شهرها

خور و بیابانک کجاست | شهری سرشار از گنجینه‌های تاریخی

خور و بیابانک یکی از شهرهای استان اصفهان به مرکزیت شهر خور است که در شرقی‌ترین بخش اصفهان واقع شده است. این شهرستان یکی از تاریخی‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق ایران است. وجود گنجینه‌های تاریخی و آثار باستانی متعدد در این منطقه نشان از قدمت طولانی آن دارد و مهر تأییدی بر اثبات تاریخی بودن خور و بیابانک است. این شهر سرشار از شگفتی است، از قلعه‌های تاریخی آن گرفته تا تپه‌های کویری پوشیده از شن، دریاچه تماماً سفید نمک و کویرهای وسیع با شب‌های پر از ستاره تنها بخشی از شگفتی‌هایی است که در سفرتان به این شهر به چشم می‌بینید. اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید بدانید که خور و بیابانک کجاست و چه گنجینه‌هایی را در دل خود جای داده است با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید.

خور و بیابانک کجاست؟

شهرستان خور و بیابانک با وسعتی برابر با 12 هزار کیلومترمربع، یکی از شهرهای ایران است که در شمال شرقی استان وسیع و پهناور اصفهان واقع شده است. این شهرستان از شرق به استان خراسان جنوبی، از شمال به استان سمنان، از جنوب به استان یزد و از سمت غرب به بخش انارک شهرستان نائین منتهی می‌شود و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال 1395 برابر با 19 هزار نفر تخمین زده شده است.

تاریخچه، خور و بیابانک

غروب خورشید در صحراخور و بیابانک یکی از شهرهای قدیمی و باستانی ایران است که از لحاظ تاریخی دوران پرفرازونشیبی را گذرانده است. وجود آثار باستانی متعدد ازجمله تپه‌های چهارهزارساله باستانی و قلعه‌های جندق و بیضه حاکی از پیشینه کهن این شهرستان دارد. طبق مطالعات پژوهشگران و کشف اسناد تاریخی، قدمت این شهرستان به قبل از اسلام و به دوره ساسانیان می‌رسد. شهرستان خور و بیابانک از دوره سلجوقیان تا اواخر دوره فتحعلی شاه به تناوب جزئی از استان یزد بود. در قرن چهارم و پنجم بخشی از توابع استان‌های یزد و خراسان به شمار می‌رفت در دوران قاجاریه و صفویه نیز جزئی از استان‌های سمنان و یزد محسوب می‌شد. سپس در سال 1327 به دنبال شهرستان شدن نائین، خور و بیابانک نیز از استان یزد جدا شده و به این شهرستان پیوست. سرانجام نیز در سال 1388 به شهرستانی مستقل با مرکزیت شهر خور تبدیل شد.

از این منطقه در زمان‌های گذشته با نام‌های متفاوتی ازجمله بیادق، جرمق و ارابه یاد می‌شد؛ اما امروزه نام خور و بیابانک بر این منطقه نهاده شده است. در مورد معنی خور نیز دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد، برخی‌ها خور را به معنی خورشید، آفتاب و فرشته نگهبان آفتاب معنی می‌کنند و برخی‌ها نیز خور را نام یازدهمین روز هرماه شمسی می‌دانند.

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهرستان خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک یکی از شهرهای دیدنی ایران است که به واسطه قدمت دورودرازش از فرهنگ و آداب‌ورسومی بسیار غنی برخوردار است. آداب‌ورسومی که از دیرباز رایج بوده و مردمان مهمان‌نواز و اصیل این منطقه بسیار به آن‌ها پایبند هستند. برخی از این آداب‌ورسوم‌ مشابه دیگر شهرهای ایران برگزار می‌شود و برخی دیگر نیز مخصوص خود این شهرستان است. ازجمله می‌توان به مراسم نخل گردانی در ماه محرم اشاره کرد در این مراسم مردم محلی در روز پنجم ماه محرم در حسینیه‌ها جمع شده و جامه رنگی می‌پوشند و بعد از تزیین‌کردن علم و نخل از شب ششم تا یازدهم ماه محرم، جوانان نخل را بر دوش گذاشته و در کوچه‌ها و خیابان‌ها به حرکت در می‌آورند. در این مراسم مردم محلی قربانی نیز انجام می‌دهند و جوانان همراه با نخل‌گردانی شعر می‌خوانند.

یکی دیگر از مراسمات مردم شهرستان خور و بیابانک مراسم کشتن نخل است. در این مراسم مردم این منطقه رسم دارند در هنگام آمدن مهمانی عزیز، باارزش‌ترین موجودی خود یعنی درخت خرما را قربانی کنند. به این صورت که تمام قسمت‌های نخل خرما یعنی شاخه، برگ و مرکز آن که همان قسمت آوند است را می‌برند. به این ترتیب درخت به طور کامل از بین می‌رود و خشک می‌شود. مراسم شلغم کاری، آخرین شب ماه اسفند، علم‌گردانی، سوگواری ماه محرم و غیره نیز از دیگر مراسمات مردمان این شهرستان هستند.

شهرها و روستاهای شهرستان خور و بیابانک

منطقه ای که در |آن درختان نخل دیده می شودشهرستان خور و بیابانک یکی از شهرهای زیبا و دیدنی استان اصفهان در ایران است که دارای بخشی به نام خور و بیابانک است. این شهرستان از سه شهر جندق، فرخی و خور (مرکز شهرستان) و سه دهستان، بیابانک، جندق و نخلستان تشکیل شده است. همچنین این شهرستان دارای 126 روستا و آبادی بزرگ و کوچک است، خانه‌های این روستاها به صورت متمرکز و در امتداد رودخانه و قنات توسعه پیدا کرده‌اند. هر یک از این روستاها جاذبه‌های دیدنی و گردشگری فراوانی را در دل خود جای داده‌اند و سالانه میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران هستند. نام برخی روستاهای شهرستان خور و بیابانک عبارت‌اند از:

  • آبگرم
  • ابراهیم‌آباد
  • اردیب
  • ایراج
  • بازیاب
  • بهاآباد
  • بیاضه
  • جعفرآباد
  • جگارگ
  • چاه افضل
  • چاه گیر
  • چاه ملک
  • حسین‌آباد
  • خرم‌دشت

اقتصاد شهرستان خور و بیابانک

با وجود کویری بودن شهرستان خور و بیابانک، فعالیت اقتصادی اکثر مردم این منطقه به سبب چشمه‌های متعدد، خاک حاصلخیز، موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی عالی این شهرستان عمدتاً در زمینه کشاورزی، باغداری و دام‌پروری است و سالانه مقدار قابل توجهی از تولیدات دامی و محصولات کشاورزی ازجمله خرما، پسته، انار و زیتون از این شهر روانه بازار دیگر مناطق می‌شود. در کنار کشاورزی و دام‌پروری، تولید منسوجات دستی، کرباس‌بافی و قالی‌بافی نیز بخشی دیگر از اقتصاد این شهرستان را پوشش می‌دهد و نقش ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی این شهر دارند. علاوه بر این موارد، شهرستان خور و بیابانک از لحاظ معدن نیز بسیار غنی است و به عنوان قطب معدنی استان اصفهان شناخته می‌شود و دارای معادن و صنایع مهمی ازجمله معدن نمک، معدن سنگ‌های تزیینی مرمریت، معدن خاک‌های صنعتی و معدن کانسارهای فلزی است، به همین دلیل بیشتر مردم این شهرستان به شغل معدنکاری مشغول هستند.

آب‌وهوای شهرستان خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک در حاشیه جنوبی کویر مرکزی ایران واقع شده است. این شهرستان به سبب همین موقعیت جغرافیایی خود، دارای آب‌وهوای گرم و خشک و بیابانی در تابستان‌ها و هوای سرد در زمستان‌ها است. حداکثر دمای این شهرستان در تابستان به 50 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و دارای اختلاف شدید درجه حرارت در شب و روز است. از لحاظ بارندگی نیز خور و بیابانک یکی از کم باران‌ترین مناطق استان اصفهان به شمار می‌رود، متوسط بارش سالیانه در این شهرستان 100 میلی‌متر تخمین زده شده است.

بهترین زمان سفر به شهرستان خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک آب‌وهوای گرم و خشکی دارد. در فصل تابستان درجه حرارت بسیار بالا، رطوب و بارندگی کم و تبخیر زیاد است.. در فصل زمستان نیز هوای این شهر بسیار سرد است؛ بنابراین اگر نمی‌توانید هوای گرم تابستان را تحمل کنید یا از کسانی هستید که سرمای زمستان آزارتان می‌دهد، فصل تابستان و زمستان برای سفر به این شهر انتخاب مناسبی نیست. بهترین زمان سفر به شهرستان خور و بیابانک را می‌توان فصل بهار و پاییز دانست. دمای هوا در فصل‌های بهار و پاییز بسیار معتدل بوده و آب‌وهوایی مطبوع در این شهر احساس می‌شود.

اجاره اقامتگاه در خور و بیابانک با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی شهرستان خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک یکی از زیباترین مناطق گردشگری استان اصفهان است که با داشتن اماکن تاریخی، جاذبه‌های دیدنی و چشم‌اندازهای طبیعی شگفت‌انگیز در دل خود، سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از اقصی نقاط ایران است. آشنایی با این مکان‌های دیدنی و جاذبه‌های گردشگری خور و بیابانک به شما کمک می‌کند تا در سفرتان به این شهرستان از همه آن‌ها دیدن کرده و تجربه سفری لذت‌بخشی را داشته باشید.

قلعه بیاضه

بنایی تاریخه به نام لعه بیاضهقلعه بیاضه یکی از اماکن تاریخی به جای مانده از دوران ساسانیان است که در 53 کیلومتری خور و بیابانک و در روستای بیاضه واقع شده است. این بنا که به ارگ بیاضه نیز معروف است از چند طبقه ساخته شده و در اطراف آن نیز خندق‌هایی عمیق جهت محافظت از قلعه در برابر دشمنان حفر شده است. پیشنهاد می‌کنیم در سفرتان به خور و بیابانک از این قلعه تاریخی ساخته شده از خشت و گل نیز بازدید کنید.

آدرس قلعه بیاضه: ایران، استان اصفهان، 53 کیلومتری شهرستان خور و بیابانک، روستای بیاضه

دریاچه نمک خور و بیابانک

زمینی ترک خورده و خورشیدی که در خط اتصال زمین و آسمان دیده می شوددریاچه نمک خور و بیابانک بزرگترین دریاچه نمک کشور و یکی از جاذبه‌های طبیعی و دیدنی خور و بیابانک است. این دریاچه در کویر مرکزی واقع شده و به دلیل همین موقعیت جغرافیایی، نام دریاچه نمک کویر مصر بر آن نهاده شده است. یکی از مناظر شگفت‌انگیز این دریاچه وجود اشکال هندسی لانه‌زنبوری حاصل از رسوبات نمک در سطح آن است که در هنگام طلوع و غروب خورشید منظره‌ای شگفت‌انگیزی را به نمایش می‌گذارد که در نوع خود دیدنی است.

آدرس دریاچه نمک خور و بیابانک: ایران، استان اصفهان، 40 کیلومتری شرق مرکز شهرستان خور و بیابانک

مسجد جامع جندق

بنایی خشتی با دالبر و کلاهک هایی گلی به نام مسجد جامع جندقمسجد جامع جندق در روستای زیبا و تاریخی جندق واقع شده است و قدمت آن به سال 960 هجری بازمی‌گردد. این بنای مقدس ساخته شده از خشت و گل، دارای گنبدی آجری با طرح حصیری و صحنی مربع و مستطیلی شکل است و از سه غرفه که در قسمت شرقی و غربی قرار دارد، تشکیل شده است. این مسجد همچنین دارای دو شبستان است که یکی از آن‌ها در ضلع شمالی مسجد واقع شده است و به عنوان شبستان بانوان مورد استفاده قرار می‌گیرد و دیگری نیز در پشت غرفه‌های مسجد قرار دارد.

آدرس مسجد جامع جندق: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، روستای جندق

روستای گرمه

یک نخلستان با درختان نخل سر سبز، کوه های که در دور تر پیداست و آسمان آبیروستای گرمه روستایی کوچک با آوازه‌ای بلند است که در دل کویر مرکزی ایران واقع شده است. جاذبه‌های طبیعی محصور شده در دامان این روستا، بافت قدیمی خانه‌ها، چشمه‌های آب معدنی فراوان، شنزارهای وسیع، قلعه‌ها، مناظر طبیعی و چشم‌اندازهای بسیار زیاد و غیره سبب شده تا این روستا به یکی از مقاصد پر گردشگر خور و بیابانک تبدیل شود. بازدید از این روستا و شگفتی‌هایی که در دل خود جای داده است، بدون شک آرامش‌بخش و دلخواه گردشگران بیشتری خواهد بود.

آدرس روستای گرمه: ایران، استان اصفهان، 40 کیلومتری شهرستان نائین، بخش خور و بیابانک، روستای گرمه

قلعه جندق

قلعه ای قدیمی و خشتی به نان جندققلعه جندق یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان خور و بیابانک است که در 350 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است. این قلعه یک و نیم هکتار مساحت دارد و قدمت آن به دوره ساسانیان و ایلخانیان می‌رسد. این مکان تاریخی به یادگار مانده از نسل‌های گذشته از بخش‌های مختلفی ازجمله اقامتگاه، مسجد، حسینیه، حمام، خانه شاعر مشهور یغما جندقی و چند مغازه تشکیل شده است که در نوع خود دیدنی است.

آدرس قلعه جندق: ایران، استان اصفهان، 350 کیلومتری شمال شرقی اصفهان، شهر جندق

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی خور و بیابانک را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع‌دستی شهرستان خور و بیابانک

چند ریسه خرماسوغاتی خریدن یکی از هیجان‌انگیزترین و لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر است. شهرستان خور و بیابانک نیز گذشته از جاذبه‌های طبیعی دارای سوغاتی‌های متنوع و منحصربه‌فردی است. سوغاتی‌های این شهرستان نیز همانند دیگر مناطق کشور بیشتر شامل خوراکی و صنایع دستی هستند. در سفرتان به این شهرستان می‌توانید با خرید این سوغاتی‌ها علاوه بر خوشحال کردن نزدیکانتان، برای خودتان نیز نمادی از این شهر به یادگار داشته باشید.

 سوغاتی‌های شهرستان خور و بیابانک؛ خوراکی‌ها

شهرستان خور و بیابانک دارای سوغاتی‌های خوشمزه و متنوعی است. در این شهرستان به سبب شرایط آب‌وهوایی متفاوت، محصولات کشاورزی متنوعی تولید و روانه بازار می‌شود. برخی از این محصولات کشاورزی به عنوان سوغاتی توسط مسافران و گردشگران خریداری می‌شوند. از سوغاتی‌های خوراکی این شهرستان می‌توان به خرما، پسته، انار، داروهای گیاهی، زعفران، محصولات دامی و لبنیات اشاره کرد.

سوغاتی‌های شهرستان خور و بیابانک؛ صنایع دستی

شهرستان خور و بیابانک علاوه بر خوراکی‌های خوشمزه، دارای صنایع دستی متنوعی نیز هست که به دست هنرمندان این منطقه به زیبایی هر چه تمام ساخته می‌شوند و از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهر به حساب می‌آیند. ازجمله معروف‌ترین صنایع دستی این شهر می‌توان به فرش دستباف، حصیربافی، گلیم، پلاس، کرباس، پارچه‌های سنتی و غیره اشاره کرد.

غذاهای محلی شهرستان خور و بیابانک

یک سینی پر از کباب چنجه، کباب کوبیده و دور چینی از سبزیجاتشهرستان خور و بیابانک به فراخور، سلیقه، فرهنگ و طبع غذایی که دارد، دارای غذاهای سنتی و محلی متنوعی است. غذاهایی خوشمزه و لذیذی که چشیدن هر یک از آن‌ها باعث می‌شود خاطرات خوش سفر به یاد ماندنی‌تر و دوچندان شود. ازجمله غذاهای محلی شهرستان خور و بیابانک می‌توان به آش هنگ، آب ترشو، اشکنه، کشک، کماچ سمنو، لواش چرب، شیر روغن، پشت غربالو و غیره اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات خور و بیابانک را مطالعه کنید.

رستوران‌های خور و بیابانک

سفر کردن به شهرستان زیبا و دیدنی خور و بیابانک و ترک آن بدون چشیدن طعم غذاهای محلی و سنتی این شهر لطف خاصی ندارد. کافی است فقط یکبار طعم غذاهای سنتی و محلی این شهر را بچشید تا طعم خوش و لذیذ آن‌ها برای همیشه در خاطرتان باقی بماند؛ بنابراین اگر در سفرتان به خور و بیابانک به دنبال یک رستوران خوب جهت صرف وعده غذایی هستید خوشبختانه این شهرستان دارای رستوران‌های متنوعی است که هرکدام در محیطی متفاوت خدمات و غذاهای متنوعی را به مسافران و گردشگران ارائه می‌دهند. برخی از رستوران‌های معروف شهرستان خور و بیابانک عبارت‌اند از:

سفره‌خانه سنتی دارا

اگر می‌خواهید طعم لذیذ غذاهای محلی و ایرانی را در یک فضای زیبا، باصفا و دل‌انگیز بچشید حتماً در سفرتان به خور و بیابانک به سفره‌خانه سنتی دارا سری بزنید. این رستوران در خیابان کنار گذر و در یک منطقه کویری واقع شده است و دارای فضای درونی دلباز و معماری بی‌نظیر است. در این سفره‌خانه سنتی می‌توانید انواع غذاهای محلی و ایرانی را میل کنید.

آدرس، ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، خیابان کنار گذر

رستوران حاج علی کبابی

رستوران حاج علی کبابی یکی از مدرن‌ترین رستوران‌های شهرستان خور و بیابانک است که در خیابان طالقانی واقع شده است. این رستوران دارای فضاهای زیبا و لوکسی است و انواع غذاهای محلی و انواع کباب‌های خوشمزه در آن سرو می‌شود. این رستوران همه روزه از ساعت 11 تا 23 آماده پذیرایی از مهمانان است.

آدرس رستوران حاج علی کبابی: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، خیابان طالقانی

رستوران زیتون

رستوران زیتون یکی از رستوران‌های معروف شهرستان خور و بیابانک است که در ارائه غذاهای باکیفیت و تزئین غذا حرف اول را میزند. این رستوران دارای فضایی ساده و دلباز است و در لیست منوی آن غذاهای متنوعی به چشم می‌خورند. ازجمله می‌توان چلو اکبر جوجه، چلوکباب کوبیده مخصوص، چلوکباب برگ، چلوکباب وزیری و دیگر غذاهای ایرانی و محلی را برشمرد.

آدرس رستوران زیتون: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، خیابان امام علی

رستوران هتل بالی

فضلی داخلی یک ستوران با میز و صندلی هایی چوبی و تیره رنگ

اگر به دنبال خوردن غذا در یک رستوران زیبا و مدرن هستید بدون شک رستوران هتل بالی بهترین گزینه است این رستوران دارای فضای داخلی و بیرونی بسیار زیبایی است و انواع غذاهای محلی و ایرانی در آن سرو می‌شود. در فضای داخلی رستوران میز و صندلی و تخت‌های سنتی به چشم می‌خورند و فضای بیرونی رستوران نیز که در واقع حیاط هتل است دارای فضایی بزرگ و دلباز است. در دو طرف حیاط اتاق‌های این هتل قرار دارند در وسط حیاط نیز یک مسیر سنگ‌فرشی شده به همراه میز و صندلی و یک آبراه در وسط این مسیر به چشم می‌خورد.

آدرس رستوران هتل بالی: ایران، استان اصفهان، شهرستان خور و بیابانک، خیابان آیت الله فاطمی

مراکز خرید خور و بیابانک

همه مسافران دوست دارند در هنگام سفر کردن حتماً سری به بازارها و مراکز خرید شهر مقصد زده و برای خود یا عزیزانشان سوغاتی بخرند. خرید سوغات و داشتن یادگاری باعث می‌شود بعداً با نگاه کردن به آن‌ها روزهای خوش‌سفر یادآوری شود. شهرستان خور و بیابانک نیز در کنار اماکن باستانی و جاذبه‌های گردشگری دارای بازارها و مراکز خرید متنوعی نیز هست. در این بازارها انواع محصولات، سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع دستی جذابی به فروش می‌رسد. ازجمله این بازارها می‌توان به پاساژ غدیر واقع در شهر جندق خیابان باهنر، فروشگاه بازاریابان ایران زمین واقع شده در شهر جندق خیابان جمهوری اشاره کرد. علاوه بر این در این شهرستان هفته بازارهای نیز در روزهای پنجشنبه در خیابان کنار گذر برپا می‌شود. در این پنجشنبه بازارها انواع محصولات متنوع کشاورزی، میوه و تره‌بار باکیفیت و همچنین با قیمت پایین توسط دست‌فروشان و کسبه بازار به فروش می‌رسد.

اقامت در خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک یکی از مناطق زیبا و دیدنی ایران است که در دل خود شگفتی‌های بی‌نظیری را جای داده است و سالانه میزبان مسافران و گردشگران بسیاری از داخل و خارج از ایران است. این شهر پر گردشگر در کنار جاذبه‌های گردشگری، امکانات رفاهی و اقامتگاه‌های متنوعی نیز برای مسافران فراهم کرده است تا سفر آنان مانند هر تجربه‌ای دیگر در این شهر به یادماندنی‌تر باشد؛ بنابراین اگر قصد سفر به ای شهر را دارید برای اجاره اقامتگاه بومگردی و خانه در خور و بیابانک باید از قبل اقدام کنید. اگر می‌خواهید بدون دغدغه اقامتگاه، به این شهرستان سفر کنید و تجربه یک سفر خاطره‌انگیز را داشته باشید می‌توانید قبل از سفر به این شهر در سایت اتاقک تمامی محل‌های اقامت در این شهرستان را همراه با جزئیات کامل و تصاویر مشاهده کرده و متناسب با بودجه و نیازی که دارید اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کرده و سفرتان را با خیالی آسوده خود آغاز کنید.

راه‌های دسترسی به خور و بیابانک

شهرستان خور و بیابانک علی‌رغم تمام امکاناتی که دارد، فاقد فرودگاه است؛ بنابراین برای سفر به این شهرستان با هواپیما می‌توانید اول از همه خود را به کاشان یا سمنان برسانید و از آنجا با راه زمینی به شهرستان خور و بیابانک بروید. همچنین این شهرستان به خطوط ریلی نیز مجهز نیست و فاقد ایستگاه راه آهن است بنابراین برای سفر به خور و بیابانک با قطار نیز از هر کجای ایران که هستید اول به اصفهان بروید و از آنجا با اتوبوس که همه روزه از پایانه مسافربری صفه در حال جابجایی مسافران از اصفهان به خور و بیابانک است، خود را به این شهرستان برسانید. برای سفر زمینی به خور و بیابانک نیز دو راه جاده‌ای زیبا از کاشان و دامغان وجود دارد. برای سفر از دامغان به خور و بیابانک می‌توانید از دامغان به روستای معلمان رفته و با عبور از شهر جندق و پلیس‌راه خود را به خور و بیابانک برسانید و یا می‌توانید از پایتخت به سمت قم و کاشان حرکت کرده و با عبور از شهرستان‌های نائین، انارک چوپان و اردستان به خور بروید.

فاصله خور و بیابانک از شهرهای مهم چند کیلومتر است؟

  • فاصله خور و بیابانک تا تهران 685 کیلومتر
  • فاصله خور و بیابانک تا اصفهان 402 کیلومتر
  • فاصله خور و بیابانک تا تبریز 1237 کیلومتر
  • فاصله خور و بیابانک تا شیراز 740 کیلومتر
  • فاصله خور و بیابانک تا کاشان 445 کیلومتر
  • فاصله خور و بیابانک تا دامغان 365 کیلومتر
  • فاصله خور و بیابانک تا سمنان 382 کیلومتر

نکاتی که در سفر به خور و بیابانک لازم است بدانید.

  • آب‌وهوای شهرستان خور و بیابانک گرم و خشک است و در فصل تابستان میزان گرما به اوج خود می‌رسد، بنابراین در هنگام سفرتان به این شهرستان در فصل تابستان، حتماً کلاه و ضد آفتاب برای محافظت از پوستتان با خود به همراه داشته باشید.
  • در هنگام گشت‌وگذار در طبیعت و کویر نوردی در خور و بیابانک حتماً از لباس و کفش مناسب استفاده کنید.
  • با توجه به اینکه خور و بیابانک یکی از مناطق پر گردشگر ایران است بنابراین قبل از سفر به این شهرستان بهتر است اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو نمایید تا بعد از رسیدن به این شهر، دغدغه اقامتگاه نداشته باشید و بیشترین لذت را از سفرتان ببرید.
  • شهرستان خور و بیابانک دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است برای اینکه بتوانید زمان را به خوبی مدیریت کرده و از همه این جاذبه‌ها دیدن کنید بهتر است قبل از سفر لیستی از جاهای دیدنی این شهرستان را که می‌خواهید از آن‌ها بازدید کنید را تهیه کنید.

سؤالات متداول درباره شهرستان خور و بیابانک

خور و بیابانک کجاست؟

خور و بیابانک در فاصله 390 کیلومتری شرق استان پهناور اصفهان واقع شده است. این شهرستان از شرق به استان خراسان جنوبی، از شمال به استان سمنان، از جنوب به استان یزد و از سمت غرب به بخش انارک شهرستان نائین منتهی می‌شود.

بهترین زمان سفر به خور و بیابانک کی است؟

بهترین زمان سفر به این شهرستان را می‌توان فصل بهار و پاییز دانست که آب و هوایی معتدل و مطبوع بر این شهر حاکم است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی خور و بیابانک کدام‌اند؟

نارین قلعه، دریاچه نمک خور و بیابانک، کویر مصر، قلعه تاریخی بیاضه، قلعه جندق، روستای گرمه، مسجد جامع جندق

معروف‌ترین رستوران‌های خور و بیابانک کدام‌اند؟

سفره‌خانه سنتی دارا، رستوران حاج علی کبابی، رستوران زیتون، رستوران هتل بالی، رستوران سالار کویر، رستوران ولیعصر، رستوران بابا علی.

چطور به خور و بیابانک برویم؟

برای سفر به خور و بیابانک راه‌های جاده‌ای زیادی وجود دارد. یکی از این راه‌ها از دامغان است برای سفر از دامغان ابتدا به روستای معلمان رفته و با عبور از شهر جندق و پلیس‌راه خود را به خور و بیابانک برسانید. راه زمینی دیگر از کاشان است برای این کار نیز می‌توانید از پایتخت به سمت قم و کاشان حرکت کرده و با عبور از شهرستان‌های نائین، انارک چوپان و اردستان به خور بروید.

4.7/5 - (39 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام من تا به حال نرفته بودم ولی حالا که برای کار رفتم شهری بسیار آرام و پر جاذبه و دیدنی دیدم. برای گردشگری بسیار جالب است.

  2. ممنون از مطلب زیبای شما، من به این شهرستان سفر کرده ام، فوق العاده و بی نظیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *