شهرها

شهر مهران کجاست؟ | سفر به نزدیک‌ترین همسایه عراق در ایران

شهر مهران عموما به مهران‌شهر شناخته می‌شود و هم‌مرز با عراق است. مهران‌شهر به دلیل موقعیت خاصی جغرافیایی خود، بیشتر اوقات میزبان مسافرین است که می‌خواهند از مرز زمینی به کشور عراق بروند. اما این شهر به دلیل دیدنی‌های زیبا و مردم خون‌گرم مقصدی جذاب برای گردشگران محسوب می‌شود. ما در این مقاله می‌خواهیم شهر مهران را معرفی کنیم و از دیدنی‌های مهم شهر بگوییم. با ما همراه باشید.

مهران کجاست؟

مهران یکی از شهرهای استان ایلام محسوب می‌شود. این شهر در فاصله 100 کیلومتری جنوب غرب ایلام قرار دارد و از چهار بخش بهین، رستم‌آباد، فرخ‌آباد و بهروزان تشکیل می‌شود. از خصوصیات مهم این شهر عبور دو رود کنجان‌چم و رود‌گاوی از آن است که سبب حاصل‌خیزی زمین‌های کشاورزی مهران‌شهر شده است. شهر مهران در چند کیلومتر کشور عرق قرار دارد و بزرگ‌ترین گمرک مرز خاکی ایران به شمار می‌رود.

معرفی شهر مهران
عکس از ایلام امروز

آب‌وهوای مهران

مهران در ارتفاع 136 متری از سطح دریا قرار دارد و به همین دلیل جزو شهرهای پست ایلام به حساب می‌آید. مهران برعکس دیگر بخش‌های استان ایلام که هوای کوهستانی دارند، از اقلیم گرم‌سیری برخودار است. با این حال، وجود دو رودخانه در مهران باعث شده از شدت گرما کاسته شود و در فصل تابستان رطوبت هوا افزایش می‌یابد.

بهترین فصل سفر به مهران

همانطورکه گفته شد، مهران دارای آب‌وهوای گرم و شرجی است. لذا بهترین زمان برای سفر به شهر مهران فصل‌های پاییز و زمستان است. در این زمان آب‌و‌هوای شهر خنک و لذت‌بخش می‌شود و امکان گشت‌وگذار در روز برای گردشگران فراهم می‌گردد.

بهترین فصل سفر به مهران
عکس از کجارو

جاهای دیدنی مهران

همان طور که گفته شد جاهای گردشگری مهران می‌تواند شما را مجذوب خود کند. این منطقه به دلیل قرار‌گیری در جلگه حاصل‌خیز یکی از سکونت‌گاه‌های باستانی بوده است. لذا آثار تاریخی این منطقه و همین طور طبیعت بکر و زیبای آن برای گردشگران از جذابیت بسیاری  برخوردار می‌باشد.

سرخ کوه

سرخ‌کوه در فاصله ۳۲ کیلومتری شهرستان مهران قرار دارد و مکانی ایده‌آل برای علاقمندان به طبیعت به‌شمار می‌رود. صعود به این کوه به خصوص در فصل زمستان یک تفریح لذت‌بخش به شمار می‌رود.

یک اتاقک پر از عیدی یک اتاقک پر از عیدی

مراکز زیارتی مهران

مهران دارای دو مراکز زیارتی با‌ارزش به نام امامزاده سیّدحسن و امامزاده علی صالح است. به همین دلیل این شهر مقصد زائرانی از سراسر ایران نیز می‌باشد.

امامزاده سیّدحسن در فاصله ۲ کیلومتری جنوب‌شرقی شهر مهران قرار دارد. این مکان محل دفن فرزند امام موسی کاظم (ع) است و برای مردم این منطقه از ارزش و احترام بالایی برخوردار است. در زمان قاجار سال ۱۳۰۸ هجری قمری بنای این ساختمان توسط والی غلامرضا خان نوسازی شد. اما طی هشت سال جنگ تحمیلی این مکان آسیب‌های زیادی دید. همین موضوع باعث شد تا در سال‌های ۷۵-۱۳۷۱ این مکان زیارتی با ارزش توسط اداره کل حج و اوقاف استان ایلام دوباره نوسازی گردد.

جاهای دیدنی مهران
عکس از ویکی‌پدیا

امامزاده علی صالح در گویش کردی به عنوان خاصِه‌علی نیز شناخته می‌شود و در ۲۵ کیلومتری جاده ایلام – مهران جای گرفته است. قدمت بنای ساختمان به دوره قاجار بازمی‌گردد. معماری منحصر‌به‌فرد این دیدنی مهران شهر می‌تواند هر بینند‌ه‌ایی را مجذوب خود سازد. این امامزاده دارای یک گنبد بر روی یک چهارطاقی و دور‌تا‌دور این گنبد نیز با شبستانی و هشت گنبد کوچک‌تر اطراف آن محصور شده است. این مقبره از اماکن مهم زیارتی و متبرکه‌ ایران محسوب می‌شود و مردم از سراسر ایران برای زیارت این بنای زیبا به این مکان مسافرت می‌کنند.

منطقه شکار ممنوع کولک

منطقه شکار ممنوع کولک از ۷۶ هزار هکتار مساحت برخوردار است و در حال حاضر ۵۰ هزار هکتار این منطقه جز مناطق حفاظت‌شده محیط زیست هستند. این منطقه جز مکان های دیدنی مهران به شمار می‌رود که گردشگران در آن احساس آرامشی منحصر‌‌به‌فرد را تجربه خواهند کرد.

دیدنی های مهران
عکس از irandeserts

غار زینگان

این مکان در روستای صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران واقع شده است. غار زینگان به هیچ عنوان یک غار نیست و در واقع یک تنگه به شمار می‌رود؛ ولی به اشتباه توسط مردم به عنوان غار زینگان معروف شده است. هوای غار در روزهای گرم و طاق‌فرسای تابستان بسیار خنک و مطبوع می‌شود به همین دلیل به غار زینگان، غار بهشت نیز می‌گویند. این مکان در روزهای ابتدایی فصل بهار مقصد تمام کسانی به شمار می‌رود که خواهان لذت بردن از یک آب‌وهوای دلچسب هستند. شما با سفر به این منطقه بازدید از نهر آب زلال موجود در مسیر آن می‌توانید آرامشی بی‌نظیر را تجربه کنید.

جاذبه گردشگری مهران

حمام قلعه کنجانچم 

این مکان یکی از مکان‌های باستانی شهرستان مهران محسوب می‌شود و قدمت آن به دوره والیان ایلام بر می‌گردد. حمام قلعه کنجانچم از سه اتاق، یک راهرو اختصاصی و خزینه تشکیل شده است. از طریق کانال و تنبوشه‌های سفالی آب در آن جریان پیدا می‌کند. اصلی‌ترین مصالح به کار رفته در این بنا سنگ و گچ هستند.

آتشکده قینقر

یکی از جاهای دیدنی مهران که به ثبت آثار ملی ایران رسیده، آتشکده کوشک قینقر است. بر اساس مطالعات انجام شده، ساخت این بنا به دوره ساسانیان برمی‌گردد. این بنا دارای ارتفاع در حدود ۵ متر و مساحتی در حدود ۲۷ متر است و چهار در ورودی در این آتشکده وجود دارد. علاوه‌بر قدمت تاریخی این مکان، محلی این آتشکده از زیبایی منحصر‌به‌فرد برخوردار است. آتشکده در مجاورت باغی زیبا با درختان زیتون و یک چشمه‌ای با آبی زلال قرار دارد. هر چند بنای این مکان ارزشمند طی سال‌ها دچار آسیب فراوانی شده، اما بازهم شما می‌توانید آثار این آتشکده را در ارتفاعات کوه پشمین قنقیر ملکشاهی مهران ببینید.

دیدنی های مهران ایلام
عکس از تاپ‌ترول

تپه باستانی چغاگلان

تمدن ایلام یکی از باستانی‌ترین تمدن‌های تاریخ بشر است و یکی از اسناد این ادعا، تپه باستانی چغاگلان به حساب می‌آید. این مکان دیدنی در دوران پیش از تاریخ ایران باستان، دوران نوسنگی پیش‌ازسفال ایجاد شده است و در ۲ کیلومتر جنوب سد امیرآباد قرار دارد. تپه باستانی چغاگلان به عنوان یکی از دیدنی‌های شهر مهران، در میان آثار ملی ایران قرار گرفته است.

قلعه کنجانچم

در ۱۵ کیلومتری شمال شهر مهران می‌توانید قلعه‌ای را ببینید که یادگار غلامرضاخان ابوقداره؛ آخرین والی ایلام است. این قلعه در سال ۱۳۲۶ هجری قمری و به عنوان قلعه زمستانی والی بنا شد. قلعه کنجانچم از اتاق‌های مرتبط به‌هم، حمام، برج نگهبانی و قسمت مسکونی و دیوانخانه تشکیل شده و شما با بازدید از آن سفری را به تاریخ مهران خواهید داشت.

قلعه تاریخی مهران
عکس از visitiran

رودخانه کنجان‌چم

یکی از جاهای دیدنی مهران که به شما توصیه می‌کنیم حتما به آن سفر کنید؛ رود کنجان‌چم است. این رودخانه در نزدیکی شهرستان مهران به رود گاوی می‌پیوندد و سرچشمه آن کوه شاه‌نخجیر است. شما می‌توانید با سفر به این منطقه از طبیعت بکر آن لذت ببرید.

رودخانه مهران
عکس از ایلام‌امروز

غذاهای محلی مهران

یکی از به یاد ماندنی‌ترین خاطره‌های مسافران در مهران علاوه‌بر بازدید از جاهای دیدنی مهران، لذت خوردن غذاهای لذیذ این شهر است. از مهم‌ترین غذاهای محلی مهران می‌توان به خورشت تره‌کوهی اشاره کرد. خورشت تره‌کوهی در بسیاری از شهرهای استان ایلام طبخ می‌شود. این خورشت شباهت بسیاری به قورمه‌سبزی دارد و سبزی آن تره‌کوهی است که مردم محلی از کوه‌های اطراف جمع‌آوری می‌کنند.

از دیگر غذاهای محلی شهر مهران کوفته‌سیرابی یا کفته‌سیرابی است. این غذا نیز در رژیم غذایی اغلب شهرهای غرب ایران قرار دارد. برای پخت آن از سیرابی تازه استفاده می‌شود و با گیاهان معطر طعم آن را بی‌نظیر می‌کنند.

غذاهای محلی مهران

سوغات و صنایع دستی مهران

اغلب گردشگران در سفر خود به شهرهای مختلف تمایل دارند که از صنایع دستی شهر به عنوان سوغات خریداری کنند. از مهم‌ترین سوغات‌های شهر مهران می‌توان گلیم نقش برجسته، جاجیم، حصیر بافی، گیوه بافی، چیت بافی، سیاه چادر، چوب، سفال، مس، زیورآلات، معرق و… اشاره کرد. هنر هنرمندان این شهر باعث شده تا صنایع دستی مهران توانایی مجذوب کردن هر مخاطبی را داشته باشند.

گلیم نقش برجسته

این نوع گلیم دارای تارو پودهای بیشتر و متراکم در زمینه خود است. گلیم بافی را می‌توان مهم‌ترین و اصیل‌ترین صنعت دستی در شهرستان مهران قلمداد کرد. هماهنگی رنگ و طرح و تقارن نقش‌های خاص و زیبا این گلیم‌ها باعث شده تا زیبایی منحصر‌به‌فرد گلیم‌های نقش برجسته مثال‌زدنی باشد. البته خرید و جابه‌جایی این گلیم‌ها نیز به دلیل وزن کم آن‌ها بسیار ساده است.

شهر مهران و سوغات آن
عکس از کجارو

جاجیم بافی

شاید بافت خشن این تار و پود پشمی شما را به اشتباه بیندازد. اما در مهران از جاجیم زیبا برای پوشش رختخواب‌ها در اتاق‌های خانه استفاده می‌شود. طرح زیبا و رنگی جاجیم‌ها باعث شده تا استفاده از آن‌ها طرفداران خاص خود را داشته باشد. جاجیم‌ها را می‌توان هنر دست زنان هنر‌دوست مهران شهر دانست.

حصیر بافی

یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر مهران، حصیر بافی یا بافت بوریا است. شاید شما نیز با دیدن این محصولات زیبا باور نکنید که آن‌ها با تعدادی ابزار ساده و ابتدایی نظیر داس، انواع کارد سوهان، درفش، قیچی و سوزن ساخته می‌شوند. اما ذوق و خلاقیت هنرمندان مهران باعث شده تا این حصرها از زیبایی منحصر‌به‌فردی برخوردار باشند.

سوغات‌های شیرین مهران 

از مهمترین شیرینی‌های قدیمی این منطقه می‌توان به بژی برساق، شیرینی کُلَه کُنجی، حلوای بَگِل، (شله کینه) لکینه، نان پپگ اشاره کرد. دستور پخت هر کدام از این شیرینی منحصر‌به‌فرد و خاص است. برای بسیاری از گردشگران چشیدن این شیرینی‌ها نیز یکی از دیدنی‌های مهران به محسوب می‌شود.

شیرینی های شهر مهران

مراکز خرید مهران

شهر مهران به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی خود به مکانی ایده‌آل برای خرید کردن گردشگران تبدیل شده است. از مهم‌ترین مراکز خرید این شهر باید به بازارچه مرزی مهران اشاره کرد. امروزه بازارچه گمرکی یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی مهران به شمار می‌رود.در حال حاضر این بازارچه دارای ۱۱۰ غرفه فعال است. شما می‌توانید از بازدید غرفه‌های متنوع این بازارچه لذت ببرید.

اقامت در مهران

یکی از مهم‌ترین ملزومات سفر اقامت در مکانی ایده‌آل و مناسب است. از جمله اقامت‌گاه‌های شهرستان مهران می‌توان به هتل خلیج فارس مهران در در میدان امام شهر مهران اشاره کرد. این هتل با خدمات گسترده خود آماده میزبانی از گردشگران از سراسر دنیا است.

شهر مهران ایلام
عکس از ایلام‌امروز

راهنمای اجاره ویلا، سوئیت و اتاق برای اقامت در مهران

برای شما پیشنهاد ویژه‌ای داریم.

برای اجاره هتل آِپارتمان در مهران  و یا اقامتگاه، هتل آپارتمان و سوئیت در مهران می‌توانید از طریق سایت اتاقک اقدام کنید و با گذراندن چند مرحله ساده اتاقک مناسب را در تاریخ مورد نظرتان، با قیمتی مناسب، رزرو کنید.

اقامت دلچسبی برای شما آرزو می‌کنیم.

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *