شهرها

ماسال کجاست؟ | سفر به اقیانوس ابرها

ماسال یکی از شهرهای زیبای گیلان است و در فصل بهار، اواخر تابستان و اوايل پاییز مسافران زیادی این شهر را به عنوان گزینه سفر خود انتخاب می‌کنند؛ اگر می‌خواهید در اقیانوسی از ابرها قدم بزنید و با لذت بردن از طراوت آبشارها، زندگی‌تان را تر و تازه کنید، این شهر بهترین انتخاب برای شما است. جالب است بدانید که این نقطه جذاب ایران را با نام شهر آبشارها، بهشت گیلان و اقیانوس ابرها نیز می‌شناسند!

اگر قصد سفر و اجاره ویلا ماسال یا اجاره ویلا شمال را دارید؟ با ما همراه باشید تا اطلاعات مفیدی از بهشت گمشده‌ی گیلان را با هم مرور کنیم.

ماسال کجاست؟ 

تپه پر از درخت در ییلاق ماسال
عکس از Hamed Saber

 شهر ماسال در غرب استان گیلان واقع شده است؛ این شهر از شمال با شهرستان رضوان‌شهر و از جنوب و غرب با فومن و صومعه‌سرا همسایه است؛ در دامنه‌ کوه‌ تالش قرار دارد و از شرق به استان اردبیل می‌رسد. موقعیت جغرافیایی این شهر کوچک شمالی باعث شده که آب‌و‌هوایی کوهستانی (ییلاقی) داشته باشد و عبور رودخانه‌ای به نام “خالکایی” از آن، این شهر را به طرز هنرمندانه‌ای مه‌آلود و رویایی کرده است.

تاریخچه

کوهستانی با جنگل ابر در ییلاق ماسال

شهری که امروزه به این نام می‌شناسیم، در گذشته با نام رودکنار شناخته می‌شد و محل تشکیل شنبه بازار کنونی این شهر بوده است. به دلیل وجود همین شنبه بازار، به تدریج آبادی کوچک رودکنار رشد کرد و امروزه این شهرستان به دو بخش مرکزی و شاندرمن و  94 روستا تقسیم شده است. معنی کلمه این شهر هم، کوه‌وار یا کنار کوه یا دارای کوه است که از کلماتی مانند مسال، مازال و… گرفته شده است.

فرهنگ و آداب‌ و‌ رسوم

اهالی امروزه این منطقه، نوادگان قوم اصیل و کهن تالش هستند و به زبان تالشی صحبت می‌کنند.  گویش تالشی از گویش‌های اصیل ایرانی است که متعلق به گروه شمال غربی زبان‌های ایرانی است. به نظر برخی از صاحب نظران زبان‌شناس، زبان تالشی را باید از دسته زبان های پهلوی اشکانی دانست. زبان تالشی بیشتر از هزار سال قدمت دارد و از یورش و هجوم زبان‌های بیگانه تازی، ترک و مغول دور مانده است.

در این شهر مردان و زنان پابه‌پای هم برای اداره زندگی تلاش می‌کنند و توانی وصف‌ناپذیر در اداره امور مربوط به دامداری و کشاورزی دارند؛ آن‌ها دارای آداب‌و‌رسومی شبیه به سایر بخش‌های گیلان هستند؛ مثلا پیش از شروع ماه مبارک رمضان، خانه را تمیز می‌کنند یا اگر فردی با فرد دیگر قهر باشد، در روزهای این ماه مبارک، مراسم آشتی‌کنان برگزار می‌کنند.

برای آشتی‌کنان معمولا یک ریش‌سفید یا بزرگ‌تر مراسمی در خانه خود می‌گیرد و برای رفع کدورت هر دو طرف، تلاش و پادرمیانی می‌کند. در این مراسم هیچ کدام از طرفین دعوا خبر ندارند که دیگری هم در آن مهمانی دعوت است!

اقتصاد ماسال

در این شهر مثل سایر شهرهای شمالی، عشق به کشاورزی و دامپروری در رگ‌و‌پی اهالی جریان دارد؛ البته که از طریق فروش محصولات لبنی و کشاورزی، امرارمعاش می‌کنند، اما از کارشان هم لذت می‌برند. مردان و زنان محلی صبح‌ به صبح با استشمام مه غلیظ، سرحال می‌شوند و به مرغ و خروس، اردک و بوقلمون، بره و بزهای خود غذا می‌دهند.

از طرفی مردمان این منطقه هنرمندان قهاری نیز هستند. آن‌ها با تولید صنایع‌ دستی بومی و عرضه آن به گردشگران، به رونق اقتصادی منطقه کمک می‌کنند. از دیگر مشاغل رایج این خطه می‌توان به باغداری، زنبورداری و پرورش ماهی اشاره کرد.

روستاهای ماسال

این شهر حدود ۹4 روستا دارد اما دسترسی به همه آنها راحت نیست و امکانات لازم برای زندگی را ندارند. تعدادی از روستاهایی که دسترسی به آنها راحت‌تر است را اینجا معرفی می‌کنیم:

روستای اولسبلنگاه

روستای شالما

روستای چسلی

روستای اسبه ریسه

آب و هوای ماسال

چند خانه و یک مسجد احاطه شده در جنگل سبزو زردهر فصلی را که برای سفر به این نقطه از ایران انتخاب کنید، هوا خنک و تمیز است؛ گرچه در نیمه دوم سال بارانی است. این شهر در هر فصلی طبیعت زیبایی دارد اما بهترین زمان برای سفر به سرزمین رویایی، از اواسط اردیبهشت تا اواخر تابستان است.

با این‌که اوایل فروردین و تعطیلات نوروز  یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به این شهر است، اما شلوغی زیاد و ازدحام مسافران نوروزی، کمی جلوی لذت بردن از طبیعت زیبا را خواهد گرفت.

در ماه‌های تیر و مرداد، گرما و رطوبت زیاد ممکن است کمی آزاردهنده باشد، اما شهریور یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر به این شهر است. رطوبت هوا در مهرماه کاسته می‌شود و هوای خنک و دلچسبی در انتظار شما خواهد بود. در زمستان بام همیشه سبز از برف پوشیده شده و زیبایی خاص خود را دارد و برای برخی مسافران بسیار خوشایند است.

بهترین زمان سفر به ماسال

یک اسب در چمنزار که پشت سر آن خانه های زیادی زوی تپه قرار دارد
عکس از رسول عباسی

دیدنی‌های این نقطه جذاب گیلان در هر فصل از سال رنگ و بویی متفاوت دارند. این شهر در تعطیلات نوروزی، شلوغ‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند؛ در نتیجه توصیه می‌کنیم اگر دنبال آرامش و لذت بردن از سکوت طبیعت هستید، ایام نوروز را برای سفر انتخاب نکنید؛ اما از اردیبهشت به بعد تا اواخر شهریور، می‌توانید از هوای بهشتی این خطه لذت ببرید و آن را در ریه‌هایتان ذخیره کنید! در این بازه، این منطقه سرسبز و پرطراوت است و هوای خنک صبح‌گاهی، شور و سرمستی لذت‌بخشی را برای‌تان به ارمغان خواهد آورد که حاضر نیستید آن را با چیز دیگری جایگزین کنید.

در سفر پاییزی به این شهر، با سیلی از برگ‌‌های پاییزی، هوایی خنک و رطوبت اندک مواجه می‌شوید که شما را در لذت سفر رویایی‌تان غرق خواهد کرد! همچنین اگر در فصل زمستان به بام سبز محبوب و جذاب آن سفر کنید، می‌بینید که شهر با برف پوشیده شده و حس سرزندگی و شادابی خاصی خواهید داشت. به طور کلی اگر هوای سرد برای‌تان خوشایند نیست، روزهای بهاری اردیبهشت ماه می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ اما باید بگوییم بهترین زمان سفر به ماسال دوست‌داشتنی، کاملا بستگی به شرایط و سلیقه شما دارد.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی ماسال

در سفر به این شهر می‌توانید رویای زندگی در یک روستای بکر و دور‌افتاده را تجربه کنید. وجود آبشارها، چشمه‌ها، مراتع سرسبز و رودها باعث شده که این شهر شمالی کشورمان لیست بلند بالایی از جاهای دیدنی داشته باشد.

ییلاق‌ها

۴ خانوم روی یک تپه نشسته و تماشاگر منظره ی خانه های روی تپه ی مقابل و جنگل پشت سر آنها هستند

اگر می‌خواهید در مه و ابر غرق شوید، ییلاق این‌جا، بهشت شما است. برای دسترسی به ییلاق منحصربه‌فرد این شهر، باید به سمت شمال و از جاده‌ پر پیچ و خمی که به سوی قله کوه می‌رود، گذر کنید؛  هر چه جلوتر بروید شگفتی‌های طبیعت بکر منطقه بیشتر خودنمایی می‌کنند. مراتع سرسبز ییلاق پر از گوسفندهایی است که برای چرا به این منطقه آمده‌اند. لذت تماشای گاو و گوسفندان در دل دشتی سرسبز و آبشار بزرگی که از کوهستان جاری است، تجربه‌ای ناب و دلچسب برای‌تان رقم خواهد زد. در مسیر، رستوران‌ها و استراحت‌گاه‌هایی نیز وجود دارند تا در سفر دیگر چیزی کم نداشته باشید!

ییلاق اولسبلنگاه

کوهستان جنگلی که پوشیده از درخت است و جنگل ابری روی آن تشکیل شده و روی یکی از تپه های آن تعدادی ویلا قرار دارد

اگر ۲۵ کیلومتر از جنوب شهر دور شوید به روستایی بکر و جادویی به نام اولسبلنگاه خواهید رسید. بر فراز ییلاق اولسبلنگاه می‌توانید هوایی را استشمام کنید که پاک‌تر از این نمی‌شود. علاوه بر این، کلبه‌های چوبی و خانه‌های روستایی این منطقه شما را سحر خواهند کرد، گویی در سکانسی از فیلمی تخیلی قرار دارید! کمی بالاتر از این ییلاق هم می‌توانید از ییلاق سوئه چاله دیدن کنید.

غار آویشو

غار آویشو در میان پوششی از خزه و درختان جنگلی

در این نقطه از ایران، بیش از ۱۵ غار وجود دارد که بزرگترین غار آن آویشو است. این غار ۷۵ سال قدمت دارد و در فهرست میراث فرهنگی کشور ثبت شده است. غار آویشو طولانی‌ترین غار آبی کشور است. در داخل غار آویشو رودخانه‌ای جریان دارد و چاه‌های آبی فراوانی در جای جایِ آن به چشم می‌خورند. در انتهای این غار هیجان‌انگیز آبشارهای زیبایی وجود دارند که رسیدن به آن‌ جا همانند رفتن در دل طبیعت بکر دوران باستان است.

پارک جنگلی ریزه‌مندان

پارک‌های جنگلی بسیاری در استان گیلان وجود دارند که برای محافظت از جنگل‌ها و آسیب ندیدن درختان به وجود آمده‌اند. پارک جنگلی ریزه‌مندان نیز برای محافظت از طبیعت بکر و زیبای منطقه تاسیس شده و وسعت آن ۲۰۰ هکتار است. این پارک، محلی ایده‌آل برای استراحت و تفریح گردشگران به وجود آمده است. اگر به دنبال گذراندن ساعاتی لذت‌بخش در مکانی خاص و منحصر به فرد در قلب طبیعتی خارق‌العاده هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما از این پارک پرطرفدار و محبوب دیدن کنید!

آبشار رامینه

یکی از آبشارهای بسیار زیبا و پر آب شهر، آبشار رامینه است. برای رسیدن به این آبشار باید از جاده‌ اصلی بالا بروید و در دل جنگل‌ کمی پیاده‌روی کنید تا به یکی از زیباترین آبشارهای ایران برسید. پرسه زدن در اطراف آبشار لحظات به‌یاد‌ماندنی را برای‌تان رقم خواهد زد.

بام سبز 

بام سبز ماسال پوشیده از جنگل ابر

بر فراز بام سبز شهر، می‌توانید از صومعه‌سرا تا بندر انزلی را زیر پاهای خود حس کنید. این جاذبه گردشگری بی‌نظیر در یک کیلومتری شهر قرار دارد. این منطقه کوهستانی به طرز خارق‌العاده‌ای با گیاهان سرسبز پوشیده شده و خانه‌های روستایی، این جاذبه گردشگری را بیش از پیش تماشایی کرده است.

قلعه کول

قلعه کول روی یک تپه سرسبز در روستایی با همین نام، در چند کیلومتری شهر قرار گرفته است. قدمت قلعه کول زیبا به سده دوم و سوم هجری برمی‌گردد، قلعه کول در سال ۱۳۸۶ در آثار ملی ایران ثبت شده است. روستای قلعه کول یا تاس‌کوه در در ۲ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی ماسال را مطالعه کنید.

صنایع دستي و سوغات ماسال

یک نفر در حال بافتن رویه یک کفش چرماین منطقه، يکي از مهمترين توليدکنندگان فرآورده‌هاي دامي از جمله گوشت قرمز، گوشت مرغ، پنير، کره، شير، لر (ترکيبي از شير و آب پنير)، ماست، پشم و پوست و … است؛ پرورش زنبور عسل هم در این شهر رايج است. مهمترين محصولات اين شهرستان برنج، باقلا، مرکبات، گوجه سبز و سبزيجات است.

نان محلی، نازک کاری و خراطی چوب، دستباف پشمی وشال بافی، جاجیم بافی، البسته محلی، چلنگری و نمد مالی، شال بافي، جوراب بافي، بافت چادر شب، ساخت قاشق هاي چوبي، قند شکن، قندان، تخت گوشت، دسته داس و تبر و همچنين ساخت داس درو از دیگر مهارت های مردم این سرزمین است.

نان زرین از پرطرفدارترین سوغاتی های شهر است که طعم بسیار لذیذی دارد و معمولا در منطقه ییلاقی پخت و عرضه می‌شود. دوخت شال‌ و انواع چادرهای زیبا، جاجیم بافی، ساخت قاشق‌های چوبی و داس‌های مخصوص درو از هنرهای دستی جالب و متفاوتی است که سبب کسب درآمد مردم محلی شده و سوغاتی‌های گردشگران را نیز فراهم می‌کنند.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات ماسال را مطالعه کنید.

غذاهای محلی

ظرف غذای پر شده از باقلا و سبزی و تخم مرغ

رستوران‌های محلی بسیاری در گوشه و کنار شهر هستند که غذاهای درجه یک و خوش طعمی سرو می‌کنند. برای دو چندان کردن لذت سفر، غذاهای محلی گیلانی را امتحان کنید. ترکیب سبزیجات محلی با غوره، سیر، مرغ و ماهی طعم‌های بی‌نظیری را خلق می‌کنند که فقط در این منطقه از کشور یافت می‌شوند. غذاهایی مثل ماهی مالاتا، کوئی بورانی، لونگی، شوید قرمه، انار مسما، ماهی دودی، فسنجان ماهی، کته کباب و… را می‌توانید در رستوران‌ها امتحان کنید. مطمئن باشید که مزه‌ غذاهای گیلانی تا سال‌های سال زیر دندانتان خواهد ماند.

مراکز خرید

بازارهای محلی از مهم‌ترین دیدنی‌های این منطقه هستند که گردشگران را به سمت خود جذب می‌کنند. جمعه بازار منطقه شاندرمن، بازاری کاملا سنتی است که اغلب فروشندگان آن بانوان محلی هستند. محصولات مختلفی از جمله تخم‌مرغ محلی، سبزی‌های محلی تروتازه، ماهی و صنایع دستی در این بازار به فروش می‌رسند. گشتن در این بازار حسابی سر کِیف‌تان می‌آورد. یکی دیگر از بازارهای محلی شهر، بازار هفتگی آن است که روزهای شنبه بر پا می‌شود. در این بازار نیز می‌توانید محصولات تولیدی ساکنین منطقه را خریداری کنید.

راه‌های دسترسی به ماسال

تعداد زیادی خانه و ویلا بین دو تپه ی پر از درخت

حال که متوجه شدیم این شهر دیدنی کجاست، سراغ راه‌ های دسترسی به این شهر حیرت‌انگیز می‌رویم. برای سفر از تهران، باید ابتدا از کرج به آزاد راه تهران-قزوین بروید. پس از آن از آزاد راه قزوین-رشت به سمت خروجی فومن-سراوان بپیچید تا به این شهر برسید. فاصله تهران تا این منطقه دلربا، بدون احتساب ترافیک، چیزی حدود ۴ ساعت و نیم راه است‌. اگر قصد استفاده از خودروی شخصی را ندارید، می‌توانید با قطار به رشت بروید و پس از آن با وسایل حمل و نقل عمومی خود را به این منطقه برسانید.

اقامت در ماسال

 اقامت در این منطقه بسیار راحت است، چون بسته به سلیقه و میزان هزینه‌ای که مایلید برای سفر و اقامت خرج کنید، می‌توانید با اجاره کلبه در ماسال که در دل جنگل و دشت ساخته شده‌اند و با محیط زیست سازگارند، در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید.

مردم محلی نیز اکثرا خانه‌هایی دو طبقه دارند. آن‌ها یکی از طبقات را برای اجاره دادن به مسافران آماده می‌کنند. در این منطقه، حتی اگر زیر آسمان شهر هم بخوابید، ستاره‌ها در سکوت شب بهترین سقف دنیا را برای‌تان می‌سازند. در این زمینه اتاقک می‌تواند به کمک شما بیاید تا هر نوع اقامتگاهی را که دوست دارید، رزرو کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگر زوج هستید و دنبال یک تجربه رمانتیک و عاشقانه می‌گردید، زیباترین کلبه چوبی جنگلی عاشقانه را در سایت اتاقک اجاره کنید. و حتما قبل از سفر مقاله برنامه سفر به ماسال اتاقک را مطالعه کنید تا بتوانید برنامه خوبی برای سفر به این شهر بچینید.

نکات ضروری سفر به ماسال

  • کفش راحتی، ضد آفتاب، کلاه و عینک آفتابی همراه خود داشته باشید.
  • وقت زیادی صرف عکاسی نکنید تا از تماشای این طبیعت سحرانگیز حظ ببرید.
  • یک کیف‌دستی سبک برای گردش روزانه در ییلاق با خود ببرید.
  • وضعیت آب‌و‌هوا را پیش از سفر بررسی کنید.

و در آخر مسئولیت‌مان در قبال حفظ این طبیعت سرسبز و زیبا را فراموش نکنیم.

سوالات متداول درباره ماسال

شهر ماسال در کدام استان قرار دارد؟

ماسال در استان گیلان واقع شده است.

جنگل ابر ماسال کجاست؟

جنگل ابر ماسال، در ییلاق اولسبلانگاه قرار دارد.

ماسال در کنار کدام کوه‌ها قرار دارد؟

کوه‌های تالش در اطراف ماسال قرار دارند.

 

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.2/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫5 دیدگاه ها

  1. چه جای خوبی
    ممنون بابت مقاله کاملتون
    من ماسال رفتم ییلاق اولسبلنگاه
    البته تو هوای ابری خیلی دلچسبه

  2. سلام خوش بحالت تون که جاهای خوب زندگی می کنید و لذت میبرید ما در همین جوانی پیر میشیم چون سیستان و بلوچستان شهرستان زابل و بر و لب مرز افغانستان شهر زهک زندگی میکنیم خشک و بیابانی بدون آب برای کشاورزی هوای گرم و طاقت فرسا اینجا حاکمه … ما همه مون افسرده ایم چون مکان تفریحی و زیبا مث شما نداریم مهرداد از زابل

    1. دقیقا شبیه اصفهانه یه زاینده رود برای لذت از اصفهان داشتیم که از ما گرفتند

  3. بازتاب: سفرنویسان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *