شهرها

قزوین کجاست | گنجینه‌ی آثار تاریخی ایران

اولین چیزی که در معرفی قزوین می‌توان گفت این است که این شهر بیشترین آثار تاریخی ثبت‌شده در کشور را دارد. جایی که اولین و قدیمی‌ترین خیابان ایران در آن قرار گرفته و به مدت ۵۷ سال پایتخت صفویان بوده است. در قزوین می‌توانید از مساجد و کلیساهای تاریخی گرفته تا کاخ‌ها و قلعه الموتِ اعجاب‌آور را ببینید و سفری هیجان‌انگیز در ماشین زمان داشته باشید!

از طرف دیگر، قزوین بهشت شکموها است و با قیمه‌نثارهایش حسابی دلربایی می‌کند. این غذای محبوب قزوینی طرفداران زیادی دارد و گردشگران بسیاری فقط برای چشیدن این غذای کم‌نظیر به این شهر سفر می‌کنند! قصد سفر به این شهر باستانی را دارید؟ پیش از بستن بار و بندیل سفر با ما همراه باشید تا به معرفی قزوین از همه‌ی جوانب بپردازیم.

قزوین کجاست؟

در وازه ای بزرگ که با کاشی های زیبا و رنگی تزیین شده

استان قزوین از شرق به کرج یا همان استان البرز می‌رسد و در نزدیکی پایتخت قرار دارد. این موقعیت جغرافیایی قزوین را به جایی تاثیرگذار در تاریخ ایران تبدیل کرده است. این شهر حدود ۱۵۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد و از طریق بزرگراه و راه‌آهن به پایتخت متصل می‌شود.  از طرفی مسافران هنگام سفر به شهرهای شمالی مثل رشت یا شهرهای غربی کشور نیز از قزوین عبور می‌کنند. چراکه این استان از شمال با گیلان سرسبز مرز مشترک دارد و از غرب به زنجان و همدان محدود می‌شود. از جنوب نیز به استان مرکزی می‌رسد.

قزوین شهری دانشجوپذیر است و سالانه هزاران دانشجو از شهرهای مختلف مثل تهران و کرج برای تحصیل در این شهر اقامت می‌کنند. مراکز آموزش عالی قزوین شامل دانشگاه بزرگ بین‌المللی امام خمینی (ره)، دانشگاه علوم‌پزشکی، دانشگاه آزاد، پیام نور و مراکز غیرانتفاعی می‌شوند.

آب و هوای قزوین

یک دوازه با سه ورودی یک ورودی بزرگ و دو ورودی کوچک با کاشی کاری های رنگارنگ

از آنجایی‌که استان قزوین از شمال با کوهستان و جنگل‌های البرز و از جنوب با دشت‌های هموار احاطه شده است، شاهد آب‌ و‌ هوای متنوعی در این استان هستیم. شهر قزوین نیز که در نیمه شمالی استان واقع شده دارای آب‌و‌هوای معتدل و کوهپایه‌ای است. جایی که بهار و تابستانی خنک و مطبوع دارد و در پاییز و زمستان‌ هوا کاملا سرد و مه‌آلود می‌شود.

بهترین فصل سفر به قزوین

محوطه ای سر سبز که عمارتی

از اوایل بهار تا اوایل پاییز زمان خوبی برای سفر به قزوین است. اما اردیبهشت‌ماه زمان طلایی سفر به این دیار محسوب می‌شود. چراکه در این موقع از سال نسیم خنکی در شهر می‌وزد و دشت‌ها سبز و خرم می‌شوند تا بهترین مناظر را برای خوشامدگویی به مسافران تدارک ببینند.

اجاره سوئیت قزوین با پشتیبانی 24/7
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

دیدنی‌های قزوین

قزوین جایی است که در آن کلیساها، موزه‌ها، بازارهای قدیمی و آثار تاریخی در عصرهای مختلف را می‌توانید ببینید. اما طبیعت این شهر نیز بسیار تماشایی و زیبا است. در قزوین تپه‌های سرسبز و زیبایی وجود دارند که روزها زیر نور آفتاب می‌درخشند و مناظر شگفت‌انگیزی را پدید می‌آورند. همچنین رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی در قسمت شمالی آن وجود دارد که برای اتراق کردن دنج و ایده‌آل هستند. جالب است بدانید که در طول تاریخ به این شهر تاریخی لقب دروازه‌ی بهشت، باغ‌شهر و دارالسلطنه نیز داده بودند. در ادامه این بخش از معرفی جاهای دیدنی قزوین می‌پردازیم. با ما همراه باشید

خیابان سپه

خیابان سپه قزوین

در وصف خیابان تاریخی سپه همین بس که اولین خیابان مدرن ایران محسوب می‌شود. اما اگر بیشتر بخواهیم از وجنات این خیابان تعریف کنیم، باید به سردر عالی‌قاپو که در ابتدای این خیابان جا خوش کرده است، اشاره کنیم. این سردر زیبا نیز همانند این خیابان یادگار دوران صفویه است که در آن زمان قزوین نیز پایتخت کشور بود.

مجموعه باغ صفوی

عمارتی زیبا میان باقی سر سبز به نام مجموعه صفوی قزوین

اگر می‌‌خواهید تاریخ ۵۰۰ سال گذشته ایران را یک جا به تماشا بنشینید به مجموعه باغ صفوی قزوین بروید. در این مجموعه عمارت نادری، کاخ چهلستون، عمارت قاجاری، گراندهتل، عمارت پهلوی، سردر عالی‌قاپو و بسیاری بنای تاریخی دیگر را می‌توانید ببینید. این مجموعه جایی است که از تاریخ صفویه تا قاجار و پهلوی را به تصویر می‌کشد. پس از دیدن خیابان سپه، از سردرعالی‌قاپو می‌توانید وارد این مجموعه باشکوه شوید.

خانه‌های تاریخی قزوین

خانه ای با ایوان و ستون های سنگی در مین حیاطی سر سبز

در شهر قزوین خانه‌های تاریخی بسیار با شکوهی را خواهید دید که هر کدامشان قصه‌ی یک برهه از تاریخ ایران را روایت می‌کنند. قزوین بیش از ۱۰۰ خانه تاریخی دارد که اغلب آن‌ها یادگار دوره قاجاریه هستند و نشانه‌هایی از دوران پهلوی و حتی صفویه نیز در آن‌ها پیدا می‌شود. در سفر به قزوین می‌توانید از خانه‌هایی همچون خانه فرهنگ امیرکبیر، خانه یزدی، عمارت شهرداری، خانه بهروزی، عمارت باغ سپه‌دار، خانه رئوفی، خانه خطیبی، خانه بهشتی، خانه اسدی، خانه مرتضوی، خانه داعی و حسینیه امینی‌ها دیدن کنید.

پارک ملاخلیلا

پارک تاریخی قزوین

برای بازدید از باغی سرسبز و زیبا به پارک ملاخلیلا در جنوب قزوین بروید. در این بوستان سرسبز درختان کهنسالی را می‌بینید که حکایت از تاریخی چند صد ساله دارند. آبگیرهای مصنوعی این پارک نیز پرندگان مختلفی را به باغ کشانده و فضای این پارک را بیش از پیش دلفریب کرده‌ است. در ملاخلیلا همه جور امکاناتی برای یک تفریح و گردش ایده‌آل وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

پارک جنگلی فدک یا باراجین

پارک جنگلی فدک قزوین و آب نمای سنگی آن

پارک جنگلی باراجین یکی از بزرگترین پارک‌های کشور است که در قسمت شمالی قزوین و انتهای بلوار نخبگان قرار دارد. جایی که مساحت آن به حدود ۱۵۰۰ هکتار می‌رسد و درختان سرسبز و انبوه آن چشم‌های‌تان را نوازش می‌دهند. اگر به این پارک زیبا رفتید، ریه‌های‌تان را پر از هوای پاک و تمیز کنید و سپس از مناظر کوه‌ها و تپه‌ها نهایت لذت را ببرید. ناگفته نماند که در این پارک امکان دوچرخه‌سواری، استفاده از شهربازی، بازدید از پارک رباتیک، دهکده طبیعت و سینمای تابستانه را نیز خواهید داشت. همچنین در نزدیکی پارک امکانات اقامتی نیز فراهم است تا بهتر بتوانید از صدای پرندگان و هوای تمیز لذت ببرید!

حمام‌ قجر

نمای داخلی یک حمام قدیمی با دیوار های آجری قرمز رنگ و حوض و فواره ای با کاشی کاری آبی رنگ در وسط به نام حمام قجری قزوین

حمام قجر یا حمام شاهی یکی دیگر از بناهای تاریخی قزوین است که مربوط به عصر صفویه می‌شود. حمام قجر این روزها به موزه مردم شناسی قزوین تغییر کاربری داده و در خیابان عبیدزاکانی قرار گرفته است. سه بخش این حمام تاریخی سربینه، میاندار و گرم‌خانه نام دارند که به صورت بسیار زیبایی طراحی شده‌اند.

کلیسای کانتور یا برج ناقوس

ساختمان آجری کلیسای برج ناقوس قزوین

شهر قزوین مساجد و کلیساهای باشکوهی دارد که هنوز هم محل عبادت پیروان ادیان الهی هستند. یکی از کلیساهای پرآوازه قزوین، کلیسای کانتور است که آن را با نام برج ناقوس نیز می‌شناسند. جایی که به دستور روس‌ها و در زمان جنگ جهانی دوم در قزوین ساخته شد و این روزها به یکی از جاهای دیدنی قزوین تبدیل شده است. در این کلیسای آجری و زیبا می‌توانید از مقبره جانباختگان روسی نیز دیدن کنید. از دیگر کلیساهای قزوین می‌توان به کلیسای رفیع و کلیسای هریپسیمه‌ی مقدس اشاره کرد.

قلعه الموت و دریاچه اوان

نمایی از بالا و طبیعت اطراف الموت قزوین، آسمان آبی و کوهستان

الموت یکی از زیباترین مناطقی است که در نزدیکی شهر قزوین می‌توانید آن را پیدا کنید. در این منطقه قلعه‌های تاریخی باشکوهی وجود دارند که قدمت آن‌ها به عصر اسماعیلیان برمی‌گردد. یکی از معروف‌ترین این قلعه‌ها، دژ یا قلعه الموت است که روی صخره‌ای ۲ هزارمتری قرار دارد. قلعه الموت در شمال شرقی روستای گازرخان واقع شده است. این روستا طبیعتی سرسبز و زیبا دارد که گردشگران بسیاری را جذب کرده است. از طرفی در نزدیکی قلعه الموت می‌توانید به کنار دریاچه طبیعی و زیبای اوان بروید و از مناظر سرسبز و آب و هوای کوهستانی لبریز از لذت شوید!

راه‌های دسترسی به قزوین

دو مرد با دوچرخه در حال گذشتن از جلو ورودی شبستان مانند مسجدی با گچ کاری و کاشی کاری

برای سفر به قزوین می‌توانید از قطار، اتوبوس و تاکسی و خودروی شخصی استفاده کنید. اگر از تهران به سمت این شهر باستانی و خوش آب و هوا حرکت می‌کنید، می‌بایست در مسیر آزادراه تهران کرج و قزوین قرار بگیرید. این مسیر ۱۵۰ کیلومتری بدون احتساب ترافیک، دو ساعت زمان می‌برد. ناگفته نماند که ایستگاه راه‌آهن و اتوبوسرانی قزوین در جنوب شهر واقع شده‌اند و از آن جا با تاکسی می‌توانید به مرکز شهر بروید.

سوغات و صنایع دستی قزوین

یک ظرف شیرینی و دو عدد از آن در ظرغی کوچک تر کدر کنار یک لیوان چایی

یکی از بهترین بخش‌های معرفی این شهر، بخش مربوط به خرید صنایع دستی و سوغاتی قزوین است. جذاب‌ترین عصرانه‌‌ای که در قزوین می‌توانید نوش‌جان کنید، نان‌چایی است. شیرینی مخصوص این دیار که با چای سرو می‌شود. از دیگر شیرینی‌های خوشمزه قزوینی می‌توان به نان‌قندی، نخودی و باقلوا سه رنگ قزوینی اشاره کرد که شما را مشتری دائمی قنادی‌های این شهر می‌کنند! اما سوغات قزوین به این شیرینی‌های سنتی محدود نمی‌شود، این شهر به داشتن گردو‌، پسته، انگور و انار مرغوب و باکیفیت نیز معروف است.

صنایع دستی قزوین

دستان زنی در حال بافتن چیزی با ابزار مخصوص

اولین نشانه‌های زندگی در قزوین به حدود ۶ هزار سال قبل برمی‌گردد. از آن زمان تا به‌حال قوم‌های مختلفی در این شهر مستقر شده‌اند و هر کدام از آن‌ها فرهنگی متفاوت را با خود به این شهر آورده‌اند. همین تنوع قومی و الهام از طبیعت منطقه سبب ایجاد انواع صنایع دستی در این شهر شده است. از بازارهای این شهر تاریخی می‌توانید محصولات هنری متنوعی تهیه کنید که از جمله آن‌ها می‌توان به فرش دستباف، جاجیم، گلیم، ظروف مسی، جوراب‌های سنتی، صنایع حکاکی، ملیله‌دوزی، قلم‌زنی، پن‌بافی و نم‌نم‌دوزی اشاره کرد.

اما مهم‌ترین هنر اهالی شهر قزوین، خوشنویسی است. بهترین اساتید خوشنویسی ایران اهل این شهر هستند و به همین خاطر قزوین را پایتخت خوشنویسی ایران می‌نامند. بزرگترین استاد خط نستعلیق کشور، میرعماد حسنی قزوینی در این شهر چشم به جهان گشوده است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی قزوین را مطالعه کنید.

مراکز خرید قزوین

مکانی تاریخی سرای سعدالسلطنه قزوین

بازارهای قزوین از جاهای دیدنی و پرطرفدار این شهر هستند که گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کنند. بازار سنتی قزوین، سرای سعد‌السلطنه نام دارد. جایی که قدمت آن به دوره قاجاریه می‌رسد و از قسمت‌های مختلفی شامل کاروانسرا، چهارسوق، راسته، سرا، بازار و… تشکیل شده است. اگر توانستید دل از تماشای شکوه و معماری بازار بِکنید، سوغات و صنایع دستی متنوع این سرا را نیز خریداری کنید. سرای سعد‌السلطنه زیرمجموعه بازار اصلی و بزرگ قزوین است که قدمت آن به عصر صفویه می‌رسد. شیرینی‌های محلی و خوش‌طعم قزوین را هم می‌توانید از قنادی پرستو در خیابان بوعلی تهیه کنید. از دیگر مراکز خرید قزوین می‌توان به مرکز خرید نارون، مجتمع آفتاب، فردوس، ایرانیان، نور و بازارچه سنتی سپه اشاره کرد.

غذاهای محلی قزوین

یک سینی قیمه نثار قزوین که با خلال بادام و پسه، زرشک و یرنج زعفرانی تزیین شده با یک کاسه ماست تزئین شده به همراه کاسه های کوچک زیتون و سیر ترشی، یک ظرف سالاد و سبزی خوردن

حیف است که به قزوین بروید و قیمه‌نثارهای خوشمزه این شهر را نوش‌ جان نکنید. این غذای خوش آب و رنگ در اغلب رستوران‌های قزوین سرو می‌شود و در آن تکه‌های گوشت، پیازداغ، خلال‌های بادام و پسته می‎‌ریزند. از سوی دیگر در این شهر غذاهای محلی دیگری که کمتر شناخته شده‌اند، اما به خوشمزگی قیمه‌نثار هستند نیز طبخ می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توان به دم‌کباب، شیرین پلو قزوینی، بادمجان پلو، انار پلو، حلیم قزوینی و آش آلو اشاره کرد.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات قزوین را مطالعه کنید.

رستوران‌های قزوین

فضای داخل حیاط یک ریتوران با تخت های چوبی

برای خوردن یک قیمه‌نثار عالی به رستوران‌های محلی قزوین سر بزنید. اگر در شهرهای اطراف زندگی می‌کنید، در یک آخر هفته به این شهر بروید و با یک تیر چند نشان بزنید. هم یک غذای بی‌نظیر نوش جان کنید و هم از جاهای دیدنی این شهر تاریخی از جمله سرای سعد‌السلطنه بازدید به عمل آورید. یکی از مهم‌ترین بخش‌های معرفی قزوین به رستوران‌های محلی آن اختصاص دارد. در ادامه چند مورد از رستوران‌های خوب این شهر را با هم مرور می‌کنیم.

رستوران نمونه

رستورانگردی در قزوین را با رستوران نمونه شروع کنید. جایی که به قیمه‌نثارهای خوشمزه‌اش معروف است و مشتریان بسیاری دارد. اگر به این رستوران رفتید، کباب لاری و کباب تکه‌ای ماستی را نیز حتما امتحان کنید. این رستوران در نزدیکی خیابان بوعلی است.

رستوران اقبالی

پرطرفدارترین غذاهای رستوران اقبالی قیمه‌نثار، شیرین پلو با گوشت گردن و کباب هندی است. این رستوران در نزدیکی چهارراه ولیعصر قزوین قرار دارد.

رستوران مدیترانه

دنبال یک جای متفاوت برای صرف غذا می‌گردید؟ به رستوران مدیترانه که انواع غذاهای لبنانی را سرو می‌کند، سر بزنید. در این رستوران پک لبنانی سفارش دهید و میکس مدیترانه‌ای را از دست ندهید. رستوران مدیترانه در خیابان دهخدا و روبه‌روی پمپ‌بنزین واقع شده است.

رستوران کرمانی

یکی از قدیمی‌ترین رستوران‌های قزوین، رستوران کرمانی است که انواع غذاهای ایرانی با قیمتی مناسب و کیفیت بالا را سرو می‌کند. انواع کباب‌ها و قیمه‌نثار را می‌توانید در این رستوران میل کنید. رستوران کرمانی در ابتدای خیابان شاهد قزوین قرار دارد.

خانه ای قدیمی با پنجره های بلند چوبی

اقامت در قزوین

دشت‌های سرسبز و زیبای قزوین در کنار آثار تاریخی فاخر آن، این شهر را به یک منطقه بی‌بدیل و  توریستی تبدیل کرده‌اند. گردشگران برای اقامت در این شهر تاریخی و خوش آب و هوا گزینه‌های مختلفی مثل اجاره سوئیت و خانه روزانه در قزوین، اجاره اقامتگاه‌ بوم‌گردی، اجاره آپارتمان مبله و… را پیشِ رو دارند. همچنین اهالی شهر و روستاهای اطراف قزوین نیز خانه‌های‌شان را در اختیار گردشگران می‌گذارند. برای اجاره راحت سوئیت در قزوین می‌توانید از سایت‌های معتبر اجاره آنلاین خانه استفاده کنید. به این ترتیب وقتی به مقصد می‌رسید جایی برای تجدیدقوا خواهید داشت و پس از چند ساعت استراحت به تفریح و گردش در شهر خواهید پرداخت. سفر خوبی داشته باشید!

سوالات متداول درباره قزوین

قزوین کجاست؟

استان قزوین از شرق به کرج می‌رسد و شهر قزوین مرکز این استان است و در 150 کیلومتری تهران قرار دارد.

بهترین زمان سفر به قزوین کی است؟

از اوایل بهار تا اوایل پاییز، بهترین زمان سفر به قزوین است.

معروفترین جاهای دیدنی قزوین کدام‌اند؟

خیابان سپه، مجموعه باغ صفوی، خانه‌های تاریخی قزوین، پارک ملاخلیلا، پارک جنگلی فدک یا باراجین، حمام‌ قجر، کلیسای کانتور یا برج ناقوس، قلعه الموت و دریاچه اوان.

معروف ترین رستوران های قزوین کدام‌اند؟

رستوران نمونه، رستوران اقبالی، رستوران مدیترانه، رستوران کرمانی.

چطور به قزوین برویم؟

اگر از تهران به قزوین سفر می‌کنید، از مسیر آزادراه تهران-کرج-قزوین حرکت کنید. با قطار، اتوبوس و تاکسی نیز می‌توانید خود را به قزوین برسانید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *