شهرها

معرفی شهر کیاسر | مقصد تابستانه زیبا در استان مازندران

اگر به دنبال سفری آرامش‌بخش و به دور از زرق‌وبرق و هیاهوی زندگی شهری هستید، پیشنهاد می‌کنیم که کیاسر را در فهرست مقاصد سفر خود قرار دهید. این شهر کوچک و زیبا در دامنه‌های کوه البرز قرار گرفته و فاصله چندانی تا شهر ساری ندارد. شهری در آغوش کوه‌ها که تنها مسیر دسترسی به آن از یک دشت زیبا می‌گذرد و در سفر به آن هم از مسیر و هم از مقصد لذت خواهید برد. این شهر جاذبه‌های طبیعی زیبا و متعددی دارد که دیدن آن‌ها چشمان شما را از زیبایی سیراب می‌کند و باعث می‌شود که ریه‌هایتان از هوای پاک پر شود.

در مقاله با شهر کیاسر و هر آنچه باید در مورد سفر به آن بدانید آشنا می‌شوید.

کیاسر کجاست؟

کیاسر کجاست؟
کیاسر یکی از کوچک‌ترین شهرهای مازندران است و تنها 3 هزار نفر جمعیت دارد.

کیاسر یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است. این شهر در فاصله 70 کیلومتری ساری قرار دارد. این شهر در ارتفاع 1378 متری از سطح دریا قرار دارد و دور تا دور آن با کوه‌های زیبای  البرز احاطه شده است. این شهر در قسمت شمالی به کوه‌های ململی، اسب‌زین، نستر نسترا و اجیر لنگه، از قسمت جنوب به کوه‌های کل‌سر و زرکوه، از قسمت شرق به کوه فتلا و کوه کل پشت و از قسمت غرب به شاهکوه می‌رسد. تنها قسمت شمال غربی این شهر به کوه نمی‌رسد.

دشت کیا سر در قسمت شمال غربی این شهر قرار دارد و جاده زیبای کیاسر به ساری و مسیر ارتباطی این شهر با شهرها و روستاهای اطراف از آن می‌گذرد. کیا سر یکی از کوچک‌ترین شهرهای مازندران است و تنها 3 هزار نفر جمعیت دارد.

برای اجاره خانه در کیاسر و سایر شهرهای مازندران، می‌توانید به صفحه اجاره ویلا شمال مراجعه کنید.

تاریخچه کیاسر

برخی معتقدند که کیاسر آن قدر قدیمی است که قدمت آن به دوران کیکاووس (از  مشهورترین پادشاهان کیانی در شاهنامه) می‌رسد و اصولاً نام این شهر از نام کیکاووس گرفته شده و در گذشته کیوس‌سرا نام داشته است. این شهر جزئی از بخش چهاردانگه ساری است و نخستین حاکم دولتی این بخش که در زمان قاجار منصوب شده بود، در خاطرات خود نوشته است که یکی از نخستین مدارس ابتدایی مدرن ایران در این شهر تأسیس شده است.

همچنین یکی از نخستین دبیرستان‌های ایران هم در این شهر تأسیس شده است. کیاسر از سال 1372 به شهر تبدیل شد.

فرهنگ و آداب‌ورسوم کیاسر

کیاسر تا مرز استان سمنان و یکی از مشهورترین ییلاقات این استان یعنی شهمیرزاد فاصله چندانی ندارد و به همین دلیل مردم این شهر زبان مازنی را با گویش شهمیرزادی صبحت می‌کنند. مردم این شهر بسیاری از آداب‌ورسوم گذشتگان خود را حفظ کرده‌اند و از میان این آداب‌ورسوم می‌توان به «خرج دهی» در دهه اول محرم اشاره کرد که طی آن هر روز یکی از محله‌های 10 گانه این شهر تأمین برنج و مواد لازم برای تهیه غذای نذری را بر عهده می‌گیرد.

از دیگر مراسم سنتی این شهر «عاروس یار» است که طی آن مردم این شهر لباس‌های محلی خود را می‌پوشند و به خانه عروس می‌روند تا رضایت پدر او را بگیرند و عروس را به خانه داماد ببرند. مردم این شهر مسلمان و شیعه 12 امامی هستند و مراسم دهه اول محرم در این شهر پرشور و همراه با روضه‌خوانی و تعزیه برگزار می‌شود.

شهرها و روستاهای کیاسر

در اطراف این شهر روستاهای ریز و درشت زیادی وجود دارد که بیشتر آن‌ها جاذبه توریستی این شهر محسوب می‌شوند. از میان این روستاها می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • روستای وری
  • روستای اِروت
  • روستای لنگر
  • روستای جمال‌الدین کلا
  • روستای سنگ چشمه
  • روستای کُنیم
  • روستای کیاده
  • روستای مال خواست

اقتصاد کیاسر

مثل بیشتر شهرها و روستاهای اطراف، اقتصاد کیاسر هم بر پایه کشت برنج می‌گردد و بیشتر مردم این شهر در شالیزارهای اطراف آن کار می‌کنند. برخی از مردم این شهر هم با اجاره اقامتگاه به مسافران و ارائه خدمات گردشگری به آن‌ها روزگار می‌گذرانند. همچنین در نزدیکی این شهر یک شهرک صنعتی وجود دارد که تعدادی از اهالی این شهر در کارخانه‌های آن مشغول به کار هستند.

آب و هوای کیاسر

آب و هوای کیاسر
اقلیم این شهر کوهستانی محسوب می‌شود.

کیاسر از نظر آب و هوایی جزء دلپذیرترین شهرهای استان مازندران محسوب می‌شود. به دلیل وجود جنگل‌های هیرکانی و همچنین نزدیکی به دریا، رطوبت هوا در ماه‌های گرم کمی بالا است. با این ‌حال اقلیم این شهر کوهستانی محسوب می‌شود. این شهر زمستان‌هایی سرد و برفی دارد و تابستان‌ها هوا معتدل و مرطوب است. این موضوع باعث شده است که آب و هوای این شهر نسبت به شهرهای دیگر استان مازندران متفاوت‌تر باشد.

بهترین زمان سفر به کیاسر

بهترین زمان سفر به کیاسر
بهترین زمان سفر به کیاسر به لحاظ آب‌وهوایی، بهار و پاییز است. – عکاس: حسین ستاری سروی

مثل بسیاری از شهرهای شمالی، کیاسر هم در تمام فصول زیبا است. بارش‌های این شهر از اواخر تابستان شروع می‌شود و رفته‌رفته دما و رطوبت هوا کاهش می‌یابد. زمستان‌های این شهر هوا بسیار سرد و اغلب همراه با بارش باران و برف است. به‌نحوی‌که این شهر یخ‌بندانی چندماهه دارد.

به‌صورت کلی، بهترین زمان سفر به کیاسر به لحاظ آب‌وهوایی، بهار و پاییز است. در این فصول خبری از رطوبت و گرمای شدید هوا نیست. اما اگر به برف و سرما علاقه دارید، می‌توانید تجربه سفر زمستانی به این شهر را هم نیز امتحان کنید. هوای کیاسر در تابستان معتدل و مرطوب می‌شود و این فصل بهترین زمان برای رفتن به ییلاقات اطراف این شهر است.

جاهای دیدنی کیاسر

آبشارها و روستاهای زیبای اطراف این شهر هرساله میزبان مسافران و گردشگران زیادی هستند و برای بازدید از تمامی زیبایی‌های کیاسر باید یک هفته زمان کنار بگذارید. در ادامه به معرفی جاهای دیدنی کیاسر می‌پردازیم تا بتوانید بهترین مکان را برای سفر خود انتخاب کنید:

آبشار بندگاه

این آبشار در شمال غربی روستای بالاده و در جنوب غربی قله شاهدژ قرار دارد. آبشار بندرگاه را می‌توانید در دامنه و در میان گت‌دره ببیند. ارتفاع این آبشار در حدود 12 متر است. بهترین زمان برای بازدید از این آبشار، فصل بهار به حساب می‌آید.در این فصل با آب شدن برف‌های کوه‌های اطراف آبشار به زیباترین حالت خود در می‌آید و چشم‌اندازهای اطراف نیز بسیار دیدنی می‌شود.

آبشار کارنام

برای دیدن آبشار کارنام باید به میان جنگل‌های البرز شرقی و به روستای کارنام برویم. این آبشار با ارتفاع 40 متر یکی از زیباترین آبشارهای این شهر به حساب می‌آید. محیط اطراف آبشار کارنام هوای معتدل و دلچسبی دارد. این آبشار در مجاورت روستایی با همین نام قرار دارد و مسیر دسترسی آن صعب‌العبور است.

آبشار نوک پشت

آبشار نوک پشت
ارتفاع این آبشار 8 متر است.

آبشارهای کیاسر تمامی ندارد! یکی دیگر از زیباترین آبشارهای این شهر، آبشار نوک پشت است. این آبشار یکی از پربازدیدترین آبشارهای این  شهر به حساب می‌آید. آبشار نوک پشت در قسمت شرقی کوه نوک قرار دارد و ارتفاع آن 8 متر است. در نزدیکی آبشار، چشمه و دره‌ای به همین نام وجود دارد.

روستای اروت

روستای اروت کیاسر
در این روستا نانوایی وجود ندارد و تمامی اهالی روستا نان خانگی می‌پزند. – عکاس: کوله گردی

روستای اروت یکی از قدیمی‌ترین روستاهای اطراف کیاسر است که تنها 50 خانواده جمعیت دارد. این روستا از قسمت شمالی به روستای نوکنده، از جنوب به روستای سرکام، از شرق به الندان و از غرب به روستای نرگس زمین منتهی می‌شود. در این روستا نانوایی وجود ندارد و تمامی اهالی روستا نان خانگی می‌پزند. چشمة سونر پیته از جنگل‌های اطراف به این روستا سرازیر می‌شود که اهالی روستا از آب این چشمه برای آشامیدن آب استفاده می‌کنند.

روستای وری

زوستای وری کیاسر
روستای وری بافتی به شکل معماری دهه 60 دارد. – عکاس: a. azizi2323

روستای وری در جنوب شرقی شهر کیاسر واقع است. این روستا کمی با روستاهای دیگر استان مازندران تفاوت دارد که این تفاوت به شکل معماری این روستا مربوط می‌شود. روستای وری بافتی به شکل معماری دهه 60 دارد و به گفته روستاییان اهالی مناطق بالا دست روستای وری به دلیل اثر رانش زمین به قسمت پایین این روستا مهاجرت کرده‌اند. به‌نحوی‌که منطقه بالا دست روستای وری در حال حاضر یک خرابه است و کسی آنجا زندگی نمی‌کند.

در این روستا امامزاده‌ای با نام امامزاده سیدمحمود میرعمادالدین وجود دارد که از نوادگان امام کاظم (ع) است. این امامزاده برای اهالی این روستا از اهمیت و احترام بالایی برخوردار است.

پارک ملی کیاسر

پارک ملی کیاسر
کمترین ارتفاع پارک از سطح دریا 883 متر و بیشترین ارتفاع آن 2775 متر است.

این پارک واقع در 10 کیلومتری جنوب کیاسر واقع شده است. این پارک در قسمت شمالی حیات وحش دودانگه و چهادانگه با مساحت 7312 هکتار قرار دارد و در سال 1383 تأسیس شده است. پارک ملی کیاسر از شمال به جنگلداری سری ایلال، از جنوب به منطقه حیات وحش دودانگه و چهاردانگه، از غرب به تقاطع رود کاردی کلاً و تجن و از قسمت شرق به طرح جنگلداری الحاقی هفت خان منتهی می‌شود. کمترین ارتفاع پارک از سطح دریا 883 متر و بیشترین ارتفاع آن 2775 متر است. گونه‌های جانوری این منطقه شامل مرال، خرس، پلنگ، روباه، شغال، گراز، گربه جنگلی، گربه وحشی، کرکس، کبوتر جنگلی، هدهد، کوکو، راسو، سمور سنگی و تشی می‌شود.

دریاچه پله (الندان)

دریاچه الندان کیاسر
نکته قابل‌توجه این دریاچه این است که آب آن تنها از طریق بارش برف‌وباران تأمین می‌شود. – عکاس: سمانه مختاری

این دریاچه با نام آب‌بندان پله ازنی نیز معروف است و در قسمت چهاردانگه و نزدیکی روستای الندان قرار دارد. روستای الندان در 56 کیلومتری جنوب شهر ساری و در 20 کیلومتری کیاسر قرار گرفته است. وسعت این منطقه حدود 17 هکتار است که در زمان بارندگی به حدود 30 هکتار می‌رسد. اردک‌های وحشی فصل زمستان را برای سکونت در این منطقه انتخاب می‌کنند.

در فصل پاییز درختچه‌های نزدیک این دریاچه از جمله درختچه‌های ازگیل و ولیک، پربارتر می‌شوند. نکته قابل‌توجه این دریاچه این است که آب آن تنها از طریق بارش برف‌وباران تأمین می‌شود و هیچ رودخانه‌ای به این دریاچه جریان ندارد. در واقع نفوذپذیری کم خاک این منطقه باعث شده است که در زمان ریزش برف‌وباران آب در این منطقه جمع شود.

آبشار امدوا

آبشار امدوا که با نام جلنگ جلینگ نیز معروف است، در شرق روستای تیلک و غرب روستای پایین‌ده قرار دارد. این منطقه یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری کیاسر است و ویژگی‌های خاصی دارد که آن را متمایز از سایر مناطق می‌کند. آبشار امدوا حدوداً 14 متر ارتفاع دارد و راه دسترسی به این آبشار از دشت آیسر و پایین ده می‌گذرد. امدوا در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا قرار دارد و آب و هوای آن کوهستانی است.

قله شاهدژ

قله-شاهدژ کیاسر
این قله 2803 متر ارتفاع دارد. – عکاس: محمد بیکی

قله شاهدژ یکی از مشهورترین قله‌های اطراف کیاسر است که آن را با نام بهشت صخره‌نوردان نیز می‌شناسند؛ چون در مسیر آن یک دیوار 500 متری سنگی با زاویه 90 درجه قرار دارد و کاملاً مناسب سنگ‌نوردی است. این قله 2803 متر ارتفاع دارد و در آن پوشش سنگی و گیاهی با یکدیگر ترکیب شده است. به جز این، در قله شاهدژ امکان مشاهده اقیانوس ابر را هم خواهید داشت که این موضوع به زیبایی‌های آن می‌افزاید.

سوغات و صنایع دستی کیاسر

موج بافی از صنایع دستی کیاسر
موج بافی؛ از صنایع دستی مشهور کیاسر

وقتی صحبت از مناطق شمالی مانند کیاسر می‌شود، علاوه بر طبیعت بی‌نظیر این منطقه مانند کوه‌ها، دریا و جنگل، به یاد سوغات و صنایع دستی بی‌نظیر آن هم می‌افتیم. سفالگری یکی از مهم‌ترین هنرهای مردم این شهر است. هنر بعدی مردم این شهر نمدمالی است که در آن با استفاده از الیاف پشمی و آب لوازم و محصولاتی مانند کلاه، فرش نمدی، دوش نمد و کوله تولید می‌کنند. از میان دیگر صنایع دستی این شهر می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • چنته (کیف سنتی)
  • موج بافی (پارچه‌های پشمی)
  • جوراب‌بافی
  • گلیم‌بافی
  • لاک تراشی (تولید لوازمی مانند قاشق، کتری، ملاقه، قندچوله و …)

غذاهای محلی کیاسر

غذاهای محلی کیاسر
کدومسما؛ از مشهورترین غذاهای محلی کیاسر

اکثر افراد دوست دارند وقتی به یک شهر سفر می‌کنند، بیشتر غذاهای محلی آن شهر را امتحان کنند. به طور کلی غذاهای خوشمزه شمالی در بین تمامی مردم ایران از محبوبیت زیادی برخوردار هستند. از مهم‌ترین غذاهای محلی این شهر می‌توان به شیشه ناز، ترش سماق، کئی انار، کدو مسما، اسپناساک، ملابیج و بشته واش اشاره کرد.

رستوران‌های کیاسر

وضعیت رستوران‌های این شهر هم کمابیش مثل مراکز خرید و اقامتگاه‌های آن است و بیشتر رستوران‌های این شهر و اطراف آن در دسته رستوران‌های سنتی قرار می‌گیرند؛ یعنی در آن‌ها فقط می‌توانید غذاهای سنتی ایرانی و محلی را نوش جان کنید. رستوران حمید و رستوران دارپشت از نزدیک‌ترین رستوران‌ها به این شهر هستند که برای رسیدن به آن‌ها باید وارد جاده کیاسر به ساری شوید.

مراکز خرید کیاسر

مراکز خرید این شهر بیشتر شامل بازارها و مغازه‌های سنتی می‌شود و پاساژ امینی تنها پاساژ این شهر است که در میدان ولی‌عصر این شهر قرار دارد. اگر به دنبال خرید سوغاتی‌های این شهر هستید، باید بازارها و فروشگاه‌های سنتی این شهر را انتخاب کنید.

اقامت در کیاسر

قطعاً کیاسر نیز مانند تمامی شهرها اقامتگاه‌هایی مختلفی برای مسافرین دارد که بیشتر شامل اقامتگاه‌های سنتی و کلبه‌های جنگلی می‌شود. برای اجاره ویلا در این شهر  و رزرو انواع اقامتگاه‌های آن می‌توانید به سراغ سایت‌های رزرواسیون بروید. اتاقک یکی از سایت‌های مناسب برای اجاره ویلا، سوئیت و اقامتگاه به حساب می‌آید. در سایت اتاقک می‌توانید به‌راحتی نسبت به اجاره ویلا (جنگلی) در کیاسر اقدام کنید.

راه‌های دسترسی به کیاسر

راه‌های دسترسی به کیاسر
جاده کیاسر به ساری خود یکی از جاهای دیدنی کیاسر است. – عکاس: مهدی امینی

برای رفتن به این شهر راه‌های مختلفی وجود دارد. اگر با ماشین شخصی سفر می‌کنید، ابتدا باید وارد جاده فیروزکوه-ساری شوید و بعد از پلیس‌راه ساری به سمت جنگل‌های آرام سالاردره بروید. در نزدیکی ساری به یک دوراهی بر می‌خورید که یکی از آن‌ها به سمت کیاسر می‌رود. بعد از گذر از سد شهید رجایی، حدود یک ساعت تا کیا سر راه پیش رو خواهید داشت. این مسیر کوهستانی و پر از پیچ‌وخم است، اما زیبایی‌های خاص خود را دارد و در گذر از آن اصلاً متوجه گذر زمان نمی‌شوید.

یکی دیگر از مسیرهای دسترسی به این شهر با خودروی شخصی، از جاده تهران-سمنان می‌گذرد و بعد از رسیدن به سمنان، باید مسیر شهمیرزاد را در پیش بگیرید و بعد از آن با گذر از کوهپایه‌های جنوبی البرز به کیا سر می‌رسید. برای دسترسی با اتوبوس، هواپیما و قطار هم باید اول خودتان را به ساری برسانید و سپس از آنجا به کیاسر بروید.

نکاتی که پیش از رفتن به کیاسر لازم است بدانید

  • کیا سر یک شهر سنتی است و اگر توقع یک سفر لاکچری دارید، باید مقصد دیگری را برای سفر انتخاب کنید.
  • مردم این شهر به‌شدت به اعتقادات و آداب‌ورسوم خود پایبند هستند و به همین دلیل بهتر است شما هم به عقاید آن‌ها احترام بگذارید.
  • برای رفتن به ییلاقات و کوه‌های اطراف از مردم محلی کمک بگیرید و تا جای ممکن خودتان تنهایی به این مناطق نروید
  • برخی از جاذبه‌های طبیعی اطراف این شهر مسیرهای صعب‌العبوری دارند و بهتر است با تجهیزات کامل پا در این مسیرها بگذارید.

سخن آخر

در این مقاله شهر کیاسر را به‌صورت جامع و کامل به شما معرفی کردیم. از تاریخچه، آداب‌ورسوم، بهترین زمان سفر و جاهای دیدنی آن گفتیم و شما را با غذاهای محلی، سوغات و مسیر دسترسی به این شهر آشنا کردیم. اگر قصد سر به این شهر را دارید و به دنبال اجاره ویلا و سوئیت مناسب می‌گردید، می‌توانید روی اتاقک حساب کنید.

سؤالات متداول درباره کیاسر

کیاسر کجاست؟

کیاسر یکی از شهرهای استان مازندران است که در جنوب ساری قرار دارد.

معروف‌ترین جاهای دیدنی کیاسر کدامند؟

قله شاهدژ، آبشار کارنام، آبشار بندگاه، آبشار نوک پشت، روستای وری

معروف‌ترین رستوران‌های کیاسر کدامند؟

رستوران امیر و رستوران دارپشت

چطور به کیاسر برویم؟

دسترسی به کیاسر با خودروی شخصی از طریق جاده فیروزکوه و سمنان امکان‌پذیر است.

4.3/5 - (15 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫8 دیدگاه ها

  1. آواز دُهُل از دور خوشه
    مراقب باشید
    کیاسر تشریف بردید، بعضی ها شون (70درصد مردم اونجا) یه مقدار طمع شون بالاست (خصوصا اجاره خونه و سوییت) اینو بعنوان کسی که یه سالی اونجا ساکن بوده ، خدمت شما عرض میکنم.
    اونجا اگه تشریف بردید، سعی کنید از بنگاهای املاک خونه و سوییت نگیرید (خصوصا املاک سرپناه دور میدون اصلی کیاسر، مدیریتش یه شخصیه بنام صالحی) گوش تونو از ته ته می بره. خونه بخوای ازش بگیری، اینقد زیر دست و پای مالک میشینه که مالک هم طمع برش میداره و طاقچه بالا میذاره. قیمت هاش تماما غیر واقعی و دور از عُرف منطقه ست (اینو موقعه ایی متوجه میشی که یه یه ماهی اونجا باشی با 4 تا آدم آشنا بشی بعد متوجه میشی که ……….!!!) اگه می خوای خونه اجاره ایی بلند مدت بگیری، برو تو محل از مغازه ها و آدمای محله بپرس، اونا بعضی وقتا خونه سراغ دارن بهت نشون میدن، اگه میخوای سوییت موقت بگیری، در و دیوار پر از شماره موبایل سوییت اجاره است، به اونا زنگ بزن. البته همونم باید مراقب باشی، چونه بزنی، هر قیمتی گفت قبول نکنی چون اونام بعضی ها شون طمع شون خیلی بالاست، خلاصه که قیمت ها اونجا دل بخواهیه ولی آدم منصف و خوب هم پیدا میشه (اما کم)
    من یه سال اونجا بودم، می خواستم یه زمین بخرم و یه خونه ویلایی تابستونی درست کنم، ولی شرایط و قیمت ها و دخالت بنگاههای اونجا تو معاملات رو که دیدم، کلا پشیمون شدم، مردمش خوش اخلاق و مهمان نوازن، ولی با همین خوش اخلاقی شون، سر همه چی، حسابی درستت می کنن. الان اومدم سمت هشتپر گیلان، تو یکی از ییلاقات یه زمین خریدم و یه خونه نقلی ساختم، اینجا همشهری های تهرانی مون زیادن، بازم با همین همشهری های تهرانی بهتر میشه معامله کرد. حداقل عرف و قیمت منطقه رو رعایت می کنن.
    (مدیر و ادمین محترم سایت اتاقک، لطفا رسالت تونو درست انجام بدید و این مطلب رو بدون هیچ تعصبی، توی نظرات این سایت قرار بدید) با تشکر

    1. سلام .بنده کیاسری هستم .از این که خاطره خوبی از کیاسر ندارید متاسفم .ولی همانطور که خودتون فرمودین این شامل حال همه مردم کیاسر نمی شه .اگه یه وقت کیاسر تشریف آوردید در هر خانه ای را بزنید با کمال احترام با شما برخورد خواهد شد و در خانه مردم به روی همه مهمانان عزیز باز است .

    2. سلام .بنده کیاسری هستم .از این که خاطره خوبی از کیاسر ندارید متاسفم .ولی همانطور که خودتون فرمودین این شامل حال همه مردم کیاسر نمی شه .اگه یه وقت کیاسر تشریف آوردید در هر خانه ای را بزنید با کمال احترام با شما برخورد خواهد شد و در خانه مردم به روی همه مهمانان عزیز باز است .

  2. با سلام توضیحات خوبی دادین از جاذبه ها وهمچنین برای اسکان مسافر. درنزدیکی دریاچه الندان هتل هفت خال هم وجود داره درکل کارزیبا و قشنگی کردین ک جاذبه های کشورمون و معرفی میکنید ابشارهایی ک گفتین در کیاسر بیشترشو نمیدونستم خیلی ممنونم خسته نباشید

  3. سلام وقتتون بخیر خداقوت
    ممنونم از معرفی بسیار عالی کیاسر لطفاً چشمه باداب سورت به دیدنی ها اضافه کنید که یکی از جاذبه های گردشگری جهانی میباشد.
    درضمن فروشگاه کرشمه آقای شریفی رو هم به معرفی فروشگاه اضافه بفرمایید که کلاً دست سازه های چوبی منطقه میباشد.

    1. سپاس از همکاری شما
      در آپدیت‌های بعدی حتما اضافه خواهد شد.

  4. سلام وقتتون بخیر خداقوت
    ممنونم از معرفی بسیار عالی کیاسر لطفاً چشمه باداب سورت به دیدنی ها اضافه کنید که یکی از جاذبه های گردشگری جهانی میباشد.
    درضمن فروشگاه کرشمه آقای شریفی رو هم به معرفی فروشگاه اضافه بفرمایید که کلاً دست سازه های چوبی منطقه میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *