تجربه سفرشهرها

درباره شهر خلخال | از دیدنی‌ها تا سوغاتی‌های خلخال

خلخال به‌واسطه‌ طبیعت زیبایی که دارد یکی از شهرهای مهم استان اردبیل برای گردشگران به حساب می‌آید. کم نیستند گردشگرانی که اصلاً به قصد بازدید از دیدنی‌های خلخال وارد استان اردبیل می‌شوند. برای آن‌ها که قصد سفر به خلخال و اقامت در خلخال را دارند، در این مطلب به معرفی خلخال می‌پردازیم. خواهیم دید که این شهر در کجای استان اردبیل است و چه جاذبه‌های گردشگری دارد.

خلخال کجاست؟

خلخال کجاست؟

این شهر زیبا در قسمت جنوبیِ استان اردبیل واقع شده‌است. موقعیت جغرافیایی‌ خلخال به‌گونه‌ای‌ست که از جنوب به طارم در استان زنجان متصل می‌شود. نام قدیم این شهر زیبا در گذشته هیرو یا هروآباد بوده اما پس از انقلاب نام‌اش را تغییر داده و آن را «خلخال» گذاشته‌اند. خلخال از شهرهای قدیمی ایران است. قدمت زندگی در آن را حتی به حدود 12 هزار سال پیش نسبت می‌دهند.

گفته می‌شود منطقه خلخال در گذشته در هر نقطه‌اش آب‌وهوایی مختلف داشته و چنان اوضاعش از این لحاظ شدید بوده که گاهی آن را «خال خال» صدا می‌کرده‌اند، اما رفته‌رفته این نام به خلخال تغییر پیدا کرده‌است. هرچند که درحال‌حاضر عمدتاً به عنوان یک شهر سرد شناخته می‌شود.

خلخال تابستان‌های خنکی دارد و یکی از دلایلی که گردشگران ایرانی روی خوشی به خلخال نشان می‌دهند، همین است. در روزهایی که اکثر شهرهای ایران هوایی گرم و طاقت‌فرسا دارند، می‌توان در شهر خلخال آب‌وهوایی باصفا را تجربه کرد و از گشت‌وگذار در طبیعت زیبای این شهر لذت برد.

جاذبه‌های گردشگری خلخال

هم در محیط شهری و هم در محیط خارجی خلخال، این شهر زیبای استان اردبیل، مکان‌های دیدنی متعددی برای گردش و گشت‌وگذار وجود دارند. مشهورترین و البته محبوب‌ترین جاهای دیدنی خلخال را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

منطقه‌ گردشگری ازناو

منطقه‌ گردشگری ازناو از بهترین دیدنی های خلخال است که در طی سفرتان به این شهر می‌توانید سری به آن‌ بزنید. این منطقه طبیعتی عالی دارد و عمدتاً به‌واسطه‌ چشمه‌ ازناو مشهور است. چشمه‌ ازناو از کوهی به همین نام سرچشمه می‌گیرد و بسیار باصفا است. در نزدیکی این چشمه آبگیرهایی قرار داده‌اند و همچنین چندین آلاچیق تعبیه کرده‌اند تا بتوان نزدیک چشمه نشست و از صفای آن لذت برد. خوبی‌ این منطقه در این است که منطقه گردشگری ازناو خیلی از مرکز شهر فاصله ندارد و بنابراین هیچ مشکلی برای دسترسی به آن از مرکز شهر نیست.

منطقه‌ گردشگری ازناو

به‌جز چشمه، می‌توان در این منطقه زیبا کوهنوردی کرد و همچنین سری به غارهای کوچک‌ و بزرگ اطراف زد. در آن حوالی، 5 غار وجود دارند که قطعاً بازدید از هر یک از آن‌ها برای علاقه‌مندان به طبیعت بسیار لذت‌بخش است.

پل معلق پیرتقی

پل‌های معلق طرفداران خاص خود را دارند. در کل جهان، از کانادا گرفته تا استرالیا، پل‌های معلق عمدتاً از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری هستند. خوشبختانه در خلخال هم پل معلقی وجود دارد که با نام پیرتقی شناخته می‌شود. این پل معلق، هم ارتفاع زیادی نسبت به سطح زمین دارد و هم طولانی است (70 متر ارتفاع و 60 متر طول)، بنابراین راه‌رفتن روی آن برای علاقه‌مندان به پل‌های معلق بسیار لذت‌بخش است.

این پل معلق در نزدیکی روستایی‌ست که با همین نام یعنی پیرتقی شناخته می‌شود. این روستا حدود 50 کیلومتر تا مرکز شهر فاصله دارد، اما اگر علاقه‌مند به هیجان باشید، این فاصله را طی می‌کنید و به این پل زیبا می‌رسید.

 آبشار نوده

آبشار نوده هم از دیگر دیدنی های جذاب خلخال است. این آبشار در محیطی روستایی واقع شده است. نام این روستا هم «نوده» می‌باشد. به آبشار نوده که سر بزنید، نه‌تنها می‌توانید از خود آبشار لذت ببرید بلکه از طبیعت روستای نوده هم می‌توانید لذت ببرید. روستای نوده در دامنه‌ی کوه واقع شده و همین گردش در محیطِ اطراف روستا را بسیار لذت‌بخش می‌کند، به‌خصوص در زمان‌هایی که هوا صاف است و می‌توان از خنکی لذت برد.

گفتنی است که ارتفاع آبشار نوده حدود 30 متر است و عکس‌های جذابی از آن می‌توان گرفت.

آبشار نوده
عکس از گوگل

آب‌گرم گیوی

آب‌گرم گیوی در نزدیکی مرکز شهر است و دسترسی به آن بسیار آسان است. گفته می‌شود بسیاری از اهالی بومی منطقه و حتی برخی از کسانی که اهل منطقه نیستند به این آب‌گرم می‌آیند و از آب آن برای درمان رماتیسم و سایر بیماری‌های مفصلی استفاده می‌کنند. در اطراف آب‌گرم گیوی طبیعت زیبایی وجود دارد و امکان گردش در آن محیط هم برقرار است.

آبگرم گیوی

 منطقه‌ گردشگری میرعدیل

میرعدیل یا میرعادل نام منطقه‌ای گردشگری در نزدیکی خلخال است. این منطقه را گاه به‌واسطه‌ نام روستایی که در آن نزدیکی واقع شده – یعنی روستای اندبیل – با نام منطقه‌ اندبیل هم می‌شناسند. منطقه میرعدیل بسیار سرسبز و روح‌نواز است و طبیعتی عالی دارد. کوه‌های این منطقه بسیار سرسبز اند و البته فضا در آن‌جا برای کوهنوردی هم برقرار است. در منطقه گردشگری میرعدیل محیط‌های جنگلی دیده می‌شود که در این محیط‌های درختان متعدد و سربه‌فلک‌کشیده وجود دارند.

بدون‌شک در سفرتان به خلخال باید سری به میرعدیل یا میرعادل بزنید و از طبیعت بکر و زیبای آن لذت ببرید. فراموش نکنید که حتی در روزهای تابستان هم می‌توانید به این منطقه بروید. به این منطقه که سر بزنید خواهید دید که اصلاً آن گرمایی که از تابستان انتظار دارید در این منطقه حس نمی‌شود.

آبشار نره‌گر

باز هم آبشار! البته جای تعجب نیست که میان دیدنی های خلخال چندین آبشار وجود داشته‌باشند. شهر خلخال یا بهتر است بگویم این شهرستان طبیعتی فوق‌العاده دارد. وضعیت آب‌وهوایی خلخال باعث شده که در روستاهای خلخال باغ‌های زیادی وجود داشته‌باشند. در بسیاری از مناطق خلخال نیز چندین آبشار وجود داشته‌ باشند و کوه‌ها کاملاً سرسبز باشند.

آبشار نره‌گر آبشاری جذاب در روستایی با نام «اسبو» است. این روستا طبیعتی زیبا دارد و اغلب اهالی آن مشغول باغداری هستند. به روستا که بروید هم می‌توانید سری به آبشار زیبا بزنید و هم گردشی در طبیعت زیبای آن منطقه داشته‌باشید. اگر اهالی اجازه دهند می‌توانید سری به باغ‌ها هم بزنید.

 حمام تاریخی نصر

اجازه دهید کمی از طبیعت فاصله بگیریم و سری به تاریخ خلخال بزنیم. یکی از جاذبه‌های گردشگری تاریخی خلخال «حمام تاریخی نصر» است. قدمت حمام نصر به زمان قاجار باز می‌گردد و گفته می‌شود این حمام در میان مردم و اهالی منطقه محبوبیت زیادی داشته است. علت این محبوبیت به خشکسالی و قحطی در حدود ۱۵۰ سال پیش برمی‌گردد.

این حمام در نزدیکی رودخانه‌ نورعلی‌چای قرار گرفته و معماری زیبایی دارد. البته ناگفته نماند که حمام نصر چندین بار مرمت شده‌است و درحال‌حاضر هم از آن با عنوان «موزه‌ خلخال» یاد می‌کنند.

حمام تاریخی نصر

 دریاچه‌ نئور

این دریاچه خیلی نزدیک خلخال نیست و شاید نتوان با قاطعیت آن را از دیدنی های خلخال به حساب آورد. اما به دلیل طبیعت زیبایی این دریاچه اگر به خلخال سفر داشتید، بازدید از این دریاچه را فراموش نکنید.

دریاچه نئور تقریباً بین شهر خلخال و اردبیل واقع شده و بسیار زیباست. این دریاچه درواقع یک دریاچه نیست بلکه متشکل از 2 دریاچه می‌باشد. محیط اطراف این دریاچه هم بسیار زیباست. اگر یک روز کامل را به گردش در حوالی این دریاچه اختصاص دهید، قطعاً از روزهای به‌یادماندنی برای‌تان خواهد شد.

دریاچه نئور

سوغات خلخال

بد نیست بدانید که در شهرستان خلخال حدود نیمی از جمعیت روستایی هستند و نیمی دیگر در شهر زندگی می‌کنند. این آمار البته مربوط به سال 1395 است، این موضوع نشان می‌دهد که عمده‌ زندگی در این منطقه به‌صورت روستایی بوده و بنابراین شاخص‌ترین سوغاتی های خلخال ، سوغاتی‌هایی از جنس زندگی روستایی هستند.

عسل، فرآورده‌های لبنی همچون شیر، پنیر، کره، سرشیر محلی و همچنین چند نوع میوه از شاخص‌ترین سوغاتی های خلخال هستند. یک سری نان روغنی از جمله تل‌تل و چای‌چورگی و همچنین نزیک هم از سوغاتی‌های این منطقه به حساب می‌آیند. ناگفته نماند که صنایع دستی خلخال هم از جمله سوغاتی‌های خلخال به حساب می‌آیند و از مهم‌ترین صنایع دستی این منطقه بی‌شک باید به «جاجیم» اشاره کرد. در بازارهای منطقه خلخال که بگردید خواهید دید که جاجیم بیش از سایر صنایع دستی دیده می‌شود.

اما با تمامی این احوال، اگر قرار باشد صرفاً یک مورد از سوغاتی های خلخال معرفی شود، آن مورد چیزی جز عسل نیست. انواع عسل و فرآورده‌های‌اش در جای‌جای شهرستان خلخال در فروشگاه‌ها قابل‌دسترس هستند. اگر اهل عسل هستید در سفرتان به این منطقه حتماً سری به عسل‌فروشی‌ها بزنید.

عسل خلخال

غذاهای سنتی خلخال

همچون بسیاری از منطقه‌های ایران، خلخال هم غذاهای سنتیِ مختص به خود را دارد. آش دوغ و آش رزین از مشهورترین غذاهای سنتی خلخال هستند، جز این دو مورد می‌توان از موارد زیر هم نام برد:

  • آش میوه
  • آش کشک
  • اریشه
  • باسترما پلو
  • یارما پلو

از زغالاقلیه هم باید نام برد. این غذا ترکیبی از گوشت، زغال خشک، گردو، لپه، سیر و چندین میوه و سبزی است. در بسیاری از روستاهای خلخال ، هنوز هم این غذا درست می‌شود.

غذاهای سنتی خلخال

اقامت در خلخال

این شهرستان زیبا در استان اردبیل هر سال در فصل‌های بهار و تابستان میزبان گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران است. هوای خنک در این فصول و البته طبیعت بکر و زیبا علل اصلی انتخاب این شهر توسط گردشگران‌اند. اگر شما هم قصد سفر و اجاره سوئیت در خلخال یا آپارتمان و خانه مبله را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب اقامت‌گاه در خلخال از سایت یا اپلیکیشن اتاقک استفاده کنید.

در وب‌سایت و اپلیکیشن اتاقک خیلی ساده و سریع می‌توانید به انواع اقامت‌گاه (از اتاق و آپارتمان گرفته تا ویلا دسترسی داشته‌باشید و براساس شرایط‌تان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.

3.4/5 - (28 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *