تجربه سفرشهرها

مشهد اردهال کجاست؟ | روستای ییلاقی خوش آب‌وهوا

مشهد اردهال، یکی از زیباترین و کهن‌ترین روستاهای استان اصفهان در ایران است که در همسایگی دامنه شرقی قله اردهال واقع شده است. این روستا با مناظر کوهستانی متعدد، دشت‌های وسیع، اماکن مذهبی و چشم‌اندازهای طبیعی که دارد فروتنانه در میان کوه‌های سر به فلک کشیده اردهال جا خوش کرده است؛ به همین دلیل روستای مشهد اردهال همواره مورد توجه گردشگران است. مسافران بسیاری برای گشت‌وگذار در این روستا، تماشای مراسمات محلی، زیارت امامزاده و بازدید از مقبره شاعر نامدار ایران، سهراب سپهری راهی مشهد اردهال می‌شوند. اگر قصد سفر دارید و می‌خواهید بدانید که مشهد اردهال کجاست و چه گنجینه‌هایی را در دل خود جای داده با ما تا آخر این مقاله از مجله گردشگری اتاقک همراه باشید.

عکاس: مصطفی معراجی

مشهد اردهال کجاست؟

مشهد اردهال روستایی زیبا از توابع شهرستان کاشان است که در 42 کیلومتری غرب کاشان و در مسیر کاشان- دلیجان قرار گرفته است. مساحت این روستا به 104 هکتار می‌رسد و جمعیت آن نیز طبق آخرین سرشماری در سال 1396 برابر 2000 نفر تخمین زده شده است.

تاریخچه مشهد اردهال

عکاس: مصطفی معراجی

مشهد اردهال که با نام مشهد فرش نیز شناخته می‌شود، قدمت دورودرازی دارد و در تاریخ آن وقایع مهمی رخ داده است. در قرن 113 هجری قمری مردم کاشان فرستاده‌ای را جهت درخواست یک پیشوای دینی به مدینه نزد امام محمدباقر فرستاده بودند. امام نیز برادر امام جعفر صادق، سلطانعلی را رهسپار کاشان کرده بود. امامزاده سلطانعلی پس از عزیمت به ایران در محله فین کاشان ساکن شده بود و در تابستان‌ها به علت آب‌وهوای خنک مشهد اردهال به آنجا می‌رفت. امامزاده سلطانعلی در بین مردم اردهال بسیار نفوذ پیدا کرده بود به همین خاطر حاکم اردهال با فرستادن لشکر و با به راه‌اندازی جنگی نابرابر امامزاده را به شهادت رسانده بود. مردم اردهال نیز پس از مطلع شدن از این قضیه پیکر امامزاده را در داخل قالی گذاشتند و پس از شست‌وشو در رودخانه به خاک سپردند. اردهال از آن زمان به بعد با نام مشهد اردهال شناخته شد به این دلیل که مشهد در زبان عربی به معنی محل شهادت است.

فرهنگ و آداب ‌و رسوم مشهد اردهال

سنت و رسوم ایرانی با توجه به ملیت‌ها و اقوام مختلفی که در هر گوشه و کنار ایران زندگی می‌کنند، بسیار متنوع است. برخی از این سنت‌ها به‌صورت یکپارچه در همه جای ایران دیده می‌شوند و از فرهنگ هزار ساله ایران به جای مانده‌اند؛ اما برخی دیگر نیز مخصوص هر منطقه هستند. مشهد اردهال نیز به‌واسطه تاریخ دورودرازی که دارد سنت‌ها و مراسماتش ریشه فرهنگی عمیقی دارند و هر کدام به یک روایت تاریخی بازمی‌گردند. یکی از مراسم معروف مشهد اردهال مراسم قالی‌شویان است که هرسال در دومین جمعه پاییز مصادف با شهادت امامزاده سلطانعلی برگزار می‌شود. در این مراسم سنتی و مذهبی، افراد محلی در یک مراسم نمادین قالی‌های حرم امامزاده را در رودخانه شست‌وشو می‌دهند و پس از آن با برداشتن چوب دستی به سوگواری می‌پردازند. مراسم قالی‌شویان مشهور به مراسم جمعه قالی نیز یکی از مراسمات معروف و شناخته شده در ایران است و همه ساله افراد بسیاری برای تماشای این مراسم راهی مشهد اردهال می‌شوند.

روستاهای مشهد اردهال

عکاس: مصطفی معراجی

مشهد اردهال یکی از آبادی‌های اردهال است که در بخش نیسار شهرستان کاشان واقع شده است. این دهستان سرسبز و خوش آب‌وهوا دارای هفت آبادی زیبا و سرسبز است. ازجمله روستاها و آبادی‌های مشهد اردهال می‌توان به غیاث آباد، کره جار، کرمه، ریحان، جوشق، خاوه و لارون اشاره کرد.

اقتصاد مشهد اردهال

پایه اصلی اقتصاد روستای مشهد اردهال بر دامداری، کشاورزی و باغداری استوار است. این دهستان به دلیل برخورداری از زمین‌های حاصلخیز، دما و رطوبت هوا و غیره شرایط بسیار مطلوبی برای کشاورزی و دامداری دارد و سالانه مقدار قابل توجهی از تولیدات دامی و محصولات کشاورزی ازجمله گندم، جو، هندوانه، خیار، صیفی‌جات، میوه‌های سردسیری نظیر زردآلو، قیسی، بادام، گردو و غیره از این روستا روانه بازارهای شهرها و روستاهای اطراف می‌شود. علاوه بر این موارد، بافت فرش و گلیم که ازجمله مشهورترین صنایع دستی این روستا هستند، از دیگر فعالیت‌های اقتصادی مشهد اردهال محسوب می‌شوند و نقش ارزنده‌ای در توسعه اقتصادی این دهستان دارند.

آب ‌و هوای مشهد اردهال

مشهد اردهال در دره و دشتی به طول 16 کیلومتر قرار دارد که از شمال غربی به جنوب شرقی گسترده شده و در هر چهار طرف این دشت، کوه‌ها و تپه‌های سر به فلک کشیده قرار دارند. این دهستان به سبب همین موقعیت جغرافیایی و کوهستانی خود دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی در زمستان‌ها و هوای مطبوع و خنک در تابستان‌ها است.

بهترین زمان سفر به مشهد اردهال

عکاس: محمد مهدی محمدی

روستای مشهد اردهال جاذبه‌های گردشگری و دیدنی فراوانی را به گردشگران و مسافران عرضه می‌کند و به علت برخورداری از آب‌وهوای خنک در فصل تابستان، ییلاق مردم فین کاشان به شمار می‌رود. اگر می‌خواهید در هوای خنک و عالی به دیدن جاذبه‌های گردشگری مشهد اردهال بروید، فصل بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این منطقه است. البته بهترین زمان سفر به مشهد اردهال فقط بستگی به شرایط آب‌وهوایی ندارد چراکه در فصل پاییز نیز به علت برگزاری مراسم قالی‌شویان این دهستان میزبان مسافران و گردشگران بسیاری است. کسانی که به تماشای این مراسم مذهبی و سنتی علاقه دارند مهر ماه نیز بهترین زمان سفر به این شهر است. با توجه به کوهستانی بودن مشهد اردهال آب‌وهوای این دهستان در زمستان بسیار سرد است؛ بنابراین فصل زمستان برای سفر به این منطقه زمان مناسبی نیست.

جاهای دیدنی مشهد اردهال

مشهد اردهال ییلاقی بهشتی در نزدیکی کاشان است و به دلیل آب‌و‌هوای خوش و جاذبه‌های دیدنی به یکی از پربازدید‌ترین مکان‌های گردشگری کاشان و اصفهان تبدیل شده است. ازجمله جاهای دیدنی مشهد اردهال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

امامزاده سلطان علی

عکس از سایت: ویکی فقه

آستان مقدس امام‌زاده سلطان علی یکی از اماکن زیارتی و دیدنی روستای مشهد اردهال است. این مکان متعلق به امام‌زاده سلطانعلی فرزند بلافصل امام محمد باقر (ع) است. بنای اصلی این امامزاده به دوره آل بویه تعلق دارد اما در طی دوران صفویه، قاجاریه و سلجوقیان بناهای دیگری نیز ازجمله مسجد، سردر، آب انبار و غیره به آن اضافه شده است. بنای باشکوه ساختمانی این امامزاده در زمینی به مساحت سه هزار مترمربع در وسط صحن حیاط امامزاده قرار گرفته و دارای گنبد، ایوان، صحن و گلدسته است که دیواره‌های آن‌ها با کاشی‌های فیروزه‌ای و زرد رنگ به زیبایی هرچه تمام مزین شده‌اند. در چهار گوشه این امامزاده نیز طاق‌های گنبدی شکل به چشم می‌خورند که از میان این طاق‌ها به صفه‌های داخل حرم راه عبور وجود دارد.

آدرس امامزاده سلطان علی: ایران، استان اصفهان، غرب کاشان، روستای مشهد اردهال

مقبره سهراب سپهری

عکاس: مصطفی پروین

سهراب سپهری شاعر پرآوازه و معاصر ایران است که اشعار زیبایی را از خود به جای گذاشته. آرامگاه این شاعر نام آشنا یکی از جاذبه‌های دیدنی روستای مشهد اردهال است که در صحن امامزاده سلطان علی واقع شده و سالانه دوستداران این شاعر برای دیدن مزار آن راهی مشهد اردهال می‌شوند.

آدرس مقبره سهراب سپهری: ایران، استان اصفهان، مشهد اردهال، صحن امامزاده سلطان علی بن محمد باقر

روستای نشلج

عکاس: مریم علیزاده

نشلج روستایی زیبا و خوش آب‌وهوا از توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان است که در منطقه مشهد اردهال واقع شده است. این روستا قدمتی طولانی دارد و دارای پوشش گیاهی منحصربه‌فرد، باغ‌های میوه، رودها و طبیعتی زیبا و دست نخورده‌ است. بافت قدیمی و خانه‌های زیبای این روستا در میان کوه‌های مرتفع و سر به فلک‌کشیده محصور شده‌اند و به دلیل همین موقعیت جغرافیایی روستای نشلج دارای آب‌وهوایی سرد و کوهستانی در زمستان و آب‌وهوای معتدل و مطلوب در تابستان است و همه ساله گردشگران زیادی در تابستان‌ها برای دیدن جاذبه‌های این روستا و برپایی کمپ به مشهد اردهال سفر می‌کنند.

آدرس روستای نشلج: ایران، استان اصفهان، 42 کیلومتری جنوب غربی شهرستان کاشان، پنج کیلومتری عمق شمالی جاده دلیجان-کاشان، مشهد اردهال.

سوغات و صنایع دستی مشهد اردهال

عکس از سایت: سلام دنیا

سوغاتی خریدن برای خود یا عزیزان یکی از لذت‌بخش‌ترین و زیباترین آداب سفر است. سوغاتی‌های هر شهر و دیاری بخشی از هویت هر منطقه هستند و فرهنگ و هنر و آداب‌ورسوم آن منطقه را بازگو می‌کنند. مشهد اردهال نیز به‌واسطه تمدن کهن و قدمت دیرینه‌اش از سوغاتی‌های متنوعی برخوردار است. سوغاتی‌های این روستا همانند دیگر مناطق ایران شامل صنایع‌دستی متنوع و جذاب و خوراکی‌های خوشمزه است.

از صنایع دستی ارزشمند این روستا که همگی حاصل دستان توانمند مردمان این منطقه هستند، می‌توان به قالی، جاجیم و صنایع دستی مخصوص این منطقه اشاره کرد. علاوه بر صنایع دستی، در این شهر به دلیل آب‌وهوای مساعد، محصولات کشاورزی و میوه‌های متنوعی نیز که حاصل سخاوت باغ‌های این منطقه هستند، تولید می‌شوند که برخی از آن‌ها به‌عنوان سوغاتی توسط گردشگران خریداری می‌شوند.

غذاهای محلی مشهد اردهال

طبیعت‌گردی و تماشای جاذبه‌های دیدنی شهر مقصد تنها هدف سفر نیست بلکه با چشیدن غذاهای محلی هر شهری نیز می‌توانیم علاوه بر آشنا شدن با فرهنگ مردمان محلی، لذت سفرمان را دوچندان کنیم. مشهد اردهال نیز از تنوع غذایی بالایی برخوردار است و مرمان آن نیز سلیقه‌های عالی و محصولات متنوعی را در طبخ غذاها به کار می‌برند. ازجمله غذاهای محلی مشهد اردهال می‌توان به گوشت لوبیا، قیمه ریزه، گندم پلو، کاچی، سرگنجشکی، کله جوش، شوید پلو، فسنجان و غیره اشاره کرد.

رستوران ‌های مشهد اردهال

پیدا کردن یک رستوران خوب در سفر و چشیدن طعم غذاهای محلی از اهمیت بالایی برخوردار است و خاطرات خوش سفر را چند برابر می‌کند. اگر مسافر مشهد اردهال هستید و به دنبال یک رستوران خوب برای صرف وعده غذایی می‌گردید، باید گفت که این شهر در کنار جاهای گردشگری، از رستوران‌های متنوعی نیز برخوردار است. در ادامه چند مورد از رستوران‌های معروف مشهد اردهال را معرفی خواهیم کرد.

رستوران مجلل مجدالدین

عکاس: مهدی ایمانی

رستوران مجلل مجدالدین یکی از رستوران‌های معروف و شناخته شده مشهد اردهال است که در مجتمع گردشگری خورشید اردهال واقع شده است. این رستوران دارای فضای داخلی بسیار زیبا با معماری لوکس و منحصربه‌فرد است و از سه بخش سنتی، vip و بخش مرکزی تشکیل شده است. در این رستوران انواع غذاهای محلی و ایرانی متنوع و لذیذی طبخ می‌شود و سینی‌های آن در بین مسافران و گردشگران بسیار مشهور و پرطرفدار است. ازجمله می‌توان به سینی شاه عباسی، سینی همایونی، سینی قجری و سینی خورشید اشاره کرد.

آدرس رستوران مجلل مجدالدین: ایران، استان اصفهان، کیلومتر 50 جاده کاشان نراق، مشهد اردهال، مجتمع گردشگری خورشید اردهال

رستوران سلطانیه

عکاس: مصطفی معراجی

رستوران سلطانیه با ظرفیت 250 نفر یکی دیگر از رستوران‌های مشهد اردهال است که در مجتمع گردشگری خورشید واقع شده و با ارائه انوع غذاهای ایرانی و محلی آماده پذیرایی از میهمانان و مسافران است.

آدرس رستورات سلطانیه: ایران، استان اصفهان، کیلومتر 50 جاده کاشان نراق، مشهد اردهال، جنب امام مزاده، مجتمع گردشگری خورشید اردهال

رستوران مجلل امیر

عکاس: صادق موسوی

رستوران مجلل امیر یکی دیگر از رستوران‌های معروف مشهد اردهال است که در جاده کاشان دلیجان واقع شده است. این رستوران دارای فضایی بسیار زیبا و مدرن با میز و صندلی‌های متعدد است و انواع غذاهای محلی و ایرانی با قیمت و کیفیت عالی در این رستوران سرو می‌شود.

آدرس رستوران مجلل امیر: ایران، استان اصفهان، کاشان، مشهد اردهال، جاده کاشان دلیجان

رستوران بزرگ حضرت کاظمی

عکاس: محمد حسین کاظمی

رستوران بزرگ حضرت کاظمی در خیابان حسینی مشهد اردهال واقع شده است. فضای داخلی این رستوران بسیار بزرگ و دارای ستون‌های متعدد است که روی این ستون‌ها با کاشی‌های فیروزه‌ای رنگ، اسامی امامان به زیبایی هر چه تمام نوشته شده است.

آدرس رستوران بزرگ حضرت کاظمی: ایران، استان اصفهان، کاشان، مشهد اردهال، خیابان حسینی

مراکز خرید مشهد اردهال

خرید کردن یکی از جذاب‌ترین بخش‌های سفر است و بهتر است همه مسافران حتما سری به بازارهای مقصد سفر بزنند. روستای زیبا و کهن مشهد اردهال نیز در کنار جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، بازارهای متعددی را نیز در دل خود جای داده تا مسافران در سفر به این روستا دست خالی برنگردند. یکی از بازارهای معروف مشهد اردهال در مجتمع گردشگری خورشید واقع شده است. علاوه بر این، بازارهای متعددی نیز در مشهد اردهال قرار دارند که موقعیت مکانی بیشتر آن‌ها در نزدیکی امامزاده سلطانعلی واقع شده است.

اقامت در مشهد اردهال

مشهد اردهال منطقه‌ای کوچک است؛ بنابراین خبری از هتل‌های بزرگ لوکس در این منطقه نیست، اما اگر قصد اقامت در مشهد اردهال را دارید امکانات اقامتی متنوعی در این روستای زیبا و تاریخی وجود دارد. از اقامتگاه‌های لوکس و ارزان گرفته تا اقامتگاه‌های بوم گردی، سوئیت‌های زیبا و کوچک، ویلاهای متنوع واقع شده در مناطق کوهستانی و ییلاقی و غیره در این شهر برای گردشگران فراهم شده است تا سفرشان مانند هر تجربه‌ای در این شهر به یاد ماندنی باشد. برای رزرو اقامتگاه کافی است به سایت اتاقک مراجعه کنید و تمامی محل‌های اقامت این منطقه را همراه با تصاویر و اطلاعات کامل مشاهده کنید و متناسب با بودجه و نیازی که دارید ازجمله تعداد نفرات، تعداد شب اقامت و تعداد اتاق خواب، اقامتگاه مورد نظر خود را رزرو کنید. همچنین کمپ زدن در دل طبیعت اردهال نیز می‌تواند یکی دیگر از گزینه‌های اقامت باشد که تجربه‌ی سفری خاطره‌انگیز و متفاوت را برای شما رقم می‌زند.

راه‌ های دسترسی به مشهد اردهال

مشهد اردهال علی رغم تمام امکاناتی که دارد فاقد ترمینال، فرودگاه و ایستگاه راه آهن است؛ بنابراین برای سفر به این روستا در هر کجای ایران که هستید می‌توانید خود را با هواپیما، قطار یا هر وسیله دیگری به کاشان برسانید و از آن‌جا با اتوبوس‌های توریستی، تاکسی و ون به مشهد اردهال بروید. فاصله کاشان تا اردهال 42 کیلومتر است و حدود چهل دقیقه طول می‌کشد.

نکاتی که در سفر به مشهد اردهال لازم است بدانید

  • بسیاری از مسافران در سفر به این روستا بعد از تماشای جاذبه‌های دیدنی برای اقامت به کاشان برمی‌گردند؛ درحالی که در مشهد اردهال امکانات اقامتی متعددی برای مسافران فراهم شده است که می‌توانید با توجه به سلیقه و شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • با توجه به اینکه مشهد اردهال دارای آب‌وهوایی سرد و کوهستانی است و این سرما در نیمه دوم سال به اوج خود می‌رسد؛ بنابراین هنگام سفر به این روستا در فصل‌های پاییز و زمستان حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

سوالات متداول درباره مشهد اردهال

مشهد اردهال کجاست؟

مشهد اردهال یکی از روستاهای توابع بخش نیاسر شهرستان کاشان در استان اصفهان است. این روستا در 42 کیلومتری غرب کاشان و در مسیر شهر نراق و روستای نشلج واقع شده است.

بهترین زمان سفر به مشهد اردهال کی است؟

فصل بهار و تابستان و هفته دوم مهرماه

معروف‌ترین جاهای دیدنی مشهد اردهال کدام‌اند؟

امامزاده سلطان علی، مقبره سهراب سپهری، روستای نشلج

معروف‌ترین رستوران‌های مشهد اردهال کدام‌اند؟

رستوران مجلل مجدالدین، رستوران سلطانیه، رستوران مجلل امیر، رستوران بزرگ حضرت کاظمی

چطور به مشهد اردهال برویم؟

برای سفر به مشهد اردهال می‌توانید در هرکجای ایران که هستید خود را با قطار، هواپیما، اتوبوس بین شهری و غیره به کاشان برسانید و از آنجا با تاکسی و طی مسافت 42 کیلومتری به مشهد اردهال برسید.

5/5 - (2 امتیاز)

اتاقک

سلوا طاحونی

سلوا هستم، پر انرژی، برونگرا و عاشق یادگیری، از نوشتن مقالات جدید لذت می‌برم و می‌توانم چیزهای جدیدی برای گفتن داشته باشم. محتوا خلق می‌کنم تا همه بتوانند سریعتر به چیزی که می خواهند دسترسی پیدا کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *