شهرها

نور کجاست | زادگاه نیما یوشیج

اگر قصد سفر به استان مازندران را دارید، یکی از پیشنهادهای محبوب این منطقه، شهرستان نور خواهد بود. جنگل‌های نور بسیار زبان‌زد هستند، اما زیبایی این شهر شمالی به جنگل محدود نمی‌شود. می‌توان کنار ساحل دریا رفت و خود را در آغوش امواج آب گذاشت، کمی از شهر دور شد و از روستاهای دیدنی بازدید کرد یا به دلیل قدمت طولانی این ناحیه سراغ جاذبه‌های تاریخی را گرفت. با این توضیحات اگر مشتاق هستید تا به نور سفر کنید، بدانید سفر با داشتن آگاهی قبلی بسیار پُربارتر و دل‌چسب‌تر خواهد بود. پس تا پایان این مطلب از اتاقک که به معرفی شهر نور مازندران پرداخته‌ایم، همراه باشید.

نور کجاست؟

ویلاهای ساحلی نزدیک دریا با رنگ سفید و خطوط نارنجی

تقریباً در قسمت میانی استان مازندران شهری دیرینه، زیبا و محبوب بسیاری ازگردشگران داخلی و حتی خارجی  قرار دارد. شهر نور همچنین چهره‌های مهم فرهنگی، ادبی و حتی سیاسی مهمی را در تاریخ معاصر ایران داشته است؛ از جمله این چهره‌ها می‌توان به نیما یوشیج، شیخ فضل الله نوری، پرویز ناتل خانلری، غلامحسین صدیقی، رؤیا نونهالی و افراد سرشناس دیگری نیز اشاره کرد. شهر نور در جنوب دریای خزر، غرب آمل، جنوب‌غربی محمودآباد و شمال قرار گرفته که مساحت این شهرستان به ۲٬۶۷۵ کیلومتر مربع می‌رسد. درون این مساحت، بیش از ۲۶٬۰۰۰ نفر در حال زندگی هستند و عموما زبان مازندرانی را با لهجه‌ی کجوری صحبت می‌کنند.

مرکز این شهرستان، شهر نور است و چندین شهر و روستا نیز آن‌جا موجودند. این شهرستان استان مازندران از شهرهای نور، علمده و ایزدشهر، بلده و چمستان تشکیل شده است. اطراف هر شهری نیز روستاهای متعددی از جمله ناتل کنار، میان بند، تتارستاق، اوزرود، لاویج، میان رود و…  قرار دارند. اگر از فرصت کافی برخوردار بودید حتماً سری به روستاهای دیدنی نور بزنید؛ زیرا درون هر روستایی گنجی طبیعی یا تاریخی پنهان شده و از دست‌دادن آن می‌تواند برای آدمی حسرت‌بار باشد.

در بالا هم گفتیم تاریخچه شهرستان نور، اتفاقات پرباری را درون خود جای داده است. البته تا پیش از دوران معاصر این شهر را بیشتر به سبب نزدیکی با ناتل می‌شناخته‌اند، اما این چیزی از اهمیت نور کم نمی‌کند. نام‌گذاری منطقه به «نور» هم به دوران قاجار برمی‌گردد و تا پیش از آن، با عنوان «سولده» شناخته می‌شده است.

ادامه‌ی آشنایی اجمالی با این شهر را بهتر است همین‌جا به پایان برسانیم؛ چرا که بسیاری از شما می‌خواهید بیشتر و بیشتر درباره‌ی سفر هیجان‌انگیز آینده‌تان بدانید.

تاریخچه شهر نور

این منطقه با قدمتی مربوط به دوره اشکانیان در زمان‌های گذشته، متشکل از چهار ناحیه شهری ناتل، بلده، تمیشان و ماهان بود. در آن زمان شهرستان‌های نور، نوشهر و چالوس با یکدیگر، ایالت کهن رویان به پایتختی تمیشه را تشکیل داده بودند و در حال‌حاضر بنای کنونی نور هم بر روی تیمشه قرار گرفته است.

اولین بار برای شهرستان نور، نام رستمدار را انتخاب کرده بودند و نام کنونی نور هم از نام یکی از رودخانه‌های همین شهر که از كوه‌های البرز سرچشمه می‌گيرد و به رود هراز می‌پيوندد، گرفته شده است. البته در میان برخی از اهالی قدیمی، این شهر به نام سولده که از دیگر نام‌های قدیمی شهرستان نور است، شناخته می‌شود.

فرهنگ و آداب‌ورسوم شهر نور

آداب‌ورسوم شهرستان نور، ریشه در باورهای مردم خون‌گرم و مهربان آن دارد که به زبان طبری صحبت می‌کنند. در واقع آیین‌های بومی و کهن دیار نور، نشان از قدمت طولانی این شهر دارد که البته امروزه برخی از این آیین‌ها در روستاهای شهرستان نور، هنوز زنده نگه داشته شده‌اند.

در ادامه به معرفی برخی از مراسمات مهم این شهرستان زیبای شمالی می‌پردازیم.

مراسم دعای باران

در زمان‌هایی از سال که باران کم می‌بارید و اهالی با کمبود آب مواجه می‌شدند، اهالی روستا همگی به امامزاده مسجد یا میدان بزرگ روستا و یا خارج از روستا می‌روند و برای بارش باران دعا می‌کنند. در میان اهالی شخصی که سید و با تقواست، به نیت بارش باران، گوشه‌ای از جلد قرآن را خیس و یا منبر مسجد یا امامزاده را گلاب‌پاشی می‌کند. در این مراسم اهالی با جمع کردن شیر و برنج، اقدام به پخت شیر برنج می‌کنند و برای این‌که باران ببارد، مقداری از آن را روی پشت بام می‌ریزند.

مراسم نوروز

پانزده روز قبل از فرارسیدن عید نوروز افرادی به نام نوروز‌خوان به داخل روستاها می‌آیند و اشعاری در مدح امامان، ترانه‌های محلی، طلیعه سال نو می‌خوانند و نوید آمدن بهار را می‌دهند. نوروز خوانان چند نفر هستند که یک نفر اشعار را می‌خواند، یک نفر ساز می‌زند، نفر دیگر که به آن کوله‌کش (بارکش) می‌گویند به در خانه‌های مردم می‌رود. صاحب خانه نیز با دادن پول، شیرینی، گردو، تخم مرغ و نخود و کشمش از آنان پذیرایی می‌کند.

مراسم ورزا جنگ

ورزا جنگ، از جمله مراسم‌های شهرستان نور است که در کنار جشن‌های محلی شهرستان برگزار می‌شود. در این مراسم حیواناتی نظیر قوچ، بوفالو، شتر، سگ‌های نگهبان و خرس را مقابل یکدیگر قرار می‌دادند تا با هم مبارزه کنند.

مراسم مذهبی ماه محرم

در شهرستان نور، مراسم عزاداری امام حسین(ع) از روز اول ماه محرم شروع می‌شود و دسته‌ها، هیات‌های زنجیرزنی و سینه‌زنی به مساجد و تکیه‌ها می‌روند. نذوراتی مانند آش، خرما، شربت و غذا در این ایام بین عزاداران پخش می‌شود و معمولا نذر شیر، مخصوص به روزهای هشتم، نهم و دهم محرم است.  در شب دهم عاشورا یا شام غربیان، عزاداران حسینی، پابرهنه و با شمع‌های روشن به امامزاده می‌روند و تا صبح سینه‌زنی و عزاداری می‌کنند. مراسم تعزیه‌خوانی در محرم از دیگر مراسم‌هایی است که بیشتر در روستاها برگزار می‌شود.

شهرها یا روستاهای نور

شهرستان نور بر اساس تقسيمات كشوری از چهار شهر، سه بخش مركزی، بلده و چمستان و 179 روستا تشکیل شده است.  بخش مركزی آن شامل شهرهای نور (مركز شهرستان)، رويان (علمده) و ايزدشهر است و از روستاهای مهم آن رستم رود ، تاشكوه عليا و سفلی است. دهستان‌های شهر نور هم متشکل از دهستان میان بند، دهستان ناتل کنار سفلی و دهستان ناتل کنار علیا است. بخش چمستان به مركزيت شهر چمستان، از سه دهستان لاویج، میانرود و ناتل رستاق تشکیل شده است. بخش بلده به مرکزیت شهری به همین نام هم دارای دهستان‌های اوزرود، تتارستاق و شيخ فضل اله نوری است.

اقتصاد شهر نور

نور یکی دیگر از شهرهای شمال کشور است که به دلیل موقعیت جغرافیایی منحصر‌به‌فردش، از آب‌وهوایی مطبوع و خاکی حاصل‌خیز برخوردار است؛ بنابراین اقتصاد مناطق روستایی آن بر پایه دامپروری، کشاورزی، باغداری، پرورش کرم ابریشم، زنبورداری، کشت کنف و کشت توتون است. کشت محصولاتی نظیر برنج، مرکبات و سیب‌زمینی در شهرستان نور نیز کمک زیادی به اقتصاد این منطقه کرده است. بخشی از مشاغل مردم نور و اقتصاد آن، به معادن زغال سنگ، آهن، طلا، نمک، گچ و سرب مربوط می‌شود. در سال‌های اخیر هم با معروف شدن شهر نور در میان گردشگران، صنعت گردشگری و ساخت‌وساز ویلا رونق چشمگیری پیدا کرده و تاثیر بسزایی بر روی اقتصاد منطقه داشته است.

آب‌وهوای نور

کف ناشی از امواج دریا، نزدیک به ساحل خزر

اگر از افراد متفاوت درباره‌ی هوای استان‌های شمالی سوال بپرسید، تصویری همیشه بارانی، مه‌گرفته و حتی سرد را به ما نشان می‌دهند؛ اما واقعیت در مواردی با تصور ما تفاوت بسیار زیادی خواهد داشت. فاصله شهر نور تا دریا بسیار اندک است و همسایگی با دریای خزر روی آب‌وهوای آن‌جا تاثیرگذاشته، اما دمای تابستان‌ این منطقه حتی به ۳۶ درجه هم می‌رسد؛ پس اگر به دنبال تجربه‌ی هوای بارانی، قدم زدن روی زمین مرطوب و تنفس طراوت جنگل‌ها یا دشت‌ها هستید، سفرتان را به فصل بهار، پاییز یا زمستان موکول کنید. در فصل سرما دمای هوای به زیر صفر می‌رسد و میزان بارش هم افزایش می‌یابد که باید به این مساله هم توجه کنید.

بهترین زمان سفر به نور

جنگل سرسبز با زمین گلی پر از برگ نارنجی

هرکسی علایق ذهنی خودش را دارد و همین تفاوت در شرایط، ارائه یک نظر قطعی درباره‌ی بهترین زمان سفر به مقصدهای مختلف را سخت می‌کند. افراد جدا از مسائل ذهنی، از نظر بدنی نیز تفاوت‌های زیادی دارند. همانطور که تحمل گرما و هوای شرجی برای برخی غیرممکن است، افراد دیگر اصلا علاقه‌ای به سرما ندارند؛ درنتیجه پیش از همه‌چیز شرایط خودتان و آب‌وهوای نور را بسنجید و پس از آن سفرتان را برنامه‌ریزی کنید. با این حال در نظر گرفتن یک نکته‌ی کلی می‌تواند کمک‌کار شما باشد. در دو فصل پاییز و بهار دمای هوا نه آن‌چنان سرد است و نه آن‌چنان گرم، پس اگر به دنبال یک هوای متعادل می‌گردید، احتمالا این دو فصل برای شما مناسب‌تر خواهند بود.

اجاره ویلا در نور با قیمت عالی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

جاهای دیدنی نور

مهم‌ترین علت خاص بودن خاطرات سفرها برای ما، تغییر در روند زندگی روزانه است. در طول مسافرت در یک‌جا نمی‌مانیم و همواره در حال حرکت و تجربه‌های جدید هستیم. این تغییر، احساس خوبی را برایمان رقم می‌زند، به ما مجددا انرژی می‌دهد و خستگی را از تن بیرون می‌کند. هر چه مقصد انتخابی‌مان دیدنی‌های بیشتری داشته باشد، این احساس نیز عمیق‌تر خواهد بود. جاذبه‌های نور نیز به‌‌اندازه‌ی کافی متنوع هستند تا همه‌ی سلیقه‌ها را پوشش دهند. پس به سراغ معرفی جاهای دیدنی نور برویم.

آبشار آب‌ پری

ابشار آب پری

در کنار شهر رویان و در فاصله ۵ کیلومتری با نور، منطقه‌ای پر از درختان چسبیده به‌هم قرار دارد. علاوه‌بر درختان، وجود آبشاری بکر در کنار جاده به زیبایی این ناحیه چندین برابر افزوده است. البته در طول زمان و به‌علت رانش زمین، شیب سطح کاهش یافته و ظاهر این آبشار با بسیاری از آبشارها متفاوت است. چون منطقه آب پری به منطقه‌ی کجور و روستای یوش نیز نزدیک است، بعد از پایان بازدیدتان می‌توانید سراغ مقاصد بعدی هم بروید.

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور و جاده میان آن

تصور کنید در حال قدم زدن بین درختانی بلند و روی زمینی پوشیده از سبزه و چمن هستید. هم‌زمان باد می‌وزد و هوای خنک محیط را به صورت شما می‌زند. اگر به مسیر نور-محمودآباد سری بزنید و تابلوهای راهنمای میان راه را دنبال کنید، به پارک جنگلی شهرستان نور خواهید رسید. این پارک با داشتن بیش از ۳۶۰۰ هکتار مساحت، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های جنگلی در تمام منطقه خاورمیانه محسوب می‌شود. وجود نور مناسب و گذر جاده‌ی آسفالته از میان مسیر جنگل، امکان رانندگی با وسیله‌ی نقلیه را هم فراهم کرده است. پس اگر قصد ندارید پیاده‌روی کنید، رفتن به سراغ این جاذبه‌ی طبیعی برای شما بسیار مناسب خواهد بود. اما اگر قصد پیاده‌روی هم داشته باشید، امکانات مختلفی برای شما فراهم شده، تا تجربه‌ای خوشی در ذهن‌تان بماند. برای مثال می‌توانید بعد از مدتی راه رفتن در دل پارک جنگلی نور، درون آلاچیق‌ها نشسته، خستگی بیرون کنید و گوشتان را به صدای طبیعت بسپارید. همچنین وجود انواع امکانات رفاهی از جمله سرویس بهداشتی، سالن‌های غذاخوری و نمازخانه جایی برای تردید در بازدید از این پارک جنگلی نمی‌گذارد.

کلیسای آنتوان مقدسکلیسای آنتوان مقدس

در شهرک هایکشن، در فاصله شهرستان نور و علمده یکی از جالب‌ترین جاذبه‌های منطقه قرار دارد. قدمت کلیسای آنتوان مقدس به سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد که بنای آن توسط ارامنه‌ی ساکن منطقه گذاشته شد. معماری کلیسا بسیار دل‌نواز است و رنگ سفید آن احساس خوبی به بینندگانش می‌بخشد. ساختمان این کلیسا با ساده‌ترین مواد (از جمله گچ و سیمان) ساخته شده، اما این دلیلی بر زیبا نبودن آن نیست. شکل ۸ ضلعی بنا به‌همراه گچ‌بری‌های به کار رفته در آن‌جا، باعث شده کلیسای آنتوان مقدس همچون نگینی در منطقه بدرخشد.

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات و درختان کنار آن

اگر در سفرمان قدری بیشتر کنجکاو باشیم‌، می‌توانیم بسیاری از جاذبه های دیدنی نور را که ناآشنا و بکر هستند را پیدا کنیم. دریاچه الیمالات هم یکی از این موارد کم‌تر شناخته شده، اما دل‌انگیز در نور مازنداران است. خوشبختانه به دلیل وجود جاده آسفالته، دسترسی به این دریاچه بسیار ساده است و تنها، به چند دقیقه‌ پیاده‌روی نیاز دارد. برای رسیدن به آن‌جا باید وارد جاده نور-چمستان بشوید و ۸ کلیومتری در این مسیر رانندگی کنید. از ویژگی‌های خاص الیمالات، جنگل‌ اطراف آن است که سرسبزی بی‌نظیرش گردشگران را به خود جذب می‌کند. هوای منطقه به‌ویژه در فصل بهار بسیار مطبوع و خنک می‌شود و می‌توان در آرامش آن‌جا تمام خستگی‌ها یا اضطراب‌ها را فراموش کرد. اگر در تابستان قصد سفر به این دریاچه را داشتید، خود را آماده‌ی هوایی شرجی هم بکنید؛ زیرا فاصله‌ی اندک دریاچه الیمالات با دریای مازندران، روی آب‌وهوای منطقه هم تأثیرگذاشته است. در فصل پاییز، رنگ زرد به همه‌جا پاشیده می‌شود و منظره‌ی بی‌نظیری را می‌سازد. اما درباره‌ی فصل زمستان باید گفت به دلیل سرد شدن هوا، سطح دریاچه یخ می‌زند. وجود انواع امکانات رفاهی از جمله فروشگاه‌های موادغذایی، چندین غذاخوری، سرویس بهداشتی و حتی سوئیت باعث شده بتوانید بدون هیچ‌دغدغه‌ای در آن‌جا کمپینگ کنید و از طبیعت چندین برابر لذت ببرید.

روستای یوش

امارت تاریخی خانه پدری نیما یوشیج در روستای یوش

محله‌ها و روستاهای شهر نور پر از دیدنی و جاذبه‌ برای گردشگران هستند. برخی از این روستاها علاوه‌بر داشتن طبیعت دل‌انگیز، تاریخ را نیز در خود جای داده‌اند. یکی از این روستاها، روستای یوش از توابع بلده استان مازنداران است. اگر به این روستا قدیم بگذارید، اولین چیزی که خواهید دید ترکیب سبزی طبیعت روستا با رنگ کوه‌ها است. اما همه‌چیز به این ترکیب چشم‌نواز ختم نمی‌شود. وقتی کوچه‌های باریک یوش را طی می‌کنید، خانه‌های با معماری سنتی می‌بیند که قدمت برخی از آن‌ها به سالیان بسیار پیش برمی‌گردد. همه‌ی ما نام نیما یوشیج (پدر شعر نو فارسی) را شنیده‌ایم. او هم در این روستا زاده شد، هم سرانجام در همین‌جا برای همیشه آرام گرفت. آرامگاه وی در منزل پدری او در روستای یوش قرار دارد. این خانه نیز با داشتن گچ‌بری‌های زیبا شما را محو خودش می‌کند.

روستای لاویج

روستای لاویج از نمای بالای کوهستان جنگلی

در ادامه معرفی روستاهای نور، نمی‌توان از روستای لاویج چشم‌پوشی کرد. این روستا سرمایه‌های طبیعی و فرهنگی بسیاری از جمله چشمه‌ی آب گرم، دره‌های پوشیده از گیاه، پرورش زنبور عسل و صنایع دستی مختلف را دارد. نشستن در چشمه‌های معدنی این منطقه برای بهبود و ارتقای سلامتی بدن‌ خیلی مفید و یکی از دلایل رونق گردشگری لاویج هم همین مسأله است. بعد از پایان آب‌تنی، می‌توانید در روستا گشتی بزنید و از مردم محلی عسل طبیعی بخرید تا به عنوان سوغات با خود ببرید. هنر مردم این روستا هنوز تمام نشده و در بین مغازه‌های محلی شاهد عرضه‌ی صنایع چوبی و حتی انواع لبنیات ارگانیک هم خواهید بود.

کاخ تمیشان

ساختمانی زیبا به کاخ تمیشان اشرف پهلوی

درون خود شهر نور هم، می‌توان گشت و بناهایی بسیار قابل توجه پیدا کرد. یکی از این بناها کاخ تمیشان، واقع در فاصله ۵ کیلومتری این شهر است. قدمت این بنا به دوران پهلوی برمی‌گردد و دستور ساخت آن را خواهر شاه سابق (اشرف پهلوی) صادر کرده است. نزدیکی کاخ تمیشان به ساحل و داشتن چمن‌کاری و انواع درختان (از جمله درخت نخل) به آن منظره‌ای کم‌نظیر بخشیده است. البته بعد از انقلاب این بنا به دانشکده‌ی منابع طبیعی جهت استفاده‌ی آموزشی-پژوهشی واگذار شد. به همین دلیل هم برای بازدید از کاخ تمیشان باید برنامه‌ریزی کنید، تا در روزهایی که امکان بازدید وجود دارد به آن‌جا برسید.

قلعه پولاد

قلعه پولاد مربوط به دروه سلجوقیان

بلده به عنوان یکی از توابع شهرستان نور، دورن خود یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شمال کشور را جای داده است. قلعه پولاد که در برخی اسناد از آن با نام قلعه بلده نیز یاد شده، در بلندی‌های شمال این شهر قرار دارد. قدمت این بنا به دوران سلجوقیان برمی‌گردد و استفاده از آن تا زمان سلسله صفویان نیز ادامه داشته است. اگر چه به‌دلیل بی‌توجهی و عدم مرمت بخش زیادی از بنای قلعه پولاد فرو ریخته، اما در سال ۱۳۸۶ این بنا در فهرست آثار ملی ثبت شد تا از همین باقی‌مانده نگه‌داری بهتری انجام بگیرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی نور را مطالعه کنید.

راه‌های دسترسی به نور

جاده ای در دل یک جنگل که دو طرف آن درختان است

برای دسترسی به استان مازنداران راه‌های مختلفی از جمله جاده کندوان، جاده چالوس، جاده فیروزکوه و جاده هراز وجود دارد. اما در بین تمامی این مسیرهای جاده هزار برای رسیدن به شهرستان نور مناسب‌تر است. این جاده استان تهران را به مازنداران متصل می‌کند و یکی از معروف‌ترین جاده‌های تهران به شمال نیز محسوب می‌شود. فاصله شهر نور تا تهران از طریق جاده هراز به حدود ۲۲۰ کیلومتر می‌رسد. اگر این جاده‌ را برای سفرتان انتخاب کردید، احتیاط در رانندگی را به هیچ وجه فراموش نکنید؛ زیرا برخی از قسمت‌های مسیر پیچ‌های تندی دارند و بی‌احتیاطی می‌تواند بسیار هزینه‌ساز شود.

سوغات و صنایع دستی نور

گل بهار نارنج

نمی‌شود به سفره‌ای پر از خاطره رفت و چیزی برای یادگاری از آن سفر برنداشت. مردم هنرمند شهرستان نور در این زمینه سنگ تمام گذاشته‌ و با زحمت فراوان، انواع محصولات طبیعی و صنایع دستی را تولید و عرضه کرده‌اند. از برنج و چای که معروف‌ترین سوغات شمال هستند بگذریم، نوبت به عسل می‌رسد. پرورش عسل در این منطقه، به‌ویژه روستای لاویج، معروف و محصول نهایی نیز بسیار باکیفیت است. اگر در جایی از این شهر قدم زدید و عِطر بهارنارنج به مشامتان خورد، به‌خاطر از دست دادن این رایحه بعد از پایان سفر، حسرت نخورید. مردم سخت‌کوش نور با تولید مربای بهارنارنج به شما کمک می‌کنند این بوی خوش را با خودتان به خانه ببرید. باید گفت صنایع دستی و سوغات شهرستان نور محبوبیت خاص خود را درمیان مردم ایران دارد و هنر مردم این شهر در میان شهر ها حرفی برای گفتن دارد. هنرمندان نوری انواع لباس‌های محلی و اسباب بازی‌ها را تولید و عرضه می‌کنند. برای خریدن آن‌ها، کافی است نگاهی به غرفه‌های درون شهر یا اطراف جاده بیندازید.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی نور را مطالعه کنید.

مراکز خرید نور

انواع ترشی در لگن

یکی از برنامه‌های اصلی هر سفری خرید از فروشگاه‌های مقصدمان است. لزوما این مساله شامل خرید سوغات نمی‌شود و در برخی موارد برای تامین نیازهای روزانه‌مان به خرید می‌رویم. اگر به شهر نور مازنداران سفر کردید، از این بابت نگران نباشید. علاوه‌بر فروشگاه‌های محلی موجود و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، چندین مرکز خرید مدرن نیز در این شهر وجود دارد. دو مورد از مدرن‌ترین این مراکز، مرکز خرید سالیان و مرکز خرید دی هستند که انواع محصولات را در فضایی آرام و امروزی عرضه می‌کنند؛ اما اگر به دنبال بازارهای سنتی و تجربه‌ی خرید منحصر‌به‌فردی هستید، پیشنهاد ما به شما انتخاب بازار رویان نور خواهد بود.

غذاهای محلی نور

یک بشقاب ناز خاتون

به هر نقطه‌ای که سفر کنیم، نشانی از فست فودها را می‌توانیم ببینیم. اما لذت خوردن غذاهای سالم محلی، هیچ وقت قابل مقایسه با فست فود نخواهد بود. درباره‌ی معروفیت غذاهای شمالی از جمله نازخاتون، آش کدو، بیج بیج، خورشت آلو و… نیز نمی‌شود شک کرد. شهر نور نیز مانند بقیه‌ی شهرهای کشورمان، غذاهای سنتیِ لذیذ و سالم منحصر به خوش را دارد. یکی از این غذاها آش گزنه است که از ترکیب ماهیچه گوسفندی، پیاز، جو، کره، ماست، کشک، برگ اسفناج و انواع ادویه تهیه می‌شود. از دیگری این غذاها آش آبغوره با ترکیب بلغور گندم، پیاز، انواع حبوبات، سبزی، برنج، آبغوره و سایر ادویه‌ها و چاشنی‌ها است.

رستوران‌های نورمنظره جنگلی از داخل یک رستوران

اگر هوس میل غذاهای خوش عِطر و طعم محلی را کردید، در سرتاسر شهرستان نور رستوران‌های باکیفیتی وجود دارد. انتخاب رستوران باکیفیت به‌ویژه برای مسافران اهمیت بسیار بیشتری دارد. به غیر از مسأله بهداشت و سلامتی، طعم اولیه یک غذا برای همیشه در ذهن‌ما می‌ماند و اگر این طعم لذیذ نباشد، خاطره‌ی خوبی برایمان رقم نمی‌خورد. اگر از این بابت نگرانید، به سراغ رستوران‌های معروف این شهر از جمله کاسپین، تمیشون، حاتم و لاویج بروید که کیفیت آن‌ها مورد تأیید مردم این شهر و گردشگران نیز هست.

رستوران مرشد

رستوران مرشد، از جمله رستوران‌های سنتی شهر نور است که معماری آن برگرفته از سنت زورخانه‌های قدیمی ایرانی است. کاشی‌کاری‌های سنتی و دیوارهای گلی این رستوران، محیطی گرم و دلنشین را برای مشتریان به وجود می‌آورد. از دیگر ویژگی‌های این رستوران وجود یک حوضچه‌ در جلوی درب ورودی، نورپردازی سنتی و مدرن فضای داخلی رستوران و اجرای موسیقی زنده در محیط رستوران است.

در رستوران منوی غذاهای ایرانی و محلی ارائه می‌شود. غذاهای رستوران با‌کیفیت بالا و قیمتی مقرون‌به‌صرفه هستند و همین امر باعث شده تا رستوران مرشد در میان گردشگران و اهالی شهر نور، طرفداران زیادی داشته باشد.

آدرس: نور، خیابان دانشگاه، خیابان دریا چهلم

رستوران لاویچ

رستوران لاویچ از رستوران‌های لوکس و بسیار زیبای شهر نور است که در دو طبقه مجزا بنا شده است. این رستوران از قدیم الایام به شکل‌های مختلف و در محیط‌های متفاوت و مطابق با زمان، آماده خدمت‌رسانی به اهالی شهر نور و گردشگران بوده است.

منوی رستوران هم از تنوع بسیار بالایی برخوردار است و در آن انواع فست فود، غذای سنتی، محلی و غیر‌محلی سرو می‌شود؛ بنابراین فضای طبقه همکف رستوران برای سرو فست‌فود و طبقه بالای آن برای سرو غذاهای محلی، غیر‌محلی و انواع کباب‌ها در نظر گرفته شده است تا بدین طریق بوی غذاها با یکدیگر ترکیب و موجب آزار مشتریان نشوند. بخشی از رستوران هم به باریستا و بخش VIP و کافی شاپ اختصاص یافته است.

آدرس: نور، خیابان امام، روبه‌روی هلال احمر

رستوان ایتالیای مورانو

این رستوران یکی از عالی‌ترین رستوران‌های نور است که در آن بهترین و متنوع‌ترین غذاهای ایتالیایی سرو می‌شود. سرویس غذا در این رستوران، در دو وعده اصلی نهار و شام سرو می‌شود و دارای یک منوی کامل از انواع غذاهای ایتالیایی است که در با‌کیفیت‌ترین حالت ممکن طبخ و ارائه می‌شود. ساختمان رستوران ایتالیایی مورانو، یک ساختمان دو طبقه و دارای روف گاردن است و در واقع این امکان را برای گردشگران فراهم می‌کند تا در فضایی باز و با تماشای منظره‌ای زیبا، غذای خود را میل کنند.

آدرس: شهرستان نور، حد فاصل نور و ایزدشهر

اقامت در نور

منظره ای از طبیعت شمال و کوه های که قله هایی آنها را ابر ها گرفته اند

ما به دلایل مختلفی سفر می‌کنیم، اما یکی از مهم‌ترین دلایل برای رفتن به شهر یا روستایی دیگر، فراغت و استراحت است. به همین دلیل هم بحث اجاره اقامتگاه در شمال از اهمیت خاصی برخوردار خواهد شد. همان‌قشدر که تجربه یک اقامت آرام و راحت می‌تواند حالمان را خوب کند، اقامتگاه نامناسب رنج‌های زیادی برای ما ایجاد می‌کند. اما نگران نباشید. اگر قصد دارید چند روزی زندگی در شهرستان نور را تجربه نمایید، با اجاره ویلا در نور از سایت اتاقک می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن ویلا و سوییت مورد نظرتان را با بهترین شرایط و امکانات پیدا کنید.

نکاتی که در سفر به نور باید بدانید

بخش مهمی از سفر، داشتن تجهیزات لازم و ضروری با توجه به نحوه و زمان سفر و مدت زمان مسافرتان است. به‌عنوان مثال باید تجهیزاتی مانند کمک‌های اولیه، البسه متناسب با فصل، چتر در زمان‌هایی از سال که بارندگی زیاد است، کفش مناسب پیاده‌روی برای گشت‌وگذار در طبیعت و دوربین عکاسی برای ثبت لحظات به‌یادماندنی و غیره را به همراه داشته باشید. بهتر است قبل از سفر به شهرستان نور، با جاذبه‌های گردشگری آن از قبل آشنا شوید تا در زمان سفر بتوانید با برنامه‌ریزی دقیق از طبیعت بکر و مکان‌های دیدنی نور لذت ببرید. از سویی دیگر با رزرو آنلاین اقامتگاه در نور، بدون نگرانی بابت مشکل اسکان، آسوده خاطر سفر خواهید کرد.

سوالات متداول درباره نور

نور کجاست؟

نور در قسمت میانی استان مازندران قرار گرفته است.

بهترین زمان سفر به نور کی است؟

بهار و پاییز

معروف ترین جاهای دیدنی نور کدامند؟

آبشار آب‌ پری، پارک جنگلی نور، کلیسای آنتوان مقدس، دریاچه الیمالات، روستای یوش، روستای لاویج، کاخ تمیشان، قلعه پولاد

معروف ترین رستوران های نور کدامند؟

کاسپین، تمیشون، حاتم و لاویج

راه های دسترسی به نور کدامند؟

برای دسترسی به استان مازنداران راه‌های مختلفی از جمله جاده کندوان، جاده چالوس، جاده فیروزکوه و جاده هراز وجود دارد. اما در بین تمامی این مسیرهای جاده هزار برای رسیدن به شهرستان نور مناسب‌تر است

4.5/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *