شهرها

محلات کجاست | سفر به هلندِ ایران!

اولین بخش از معرفی محلات و راهنمای سفر به آن به گُل‌های رنگارنگ اختصاص دارد. این شهر پر از گل‌و‌گیاه جورواجور و کمیاب است و همانطور که با عطر گل‌های تازه به مسافران خوش‌آمد می‌گوید، با گلدان‌های زینتی نیز آن‎‎‌ها را بدرقه می‌کند. این شهر رتبه اول کشور را در تنوع کشت گل‌های زینتی دارد و معروف به هلند ایران است. هلند کوچک ایران سالیانه بیش از صدها میلیون دلار گل به کشورهای مختلف صادر می‌کند و مرکز اصلی پرورش گل در کشور است.

از سوی دیگر محلات شهری تاریخی و قدیمی نیز به حساب می‌آید که قدمت آثار دیدنی و کهن آن به دوران هخامنشی و ساسانی می‌رسد. اگر دلتان هوس گشت و گذار در بهشتی پر از گل کرده است؛ با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی محلات بپردازیم و سفر به هلند ایران را آغاز کنیم.

محلات کجاست؟

نمایی از شهر محلات

برای اینکه بدانیم محلات کجاست، باید به مرکز نقشه ایران برویم و در جنوب شرقی استان مرکزی این شهر زیبا را بیابیم. محلات از سمت شمال به شهر قم و آشتیان می‌رسد و در نتیجه فاصله زیادی با تهران ندارد. برای رسیدن به این شهر از پایتخت می‌بایست حدود ۲۶۰ کیلومتر رانندگی کنید تا سه ساعته به هلند ایران برسید. همچنین این شهر استان مرکزی امکانات مناسبی برای اسکان و اقامت چند روزه مسافران دارد و از این بابت مشکلی نخواهید داشت. گذشته از این، محلات از شرق به دلیجان و از غرب به خمین و اراک محدود می‌شود. از سمت جنوب نیز به دو شهر توریستی دیگر کشور، اصفهان و گلپایگان می‌رسد.

آب‌و‌هوای محلات

پارک ساحلی در کنار دریاچه مصنوعی با درختان پاییزی در شهر محلات

محلات دارای آب‌و‌هوایی پاک و دلچسب است و عطر گل‌های تازه و با طراوت آن گردشگران بسیاری را جذب این منطقه می‌کند. جایی که به هوای تمیزش شهرت دارد و به همین خاطر بهترین محل برای پرورش گل و گیاهان مختلف محسوب می‌شود. در فصل بهار و تابستان این شهر هوایی مطبوع و معتدل دارد و عطر گل‌ها نوید سالی نو و تازه را به ساکنان شهر می‌دهند. اما سردی هوا در پاییز و زمستان مهمان کوچه پس کوچه‌های محلاتی‌ها می‌شود و گردشگران در این موقع از سال به لباس‌های بسیار گرمی نیاز خواهند داشت.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

بهترین زمان سفر به محلات

یک جاده باریک روستایی بین دیوارهای کاهگلی و سنگی قدیمی

بهترین زمان سفر به محلات از ابتدای بهار تا اواخر تابستان است. اگر سفرتان را برای اردیبهشت ماه تنظیم کنید، می‌توانید در رویدادهای جذابی مثل نمایشگاه گل‌و‌گیاه و بیل‌گردانی و… نیز شرکت کنید و از طراوت گل‌های نایاب و بی‌نظیر این شهر انرژی بگیرید. اما اگر قصد سفر در فصل سرد سال را دارید، لباس گرم را فراموش نکنید.

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/mahllat” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در محلات کلیک کنید.[/button]

 

دیدنی‌های محلات

محلات سرزمینی سرسبز و کهن است. جایی که طبیعت شگفت‌انگیز آن، هوایی پاک و سالم را به گردشگران هدیه می‌کند و آثار تاریخی آن شکوه و عزت تمدن هخامنشنیان را به رخ جهانیان می‌کشاند. در این شهر می‌توانید آسیاب‌های قدیمی را ببینید و از خواص چشمه‌های آب گرم آن لذت ببرید. در کنار رودخانه‌ای خروشان اتراق کنید و به کشف رمز و رازهای تاریخی در دل غارهای قدیمی بپردازید. چند مورد از جاهای دیدنی این بهشت افسانه‌ای را  در ادامه این بخش از معرفی محلات مرور خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

چنار دو هزار ساله

چنار دوهزار ساله روی یک میدان کوچک روبروی یک مغازه لباس فروشی

تصور کنید وارد خیابانی می‌شوید که سرتاسر آن را درختان چنار چند صدساله احاطه کرده‌اند. این درختان که بر کل خیابان سایه افکنده‌اند، شاهدان عینیِ تاریخ غنی محلات هستند. اما قدیمی‌ترین چنار این منطقه دو هزار سال قدمت دارد و در دلِ آن رازهای تاریخی محلات نهفته شده است. برای تماشای این درخت کهنسال باید به محله سرچشمه محلات و خیابان شاهد بروید.

چشمه‌های آب گرم

چشمه ای کوچک آبگرم که دور آن سنگ قرار گرفته و محل چشمه بین کوهها قرار دارد

چشمه‌های آب گرم در ۱۵ کیلومتری شمال شرقی محلات قرار دارند و تنوع طبیعت منطقه را تکمیل کرده‌اند. در این مجموعه ۶ چشمه به نام‌های شفا، سودا، حکیم، روماتیسم، دنبه سلیمانیه وجود دارند که خاصیت درمانی آن‌ها سبب جذب گردشگران بسیاری شده است. این چشمه‌ها در درمان بیماری‌های مربوط به کبد، گوارش، کلیه و صفرا موثر هستند و به بهبود بیماران روماتیسمی نیز کمک می‌کنند. دمای آب آن‌ها بین ۳۰ تا ۶۰ درجه سانتیگراد است و برای تمدد اعصاب نیز مفید واقع خواهد شد.

آتشکده آتشکوه

یکی از بزرگترین آتشکده‌های زرتشتیان در جهان، آتشکده آتشکوه

یکی از بزرگترین آتشکده‌های زرتشتیان در جهان، آتشکده آتشکوه است. این مکان مقدس زرتشتیان در نزدیکی یکی از روستاهای اطراف محلات، به نام روستای آتشکوه (چارتاقی) نیم‌ور قرار دارد. ستون‌های برافراشته و باشکوه این آتشکده حکایت از عمر دراز آن دارند و طبق گفته مورخان قدمت آن به عصر ساسانیان یعنی حدود 2 هزار سال پیش می‌رسد. این آتشکده از سه بخش تالار شرقی، غربی و راهرو تشکیل می‌شود و هنوز هم آثار هنرمندان عصر ساسانی در این آتشکده مشهود بوده و از گزند عوامل طبیعی در امان مانده است.

روستای تاریخی خورهه

بنای تاریخی روستای خورهه

یکی دیگر از روستاهای تاریخی و جذاب محلات در شمال شرق این شهر قرار دارد. قدمت این روستا به هزاره دوم قبل از میلاد برمی‌گردد و نام آن به معنی محل برآمدن خورشید است. روستای خورهه دارای رودخانه‌ای خروشان است که دشت‌ها و کوه‌های سرسبز آن را آبیاری می‌کند و محلی ایده‌ آل برای اسکان و اقامت گردشگران محسوب می‌شود. در این روستا علاوه بر هوای پاک و طبیعت بی‌نظیر می‌توانید از مجموعه تاریخی آن نیز که یکی از قدیمی‌ترین معابد و کاخ‌های به جا مانده در این شهر است، بازدید کنید. دو ستون بلند و باشکوه این مجموعه که به سبک معماری یونانی هستند، هنوز هم پرقدرت باقی مانده‌اند و قدمت آن‌ها به عصر سلوکیان برمی‌گردد.

بوستان سرچشمه

آبشاری مصنوعی پلکانی در بوستان سرچشمه

بوستان سرچشمه یکی از بهترین جاذبه‌های طبیعی محلات است و سالانه هزاران گردشگر را به هلند ایران می‌کشاند. نام این بوستان از پرآب‌ترین چشمه استان مرکزی، سرچشمه گرفته شده است که در این بوستان زیبا از دل زمین می‌جوشد. این نقطه شگفت‌انگیز محل اتصال چندین چشمه از کوه‌های محلات به حساب می‌آید و در دامنه کوه هفتاد قله قرار دارد. در این تفرجگاه علاوه بر موهبت‌های طبیعی، امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم آمده است و اقامتگاه‌هایی نیز در اطراف آن وجود دارند تا لذت اتراق در این بوستان دنج دوچندان شود.

پل تاریخی روستای باقرآباد

پل تاریخی باقرآباد
نمايي از ديواره قوس بزرگ پل تاريخي باقرآباد

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی محلات، پل تاریخی باقرآباد است که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد. این پل در زمان حمله روس‌ها به ایران توسط ارتش این کشور ساخته شده بود و جنس آن از آجر و سنگ است. اگر از تماشای بناهای تاریخی لذت می‌برید، بقایای این پل تاریخی نیز برایتان جذاب خواهد بود.

سد باستانی نیم‌ور

سد نیم ور مربوط به دوران ساسانی

سد باستانی نیم‌ور روی دو رودخانه لعل‌بار و قم رود ساخته شده است و قدمت بنای آن به دوران ساسانیان برمی‌گردد. این سد در آن زمان سازه‌ای مدرن محسوب می‌شده و از اولین سازه‌های ذخیره‌سازی آب در جهان بوده است. اما طبیعت بکر اطراف و هوای مطبوع و پاک این منطقه، مهم‌ترین دلیلی است که گردشگران بسیاری را به این سد می‌کشاند. چراکه طبیعت پیرامون سد باستانی نیم‌ور به واسطه فراوانی آب، بسیار چشم‌نواز و روح‌بخش است.

قلعه جمشیدی یا گبری

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری ساخته شده از خشت

قلعه جمشیدی یا قلعه گبری یکی دیگر از جاذبه‌های ارزشمند تاریخی محلات محسوب می‌شود که در دوران باستان سپر بلای مردم شهر در برابر دشمنان بوده است. این قلعه تاریخی در زمانیکه آزادخان افغانی به محلات حمله کرده بود، پناهگاه پر قدرتی برای حفظ جان مردم شهر بود. در این قلعه تاریخی تالاری ۲۰ نفره برای تیراندازان، دروازه‌ای چوبی و بزرگ و… را خواهید دید. اما ویژگی منحصربه‌فرد این بنای تاریخی، در ساختمان ضد حریق آن است که نشان از تدبیر حاکمان آن زمان دارد.

غارهای محلات

غار طبیعی شاه بلبل پر از یخ های طبیعی

در گوشه و کنار محلات غارهای متعددی دیده می‌شوند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصربه‌فرد و شگفت‌انگیزی دارند. یکی از این غارها، آزادخان است. در کف این غار آب باران و برف ذوب‌شده جریان دارد و در دیواره و سقف نیز می‌توانید ستون‌های نمکی و جذابی را ببینید. غار آزادخان در روستای سنجه‌باشی واقع است و برای رسیدن به آن می‌بایست به سمت شمال غرب محلات حرکت کنید. یکی دیگر از غارهای باستانی محلات، یکه چاه نام دارد که قدمت آن به ۳ هزار سال پیش از میلاد مسیح می‌رسد. این غار که پوشیده از خاک رس است، فضایی اسرارآمیز و رازآلود دارد و دارای تالارها، ستون‌ها و دالان‌های تو در تو بسیاری است.

غار طبیعی شاه بلبل نیز از قداست خاصی در محلات برخوردار است و مامنی برای مردمان شهر محسوب می‌شود. برخی از اهالی برای راز و نیاز با خداوند متعال و برآورده شدن حاجاتشان به این غار وسیع و بکر پناه می‌برند. برای رسیدن به غار شاه بلبل باید به دامنه کوه‌های شرق محلات بروید. از دیگر غارهای محلات می‌توان به سوراخ گاو، چال شغال و یکه چاه اشاره کرد.

دهکده گل و گیاه زینتی

دهکده گل‌و‌گیاهان زینتی محلات پر از گل های زرد، نارنجی، قرمز و رنگ های دیگر

دهکده گل‌و‌گیاهان زینتی محلات بزرگترین دهکده پرورش گل در ایران است. این دهکده که حدود ۱۱۰ هکتار وسعت دارد از پرطرفدارترین جاذبه‌های دیدنی محلات به ‌شمار می‌رود. در این بهشت افسانه‌ای می‌توانید مراحل تهیه و پرورش گل‌های مختلف را تماشا کنید و بهترین آن‌ها را با خود به خانه ببرید!

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی محلات را مطالعه کنید.

بقعه شاه قلندر

بقعه شاه قلندر از زمان ایلخانیان

بقعه شاه قلندر از بناهای تاریخی عصر ایلخانیان است و یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی شهر گل‌ها به شمار می‌رود. این بنای تاریخی در روستای انجدان و روی دامنه‌ کوه‌های محلات قرار دارد و متعلق به شاه قلندر، یکی از روسای فرقه‌ی اسماعیلیه بوده است. معماری هشت‌ضلعی باشکوه این بقعه در کنار طاق‌نماهای بلندبالای آن چشم هر بیننده‌ای را جذب خود می‌کند!

از دیگر جاذبه‌های دیدنی محلات می‌توان به غار کشته‌ریز، روستای لریجان، امامزاده شاهزاده موسی و … اشاره کرد.

راه‌های دسترسی به محلات

برای رسیدن به شهر گل‌ها می‌توانید از اتوبوس، قطار، هواپیما یا خودروی شخصی استفاده کنید. خودِ شهر محلات فرودگاه ندارد، برای سفر هوایی به این شهر باید به اراک بروید و سپس از آن‌جا به سمت محلات حرکت کنید. همچنین اگر به سفر با قطار علاقه‌مند باشید نیز باید از ایستگاه قطار تا محلات حدود ۱۱۵ کیلومتر را با اتوبوس یا تاکسی طی کنید. از طرفی با خودروی شخصی نیز دو راه دلیجان-محلات و قم-اصفهان پیش رویتان قرار دارند. همچنین اگر مبدا سفر را پایتخت فرض کنیم، با خودروی شخصی حدود سه ساعت طول می‌کشد تا به هلند ایران برسید. در بخش بعدی معرفی محلات، از سوغات و یادگاری‌های این شهر نیز سخن خواهیم گفت.

سوغات و صنایع دستی محلات

دسته های گلی روی زمین کنار هم چیده شده

به قول هاتف اصفهانی؛ خوش آنکه نشینیم میان گل و لاله. اما اگر در چند روز سفر از همنشینی با گل‌‌‌و‌گیاهان سیر نشدید، می‌توانید چند گل زینتی زیبا از این شهر به یادگار ببرید تا خاطرات سفر را برایتان زنده نگه دارد.

همچنین گُل خریدن برای عزیزان، سنت دیرینه‌ای محسوب می‌شود که تا به‌ حال مورد استقبال همه مردم در سرتاسر جهان قرار داشته است. بهترین گل‌های ایران را می‌توانید در محلات تهیه کنید. این گل‌ها در دو نوع طبیعی و گلخانه‌ای تولید می‌شوند.  ناگفته نماند که هر گل و گلدانی با رنگ و مدلی خاص، نشانه‌های متفاوتی دارد، مثلا سوزناک‌ترین داستان‌های عاشقانه به رز‌های قرمز تعلق دارند و گلی رمانتیک محسوب می‌شود. اما گذشته از گل، این شهر سوغاتی‌های جذاب دیگری هم دارد. یکی از آن‌ها حلوا ارده است که با کیفیتی بسیار بالا و طعمی عالی در این شهر تولید می‌شود. همچنین گیاهان دارویی، انواع عرقیجات و عسل نیز به وفور در این شهر تولید و عرضه می‌شوند.

از سوی دیگر اهالی محلات شیرینی‌ها و نان‌های محلی خوشمزه‌ای مثل نان گرده، نان پرکوفت، نان شاته، نان مغزی، نان شیری، باسلق، نورکونه، هریره، کلوچه‌های محلی و جوزقند نیز درست می‌کنند که در نوع خود بی‌نظیرند و آنها رو میتوانید در بازارهای محلی به عنوان سوغات شهر محلات خریداری کنید.

صنایع دستی محلات

هم‌نشینی با گل‌و‌بلبل، حس زیبایی‌شناسی را در اهالی محلات به خوبی بیدار کرده است. جایی که انواع حجره‌های صنایع دستی در بازارهای قدیمی و محلی آن به چشم می‌خورند و هنوز از رونق نیفتاده‌اند. در این منطقه انواع پاپوش‌های سنتی مثل گیوه، انواع محصولات چوبی مثل پیکرتراشی، انواع دستبافت‌های سنتی مثل قالی و قالیچه و حتی انواع سفال‌ها را می‌سازند و این آثار هنری بخشی از سوغات محلات محسوب می‌شوند. در بخش بعدی معرفی محلات آدرس مراکز خرید این سوغاتی‌ها را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی محلات را مطالعه کنید.

گلخانه پر از گل های رنگی زرد و صورتی و قرمز و نارنجی که به شکل وی شکل ردیف به ردیف چیده شده اند

مراکز خرید محلات

برای گشت و گذار میان گل‌ها و خرید این سوغاتی مشهور، به دهکده گل‌های محلات واقع در جاده دلیجان محلات سر بزنید. در این دهکده می‌توانید از گل‌های زینتی و شگفت‌انگیزی دیدن کنید که در جهان نمونه هستند! همچنین امکان خرید گل‌های آپارتمانی و تزئینی را نیز خواهید داشت. در قدم به قدم این شهر گلخانه، مزرعه و بازارهای مختلف گل وجود دارند که از بین آن‌ها می‌توان به دهکده گل یاسمن، مجتمع گل‌و‌گیاه نازگل، گلخانه آی‌گل و جمعه بازار محلات نیز اشاره کرد. جمعه بازار محلات در خیابان گلزار این شهر قرار دارد. این بازار به دلیل تنوع و ارزانی اجناس، با استقبال خوبی روبه‌رو می‌شود و فرصت مناسبی را برای معاشرت با بومیان منطقه فراهم می‌‌کند.

یکی دیگر از بازارهای محلات در میدان مصطفی خمینی واقع شده است و مراکز خرید مدرن این شهر نیز شامل مجتمع نور محلات در خیابان دانش شرقی، مجتمع تجاری رز در میدان استقلال و پاساژ شکرائی در خیابان امام خمینی می‌شوند.

غذاهای محلی محلات

یک قابلمه روحی پر از کشک بادمجان در سینی روحی و یک کاسه سفالی سبز پر از کشک بادمجون روی بشقاب استیل در سینی کنار آنها پیاز و نان سنگک

رسیدیم به جای خوشمزه سفر. در محلات هم مثل دیگر شهرهای ایران غذاهای محلی خوشمزه‌ای پخته می‌شوند که بیشتر مواد اولیه آن‌ها گیاهی است. پس از گیاهان، کشک و گوشت نقش مکمل را در این غذاها بازی می‌کنند. این غذاهای خوش‌طعم و در عین حال ساده‌ی محلی شامل کالجوش، آبگوشت، اشکنه، پنله پلو، پلو خورش محلی و انواع آش می‌شوند. در کنار این غذاها ترشی‌های مخصوصی مثل پیاز ترشی، زالزالک و حتی ترشی هندوانه به عنوان چاشنی  قرار می‌گیرند. برای وعده صبحانه نیز می‌توانید مربای محلی بادمجان، به و کدو را امتحان کنید.

رستوران‌های محلات

شاید مهم‌ترین بخش‌های معرفی محلات به رستوران‌ها و محل اقامت اختصاص داشته باشد. در این بخش چند رستوران خوب این منطقه را معرفی کرده‌ایم و در بخش بعدی به موضوع اقامت در هلند ایران خواهیم پرداخت.

رستوران پرویز محلات

یکی از بهترین کبابی‌های محلات، رستوران پرویز است. در این رستوران گوشت گوسفندی تازه، جلوی چشم مشتری چرخ می‌شود و سپس به سیخ کشیده شده و آماده کباب شدن می‌شود. مزه‌ی عالی این کباب‌ها را در سفر به محلات از دست ندهید.

باغ رستوران گلخونه

این باغ‌رستوران سرسبز دارای آلاچیق‌هایی با امکانات سرمایشی و گرمایشی است که در هر موقع از سال اسباب راحتی مسافران را مهیا می‌کند. علاوه بر انواع غذاهای ایرانی، یک کافی‌شاپ نیز در این باغ‌رستوران قرار دارد که از امکانات آن نیز می‌توانید استفاده کنید.

رستوران لمکده خاطره‌ها

رستوارن‌ محلی لمکده

رستورانی سنتی در خیابان خامنه‌ای محلات است که انواع غذاهای سنتی را به همراه نان سنگک تازه، سرو می‌کند. در این رستوران محلی هر شب بعد از شام دسر رایگان نیز سرو می‌شود.

رستوران کشتی محلات

اگر خوردن غذا در کشتی برایتان جذاب است، به رستوران کشتی محلات واقع در خیابان امام خمینی بروید. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی و فست‌فودی سرو می‌شود.

اقامت در محلات

برای لذت بردن از هوای پاک محلات و گردش در جاذبه‌های شگفت‌انگیز هلند ایران چند روزی را مهمان این شهر زیبا باشید. امروزه رزرو هتل‌ آپارتمان های پر زرق و برق، اجاره سوئیت‌ در محلات و یا حتی اجاره خانه های روزانه به همراه استخر های آب گرم با وجود سایت های معتبری همچون اتاقک که به صورت آنلاین میتوانید اقامتگاه مورد نظرتان را پیدا کنید، کار اصلا سختی نخواهد بود. اقامتگاه های بوم‌گردی نیز در روستاهایی مثل آتشکوه و خورهه در اختیارتان قرار دارند تا طعم زندگی روستایی در کوهپایه را تجربه کنید. همچنین امکان اقامت در ویلاهای کوهستانی در منطقه آبگرم محلات وجود دارد.

امروزه سایت‌های معتبر اجاره آنلاین ویلا دغدغه پیدا کردن جا در سفر را از بین برده‌اند. با استفاده از این سایت‌ها می‌توانید اقامتگاهی متناسب با بودجه و سلیقه خود رزرو کنید و خیالتان از بابت تمیزی و امکانات درج‌شده راحت باشد. سایت اتاقک نیز با ارائه انواع پیشنهادات اقامتی از جمله ویلا، سوئیت و آپارتمان مبله در بخش شهری و روستایی محلات، تامین‌کننده اقامتگاه بسیاری از گردشگران است. شما نیز می‌توانید پیش از سفر به محلات، اقدام به رزرو محل اقامتتان کنید و با خیالی آسوده روانه سفر به شهر گل‌های ایران شوید.

پرسش‌های متداول درباره محلات

محلات کجاست؟

محلات در  جنوب شرقی استان مرکزی واقع شده است، محلات از سمت شمال به شهر قم و آشتیان می‌رسد و در نتیجه فاصله زیادی با تهران ندارد.

بهترین زمان سفر به محلات کی است؟

بهترین زمان سفر به محلات از ابتدای بهار تا اواخر تابستان است.

معروفترین جاهای دیدنی محلات کدام‌اند؟

دهکده گل و گیاه زینتی، چنار دو هزار ساله، چشمه‌های آب گرم.

معروف ترین رستوران های محلات کدام‌اند؟

رستوران پرویز محلات، باغ رستوران گلخونه، رستوران لمکده خاطره‌ها

چطور به محلات برویم؟

برای سفر هوایی به این شهر باید به اراک بروید و سپس از آن‌جا به سمت محلات حرکت کنید. با قطار نیز باید از ایستگاه قطار تا محلات حدود ۱۱۵ کیلومتر را با اتوبوس یا تاکسی طی کنید. با خودروی شخصی نیز از دو راه دلیجان-محلات و قم-اصفهان می‌توانید به سمت محلات بروید.

4.7/5 - (9 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *