شهرها

لنگرود کجاست؟ | راهنمای سفر به عروس گیلان

لنگرود از شهرهای استان گیلان است و بین شهرستان‌های رودسر و لاهیجان قرار دارد. مردم لنگرود به زبان شیرین گیلکی (یا گویش بیه‌پیش) و لهجه لنگرودی صحبت می‌کنند. در این مطلب از اتاقک به معرفی این شهر زیبا از استان گیلان رفته‌ایم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

لنگرود کجاست؟

ویلاهای لاکچری روی شیب یکه کوه پر از درخت که از روی آن فضای کل شهر مشخص است

لنگرود یکی از شهرهای استان گیلان است. این شهر در میان لاهیجان و رودسر قرار دارد. لنگرود به دلیل نزدیکی به دریای خزر موقعیت استراتژیکی دارد و طول تاریخ اهمیت بسیاری داشته است. از میان لنگرود رودخانه‌های متعددی عبور می‌کند و پل‌های تاریخی دیده می‌شود و همین امر باعث شده که لنگرود مورد توجه گردشگران و سفرنامه‌نویسان اروپایی و غربی قرار گیرد. لنگرود به دلیل همچینن به موقعیت جغرافیایی و هوای فوق‌العاده شهر مناسبی برای پرورش ابریشم است و به شهر ابریشم ایران مشهور می‌باشد.

تاریخچه لنگرود

پارک دریاچه لنگرود

تاریخ نخستین دوران پیدایش لنگرود به دوران سلطان محمد برمی‌گردد. این شهر در دوره صفویه و مخصوصاً دوران پادشاهی شاه عباس اول، وقایع و حوادث مهمی زیادی را به خود دیده است. یکی از این حوادث مهم، فرار حاکم لاهیجان (احمدخان) از لنگرود است که حاکم گیلان (کیافریدون) افراد خانواده او را دستگیر کرد و به شاه عباس تحویل داد.

همچنین می‌توان گفت علت رونق صنعت ابریشم در دوران قاجار و صفوی، به پرورش کرم‌های ابریشم در لنگرود برمی‌گردد و باعث شد که تجارت بین ایران و روسیه از این منطقه انجام شود.

از زمان‌های قدیم، توجه ویژه‌ای از سمت حاکمان و پادشاهان به این شهر شده است. به عنوان مثال می‌توان نادرشاه افشار را نام برد؛ کسی که برای اولین بار ارزش نیروی دریایی را متوجه شد و لنگرود نیز به همین دلیل و به واسطه نزدیکی به دریای خزر و همچنین عبور از انشعابات سفیدرود، مورد توجه نادرشاه قرار گرفت. پیشرفت‌های اصلی شهرسازی لنگرود از دوران حاکمیت رضاشاه آغاز شد؛ هرچند که با شروع جنگ جهانی دوم، روند کندی را دنبال کرد.

بافت تاریخی این شهر غالباً از سفال تشکیل شده است و همین عامل، وجه تمایز آن از دیگر شهرهای ایران محسوب می‌شود. اگرچه با توسعه شهرسازی، بام فلزی شیروانی جایگزین سفال شده است اما باید گفت که بام سفالی خانه‌های این شهر، به ثبت تاریخی در آمده است.

آب و هوای لنگرود

جاده ذجنگلی منتهی به روستایی بالای کوه

لنگرود جزو شهر پربارش شمال ایران به حساب می‌آید. آب و هوای لنگرود را باید معتدل و مرطوب دانست. این شهر تابستان‌های گرم و شرجی و زمستان‌های سرد و با رطوبت بالایی دارد. دلیل اصلی پوشش سفالی و شیب‌دار بودن بام‌ ساختمان‌ها در لنگرود، همین ویژگی آب و هوایی و بارش زیاد است.

بهترین فصل برای سفر به لنگرود

جاده جنگلی لنگرود

لنگرود یکی از شهرهای زیبا و ساحلی استان گیلان، با طبیعت منحصر به فرد و آب‌و‌هوای دلچسبی که دارد، در هر فصلی می‌تواند مقصدی برای گردشگران باشد. واقع سفر در هر فصل به این شهر زیبایی و جذابیت خودش را دارد. مناسب‌ترین فصل برای سفر به لنگرود، بستگی به سبک سفر و سلیقه شما دارد. در صورتی که تاب و تحمل گرمای هوا و رطوبت لنگرود را ندارید، پس فصل تابستان برای سفر به لنگرود گزینه مناسبی نخواهد بود. همچنین اگر سرمای سخت زمستان برای شما طاقت‌فرساست، زمستان نیز فصل سفر مناسب شما نیست. اما به طول کلی، پاییز و بهار جزو  زیباترین فصل‌های سفر به لنگرود است. رطوبت هوا تا حدودی کاهش یافته و از گرما یا سرما زیاد خبری نیست.

دیدنی‌های لنگرود

لنگرود بین دریا و جنگل قرار گرفته است و به همین خاطر جاذبه‌های دیدنی و طبیعت بسیار زیبایی دارد. جاهای دیدنی لنگرود به دو بخش جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تقسیم‌بندی می‌شود. در ادامه برای آشنایی بیشتر با نقاط دیدنی و گردشگری این شهر برخی از مهم‌ترین دیدنی‌های لنگرود را معرفی کرده‌ایم.

خشته پل لنگرود

پل تاریخی خشته پل روی رودخانه با چراغ تزیین شده
عکس از ویکی‌پدیا فارسی

نماد اصلی شهر لنگرود خشته پل لنگرود است. این پل در مجاورت بازار اصلی شهر قرار دارد. خشته پل مهم‌ترین بنای به‌جای تاریخی شهر به حساب می‌آید. قدمت پل به دوران ایلخانیان نسبت داده می‌شود. این پل راه پشته و انزلی محله را به مرکز شهر وصل می‌کند. ملاط این پل از آهک و ساروج بوده و دهانه‌ها فراخ پل امکان تردد کشتی‌ها باری قدیم را از زیر پل فراهم می‌کردند.

خانه منجم‌باشی

خانه منجم باشی

یکی از بناهای تاریخی لنگرود، خانه منجم باشی است. خانه منجم‌باشی متعلق به خاندان منجم‌باشی بوده است که با روی کار آمدن آغامحمدخان قاجار در گیلان صاحب نام و عنوان شدند. سالن خانه منجم‌باشی یکی از نمونه‌های عالی از معماری قاجار در استان گیلان به حساب می‌آید. بخش زیادی از خانه منجم‌باشی در سال‌های اخیر به دلیل تقسیم بین وراث و همچنین نوسازی از بین رفته و تنها قسمت کوچکی از خانه سالم باقی مانده است. پنجره‌های چوبی و کاشی‌های دوران قاجار خانه هنور زیبایی خود را حفظ کرده‌اند و اوج و شکوه خود را به رخ بیننده می‌کشانند.

حمام تاریخی منجم‌باشی

خانه منجم‌باشی یک حمام تاریخی نیز داشته است. این حمام تاریخی در ضلع غربی عمارت و در ابتدای کوچه منجمی قرار دارد. این حمام جزو معدود حمام‌های دوره قاجار است که به دلیل استحکام وضعیت خوبی دارد. منجم‌باشی این حمام را برای خاندان خود ساخته بود و در هفته تنها دو روز (روزهای شنبه و چهارشنبه) مردم عادی هم می‌توانستند از این حمام استفاده نمایند. نهایتا در دهه 1340، فردی به  نام غلامرضا حیدری مطلع این حمام را از خاندان منجمی خریداری کرد. اما متاسفانه در نوسازی‌های دهه 1370 بسیاری از کاشی‌کاری‌های آن به بهانه افزایش بهداشت حمام کنده و از نو کاشی‌کاری شدند.

لیلاکوه

لیلاکوه سرسبز و جنگلی

یکی از جاذبه‌های گردشگری طبیعی لنگرود، لیلاکوه است. لیلاکوه نام یکی از کوه‌های سرسبز لنگرود است که در میان مردم محلی به لیله‌کوه مشهور می‌باشد. اطراف لیلاکوه، شالیزارها و باغ‌های چای بسیاری دیده می‌شود و باعث ایجاد چشم‌انداز بسیار زیبایی شده است. از دیگر جاذبه‌های لیلاکوه، آبشاری لیلاکوه است که در این منطقه جاری‌ست. طبیعت پوشیده از بوته‌های چای و صدای آبشار باعث شده لیلاکوه یکی از زیباترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری لنگرود به حساب بیاید.

تالاب کیاکلایه 

تالاب کیاکلایه پر از نیلوفر آبی

یکی دیگر از جاهای دیدنی لنگرود، تالاب کیاکلایه است. این تالاب جزو غنی‌ترین تالاب‌های استان گیلان به لحاظ گونه‌های گیاهی و جانوری به حساب می‌آید. این تالاب در گذشته گسترده‌تر بوده، اما امروزه به دلیل عدم رسیدگی و  بی‌توجه‌ی وسعت آن به 100 هکتار کاهش یافته است. تالاب کیاکلایه در سه کیلومتری لیلاکوه قرار دارد و با رسیدگی به آن می‌تواند به یک جاذبه مهم گردشگری در لنگرود تبدیل شود.

رودخانه لنگرود

یکی از انشعابات سفیدرود

رودخانه لنگرود یکی از انشعاب‌های سفیدرود است که از میان شهر عبور می‌کند. این رود از میان پل خشتی عبور کرده و نهایتا به دریای خزر می‌ریزد. رودخانه لنگرود، عمق و وسعت زیادی دارد و آب آن نیز با جریانی آرامی از محلات لنگرود گذر می‌کند.

بازار لنگرود

بازار محلی پر از ماهی و ترشیجات و مواد غذایی دست ساز

بازارهای شمال جذابیت خاصی دارند. بازار هفتگی لنگرود با عرضه مقادیر زیادی ماهی، برنج و چای به یکی از بازارهای درجه اول استان گیلان تبدیل شده است. همچنین در بازار لنگرود می‌توانید تولیدات دست‌ساز زنان هنرمند روستاهای اطراف لنگرود را نیز تهیه کنید. در قسمتی از بازار کشاورزان محصولات تازه خود را برای فروش آورده‌اند که این محصولات ارگانیک هستند و خرید آن‌ها بسیار لذت‌بخش می‌باشد.

ساحل چمخاله

ساحل چمخاله

یکی از زیباترین ساحل‌های استان گیلان در فاصله کوتاهی از لنگرود قرار دارد. ساحل چمخاله در ده کیلومتری لنگرود قرار دارد. این ساحل ماسه‌ای است و برای شنا و قایق‌سواری بسیار مناسب می‌باشد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی لنگرود را مطالعه کنید.

راه‌های دسترسی به لنگرود

پل طبیعت گردی روی یک دشت کوهستانی سرسبز

شهر لنگرود در ده کیلومتری دریای مازندران قرار دارد و کوهپایه‌های جنوبی آن با جنگل هم جوار شده است. برای سفر به لنگرود، می‌توان از رامسر هم به عنوان مسیر ارتباطی استفاده کرد. از تهران خود را به رامسر برسانید و پس از 50 کیلومتر، خود را در میان شهر زیبای لنگرود ببینید.

به طور کلی دسترسی به این شهر از طریق هوایی و قطار امکان‌پذیر نیست، چون فرودگاه و راه آهن ندارد. اما با استفاده از خودروی شخصی، تاکسی و یا اتوبوس می‌توان از جاده هم لذت برد و هیجان سفر را افزایش داد.

سوغات و صنایع دستی لنگرود

مزرعه چای و مزرعه داران در حال کشت چای

لنگرود یکی از شهرهای استان گیلان است که سوغاتی‌ها آن به عنوان جاذبه گردشگری محسوب می‌شود. از مهم‌ترین سوغاتی‌های لنگرود می‌توان به محصولات کشاورزی این شهر اشاره کرد. چای لنگرود یکی از خوش‌عطرترین چای‌های ایرانی محسوب می‌شود. در صورتی که تمایل به تهیه سوغاتی در لنگرود دارید، چای لنگرود می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها باشید. علاوه بر چای، برنج، زیتون و سبزیجات محلی و همچنین ماهی و کلوچه‌های محلی نیز از دیگر سوغاتی‌های محلی لنگرود به حساب می‌آید.

صنایع دستی لنگرود

چادرشب چهارخونه

از مهم‌ترین بخش‌های سفر به این شهر خرید صنایع دستی لنگرود خواهد بود. صنایع دستی لنگرود نیز هنوز فعال است و گردشگران می‌توانند این صنایع را ببینید و از محصولات آن خریداری کنند. از مهم‌ترین صنایع دستی لنگرود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • چادر شب لنگرود:‌ بافتن چادر شب یکی از صنایع بسیار قدیمی در لنگرود است. جنس پارچه آن از پنبه، ابریشم و پشم و به وسیله ماشین چادر شب بافی با نام پچال یا پاچال بافته می‌شود. زنان لنگرود آن را به دور کمر خود در شالیزارها در هنگام کار می‌بندند تا آنها را از سرما و رطوبت حفظ کند و به کمر پیچ معروف است.
  • حصیر: برای بافتن حصیر از گیاهی به نام “لی” استفاده می‌شود. رنگرزی این حصیرها با رنگ‌های طبیعی مانند پوست گردو و پیاز توسط زنان سخت‌کوش لنگرودی انجام می‌شود که انواع طرح و رنگ زیبا را بر حصیرها نقش می‌کنند.
  • صنایع فلزی مانند: تفنگ شکاری، لوازم برنجی و برنزی؛ تفنگ شکاری در لنگرود یکی از صنایع دستی مشهور این شهر است.
  • لوازم چوبی

مراکز خرید لنگرود

بازار میوه و سبزی جات

یکی از لذت‌های سفر، خرید‌کردن است. برای این کار باید از قبل اطلاعاتی در مورد مراکز تجاری و فروشگاه‌های مقصد داشته باشید تا بتوانید در زمان خود صرفه‌جویی کنید. بهترین و مناسب‌ترین مراکز تجاری در لنگرود، در محله‌های پارک بازار و امام خمینی قرار گرفته‌اند. از مهم‌ترین مراکز خرید لنگرود می‌توان به مرکز خرید عالی‌جناب در آنسر محله، مرکز خرید برنج در خیابان سلمان فارسی، پاساژ حاج رضا در پارک بازار و بازار بزرگ حسینیا اشاره کرد.در صورتی که تمایل داشته باشید می‌توانید به بازار ماهی‌فروشان و همچنین بازار روز لنگرود (شنبه بازار) نیز سر بزنید.

غذاهای محلی لنگرود

غذاهای محلی لنگرود

لنگرود هم مانند دیگر شهرهای شمال، به دلیل باغ‌ها و مزارعی که دارد و نزدیکی آن به دریا، شهر خوراکی‌های لذیذ است و انواع و اقسام غذاهای محلی در آنجا طبخ می‌شود. سفره‌های این شهر با خوراکی‌های مانند باقلا خورش، سیر ترشی، زیتون پرورده و سبزی‌های محلی پر می‌شود. از مهم‌ترین غذاهای محلی لنگرود می‌توان به  غذاهای محلی لنگرود می‌توان به یارمه پلو، ترش واش، باقلاقاتق، کوکوی مرغ، سیر قلیه، مرغ ترش، کال کباب، میرزاقاسمی، ماهی شکم پر، مرغ شکم پر، خورش شش انداز و خورش آلو مسما اشاره کرد.

رستوران‌های محلی لنگرود

رستوران های لنگرود

لنگرود به دلیل گردشگرپذیر بودن، پر از رستوران‌های رنگارنگ و جذاب است و در هر فصلی از سال آماده پذیرایی از مسافران هستند. جذابیت سفر، رفتن به رستوران های محلی و چشیدن طعم خوراکی‌های بومی آن منطقه است. به همین دلیل اکثر مسافرانی که به سمت لنگرود می‌روند، ترجیح می‌دهند که غذاهای محلی را امتحان کنند.

برخی از رستوران‌های محلی لنگرود که می‌توانید در سفرتان به این شهر سری به آن‌ها بزنید:

  • کبابی گل شاهی چمخاله محیطی معمولی با غذاهای بومی عالی
  • رستوران ضیافت لنگرود مخصوص علاقه‌مندان به کوبیده و قیمه
  • آشکده چاشنی
  • رستوران سنتی جزیره کومله در دل یک تالاب زیبا
  • رستوران بزرگ مسلمی
  • رستوران شهر سبز
  • رستوران پل خشتی در حوالی لیلا کوه
  • باغ رستوران سنتی چرچران با انواع کباب و غذای محلی و ماهی دریایی و پرورشی
  • رستوران شهر سبز کومله با فاصله 6 کیلومتر از لنگرود و در دل شالیزارهای برنج و زمین‌های کشت چای
  • سفره‌خانه سنتی دنیز محل مناسبی برای غذاهای محلی گیلان

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی لنگرود را مطالعه کنید.

اقامت در لنگرود

اگر قصد سفر به این شهر را دارید، پیشنهاد می‌کنیم با اجاره خانه روستایی و سوئیت در لنگرود و یا اجاره خانه‌های سنتی و بومی در این شهر سفر خود را لذت بخش تر و جذاب تر کنید. آرامش در سفر را برایشان تأمین خواهند کرد. می‌توانید برای رزرو اقامتگاه در شمال به سایت اتاقک مراجعه کنید.

 

پرسش‌های متداول درباره لنگرود

لنگرود کجاست؟

این شهر در استان گیلان و بین لاهیجان و رودسر قرار دارد.

بهترین زمان سفر به لنگرود کی است؟

بهار و پاییز جزو زیباترین فصل‌های سفر به لنگرود است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی لنگرود کدام‌اند؟

لیلاکوه، تالاب کیاکلایه، رودخانه لنگرود، ساحل چمخاله

معروف‌ترین رستوران‌های لنگرود کدام‌اند؟

رستوران ضیافت لنگرود، آشکده چاشنی، آشکده چاشنی، رستوران بزرگ مسلمی

چطور به لنگرود برویم؟

 از تهران خود را به رامسر برسانید و پس از ۵۰ کیلومتر، خود را در میان شهر زیبای لنگرود ببینید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.6/5 - (36 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. من در این شهر بزرگ شدم یعنی لنگرود که همه جای دیدنی آن را رفتم و دیدم
    لنگرود معروف ترین شهر در استان گیلان است

    دست آقای اسماعیل لنگرودی درد نکنه که همچین شعر گفتن☺️☺️

    و از آقای کوروش تشکر نمیکنم چون اصلا اهل لنگرود نیست و بد و بیراه میگوید🖕🏻🖕🏻🖕🏻

  2. لنگرودعزیز ازخاکت بوجود آمدم برخاکت قد کشیدم ودرخاکت آرام میگیریم زیبای خلقت

  3. چرا سفر به لنگرود باقطار امکان پذیر نیست؟تارشت با قطار بروید از رشت تا لنگرود هم فاصله چندانی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *