تجربه سفرشهرها

ییلاق اولسبلنگاه کجاست؟ | بهشتی در ارتفاعات گیلان

اولسبلنگاه بهشتی در ارتفاعات گیلان و از جاهای دیدنی ماسال است که اگر با زیبایی‌های آن آشنا شوید نمی‌توانید رویای سفر به آن را از سرتان بیرون کنید. در زبان تالشی « اولَس» به معنای درخت ممرز است که به وفور در این منطقه دیده می‌شود و «بِلَنگاه » به معنای جای مرتفع است. چشم‌هایتان را ببندید و خودتان را در طبیعتی بکر و دست نخورده پر از تپه‌های سرسبز تصور کنید که میان آن‌ها با دریاچه‌هایی از ابر پر شده‌اند. اگر در کودکی کارتون هایدی را با آن دامن صورتی‌اش در حال دویدن در تپه‌های سرسبز دیده باشید، حتما آرزو داشته‌اید یک بار به مکانی مشابه آن سفر کنید. ما اینجا هستیم تا با معرفی ییلاق اولسبلنگاه آرزوی دوران کودکی‌تان را برآورده کنیم، پس با ما همراه باشید تا این بهشت باور نکردنی را بیشتر بشناسید.

اولسبلنگاه کجاست؟

بر فراز شمال غرب و 27 کیلومتری شهر ماسال، یکی از بهترین ییلاقات شمال با نام اولسبلنگاه قرار گرفته است. این بهشت زیبا در شمال غربی کشورمان قرار دارد. ارتفاع 1490 متری آن از سطح دریا باعث ایجاد چشم انداز محسورکننده‌ای از زیبایی‌های گیلان شده است. جاده‌ای که شما را به سمت ییلاق اولسبلنگاه می‌برد، با درخت‌های بلندی که در هم پیچ و تاب خورده‌اند مزین شده، به طوری که شما را از یک تونل جنگلی عبور می‌دهد. بافت قدیمی این منطقه به همراه کلبه‌های چوبی با سقف‌های حلبی رنگی، چشم گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. اگر یک روز را در این طبیعت زیبا بگذرانید، صبح با طلوع خورشید، مه غلیظ کم کم فرو رفته و با صدای گله گوسفندان و مرغ و خروس‌ها از خواب بیدار خواهید شد و شاهد آغاز جنب و جوش در روستا خواهید بود. هنگام غروب آفتاب کم کم پدیده‌ی سحرانگیز اقیانوس ابر به وجود می‌آید که انگار یک تابلو نقاشی از بهشت را مشاهده می‌کنید. با فرا رسیدن شب این ییلاق غرق در تاریکی شده و سکوت و آرامش عجیبی در آن رخ می‌دهد.

اگر قصد اقامت در هر نقطه از شمال را دارید می‌توانید برای اجاره ویلا شمال از سایت اتاقک کمک بگیرید.

سبک زندگی مردم اولسبلنگاه

کلبه‌های چوبی و مراتع وسیع ییلاق اولسبلنگاه، نشان از رواج زندگی روستایی در این منطقه است. در محیط اولسبلنگاه امکان ساخت و ساز با مصالحی غیر از چوب مجاز نبوده و حتی از آب لوله‌کشی خبری نیست و آب مردم منطقه از چشمه‌های گوارای آن تامین می‌شود. پنل‌های خورشیدی و موتورهای برقی نیز برق این منطقه را تامین می‌کنند. همه‌ی این موارد باعث شده تا سبک زندگی مردم این منطقه نیز مانند طبیعت آن بکر و البته کمی سخت باقی بماند. بسیاری از مردم اولسبلنگاه این منطقه را به عنوان ییلاق خود انتخاب کرده و هر بهار و تابستان از شهر به آن کوچ می‌کنند.

اگر قصد سفر به اولسبلنگاه را دارید می‌توانید برای اجاره کلبه در اولسبلنگاه از سایت اتاقک کمک بگیرید.

اقتصاد اولسبلنگاه

رواج زندگی روستایی در ییلاق اولسبلنگاه و سایر جاهای دیدنی ماسال باعث شده درآمد مردم آن بیشتر از طریق دامداری باشد. بسیاری از مردم این منطقه خرج زندگی خود را از طریق تهیه و فروش لبنیات، عسل و نان به دست می‌آورند. به دلیل زیبایی منحصر به فرد این منطقه، گردشگران زیادی علاقه به شب مانی در این طبیعت بکر دارند، به همین دلیل اجاره کلبه و خانه‌های چوبی با سبک روستایی نیز بخشی از درآمد مردم این منطقه است.

آب و هوای اولسبلنگاه

از آن جایی که اولسبلنگاه در ارتفاعات قرار گرفته است، آب و هوای نسبتا سردی دارد، همچنین گاهی وزش باد بر سردی هوای این منطقه می‌افزاید. فصل پاییز آب و هوای این منطقه سرد است، اما زمستان‌های آن علاوه بر اینکه با بارش برف و سرمای شدید همراه است، جاده‌ی خطرناکی نیز دارد. از ماه اردیبهشت کم کم هوای این منطقه گرم شده و تا اواخر تابستان معتدل است.

 بهترین زمان سفر به اولسبلنگاه

گلناز قمیان

این بهشت زیبا در همه‌ی فصل‌ها چشم‌انداز منحصر به فرد خود را دارد، اما بهتر است در زمان مناسبی به آن سفر کنید. فصل زمستان اولسبلنگاه بسیار سرد و گاهی برفی است و باعث می‌شود جاده پرپیچ‌وخم و شیب‌دار آن کمی خطرناک باشد. به طور کلی فصل زمستان زمان مناسبی برای سفر به این منطقه نیست، اما اگر اصرار دارید در این فصل به اولسبلنگاه سفر کنید، حتما تجهیزات کامل مانند لباس گرم، زنجیر چرخ و دیگر تجهیزات را به همراه داشته باشید. پاییز این ییلاق بسیار رنگارنگ و دیدنی است اما با بارش باران همراه بوده و هوای سردی دارد. حتی در اوایل بهار، یعنی فروردین ماه هنوز هوا سرد بوده و باران می‌بارد اما از اواسط اردیبهشت هوا کم کم رو به گرمی رفته و برای پذیرایی از گردشگران خود را آماده می‌کند. تابستان‌های اولسبلنگاه هوا بسیار دلپذیر و مطبوع است، به طوری که تا چشم کار می‌کند فقط سرسبزی و طراوت خواهید دید. از همه این‌ها نتیجه می‌گیریم که تابستان بهترین زمان سفر به ییلاق اولسبلنگاه است، اما حواستان باشد گول هوای معتدل روزهای تابستان در این منطقه را نخورید و برای شب‌های آن لباس گرم به همراه داشته باشید.

اجاره ویلا ماسال با بهترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

دیدنی‌های اولسبلنگاه

چشم اندازها و دیدنی‌های اولسبلنگاه باعث می‌شود حال و هوای حیرت‌آوری را تجربه کرده و زندگی در بکرترین حالت ممکن را تجربه کنید. بیدار شدن با صدای پرندگان و گله‌های گوسفند، تماشای جنب‌وجوش مردم روستایی که دام‌های خود را به چراگاه برده و برای ادامه زندگی تلاش می‌کنند، غرق شدن در اقیانوس ابر و آرامش حاصل از سکوت این منطقه، باعث می‌شود تنش‌های زندگی عادی خود را فراموش کرده و دیدگاه متفاوتی نسبت به دغدغه‌های خود پیدا کنید. در ادامه دیدنی‌های شورانگیز اولسبلانگاه را به شما معرفی می‌کنیم.

جاده زیبای اولسبلنگاه

ییلاق اولسبلنگاه یک طرف و مسیر زیبای آن یک طرف! جاده بی‌نظیر اولسبلنگاه خود به تنهایی یک جاذبه تماشایی بوده و پر است از درختان بلند در هم تنیده که در جای‌جای مختلف جاده تونل‌های سبزی را ایجاد کرده‌اند. چشم اندازهای سبز تپه‌ای و مه گاه و بی‌گاه این جاده، تنها قسمتی از زیبایی‌های مسیر اولسبلنگاه به حساب می‌آیند. پیشنهاد می‌دهیم به جای تلاش برای رسیدن سریع‌تر به مقصد، در کنار جاده کنار بزنید، پیاده شوید و از چشم اندازهای دیدنی مسیر لذت ببرید. در مسیر ییلاق اولسبلنگاه استخرهای پرورش ماهی باصفایی وجود دارد که می‌توانید بهترین و مرغوب‌ترین ماهی گیلان را از آن‌جا خریداری کنید و از مزه دلچسب آن لذت ببرید.

رودخانه خالکایی

رودخانه خالکایی در مسیر جاده اولسبلنگاه قرارگرفته و شما را تا نیمه‌های راه همراهی می‌کند. اگر می‌خواهید در بین مسیر برای خوردن ناهار یا استراحت در مکانی توقف کنید، پیشنهاد  می‌کنیم به کنار این رودخانه بروید. می‌توانید علاوه بر استفاده از آب این رودخانه، از صدای دلنشین آن لذت ببرید. برپا کردن آتش و پختن کباب در کنار این رودخانه لذت سفر شما را چندبرابر می‌کند.

آلاچیق‌ها و دکه‌های بین راهی

 یکی از دیدنی‌های مسیر اولسبلنگاه آلاچیق‌ها و دکه‌های بین راهی آن است که صفای این منطقه را چندبرابر کرده. خوردن بلال کبابی و یا چای ذغالی در این دکه‌ها می‌تواند تجربه تازه‌ای را برای شما رقم بزند. فراموش نکنید که هنگام نشستن در این آلاچیق‌ها و نوشیدن چای، از صدای دلنشین، هوای پاکیزه و چشم‌ اندازهای دیدنی طبیعت لذت ببرید.

کلبه‌های روستایی

اولسبلنگاه، ییلاقی است که می‌توانید در آن زندگی رویایی که در کارتون‌ها دیده‌اید یا در کتاب‌ها خوانده‌اید را از نزدیک تجربه کنید. سبک کلبه‌های روستایی چوبی با شیروانی‌های حلبی رنگ این منطقه بر حال و هوای رویایی آن افزوده و تجربه ناب و خالصی از بومگردی برای مسافران ایجاد می‌کنند. این خانه‌ها گاه با کپسول‌های کوچک گاز و گاه با هیزم گرم می‌شوند و آب مورد نیاز این کلبه‌ها از چشمه‌های روان تامین می‌شود، این موارد باعث شده خانه‌های این منطقه به مکانی دیدنی برای مسافران تبدیل شوند. در این کلبه‌ها حال و هوایی دور از زندگی شهری را تجربه خواهید کرد، حال و هوایی که ممکن است پس از ترک این منطقه، بسیار دلتنگش شوید.

اقیانوس ابر

گلناز قمیان

می‌گویند در آسمان جهان‌های نهانی و دورافتاده، اقیانوس‌های حیرت‌ آوری از ابر سر برمی‌آورند و منظره مسحورکننده‌ای را به وجود می‌آورند. اولسبلنگاه یکی از این جهان‌های نهانی و دور افتاده است که می‌توانید این پدیده شورانگیز را در آن از نزدیک مشاهده کنید و محو آن شوید. این بار به جای سفر به ساحل و دریا، کوله بار خود را برای اولسبلنگاه بسته و دریا را در آسمان ببینید! به دلیل ارتفاع زیاد این ییلاق از سطح دریا، ابرها، که حاصل از بخار شدن آب دریا هستد، در بین کوهپایه‌ها گیر افتاده و زیر پای شما قرار می‌گیرند و به جای غرق کردن‌تان، شما را غرق لذت می‌کنند.

سوئه چاله

منبع عکس: mosaferkhane.com. عکاس: الهام میرغضنفری

در ارتفاعات بالاتر اولسبلنگاه، ییلاق دیگری به نام سوئه چاله وجود دارد که پیشنهاد می‌کنیم اگر فرصت داشتید از آن نیز دیدن کنید. به دلیل ارتفاع بسیار زیاد این منطقه، چشم اندازهای خیره‌کننده‌ای وجود دارند. اگر اهل طبیعت‌گردی هستید و می‌خواهید به کشف شورانگیز ناشناخته‌ها بپردازید، به این منطقه رفته و برای دقایقی در طبیعت بکر آن قدم بزنید.

هتل فردین معصومی

هنگام سفر به اولسبلنگاه برای دقایقی در نزدیکی هتل فردین که کنار جاده قرار گرفته است توقف کنید. رو به روی هتل فردین مسیری قرار دارد که اگر چند قدمی جلو بروید با منظره حیرت انگیز و متفاوتی برخورد می‌کنید. این منظره شامل درختان سرسبز، چشم اندازهای فوق‌العاده و خانه‌های روستایی بسیار زیبا است که به هیچ وجه نباید آن‌ها را از دست بدهید. یک تاب چوبی در این منطقه قرار دارد که می‌توانید سوار آن شده و تصاویر فوق‌العاده‌ای ثبت کنید.

صنایع دستی و سوغات اولسبلنگاه

پس از سفر به این ییلاق زیبا، حتما علاقه دارید یادواره‌ای به عنوان سوغات اولسبلنگاه برای خود یا عزیزان‌تان تهیه کنید تا حال و هوای این منطقه زیبا بیشتر در ذهن‌تان باقی بماند. بیشتر اهالی این منطقه به دامداری و دامپروری مشغول هستند، به همین دلیل می‌توانید انواع خوراکی‌های محلی مانند ماست، شیر یا دوغ را در این منطقه پیدا کنید. نان زرین سویه چاله، نان برنجی نیلاس و رشته خشکار که ساخته دست اهالی این منطقه هستند، جزو سوغاتی‌های خوشمزه این منطقه به حساب می‌آیند. اگر به صنایع دستی علاقه دارید می‌توانید انواع مختلفی از حصیر بافی، نمد بافی،گلیم‌های سوزنی، عروسک بافتنی، ظروف زیبای سفالی، رشتی دوزی و چموش دوزی را از این منطقه تهیه کنید.

غذاهای محلی اولسبلنگاه

خورشت شاه بلوطمنطقه اولسبلنگاه غذاهای محلی مخصوص خود را دارد که بسیاری از آن‌ها در استان گیلان مرسوم هستند. به دلیل رونق دامپروری و پرورش ماهی در این منطقه بیشتر غذاها با استفاده از گوشت و ماهی پخته می‌شوند. از جمله غذاهای محلی این منطقه به این صورت هستند:

  • فسنجان ماهی
  • ماهی مالاتا
  • ماهی شکم پر
  • انار مسما
  • شوید خوالی
  • کته کباب
  • کباب ترش
  • خورشت شاه بلوط
  • میرزا قاسمی

رستوران‌های اولسبلنگاه

در ییلاق اولسبلنگاه غذاهای دم دستی زیادی را برای میل کردن می‌توانید پیدا کنید. اگر تجهیزات کباب کردن و برپا کردن آتش مثل سیخ و ژل آتش زا به همراه دارید، می‌توانید از محلی‌های این ییلاق چند کیلو گوشت گوساله یا گوسفند تازه کبابی تهیه کرده، چند ساعتی در پیاز و نمک و فلفل بخوابانید و از طعم یک کباب که در دل طبیعت بکر پخته شده لذت ببرید. اگر وقت و تجهیزات کافی برای پخت غذا ندارید، می‌توانید سری به رستوران‌های محلی در مسیر اولسبلنگاه زده و وعده غذایی خود را میل کنید. در ادامه این رستوران‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

رستوران راتینس

فضای زیبا و رو به کوهستان‌ سرسبز یکی از امتیازات این رستوران محسوب می‌شود که می‌توانید از آن عکس‌های شگفت انگیزی بگیرید. انواع غذاهای سنتی، فرنگی و وعده‌های صبحانه، ناهار و شام را می‌توانید در این رستوران میل کنید. توصیه می‌کنیم حتما کته کباب یا کباب ترش که از غذاهای محلی گیلان هستند را در این رستوران امتحان کنید. در منوی این رستوران انواع خورشت، ساندویچ و پیتزا هم جای گرفته‌اند.

آدرس: ماسال، کیلومتر۴ بزرگراه ماسال به شاندرمن
تلفن: ۰۱۳۴۳۶۶۶۶۶

رستوران هاراشید

رستوران هاراشید نیز در بام سبز ماسال قرار دارد و جزو بهترین رستوران‌های این منطقه است. چشم انداز زیبا و رو به بام سبز ماسال، باعث جذب گردشگران و طبیعت‌دوستان به این رستوران می‌شود. غذاهای این رستوران بسیار با کیفیت بوده و البته قیمت بالایی هم دارد. در این رستوران می‌توانید انواع غذاهای دریایی و گوشتی را نوش جان کنید. در منو رستوران هاراشید انواع دمنوش‌های داغ و تازه دم وجود دارد که نوشیدن آن در هوای سرد ماسال حسابی شما را سر حال می‌آورد.

آدرس: بام سبز ماسال
تلفن: ۰۱۳۴۴۶۸۰۰۰

رستوران کاج

 رستوران کاج فضایی آرام و دنج، دور از هیاهوی شهر و در جوار کوهپایه‌های شهر زیبای ماسال است که برای رسیدن به اولسبلنگاه باید مسیر آن را طی کنید. در رستوران کاج فقط غذاهای محلی و ایرانی با بهترین کیفیت سرو می‌شود.

آدرس: استان گیلان، شاندرمن، ماسال – شاندرمن
تلفن: ۰۱۳۴۳۶۶۹۸۰۱

رستوران سنتی اولسبلنگاه

طعم غذاهای محلی منطقه، در رستوران سنتی اولسبلنگاه برای همیشه در ذهنتان باقی می‌ماند. تنوع غذاهای ایرانی و محلی در این رستوران زیاد است و در منوی آن می‌توانید انواع خورشت، انواع چلوکباب، پیش غذا، ماهی و انواع خوراک را میل کنید. استفاده از ظروف آبی سنتی، یکی از جذابیت‌های این رستوران به حساب می‌آید.

آدرس: ماسال،بعد از فلکه گاز،اول بلوار بهشتی

تلفن: 01343660060

اقامت در اولسبلنگاه

مگر می‌شود تا اولسبلنگاه رفت و شب‌های پرستاره آن را از دست داد؟ امکانات موجود در این بهشت باورنکردنی، اقامت در اولسبلنگاه را ساده‌تر کرده‌اند. انواع هتل، اقامتگاه و کلبه‌های چوبی در اولسبلنگاه و اطراف آن وجود دارند که می‌توانید با رزرو آن‌ شبی رویایی را در بهشتی زیبا بگذرانید و صبحی خاطره انگیز را در آن آغاز کنید. دکه‌های کوچکی در این منطقه وجود دارند که می‌توانید مایحتاج اولیه، انواع خوراکی و محصولات محلی مانند شیر، پنیر و کره محلی را تهیه کنید و یک صبحانه دلچسب و محلی در این طبیعت بکر نوش جان کنید.

راه‌های دسترسی به اولسبلنگاه

اگر از سمت تهران به این بهشت سفر می‌کنید، ابتدا وارد جاده قزوین-رشت شده و پس از طی مسیر 150 کیلومتری قبل از رشت به جاده فومن بپیچید. از هر شهری خودتان را فومن برسانید، پس از عبور از فومن و صومعه سرا به روستای کلیدبر می‌رسید، حالا باید مسیرتان را به سمت روستای طاهر گوراب ادامه داده و بعد وارد جاده ماسال شوید. در ماسال، جاده گیلوان-ماسال را ادامه داده و پس از 30 کیلومتر مسیر زیبا، کوهستانی و پرپیچ و خم به بهشت زیبای اولسبلنگاه می‌رسید.

نکاتی که در سفر به اولسبلنگاه لازم است بدانید

فراموش نکنید که اولسبلنگاه یک مکان کاملا بکر است که حتی خانه‌ها و کلبه‌های اقامتی آن در بکرترین حالت خود بوده و تجهیزات خیلی کاملی ندارند، اما این موضوع هرگز برای گردشگران امتیاز منفی محسوب نشده و حتی نقطه قوت این منطقه به حساب می‌آید. برای سفر به اولسبلنگاه باید به نکات زیر توجه کنید:

  • در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان آب و هوای این منطقه بسیار سرد است، پس قبل از سفر حتما شرایط جوی را چک کنید.
  • حتی اگر در تابستان به اولسبلنگاه سفر می‌کنید حتما لباس گرم با خود ببرید.
  • به دلیل مسیر پرپیچ و خم، شیبدار و مه‌گیر بودن جاده، حتما خودتان را تا قبل از غروب به منطقه برسانید.
  • برای اقامت در شب، بهتر است یک چراغ قوه همراه خود داشته باشید.
  • کفش مناسب بپوشید تا بتوانید به راحتی در تپه‌های بهشتی این منطقه قدم بزنید و بدوید.
  • حتما در این بهشت زیبا عکس‌های زیادی خواهید گرفت، پس بهتر است یک پاوربانک با خود ببرید.
  • اگر آتش روشن کردید، حتما قبل از ترک منطقه آن را به طور کامل خاموش کنید.
  • حواستان باشد که تانکرهای آب و موتورهای برق از ساعت 12 به بعد در کلبه‌های این منطقه خاموش خواهند شد.
  • این منطقه بسیار بکر، زیبا و دست نخورده است، پس سعی کنید به هیچ وجه آن را با زباله آلوده نکنید و یک کیسه زباله همراه خود داشته باشید.

سخن آخر

اولسبلنگاه بهشتی است که هرچقدر هم زیبایی‌های آن را توصیف کنیم، تا از نزدیک آ را نبینید نمی‌توانید آن را درک کنید. زندگی روستایی، بیدار شدن با صدای طبیعت، خوراکی‌های محلی، دریاچه‌ای از ابر، مرتع‌های وسیع و سرسبز و کلبه‌های چوبی فقط بخش کوچکی از زیبایی‌های این منطقه به حساب می‌آیند. ییلاق اولسبلنگاه جایی است که زندگی رویایی در کتاب‌ها و کارتون‌های دوران کودکی به حقیقت می‌پیوندند.

5/5 - (1 امتیاز)

اتاقک

گلناز قمیان

گلناز هستم، ماجراجو، عاشق سفر و طراحی لباس. سعی می‌کنم با نوشته‌هام بهتون کمک کنم بهتر سفر کنین و بهتر لباس بپوشین.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *