شهرها

ماسوله کجاست؟ |معروف‌ترین روستای پلکانی ایران

روستای تاریخی ماسوله قدمتی بیش از هزارسال دارد. این روستا مهم‌ترین روستای گردشگری ایران به شمار می‌رود و سالانه میلیون‌ها گردشگر ایرانی و بین‌المللی از آن دیدن می‌کنند. ماسوله به عنوان توریستی‌ترین روستای ایران دارای جاذبه‌های منحصر به فرد تاریخی، معماری و طبیعی است به‌همین خاطر مکانی ایده‌آل برای گردشگران از سراسر جهان محسوب می‌شود. این‌بار در این مقاله از اتاقک به معرفی کامل ماسوله پرداخته‌ایم. با ما همراه باشید.

ماسوله کجاست؟

روستای پلکانی ماسوله که بین کوهستان پر از جنگل و درخت قرار دارد

روستای پلکانی ماسوله در استان گیلان واقع شده است. این منطقه جز معروف‌ترین جاهای دیدنی فومن و رشت و البته در لیست معروف‌ترین نمونه‌های معماری پلکانی در جهان قرار دارد. روستای ماسوله در ۳۰ کیلومتری فومن و ۶۰ کیلومتری رشت جای گرفته است. شما می‌توانید این روستای پلکانی را در ارتفاع ۱۰۵۰ متری از سطح دریا و در دامنه‌های جنگلی البرز بیابید. به همین دیلیل، ماسوله یکی از خنک ترین جاهای ایران در تابستان است. دسترسی به این منطقه آسان است. در زمان سفر به این منطقه، مسیر زیبای ماسوله می‌تواند شما را مدهوش خود کند. می‌توانید در جاده ماسوله، بهترین چشم اندازهای طبیعی ایران را ببینید.

تاریخچه روستای ماسوله

قدمت روستای زیبای ماسوله به 800 تا 1000 سال پیش نسبت داده شده است، ولی عمر بناهایی که در حال حاضر در این روستا وجود دارد فراتر از دوره پهلوی، قاجار و زندیه نمی‌رود. ماسوله‌ای که امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری و توریستی می‌شناسیم، در زمان گذشته محل زندگی مردم بوده است. علت اصلی کوچ مردم به این روستا دقیقا مشخص نیست، اما روایت‌های مختلفی برای آن وجود دارد. برخی اعتقاد دارند در قرن سوم هجری قمری، عون بن محمد بن علی از چوپانی درخواست کرد که پس از مرگش او را در این منطقه دفن کنند. پس از این اتفاق چوپان‌ها دور مزار او جمع شدند و کم کم شروع به ساخت بنا در این منطقه کردند و کهنه ماسوله شکل گرفت. برخی دیگر معتقدند که زلزله شدیدی که در سال 890 هجری قمری اتفاق افتاده باعث کوچ مردم به این منطقه شده است. همه‌گیری بیماری طاعون نیز احتمال دیگری برای ساکن شدن مردم در منطقه ماسوله است.

فرهنگ و آداب و رسوم ماسوله

مردم ماسوله اکثرا به زبان تالشی صحبت می‌کنند، البته به نقل خودشان این زبان “موسلی” نام دارد که بسیار شبیه به زبان تالشی است. مردم ماسوله مانند دیگر مردم گیلان بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند و سنت در بین آن‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. لباس‌های رنگارنگ زیبای محلی گیلانی در تن بسیاری از زنان ماسوله دیده می‌شود. آیین محرم و صفر در این مکان بسیار پرشور و دیدنی برگزار می‌شود که سالانه باعث جذب مسافران زیادی به ماسوله می‌شود. پخت غذاهای خوشمزه محلی و خوش عطر میان زنان ماسوله رایج است. مردم محلی ماسوله علاقه زیادی به پخت غذاهای محلی، ساخت صنایع دستی سنتی و عروسک‌سازی دارند، به طوری که اگر به این منطقه سفر کنید، هنر دست آن‌ها را در مغازه‌ها مشاهده می‌کنید.

اقتصاد ماسوله

چموش دوزی و آهنگری یکی از شغل‌های اصلی آقایان ماسوله است به طوری که بیشتر آن‌ها مشغول ساخت چاقو هستند. خانم‌های زحمتکش ساکن ماسوله علاوه بر خانه‌داری به بافتن جوراب، شال‌های پشمی و چادرهای سیاه برای چادرنشینان مشغول هستند. عروسک سازی، ساخت ظروف رنگی سفالی، لیف بافی، گلیم بافی و آشپزی برای مسافران دیگر شغل‌های مرسوم بین زنان ماسوله هستند. دامداری و چوپانی نیز بین اهالی ماسوله رایج است.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

آب‌وهوای ماسوله

خانه و درختان های روستایی پوشیده از برف و کولاک شدید

ماسوله جزو روستاهای کوهستانی محسوب می‌شود. زمستان‌های ماسوله بسیار سرد و برفی است. در بیشتر روزهای زمستان مردم یخبندان را تجربه می‌کنند. سرمای هوا در پاییز ملایم‌تر است اما همچنان هوا سرد و با بارش باران همراه است. بهار و تابستان در ماسوله هوا معتدل می‌شود. البته اگر سرما برایتان آزاردهنده‌ است باید بگوییم روزها و ماه‌های اولیه بهار نیز همچنان سوز سرمای زمستان را می‌توانید احساس کنید. اما در روزهای بلند تابستان خبری از گرمای وحشتناک نیست و می‌توانید از باد خنک لذت ببرید.

بهترین زمان سفر به ماسوله

خانه های روستایی بین درختان سبز و بلند که بصورت پلکانی روی هم قرار گرفته اند.

بهترین فصل سفر به ماسوله براساس سلیقه و سبک سفر شما انتخاب می‌شود. از نظر آب و هوا باید نیمه دوم بهار و تابستان را بهترین فصل سفر به ماسوله اعلام کنیم. اردیبهشت ماسوله یک تکه از بهشت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم در این ماه با اجاره ویلا در ماسوله، این زمان را از دست ندهید. با این حال نباید از دیگر فصل‌های ماسوله چشم‌پوشی کنیم. ماسوله در پاییز پوشیده از مه می‌شود و با بارش باران هوای فوق‌العاده ایجاد می‌کند. عجیب‌ترین و زیباترین چشم‌اندازهای ماسوله را می‌توانید در فصل پاییز و اوایل بهار مشاهده کنید. البته اگر عاشق برف و سرما هستید، زمستان ماسوله مناسب شماست. اگر فصل زمستان را برای سفر انتخاب کردید، لباس گرم به اندازه کافی همراه داشته باشید و از نوشیدن نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه و چای در هوای فوق‌العاده سرد ماسوله غافل نشوید.

اجاره اقامتگاه در ماسوله با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های ماسوله

ماسوله در میان کوهستان‌های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز قرار گرفته است. گردشگران، به‌خصوص در اواخر فصل بهار و فصل تابستان به این منطقه می‌آیند تا از دیدنی‌های تاریخی و طبیعی این شهر زیبا دیدن کنند. سفر به ماسوله می‌تواند خاطره‌ فراموش‌نشدنی برای هر کسی باشد. در ادامه با برخی از جاهای دیدنی ماسوله آشنا می‌شوید.

خانه‌های ماسوله

مهم‌ترین دیدنی ماسوله، معماری زیبای این روستا است. در ماسوله خانه‌ها به صورت پلکانی ساخته شده‌اند و حیاط هر خانه، پشت بام خانه همسایه محسوب می‌شود. مصالح مورد استفاده در ساخت خانه‌ها در روستا نیز بومی هستند و رنگ نمای بیرون خانه‌ها زرد است و در مه فضایی فوق‌العاده ایجاد می‌شود. به‌همین‌خاطر ماسوله بهشتی ایده‌آل برای عکاسان به شمار می‌رود. تمام خانه‌های ماسوله با گلدان‌های رنگارنگ و لوازم تزئینی زیبا آراسته شده‌اند.یکی از نکات قابل توجه برای گردشگران، وجود فضایی صمیمی در طراحی و معماری داخل و خارج خانه‌های ماسوله است، این موضوع روحیه مردمان این منطقه را نشان می‌دهد.

چشم انداز بالای روستای سرسبز ماسوله

آبشار کوشم

بلندترین آبشار ماسوله با ارتفاع ۳۰ متر در انتهای دره جنگلی ماسوله و در میان ارتفاعات این منطقه قرار دارد. نام این آبشار، آبشار کوشم است. برای رسیدن به آبشار باید مسیر زیبایی را طی کنید. این آبشار با شیبی ملایم در امتداد رودخانه و در جهت مخالف جریان آب قرار گرفته است و کوهنوردان و گردشگران این منطقه را مجذوب خود می‌کند.

آبشار ۳۰ متری کوشم که از بین دو سنگ بزرگ به زمین میریزد.

رودخانه و آبشار ماسوله رودخان

این رودخانه، نسبتا پر آب است. سرچشمه اصلی این رودخانه کوهستانی، چشمه‌های بالا‌دستی و برف‌های کوه‌های اطراف است. رودخانه از میان روستا عبور می‌کند و یکی از جاذبه‌های گردشگری ماسوله به حساب می‌آید. رودخانه در منطقه سرایان به زیگل و لیکوند تغییر نام می‌دهد. رودخانه ماسوله نهایتا به تالاب انزلی سرازیر می‌شود.

رودخانه خروشانی که از کنار مناطق مسکونی در روستا میگذرد و به تالاب انزلی میریزد

در غرب ماسوله،‌ آبشاری به همین نام دیده می‌شود که ارتفاعی در حدود 20 متر دارد. آبشار روی رودخانه ماسوله رودخان و در ابتدای جاده ملاجان قرار گرفته است. برای دیدن آبشار ماسوله رودخان باید تا نزدیکی پارکینگ ماسوله بروید و با کمی پیاده‌روی در مسیر رودخانه، آبشار را خواهید دید.

آبشار خرم بو (خربو)

این آبشار در دل جنگل‌های این منطقه قرار گرفته است و یکی از بکرترین جاذبه‌های اطراف ماسوله به حساب می‌آید. در مسیر رسیدن به این آبشار می‌توان از دیگر جاذبه‌های گردشگری ماسوله نظیر بازار ماسوله، سایت سنگ‌نوردی، آبشار کوچک خربو و بقعه امام‌زاده هاشم دیدن کرد. در زمان بازدید از این آبشار زیبا به شما توصیه می‌کنیم از آب گوارای چشمه ماسوله لذت ببرید.

جاده وسط جنگل به سمت آبشار خرم بو (خربو)

آبشار توریشوم

یکی دیگر از آبشارهای اطراف ماسوله، آبشار توریشوم است. این آبشار در فاصله یک کیلومتری ماسوله و در دامنه قله تریشوم قرار دارد. آب آبشار در بیشتر روزهای سال سرد است اما در روزهای آفتابی تابستان امکان آبتنی در حوضچه‌های آبشار وجود دارد. بهترین فصل برای دیدن آبشار روزهای بهار و تابستان است. اگر در روزهای بارانی به بازدید آبشار توریشوم رفتید، حتما لباس مناسب همراه داشته باشید. همچنین برای رفتن به آبشار نیاز است در دو قسمت از داخل رودخانه رد شوید، بنابراین در روزهای بارانی احتیاط بیشتری داشته باشید.

آبشار لارچشمه

در میان درختان سرسبز و متراکم جنگل‌های شمال ایران می‌توانید یکی از پدیده‌های طبیعی بی‌نظیر و زیبا به نام آبشار لارچشمه را بیابید. این آبشار با ارتفاع حدود ۶ متر در کنار روستای ماسوله و جاده فومن قرار دارد. یکی از جذابیت‌های آبشار لارچشمه، وجود حوضچه‌های کوچک آب است. چشم‌انداز فوق‌العاده‌ آبشار باعث شده تا تعدادی قهوه‌خانه، استراحتگاه و رستوران در مجاورت آن برای ارائه خدمات به گردشگران وجود داشته باشد.

آبشار لارچشمه در میان جنگل و درختان

پارک جنگلی ماسوله

پارک جنگلی ماسوله به دلیل وجود آب و هوایی خنک، چشم‌اندازهای کوهستانی و جنگل‌هایی زیبا با پوشش گیاهی متراکم و درختانی بلند مکانی مناسب برای طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. در این پارک جنگلی می‌توانید انواع درختان فندق، راش، ممرز، توسکا، درخت آزاد، گیاهان دارویی و علفی را بیابید. این پارک وسعتی در حدود ۲۴۰۰ هکتار دارد و در داخل پارک امکانات مانند آلاچیق، رستوران و دکه‌ها متعدد وجود دارد. جالب است بدانید که یکی از خوردنی رایج در رستوران‌های این پارک جنگلی، آش دوغ است.

پارک جنگلی ماسوله

قله شاه معلم (ماسوله داغی)

یکی از مرتفع‌ترین قله‌های استان گیلان، قله شاه معلم است. این قله با ارتفاع 3050 متر، دومین قله بلند استان گیلان به حساب می‌آید و از این جهت بسیار مورد توجه کوهنوردان است. صعود به قله مسیری سخت اما بسیار زیبا دارد و همین امر به جذابیت صعود قله می‌افزاید. این قله در میان مردم محلی به ماسوله داغی نیز شناخته می‌شود. داغی در زبان ترکی به معنی کوه است. نام شاه‌معلم از زمانی روی این قله گذاشته شد که به گفته مردم منطقه، فردی عابد به نام شاه‌معلم سال‌ها برای سیر و سلوک و دستیابی به کمال به این قله پناه برد و در این مکان عبادت کرد.

قله شاه معلم (ماسوله داغی)

موزه مردم‌شناسی ماسوله

موزه مردم‌شناسی ماسوله، یکی از موزه‌های شخصی ایران به شمار می‌رود که در سال ۱۳۸۱ توسط فرهاد شرفی ماسوله‌ای در ورودی شهر تاریخی ماسوله احداث شده است. این موزه سه بخش مجزا دارد. هر کدام از این بخش‌ها گنجینه‌ای از اشیای فرهنگی مردم روستای زیبای ماسوله را خود جای داده است.

موزه مردم شناسی که عروسک های بزرگی با لباس محلی کنار در ورودی آن قرار دارند

بقعه عون بن علی

روستای ماسوله علاوه بر جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، جاذبه‌های مذهبی نیز دارد. یکی از جاذبه‌های مذهبی ماسوله، امامزاده عون بن محمد حنیفه بن علی (ع) است. براساس شجرنامه موجود این بقعه متعلق به نوه امام علی (ع) است. قدمت امام‌زاده به قرن دوم و سوم هجری قمری بازمی‌گردد. امامزاده در مرکز ماسوله قرا دارد و از بخش‌های زیبای بنا باید به کنده‌کاری‌های زیبای سنگ قبر و عمارت هشت‌ضلعی بقعه اشاره کرد. در زمان بازدید از این امام زاده می‌توانید از موزه بقعه عون بن علی در مجاورت این امام‌زاده نیز دیدن کنید. در این موزه اشیایی متعلق به دوران تیموریان و صفویان نگهداری می‌شود.

امامزاده عون بن محمد حنیفه بن علی (ع)

امام‌زاده هاشم (ع)

این مکان دوست‌داشتنی دارای دیوارهای گاه‌گلی، درب چوبی رنگ و رورفته و پنجره‌های ارسی با شیشه‌های رنگی در دیوار شرقی است. بقعه امام‌زاده هاشم در یک گورستان و در پایین‌دست کوهی به نام قله بُن قرار دارد. سکوت این منطقه جذابیت منحصر‌به‌فردی دارد.

محوطه باستانی ماسوله

در ۶ کیلومتری شمال غرب ماسوله فعلی می‌توانید محوطه باستانی ماسوله یا کهنه ماسوله را بیابید. این منطقه سکونتگاه اولیه مردم بومی ماسوله بوده است. در محوطه باستانی ماسوله، آثار تاریخی با ارزشی از اهالی اولیه ماسوله پیدا شده که نشان‌دهنده تاریخ غنی این منطقه است.

محوطه باستانی ماسوله

کاروان‌سراهای ماسوله

همان‌طور که گفته شد در گذشته ماسوله بر سر شاه‌راه اصلی ارتباطی قرار داشته است. همین موضوع باعث ساخت کاروان‌سراهای متعددی برای استراحت کاروانیان و مسافران شده است. هنوز آثاری از این کاروانسراها در نزدیک ماسوله دیده می‌شود. یکی از کاروانسراهای قدیمی ماسوله، کاروانسرای میرزایی است که در لیست آثار ملی ایران جای دارد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی ماسوله را مطالعه کنید.

سوغات و صنایع دستی ماسوله

سفر به ماسوله بدون خرید سوغاتی این شهر کامل نمی‌شود. با توجه به اینکه ماسوله یکی از روستاهای کوهستانی منطقه محسوب می‌شود، اغلب مایحتاج و وسایل زندگی توسط مردم تهیه می‌شده است. بسیاری از آن‌ها امروزه به باد فراموشی سپرده شده‌اند، اما ساخت برخی از آنها هنوز در میان مردم رواج دارد. از رایج‌ترین و مهم‌ترین صنایع دستی ماسوله می‌توان به چموش (کفش‌های قدیمی)، شال‌ها و جوراب‌های پشمی، لیف حمام، کلاه پشمی، عروسک‌های بافتنی و چادرشب اشاره کرد. در این میان صنایع چوبی ماسوله به تازگی بار دیگر احیا شده است.

تعداد زیادی عروسک بافتنی رنگارنگ آویزان شده

اگر اهل خرید خوراکی به عنوان سوغات هستید، خوراکی‌های بسیاری در ماسوله درست می‌شود که می‌توانید به عنوان سوغات این روستا تهیه کنید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی ماسوله می‌توانیم به لواشک، رب‌انار، میوه‌های خشک، سبزی‌های محلی و گلپر اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی ماسوله را مطالعه کنید.

غذاهای محلی ماسوله

ماسوله نیز مانند دیگر روستاها و شهرهای استان گیلان مکان مناسبی برای تست کردن غذاهای خوشمزه شمالی است. از مهم‌ترین غذاهای محلی ماسوله می‌توان به میرزا قاسمی اشاره کرد. گفته می‌شود اولین بار این غذا در سال 1860 میلادی طبخ شد و از ابداعات قاسم‌خان والی منطقه بوده است. از دیگر غذاهای محلی ماسوله می‌توان به کباب ترش، ترش واش، آش دوغ، باقلا قاتوق و شامی کباب اشاره کرد.

یک ماهی تابه پر از میزا قاسمی همزاه با تخم مرغ

رستوران‌های ماسوله

در این منطقه رستوران‌های زیادی برای ارائه خدمات به گردشگران و مسافران وجود دارد. علاوه بر رستوران‌های موجود می‌توانید از تست کردن غذاها و شیرینی‌های محلی در بازار ماسوله نیز لذت ببرید. از جمله رستوران‌های ماسوله می‌توان به رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله، رستوران و سفره‌خانه سنتی بامداد، رستوران خانه معلم، سفره‌خانه سنتی بام ماسوله، رستوران ماه سالار کوه، رستوران هزار پله، رستوران لارچشمه، سفره‌خانه سنتی طلوع، رستوران آریا، رستوران تکایاکا، رستوران آرام، رستوران شب‌های ماسوله اشاره کرد. بیشتر رستوران‌های ماسوله در دل طبیعت زیبای این منطقه قرار گرفته‌اند، به همین خاطر تجربه صرف غذا در این رستوران‌ها می‌تواند تجربه فراموش‌نشدنی محسوب شود.

مراکز خرید در ماسوله

مهم‌ترین مرکز خرید ماسوله، بازار قدیم و اصلی ماسوله است. بازار ماسوله یکی از جاذبه‌های اصلی روستای ماسوله محسوب می‌شود. در بازار ماسوله می‌توانید انواع سوغات و صنایع دستی ماسوله را تهیه کنید. بازار ماسوله دارای چهار سطح مستقل از هم است و می‌توانید در هر ساعت به آن سر بزنید. بازار ماسوله در روزهای تعطیل نیز فعال است و به علت گردشگرپذیر بودن منطقه، اغلب در تمام ساعات روز فروشندگان مغازه‌های خود را باز نگه می‌دارند.

بازار سنتی ماسوله

اقامت در ماسوله

با توجه به اینکه گردشگران زیادی برای دیدن ماسوله به این منطقه سفر می‌کنند، برای اقامت در این روستا مشکلی نخواهید داشت. در ماسوله علاوه بر هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های متعدد، خانه‌ها و سوئیت‌های بسیاری برای اجاره به گردشگران وجود دارد. به ویژه در روزهای شلوغ به علت عدم ظرفیت و گرانی، امکان رزرو هتل‌ها وجود ندارد و این زمان پیشنهاد ما اجاره ویلا در ماسوله است.

اگر جزو افرادی هستید که به کمپینگ علاقمند هستید، اطراف ماسوله مکان‌های مناسبی برای کمپینگ وجود دارد. همچنین می‌توانید چادر خود را در پارک جنگلی ماسوله برپا کنید. اقامت در پارک جنگلی ماسوله در بهار و تابستان می‌تواند شبی بی‌نظیر برای شما رقم بزند.

راههای دسترسی به ماسوله

جاده ای بین فضای سبز و کوه که روی کوه درختان با برگ های سبز و زرد و نارنجی قرار دارند

برای رفتن به ماسوله در وهله اول باید به فومن بروید. طبق تابلوهای راهنما به سمت ماسوله برانید. این جاده مستقیم با یک ساعت رانندگی به مسافت ۳۵ کیلومتر به ماسوله خواهد رسید.این جاده، یکی از زیباترین جاده‌های شمال ایران است. این جاده طبیعتی زیبا و سرسبز و پوشش گیاهی متراکم دارد.

اگر قصد سفر با ماشین شخصی را ندارید، تاکسی‌ها یا مینی بوس‌های ماسوله از شهر فومن یا رشت گزینه‌های خوبی برای رسیدن به ماسوله به شمار می‌روند. همچنین به یاد داشته باشید که برای ورود به ماسوله، باید ورودیه شهر را پرداخت کنید. جاده ماجلان یکی دیگر از راه‌های دسترسی به ماسوله به شمار می‌رود، ولی ما سفر از این جاده به خصوص در فصل زمستان را به شما توصیه نمی‌کنیم. این جاده قدیمی در گذشته محل تردد چهارپایان و کاروان‌های پیاده محسوب می‌شد و در حال حاضر نیز بخش‌هایی از آن خاکی است.

نکاتی که در سفر به ماسوله لازم است بدانید

حال و هوای ماسوله به قدری زنده و گیرا است که با یک بار سفر به آن برای همیشه در ذهنتان باقی خواهد ماند. برای داشتن یک سفر خاطره‌انگیز بهتر است نکات زیر را برای سفر به ماسوله در نظر بگیرید:

  • آب و هوای ماسوله همیشه حدود 5 یا 6 درجه سردتر از شهرهای اطراف آن است، بنابراین سعی کنید با توجه به فصلی که به این منطقه سفر می‌کنید، لباس مناسب همراه خود داشته باشید.
  • ماسوله در فصول بهار، پاییز و زمستان با بارش برف و باران همراه است، پس قبل از سفر آب و هوا را چک کرده و یا چتر به همراه خود داشته باشید.
  • بارش برف در ماسوله آنقدر جذاب است که بسیاری از مسافران ترجیح می‌دهند در هوای برفی از این منطقه بازدید کنند. اگر شما هم تصمیم دارید در فصل پاییز یا زمستان به ماسوله بروید، حتما زنجیر چرخ به همراه داشته باشید.
  • فراموش نکنید که در ایام تعطیلات جاده این منطقه معمولا با ترافیک سنگین همراه است.

پرسش‌های متداول درباره ماسوله

ماسوله کجاست؟

روستای ماسوله در ۳۰ کیلومتری فومن و ۶۰ کیلومتری رشت جای گرفته است.

بهترین زمان سفر به ماسوله کی است؟

نیمه دوم بهار و تابستان

معروف‌ترین جاهای دیدنی ماسوله کدام‌اند؟

آبشار کوشم، رودخانه و آبشار ماسوله رودخان، آبشار توریشوم، بازار ماسوله

معروف‌ترین رستوران‌های ماسوله کدام‌اند؟

رستوران ماه سالار کوه، رستوران نمونه سنتی برادران روحی ماسوله، رستوران و سفره‌خانه سنتی بامداد، رستوران خانه معلم

چطور به ماسوله برویم؟

برای رفتن به ماسوله در وهله اول باید به فومن بروید. طبق تابلوهای راهنما به سمت ماسوله برانید. این جاده مستقیم با یک ساعت رانندگی به مسافت ۳۵ کیلومتر به ماسوله خواهد رسید.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.3/5 - (42 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *