تجربه سفرشهرها

لواسان کجاست | مقصدی لوکس در شمال شرق تهران

لواسان یکی از شهرهای شهرستان شمیرانات در استان تهران است. این شهر در میان رشته‌کوه‌های البرز مرکزی قرار دارد و در میان پایتخت‌نشینان به ییلاقی محبوب تبدیل شده است. امروز راهنمای کامل برای سفر به شهر لواسان ارائه کرده‌ایم؛ بنابراین اگر قصد سفر و اجاره سوئیت و ویلا در این شهر را دارید، با ما همراه باشید.

لواسان کجاست؟

روی کوهپایه دختان سبز رنگ که خانه هیی از میان انها مشخص است

لواسان در فاصله ۱۱ کیلومتری از شهر تهران واقع شده است. این شهر طبیعت سرسبز و بی‌نظیری دارد که از دامنه‌های شمالی شروع می‌شود و تا سد لتیان ادامه پیدا می‌کند. لواسان نزدیک‌ترین منطقه ییلاقی به تهران است. دره لواسان چشم‌انداز بسیار زیبایی به رودخانه جاجرود و سد لتیان دارد و همین باعث شده ویلاهای متعددی در این منطقه ساخته شوند. گردشگران برای سفر به لواسان اغلب به سراغ اجاره ویلا در لواسان می‌روند تا در سفر خود لذت کافی را ببرند. همچنین به دلیل آب‌وهوای خوب، از پرطرفدار‌ترین و گران‌قیمت‌ترین مناطق اطراف تهران برای سکونت است.

تاریخچه لواسان

لواسان شهری تاریخی با قدمتی 5000 ساله است، اما در سال ۱۳۴۹هجری شمسی لواسان به شهر تبدیل شد و نام روستاهایش را روی محله‌های آن گذاشتند.

لواسان که در اصطلاح عامیانه به آن، لواسون گفته می‌شود، در لغت به معنای محل برآمدن خورشید است. در گذشته ایرانیان اعتقاد داشتند، آفتاب از پشت رشته کوه البرز طلوع می‌کند و از آن‌جایی‌ که لواسان در غرب و جنوب‌ غرب کوه دماوند واقع شده، این نام را برایش انتخاب کردند.

اگر بخواهیم واژه لواسان را دقیق‌تر بررسی کنیم، باید گفت لواسان از دو بخش لو و آسان تشکیل شده است. «لو» به معنای لبه و تیغه کوه و «آسان» به معنای بالا آمدن و بلند شدن است. جالب است بدانید در بعضی از کتاب‌های تاریخی، لواسان را با نام کوشک‌دشت یعنی دشتی با کاخی در میانه آن نامیده‌اند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

فرهنگ و آداب و رسوم لواسان

نژاد مردم بومی شهر لواسان و دیگر مناطق آن، آریایی و از شاخه ماد‌ها‌ است که البته با گذشت زمان و مهاجرت اقوام ایرانی در این منطقه، نژادهای دیگری هم در لواسان ساکن شدند. در گذشته مردم لواسان به زبان تاتی صحبت می‌کردند، اما به مرور زمان و تبدیل شدن لواسان به شهر، اکثر ساکنینش به جز اقوام قدیمی آن، به زبان فارسی معمولی صحبت می‌‌کنند.

زنان دیار لواسان هم برای پوشش خود از روبندهای طویل سفید رنگ و چادرهایی از جنس پشم و دیبا استفاده می‌کنند. در مراسم سنتی هم به‌جای کفش، پاپوش‌های نوک برگشته با پاشنه‌های نرم می‌پوشند.

مردم لواسان به واسطه فرهنگ غنی و اصالتی که دارند، هنوز آداب و رسوم خود را در مناسبت‌های مختلف حفظ کرده‌اند. به‌عنوان مثال زمان کاشت و داشت و برداشت گندم، برای افزایش برکت محصولشان، سرودهای مذهبی که اصطلاحا بدان چاووشی گفته می‌شود را اجرا می‌کنند یا در مراسم شادی و جشن حنابندان، گرد هم جمع شده و بازی‌هایی مانند شاه و وزیر انجام می‌دهند.

شهرها یا روستاهای لواسان

لواسان مرکز بخش لواسانات است و محله‌ها و روستاهای زیادی را در خود جای داده. بخش لواسانات از شهر لواسان و دو دهستان تشکیل شده‌ است. لواسان بزرگ به مرکزیت روستای لواسان بزرگ و لواسان کوچک به مرکزیت روستای افجه، دهستان‌های بخش لواسانات را تشکیل می‌دهند.

اقتصاد لواسان

لواسان به واسطه موقعیت جغرافیایی و آب‌وهوای مطبوعش در زمینه کشاورزی و دامپروری سرآمد است و شمار زیادی از مردم این خطه برای گذراندن زندگی خود به شغل کشاورزی و دامپروری روی آورده‌اند؛ بنابراین بخشی از اقتصاد این منطقه با عرضه محصولاتی چون، به، گیلاس‌های مشهور، سیب‌های خوش عطر، گردو و عسل طبیعی رونق پیدا کرده است. همچنین لواسان به دلیل نزدیک بودن به پایتخت، طبیعت بکر و آثار تاریخی زیبایش همواره مورد توجه مسافران زیادی قرار گرفته و همین امر باعث می‌شود تا بخشی از اقتصاد شهر بر پایه صنعت گردشگری بچرخد. در سال‌های اخیر هم شاهد روند رو‌به‌رشد زمین و ساخت و سازهای متعدد در این شهر بوده‌ایم و در واقع این امر نشان از موقعیت مطلوب لواسان از جهات مختلف است.

آب و هوای لواسان

لواسان در شمال شرق تهران قرار گرفته است. با توجه به اینکه لواسان در دره‌های اطراف تهران قرار دارد، هوای شهر به نسبت تهران خنک‌تر است. لواسان پاییز‌ها و زمستان‌های سرد و اغلب همراه با بارش برف و باران دارد. بارش‌های لواسان از اواخر آبان‌ماه شروع می‌شود و تا اوایل فروردین ماه ادامه دارد. فصل بهار در لواسان مطبوع‌ترین هوای سال را دارد.دما هوا معتدل و بارش‌های گاه‌وبی‌گاه به خنکی هوا کمک می‌کند. لواسان در تابستان هوای خنک و خشک دارد. بالاترین دمای هوا در این فصل برای لواسان رقم می‌خورد. با این حال، تابستان هوای لواسان از تهران خنک‌تر است.

بهترین زمان سفر به لواسان

رودخانه ای در کوهپایه، درختان و خانه هایی که در کنار رودخانه هستند بهترین فصل سفر به لواسان به‌راحتی مشخص نمی‌شود. لواسان پاییز‌های بسیار زیبایی دارد، به‌ویژه اگر به باران علاقه داشته باشید. درختان و باغ‌های میوه لواسان به رنگ نارنجی و قرمز در می‌آیند و چشم‌اندازی زیبا ایجاد می‌شود، اما در بهار و تابستان هوا مطبوع می‌شود. در این فصل خبری از سرما و بارش باران نیست و بیشتر روزها، هوا آفتابی است. اگر به برف‌بازی علاقه‌ دارید، زمستان در لواسان همراه با بارش برف است. می‌توانید با لباس گرم به میان برف‌ها بروید و عکس‌های زمستانه زیبا برای خود ثبت کنید.

اجاره ویلا لواسان با تضمین کیفیت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دسترسی به لواسان

مسیر دسترسی لواسان به دلیل نزدیکی به تهران، در روزهای آخر هفته بسیار شلوغ می‌شود. گردشگران با اجاره ویلا یا سوئیت در لواسان برای آخر هفته خود راهی این شهر زیبا می‌شوند. لواسان در 11 کیلومتری شمال شرق تهران قرار دارد. بهترین راه رسیدن به لواسان از آزادراه شیهدبابایی است. از آنجا به جاده لشکرک بروید و بعد وارد بلوار امام خمینی شوید. این بلوار شما را به مسیر ورودی لواسان می‌رساند. فاصله لواسان تا آزادراه شهیدبابایی در حدود 7 کیلومتر است و اگر ترافیک نباشد، ظرف کمتر ۱۵ دقیقه می‌توانید به لواسان برسید.

دیدنی‌های لواسان

دیدنی‌های لواسان بسیار زیاد و متنوع است. برخی از این جاذبه‌های گردشگری لواسان در میان گردشگران بسیار محسوب هستند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری لواسان اشاره می‌کنیم. در سفر خود به این شهر زیبا، حتما از جاهای دیدنی لواسان بازدید کنید.

رودخانه جاجرود

رودخانه و سنگ هایی داخل آن و درختانی کنار رودخانهاین رودخانه که به رودخانه لواسان معروف است، حدود ۱۴۰ کیلومتر طول دارد و از دامنه‌های رشته کوه‌های البرز مرکزی سرچشمه می‌گیرد. رودخانه جاجرود چندین سرشاخه دارد. گردشگران اغلب برای گذراندن پیک‌نیک‌های یک روزه به حاشیه رودخانه جاجرود می‌روند و ساعاتی به تفریح و لذت در کنار رودخانه می‌گذرانند.

پارک جنگلی لواسان یا غزال

آسمان آبی با ابرهای سفید، یک کوه که قله ان پیداست، دریاچه ای در کوهپایه و درختانی که کنار دریاچه روییده اند.

یکی از پارک‌های جنگلی لواسان که در میان گردشگرن بسیار محبوب شده، پارک جنگلی لواسان است که با نام پارک غزال هم شناخته می‌شود. پارک جنگلی در 5 کیلومتری جاده تلو قرار دارد و در روزهای آخر هفته بازدیدکنندگان بسیار به آنجا می‌روند. پوشش حیوانی موجود در پارک لواسان شامل شغال، روباه، عقاب، کبک و قرقی است که از دیگر جاذبه‌های این پارک محسوب می‌شود.

 سد لتیان

نمایی از دیواره سد که آب پشت و پس آن در میان کوه ها مشخص است و درختانی که در کناره ها روییده اند.سد لتیان یکی از زیباترین جاهای دیدنی لواسان است. این سد به منظور تامین آب آشامیدنی شهر تهران ساخته شد، اما امروزه گردشگران بسیاری به حاشیه سد می‌روند و از هوای مطبوع آنجا برای تازه کردن حال خود استفاده می‌کنند. در این منطقه علاوه بر کمپینگ می‌توان کوهنوردی و ماهی‌گیری کرد. جالب است بدانید، ساخت سد لتیان باعث شد که روستای لتیان به زیر آب برود. نام سد نیز از این روستا گرفته شده است.

آبشار ناران لواسان

سرازیر شدن از |آبشاری کوچک و ریختن روی سنگ های پایین آناین آبشار حدود ۷۰۰ متری در شمال محله ناران لواسان کوچک قرار دارد. ارتفاع آبشار ناران به 15 متر می‌رسد و جریان آب روی سنگ‌های اطراف شیارهای عمیقی ایجاد کرده است. البته امروزه فضاهای اطراف این آبشار توسط افراد محلی حصار‌کشی شده اما همچنان از قسمت شرق آبشار دسترسی وجود دارد.

قلعه امامه لواسان 

قلعه ای سنگی و قدیمی در بالای یک کوه به نام قلعه مازیارقلعه در ضلع شمالی روستای امامه قرار دارد. این قلعه بالای صخره‌ای بنا شده است. قدمت این بنا براساس نظر کارشناسان به اوایل دوره اسلام بازمی‌گردد. با اینکه قلعه به لحاظ معماری بسیار باارزش است اما مسئولین توجهی به آن ندارند و همین امر باعث تخریب و  نابودی بنا شده است. در این قلعه بقایای اتاق‌ها، برج‌ها، حصارها، قنات‌ها و آب انبارها را می‌توانید مشاهده کنید.

باغ موزه وزیری

بخشی از فضای داخلی غارموزه وزیریغار موزه یا باغ موزه وزیری یکی از موزه‌های فعال در لواسان و جزو اولین موزه خصوصی ایران محسوب می‌شود. این غار موزه در زمینی به مساحت 1000 مترمربع و در یک بنای دوبلکس ساخته شده است. موزه وزیری توسط ناصر هوشمندی وزیری از مجسمه‌سازان ایران با هزینه شخصی بنا شد. تمام مجسمه‌های که در موزه وزیری قرار دارد، به ثبت ملی رسیده‌اند. آثار طراحی شده در موزه براساس داستان‌های شاهنامه و افسانه‌ها و قصه‌های محلی و بومی ایران ساخته شده است.

چنار نظام السلطانچنار نظام السلطان

این درخت در محوطه عمارت و باغ نظام السلطان قرار دارد. باغ نظام‌السطان در مرکز شهر لواسان کوچک است و علت شهرت این چنار، عمر طولانی آن است. گفته می‌شود، این چنار حدود ۳۵۰ سال عمر دارد. در زیر این درخت، چشمه‌ای جاریست و  در گذشته چنار نظام‌السلطان، پنج تنه قطور و بزرگ و گسترده داشته اما با گذشت سالیان طولانی، تنها دو تنه از آن باقی مانده است.

روستای افجه

یک دشت در کوهپایه که در آن تک دختی است و یک حیوان در حال چرا است. در اطراف لواسان روستاهای بسیار زیبا و خوش آب‌وهوایی وجود دارد. یکی از روستاهای معروف لواسان، روستای افجه است. این روستا در ارتفاع 2400 متری از سرح دریا قرار دارد. یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های روستا افجه دشت هویج است. در گذشته کشاورزان در این دشت هموار، هویج کشت می‌کردند. امروزه خبری از مزارع نیست اما هنوز نام این دشت میان مردم محلی به دشت هویج مشهور است.

 امامزاده اسماعیل

امام زاده اسماعیل

در لواسان و روستاهای اطراف لواسان، 34 امامزاده وجود دارد. یکی از زیباترین امامزاده‌های لواسان، امامزاده اسماعیل است که در یکی از روستاهای لواسان قرار دارد. داخل امامزاده توسط یکی از خیرین محلی در حال آینه‌کاری است و گنبد امامزاده نیز در دست تعمیر و مرمت قرار دارد.

 آبشار کفترلو آبشار کفترلو

به دلیل قرارگیری لواسان در میان رشته کوه‌های البرز، آبشارهای متعددی در اطراف لواسان وجود دارد. سرچشمه اغلب این آبشارها رشته‌های البرز و یا آب شدن برف‌های کوه‌ها است. یکی دیگر از آبشارهای لواسان، آبشار کفترلو در روستای کند علیا است. این آبشار در حدود یک ساعت و نیمی روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن باید این مسیر را پیاده طی کنید.

آبشار شکر آب

آبشاری در میان کوهستان و افرادی در حال بازدید از آنیکی دیگر از آبشاهاری لواسان، آبشار شکرآب است. این آبشار در روستای آهار قرار دارد. برای دیدن این آبشار باید به این روستای زیبا سفر کنید و از داخل روستا تا آبشار مسیری را طی کنید. در میان روستا، قنات و چشمه‌ای دیده می‌شود که می‌توانید از آب قنات به عنوان آب آشامیدنی استفاده کنید.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی لواسان را مطالعه کنید.

غذاهای محلی لواسان

وقتی به منطقه‌ای سفر می کنید، امتحان کردن غذاهای محلی آن منطقه شما را با فرهنگ آن محل آشنا می‌کند. مردم لواسان نیز در فصل‌های مختلف غذاهای محلی خود را طبخ و میل می‌کنند. برخی از این غذاها در دیگر شهرهای اطراف لواسان نیز دیده می‌شود. اما مهم‌ترین غذاهای محلی لواسان به شرح زیر است.

دمی بلغور جو

یک ظرف دمی بلغور جو روی کی میز چوبییکی از معروف‌ترین غذاهای محلی لواسان، دمی بلغور جو است. این غذا به سبزی محلی به نام تبله درست می‌شود. علاوه بر سبزیجات محلی در پخت دمی بلغور جو از حبوباتی مانند نخود، لوبیا چیتی، لوبیا قرمز و بلغور جو به همره برنج استفاده می‌شود.

کته را

با توجه به سرد بودن هوا در فصل زمستان، مردم محلی لواسان در این فصل آش‌های متعددی طبخ می‌کنند. یکی از آش‌های محلی لواسان، کته را است. این آش درست شبیه به آش رشته است اما به جای سبزی آش از سبزی‌های محلی استفاده می‌شود.

 اشکنه اسفناج

اشکنه اسفناج یکی دیگر از غذاهای محلی و خوشمزه منطقه لواسان است. برای پخت این غذا از موادی مانند اسفناج، سیب‌زمینی، پیاز، ادویه‌جات، تخم‌مرغ و آب سماق استفاده می‌شود.

سرگنجشکی

یک کاسه سرگنجشکیاین غذای خوشمزه و لذیذ، غذایی با پایه گوشت قرمز است. ترکیب پیاز رنده‌شده، نمک، فلفل و گوشت چرخ‌کرده را ورز داده و بعد از مواد بدست آماده، مقدار به اندازه سر گنجشگ برداشته و گرد می‌کنند. کوفته‌های ریز را با سیب‌زمینی و گوجه در آب پخته و میل می‌کنند.

رستوران‌های لواسان

یک باغچه و درختان و گلدان های داخل حیاط آنلواسان به دلیل گردشگرپذیر بودن، رستوران‌های متعددی دارد. برخی از این رستوران‌ها غذاهای ایرانی طبخ می‌کنند و برخی نیز فست فود ارائه می‌دهند. گردشگران براساس نیاز و علاقه خود می‌توانند به سراغ این رستوران‌ها بروند. از مهم‌ترین رستوران‌های لواسان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رستوران مهر میترا

رستوران مهر میترا یکی از رستوران‌‌های پرطرفدار لواسان است که با فضاسازی زیبا، غذاهای باکیفیت و قیمت مناسب، موفق شده تا لحظاتی خوش و به‌یاد ماندنی را برای میهمانانش به وجود آورد.

آدرس: لواسان ، بلوار باستی ، نبش بانک شهر

رستوران فیگتی

رستوران فیگتی از جمله رستوران‌‌های مدرن لواسان است. در این رستوران غذاهای ایتالیایی سرو می‌شود و از آن‌جایی که سلامت مشتریانش را در اولویت کار خود قرار داده است، در طبخ غذاهایش از نمک استفاده نمی‌‌کند.

آدرس: لواسان، بلوار امام خمينی، بعد از ميدان گلندوک، بعد از سه راه پيام، بن بست رز، ساختمان نيوشا، طبقه ٤

رستوران ارگ شرقی

رستوران ارگ شرقی از دیگر رستوران‌های لواسان است که طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده. از ویژگی‌های این رستوران می‌توان به منوی منحصربه‌فردش با انواع غذاهای انگلیسی، ایتالیایی و ایرانی، همراه با محیطی دنج، موسیقی زنده و اینترنت رایگان اشاره کرد.

آدرس: لواسان، بلوار امام خمینی، بعد از میدان امام، نرسیده به سه راه پیام، پلاک 682

مراکز خرید لواسانمراکز خرید لواسان

خرید یکی از تفریحات گردشگران در سفر است. گردشگران لواسان نیز در سفر به این شهر مراکز خرید شهر را دوست دارند. برخی از مراکز خرید لواسان به تازگی احداث شده ولی بازار قدیم لواسان از مهم‌ترین بازارهای خرید شهر محسوب می‌شود. اسکای سنتر، مهم‌ترین و مجلل‌ترین مرکز خرید لواسان است. این مرکز خرید در ۴ طبقه احداث شده و چشم‌اندازی زیبا به سد لتیان دارد. یکی دیگر از مراکز خرید لواسان، سالیان است. فروشگاه سالیان از معروف‌ترین فروشگاه‌های ایران است که در شهرهای مختلف شعبه دارد. این فروشگاه در سه طبقه انواع پوشاک مردانه، زنانه و بچه‌گانه را به فروش می‌رساند.

سوغات و صنایع دستی لواسان

یکی از لذت‌های سفر خرید سوغاتی و صنایع دستی مقصد است. در سفر به این شهر خرید سوغات و صنایع دستی لواسان را فراموش نکنید. از جمله سوغاتی‌های خوراکی لواسان می‌توان به گیلاس‌های مشهور، سیب‌های خوش عطر، گردو و عسل طبیعی آن اشاره کرد. در لواسان سالانه جشنواره‌هایی برای فروش محصولات کشاورزی برگزار می‌شود که گردشگران می‌توانند از آنجا سوغاتی مورد نظر خود را انتخاب کنند.

اما از صنایع دستی مردم لواسان می‌توان به قالی‌بافی، سبدبافی، سفالگری، جاجیم‌بافی و نمدمالی اشاره کرد. قالی‌بافی یکی از صنایع دستی و سنتی این منطقه محسوب می‌شود.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات لواسان را مطالعه کنید.

اقامت در لواسان

برای اقامت در لواسان نباید نگرانی داشته باشید. این شهر مراکز اقامتی متعددی دارد اما مهمترین محل اقامت در لواسان ویلاها و سوئیت‌های مبله این شهر هستند. برخی از ویلاهای لواسان از امکانات مدرنی برخوردارند که خود ویلاها به یک جاذبه تبدیل شده‌اند. ویلاهای استخردار و یا ویلاهای در میان باغ می‌تواند انتخاب مناسبی برای اقامت در لواسان باشد. رزرو و اجاره ویلا اطراف تهران از طریق وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین به راحتی انجام می‌شود.

نکاتی که در سفر به لواسان باید بدانید.

لواسان از مقاصد گردشگری و ییلاقی اطراف تهران است که می‌توان برای گشت‌وگذار در این خطه، سفری یک‌روزه یا دو روزه را برنامه‌ریزی کرد. برای این که سفر لذت بخشی داشته باشید، بهتر است قبل از حرکت با جاذبه‌های طبیعی و مذهبی آن به خوبی آشنا شوید تا در زمان سفر دچار سردرگمی نشوید و برای گردش در لواسان بهترین انتخاب را داشته باشید.

همچنین همراه داشتن دیگر ملزومات سفر، مانند البسه مطابق با فصل، کفش پیاده‌روی مناسب، کرم ضد‌آفتاب، شارژر، دوربین عکاسی برای ثبت لحظات شاد و به‌یادماندنی و غیره باعث می‌شود تا در طول سفر با مشکل و نگرانی مواجه نشوید. علاوه‌بر موارد ذکر شده، باید باتوجه به نحوه و زمان سفرتان دیگر تجهیزات لازم را هم فراهم کنید.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا معرفی کاملی از شهر لواسان داشته باشیم. شهری با جاذبه‌های طبیعی و مذهبی که در میان گردشگران و طبیعت‌گردان بسیار محبوب شده است. لواسان جزو مقاصد و ییلاقی نزدیک به تهران است که می‌توان برای یک برنامه سفر یک‌روزه یا دو روزه به آنجا سفر کرد. شاید بتوان زیبایی لواسان را با تعریفی که ناصر خسرو قبادیانی در اولین سفرنامه خود نوشته بیشتر نشان داد که می‌گوید ” میان ری و آمل کوه دماوند است مانند گنبدی و آن را لواسان گویند”.

سوالات متداول درباره لواسان

شهر لواسان کجاست؟

شهر لواسان از توابع شهرستان شمیرانات  و در فاصله ۱۱ کیلومتری از شهر تهران واقع شده است.

بهترین زمان سفر به لواسان چه زمانی است؟

به‌واسطه ییلاقی بودن لواسان، بهترین زمان سفر به این شهر در فصل تابستان است.

معروف‌ترین جاذبه‌های شهر لواسان چیست؟

در لواسان جاذبه‌های گردشگری بسیار زیادی نظیر پارک جنگلی لواسان، رودخانه جاجرود، سد لتیان، آبشار ناران لواسان و غیره وجود دارد.

 معروف‌ترین رستوران‌های لواسان کدامند؟

در لواسان رستوران‌های متعددی وجود دارند که از معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به رستوران ارگ شرقی، رستوران فیگتی و رستوران مهر میترا اشاره کرد.

چگونه می‌توان به لواسان سفر کرد؟

این منطقه مسیرهای دسترسی بسیار زیادی از نقاط مختلف کشور دارد، به‌همین دلیل به‌راحتی می‌توانید برای سفر به لواسان برنامه‌ریزی کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *