شهرها

معرفی شهر رضوانشهر | سفری سبز به طبیعت البرز

سفر به رضوانشهر می‌تواند علاوه بر آرامش و لذت بودن در سواحل دریای خزر، لذت قدم زدن در جنگل‌های شمال را برای شما به ارمغان بیاورد. در این مطلب از اتاقک به معرفی رضوانشهر پرداخته‌ایم و راهنمای سفر کاملی به این شهر ارائه کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

رضوانشهر کجاست؟

رضوانشهر کجاست

رضوانشهر یکی از شهرهای بسیار زیبای گیلان است. این شهر در قدیم رضوانده نام داشت و سپس باتوجه‌ به پیشرفت قابل‌توجه آن و افزایش جمعیت، به رضوانشهر تغییر نام داد. رضوانشهر از یک‌طرف به دریای خزر و از طرفی دیگر به کوه‌های تالش منتهی می‌شود. شاید کمتر شهری را در ایران پیدا کنید که هم دریا و هم جنگل‌های سبز البرز را شامل شود. این موقعیت مکانی باعث شده گردشگرها توجه ویژه‌ای به این شهر داشته باشند.

رضوانشهر از مرکز استان گیلان 65 کیلومتر و با بندر انزلی فقط 34 کیلومتر فاصله دارد که این کوتاهی مسافت باعث شده گردشگران این شهر را برای اقامت انتخاب کنند. اگر قصد سفر به شمال کشور را دارید پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید تا به طور کامل با این شهر زیبا و خوش‌آب‌وهوا آشنا شوید.

آب‌وهوای رضوانشهر

آب‌وهوای رضوانشهر هم مانند سایر مناطق ایران باگذشت فصل‌ها تغییر می‌کند. در بیشتر مواقع سال، هوا معتدل است اما در فصل تابستان به دلیل شرجی بودن هوا و در زمستان به دلیل بارش برف‌ و باران، گردشگرها را با مشکلاتی روبه‌رو خواهد کرد. رضوانشهر در پاییز و بهار هوای مطبوع همراه با بارش باران دارد. پاییز تمام شهر به رنگ قرمز و نارنجی در می‌آید و در بهار شهر به رنگ سبز در می‌آید.

بهترین فصل سفر به رضوانشهر

بهترین فصل سفر به رضوانشهر

فصل‌های بهار و پاییز بهترین زمان برای مسافرت به رضوانشهر است. در این فصول آب‌وهوا رضوانشهر در بهترین حالت خود قرار دارد و هوا بسیار معتدل و مطبوع می‌شود. فصل بهار با تازه شدن طبیعت و فصل پاییز با زرد شدن جنگل‌ها؛ جلوه‌ای رؤیایی و شگفت‌انگیز به شهر می‌دهند. البته اگر به شنا و ورزش‌های آبی علاقمندیدی، تابستان می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

دیدنی‌های رضوانشهر

رضوانشهر از آن دسته شهرهایی است که جاذبه‌های گردشگری بسیاری دارد. اگر تمایل دارید از تمام این جاذبه‌ها دیدن کنید؛ باید چند روزی را در این شهر اقامت داشته باشید. در ادامه این مطلب قصد داریم مکان‌های دیدنی رضوانشهر را معرفی ‌کنیم. پس همچنان با ما همراه باشید.

شفارود رضوانشهر

شفارود رضوانشهر

شفارود، رودخانه‌ای خروشان به طول تقریباً ۳۰ کیلومتر است. این رودخانه از رضوانشهر می‌گذرد و به دریای خزر می‌ریزد. مردم این منطقه به این رودخانه، وسکه ربار یا مینه رو هم می‌گویند. در حاشیه این رودخانه، چندین روستا دیده می‌شود و هرکدام از آ‌نها به تنهایی یک جاذبه گردشگری محسوب می‌شوند. در بالای این رودخانه، پل تاریخی شفارود وجود دارد که زیبایی و جذابیت این رودخانه را چندبرابر کرده است.

آبشار ویسادار رضوانشهر

آبشار ویسادار رضوانشهر

آبشار ویسادار از مرتفع‌ترین آبشارهای استان گیلان محسوب می‌شود. گردشگران می‌توانند به بالای آبشار بروند و از بالای پلی که در آنجا وجود دارد از منظره خیره‌کننده‌ای آبشار لذت ببرند. کسانی که علاقه زیادی به شناکردن دارند، می‌توانند در حوضچه‌ آبشار شنا کنند.

ییلاق زندانه

ییلاق زندانه رضوانشهر

در جاده اسالم به خلخال یک ییلاق قرار دارد که بسیار رؤیایی و جذاب است. اما باید بدانید برای اقامت مناسب نیست چون هنوز دارای برق شهری نیست و مردم آن منطقه از چراغ‌های نفتی برای روشنایی و از هیزم برای پخت‌وپز استفاده می‌کنند.

قلعه امیر ساسان

رضوانشهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، جاذبه‌های تاریخی زیبایی هم دارد که قلعه امیر ساسان یکی از این جاذبه‌ها محسوب می‌شود. این قلعه تاریخی در ییلاق ارده قرار دارد و در زمان‌های قدیم اقامتگاه حاکمان تالش بوده است.

پل آجری پونل

پل آجری پونل رضوانشهر

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی رضوانشهر پل آجری پونل است. همانطور که از نام پل برمی‌آید، پل از آجر و سنگ درست شده و طول و عرض آن به ۳۰ متر می‌رسد.

اسپیه مزگت

اسپیه مزگت دیدنی رضوانشهر

اسپیه مزگت به معنای مسجد سفید است که در روستای دنیاچال قرار دارد. به گفته کارشناسان این بنای بزرگ و قدیمی، محل عبادت زرتشتیان بوده و قدمت آن به پیش از اسلام می‌رسد. جالب است بدانید این بنای تاریخی تا مدت‌ها در زیرشاخه و برگ درختان بسیار بزرگی پنهان بوده اما زمانی که باستان‌شناسان در حال تحقیق و جستجو بوده‌اند، به طور اتفاقی آن را پیدا کرده‌اند.

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم

پارک جنگلی گیسوم در نزدیکی ساحل دریای خزر قرار دارد. مسیر ساحل، از میان جنگل‌های زیبای گیسوم عبور می‌کند. این پارک جنگلی اقامتگاه، سوئیت و امکانات رفاهی دارد و امکان اقامت برای گردشگران را به بهترین شکل فراهم کرده است. پارک جنگلی گیسوم در نزدیکی رضوانشهر قرار دارد و می‌توانید در مدت اقامت خود به این پارک زیبا نیز سر بزنید.

پارک جنگلی دکتر درستکار

پارک‌های جنگلی از مهم‌ترین جاذبه‌های شهرهای شمالی ایران محسوب می‌شود. پارک جنگلی دکتر درستکار نیز یکی دیگر از پارک‌های جنگلی رضوانشهر به حساب می‌آید. این پارک پوشیده از درختان بزرگ و تنومند است و در کنار جاده انزلی قرار دارد. این پارک جنگلی، تمامی امکانات رفاهی و تفریحی مناسب برای اقامت گردشگران را داراست.

بقعه سیده بانو

بناهای مذهبی رضوانشهر نیز جذابیت بسیاری دارد. بسیاری از این جاذبه‌ها در میان جنگل‌های سبز شمال قرار گرفته‌اند و علاوه بر بعد معنوی، جاذبه بصری بالای نیز دارند. بقعه سیده بانو یکی از این جاذبه مذهبی است. مردم این شهر بر این باور هستند که این بقعه آرامگاه مادر پیرشرف شاه است.

آرامگاه شرف شاه

آرامگاه شرف شاه دیدنی رضوانشهر

در پنج کیلومتری رضوانشهر روستای دارسرا قرار دارد. این روستا در میان اهالی محلی با آرامگاه شرف شاه مشهور است. شرف شاه، عارف و شاعر گیلانی بود. شرف‌شاه اولین شاه گیلانی بود که شعرهای به زبان گیلکی سرود و دیوانی از خود برجای گذاشت. همین موضوع بر محبوبیت او در میان مردم محلی شده است.

روستا‌های رضوانشهر

روستاهای رضوانشهر

روستا‌های بسیار زیادی با فاصله نزدیک به هم دورتادور رضوانشهر را گرفته‌اند که در این مطلب به معرفی چند تا از این روستاهای زیبا می‌پردازیم.

  • روستای رودکنار: روستای رو‌دکنار یکی از روستاهای پره‌سر است که به دلیل نزدیکی به دریای خزر بسیار موردتوجه گردشگران است. اکثر مردم روستا به کاشت برنج مشغول هستند و در اطراف روستا شالیزارهای بسیاری دیده می‌شود.
  • روستای سیاه‌بیل: این روستا در جنوب رضوانشهر قرار دارد. مردم روستا به زبان تالشی صحبت می‌کنند. شغل اصلی آنها دامداری و کشاورزی است.طبیعت روستای سیاه‌بیل برای طبیعت‌گردان می‌تواند جذابیت‌های بسیاری داشته باشد.
  • روستای انل: این روستا هم از توابع پره سر است و مردم آن ییلاق و قشلاق دارند. ییلاق‌های روستا انل می‌تواند برای گردشگران و طبیعت‌گردان جذابیت‌های بسیاری داشته باشد. اغلب مردم روستا به دامداری مشغول هستند.
  • روستای پونل: این روستا در سه‌راهی انزلی، خلخال و تالش قرار دارد. مردم روستا به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. جاده معروف خلخال از مهم‌ترین جاذبه‌‌های گردشگری روستای پونل به حساب می‌آید.
  • روستای ارده: یک روستای ییلاقی در دل طبیعت که دیدن آن خالی‌ از لطف نیست. برای رفتن به این روستا باید حدود ۳۰ کیلومتر در جاده خلخال رانندگی کنید تا به این روستای زیبا و شگفت‌انگیز برسید.

راه‌های دسترسی به رضوانشهر

راه‌های دسترسی به رضوانشهر

به‌طورکلی برای رسیدن به رضوانشهر مسیرهای متعددی در دسترس است. شما می‌توانید از پنج مسیر زیر به رضوانشهر سفر کرد:

  • اولین مسیر؛ از استان اردبیل است که از جاده خلخال به اسالم؛ می‌توان به استان گیلان رفته و از آنجا وارد رضوانشهر شوید.
  • دومین مسیر؛ از جاده رشت به‌طرف رضوانشهر که ۶۵ کیلومتر مسافت دارد.
  • سومین مسیر؛ جاده‌ای که شهر بندر انزلی را به رضوانشهر متصل می‌کند.
  • چهارمین مسیر: جاده‌ای که از سمت آستارا و تالش به رضوانشهر می‌رسد.
  • پنجمین مسیر: اتوبان قزوین رشت است که به استان گیلان می‌رسد و از آنجا می‌توان به رضوانشهر رسید.

سوغات و صنایع‌دستی رضوانشهر

سوغات رضوانشهر

سفر به شهرهای شمالی به ویژه شهرهای استان گیلان بدون خرید سوغاتی و صنایع دستی لذت خاصی ندارد. در رضوانشهر می‌توانید از خرید سوغاتی‌ها محبوب و خوشمزه استان گیلان لذت ببرید. از مهم‌ترین سوغاتی‌های رضوانشهر می‌توان به چای شمال ایران، ماهی‌های دریای خزر، کلوچه، زیتون و مربا‌های محلی اشاره کرد. علاوه بر سوغات رضوانشهر، خرید صنایع دستی این شهر نیز می‌توانید لذت خود را داشته باشد. از مهم‌ترین صنایع دستی رضوانشهر می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • گلیم‌های زیبا و متنوع
  • محصولات حصیری، مانند سبدها و سفره‌های حصیری
  • لاک تراشی
  • قالیچه‌های محلی
  • لباس محلی

مراکز خرید رضوانشهر

مراکز خرید رضوانشهر

در شهر رضوانشهر علاوه بر مراکز خرید و فروشگاه‌ها، بازار روز نیز برپاست. بازار روز رضوانشهر در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه است. در این بازارها، انواع فراورده‌های دامی و زراعتی که توسط مردم شهر تولید شده‌اند را می‌توان با مناسب‌ترین قیمت تهیه کرد. توصیه می‌کنیم سفر خود به رضوانشهر را طوری تنظیم کنید که روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در این شهر باشید و از این بازارهای محلی دیدن کنید.

غذاهای محلی رضوانشهر

غذاهای محلی رضوانشهر

سفر به رضوانشهر بدون تست غذاهای محلی این شهر کامل نمی‌شود. غذاهای رضوانشهر فوق‌العاده خوشمزه و متنوع هستند. از مهم‌ترین و مشهورترین غذاهای محلی رضوانشهر می‌توان باقلاقاتوق، مرغ ترش، ماهی شکم‌پر، ترشی‌واش، میرزاقاسمی و  اناربیج اشاره کرد. علاوه بر غذاهای محلی می‌توانید به سراغ پیش‌غذاها و دسرهای محلی نیز بروید. رشته خوشکار از مهم‌ترین دسرهای این شهر محسوب می‌شود.

رستوران‌های رضوانشهر

در تمام مکان‌های تفریحی و گردشگری رضوانشهر، رستوران‌های متنوع دیده می‌شود. از جمله بهترین‌های آنها عبارت‌اند از:

  • رستوران یاس گیسوم واقع در جاده رضوانشهر تالش
  • رستوران الماس گیسوم واقع در پرده سر، بعد از دنیا چال، روبه‌روی هتل حوریان گیسوم
  • رستوران شمعدونی واقع در خیابان امام خمینی، نرسیده به شهرداری
  • کبابی ماهان واقع در میدان معلم، بین میدان نماز و شهروند
  • رستوران لیشا واقع در دهکده لیشا
  • فتو رستوران کوچکپور واقع در جاده انزلی
  • فست‌فود دهکده واقع در میدان نماز

اقامت در رضوانشهر

اقامت در رضوانشهر

گردشگران برای اقامت در رضوانشهر می‌توانندبه سراغ سوئیت، اقامتگاه محلی و ویلاهای این شهر بروند. برای اجاره روزانه ویلا و خانه در رضوانشهر  خود می‌توانید پیش از سفر به این شهر برنامه‌ریزی کنید. سایت و اپلیکیشن اتاقک برای رزرو اقامت سفرتان به رضوانشهر کنارتان هست. اقامتگاه‌های رضوانشهر از تنوع بالایی برخوردار هستند و براساس سلیقه و سبک سفر می‌توانید یکی از آنها را انتخاب و سفر خود را شروع کنید.

جمع‌بندی

رضوانشهر یکی از شهرهای توریستی شمال کشور است که هرساله گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. با مطالعه این مقاله به طور کامل با آب‌وهوای این شهر، موقعیت مکانی، جاذبه‌های گردشگری، راه‌های دسترسی، سوغاتی‌ها و صنایع دستی، بازارها و مراکز خرید، رستوران‌ها و هرآنچه که یک گردشگر برای سفر به شهر رضوانشهر نیاز دارد به طور کامل مورد بررسی قرار دادیم. اگر در مورد سفر به شهر رضوانشهر سؤالی دارید یا تجربه سفر به این شهر را داشته‌اید؛ از طریق بخش کامنت‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

4.4/5 - (110 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫13 دیدگاه ها

  1. سلام و احترام خسته نباشید .
    ایرادی بر این مقاله دیدیم و لازم دانستم مطرح کنم تا از انتشار اطلاعات ناصحیح تاریخی و هویتی به صورت سهوی جلوگیری شود . نام قدیم رضوانشهر تنها رضوانده بوده است که سندیت علمی دارد و واژه هایی چون رزوند ، رزوندی ، رزونده نام هایی قدیمی برای رضوانشهر نیست و اعتبار علمی ندارد که به صورت ناصحیح و بدون مطالعه و بررسی جوانب آن در سایت هایی چون ویکی پدیا که به دست عموم نوشته می شود منتشر شده است و این اطلاعات ناصحیح بدین گونه پخش شده .همچنین می توانید به کتاب های قدیمی در مورد گیلان مراجعه کنید.
    رضوانشهر تنها یک نام قدیمی دارد و آن رضوانده است.

    با تشکر

  2. سلام ما کرج زندگی می‌کنیم ولی تصمیم گرفتیم برای ادامه زندگی به رضوانشهر نقل مکان کنیم به این شهر سفر چند روزه داشتیم که محیط آرام و خلوتش من و جذب کرد، سوالم اینه که آیا مردم پذیرای غریبه ها هستن، یعنی با خرید ملک و اقامت دائم مشکلی برامون ایجاد نمیکنن که مجبور بشیم دوباره خونه رو ارزونتر به خودشون بفروشیم و بریم، برای ما که هنوز پایبند سنت ها هستیم شهر مناسبی هست؟ ممنون میشم راهنمایی کنین،

    1. سلام دوست عزیز بهتره یه تحقیقات محلی انجام بدید و از افرادی که تجربه زندگی اونجا داشتند بپرسید.

  3. سلام، فرهنگی هستم و قصد دارم چند سالی به رضوان شهر مهاجرت کنم، اکنون شیرار زندگی میکنم، نظرتون چیه؟

    1. سلام دوست گرانقدر ممنون از اینکه برای ما کامنت گذاشتید، این مورد رو با توجه به شرایط و سلیقه‌های خودتون باید تصمیم‌گیری کنید:
      آيا علاقمند به زندگی در آب‌وهوای شمال هستید؟
      آیا علاقمند به زندگی در یک شهر کوچکتر با امکانات کمتر هستید؟
      و سوال‌هایی از این قبیل

      1. سلام، ممنون از راهنمایی تون، خیلی تعریف فرهنگ بالای مردم رضوان شهر را شنیدم،

    2. سلام حتما تشریف بیارید
      بسیار زیباست
      قطعه ای از بهشت
      جنگل دریا در کنار هم زیباست
      چون خداوند زیباست

      1. ممنون، خیلی از خونگرمی و فرهنگ بالای مردم رضوان شهر شنیدم،

      2. حرف های شما باعث دلگرمی من شد، معلومه شما هم مثل شیرازی ها مهمان نواز و خونگرم هستید

    3. با سلام از انجایی که بنده میدانم شیراز خیلی بهتر از رضوانشهر است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *