شهرها

کردکوی کجاست؟ | ییلاقی زیبا در ارتفاعات گلستان

کردکوی کجاست؟

کردکوی یکی از شهرهای زیبای استان گلستان است. این شهر در غرب استان قرار دارد و با جمیعت ۳۸۲۴۶ نفری یکی از مقاصد گردشگری در گلستان محسوب می‌شود. مردم کردکوی به زبان محلی مازندرانی صحبت می‌کنند. در قسمت جنوبی کردکوی کوه‌هایی وجود دارد که دهکده‌های ییلاقی آن، گردشگرهای زیادی را به خود جذب کرده است. در این مقاله راهنمای سفری کامل به کردکوی ارائه کرده‌ایم. اگر قصد سفر به این شهر زیبایی گلستان دارید، با ما همراه باشید.

بخشی از تاریخچه شهرستان کردکوی

بهترین فصل سفر به کردکوی

اگر نگاهی به تاریخ کردکوی بیاندازیم، می‌بینیم که ساکنین اولیه این شهر مازندرانی بودند. باید بدانید که نادرشاه افشار پس از شکست توپال عثمان پاشا و گرفتن بغداد، هنگامی که از اورامانات گذر می‌کرد، برخی از طایفه‌های کُرد را برای تجهیز سپاه خود و همچنین برای دفع ترکمن‌هایی که به مازندران و استرآباد حمله می‌کردند به این ناحیه کوچ داد. این طوایف که به این ناحیه کوچ کردند اکنون در محلی نزدیکی استرآباد که امروزه کردکوی نام دارد، ساکن شدند.

این سرزمین تا ۱۹ تیر ۱۳۱۹ با نام کردمحله شناخته می‌شد که امروزه نام کُردمحله به کُردکوی تبدیل شده است. امروزه این سرزمین دچار دگرگونی‌هایی شده و دیگر کسی به کردی حرف نمی‌زند. با گذشت زمان در دوره‌های گوناگون، مخصوصا در اواخر دوره قاجار، این سرزمین به دلیل اینکه آب و هوا و همچنین خاک مناسبی برای کشاورزی، مهاجران زیادی از شهرهای مختلفی مانند خراسان و مازندران پذیرفته بود. این موضوع در دگرگونی فرهنگ و زبان مردم آنجا تاثیر زیادی داشت.

موقعیت و مشخصات شهرستان کردکوی

معرفی کردکوی

شهرستان کردکوی در غرب استان گلستان قرار دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان ترکمن و از جنوب نیز با رشته کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان همسایه است. کردکوی همچنین از شرق به گرگان و از غرب بندر گز محدود می‌شود.

آب و هوای کردکوی

آب و هوای کردکوی

جنوب کردکوی را ارتفاعات البرز شرقی تشکیل می‌دهد. همچنین شمال کردکوی زمین‌های جلگه‌ای با شیب ملایم دیده می‌شود. همین امر باعث شده تا آب و هوای کردکوی معتدل و مرطوب باشد. در قسمت‌های که به ارتفاعات نزدیک است، اقلیم کردکوی به کوهستانی نزدیک می‌شود. کردکوی بهار و تابستان معتدل دارد و در پاییز و زمستان دمای هوا کاهش می‌یابد و بارش‌های این شهر نیز از اواخر تابستان تا میانه بهار ادامه دارد.

بهترین فصل سفر به کردکوی

بهترین فصل سفر به کردکوی

بهترین فصل سفر به کردکوی براساس سلیقه مسافران مشخص می‌شود. اگر به دنبال پیاده‌روی و گشت‌وگذار در شهر هستید، احتمالا بهار و تابستان بهترین فصل برای شماست. در نظر داشته باشید، رطوبت هوا در تابستان افزایش می‌یابد. اما اگر به باران‌های شمالی و رنگ‌های طبیعت علاقه دارید، پاییز بهترین انتخاب برای سفر به کردکوی است. در زمستان بارش‌ها به صورت برف می‌شود و دمای هوا کاهش می‌یباد. اگر از برف و سرما لذت می‌برید، زمستان فصل مناسبی برای شماه به منظور سفر به کردکوی خواهد بود.

جاذبه‌های گردشگری کردکوی

در سفر به کردکوی از دیدنی‌های این شهر غافل نشوید. برخی از دیدنی‌های کردکوی در طبیعت زیبای شهر قرار دارد. در ادامه مهم‌ترین دیدنی‌ها و جاذبه‌های گردشگری کردکوی را معرفی کرده‌ایم.

میل رادکان

میل اردکان کردکوی

میل رادکان در نزدیکی روستای به نام رادکان قرار دارد. میل رادکان روی تپه‌ای طبیعی از جنس خاک و سنگ ساخته شده است. مهم‌ترین مصالح مورد استفاده در ساخت میل آجر است. آجرهای مورد استفاده در ساخت میل رادکان از نظر پختگی، رنگ و استحکام به مانند آجرهای برج قابوس گنبدکاووس محسوب می‌شود. در ضلع جنوبی میل کتیبه‌ای به خط کوفی وجود داشته که امروزه تنها آثار آن باقی مانده است. گنبد میل رادکان از نوع رک بوده و زیر گنبد کتیبه‌های به خط کوفی و پهلوی دیده می‌شود.

دیوار تمیشه

دیوار تمیشه کردکوی

دیوار تمیشه به طول حدود ۱۲ کیلومتر در جهت شمال-جنوب از دامنه‌های شمالی سلسله جبال البرز شروع می‌شود و در آخر به خلیج گرگان منتهی می‌گردد. قدمت این دیوار به دوران ساسانیان بازمی‌گردد. در مطالعات باستان‌شناسی روی این دیوار، بقایایی اتاقک‌های دیده می‌شود که از جنس چوب بوده‌اند و احتمالا به عنوان برج‌ نگهبانی استفاده می‌شده است.

دهکده جهان نما

سفر به کردکوی

یکی دیگر از جاهای دیدنی شهرستان کردکوی دهکده جهان‌نما است. دهکده‌ جهان‌نما را به بام گلستان نیز می‌شناسند. این منطقه به دلیل اینکه جزو مناطق حفاظت شده است، طبیعت بکر و دست‌نخورده‌ای دارد. جنگل‌های دهکده جهان‌نما جنوبی‌ترین جنگل‌های انبوه استان گلستان محسوب می‌شود. این منطقه در ارتفاع سه هزار و ۸۶ متری قرار دارد و از فراز مرتفع‌ترین قسمت‌های آن می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از کردکوی و بندر ترکمن ببینید. در دامنه ارتفاعات این منطقه در فصل بهار تا اوایل پاییز می‌توانید گوسفندان که برای چرای آنجا حضور دارند را تماشا کنید که فضای بسیار نوستالژی ایجاد کرده است. در این منطقه حیوانات و پرندگان مانند بلدرچین، قرقاول، خرس قهوه‌ای، روباه و خوک وحشی وجود دارد.

پارک جنگلی امام رضا

پارک جنگلی کردکوی

یکی دیگر از جاذبه‌های کردکوی، پارک جنگلی امام رضا است. این پارک در چهار کیلومتری جنوب کردکوی و در مسیر جاده درازنو قرار دارد. مسیر بندرترکمن نیز از میان این پارک عبور می‌کند. همچنین رودخانه‌ای دائمی به اسم پلنگ‌پا در این پارک جاری است و جذابیت این پارک را بیشتر می‌کند.

آبشار شادان

آبشار هفت طبقه کردکوی

یکی از آبشارهای نزدیک کردکوی، آبشار شادان یا آبشار هفت‌طبقه است. این آبشار در حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد. آبشار شادان تا چند سال گذشته ناشناخته بود ولی امروزه یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های کردکوی به حساب می‌آید. شما برای اینکه به این آبشار زیبا بروید باید حداقل یک ساعت پیاده‌روی کنید، به همین اغلب طبیعت‌گردان به سراغ بازدید از این جاذبه طبیعی کردکوی می‌روند.

روستای درازنو

روستای درازنو کردکوی

روستای درازنو از گذشته یکی از جاذبه‌های مهم گردشگران در این منطقه محسوب می‌شده است. یکی از جاذبه‌های روستا چشمه‌ای در ارتفاعات روستا است. آب چشمه از مهم‌ترین منابع آبی روستا به حساب می‌آید. طبیعت درازنو و هوای مه‌آلود در فصل پاییز و زمستان از مهم‌ترین دیدنی‌های این روستا به حساب می‌آید. امروزه به دلیل گرمایش زمین، روزهای مه‌آلود روستای درازنو نیز کاهش یافته است. از مهم‌ترین سوغات درازنو هم می‌توان نان شیرمال معروف به درازنونان اشاره کرد.

سوغات و صنایع دستی کردکوی

صنایع دستی کردکوی

صنایع دستی کردکوی به مانند دیگر شهرهای استان گلستان بسیار متنوع هستند. از مهم‌ترین صنایع دستی این شهر می‌تواند به حصیربافی، نمدمالی، جاجیم، گلیم و قالی اشاره کرد. بسیاری از صنایع دستی کردکوی امروزه جنبه تزیینی یافته‌اند و تنها برای فروش به گردشگران تولید می‌شود. در این میان سوغاتی‌های خوشمزه کردکوی را نباید فراموش کنیم. یکی از خوشمزه‌ترین سوغات کردکوی شیرمال محلی کردکوی است و همچنین شیرینی‌های محلی که در ایام جشن تهیه می‌شود.

مراکز خرید کردکوی

مراکز خرید کردکوی دارای طرفداران زیادی است. از محبوب‌ترین مراکز خرید شهر کردکوی می‌توان مراکز خرید محله‌های ولی عصر و عباس آباد را نام برد. همچنین علاوه بر مراکز خرید مدرن در کردکوی بازارهای محلی نیز وجود دارد. خرید در بازارهای محلی علاوه بر جذابیت به لحاظ بصری نیز بسیار دیدنی‌ست. اغلب مردم از روستاهای اطراف محصولات خود را برای فروش به این بازارها می‌آورند و گردشگران می‌توانند با قیمت بسیار مناسب، محصولات ارگانیک کشاورزی و دامداری را تهیه کنند.

غذاهای محلی کردکوی

غذاهای محلی کردکوی

بسیاری از گردشگران در سفر خود به شهرهای شمالی به سراغ غذاهای محلی می‌روند. چشیدن غذاهای محلی از مهم‌ترین جاذبه سفر به هر شهر محسوب می‌شود. در استان گلستان مهم‌ترین غذای محلی چکدرمه است. در کردکوی نیز این غذا طبخ می‌شود و یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی کردکوی به حساب می‌آید.

رستوران در محدوده شهر کردکوی

رستوران‌های زیادی در کردکوی وجود دارند که غذاهای محلی را سرو می‌کنند. در این میان می‌توانیم به کافه سنتی عمو عقیلی، کبابی برادران یزدانی، کبابی قاسمی، کبابسرا ایرانیان، رستوران کافی شاپ سایه، فست فود بریانکده برشته اشاره کنیم.

روستاهای کردکوی

اقامت در کردکوی

در سفر به کردکوی می‌توانید از اقامتگاه‌های مختلف برای اقامت استفاده کنید. کردکوی در چندسال گذشته به عنوان مقصد مهم گردشگران و طبیعت‌گردان شناخته شده است. در سفر خود می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌های بومگردی بروید که حس و حال زندگی مردم محلی را برای شما خواه داشت. اگر اهل اقامت در بومگردی نیستید، نگران نباشید. برای اقامت می‌توانید ویلا، سوئیت یا آپارتمان مبله اجاره کنید. برای اجاره اقامتگاه‌ در کردکوی از سایت اتاقک کمک بگیرید.

4.2/5 - (44 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *