شهرها

کرمان کجاست؟ | سفر به گرمای دلپذیر کویر

برای اینکه بدانید کرمان کجاست، باید به سراغ پهناورترین استان ایران در جنوب شرقی کشور بروید. این شهر با تاریخ غنی خود و مردمانی خونگرم و مهمان‌نواز، یکی از جاهای دیدنی نیمه جنوبی کشور است که به عنوان مرکز استان کرمان نیز شناخته می‌شود. در وصف قدمت کرمان باید گفت که اولین نشانه‌های زندگی در این شهر به هزاره چهارم پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

همین پیشینه‌ طولانی سبب شده است که امروزه بناها و آثار تاریخی بسیاری در این شهر وجود داشته باشند که سبب جذب گردشگران به این شهر می‌شوند. از طرفی تفریحاتی همچون کویرنوردی و سافاری که این روزها بسیار موردتوجه قرار گرفته‌اند نیز گردشگران را به سمت کرمان می‌کشانند. اگر قصد سفر به این شهر تاریخی و هیجان‌انگیز کشور را دارید، با ما همراه باشید تا به معرفی کرمان بپردازیم.

کرمان کجاست؟

مکان تاریخی و راه پلکانی منتهی به آن
کرمان از شرق به دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان می‌رسد.

پیش از شروع سفر، باید بدانیم که کرمان کجاست؟ استان کرمان در جنوب شرقی کشور واقع شده است و شهر کرمان به عنوان مرکز و گل سرسبد آن در شرق استان قرار دارد. این شهر از جنوب به شهر بم، جیرفت و بردسیر می‌رسد و از جانب غرب با زرند، رفسنجان و راور همسایه است.

کرمان از شرق نیز به دو استان خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان می‌رسد و از شمال به یزد راه دارد. کرمان جایی در قلب تاریخ است؛ چراکه در این شهر ۶۶۰  اثر تاریخی وجود دارد و 6 مورد از آن‌ها به ثبت یونسکو نیز رسیده‌اند!

تاریخچه کرمان

قدمت شهر تاریخی کرمان به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد و برای این که عظمت تاریخچه این شهر را کامل درک کنید، نگاهی به تقویم بیندازید و ببینید که در کدام سال میلادی قرار داریم.

کرمان در گذشته نام‌های متعددی داشته است و برخی بر این عقیده‌اند که نام این شهر از کریمان، یکی از اسطوره‌های ایران باستان و بنیان‌گذار شهر کرمان گرفته شده است و برخی دیگر هم معتقدند که کرمان در فارسی باستان به معنای سرزمین کوهستانی است که با توجه به کوه‌های اطراف کرمان، این معنا منطقی به نظر می‌رسد.

نام کرمان به عنوان شهری مهم در شاهنامه، کتیبه‌های داریوش و کتیبه‌های به‌جامانده از دوران اشکانیان و ساسانیان ذکر شده است و در دوران پس از اسلام هم این شهر همیشه در فهرست مهم‌ترین شهرهای ایران قرار دارد. یکی از مهم‌ترین وقایع این دوران، پناه دادن کرمانی‌ها به لطفعلی‌خان زند است که به انتقام آقامحمد خان قاجار از مردم این شهر و واقعه تلخ درآوردن 20 هزار جفت چشم ختم شد.

بعد از آن پادشاهان قاجار سعی کردند تا با آباد کردن این شهر از مردم دلجویی کنند و به همین دلیل تعداد زیادی از آثار تاریخی این شهر مربوط به دوران قاجار است. این شهر در دوران معاصر هم یکی از شهرهای مهم ایران محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر توانسته خود را به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری ایران تثبیت کند.

فرهنگ و آداب و رسوم کرمان

فرهنگ و آداب و رسوم کرمان
عموم مردم کرمان فارس هستند و فارسی را با لهجه شیرین کرمانی صحبت می‌کنند. – عکاس: Luisa Babieri

عموم مردم کرمان از قوم فارس هستند و زبان فارسی را با لهجه شیرین کرمانی صحبت می‌کنند؛ اما این شهر اقلیت‌های لر و بلوچ هم دارد. بیشتر آثار باستانی به‌جامانده در این شهر متعلق به دوران بعد از اسلام است که شامل تعداد زیادی مسجد و آرامگاه صوفیان و عرفای مشهور می‌شود. این موضوع مذهبی بودن مردم این شهر را ثابت می‌کند؛ اما دایر بودن آتشکده کرمان و وجود برخی از آثار باستانی مثل گنبد جبلیه و قلعه دختر هم ردپای قدرتمند فرهنگ پیش از اسلام را در این شهر نشان می‌دهد.

این شهر ادبا، نویسندگان و نویسندگان مشهوری مثل خواجوی کرمانی، سعید نفیسی، ابراهیم باستانی پاریزی، علی‌اکبر صنعتی و هوشنگ مرادی کرمانی را تربیت کرده است.

شهرهای کرمان

در اطراف شهر کرمان شهرها و روستاهای مهم و زیبایی وجود دارند که هر کدام از آن‌ها مثل شهر ماهان به عنوان یک جاذبه گردشگری جداگانه محسوب می‌شوند. از مهم‌ترین شهرها و روستاهای اطراف کرمان می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • ماهان
  • سیرچ
  • باغین
  • راین
  • چترود
  • زرند
  • باقرآباد
  • محمودآباد

اقتصاد کرمان

همان‌طور که اشاره کردیم، بخش بزرگی از اقتصاد کرمان بر پایه گردشگری می‌چرخد؛ اما در اطراف این شهر چند معدن سنگ‌آهن، مس و زغال‌سنگ هم وجود دارد که تعداد زیادی از کرمانی‌ها در این معادن و کارخانه‌های اطراف آن‌ها کار می‌کنند. همچنین قالی و پته کرمان هم از مشهورترین سوغات کرمان هستند که تعدادی از مردم کرمان از طریق بافتن و فروش آن‌ها روزگار می‌گذرانند.

همچنین انار و پسته از مهم‌ترین محصولات کشاورزی کرمان محسوب می‌شوند.

آب و هوای کرمان

بنای سنتی کاشی کاری شده و حوضچه کوچک پر از آب
در بهار و پاییز، هوای این شهر خنک و مطبوع است.

آب و هوای کرمان گرم و کویری است. اما روزهای گرم و سوزان آن فقط در تابستان دوام می‌آورند. در بهار و پاییز، هوای این شهر خنک و مطبوع است و برای سفر حرف ندارد. در زمستان و به‌خصوص دو ماه 2 دی و بهمن هوا رو به سردی می‌رود و شب‌های بسیار سردی در انتظارتان خواهد بود!

بهترین فصل سفر به کرمان

بهترین فصل سفر به کرمان پاییز و اواخر زمستان است؛ چراکه در این موقع از سال به دلیل خنک و مطبوع بودن هوا، زمان مناسبی برای گشت‌وگذار در شهر و گذراندن وقت در جاهای دیدنی کرمان است. از طرفی اوایل بهار تا اردیبهشت‌ماه نیز گردشگران بسیاری جذب این شهر تاریخی و زیبا می‌شوند و از ته‌مانده‌ خنکی هوا نهایت لذت را می‌برند!

جاهای دیدنی‌ کرمان

کرمان جایی برای گفت و شنودهای تاریخی است. در قدم به قدم این شهر، آثار تاریخی ارزشمند و پر ابهتی قرار دارند که بازدید از همه آن‌ها در چند روز سفر امکان‌پذیر نیست. به همین خاطر در ادامه به معرفی چند مورد از جاهای دیدنی کرمان که حتماً باید از آن‌ها بازدید کنید، خواهیم پرداخت.

کلوت‌های شهداد

کلوت های شهداد کرمان
نظیر این کلوت‌ها را فقط در منطقه یوتا ایالات متحده پیدا خواهید کرد. – عکاس: علیرضا افکار

برای اینکه بدانید کویر کرمان کجاست، باید به جاده قدیم کرمان-بم سر بزنید. کلوت شهداد یک منطقه جذاب و تماشایی در این شهر است که پدیده طبیعی جالبی با نام کلوت را در خود جای داده است. 2 عامل باد و آب برجستگی‌های بی‌نظیر و وهم‌آلودی در دل این کویر ایجاد کرده‌اند که به آن‌ها کلوت می‌گویند و نظیر این کلوت‌ها را فقط در منطقه یوتا ایالات متحده پیدا خواهید کرد.

در سفر به کرمان فرصت بازدید از این پدید جذاب را از خودتان دریغ نکنید. همچنین اگر به تفریحات کویری علاقه دارید، حتماً کلوت‌های شهداد را از نزدیک ببینید. در نزدیکی این کلوت‌ها می‌توانید خودروهای آفرود را اجاره کنید و از رانندگی در کویر لذت ببرید یا حتی شترسواری و موتورسواری کنید. از طرفی می‌توانید عکس‌های یادگاری زیبایی ثبت کنید و برای ماجراجویی بیشتر در کمپ‌های کویری اقامت کنید!

 ارگ بم

ارگ بم
ارگ بم بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان محسوب می‌شود.

ارگ بم اگرچه از دیدنی‌های شهر بم به حساب می‌آید؛ اما به‌قدری تماشایی است که اغلب گردشگران در سفر به کرمان از این ارگ زیبا نیز دیدن می‌کنند. این بنای تاریخی در جنوب شهر کرمان قرار دارد و بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان محسوب می‌شود! محبوبیت این ارگ به حدی است که گردشگران خارجی را نیز به منطقه جذب می‌کند و همه ساله مسافران بسیاری تنها برای بازدید از این بنای تاریخی، پا به این شهر و دیار می‌گذارند.

متأسفانه بخش بزرگی از ارگ بم در زلزله سال 1382 این شهر تخریب شد؛ اما در سال‌های اخیر بخش‌هایی از این شهر را بازسازی کرده‌اند.

بازار بزرگ کرمان

بازار بزرگ کرمان
این بنای تاریخی پس از بازار سنتی تبریز، دومین بازار قدیمی ایران به حساب می‌آید. – عکاس: فرهاد حاتمی

بازار بزرگ کرمان جایی برای قدم زدن در دل تاریخ است. این بنای تاریخی پس از بازار سنتی تبریز، دومین بازار قدیمی ایران به حساب می‌آید. برای اینکه بدانید بازار بزرگ کرمان کجاست، باید به میدان ارگ بروید. این بازار از این میدان شروع می‌شود و تا میدان مشتاقیه ادامه می‌یابد. از دیدنی‌های بازار می‌توان به حمام یا چایخانه وکیل، موزه مردم‌شناسی یا حمام گنجعلی‌خان و بازار زرگری و مسگری اشاره کرد. در این بازار قدیمی قدم بزنید و سوغات و صنایع‌دستی رنگارنگ کرمان را برای عزیزانتان تهیه کنید.

 مجموعه گنجعلی‌خان

مجموعه گنجعلی خان
این مجموعه در دوره صفویه به دستور حاکم کرمان (گنجعلی‌خان) ساخته شده است.

گنجعلی‌خان نام مجموعه تاریخی بزرگی شامل میدانی با همین نام، حمام گنجعلی‌خان یا همان موزه مردم‌شناسی، ضراب‌خانه، کاروان‌سرا و مدرسه، آب‌انبار و بازار است که در دوره صفویه به دستور حاکم کرمان (گنجعلی‌خان) ساخته شده است. اگر می‌خواهید بدانید مجموعه گنجعلی‌خان کرمان کجاست، به مرکز شهر بروید و در جوار بازار بزرگ آن را پیدا کنید.

 گنبد جبلیه

 گنبد جبلیه
این بنا در دوران ساسانیان ساخته شده است.

گنبد جبلیه بنایی سنگی در شهر کرمان است که به موزه سنگ شهرت دارد. جالب است بدانید که کسی از تاریخچه این مکان اطلاع درستی ندارد و همین امر هم موجب رازآلود شدن این مکان تاریخی شده است. گنبد جبلیه در بخش شرقی شهر کرمان قرار دارد و معماری جذاب آن در کنار ابهام در قدمت این بنای سنگی، سبب جذب گردشگران بسیاری شده است.

برخی معتقدند که این بنا در دوران ساسانیان ساخته شده است و به دلیل کاربرد شیر شتر در ملات آن، استحکام زیادی دارد.

باغ فتح آباد

باغ فتح آباد
قدمت این باغ زیبا و سرسبز به دوره قاجار برمی‌گردد.

یکی از چشم‌نوازترین باغ‌های ایران، باغ فتح‌آباد شهر کرمان است. قدمت این باغ زیبا و سرسبز به دوره قاجار برمی‌گردد و با نام باغ بیگلربیگی نیز شناخته می‌شود. برای دیدن جلال و شکوه این باغ بعد از غروب آفتاب از آن بازدید کنید، چراکه نورپردازی شگفت‌انگیز آن زیبایی این باغ را دوچندان می‌کند! باغ فتح‌آباد در شهر اختیارآباد و در 25 کیلومتری شهر کرمان قرار دارد.

باغ شازده کرمان

باغ-شازده کرمان
این اثر تاریخی باشکوه تا شهر کرمان 30 دقیقه فاصله دارد. – عکاس: علی ابوسعیدی

باغ شازده از زیباترین جاهای دیدنی کرمان است که در نزدیکی شهر ماهان قرار دارد. این اثر تاریخی باشکوه تا شهر کرمان 30 دقیقه فاصله دارد و از دیدنی‌های ارزشمند این شهر به حساب می‌آید. در این بنای تاریخی عمارتی مجلل و زیبا ساخته شده است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. از طرفی جویبارها، حوضچه‌ها و فواره‌های چشم‌نواز در تمام بخش‌های این باغ برقرار هستند تا حس سرزندگی و طراوت را به گردشگران هدیه دهند!

مسجد ملک

مسجد ملک کرمان
این مسجد حدود هزارسال قدمت دارد. – عکاس: حمید علیزاده

مسجد امام یا ملک واقع در خیابان امام خمینی شهر کرمان است. این مسجد یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بناهای تاریخی این شهر محسوب می‌شود و حدود هزارسال قدمت دارد. ساخت این بنا به عصر سلجوقیان برمی‌گردد و در سبک معماری چهارایوانی بنا شده است. در بازدید از مسجد ملک از برج آجری سلجوقی، سه محراب و قناتی که آب آن از میان مسجد می‌گذرد، دیدن کنید.

 مسجد جامع کرمان

مسجد جامع کرمان
این بنا در عصر آل مظفر ساخته شده است.

یکی دیگر از مساجد کرمان که در سبک چهارایوانی بنا شده، مسجد جامع این شهر است. این بنای تاریخی که با نام مسجد مظفری نیز شناخته می‌شود، در عصر آل مظفر ساخته شده است. کاشی‌کاری‌های منحصربه‌فرد محراب این مسجد، بسیار تماشایی هستند و پس‌زمینه مناسبی برای گرفتن عکس یادگاری خواهند شد!

باغ موزه هرندی

باغ-موزه-هرندی کرمان
باغ‌موزه هرندی را می‌توانید در خیابان فردوسی کرمان پیدا کنید. – عکاس: سجاد بهرام‌نژاد

باغ‌موزه هرندی در ابتدا به عنوان باغی تفریحی ساخته شد؛ اما پس از چند سال به یک تاجر کرمانی فروخته می‌شود. حدود 40 سال بعد نیز این باغ به وزارت فرهنگ و هنر اهدا می‌شود و درب آن را به روی عموم باز می‌کنند. در حال حاضر طبقه همکف این موزه به نگهداری از سازهای سنتی تعلق دارد و طبقه اول آن، موزه باستان‌شناسی است. باغ‌موزه هرندی را می‌توانید در خیابان فردوسی کرمان پیدا کنید.

ارگ راین

ارگ راین کرمان
ارگ راین فقط یک ورودی دارد و در چهار گوشه‌ آن برجی قرار گرفته است. – عکاس: علی اصغر

ارگ راین در جنوب کرمان و در شهر راین قرار دارد. این ارگ یکی از اصلی‌ترین دیدنی‌های کرمان است که قدمت آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. ارگ راین فقط یک ورودی دارد و در چهار گوشه‌ آن برجی قرار گرفته است. در داخل ارگ نیز می‌توانید از قسمت‌های مختلفی شامل حاکم‌نشین، خانه‌های اعیانی، عامه‌نشین، مدرسه، آب‌انبار و آتشکده دیدن کنید.

غار ایوب

غار ایوب
دهانه غار ایوب حدود 50 متر است. – عکس مرتضی صالحی

غار ایوب در بخش شمال غربی کرمان و در کوه ایوب قرار دارد. این بنا شامل غار و زیارتگاه ایوب بوده که در دامنه کوهی 3 هزار و 300 متری قرار گرفته است! دهانه غار ایوب حدود 50 متر است که در میان غارهای ایرانی نظیر ندارد. برای بازدید از این غار باید به جنوب شهر دهج کرمان بروید.

قلعه دختر

قلعه دختر کرمان
قلعه دختر یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های کرمان است. – عکاس: مهران شش برادران

قلعه دختر یا قلعه کهنه، قلعه گواشیر و آتشکده آناهیتا یکی از قدیمی‌ترین دیدنی‌های کرمان است که در زمان مادها بنا شده است. این قلعه با خشت و خاک رس ساخته شده است و از جمله بناهای پر رمز و راز کرمان محسوب می‌شود.

بر اساس افسانه‌ها دختر حاکم کرمان در زمان مادها کرمی جادویی داشته که جادوی آن جلوی نفوذ دشمن به قلعه دختر را می‌گرفته است. پس از فریب دادن کنیز دختر و کشتن کرم، قلعه به دست دشمنان مادها می‌افتد.

آتشکده کرمان

آتشکده کرمان
کرمان یکی از مراکز دینی زرتشتیان محسوب می‌شود.

آتشکده کرمان در خیابان شهدای شهر قرار دارد و یکی از پرستشگاه‌های بسیار معروف زرتشتیان است. قدمت این آتشکده به دوران پهلوی می‌رسد؛ در آن زمان رضاخان دستور ساخت این بنا را در منزل شخصی به نام جهانگیر اشیدری صادر کرد.

کرمان یکی از مراکز دینی زرتشتیان محسوب می‌شود و 2 آتشکده دیگر با نام آتشکده دولت خانه و آتشکده بداق آباد نیز در این شهر قرار دارند.

مجموعه وکیل کرمان

مسجد وکیل کرمان
این مجموعه شباهت زیادی به مجموعه وکیل شیراز دارد. – عکاس: عبدالرزاق سلطان

مجموعه وکیل کرمان شامل حمام، بازار، مسجد و کاروان‌سرای وکیل می‌شود که برخلاف مجموعه وکیل شیراز، در دوران قاجاریه ساخته شده است؛ اما معماری این 2 مجموعه شباهت زیادی با یکدیگر دارد. بازار وکیل در حال حاضر به بخشی از بازار بزرگ کرمان تبدیل شده و مسجد آن هم برای برگزاری مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مجموعه ابراهیم‌خان

مجموعه ابراهیم خان کرمان
جذاب‌ترین بخش مجموعه ابراهیم‌خان حمام آن است. – عکاس: مهدی سوهی

مجموعه ابراهیم‌خان شامل یک مدرسه، حمام بازار و آب‌انبار می‌شود که در نزدیکی مجموعه وکیل کرمان و بازار بزرگ این شهر قرار دارد و مثل مجموعه وکیل، بازار آن در حال حاضر به بخشی از بازار بزرگ کرمان تبدیل شده است. جذاب‌ترین بخش مجموعه ابراهیم‌خان حمام آن است که مثل سایر حمام‌های تاریخی مشهور ایران میزبان مجسمه‌های مومی است. هر کدام از این مجسمه‌ها معرف یکی از مشاغل سنتی شهر کرمان هستند.

مجموعه ابراهیم‌خان به دستور ابراهیم‌خان ظهیرالدوله از حاکمان کرمان در زمان قاجار ساخته شده است.

گنبد مشتاقیه

مشتاقیه کرمان
مشتاقیه آرامگاه مشتاق علیشاه از صوفیان و عرفای قرن سیزدهم هجری است. – عکاس: حسین محمدی

گنبد مشتاقیه یا 3 گنبد یکی از بناهای مذهبی عجیب کرمان است که در آن 3 گنبد در مجاورت یکدیگر قرار گرفته اند. از بین این گنبدها، 2 گنبد کاشی کاری دارند و گنبد سوم هم نمایی خشتی دارد.

مشتاقیه آرامگاه مشتاق علیشاه از صوفیان و عرفای قرن سیزدهم هجری است که او را مخترع سیم چهارم ساز سه‌تار می‌دانند. این آرامگاه مسجد و رواق هم دارد و گچ‌بری‌ها، کاشی‌کاری‌ها و تزیینات داخلی آن دیدنی است.

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی

شاه نعمت الله ولی ماهان
این بنا کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌هایی دیدنی دارد. – عکاس: مهدی نورآقایی

آرامگاه شاه نعمت‌الله ولی یکی از آثار تاریخی شهر ماهان است که در فاصله کمی از جنوب کرمان قرار دارد. این آرامگاه محل دفن شاه نعمت‌الله ولی از عرفای دوران تیموری (قرن نهم هجری) است که او را مؤسس فرقه صوفیگری نعمت‌اللهی می‌دانند.

این بنا کاشی‌کاری‌ها و گچ‌بری‌هایی دیدنی دارد و در دوره‌های مختلف تاریخی مثل دوران صفویه و قاجاریه بخش‌های مختلفی مثل کاروان‌سرا، حسینیه و … به آن اضافه شده است. در این آرامگاه موزه‌ای هم وجود دارد که در آن انواع کشکول، تبرزین و پته‌های زیبایی کرمانی به نمایش گذاشته شده است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی کرمان را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی کرمان

کلمپه کرمان
خوشمزه‌ترین سوغاتی کرمان

بدون شک تا نام کرمان به میان می‌آید به یاد ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» می‌افتیم. زیره جزء مهم‌ترین سوغات شهر کرمان است که مرغوب‌ترین نوع آن در آب‌وهوای کرمان کشت می‌شود. علاوه بر این کلمپه، کماچ سهن و سوهان زرندی نیز از شیرینی‌های خوشمزه این دیار به شمار می‌روند که در سفر به این شهر می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. از طرفی پسته، گردو، خرما و عرقیجات محلی نیز از سوغاتی‌های کرمان به حساب می‌آیند.

کرمان یکی از مراکز مشهور قالیبافی در جهان است که قالی‌های دستباف آن زبانزد هستند. از سوی دیگر گلیم‌بافی، پته‌دوزی و هنر مسگری نیز در این شهر رواج دارد. دسترنج هنرمندان کرمانی را می‌توانید به عنوان سوغات و یادگاری ارزشمند از بازار تاریخی شهر خریداری کنید و به عزیزانتان هدیه دهید.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی کرمان را مطالعه کنید.

غذاهای محلی کرمان

بزقرمه
پس از غذا می‌توانید فالوده کرمانی را به عنوان دسر میل کنید.

در سفر به کرمان خودتان را برای یک ضیافت خوشمزه آماده کنید. چراکه این شهر غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد. این غذاهای سنتی شامل حلیم‌بادمجان، بزقرمه، آبگوشت زیره، زیره‌پلو، خورشت آلوچه و آش شولی (اوماچو) است که یکی از یکی دیگر خوشمزه‌تر هستند. همچنین پس از غذا می‌توانید فالوده کرمانی را به عنوان دسر میل کنید. این نوع فالوده دانه‌های درشت‌تری دارد و با گلاب و نعناع یا شربتی شیرین خورده می‌شود.

زیره پای ثابت بیشتر خوراکی‌های کرمانی است.

رستوران‌های کرمان

رستوران وکیل
اگر از حمام و بازار وکیل بازدید کنید، در همسایگی آن رستوران وکیل را نیز خواهید دید.

برای امتحان کردن بهترین غذاهای محلی و ایرانی در کرمان به رستوران‌های محبوب آن بروید. در ادامه چند مورد از رستوران‌های مشهور و باکیفیت این شهر را معرفی می‌کنیم.

رستوران وکیل

اگر از حمام و بازار وکیل بازدید کنید، در همسایگی آن رستوران وکیل را نیز خواهید دید. در این رستوران سنتی غذاهای باکیفیت و خوشمزه‌ای از جمله دیزی سرو می‌شود که باب‌طبع سنتی‌پسندان است.

رستوران پالیز

فضای داخلی رستوران پالیز بسیار زیبا طراحی شده و با وجود حوض کوچکی در مرکز آن، محیطی دلنشین را ایجاد کرده است. همچنین طاق و ستون‌های آن نقاشی شده‌اند و تخت‌های سنتی آن شما را به یاد ایران قدیم می‌اندازند. در این فضای تاریخی یکی از غذاهای سنتی و محلی را سفارش دهید و دلی از عزا دربیاورید.

رستوران اسپاخو

اگر به دنبال رستورانی بین‌المللی و لوکس هستید، اسپاخو را انتخاب کنید. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و فرنگی سرو می‌شوند، فقط کافی است غذای موردعلاقه‌تان را انتخاب کنید!

رستوران سنتی مکث

اگر می‌خواهید غذاهای محلی کرمانی را امتحان کنید به رستوران مکث بروید. در این رستوران بزقرمه سفارش دهید تا طعم درجه یک غذای کرمانی برای همیشه در خاطرتان باقی بماند!

مراکز خرید کرمان

قدمت بازار بزرگ کرمان به سده ۸  هجری می‌رسد.

بازار بزرگ کرمان یکی از قدیمی‌ترین بازارهای ایران است که طولانی‌ترین راسته‌بازار کشور نیز محسوب می‌شود. این بازار بهترین محل برای خرید سوغات و صنایع دستی است و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کرمان محسوب می‌شود. در هنگام خرید در این بازار تاریخی می‌توانید از تماشای کاروان‌سرا، حمام، مدرسه و مسجد باستانی آن هم لذت ببرید و خوراکی‌های خوشمزه نوش جان کنید.

جالب است بدانید که قدمت بازار بزرگ کرمان به سده ۸  هجری می‌رسد و شامل بخش‌های مختلفی شامل بازار ارگ، چهارسوق و بازار گنجعلی خان، بازار اختیاری، بازار وکیل، بازار سردار، بازار مظفری، بازار قلعه محمود، بازار میدان قلعه، بازار مسگری و زرگری و بازار کفاش‌ها می‌شود که هر کدام از آن‌ها شما را با حال و هوای سنتی و خوشایندی روبه‌رو خواهند کرد.

همچنین اگر به دنبال صنایع دستی چرمی هستید می‌توانید در مجتمع تجاری شفا واقع در خیابان شفای کرمان این محصولات را پیدا کنید. از دیگر مراکز خرید کرمان می‌توان به پاساژ اطلس، مجتمع صالح المهدی و بازار بزرگ ستاره اشاره کرد.

اقامت در کرمان

برای اقامت در کرمان گزینه‌های مختلفی وجود دارد که شامل اجاره روزانه خانه و سوئیت در کرمان یا رزرو هتل‌آپارتمان، سوئیت‌ها، خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و کمپینگ در نقاط مختلف شهر می‌شود. اگر به دنبال جایی راحت و مستقل هستید، یک سوئیت را برای چند روزی اجاره کنید تا فرصت کافی برای گشت‌وگذار در جاذبه‌های تاریخی شهر داشته باشید. همچنین پیش از شروع سفرتان برای راحتی بیشتر می‌توانید از طریق وب‌سایت‌های معتبری مثل اتاقک، یک اقامتگاه مناسب با بودجه و سلیقه خود رزرو کنید.

راه‌های دسترسی به کرمان

برای رسیدن به کرمان می‌توانید پرواز کنید، رانندگی کنید یا حتی با قطار خودتان را به مقصد برسانید. اگر مبدأ سفر را تهران در نظر بگیریم، با عبور از قم، کاشان و یزد به کرمان خواهید رسید. این مسیر حدود هزار کیلومتر است که با خودروی شخصی ۱۰ ساعت زمان می‌برد. در ادامه به معرفی راه‌های مختلف دسترسی به کرمان می‌پردازیم.

سفر هوایی به کرمان

سفر هوایی به کرمان
از تهران، کیش، مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و زاهدان می‌توانید به کرمان پرواز کنید – عکاس: کسری شاهرخی

اگر به دنبال سفری راحت هستید و چندین ساعت رانندگی برایتان سخت است، بهترین گزینه سفر هوایی به کرمان است. از تهران، کیش، مشهد، اهواز، شیراز، اصفهان، تبریز، بندرعباس و زاهدان می‌توانید به کرمان پرواز کنید.

سفر زمینی به کرمان

فاصله تهران تا کرمان با خودروی شخصی 10 ساعت است.

اگر حوصله رانندگی دارید و مسیر رسیدن به مقصد نیز برایتان جذاب است، دل به جاده بزنید و راهی سفر به شهر تاریخی و پهناور کرمان شوید. اما اگر ۱۰ ساعت رانندگی برایتان سخت است و نمی‌خواهید هزینه زیادی هم برای سفر هوایی بپردازید، بهترین گزینه استفاده از اتوبوس است. به یکی از پایانه‌های بین‌شهری محل زندگی‌تان مراجعه کنید و سوار اتوبوس‌های کرمان شوید تا مستقیم به بزرگراه امام خمینی کرمان برسید.

سفر ریلی به کرمان

سفر با قطار از تهران تا کرمان، حدود 14 ساعت طول می‌کشد.

یکی دیگر از روش‌های رسیدن به کرمان استفاده از قطار است. در این روش کافی است بلیت بخرید و سوار قطار شوید. سفر ریلی از شهری مثل تهران تا کرمان، حدود 14 ساعت طول می‌کشد.

نکاتی که در سفر به کرمان لازم است بدانید

  • اگر قصد دارید از کویرها و کلوت‌های اطراف کرمان دیدن کنید، حتماً حواستان به تابلوهای راهنما و هشدارهای آن‌ها باشد و هیچ‌وقت تنهایی به این مکان‌ها نروید.
  • ممکن است در فصل پیک سفر (اوایل بهار و پاییز و اواخر زمستان) نتوانید به‌راحتی در کرمان اقامتگاه پیدا کنید. همچنین در این زمان‌ها بلیت هواپیما و قطار به مقصد کرمان هم به‌سختی پیدا می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌کنیم که چند هفته پیش از سفر اقامتگاه خود را رزرو کنید و بلیت هواپیما یا قطار را بخرید.
  • آثار تاریخی و جاهای دیدنی کرمان ثروت ملی ما هستند و به همین دلیل از نوشتن یادگاری روی دیوارهای آن‌ها جدا خودداری کنید.
  • پیش از بازدید از امکان تاریخی، حتماً ساعت بازدید آن‌ها را بپرسید تا به درب بسته نخورید.
  • بازدید از اماکن مذهبی به رعایت یک سری اصول و قوانین نیاز دارد.

سخن آخر

در این مقاله هر آنچه در مورد سفر به کرمان می‌دانستیم را با شما در میان گذاشتیم؛ یعنی جاهای دیدنی این شهر را به شما معرفی کردیم، گفتیم بهتر است چه زمانی به کرمان سفر کنید و وقتی به کرمان رسیدید در کدام رستوران‌ها غذا بخورید و چه چیزی برای خودتان و عزیزانتان سوغاتی بیاوردید.

اتاقک در شهر کرمان هم همراه شما است و با اجاره ویلا و سوئیت از این سایت می‌توانید اقامتی راحت و به‌صرفه در این شهر داشته باشید.

سؤالات متداول درباره کرمان

کرمان کجاست؟

شهر کرمان مرکز استان کرمان است و در جنوب شرق کشور قرار دارد.

بهترین زمان سفر به کرمان کی است؟

اوایل بهار، اوایل پاییز و اواخر زمستان

معروف‌ترین جاهای دیدنی کرمان کدامند؟

ارگ بم، کلوت‌های شهداد، باغ شاهزاده ماهان، مجموعه گنجعلی خان؛ مجموعه وکیل، مجموعه ابراهیم‌خان

معروف‌ترین رستوران‌های کرمان کدامند؟

رستوران وکیل، رستوران سنتی مکث، رستوران پالیز و رستوران اسپاخو

چطور به کرمان برویم؟

سفر به کرمان با استفاده از خودروی شخصی، هواپیما، اتوبوس و قطار به‌راحتی امکان‌پذیر است.

4.4/5 - (5 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *