شهرها

کاشان کجاست؟ | شهر گل و گلاب

کاشان شهر گل و گلاب، شهر سهراب سپهری، شهر خانه‌های زیبای تاریخی و پایتخت فرش و قالی ایران است. برای اینکه با مهد تمدن و فرهنگ سنتی ایران زمین آشنا شوید با ما همراه باشید تا در این مطلب از اتاقک به همه چیز درباره کاشان بپردازیم.

کاشان کجاست؟

بازار کاشان با سففی بلند و تزیین شده با معماری لصیل ایرانی

کاشان شهری تاریخی و خوش عطر و بو در شمال استان اصفهان است. این شهر تاریخی در جوار شهرهای قم، نطنز، دلیجان و آران و بیدگل مرز قرار دارد. اگر مبدا سفر را پایتخت در نظر بگیریم، حدود ۲۴۷ کیلومتر باید رانندگی کنید تا به کاشان برسید. این مسیر حدود ۳ ساعت طول می‌کشد.

داخل یک ساختمان با در و پنجره های بزرگ چوبی و شیشه های رنگارنگ

هر کاشان بیش از ۷ هزار سال قدمت دارد و زادگاه یکی از بزرگترین تمدن‌های جهان با نام تمدن سیلک است. در این شهر آثار تاریخی بسیاری وجود دارند که تعداد آن‌ها به بیش از ۱۷۰۰ مورد می‌رسد! اما همه‌ی جذابیت کاشان در آثار باستانی آن خلاصه نمی‌شود؛ مراسم‌های گلاب‌گیری و قالی‌شویان از آداب و رسوم بسیار جالبی هستند که سالیانه هزاران نفر را جذب این شهر و دیار می‌کنند.قصد سفر به شهر گل‌های محمدی را دارید؟ در ادامه با همه چیز درباره کاشان آشنا خواهیم شد.

آب و هوای کاشان

یک حوض آبی رنگ در میان یک باغ کهه ساختمانی آجری منتهی می شود

کاشان شهری کویری و گرم است. تابستان‌‌هایی گرم و سوزان دارد و دمای هوا در این موقع از سال به ۴۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. بهار و پاییز نیز دمای هوا بین ۱۰ تا ۲۲ درجه سانتیگراد است و شاهد هوایی بسیار خنک و مطبوع خواهیم بود. همچنین در زمستان دمای هوا به کمتر از ۳ درجه سانتیگراد نمی‌‌رسد اما احتیاج به لباس گرم خواهید داشت.

بهترین فصل سفر به کاشان

شعر و شاعری، گل و گلاب، تاریخ و تمدن همه چیز درباره کاشان را توصیف می‌کنند. اما برای اینکه سفری دلپذیر به این منطقه داشته باشید، باید فصل مناسبی را انتخاب کنید. مثلا اگر تحمل گرما را ندارید، در تابستان دور سفر به کاشان را خط بکشید. پاییز و اوایل بهار را برای سفر به این شهر انتخاب کنید تا از عطر و بوی گل‌های محمدی سرمست شوید! همچنین اگر قصد تماشای آیین گلاب‌گیری کاشان را دارید، اردیبهشت ماه بهترین زمان خواهد بود.

اجاره سوئیت در کاشان با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های کاشان

کاشان به عنوان شهری هنری و تاریخی نه فقط در داخل ایران، بلکه در بیرون از مرزهای کشور نیز شناخته‌شده است. جاذبه‌های گردشگری این شهر در سه بخش تاریخی، طبیعی و آیین‌هایی مثل گلاب‌گیری خلاصه می‌شوند. کاشان بیش از ۷ هزار سال قدمت دارد و در کوچه و پس‌کوچه‌های آن بافت تاریخی و سنتی به خوبی حفظ و نگهداری می‌شود. در گوشه و کنار این شهر خانه‌های تاریخی بسیاری را خواهید دید که حال و هوای ایران باستان را تداعی می‌کنند. از سوی دیگر در فصل بهار عطر گل محمدی در سطح شهر می‌پیچد و یادآور بهشت موعود می‌شود. اگر قصد سفر به این شهر باستانی و زیبا را دارید، بهتر است پیش از سفر درباره کاشان و دیدنی‌های آن بیشتر بدانید. با ما همراه باشید

باغ و حمام فین

نمایی از سقف کچبری و نقاشی ها و کاشی کاری هایی سنتی ایرنی

باغ فین یکی از زیباترین بناهای تاریخی کشور است که سفر به کاشان بدون بازدید از آن تکمیل نمی‌شود. جایی که به دستور جمشید شاه ایرانی ساخته شده و در دوره‌های مختلف موردتوجه پادشاهان قرار داشته است. این باغ زیبا که در فهرست آثار یونسکو نیز قرار دارد، جهانگردان بسیاری را در فصول مختلف سال به خود جذب می‌کند.

در عصر صفویه و قاجاریه دو حمام در این باغ زیبا بنا شدند که یکی مختص به خدمه و دیگری برای پادشاهان و درباریان بود. در حال حاضر گردشگران می‌توانند پس از گشت و گذار در باغ فین، از حمام‌ها و کاشی‌‌کاری‌های تاریخی آن‌ها نیز دیدن کنند. حمام فین کاشان محل قتل یکی از مردان بزرگ تاریخ ایران، امیرکبیر بوده است و حرف‌های زیادی از تاریخ کشور در دل دارد. باغ و حمام فین جایی است که همه چیز درباره کاشان و تاریخ آن را برایتان روایت خواهد کرد، پس مقصد اول گشت و گذارتان در این شهر را به این جاذبه گردشگری اختصاص دهید.

خانه‌های تاریخی کاشان

ساختمانی با معماری متفاوت، سقفی گنبدی و طبقه طبقه

اگر عاشق خانه‌های حیاط‌دار و دلباز هستید، کاشان بهشت شما است. در این شهر خانه‌های تاریخی متعددی با قدمتی چند صد ساله وجود دارند که از شاهکارهای معماری کشور محسوب می‌شوند. اول از همه راهی خانه‌ی طباطبایی‌ها شوید و عمارت باشکوه آن را ببینید. گل‌کاری‌های اطراف حوض و تزئینات اندرونی و بیرونی خانه را تماشا کنید و عکس‌های یادگاری بگیرید.

پس از آن به سمت خانه بروجردی‌ها حرکت کنید. این خانه بسیار شبیه به خانه طباطبایی‌ها است. چراکه در سالیان دور، پسر خانواده بروجردی‌ها عاشق و دلباخته دختر خانواده طباطبایی می‌شود، آقای طباطبایی هم شرط می‌گذارد که اگر عمارتی مانند خانه‌اش برای دخترش بسازند به این ازدواج رضایت می‌دهد. به این ترتیب خانه بروجردی‌ها نیز که یکی از زیباترین بناهای تاریخی ایران است، ساخته می‌شود. قدمت این دو خانه به دوره قاجار بر می‌گردد. اما یادتان باشد که در سفر به کاشان به این دو خانه اکتفا نکنید چراکه خانه‌ی عامری‌ها، خانه مرشدی، خانه عباسیان و خانه تاریخی احسان از مکان های دیدنی کاشان هستند که نباید تماشای آن‌ها را از دست بدهید.

حمام سلطان امیر محمد

حمام تاریخی کاشان با شقف هایی طاقی و ستون هایی تزیین شده، دیواره هایی تا نیمه با کاشی کاری آبی رنگ و نیمه دیگر گچ کاری و نقاشی شده

پس از بازدید از خانه‌ی بروجردی‌ها، خانه عباسیان و خانه طباطبایی‌ها به حمام سلطان امیر محمد سر بزنید. معماری این بنا با آن کاشی‌های فیروزه‌ای و طلایی حسابی دلبری می‌کند. علاوه بر این، نقاشی‌های دیواری، شیشه‌های رنگی و تزئینات داخلی مجلل آن، سوی دیگری از تاریخ ایران را برای‌تان آشکار خواهد کرد. از گوشه و کنار این حمام تاریخی عکس بگیرید و با آثار تاریخی کاشان عکس‌های‌تان را زیباتر کنید.

کویر ابوزید آباد

منطقه کویری با تپه های شنی

احتمالا تا اسم کاشان به میان می‌آید به یاد قمصر و نیاسر و به طور کلی گل و گلاب می‌افتیم. شاید کمتر کسی بداند که در این شهر کویر نیز وجود دارد! در شمال شرقی شهر منطقه‌ای کویری با نام ابوزید آباد وجود دارد که همانند دیگر بخش‌های کاشان دارای بناهای تاریخی مختلفی است. در این‌ منطقه علاوه بر تفریحاتی همچون کویرنوردی و آفرودسواری، می‌توانید از کاروانسرای صفوی، قلعه کرشاهی، کوه یخاب و شهر زیرزمینی نوش‌آباد نیز بازدید کنید. منطقه اسرارآمیز نوش‌آباد شامل سه طبقه در عمق ۴ تا ۱۸ متری زمین است که قدمت آن به پیش از ظهور اسلام می‌رسد. در این شهر زیرزمینی اتاق‌ها، دالان‌ها و راهروهایی وجود دارند که به دست انسان‌های دوران باستان ساخته شده‌اند!

تپه‌های سیلک

تپه های تاریخی سیلک

اگر تماشای بقایای تمدن اولیه ایران برای‌تان جذاب است به سمت تپه‌های سیلک بروید. آثار تاریخی این تپه پس از جاری شدن سیل سر از خاک بیرون آوردند و تمدن ۷ هزار ساله ایران را به رخ جهانیان کشیدند. شواهد تاریخی نشان می‌دهند که این تپه روزگاری محلی برای عبادت بوده و پس از آن به مقبره تبدیل شده است. قدمت این مقبره‌ها نیز به بیش از ۳ هزار سال می‌رسد.

قمصر و نیاسر

دیگ های بزرگ فلزی که درون ان ها پر گل های سرخ است.

نام قمصر کاشان با گلاب و گلاب‌گیری عجین شده است. جایی که عطر خوشِ گل محمدی در کوچه پس کوچه‌های آن جریان دارد و در اردیبهشت ماه گردشگران بسیاری را در خود جای می‌دهد. در منطقه نیاسر کاشان نیز از اواسط اردیبهشت تا خرداد مراسم گلاب‌گیری انجام می‌شود. آبشار و چشمه نیاسر، غار رئیس، چهارطاقی، آتشکده نیاسر، حمام صفوی و آسیاب تاریخی از جاذبه‌های گردشگری این منطقه از کاشان به شمار می‌روند. در سفر به کاشان از قمصر و نیاسر گلاب و عرقیجات مرغوب تهیه کنید و عطر خوشِ گل‌ها را با خود به خانه ببرید.

مسجد و مدرسه آقابزرگ

مسجدی بزرگ با چند شبستان و حوضی در وسط حیاط، گنبدی بزرگ و دو گل دسته

مسجد یا مدرسه آقابزرگ بنایی بسیار باشکوه و دیدنی در کاشان است که قدمت آن به دوره قاجار می‌رسد. مجموعه‌ی آقابزرگ شامل شبستان‌ها، هشتی ورودی، مقصوره، سردر و صحن مسجد می‌شود. این بنای شگفت‌انگیز طوری ساخته شده است که در وسط تابستان نیز هوای خنکی دارد! یادتان باشد که در محوطه مسجد با حوض بزرگ آن و گل‌کاری‌های اطراف عکس یادگاری و توریستی ثبت کنید. علاوه بر این موارد، اطراف کاشان نیز دیدنی‌های بسیار زیبا و شگفت‌انگیزی دارد. یکی از این جاذبه‌های گردشگری که در نزدیکی کاشان واقع شده، روستای ابیانه است. این روستای تاریخی به واسطه معماری پلکانی و عجیبش گردشگران بسیاری را جذب این منطقه می‌کند.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی کاشان را مطالعه کنید.

راه‌های دسترسی به کاشان

زمین و آسمان شما را به کاشان خواهند رساند، فقط کافی است بار و بندیل سفر را ببندید! اگر مسیر زمینی را انتخاب کنید، قطار، تاکسی و اتوبوس در اختیارتان قرار دارند و اگر مسیر هوایی را برگزینید، هواپیما شما را به مقصد می‌رساند.

سفر هوایی به کاشان

اگر تهران را مبدا سفر در نظر بگیریم،‌ از فرودگاه مهرآباد یک ساعته به کاشان خواهید رسید. فرودگاه این شهر در جاده قدیم کاشان-نطنز واقع شده است و تا مرکز شهر ۳۰ دقیقه‌ فاصله دارد.

سفر ریلی به کاشان

داخل واگن یک قطار که کف و صندلی های آن قرمز است

یکی دیگر از روش‌های رسیدن به کاشان، استفاده از قطار است. در این روش کمی دیرتر به مقصد می‌رسید اما سفری متفاوت و جذاب خواهید داشت. ایستگاه راه‌آهن کاشان در بلوار ملاصدرا قرار دارد.

سفر با خودروی شخصی به کاشان

اگر امکان استفاده از خودروی شخصی را دارید، در یکی از روزهای پاییزی یا بهاری دل به دل جاده بدهید و راهی کاشان شوید. از تهران تا کاشان حدود ۲۵۰ کیلومتر راه است و سه ساعته به مقصد خواهید رسید.

سفر با اتوبوس به کاشان

همچنین اگر به دنبال سفری اقتصادی هستید، اتوبوس بهترین گزینه برای شما است. از تمام شهرهای ایران می‌توانید سوار اتوبوس‌های کاشان شوید و به پایانه مسافربری شهر واقع در میدان زجاجی برسید.

سوغات و صنایع‌ دستی کاشان

مقداری گل سزخ در یک سبد حصیری و یک بطری شیشه ای میان گلها

محال است که راهی کاشان شوید و دستِ خالی از آن برگردید. این شهر سراسر مزین به عطر گلاب و گل محمدی است. حتی اگر در فصل گلاب‌گیری در کاشان نباشید هم جای نگرانی نیست، چراکه در هر موقع از سال گلاب‌ تازه و مرغوب در بازار این شهر یافت می‌شود. علاوه بر این، غنچه‌های کوچک و صورتی گل‌های محمدی نیز برای تزئین ماست و انواع دسرها به مشتریان عرضه می‌شوند. از سوی دیگر اهالی کاشان عرقیجات دیگری مانند عرق نعناع، بیدمشک و بهارنارنج نیز تولید می‌کنند که در سفر به این شهر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. اما کاشان فقط به گلاب و عرقیجات معروف نیست؛ این شهر کلی خوراکی خوشمزه دارد که اگر اهل شیرینی باشید، حتما باید آن‌ها را امتحان کنید. کلوچه کاشانی، پشمک، حاجی بادام و نان عباسعلی را بچشید تا مشتری همیشگی این خوراکی‌های خوشمزه شوید!

صنایع دستی کاشان

تعتداد زیادی فرش تا شده رو هم و مردی در حال جا به جای فرشی دیگر

کاشان را پایتخت فرش و قالی ایران می‌دانند. فرش این شهر معروف‌ترین صنایع‌دستی ایران نامیده شده و در فهرست میراث معنوی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. ۷۰ درصد از فرش‌های ایرانی در این شهر بافته می‌شوند و در بافت آن‌ها از رنگ‌های طبیعی که با گیاهان مختلف روناس، گردو و انار به دست می‌آید، استفاده می‌شود. فرش کاشان از ظرافت خاصی برخوردار است و نقش و نگاری از گیاهان، حیوانات و شخصیت‌های تاریخی دارد. از دیگر صنایع دستی کاشان می‌توان به گلیم، جاجیم، گیوه‌ بافی، شعر بافی، زیلو بافی، سفالگری و کاشی‌سازی اشاره کرد.

مراکز خرید کاشان

مکانی با سقفی بلند، طاقی شکل و مدل دار که با کاشی هایی رنگارنگ و هنرمندانه تزیین شده به نام بازار کاشان

برای خرید سوغات و صنایع دستی کاشان به بازار تاریخی آن که نمادی از فرهنگ‌ کهن و غنی کاشانی‌ها است، سر بزنید. این بازار سنتی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و به عصر صفویه بر می‌گردد. در بازار تاریخی کاشان بخش‌های مختلفی را خواهید دید و سفری در دلِ تاریخ ایران خواهید داشت. اگر گذرتان به این بازار سنتی افتاد از آب‌انبار بالا بازار و در زنجیر، کاروانسراهای میرپنج و امین‌الدوله، مسجد کفش دوزک‌ها و بالا بازار و حجره‌های بی‌نظیر و زیبای آن دیدن کنید. اگر توانستید از شکوه معماری بازار چشم بردارید، یادگارهایی مثل گلاب و فرش کاشان را نیز برای عزیزانتان تهیه کنید.

علاوه بر این بازار بزرگ و تاریخی، مراکز خرید دیگری از جمله بازار بزرگ صفویه، مراکز خرید سبز، سپید و شفق نیز محصولات و صنایع‌ دستی کاشانی را عرضه می‌کنند. همچنین برای خرید شیرینی‌های کاشانی می‌توانید به شیرینی‌فروشی نانک در خیابان بهشتی و شیرینی‌سرای کاشان در خیابان بابا افضل مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات کاشان را مطالعه کنید.

غذاهای محلی کاشان

داخل رستورانی سنتی در کاشان با در و پنجره های چوبی بلند و شیشه های رنگی و میز و صندلی ظریف چوبی

بدون تردید یکی از بهترین لحظه‌های سفر امتحان کردن غذای محلی و خوشمزه مقصد است. در سفر به کاشان نیز نباید از چشیدن غذاهای محلی آن غافل شوید. این غذاهای سنتی و لذیذ اغلب با گوشت و حبوبات پخته می‌شوند و با ذائقه اغلب ایرانی‌ها جور هستند. یکی از این غذاهای خوش طعم کاشانی، شفته انار است که شکلی مانند کوفته دارد. این غذا را با رب انار، گوشت‌ چرخ‌کرده، آرد نخودچی، ترخون و مرزه تهیه می‌کنند. از این کوفته قلقلی‌ها در شهر کاشان زیاد پیدا می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به کوفته آب سماق، شفته نخودچی و شفته بادمجان اشاره کرد.

یکی دیگر از غذاهای محلی فوق‌العاده کاشان چلودیزی است که برخلاف نامش، خیلی ربطی به دیزی ندارد! این غذای سنتی، تلفیقی از لوبیا چشم‌بلبلی، گوشت گوساله و کته است. از طرفی در این شهر خورشتی با نام نخودآله نیز پخته می‌شود که می‌توانید آن را با برنج نوش جان کنید. البته غذاهای خوشمزه کاشانی به این موارد محدود نمی‌شوند؛ این شهر برای دوستداران آبگوشت انواع آبگوشت لوبیا سفید و آبگوشت بِه را نیز تدارک دیده است.

رستوران‌های کاشان

در شهر کاشان رستوران‌های با کیفیت بسیاری تاسیس شده‌اند تا از گردشگران داخلی و خارجی پذیرایی کنند. برای اینکه همه چیز درباره کاشان را پیش از سفر بدانید، اطلاع از بهترین رستوران‌های این شهر بسیار کمک‌کننده خواهد بود. در ادامه با ما همراه باشید

سفره‌خانه عباسی

در پنجمین حیاط خانه تاریخی عباسیان، رستورانی قرار گرفته است که فضایی سنتی و بسیار زیبا دارد. در این رستوران انواع خورشت و کباب‌های محلی با کیفیت را می‌توانید نوش جان کنید.

رستوران مظفری

یکی دیگر از رستوران‌های سنتی شهر کاشان، مظفری است که در بافت قدیمی شهر قرار دارد. معماری این بنا بسیار باشکوه و شگفت‌انگیز است و انواع غذاهای محلی و سنتیِ ایرانی را سرو می‌کند.

رستوران خانه منوچهری‌ها

داخل رستورانی سنتی در کاشان با در و پنجره های چوبی بلند و شیشه های رنگی و میز و صندلی ظریف چوبی

یکی دیگر از رستوران‌های سنتی کاشان در خانه تاریخی منوچهری‌ها واقع شده است. در این رستوران می‌توانید غذایتان را در خانه‌ای مجلل میل کنید و از تلالو نور که بر روی شیشه‌های رنگی و نوستالژیک خانه می‌افتد، نهایت لذت را ببرید.

رستوران خانه نقلی

خانه ای سنتی که به رستوران تبدیل شده بادیوار های گلی، نرده های آجری ایوان ها و تخت های سنتی برای نشستن

رستوران خانه نقلی کاشان، فضایی کاملا سنتی و قدیمی دارد و غذاهایی مثل کال جوش، خورشت کدو، کشک بادمجان، اشکنه و انواع آش‌ها را به مشتریان ارائه می‌دهد. در این رستوران می‌توانید در یکی از تخت‌های دور حوض خانه بنشینید و با خوردن غذاهایی بسیار قدیمی و سنتی سفر در زمان را تجربه کنید. از دیگر رستوران‌های کاشان می‌توان به حاتم یا ستاره طلایی، شاندیز، خاتون، انار و یاقوت اشاره کرد.

اقامت در کاشان

شهر کاشان توصیفی از شکوه تاریخ، معماری و هنر ایران است که فرصت سفر به آن را نباید از دست بدهید. جایی که با آثار تاریخی خود گردشگران بسیاری را از آن سر دنیا راهی این شهر و دیار می‌کند و معرف فرهنگ ایرانیان در جهان است.

در سفر چند روزه به کاشان دیدن بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی آن ممکن نیست؛ اما اگر بخواهید از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر کاشان دیدن کنید، سفری دو سه روزه کافی خواهد بود. برای اقامت در کاشان گزینه‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارند. از هتل‌های مجلل سنتی گرفته تا اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌هایی تاریخی به سبک ایران قدیم در روستاهای اطراف در اختیارتان است. تنها کافیست که پیش از شروع سفر خود از طریق وبسایت‌های معتبر رزرو آنلاین اقامتگاه، اقدام به اجاره روزانه خانه و سوئیت در کاشان کنید و اقامتگاهی متناسب با بودجه و سلیقه خودتان انتخاب کنید. به این ترتیب هنگام رسیدن به مقصد دغدغه جا و مکان نخواهید داشت. حال که همه چیز درباره کاشان را مرور کردیم، وقت بستن بار سفر رسیده است! سفر خوشی را برایتان آرزو می‌کنیم.

[box type=”info” align=”” class=”” width=””]

برای اجاره اقامتگاه بومگردی در کاشان کلیک کنید.

[/box]

سؤالات متداول درباره کاشان

کاشان کجاست؟

کاشان در شمال استان اصفهان واقع شده است. این شهر تاریخی در جوار شهرهای قم، نطنز، دلیجان و آران و بیدگل مرز قرار دارد

بهترین زمان سفر به کاشان کی است؟

 بهار و پاییز

معروف‌ترین جاهای دیدنی کاشان کدام‌اند؟

باغ و حمام فین، خانه بروجردی‌ها، خانه طباطبایی‌ها، خانه‌ی عامری‌ها، خانه مرشدی، خانه عباسیان و خانه تاریخی احسان،  کویر ابوزید آباد،  تپه‌های سیلک، قمصر و نیاسر، مسجد و مدرسه آقابزرگ

معروف‌ترین رستوران‌های کاشان کدام‌اند؟

سفره‌خانه عباسی، رستوران مظفری، رستوران خانه منوچهری‌ها، رستوران خانه نقلی

چطور به کاشان برویم؟

در صورت دسترسی به اتوبوس، قطار و هواپیما می‌توانید به کاشان بروید. با خودروی شخصی از تهران تا کاشان حدود ۲۵۰ کیلومتر راه است و سه ساعته به مقصد خواهید رسید.

4.2/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *