شهرها

شهرستان مهاباد کجاست، بهشت کمتر شناخته شده ایران

مهاباد جزو آن دسته از شهرهای ایران می‌باشد که با وجود جاذبه‌های متعدد گردشگری، کمتر مورد توجه گردشگران بوده است. در پاسخ به سوال مهاباد کجاست، باید بگویم این شهر در جنوب استان آذربایجان غربی و در منطقه تاریخی مکریان جای گرفته است. این شهر از دوره رضاشاه به بعد به عنوان مهاباد شناخته می‌شود، قبل از این دوران این شهر، ساوج یا ساوجبلاغ نامیده می‌شد. سووق بلاغ یا سوخ بلاق به ترکی به معنای سردچشمه است. ما در این مطلب از اتاقک سعی داریم خصوصیات منحصربه‌فرد این شهر زیبا را بررسی کنیم و شما را برای سفر به مهاباد دوست‌داشتنی وسوسه کنیم.

مهاباد کجاست
عکس از گوگل

جاهای دیدنی مهاباد

در حال حاضر مهاباد دارای ۹۱ اثر ملی ثبت شده است و ۴۰ اثر دیگر این شهر هم در صف انتظار برای ثبت در فهرست آثار ملی هستند. رودخانه و سد مهاباد از جمله جاذبه‌های دوست داشتنی این شهر محصور در میان کوه‌ها به شمار می‌روند. سد مهاباد یکی از نزدیکترین سدها به محلات مسکونی در جهان محسوب می‌شود. از جاذبه‌های گردشگری مهاباد نیز می‌توان تالاب‌های بین‌المللی کانی برازان و قوپی باباعلی، دخمه مادی فخریگاه و غار سهولان (دومین غار بزرگ آبی ایران) اشاره کرد. چنانچه بخواهید می‌توانید از بازارچه‌ها و بازار بزرگ مهاباد لذت ببرید. در واقع باید بدانید که اگر بخواهید در سفر به این شهر به تمام جاهای دیدنی مهاباد سر بزنید، بیشتر از سه روز، زمان نیاز خواهید داشت.

جاهای دیدنی مهاباد

غار آبی سهولان (کونه کوتر)

غار آبی سهولان یا کونه کوتر، دومین غار آبی کشور است. غار سهولان در ۴۳ کیلومتری جنوب شرقی این شهر و در محور مهاباد–بوکان قرار دارد. این غار در دامنه‌ رشته کوه‌های کوتر در نزدیکی روستای سهولان قرار گرفته است. این غار شگفت‌انگیز یکی از زیبایی‌های این روستا محسوب می‌شود. غار سهولان در حدود، 300 متر طول مسیر آبی و 300 متر طول مسیر خشکی دارد. همچنین تالار اصلی غار به مساحت 2436 متر مربع، شما را مدهوش خود خواهد کرد.

غار سهولان، جاهای دیدنی مهاباد
عکس از ایسنا

خانقاه شمس الدین برهانی

یکی از جاهای دیدنی مهاباد و البته معنوی این شهر، به طور قطع خانقاه شمس الدین برهانی است. شمس‌الدین‌برهانی در قرن ۱۴ هجری شمسی می‌زیست. این خانقاه به دست پیروان و دوستداران وی در دوره قاجار ساخته شد. در حال حاضر خانقاه شمس الدین برهانی هرساله مقصد تعداد زیادی از زائران و گردشگران از سراسر جهان است. جالب است بدانید که این خانقاه در سال ۱۳۸۱ به ثبت آثار ملی کشور در آمده است.

جاهای دیدنی مهاباد
منبع ویکی پدیا

محوطه باستانی برده کنته مهاباد

محوطه باستانی برده کنته مهاباد در ۸ کیلومتری شمال شهرستان مهاباد و نزدیکی روستای یوسفکند قرار دارد. این محوطه یکی دیگر از آثار ملی کشور محسوب می‌شود. قدمت این محوطه تاریخی به دوران حکمرانی مانناها (mannaeans) در ایران بر می‌گردد. پادشاهی مانناها یکی از حکومت‌ها در هزاره نخست پیش از میلاد مستقر در زاگرس به شمار می‌رود. این حکومت نقشی مهم در اتحاد‌های سیاسی و فرهنگی منطقه داشته است. گفته می‌شود پایتخت این پادشاهی در اطراف دریاچه ارومیه بوده است و اطراف دریاچه ارومیه و بخش‌هایی از کردستان جز این حکومت محسوب می‌شدند. پادشاهی مانا هم‌زمان با حاکمیت مادها در غرب ایران حضور داشته‌اند.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی
محوطه باستانی برده کنته مهاباد
منبع کجارو

سوغات یا صنایع دستی مهاباد

به طور معمول بازار سوغات و صنایع‌دستی مهاباد دارای رونق بسیاری است. از مهم‌ترین سوغات یا صنایع دستی مهاباد می‌توان به صنایع چرمی، رودوزی، لحاف‌دوزی، قرقره‌بافی، فرش، قالی، خراطی، جاجیم، منجوق‌دوزی، سوزن‌دوزی، پولک‌دوزی، گلیم، سکه دوزی، سجاده‌بافی و البته بافت پارچه مخصوص لباس کردی اشاره کرد.

همچنین کفش خاص مناطق کردنشین کشور، کلاش یا گیوه یکی دیگر از سوغات‌های پر طرفدار شهرستان مهاباد به شمار می‌رود. از دیگر سوغاتی‌های طبیعی پرطرفدار مهاباد، عسل تهیه شده در کوهستان‌های این شهرستان است که دارای مرغوبیت و کیفیت بالایی می‌باشد.

علاوه بر این موارد، گیاهان خوراکی به دلیل رویش طبیعی آن‌ها در مناطق کوهستانی خصوصا در فصل بهار و عدم استفاده از مواد و کودهای شیمیایی از سوغاتی‌های محبوب مهاباد به‌شمار می‌روند. بعضی از این گیاهان خوراکی شامل ریواس، کنگر، مندوک، کوزه له، بیزا، نعناع و سیر کوهی است.

سوغات مهاباد
منبع گوگل

مراکز خرید مهاباد

شاید شما نیز با شنیدن اسم بازارچه‌های مرزی مهاباد برای سفر و خرید وسوسه شده باشید. در بازرچه‌ها و مراکز خرید مهاباد، می‌توانید هر کالایی را که بخواهید با کمترین قیمت خریداری کنید. از مهم‌ترین مراکز خرید مهاباد می‌توان به بازار اصغری، بازار تاناکورای مهاباد، بازارچه نور مهاباد و مرکز خرید نوین و نگین غرب اشاره کرد.

مراکز خرید مهاباد
منبع وب سایت باشگاه خبرنگاران جوان

غذاهای سنتی مهاباد

معمولا مزه دلچسب غذاهای سنتی مهاباد تا مدت‌ها در ذهن افراد می‌ماند و خاطره‌ها شیرینی را برایشان مرور می‌کند. غذاهای سنتی مهاباد با توجه به فرهنگ و اقلیم خاص پخته می‌شوند و طعم و بوی دلچسب این غذا‌ها می‌تواند تا کیلومترها شما را به دنبال خود بکشاند. کلیچه، کلانه، آش دوغ و شورمزه از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای سنتی مهاباد به شمار می‌روند. شما می‌توانید این غذاهای خوشمزه را در در مکان‌های پررفت و آمد مانند گوشه و کنار چهارراه‌ها یا دم در دانشگاه‌ها یا مکان‌های تفریحی و گردشگری مثل پارک‌ها، بازارچه‌ها و تفرجگاه سد مهاباد تهیه و نوش جان کنید.

غذاهای سنتی مهاباد
منبع وبسایت هفت گنج

بهترین فصل سفر و اقامت در مهاباد

باید بدانید که سرمای فصل زمستان در شهر مهاباد سوزناک است. پس بهترین فصل سفر و اقامت در مهاباد را می‌توان بهار یا تابستان دانست که هوایی مطلوب و کوهستانی مهاباد به استقبال شما می‌آید. در فصل بهار، سفر به مهاباد مانند سفر در جاده رنگ هاست. شما از دل باغ‌ها عبور می‌کنید و با هر بار نفس کشیدن عطر زندگی به سینه خود می‌کشید.

بهار در مهاباد
منبع وب‌سایت ایرنا

اقامتی دلچسب در مهاباد با اتاقک

برای سفر به مهاباد می‌توانید به سادگی و با چند کلیک ساده بهترین اقامتگاه‌ها را از اتاقک پیدا کنید. برای این کار کافی‌ست وارد صفحه اصلی سایت اتاقک شوید و شهر مهاباد را جست‌وجو کنید. با یک کلیک تمام اقامتگاه‌های موجود برای شما نمایش داده می‌شود. حالا این شما هستید که می‌توانید مناسب‌ترین گزینه را برای سفرتان انتخاب کنید. توجه داشته باشید که هر میزبان ممکن است شرایط اجاره روزانه در مهاباد را متفاوت از دیگری تعیین کرده باشد.

 

4.2/5 - (6 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. شهرستان مهاباد بهشت است مردمش کرد و باحال مرام درست دارند درکل کردها خیلی زات مرد هستند پیشنهاد میکنم حتمن به مهاباد سفر کنید بهترین شهر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *