شهرها

رشت کجاست؟ | معرفی کامل شهر بارانی استان گیلان

در معرفی شهر رشت می‌توان گفت که این شهر تلفیقی از دریا و جنگل با تاریخ و تمدن ایران زمین است. شهری که زادگاه بزرگانی همچون میرزا کوچک‌ خان جنگلی بوده و مقصد میلیون‌ها گردشگری است که به جز این شهر به جای دیگر سفر نمی‌کنند! رشت، به عنوان مرکز استان همیشه سبز گیلان، در نزدیکی دریای خزر قرار دارد و جنگل‌های انبوه آن هوش از سرتان می‌برند. شهری که بازار تاریخی آن شور و شعف را مهمان دلِ گردشگران می‌کند و مردمانی که با وجود دغدغه‌های فراوان دست از شادی و پایکوبی و مهمان‌نوازی بر نمی‌دارند! رشت، همان‌ جایی است که در هر موقع از سال ابرها بالای سرش حضور دارند و شالیزارها را مملو از باران می‌کنند. آوازه این شهر تا آن سوی آب‌ها هم رفته و سازمان یونسکو رشت را به عنوان خلاق‌ترین شهر از نظر غذاها و مزه‌ها معرفی کرده است.

قصد سفر به این شهر تاریخی و سرسبز را دارید؟ با ما همراه باشید تا در ادامه به معرفی شهر رشت، شهر باران بپردازیم

رشت کجاست؟

 رشت را بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین شهر شمالی ایران می‌دانند. این شهر از شمال به دریای خزر و بندر انزلی می‌رسد و از جنوب به رودبار و سنگر محدود می‌شود و از غرب به فومن و صومعه‌سرا و از شرق با آستانه اشرفیه و کوچصفهان همسایه است. از تهران تا رشت حدود ۳۲۰ کیلومتر مسافت را باید طی کنید تا ۴ ساعت بعد به این شهر خوش آب و هوای .شمالی برسید.

تاریخچه رشت

نقش رشت در تاریخ پرفراز و نشیب ایران، پررنگ و مشهود است. این شهر به علت موقعیت جغرافیایی خاصش، منطقه‌ای مهم در اقتصاد، سیاست و تجارت کشور محسوب می‌شود. رشت از دوران صفویه مرکز گیلان بوده و در عصر قاجاری نیز در تحولات دوره مشروطیت، نقش موثری داشته است.

جالب است بدانید که در سندهای تاریخی قرن چهارم، از رشت به‌عنوان ناحیه‌ای بزرگ یاد کرده‌اند. از نام‌های پیشین رشت می‌توان به دارلمرز، دارالامان، رشت بازار و وارنا اشاره کرد. جایی که مردمان آن در دوره‌های مختلف چشم‌در‌چشم دشمن ایستادند. نمونه آن میرزاکوچک‌خان جنگلی است که برای سر دادن شعار آزادی در مقابل روس‌ها و انگلیسی‌ها، جانش را هدیه کرد.

فرهنگ و آداب‌ و‌ رسوم رشت

به محض ورود به رشت، مردمان خوش‌رویی را خواهید دید که لهجه‌ای به شیرینی عسل دارند!

اهالی رشت مراسم‌های مختلفی در طول سال برگزار می‌کنند که موسیقی و پایکوبی پایِ ثابت این جشن‌ها است. مثلا برای بردن عروس به خانه داماد مراسمی به نام گیشه‌بری می‌گیرند که در آن ترانه‌های محلی خوانده می‌شود. در جشن نوروزخوانی هم شب آخر سال، گروهی در کوچه‌ها و خیابان‌ها راه می‌روند و اشعار محلی پر از امیدی سر می‌دهند.  اگر به فرهنگ و آداب‌ و رسوم رشت علاقه‌مند شده‌اید، به موزه سردار جنگل و خانه‌های تاریخی رشت هم سر بزنید.

مناطق مختلف رشت

رشت دارای پنج بخش مختلف است که شامل بخش مرکزی رشت، بخش خشکبیجار، بخش سنگر، بخش کوچصفهان و بخش لشت نشا است. بخش مرکزی نیز شامل ۴ دهستان با نام‌های پسیخان، پیربازار، رشت و لاکان می‌شود که یکی از یکی تماشایی‌تر هستند.

اقتصاد رشت

رشت شهری پر جنب‌و‌جوش و مناسب برای حوزه‌های کاری مختلف است. برخی از اهالی رشت به علت موقعیت جغرافیایی مناسب این شهر، به کار صادرات و واردات محصولات مختلف به کشورهای همسایه مشغول هستند.

از طرف دیگر، برخی از مردم به علت پتانسیل مناسب آب‌و‌هوایی، به کار کشاورزی، پرورش ماهی و طیور می‌پردازند و محصولاتی مثل برنج، چای، مرکبات و انواع آبزیان و پرندگان را پرورش می‌دهند. کارخانه‌های صنایع فولاد و چوب و… نیز در اطراف شهر قرار گرفته‌اند تا بازار کار مناسبی ایجاد شود.

اما بدون شک قسمت مهم اقتصاد رشت را بخش گردشگری پوشش می‌دهد. بسیاری از زنان و مردان شهر برای امرار معاش خانواده محصولات خوراکی و صنایع دستی اصیل دست‌ساز خود را به گردشگران ارائه می‌کنند. برخی دیگر نیز یکی از طبقه‌های خانه‌ خود را به گردشگران اجاره می‌دهند. علاوه بر این، رستوران‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی، تورهای گردشگری، اجاره وسایل تفریحی و… نشان می‌دهد که صنعت گردشگری نقش مهمی در اقتصاد این شهر بازی می‌کند.

آب و هوای رشت

راهرو سنگفرش پوشیده از برف که در دو طرف آن باغ پر از درخت وجود دارد و به یک ساختمان منتهی میشود و همه جا پر از برف است

آب و هوای رشت معتدل و مرطوب است. در این شهر مدام باران می‌بارد و در بهار و پاییز این بارش‌ها بیشتر نیز می‌شوند. در تابستان و به خصوص مردا ماه از حجم بارش‌ها کاسته می‌شود اما رطوبت حاصل از همسایگی با دریا در شهر موج می‌زند. از سوی دیگر در زمستان‌ هوا رو به سردی می‌رود. با این حال در همه فصل‌ها رشت پر از گردشگرانی است که در هوای پاک آن نفس تازه می‌کنند.

بهترین زمان سفر به رشت

میدان شهرداری رشت در هوای بارانی و افرادی که چتر دارند

بهترین فصل برای سفر به رشت، بهار و اوایل پاییز است. چراکه در این موقع از سال از رطوبت و شرجی بودن هوا کم می‌شود و باران‌های ملایمی می‌بارد که شهر را زیباتر از همیشه نشان می‌دهد. اما رشت در هر چهار فصل از سال جذابیت دارد. در بهار سبزتر و تماشایی‌تر از همیشه است، در تابستان جان می‌دهد برای آب‌تنی در دریای خزر، در پاییز رنگارنگ و نمناک می‌شود و در زمستان ننه‌سرما موهای سپیدش را در سطح شهر و میدان زیبای شهرداری پهن می‌کند! در هر فصل قصد سفر به رشت داشته باشید، می‌توانید با اجاره ویلا در رشت سفرتان را از پیش برنامه‌ریزی کنید.

اجاره ویلا رشت با کیفیت تضمینی
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی‌ رشت

بازارچه محلی پر از انواع سبزی جات و سیفی جات

رشت شهر باران، شهر تاریخ و شهر جنگلی‌ها است. دیدن همه شگفتی‌های این شهر در سفر چند روزه امکان‌پذیر نیست. رشت را باید هزاران بار دید و گشت. اگر سری به تاریخچه‌ شهر رشت بزنید، متوجه قدمت چندین هزار ساله آن خواهید شد. قدمت این شهر به واسطه‌ی تاریخ غنی آن سبب شده که امروزه جاذبه‌های تاریخی متنوعی در سرتاسر رشت وجود داشته باشد. اما سفر به مرکز سبز گیلان با دیدن دریا و جنگل و طبیعت سرسبز آن معنا پیدا می‌کند. در ادامه این بخش از معرفی شهر رشت، چند مورد از جاهای دیدنی رشت را بر می‌شمریم.

میدان شهرداری و پیاده‌راه علم الهدی

میدان شهرداری رشت در شب

میدان شهرداری رشت بهترین و زیباترین منطقه شهر رشت است. با تماشای این میدان باور این که در اروپا قدم نمی‌زنید، دشوار است! زمین‌های سنگ‌فرش شده، کاخ شهرداری رشت، بنای با شکوه اداره پست و کتابخانه ملی همه و همه رُخ شهر رشت را همانند یک پاریس کوچولو نشان می‌دهند. ساخت این سازه‌ها مربوط به سال ۱۳۰۰ بوده و معماری آن‌ها در سبک سازه‌های سن پترزبورگ روسیه است. اما جذابیت‌های این میدان به همین جا ختم نمی‌شود. دیدن مجسمه میرزا کوچک خان جنگلی سوار بر اسبی پیشتاز، برج ساعت رشت، گل‌کاری‌ها و تزئینات گوشه و کنار میدان این مکان را به جایی ایده‌آل برای گشت‌وگذار تبدیل کرده است. اما میدان شهرداری زمانی رویایی می‌شود که بارانی بی‌وقفه ببارد و چهره واقعی گیلانِ زیبا را نشان دهد!

علاوه بر این، در یکی از خیابان‌های منتهی به این میدان با نام علم‌الهدی نیز می‌توانید یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری رشت را کشف کنید. قدم زدن روی سنگفرش‌های این پیاده‌رو که دو میدان شهرداری و سبزه میدان را به هم وصل می‌کند، هنگام باران‌های ملایم حس و حال وصف‌ناپذیری را برای شما به ارمغان خواهد آورد. در گوشه و کنار این خیابان می‌توانید نمادهای کوچک و بزرگی از گیلان سرسبز را مشاهده کنید و در مراکز خرید آن حسابی سرگرم شوید!

پارک ملت و بوستان مفاخر رشت

دریاچه پارک ملت رشت که دو آلاچیق در آب ساخته شده اند.

اگر توانستید از میدان شهرداری رشت چشم بردارید، از آن جا به سمت میدان گلسار بروید. در کنار پارک ملت، خانه‌ای روستایی و گیلانی به سبک همان‌هایی که در فیلم‌ها دیده‌ایم وجود دارد که می‌توانید از آن نیز بازدید کنید. همچنین در داخل پارک ملت می‌توانید از خانه‌های روستایی کوچک و برکه پُر از اردک آن بازدید کنید و از بودن در اتمسفر شهر رشت لذت ببرید. از دیگر پارک‌های رشت می‌توان به بوستان مفاخر در بلوار شهید بهشتی اشاره کرد. در این بوستان درختان چند صد ساله سر به فلک کشیده‌ای وجود دارند که قدم زدن از میان آن‌ها بسیار آرامش‌بخش است. از کنار این بوستان گوهررود گذر می‌کند و تالاب عینک نیز در همان حوالی قرار دارد.

تالاب عینک رشت

تالاب عینک و عکس منعکس شده از درختان در تالاب

بزرگ‌ترین تالاب گیلان پس از انزلی، تالاب عینک رشت است. این تالاب از بالا به شکل یک عینک بزرگ دیده می‌شود و به همین علت این نام را روی آن گذاشته‌اند. آب تالاب از زمین‌های کشاورزی اطراف و آب باران تامین می‌شود و محل زندگی ماهیان جورواجور است. در بازدید از این تالاب به ماهیگیری و قدم زدن بپردازید و از زیبایی‌های طبیعی شهر رشت لذت ببرید. تالاب عینک را در غرب شهر و پل شهدای گم‌نام می‌توانید پیدا کنید.

دریاچه سد سقالکسار

دریاچه سد سقالکار ، کنار دریاچه ساختمان چوبی ، تعداد زیادی درخت بزرگ، یه جاده خاکی از کلبه چوبی به سمت بیرون محوطه قرار دارد

در ۱۵ کیلومتری جنوب شهر رشت، روستایی با نام سقالکسار وجود دارد که اغلب زوج‌های جوان برای گرفتن عکس‌های عروسی‌شان به این منطقه زیبا و تماشایی می‌روند. دریاچه سقالکسار در وسط جنگل انبوهی قرار گرفته است و زیبایی سحرانگیزی دارد. در این دریاچه که در واقع یک سد برای ذخیره آب محسوب می‌شود، می‌توانید قایق‌سواری کنید و در آلاچیق‌های اطراف آن به استراحت بپردازید.

پارک جنگلی سراوان

مرداب سروان در پارک جنگلی سراوان، مرداب پوشیده از خزه سبزرنگ

همه جای رشت پوشیده از سرسبزی و زیبایی است. به طوری که حتی آسفالت‌های کف خیابان هم حریف این اقلیم نشده‌اند و از گوشه و کنار آن‌ها سر و کله‌ی گیاهان سبز و خودرو پیدا می‌شود. این سرزمین سرسبز شمالی دارای پارک‌های جنگلی فراوانی است که از میان آن‌ها گیسوم در نزدیکی شهر رشت و سروان در کیلومتر ۷ جاده رشت-تهران شهرت فراوانی نزد گردشگران پیدا کرده‌اند. سراسر پارک سراوان پوشیده از جنگلی سرسبز و بکر است که در روزهای گرم سال مملو از مسافر می‌شود. در دلِ جنگل‌های سراوان دریاچه‌ای وجود دارد که سرسبزی جنگل به روی آب‌های آن جاری شده و پوشیده از سبزه شده است. در این جنگل بکر رویای بودن در بهشت موعود تداعی می‌شود!

موزه میراث روستایی گیلان

کلبه چوبی با دیوارهای سفید رنگ و در آبی و سقفی که روی آن با کاه پر شده

موزه میراث روستایی گیلان فضایی باز است که به انواع و اقسام خانه‌های روستایی اختصاص دارد. هر کدام از این خانه‌ها را از روستاهای مختلف گیلان جمع‌آوری کرده‌اند و در این مکان دوباره آن‌ها را ساخته‌اند. در این موزه می‌توانید لباس‌های محلی چین‌دار و رنگارنگ این خطه را بپوشید و عکس یادگاری بگیرید. علاوه بر این در موزه میراث روستایی گیلان، با فرهنگ و آداب و رسوم این منطقه بیشتر آشنا خواهید شد و می‌توانید از زنان بومی که در حال پخت نان و غذای محلی هستند، خوراکی‌های خوشمزه بخرید.

باغ محتشم

سنگ فرش باغ محتشم یا پارک شهر با تعداد زیادی درخت در اطراف آن

باغ محتشم یا پارک شهر رشت در سال ۱۲۴۰ در خیابان حافظ ساخته شد. در وسط این باغ که سراسر سرسبزی و زیبایی است، عمارت کلاه‌ فرنگی از زمان قاجاریه به جا مانده که از دیدنی‌های تاریخی رشت به شمار می‌رود. اگر در فصل پاییز گذرتان به رشت افتاد، به این باغ زیبا بروید تا از ترکیب‌ شدن هزاران رنگ پاییزی در آن حسابی لذت ببرید.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

آرامگاه سردار جنگل یا میرزا کوچک خان جنگلی در محله سلیمان داراب (نام اصلی او) واقع شده است. شهر رشت در قدیم صحنه‌ی مبارزه این سردار با دشمنان متجاوز بوده و وجب به وجب خاک این شهر مدیون پاسداری‌های میرزا کوچک خان و یاران باوفای ایشان است. مقبره سردار جنگل در  یک سازه آجری قرار دارد و در اطراف او پیکر بزرگان دیگری از شهر مثل شیون فومنی، شاعر پر آوازه گیلان نیز آرام گرفته است.

خانه‌ی میرزا کوچک خان جنگلی

خانه ویلایی میرزا کوچک خان جنگلی

احتمالا با شنیدن نام میرزا کوچک خان، به یاد وقایع تاریخی اواخر دوران قاجاریه می‌افتید. روزگاری که رشتی‌ها در برابر هجوم روس‌ها، انگلیسی‌ها و دشمنان داخلی ایستادگی کردند و با خون خودشان به دفاع از خاک ایران و گیلان تن در دادند. سردار جنگل نیز به عنوان رهبر این مبارزات از بزرگان این خطه به حساب می‌آید. در حال حاضر خانه پدری این سردار بزرگ در خیابان استادسرا به موزه میرزا کوچک ‌خان تبدیل شده است. قدمت این خانه دو طبقه چوبی به زمان قاجاریه می‌رسد و در و دیوار آن شاهد به دنیا آمدن، مدرسه رفتن و بزرگ شدن یک مبارز بزرگ ایرانی بوده‌اند. در این خانه لوازم مختلفی وجود دارد، شامل گهواره میرزا کوچک ‌خان، ظروف، سلاح او، دوربین عکاسی، رادیو و کتاب‌ها می‌شود.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی رشت را مطالعه کنید.

صنایع دستی و سوغات رشت

رشت کجاست

به محض نزدیک شدن به شهر رشت، بوی برنج شالیزارها و زیتون مغازه‌های کنار جاده هوش از سرتان می‌برد. همین‌طور که به مرکز شهر نزدیک می‌شوید، بوی سبزی‌های محلی و ماهی‌های تر و تازه دهان‌تان را آب می‌اندازد. رستوران‌های محلی گوشه و کنار شهر که دیگر وصف‌ناپذیرند، به طوری که عطر غذاهای‌شان تا چند خیابان آن طرف‌تر هم می‌رود. این عطرها را اگر دنبال کنید به بازار سنتی شهر رشت می‌رسید.

در این بازار می‌توانید انواع و اقسام سوغاتی‌های شمالی را برای عزیزان‌تان خریداری کنید. برنج، ماهی، زیتون، رب انار، چای، رشته خشکار و هزاران خوراکی خوشمزه دیگر را امتحان کنید و مقداری از آن‌ها را به شهر و دیار خود ببرید. اما بخش دیگری از سوغات این شهر را صنایع‌دستی رنگارنگ آن تشکیل می‌دهند که در ادامه این بخش از معرفی شهر رشت به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

صنایع دستی رشت

صنایع دستی رشت

صنایع دستی رشت به اندازه طعم خوراکی‌های آن جذاب و دلنشین هستند. از رشتی‌دوزی گرفته که برای تزئین انواع لباس، روتختی و کیف با نخ ابریشم کاربرد دارد تا حصیربافی، مرواربافی و چادرشب‌بافی همه و همه به دست اهالی این شهر و به خصوص زنان هنرمند انجام می‌شوند. علاوه بر این، نوعی کفش در این منطقه دوخته می‌شود که به آن چاروق‌ و چموش نیز می‌گویند. در این نوع کفش‌های چرمی که بسیار زیبا هستند، هیچ میخ و چسبی به کار نمی‌رود و اتصال کفی آن به رویه فقط با دوختن انجام می‌گیرد. در سفر به رشت به دنبال سوغاتی‌های خاص مثل این کفش‌ها‌، صندوق چوبی (بولاکی)، شانه چوبی، کولوشی جارو و عروسک‌های محلی باشید تا خاطرات این سفر برای همیشه در گوشه ذهنتان هک شود.

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی شهر رشت را مطالعه کنید.

غذاهای محلی رشت

غذاهای محلی رشت

حتما از وصف غذاهای گیلانی زیاد شنیده‌اید. تنوع بالا و فرهنگ غذایی غنی این شهر سبب شده است که یونسکو رشت را به عنوان یکی از شهرهای خلاق غذا به ثبت جهانی برساند. بی‌شک سفر به رشت بدون خوردن حداقل یکی از غذاهای خوشمزه آن مثل کباب ترش، شوید قرمه، غوره مسما، باقلا قاتق، میرزاقاسمی، فسنجان، مرغ ترش، واویشکا، ترش واش، کال کباب و… تکمیل نمی‌شود. حیف است در سفر به این شهر یکی از غذاهای خوش عطر و طعم آن که لیست بلندبالای اسامی آن‌ها ته ندارد را امتحان نکنید. این غذاها را در کنار چاشنی‌های رشتی مثل ماهی شور، زیتون پرورده، سیر ترشی، اشپل ماهی و دلار نوش جان کنید تا طعم سفر به رشت به روح و جان‌تان بنشیند.

رستوران‌های رشت

پس از شنیدن نام این غذاهای خوش رنگ و لعاب نوبت به معرفی رستوران‌هایی می‌رسد که این غذاهای محلی را سرو می‌کنند. در ادامه این بخش از معرفی رشت، به چند مورد از رستوران‌های محلی آن اشاره می‌کنیم.

رستوران شورِکولی

رستوران شوری کلی رشت

در خیابان گلسار رستورانی سنتی با نام شورکولی وجود دارد که غذاهای سنتی و خوشمزه گیلانی را طبخ و سرو می‌کند. این رستوران در یکی از بهترین و زیباترین محله‌های رشت واقع شده و به همین خاطر لذت خوردن غذا در آن دو چندان می‌شود. رستوران شور کولی به عنوان یکی از بهترین رستوران‌های شمال محسوب می‌شود.

رستوران محرم

رستوران محرم رشت

رستوران محرم در خیابان امام‌ خمینی رشت قرار دارد و غذاهای آن به قدری خوشمزه هستند که مسافران برای چشیدن طعم آن‌ها در صفی طولانی منتظر می‌مانند تا نوبتشان شود. در این رستوران می‌توانید همه نوع غذای معروف گیلانی را پیدا کنید اما برنج دودی و کباب‌های آن چیز دیگری است!

رستوران پلاکباب رشت

باقالا قتوق رشت

اگر دلتان هوس پلو و کباب رشتی کرد به رستوران پلاکباب در خیابان تختی بروید. غذاهای این رستوران در ظروف سنتی سرو می‌شوند و اغلب مشتریان غذای‌شان را با دست می‌خورند. در  سفر به رشت فرصت خوردن غذای خوشمزه با دست را از دست ندهید اما مراقب باشید انگشتان‌تان را نخورید. چراکه غذاهای گیلانی بسیار لذیذ هستند! از دیگر رستوران‌های رشت می‌توان به رستوان رازقی، شکم‌الملوک، چلوشیش، برگراد، دی بی جا‌ و دوران اشاره کرد.

مراکز خرید شهر رشت

بازار میوه و سبزیجات

برای بازدید از یک بازار شمالی تمام عیار آماده باشید! بازاری بدون سقف که اجازه ورود هوای پاک رشت را به داخل غرفه‌ها می‌دهد. در کنار مردم مهمان‌نواز و فروشندگان سرزنده‌ی بازار قدم بزنید و از بوی سبزی و رب انار و میوه‌های تازه سرمست شوید. این سبزی‌ها و چاشنی‌هایی که در این بازار عرضه می‌شوند، همان‌هایی هستند که غذاهای گیلانی را در جهان زبانزد کرده‌اند! پس بی معطلی خرید کنید و عکس یادگاری بگیرید. چراکه شما هم‌اکنون به یکی از جاذبه‌های اصلی شهر رشت آمده‌اید. انواع مربا، کلوچه، چای، برنج، زیتون، سبزی محلی، ترشی، ماهی و نان و شیرینی را از فروشندگان خوش برخورد و با حوصله بخرید و به سفرتان طعمی بکر و به‌یاد‌ماندنی بدهید. همچنین می‌توانید سبدهای حصیری، عروسک‌های دست‌دوز و ظروف چوبی و سفالی را نیز به عنوان سوغات رشت خریداری کنید. بازار بزرگ رشت در میدان شهرداری خیابان امام خمینی قرار دارد.

مراکز خرید مدرن

مرکز خرید گلسار

شهر رشت برای کسانی که عاشق پاساژگردی در مراکز خرید مجلل هستند نیز آماده است. در مشهورترین خیابان رشت با نام گلسار مرکز خریدی با همین نام وجود دارد که برای خریدن لباس‌های برند حرف ندارد. فودکورت و کافه نیز در این مرکز خرید وجود دارد تا در صورت احساس گرسنگی دلی از عزا دربیاورید. از دیگر مراکز خرید رشت می‌توان به مرکز خرید ایرانیان، مرکز خرید رز، پاساژ پله‌برقی، هپی‌لند، کویتی، سالار، تمدن و بزرگمهر اشاره کرد. همچنین در خیابان علم‌الهدی که بین سبزه میدان و میدان شهرداری واقع شده است نیز مغازه‌های کوچکی برای خرید سوغاتی‌های رشت وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها نیز دیدن کنید.

اقامت در رشت

بی‌شک رشت یکی از زیباترین و سرسبزترین شهرهای خطه‌ی سرسبز گیلان است که سفری خاطره‌انگیز و به یاد ماندنی را برای‌تان رقم می‌زند. هر سال میلیون‌ها مسافر از جای جایِ ایران به این شهر توریستی سفر می‌کنند و به همین خاطر اقامتگاه‌های زیادی در کوچه و پس کوچه‌های آن وجود دارد تا همه گردشگران جایی برای ماندن در این شهر وسیع داشته باشند. در این شهر انواع هتل‌های لوکس، ویلاهای کنار دریا، آپارتمان‌های مبله، اقامتگاه‌های بومگردی و سوئیت‌های نقلی و ارزان‌قیمت در دسترس شما خواهند بود. فقط کافی است با توجه به سلیقه و بودجه‌تان یکی از آن‌‌ها را انتخاب کنید تا سفری هیجان‌انگیز در شهر بارانی را تجربه کنید. همچنین بهتر است برای اجاره ویلا و سوئیت در رشت پیش از سفر اقدام کنید. زیرا در تعطیلات رسمی و روزهای آخر هفته شهر شلوغ می‌شود و ممکن است به راحتی نتوانید اقامتگاه دلخواه‌تان را پیدا کنید. اما با استفاده از وبسایت‌های معتبر اجاره ویلا می‌توانید تصاویر اقامتگاه‌ها را مشاهده کرده و نسبت به رزرو آن‌ها پیش از سفر اقدام کنید. به این ترتیب در هنگام رسیدن به رشت نگرانی برای یافتن جا نخواهید داشت و به تفریح و گردش می‌پردازید. اتاقک همچنین برای اجاره ویلا شمال نیز پیشنهادهای ویژه‌ای دارد. قصد سفر به هر نقطه از شمال را داشته باشید می‌توانید روی کمک اتاقک حساب باز کنید.

راه‌های دسترسی به رشت

چگونه به رشت و جاذبه‌های اطراف آن برویم
برای رسیدن به شهر زیبای رشت راه‌های زیادی دارید – عکاس: وحید اصغرنژاد

برای رسیدن به کلان‌شهر رشت می‌توان از راه‌ها و وسایل نقلیه متنوعی مانند خودروی شخصی، اتوبوس، قطار و حتی هواپیما استفاده کرد. انتخاب یک مسیر یا وسیله‌ای برای سفر کاملا به علایق و زمان رسیدن شما دارد. در این بخش روش‌های سفر به رشت و مدت زمان مسیری که باید طی کنید را همراه با نقاط قوت و ضعف آن‌ها بررسی خواهیم کرد.

سفر به رشت با خودرو شخصی

سفر به رشت با خودرو شخصی
سفر با خودروی شخصی فرصتی برای لذت بردن از طبیعت تهران رشت را برایتان به ارمغان می‌آورد – عکس از سایت: times of india

اگر قصد لذت بردن از مسیر بسیار زیبا و ویژه تهران رشت را دارید بهتر است که با استفاده از خودروی شخصی خود به رشت سفر کنید. مسیری مملو از جاذبه‌های طبیعی و دلفریب که مانند آن را در هیچ جای دیگر از مسیرهای شمالی کشور نخواهید دید. برای رسیدن به رشت می‌توانید از بین دو جاده، که یکی جاده چالوس و دیگری جاده قزوین است، یکی را انتخاب کنید. همچنین هر یک از این جاده‌ها زیبایی منحصربه‌فردی دارند. با این حال گفتنی است که مسیر جاده قزوین بسیار نزدیک‌تر از مسیر جاده چالوس است. با توجه به خلوت یا شلوغ بودن مسیر، ممکن است سفر شما تا رشت بین 4 تا 6 ساعت (با احتساب توقف‌های بین راهی) طول بکشد.

سفر به رشت به وسیله راه‌‌آهن

سفر به رشت به وسیله راه‌‌آهن
سفر با قطار یک تجربه لذت‌بخش است – عکس از سایت: منطقه ویژه اقتصادی لامرد

خط ریلی تهران – رشت یکی از خطوط جذاب راه‌آهن محسوب می‌شود و به دلیل مسیر بسیار زیبایی که طی می‌کند طرفداران خاص خود را دارد. مدت زمان سفر به رشت با قطار، تقریبا پنج ساعت طول می‌کشد. اگر به دنبال کسب یک تجربه جدید در سفر هستید با استفاده از قطار تهران – رشت می‌توانید این تجربه را به دست آورید. در ضمن، اگر نمی‌خواهید در پیک تعطیلات، ترافیک جاده بخشی از زمان سفرتان را از بین ببرد، می‌توانید از چند روز قبل بلیط قطار رشت را رزرو کنید و سریع خودتان را به این شهر برسانید.

سفر به رشت با هواپیما

سفر به رشت با هواپیما
اگر دوست دارید زودتر و سریع‌تر به مقصد برسید حتما سفر با هواپیما را در اولویت قرار دهید – عکس از سایت: schengen visa

یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای رسیدن به شمال کشور و شهر زیبای رشت استفاده از هواپیما است. خرید بلیط هواپیما برای مسیر تهران رشت، بیشتر در میان مسافرانی که قصد انجام امور کاری دارند و باید به سرعت در بین شهرها جابه‌جا شوند معمول است. مدت زمان سفر از فرودگاه مهرآباد تهران تا فرودگاه سردارجنگل رشت تقریبا یک ساعت طول می‌کشد.

سفر به رشت با اتوبوس

سفر به رشت با اتوبوس
سفر با اتوبوس فرصت مناسب برای تجربه سفر گروهی و دسته‌جمعی است – عکس از سایت: خبرگزاری تسنیم

اگر قصد دارید به صورت گروهی و همراه با تورهای گردشگری به رشت سفر کنید، استفاده از اتوبوس‌ها بهترین وسیله برای رسیدن به این شهر زیبا هستند. مسیر طی شده توسط اتوبوس به طور معمول با مسیر خودروهای شخصی یکسان بوده و تنها به‌علت چند توقف کوتاه در میان مسیر (مانند اعلام ساعت در ایستگاه‌های پلیس‌راه)، مدت زمان سفر کمی نسبت به سفر با خودرو شخصی طولانی‌تر می‌شود.

نکات ضروری سفر به رشت

  • کلاه، ضد آفتاب و عینک آفتابی را فراموش نکنید.
  • در بهار و تابستان خنک‌ترین لباس‌ها را با خود ببرید.
  • برای این که به هوای شرجی برنخورید، در اواخر تابستان تا اوایل بهار برای سفر برنامه‌ریزی کنید.
  • حتما در شهر گردش کنید. چرا که بازار بزرگ رشت و میدان شهرداری هم به اندازه طبیعت گیلان شگفت‌انگیز هستند.

و در آخر برای حفظ این شهر استثنایی، زباله‌های‌مان را در طبیعت رها نکنیم.

سوالات متداول درباره رشت

رشت کجاست؟

رشت در شمال ایران قرار دارد، این شهر از شمال به دریای خزر و بندر انزلی می‌رسد و از جنوب به رودبار و سنگر محدود می‌شود و از غرب به فومن و صومعه‌سرا و از شرق با آستانه اشرفیه و کوچصفهان همسایه است.

بهترین زمان سفر به رشت چه زمانی است؟

بهار، اوایل پاییز

معروف‌‌ترین جاهای دیدنی رشت کدامند؟

میدان شهرداری، بازار بزرگ رشت، پارک جنگلی سراوان، تالاب عینک

معروف ترین رستوران‌های رشت کدامند؟

رستوران شورکولی، رستوران محرم، رستوران پلاکباب رشت

چطور به رشت برویم؟

برای رسیدن به رشت از تهران، باید ابتدا از کرج به آزاد راه تهران-قزوین بروید. پس از آن از آزاد راه قزوین-رشت به مقصد برسید، از تهران تا رشت چیزی حدود ۴ ساعت راه است‌.

 

اجاره ویلا و اجاره سوئیت از اتاقک

4.6/5 - (10 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سرزمین رشت یکی از جاهای دیدنی کشورمون ایران و حتی دنیا شمرده میشود هرگاه سر از رشت در میاورم انگار تکه ای از بهشت را باخودم حمل میکنم

    امیدوارم انهایی که به شهر رشت سفر میکنند بهترین ها را رقم بزنند

    باتشکر

  2. سلام وقت بخير مجموعه اي در رشت افتتاح شده به نام هايپر الكترونيك ميخواستم بدونم براي معرفي به سايت شما نياز به چه شرايطي داره

    1. سلام ممنون از اعتماد شما به مجله اتاقک
      ما در مجله اتاقک به شکل مستقل مجموعه‌ها رو معرفی نمی‌کنیم. شهرها و جاهای دیدنی اونها، بازار و صنایع دستی‌شون رو معرفی می کنیم. چنانچه مجموعه شما کامل است و به عنوان مرکز خرید می‌شود به آن اشاره کرد لطفا اطلاعاتش از قبیل آدرس، محصولاتی که به فروش می‌رسد و… رو به این آدرس marketing@otaghak.com ایمیل کنید، در صورت تایید محتوا به یکی از مقاله‌ها اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *