شهرها

رینه کجاست؟ | همسایه سبز قله دماوند

اگر قصد سفر دارید و سلامتی بدنتان برای شما مهم است، شهر رینه در استان مازندارن می‌تواند انتخاب خوبی برایتان باشد. رینه سومین شهر مرتفع ایران به شمار می‌رود و در نود کیلومتری شهرستان آمل واقع شده است. به دلیل آن‌که رینه در نزدیکی لاریجان واقع شده، برخی از افراد آن را با رینه لاریجان نیز می‌شناسند. در ادامه این مطلب با اتاقک همراه شوید از تمام نکات مهم در رابطه با رینه و سفر به آن آگاهی کسب کنید.

رینه کجاست؟

دو چادر به رنگ سفید و مشکی در دشتی بزرگ به نام دشت لار

نوشته های مشابه

رینه یکی از شهرهای استان مازندران به حساب می‌آید. این شهر در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد و نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند محسوب می‌شود. به همین دلیل کوهنوردانی که قصد صعود به قله دماوند از یال جنوبی را دارند، از مسیر رینه استفاده می‌کنند. رینه به آبگرم‌هاش مشهور است و از برخی از این آبگرم‌ها گردشگران بسیاری به سوی خود جذب می‌کند.

تاریخچه آب‌گرم رینه

چشمه آبگرمی طبیعی در دل کوهستان به نام آب گرم رینه

از زمان قاجاریه تا به امروز از این چشمه‌ آب گرم که از دامنه‌های کوه دماوند سرچشمه می‌گیرند، استفاده می‌کنند. به همین دلیل

رینه در زمینه‌ جذب گردشگر برای لذت بردن از موقعیت کوهستانی و استفاده از این آب گرم که خاصیت درمانی و دارویی به‌سزایی دارند، پیشرفت چشمگیری داشته است.

آب گرم معدنی غیر قابل آشامیدن می‌باشد و طعم تلخ و ترشی دارد، که علت آن وجود گوگرد در آن است. به همین خاطر مردم برای درمان بیماری‌های پوستی راغب به استفاده از آب گرم معدنی هستند. دلیل دیگر استفاده از آب گرم دمای بالای شصت درجه می‌باشد که خواص درمانی برای گرفتگی عضلانی و بیماری‌های ماهیچه‌ای و استخوانی دارد. اما باید اعتدال را باید در نظر داشته باشید. همانطور که این آب شفابخش است، در صورتی که بیش از حد در آن بمانید به سلامت شما آسیب خواهد رساند.

چشمه ای در دل کوهستان برفی و چند مرد در اطراف آن

استقبال بازدیدکنندگان از حمام‌های عمومی و استخر‌های سنتی با خواص درمانی آب معدنی تاریخی موجب شده تا ساخت این گونه مکان‌ها رو به افزایش باشد. حتی به وسیله‌ی لوله‌کشی آب معدنی به خانه‌ها و سوئیت‌های این شهر منتقل شده است. مسافرانی برای استفاده از آبگرم‌های خانگی اقدام به اجاره سوئیت آبگرم در رینه می‌کنند تا بتوانند در محل اقامت خود از این آب گرم استفاده کنند.

آب و هوای رینه

جاده برقی و یک ساختمان دو طبقه مسجد مانند با گنبدی طلایی روی آن

رینه جزو مناطق کوهستانی استان مازندران محسوب می‌شود. زمستان‌های این شهر سرد و برفی، تابستان‌ها اما خنک و آفتابی است. بارش‌های رینه از اواخر تابستان شروع می‌شود و تا اوایل بهار ادامه دارد. گرم‌ترین روزهای رینه در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد رقم می‌خورد.

بهترین فصل برای سفر به رینه

مسلما فصل سرد و خنک برای استفاده از آب گرم بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد اما این دلیلی نمی‌شود که در فصل‌های گرم آنجا را خالی از مسافر ببینید. اگر می‌خواهید از آرامش بیشتری برخوردار باشید و ازدحام کمتر باشد، انتخاب ماه‌های گرم سال گزینه‌ی مناسب‌تری است اما از طرفی آب و هوای گرم را نیز باید در نظر داشته باشید زیرا ممکن است هوای گرم برای شما آزاردهنده باشد.

اجاره ویلا رینه با قیمت مناسب
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاذبه‌های رینه

رینه شهری است که مکان‌های دیدنی زیادی را در دل خود جای داده است. برای آن که بتوانید برنامه‌ مناسبی را درچند روز سفر خود داشته باشید، بازدید از این جاذبه‌ها را در برنامه‌ی خود قرار دهید.

کوه دماوند

قله ای که نوک آن پوشیده از برف است و جلوی آن یک دشت سرسبز با گل های زرد رنگاگر قصد کوهنوردی بر روی دامنه‌های دماوند را دارید، رینه جای بسیار مناسبی است. رینه نزدیک‌ترین شهر به کوه دماوند می‌باشد و می‌توانید عکس‌های تمام قد بسیار زیبایی از دماوند ثبت کنید.

دشت لار

یک اسب و کره اسب در یک دشت سرسبز

اگر در حدود ۴۲ کیلومتر از رینه دور شوید، به یکی از دشت‌های زیبای استان مازندران می‌رسید. این دشت که در کوهپایه‌های دماوند واقع شده به نام دشت لار شناخته می‌شود. اگر قصد بازدید از دشت لار را دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که در خرداد ماه به آنجا مراجعه کنید؛ زیرا گل‌های شقایق سر تا سر این دشت را رنگین می‌کنند و به علاوه آب و هوای مطبوع روح شما را نوازش خواهد کرد.

حمام تاریخی شاه عباسی

فضای داخلی یک حمام قدیمی با یک حوض پر از آب و نیمکت های سنگی در اطراف آن برای نشستن

اگر علاقه‌مند به بازدید از اماکن تاریخی دوره‌ی قاجار هستید، به حمام شاه عباسی که در شهر رینه قرار دارد، سری بزنید. سالانه گردشگران زیادی از این حمام دیدن می‌کنند. همچنین به علت قدمت بالا، نام این حمام در لیست آثار ملی ایران نیز به چشم می‌خورد.

دخمه کافر کلی

حفره های ایجاد شده در دل کوه له نام دخمه

ممکن است شما هم در مسیر رسیدن به شهر آمل، حفره‌های را در دل کوه‌های حاشیه‌ جاده‌ هراز دیده باشید. اغلب افراد فکر می‌کنند که این دخمه‌های سنگی طبیعی بوده و خود به خود بوجود آمده اند، اما در واقع این دخمه‌ها مکانی برای پنهان شدن در زمان حمله‌ اعراب بوده است. علت نام‌گذاری این دخمه‌ها هم به همین داستان اشاره دارد.

امامزاده هاشم و امامزاده محمد طاهر

ساختمان یک طبقه با گنبد نفره ای به نام امامزاده محمد طاهر

اگر می‌خواهید از مسیر رسیدن به مقصد خود لذت ببرید، در ۶۰ کیلومتری جاده هراز بهشتی بکر و دست نخورده به نام منطقه منظریه در انتظار شماست. در امتداد مسیر این منطقه به امام زاده هاشم و امام زاده محمد طاهر می‌رسید که آب و هوای خنک و کوهستانی آن نظر شما را جلب خواهد کرد. همچنین آش‌های محلی که در نزدیکی این امام‌زاده‌ها در دسترس هستند، خستگی سفر با ماشین را از تن شما دور خواهد کرد.

آبشار زیار

از جمله مکان‌های دیدنی طبیعی رینه می‌توان به آبشار‌های متعدد و زیبای آن اشاره کرد. یکی از این آبشار‌ها که در حدود ۴۰ متر ارتفاع دارد، آبشار زیار می‌باشد. در این آبشار علاوه بر لذت بردن از آب و هوای معتدل و سرسبزی طبیعت، می‌توانید لوکیشن‌های بسیار زیبایی برای عکاسی پیدا کنید.

آبشار آب مراد

قسمت آخر یک آبشار که در یک حوضچه میریزد

اگر می‌خواهید حتی در فصل تابستان و بهار برف‌بازی کنید، جایی بهتر از آبشار آب مراد پیدا نخواهید کرد. طبیعت و پوشش گیاهی خاص این منطقه حتی از نگاه شاهان دوران قاجار نیز به دور نمانده و در فصول گرم سال به عنوان تفرجگاه از آن استفاده می‌کردند. تماشای عظمت قله‌ دماوند در کنار جویبار‌های کوچکی که به این آبشار می‌پیوندند، لذتی وصف ناپذیر دارد.

غار گل زرد

داخل یک غار که قندیل هایی از سقف آن آویزان است

یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی رینه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، غار طبیعی گل زرد می‌باشد. سالانه گردشگران زیادی از این غار فعال آهکی که حوضچه‌های آب سرد متعددی را در دل خود جای داده، دیدن می‌کنند. آب‌های زیر زمینی جاری و دیواره‌هایی از جنس کربنات کلسیم جذابیت غار گل زرد را چندین برابر کرده‌اند.

دشت آزو

دشتی سرسبز با گل های زرد رنگ و قله ای که روی آن برف نشسته است

یکی از مکان‌های آرامش بخش و سرسبز رینه دشت آزو می‌باشد. این دشت منظره‌ی زیبایی از قله‌ دماوند و قله‌ پاشوره را در اختیار شما می‌گذارد. به دلیل آنکه دشت آزو ۲۶۰۰ متر از سطح دریا بالاتر است، آب و هوای تمیز و مطبوعی دارد. این جاذبه زیبا، برای افرادی که در شهرهای شلوغ زندگی می‌کنند بسیار ایده آل است.

برای آشنایی بیشتر مقاله جاهای دیدنی رینه را مطالعه کنید.

مسیر‌های دسترسی به رینه

جاده ای زیبا که دو طرف آن درختان با برگ های نارنجی است.

اگر بخواهید از تهران به سمت شهر رینه بروید، باید در جاده‌ هراز به مدت دو ساعت به سمت آمل حرکت کنید. فاصله‌ تهران تا رینه حدود ۱۱۰ کیلومتر است و پیش از رسیدن به رینه باید از امام‌زاده هاشم، روستای پلور و روستای آب‌اسک گذر کنید. در ادامه مسافت برخی از شهر‌های مهم تا رینه را مشاهده می‌کنید.

  • مسافت رینه تا تهران : 108 کیلومتر
  • مسافت رینه تا مشهد : 849 کیلومتر
  • مسافت رینه تا اصفهان : 549 کیلومتر
  • مسافت رینه تا شیراز : 1029 کیلومتر
  • مسافت رینه تا تبریز : 734 کیلومتر

صنایع دستی و سوغات رینه

به علت آب و هوای معتدل و خاک حاصل‌خیز این منطقه، کشاورزی و باغداری رواج بسیاری دارد. به همین دلیل محصولات کشاورزی همانند سبزیجات محلی، گیاهان دارویی و میوه‌هایی همچون گردو و مرکبات به وفور یافت می‌شوند.

تعدادی نان محلی داخل تنور در حال پختن

اگر قصد خرید سوغاتی‌های خوراکی دارید می‌توانید از این محصولات و یا نان‌های محلی رینه خریداری کنید. یکی دیگر از سوغاتی‌های محبوب رینه عسل آویشن و عسل گون است. عسل‌های این منطقه به علت کیفیت بالا و خواص درمانی زیاد، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای سوغاتی باشد. صنایع دستی رینه نیز جزو جاذبه‌های شهر محسوب می‌شود. مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی رینه حصیربافی و منبت‌کاری روی چوب است.

برای آشنایی بیشتر مقاله صنایع دستی و سوغات رینه را مطالعه کنید.

غذاهای محلی رینه

یکی از بخش‌های مهم هر سفر لذت بردن از غذاهای محلی آن ناحیه به شمار می‌رود. شمال ایران یکی از قطب‌های بزرگ غذاهای محلی است که به سبب تنوع بالا طرفداران زیادی را به خود اختصاص داده است. در ادامه به برخی از غذاهای لذیذ محلی رینه اشاره می‌کنیم.

مالابیج

یک عدد ماهی کبابی و سیب زمینی و کلم بروکلی

اگر شما به خوردن ماهی شکم‌پر علاقه دارید، مالابیج یا مالاتا می‌تواند انتخابی مناسب برای یکی از وعده‌های غذایی اصلی شما باشد. این غذا به خاطر طعم بی‌نظیر و خاص خود طرفدار بسیاری دارد. مالابیج ماهی شکم‌پری است که با ادویه‌های مخصوص بر روی هیزم کباب می‌شود، از این رو طعم و مزه‌ متفاوتی را می‌توانید تجربه کنید.

اسپناساک

یک بشقاب خورش اسفناج در کنار یک ظرف سبزی خوردن

این غذای محلی درست شبیه خورشت اسفناج است و همراه با برنج میل می‌شود اما با طعم و مزه‌ای متفاوت‌تر. برای طبخ اسپناساک از اسفناج، گوشت گوسفندی یا گوساله، سیر، پیاز و ادویه‌های خاص محلی استفاده می‌شود. البته در بعضی اوقات به جای گوشت می‌توان تخم مرغ را جایگزین کرد که در اکثر غذاهای محلی شمالی، تخم مرغ به عنوان جایگزین استفاده می‌شود.

خورشت آلو

یکی دیگر از غذاهای محلی رینه، خورشت آلو یا مرغ آلو با طعم و مزه‌ای ملس است و همراه با برنج سرو می‌شود. در طبخ آن از گوشت مرغ، آلو، پیاز، زعفران، گردو، دانه ترش انار، آب نارنج استفاده می‌کنند. اگر در غذا از زرشک، خلال پسته و گل محمدی استفاده شود، طعم بی‌نظیرتری را تجربه خواهید کرد. اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که مرغ را با مزه‌ای ترش و شیرین می‌پسندید، انتخاب فوق العاده خوشمزه‌ای است.

آغوز مسما

آغوز مسما در یک قابلمه

آغوز مسما از گوشت اردک، رب انار، گردو، پیاز و ادویه‌ی مخصوص تهیه می‌شود و همراه برنج یا نان محلی میل می‌شود. این غذا جزو غذاهای پر طرفدار شمالی است؛ چون شامل پروتئین و ویتامین‌های زیادی است.

اقامت در رینه

اگر می‌خواهید چند روزی را در این شهر خوش آب و هوا سپری کنید، باید مکان مناسبی را برای اقامت در رینه در نظر بگیرید. در این شهر ویلا، سوئیت و هتل‌های متعددی وجود دارد که شما می‌توانید بر اساس پارامترهایی مانند تعداد نفرات، مدت زمان اقامت و سایر ویژگی‌هایی که مد نظر دارید، یکی را انتخاب کنید. سایت اتاقک در این زمینه می‌تواند همراه شما باشد.

سوالات متداول درباره رینه

رینه کجاست؟

رینه یکی از شهرهای استان مازندران به حساب می‌آید. این شهر در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد و نزدیک‌ترین شهر به قله دماوند محسوب می‌شود.

بهترین زمان سفر به رینه کی است؟

بهار و تابستان

معروف‌ترین جاهای دیدنی رینه کدام‌اند؟

کوه دماوند، دشت لار، آبشار زیار، غار گل زرد، دشت آزو

معروف‌ترین رستوران‌های رینه کدام‌اند؟

رستوران صفری، رستوران قزل آلا، رستوران دشت شقایق

چطور به رینه برویم؟

اگر بخواهید از تهران به سمت شهر رینه بروید، باید در جاده‌ هراز به مدت دو ساعت به سمت آمل حرکت کنید. فاصله‌ تهران تا رینه حدود ۱۱۰ کیلومتر است و پیش از رسیدن به رینه باید از امام‌زاده هاشم، روستای پلور و روستای آب‌اسک گذر کنید.

3/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

مجله اتاقک

این محتوا توسط جمعی از نویسندگان اتاقک نوشته شده و به مرور زمان توسط نویسندگان مختلف به‌روز می‌شود.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. جالبه که اولین غذای محلی که از یک منطقه کوهستانی نام بردین با ماهی تهیه میشه.
    آغوز مسما را قبلا در منزل یکی از دوستان مازندرانی (در یک شهر دیگه این استان) خورده بودم اما اسمشو نمیدونستم. ممنون

  2. روز بخیر ، در ابتدای مطلب بالا شما عکس قله فوجی یاما ژاپن رو بجای قله زیبای دماوند قرار دادید، این قله هزار متر از قله دماوند کوتاه تر است .
    قله دماوند بلند ترین نقطه خاورمیانه و بلندترین تک قله مخروطی ، آتشفشانی جهان هست .

    1. سلام دوست عزیز
      سپاس از همراهی شما
      قله دماوند و فوجی‌یاما خیلی شبیه به هم هستند. و در بسیاری از سایتها این اشتباه رخ داده.
      ممنون که بازخورد دادید. اصلاح شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *