل از سفر حتما وسیله نقلیه خود را بررسی کنید. هنگام سفر به جواهرده با خرید از مردم محلی، علاوه بر کمک به اقتصاد روستا، باعث جبران زحمت و رفع خستگی اهالی آن می‌شوید.

سوالات متداول

جواهرده کجاست؟

جواهرده روستایی در سی کیلومتری شهر رامسر استان مازندران است.

بهترین فصل سفر به جواهرده کدام فصل است؟

جواهرده روستایی با آب و هوای سرد است، بنابراین بهترین زمان سفر به آن فصل‌های بهار و تابستان هستند.

ارتفاع جواهرده از سطح دریا چقدر است؟

ارتفاع جواهرده از سطح دریا حدود 2000 متر است.

آیا امکان اقامت در جواهرده وجود دارد؟

در روستای جواهرده انواع ویلا، اقامتگاه و هتل آماده میزبانی از شما هستند.

4.5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *