شهرها

لاهیجان کجاست | عروس سبز گیلان

شهرهای شمال کشور به دلیل زیبایی منحصربه‌فردی که دارند؛ در میان گردشگران و مسافران محبوبیت خاصی دارند. یکی از این شهرها که در میان تمام ایران شهرت زیادی پیدا کرده است؛ شهر زیبای لاهیجان است که هرساله تعداد بسیار زیادی از مسافران به این شهر سفر می‌کنند.

لاهیجان علاوه بر مناظر و جاذبه‌هایی بسیار زیبا، خصوصیات و ویژگی‌های دیگر هم دارد که باعث شده تا این حد گردشگران شیفته و دلباخته این شهر شوند. یکی از نکاتی که قبل از سفر به این شهر باید به آن توجه زیادی کرد؛ این است که باید با تمام خصوصیات و ویژگی‌های لاهیجان آشنا شد. در این مقاله قصد داریم معرفی شهر لاهیجان را به طور کامل انجام دهیم.

لاهیجان کجاست؟

نیمکتی چوبی و قدمی در کنا یک دریاچه وسط محیطی سرسبز

لاهیجان کجاست؟ لاهیجان در کدام استان است؟ سؤال تمام افرادی است که تاکنون به این شهر زیبا سفر نکرده‌اند. لاهیجان یکی از شهرهای استان گیلان است که در قسمت شرقی این استان قرار دارد و از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان و از غرب به آستانه‌اشرفیه محدود می‌شود. این شهر نزدیک به 1500 مترمربع مساحت دارد و در آخرین سرشماری که انجام شده نزدیک به 160 هزار نفر جمعیت را در خود جای‌داده که این مقدار از جمعیت، لاهیجان را به سومین شهر پرجمعیت استان گیلان تبدیل کرده است.

شهر لاهیجان در ارتفاع 94 متر از سطح دریا قرار دارد و تپه‌های سرسبز آن را مزارع چای تشکیل داده‌اند؛ به همین دلیل لاهیجان را شهر چای می‌دانند. مردمان این شهر به زبان گیلکی و گویش بسیار جذاب بیه‌بیش صحبت می‌کنند. البته قوم‌های دیگری مانند تالشی‌ها و آذربایجانی‌ها در این شهر زندگی می‌کنند؛ اما بیشتر مردم شهر را گیلک‌ها تشکیل داده‌اند.

از جمله شهرهایی که هنوز هم آداب‌ورسوم خود را حفظ کرده و به آن پایبند است؛ می‌توان لاهیجان را نام برد. در این شهر از قدیم تاکنون آداب‌ورسوم‌ها را به طور کامل اجرا می‌کنند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به نوروز خوانی، عروس گوله، گل گل چهارشنبه، شب یلدا، شال اندازی، کشتی گیله‌مردی و… اشاره کرد.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

تاریخچه شهر لاهیجان

لاهیجان در زبان پهلوی به معنای ابریشم آمده و کلمه جان هم پسوند مکانی بیان شده در نتیجه لاهیجان را شهر ابریشم نیز می‌گویند که ریشه در معنای آن دارد. یک محقق آلمانی به اسم اشپگل، در کتاب حمله روسیان به سواحل کرانه خزر، لاهیجان را شهر ابریشم معنی کرده است.

در سال‌های پیش از انقلاب، از آستانه‌اشرفیه تا چابکسر حوزه استحفاظی لاهیجان بود. در همان دوران بود که بخش‌های رودسر و لنگرود هرکدام تبدیل به شهرستان شدند و از لاهیجان جدا شدند. در دوران پس از انقلاب هم بخش‌های سیاهکل و آستانه‌اشرفیه نیز به شهرستان تبدیل شدند و اکنون فقط بخش رودبنه برای لاهیجان باقی‌مانده است.

لاهیجان به همراه شهرستان‌های ایلام، همدان و سمنان ابتدا در ردیف فرمانداری کل قرار داشتند، بعدها ایلام، سمنان و همدان تبدیل به استان شدند اما لاهیجان هنوز شهرستان است.

اکثر شهرهای ایران زبان خاص خود را دارند و یا به لهجه خاص منطقه خود صحبت می‌کنند، لاهیجان نیز از این قاعده مستثنی نیست. مردم لاهیجان گویش مخصوص خود را دارند و اغلب مردم این شهر به زبان گیلکی گویش می‌کنند. زبان گیلکی مانند سایر گویش‌ها، قواعد خاص خود را دارد.

آداب و رسوم مردم لاهیجان

با توجه به فرهنگ بومی این منطقه، مردم لاهیجان در برگزاری مراسم‌های مختلف، آداب و رسوم متفاوتی دارند. یکی از آداب و رسوم جالب مردم شهر لاهیجان در مراسم عروسی، مراسم بار دادن است.

در این مراسم خانواده داماد وسایل مورد نیاز عروس را به همراه شیرینی تزیین می‌کنند و در سینی بزرگی قرار می‌دهند، سپس همراه با آینه و شمعدانی به خانه عروس می‌برند.

 از دیگر رسوم شهر لاهیجان می‌توان به رسم یاور دهی اشاره کرد. در این رسم در هنگام فصل کشاورزی عروس به خانواده داماد و داماد به خانواده عروس در انجام کارهای کشاورزی کمک می‌کند.

اقتصاد شهر لاهیجان

شهر لاهیجان از همان سال 1278 که محمد میرزای چای‌کار کشت چای را در لاهیجان رونق داد؛ از جمله شهرهای اقتصادی ایران به‌حساب می‌آید. محمد میرزای چای‌کار معروف به کاشف السلطنه، لاهیجان را به دلیل موقعیت و آب‌وهوای خاصی که داشت برای کاشت چای مناسب دانست.

علاوه بر کشت چای مرغوب در لاهیجان، مردم شهر به تولید صنایع‌دستی و بافندگی هم مشغول هستند. اما باگذشت زمان گردشگران و مسافران زیادی برای گذراندن تعطیلات و دیدن جاذبه‌های زیبای شهر به لاهیجان سفر کردند و به‌مرورزمان صنعت گردشگری در این شهر رواج پیدا کرد. اکنون تعداد زیادی از مردم شهر لاهیجان به مسافران سرویس ارائه می‌دهند و از این راه امرارمعاش می‌کنند.

شهرهای اطراف لاهیجان

لاهیجان که در شهر زیبا و دیدنی گیلان واقع شده است، زیباییها و جذابیتهای خارق‌العاده‌ای دارد‌. برای لذت بردن از مناظر زیبا و دیدنی لاهیجان بهترین فصل سفر فصل بهار و پاییز است.

 در فصل بهار طبیعت زیبایی منحصر به فرد خود را با رویش گلها و گیاهان بیشتر به رخ می‌کشد. تنها برای لذت بردن از این همه زیبایی کافی است به این شهر زیبا سفر کنید. در اطراف لاهیجان شهرهایی با طبیعت خارق العاده وجود دارد که می‌توانید در طول سفر خود به لاهیجان با دیدن این شهرها لحظات خوب و خوشی را تجربه کنید.

یکی از شهرهای اطراف لاهیجان که پیشنهاد می‌کنیم حتما از آن دیدن کنید، شهر آستارا است. این شهر ساحل زیبا و مناطق بکر و دیدنی دارد که بسیار مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی قرار می‌گیرد. علاوه بر ساحل زیبای آستارا، آبشار لاتون، تالاب استیل، قلعه شیندان، چشمه‌های آب بسیار دیدنی ها وجود دارد که دلیل خوبی برای سفر کردن شما به این شهر زیبا است.

شهر لاهیجان به دلیل داشتن مناظر کم نظیر و طبیعی محل خوبی برای تفریح و لذت بردن از آفرینش بی‌نظیر خداوند است. همچنین این شهر برای زندگی و گردشگری امکانات بسیار خوبی دارد. از دیگر شهرهای اطراف لاهیجان می‌توان به رشت مرکز استان گیلان اشاره کرد.

 بیشتر اهمیت رشت به علت میزان برنجی است که تولید می‌کند. طبق آمارها اعلام شده است که شهر رشت ۱۰ درصد از برنج تولیدی کشور را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر این مردم شهر رشت در صنعت نیز بسیار مهارت دارند زیرا این شهر از جمله ۵ شهر صنعتی ایران معرفی شده است.

آب و هوای لاهیجان

لاهیجان به علت موقعیت جغرافیایی که دارد دارای آب و هوای مرطوب است. اما این آب و هوا همیشگی نیست و با فرا رسیدن فصل زمستان در این منطقه بادهای شدید و گرم شروع به وزیدن می‌کنند. بعد از این مرحله معمولا در این شهر زیبا بارش و برف آغاز می‌شود اما مهم‌ترین مسئله‌‌ای که در مورد آب و هوای لاهیجان وجود دارد، میزان رطوبت بالای این شهر است. گاهی اوقات درجه رطوبت به ۸۰ درصد می‌رسد و این رطوبت کمی کلافه کننده است.

بهترین زمان سفر به شهر لاهیجان

در تمام اوقات سال گردشگران در شهر لاهیجان حضور دارند اما معمولاً در فصل بهار به دلیل تعطیلات نوروزی و آب‌وهوای معتدل شهر لاهیجان، گردشگران بسیار زیادی به این شهر مسافرت می‌کنند. بعضی اوقات ازدحام جمعیت آن‌قدر زیاد است که به‌اصطلاح جای سوزن انداختن نیست. فصل تابستان هم به دلیل تعطیلی مدارس معمولاً زمان بسیار خوبی برای مسافرت مردم به شهر لاهیجان است مخصوصاً اواخر فصل تابستان که هوای شرجی و گرم جای خود را به هوای معتدل داده است یهتر است برای اجاره ویلا و خانه روزانه در لاهیجان کمی زودتر اقدام کنید. البته فصل پاییز هم به دلیل مناظر بسیار زیبا و جذابی که لاهیجان دارد؛ گردشگران به این شهر سفر می‌کنند و شاهد زرد و نارنجی شدن طبیعت لاهیجان هستند.

اجاره ویلا لاهیجان با پشتیبانی کامل
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

راه های دسترسی به شهر لاهیجان

یک خیابان و مسیر تردد که در کنار آن آبشاری از کوه جاری شده و خودرو در حال حرکت

 لاهیجان از شرق به لنگرود، از شمال به دریای خزر، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستان اشرفیه محدود شده است.

جاذبه‌ های گردشگری لاهیجان

 در این شهر تلفیق تاریخ و طبیعت مناظر زیبایی را خلق کرده است. لاهیجان به علت قدمت تاریخی که دارد، اماکن تاریخی زیادی را درون خود جای داده است. ۳ عامل طبیعت، بارندگی و دریا در این منطقه دست به دست هم داده‌اند تا مناظر عالی و بی‌بدیل خلق کنند.

 لاهیجان یکی از شهرهای تاریخی است که ۲۶ بنای تاریخی دارد. هر یک از این بناهای تاریخی داستان و روایتی جدا دارند. بقعه شیخ زاهد گیلانی، بقعه چهار پادشاهان، پل خشتی لاهیجان، مسجد جامع، حمام گلشن و بقعه میر شمس الدین چند نمونه از بناهای تاریخی هستند که می‌توان به آنها اشاره کرد.

پل خشتی

بقعه میرشمس الدین ساختمانی با کاشی کاری های آبی رنگ و در پنجره های چوبی

از جمله بناهای تاریخی لاهیجان می‌توان به پل خشتی اشاره کرد.  نام دیگر این پل، پل پردسر است. پل خشتی دو دهانه اصلی دارد و در شمال غرب شهر لاهیجان در نزدیکی طبقه حاجی دان قرار دارد. این پل در قرن نهم در دوران کیاییان ساخته شده است.

 ویژگی بارز پل خشتی رنگ آجرهای آن است. آجرهای این پل به شکل قرمز هستند. معماران پل خشتی به منظور غیر نفوذ کردن آن از ساروج استفاده کرده اند.

بقعه میرشمس الدین

از دیگر بناهای تاریخی شهر لاهیجان که مربوط به دوره صفوی است، بقعه میرشمس الدین میباشد. این بقعه در خیابان شهدای لاهیجان واقع شده است. معماری بی‌نظیر آن باعث شده است که با گذشت زمان این بنا بتواند بافت قدیمی و آجری خود را حفظ کند. میرشمس الدین از فرزندان امام کاظم است به همین دلیل این مکان از نظر معنوی و مذهبی حائز اهمیت است.

مسجد جامع

مسجدی با طراحی نمایی سنتی و اسلامی به نام مسجد جامع لاهیجان

از دیگر بناهای تاریخی لاهیجان، مسجد جامع لاهیجان است. زمان ساخت این مسجد را به قرن چهارم و دوره کیانیان نسبت داده‌اند. پژوهشگران تاریخی با مطالعه اجزای این مسجد مانند: ایوان، سردر و مناره معتقدند با وجود این مسئله که در ساختمان مسجد جامع تغییرات رخ داده است اما این مسجد قدمت زیادی دارد.

بام سبز لاهیجان

اتاقک های تله کابین که از داخل آن ها نمایی از طبیعت و ساختمان ها شهر پیداست

اما بام سبز لاهیجان در میان جاذبه‌های طبیعی و گردشگری لاهیجان جایگاه خاصی دارد. بام سبز در بالای شیطان کوه قرار دارد. این مکان شهر بازی کوچکی نیز دارد که می‌توانید در کنار لذت بردن از مناظر زیبا هیجان را نیز تجربه کنید. همچنین این شهر بازی به علت امکانات خوبی که دارد بهترین مکان برای تفریح و پیک نیک است.

در ایستگاه بالایی تله کابین بام سبز آلاچیق‌هایی ساخته شده است که می‌توانید برای دورهمی‌های خود از آنها استفاده کنید. همچنین از این منطقه می‌توانید مزارع چای را نیز تماشا کنید. تله کابین لاهیجان یکی از بهترین بازی‌های شمال است.

شیطان کوه

کوهی پوشیده از درختان در کنار دریاچه ای مصنوعی

شیطان کوه در شرق لاهیجان واقع شده است. اگر قصد سفر به شهر لاهیجان را دارید حتما توصیه می‌کنیم از شیطان کوه دیدن کنید. زیرا رفتن بر فراز این کوه زیبا ساعات خوب و خوشی را برای شما به ارمغان خواهد آورد. از بالای این کوه استخر زیبای لاهیجان به خوبی دیده می‌شود.

منطقه شیخانبر

منطقه ای سر سبز با کوه هایی پوشیده شده از درختان و خانه هایی با سقف های شیروانی

یکی دیگر از دیدنی های شهر لاهیجان روستای شیخانبر است که در ۳ کیلومتری جاده لاهیجان به لنگرود قرار گرفته و به‌دست کوه‌های سرسبز و پر از درخت احاطه شده است.

آب‌وهوا و پوشش گیاهی این روستا بسیار زیبا و لذت‌بخش است. اگر تابه‌حال از این منطقه دیدن نکرده‌اید، حتما از آن دیدن کنید و خاطرات خوشی را برای خود رقم بزنید.

جنگل ‌های اطراف لاهیجان

باغی با درختان بلند که برگ های زرد آنها روی زمین ریخته

از جمله جنگل‌های اطراف لاهیجان می‌توان به پارک میرصفایی اشاره کرد. این پارک در گذشته جنگل بوده اما طی چند دهه اخیر به علت افزایش جمعیت و پیشروی شهرها به داخلی جنگل، شهرداری لاهیجان این منطقه را به پارک جنگلی تبدیل کرده تا خانواده‌ها بتوانند از محیط زیبای آن لذت ببرند.

 جاده جنگلی از خیابانی شقایق میگذرد. از دیگر جنگلهای اطراف لاهیجان می‌توان به جنگل سیاهکل اشاره کرد. سیاهکل که در ۲۰ کیلومتری شهر لاهیجان واقع شده است با در هم پیچیده شدن درختان زیبایی بی‌حد و اندازه‌ای خلق کرده است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی لاهیجان را مطالعه کنید.

غذاهای محلی لاهیجان

یک ظرف مرغ آلو و یک دیس پلو با ته دیگ طلایی؛ یک کاسه ترشی مخلوط، سبزی خوردن و زیتون پروردهحتماً شما نیز در مورد غذاهای خوشمزه شمالی‌ها حرف‌های زیادی شنیده‌‌اید. از جمله غذاهای محلی لاهیجان می‌توان به میرزاقاسمی، مرغ و آلو‌‌ای لاهیجان، شش انداز گیلکی و خورشت سبزی فسنجان اشاره کرد.

سوغات و صنایع دستی لاهیجان

چند شیشه ترشی مختلف و زیتون همان‌طور که می‌دانید در شمال کشت چای بسیار زیاد است. معروف‌ترین سوغات لاهیجان چای است زیرا چای لاهیجان عطر و طعم فوق العاده‌‌ای دارد. دیگر سوغاتی لاهیجان کلوچه‌های آن است. این کلوچه‌ها مزه و طعم بی نظیری دارند.

 از دیگه خوراکی خوشمزه لاهیجان می‌توان به کوکی اشاره کرد. کوکی‌ها حاوی گردو هستند و طعم و کیفیت فوق العاده‌‌ای دارند. انواع ترشی، رب و مربا نیز می‌تواند دیگر سوغاتی باشد که شما می‌توانید برای عزیزان خود از لاهیجان تهیه کنید.

از جمله مهم‌ترین و مشهورترین سوغات‌ها و صنایع‌دستی شهر لاهیجان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• برنج
• چای لاهیجان
• کلوچه
• ماهی
• کوکی لاهیجان
• نان محلی لاهیجان
• زیتون
• انواع مربا‌های بهارنارنج، تمشک، شقاقل، بالنگ
• انواع ترشی‌ها در بسته‌بندی‌های بسیار زیبا و شیک
• انواع رب‌ها برای تمام ذائقه‌ها
• حصیربافی و بامبوبافی
• سفالگری و سرامیک‌سازی
• محصولات چوبی

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات لاهیجان را مطالعه کنید.

رستوران ‌های لاهیجان

رستورانی با دیوار های آجری و ستون چوبی به نام رستوران مهتاب در اکثر اوقات سال گردشگران و مسافران در شهر لاهیجان حضور دارند و این امر باعث شده که در بیشتر جاهای شهر رستوران‌ها و غذاخوری‌های باکیفیتی وجود داشته باشد. این رستوران‌ها علاوه بر غذاهای باکیفیت ایرانی، انواع غذاهای سنتی لاهیجان مانند: مرغ و آلوی لاهیجان، خورشت سبزی فسنجان، شیش انداز گیلکی، میرزاقاسمی، ترش کباب، خورشت انار بیچ و… را برای مهمانان خود سرو می‌کنند.

رستوران شاندیز

یکی از رستوران‌های باصفای شهر لاهیجان رستوران شاندیز است که در ابتدای حاجی‌آباد واقع شده است. در این رستوران تنها غذاهای سنتی لاهیجان به چشم می‌خورند. شما میتوانید با انتخاب این رستوران غذاهای محلی لاهیجان را بیشتر بشناسید.

رستوران زیبا

 از دیگر رستورانهای شهر لاهیجان می‌توان به رستوران زیبا اشاره کرد. رستوران زیبا در بلوار امام رضا روبروی استخر واقع شده است. این رستوران فضای داخلی سنتی دارد که احساس خوبی به شما منتقل می‌کند.

رستوران مهتاب

رستوران مهتاب یکی دیگر از رستوران‌های با کیفیت لاهیجان است که در بلوار امام رضا نبش گلستان ۱۵ واقع شده است. رستوران مهتاب بخاطر داشتن جوجه‌های ترش و خوشمزه معروف است.

رستوران خانه کنتاکی پلاس

از دیگر رستوران‌های لاهیجان می‌توان به رستوران خانه کنتاکی پلاس اشاره کرد که در روبروی استخر لاهیجان قرار دارد.

از دیگر رستورانهای لاهیجان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران خان سالار
  •  رستوران نون و نمک
  •  رستوران داریوش
  •  رستوران دو سیب
  •  رستوران سیمرغ
  •  رستوران باغچه سرا
  • فست‌فود رستوران ایتالیایی
  • رستوران مجلل تخت‌جمشید

بازار سنتی لاهیجان

بساط فروش انواع سبزی و سیر و سرکه و... در بازار روز ، زنان و مردانی که در حال خرید و فروش هستندبازار سنتی لاهیجان یکی از باصفاترین بازارهای گیلان است معمولاً بیشتر گردشگرانی که به شهر لاهیجان سفر میکنند برای رفع نیازهای روزانه و خرید به این بازار میروند. در این بازار از سبزی محلی، تخم مرغ و لبنیات محلی گرفته تا ماهی، مرغ، زیتون، سیر و انواع مواد غذایی موجود است. این بازار در میدان چهار پادشاهان و در خیابان کاشف شرقی قرار دارد.

مراکز خرید لاهیجان

سر در پاساژی به نام مرکز خرید ابریشماز جمله مراکز خرید لاهیجان می‌توان به مرکز خرید ولیعصر، جزیره، نادری و مرکز خرید ابریشم اشاره کرد. همچنین شما عزیزان می توانید برای تهیه کلوچه های خوشمزه لاهیجان به فروشگاه کلوچه نوشین لاهیجان مراجعه کنید. البته لاهیجان به علت اینکه قطب تولید چای است، فروشگاه‌های مخصوصی برای فروش چای دارد که شما می‌توانید با خرید چای از این فروشگاه‌ها تخفیف خوبی بگیرید.

شهرداری لاهیجان برای اقامت گردشگران امکانات خوبی در نظر گرفته است بنابراین با وجود این همه امکانات و جاهای دیدنی با سفر به لاهیجان لحظات به یاد ماندنی تجربه خواهید کرد.

. از جمله مهم‌ترین مراکز خرید شهر لاهیجان می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مرکز خرید جزیره مجنون واقع در خیابان شهدا
  • پاساژ ولیعصر واقع در خیابان شهدا
  • بازار سنتی لاهیجان واقع در میدان چهار پادشاهان
  • مرکز خرید نادری واقع در بلوار امام رضا
  • مرکز خرید ابریشم واقع در خیابان شهدا، جنب بانک سرمایه
  • مجتمع تجاری و تفریحی پارادایس واقع در خیابان شهید کریمی

سخن نهایی

شهرهای شمال ایران دارای خصوصیات و ویژگی‌های بسیار زیادی هستند و همین امر باعث شده که گردشگران و مسافران قبل از سفر به هرکدام از این شهرها بخواهند بیشتر از پیش با آن آشنا شوند. در این مقاله شهر لاهیجان را به طور کامل معرفی کردیم و هرآنچه که باید درمورد این شهر بود را ذکر کردیم.

اگر درباره معرفی شهر لاهیجان سؤالی دارید و یا از سفر به این شهر زیبا تجربه خصی کسب کرده‌اید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

3.8/5 - (58 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *