شهرها

کتالم کجاست؟ | نگینی میان گیلان و مازندران

یکی از زیباترین شهرهای رامسر کتالم است که برای رفتن به آنجا باید اول ‌ازهمه به مازندران رفته و بین تمام شهرهای این استان ابتدا کتالم را انتخاب کنید. این شهر در بخش مرکزی شهرستان رامسر قرار گرفته در ادامه بیشتر آنرا مورد بررسی قرار می‌دهیم.

کتالم کجاست؟

یکی از بکرترین و زیباترین جاهای دیدنی شمال کتالم و سادات شهر است کتالم در فاصله 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان رامسر واقع شده است. این شهر در حدفاصل تنکابن و شهر زیبای رامسر در غرب استان مازندران قرار دارد،

نام قدیمی کتالم، کت لم بوده، کت به معنی تکیه گاه و لم به معنای زمینی است که آب راکد زیادی دارد. نام سادات شهر هم در گذشته سادات محله بوده‌است که در دهه ۸۰ توسط شهردار وقت (رضا شعبانی) به سادات شهر تغییر یافت.

این اسم هم از آنجا نشات‌ گرفته که درگذشته تعداد زیادی از سادات در آنجا زندگی می‌کرده‌اند. کتالم و سادات شهر توریستی بوده و جاذبه‌های دیدنی وصف‌ناپذیری دارد. به دلیل قرارگیری این شهر در دامنه‌های سرسبز جنگل و دریای خزر از منظره‌های بی‌بدیلی تشکیل شده که مانند نگینی در مازندران می‌درخشد.

فاصله کتالم تا دریا از قسمت شمالی این شهر بسیار نزدیک بوده و از جنوب هم به ارتفاعات و چشم‌اندازهای طبیعی منتهی می‌شود. ساحل دریایی این شهر منحصربه فرد است انگار یکی از کشورهای اروپایی در این شهر قرار دارد. طبیعت و جذابیت‌های این قسمت آنرا به رؤیایی‌ترین ساحل رامسر تبدیل کرده و می‌توانید چشم‌اندازی وسیع از دریا را مشاهده کنید.

تپه‌های سرسبز و بلند که با درختان شمشاد، بلوط و ازگیل پوشیده شده همگی در کنار هم زیبایی‌های کتالم را چندین برابر کرده‌اند. با سفر به کتالم و سادات شهر یک تجربه بی‌نظیر و سرشار از حس خوب را پیشرو خواهید داشت.

تاریخچه شهر کتالم

شهر کتالمدر شهر کتالم قبل از سال 1320 هیچ‌گونه آبادانی وجود نداشت. زمانی که صنعت چای‌کاری رونق پیدا کرد، این منطقه زیر کشت چای رفت و به‌صورت یک شهر نوبنیاد درآمد. در قسمت شرقی این شهر قلعه مارکوه واقع شده که تاریخ بنای آن معلوم نیست. در کتاب ” جامع‌التواریخ”  خواجه رشیدالدین فضا الله از آن سخن به میان آورده است.

از محلات معروف شهر کتالم می‌توان به خانه سر، دشت جلم، بریشی، طالش محله، پیاز کش، کردمحله شرقی، کوزه‌گر محله، کردمحله غربی، مشاکلایه، نیاسته و… را می‌توان نام برد. مشاکلایه و کردمحله از قدمت بیشتری نسبت به سایر محلات برخوردار است.

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر کتالم

شهر کتالم به‌خاطر موقعیت جغرافیایی که دارد و قرارگرفتن این شهر بین گیلان و مازندران مردم آن لهجه گیلکی دارند و آن را از گویش گیلان و مازندران متمایز می‌کند. این لهجه خاص شرق گیلان و غرب مازندران بوده گویش مردم رامسر با آنها متفاوت است. مذهب مردم این شهر پیرو شیعه اثنی‌عشری است و تعداد انگشت شماری مذاهب دیگر در آنجا ساکن هستند.

همان‌طور که گفتیم کتالم تا قبل از سال 1320 شهری پراکنده و غیرمتمرکز بود. در سال 1342 با احداث کارخانه چای در آنجا به‌تدریج تبدیل به محلی برای سکونت شد. این شهر با شتابی روزافزون روبه آبادی و عمران پا نهاد و در کمترین زمان به شهری آباد تبدیل شد. سادات شهر مانند دیگر مناطق مرطوب و معتدل بوده و با وجود آبگرم‌های متعددی که دارد برای درمان بیماری‌های پوستی، عصبی و رفع خستگی از آن استفاده می‌کنند. این چشمه‌های آبگرم باعث شده که گردشگران زیادی به این شهر سفر کنند.

یکی از آداب و رسومی که از آیین‌های بسیار قدیم که در شهر کتالم به‌جای‌مانده جشن تیرماه سیزده است. این جشن برای بزرگداشت پیروزی مردم ایران در برابر ضحاک و پرتاب شدن تیر از کمان آرش کمانگیر بوده که مرز ایران را مشخص کرد. در این جشن مراسم‌های مختلفی مثل: خواندن اشعار محلی، لال شو، پوشیدن لباس‌های نو و… را برگزار می‌کنند.

اقتصاد شهر کتالم

بعد از اینکه با شهر کتالم و موقعیت جغرافیایی آن آشنا شدیم باید مردم این شهر و نوع زیست آنها را نیز مورد بررسی قرار دهیم. به دلیل موقعیت مکانی کتالم هم مردم به باغداری و دامپروری مشغول هستند.

بیشتر مردم در این منطقه محصولاتی مانند: برنج، چای، مرکبات، پرورش گل‌وگیاه، پرورش شیلات و آبزیان را دارند. اما چیزی که باعث شد شهر کتالم رونق پیدا کند صنعت گردشگری در آن بود که در بهبود وضعیت اقتصادی مردم کمک شایانی کرده است. همین موضوع هم سرمایه‌داران زیادی را روانه کتالم کرده تا ساخت ویلا و خرید آن را در آنجا افزایش دهند.

بهترین زمان سفر به کتالم

خانه های ویلایی در کنار دشت سرسبزشهر کتالم رامسر مانند دیگر شهرهای شمال تابستانی مرطوب و گرم با هوای شرجی آزاردهنده دارد. زمستان‌های این شهر نیز سرد است؛ بنابراین بهترین زمان برای سفر به این شهر فصل بهار بخصوص ماه اردیبهشت و پاییز بوده البته ییلاق کتالم در تابستان هم هوای دلچسبی خواهد داشت. اگر دوست دارید هوای بارانی و مه‌آلود را تجربه کنید اوایل پاییز مهرماه بهترین زمان برای دیدن این زیبایی‌ها خواهد بود.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/katalem” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در کتالم کلیک کنید.[/button]

 

جاهای دیدنی کتالم

کتالم با جاهای دیدنی زیادی که دارد بهترین مکان برای گردشگری خواهد بود. این شهر به دلیل قدمت تاریخی و زیبایی‌های خاص خود دارای مکان‌های دیدنی بوده که در ادامه به هرکدام از آنها به طور مختصر اشاره خواهیم کرد.

چشمه‌های آبگرم کتالم

چشمه‌ی آبگرم کتالم و سادات شهر با ذخیره‌های آب زیرزمینی زیادی که دارند و همچنین چشمه‌های آبگرم که از جنگل‌ها و باغ‌های این منطقه می‌جوشد به‌خاطر خواص درمانی توجه بسیاری از گردشگران را به‌سوی خود جلب کرده است.

قلعه مارکوه

قلعه مارکوهقلعه مارکوه روی کوهی قرار گرفته که می‌گویند مارهای زیادی در آنجا وجود دارند به همین خاطر به این نام خوانده می‌شود. برخی دیگر هم بر این اعتقاد هستند که این نام به قوم ماد برمی‌گردد که در این منطقه ساکن بوده‌اند. برای رسیدن به این قلعه باید مسیری را در کوه و جنگل پیاده طی کنید. با طی‌کردن این مسیر به جایی خواهید رسید که باید حدود 300 پله داشته و این پله‌ها شما را به قلعه می‌رساند.

ارتفاعات ییلاق کتالم

ارتفاعات ییلاق کتالمدر ارتفاعات ییلاق کتالم می‌توان یک‌هوای پاک را در دل طبیعت بی‌نظیر تجربه کرد. مناظر زیبا و تکرارنشدنی این منطقه بهترین مکان برای کمپ و اقامت گروهی و طبیعت‌گردی خواهد بود.

بقعه آقا بسمل کتالم

بقعه آقا بسملبقعه آقا بسمل که در سادات شهر بوده در ایام مراسم‌های مذهبی گردشگران زیادی به آنجا می‌روند و در آیین‌های مذهبی شرکت می‌کنند.

بازار روز کتالم

بازار روزبازارهای روز در شهرهای شمالی همیشه جذاب بوده و انواع محصولات را می‌توان در آنجا دید. در کتالم و سادات شهر روزهای دوشنبه و چهارشنبه می‌توانید این بازارها را مشاهده کنید انواع خوراکی، محصولات باغی، صنایع‌دستی، ترشی و… در آنجا به فروش می‌رسد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی کتالم را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع‌دستی شهر کتالم

کتالم کجاست- سوغات و صنایع دستی کتالمهمان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم بازارهای شهر کتالم در روزهای دوشنبه و چهارشنبه رنگ و بوی متفاوتی به خود می‌گیرد. در این بازار می‌توانید علاوه بر خرید محصولات محلی شور و هیجان را در میان مردم هم ببینید. اگر قصد خرید سوغاتی دارید این بازارهای هفتگی بهترین جا برای خرید سوغات خواهد بود. بیشتر گردشگران برای دیدن صنایع‌دستی و خرید سوغات به این بازار می‌روند.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی کتالم را مطالعه کنید.

اقامت در کتالم رامسر

بعد از اینکه فهمیدیم کتالم کجاست و دارای چه جاذبه‌های دیدنی است باید به فکر اقامت در این شهر باشیم. در این شهر اقامتگاه‌ها و ویلاهای زیادی برای اجاره کردن در اختیار گردشگران قرار دارد. حتی از طریق سایت‌های معتبر می‌توانید قبل از سفر به این شهر بسیار زیبا اقامتگاه خود را انتخاب و رزرو کنید.

سخن نهایی

جاهای دیدنی شهرهای شمالی‌ در فاصله کمی از یکدیگر قرار دارند برخی از آنها که به کتالم نزدیک‌تر است را به شما معرفی می‌کنیم. یکی از این جاهای دیدنی نمک‌آبرود بوده که در شرق کتالم و 60 کیلومتری آن قرار دارد. جواهر ده هم در غرب این شهر و در فاصله 30 کیلومتری آن واقع شده که پیشنهاد می‌کنیم اگر در تابستان به این شهر سفر کردید حتماً از هوای خنک آنجا لذت ببرید. در جنوب غربی کتالم نیز گرسماسر قرار داشته که فقط 40 کیلومتر با این شهر فاصله دارد. منطقه حفاظت شده بلس هم در جنوب شرقی این شهر است.

ذکر این نکته هم ضروری است که برای سفر به کتالم تمام امکاناتی را که نیاز دارید آنجا برایتان فراهم است. این امکانات شامل: درمانگاه، انواع فروشگاه‌های مواد غذایی، داروخانه بوده و کار را برای گردشگران راحت‌تر می‌کند. حتی یکی از مراکز مهم سالمندان در مازندران در شهر کتالم قرار دارد. این شهر به بام سبز رامسر هم نزدیک است و به‌راحتی می‌توانید به تله‌کابین آنجا دسترسی داشته باشید و از مناظر بسیار زیبای این منطقه نهایت لذت را ببرید.

3.7/5 - (4 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *