شهرها

رستم رود کجاست؟ | همنشینی دریا و کوه و جنگل

منطقه شمال کشور نسبت به بقیه جاهای ایران محبوبیت بیشتری در میان مردم دارد که دلیل آن بیشتر به‌خاطر آب‌وهوا و طبیعت بسیار زیبای آن است. هرکدام از شهرهای شمال کشور دارای جاذبه‌های بسیار زیبایی است و فاصل کوتاه شهرها نسبت به هم باعث شده که دسترسی به این جاذبه‌ها بسیار آسان باشد. همین امر موجب شده که سالانه تعداد بسیار زیادی از گردشگران و مسافران به این منطقه سفر کنند.

رستم رود یکی از زیباترین شهرهای شمال کشور است که کوچک بودن آن باعث نشده که مردم از رفتن به این شهر کوچک رؤیایی منصرف شوند. قرارگرفتن رستم رود در کنار دریا و جنگل دلیل بسیار خوبی برای گردشگران است تا چند روزی از تعطیلات خود را در این روستای زیبا بگذرانند.

بسیاری از مردم هنوز با این مکان آشنا نیستند و نمی‌دانند رستم رود کجاست و چه ویژگی‌هایی دارد. در این مقاله قصد داریم که رستم رود را به طور کامل معرفی کنیم و هرآنچه که گردشگران و مسافران برای رفتن به این مکان دیدنی لازم دارند؛ در اختیارشان قرار دهیم. کسانی که تاکنون به این مکان دیدنی نرفته‌اند؛ با خواندن این مطلب می‌توانند اطلاعات جامعی درباره رستم رود به دست آورده و با خیال راحت سفر خود را آغاز کنند.

رستم رود کجاست؟

 رستم رود یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در 8 کیلومتری شهر نور واقع شده است. این شهر علاوه بر دارابودن بافت روستایی زیبا، به جنگل و دریا بسیار نزدیک است که همین امر باعث شده به یک مقصد عالی برای گردشگران و مسافران تبدیل شود.

تاریخچه رستم رود

رستم رود در سال 1394 طبق مصوبه شورای‌عالی شهرسازی به شهر نور ملحق شد پس از آن به‌عنوان یک منطقه شهری یاد می‌کنند. اما رستم روز تا به امروز همان بافت روستایی خود را حفظ کرده است. قبل از اینکه شورای‌عالی شهرسازی رستم رود را به شهر نور اضافه کند؛ این منطقه 800 خانوار بوده‌اند و جمعیتی حدود 3 هزارنفری داشته‌اند. البته این سرشماری بدون احتساب مردم غیربومی شهرک‌های اطراف رستم رود صورت‌گرفته بود. با مراجعه به نقشه رستم رود نور می‌توان وسعت آن را هم مشاهده کرد و بهتر با موقعیت جغرافیایی آن آشنا شد.

فرهنگ و آداب و رسوم رستم رود

مردم رستم رود با زبان طبری و گویش کجوری صحبت می‌کنند، آنها هم مانند سایر شهرها آداب‌ورسوم خاص خود را دارند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیاه‌پوش کردن خانه‌ها و مساجد در ماه محرم، مراسم‌های بارش باران در صورت کمبود آب، مراسم نوروز خوانان و مراسم ورزا جنگ (مراسم جنگ بین گاوهای نر) اشاره کرد. معمولاً در استان مازندران و گیلان این مراسم بیشتر برگزار می‌شود.

اقتصاد رستم رود

عمده مردم رستم رود به کار کشاورزی و ماهیگیری مشغول هستند. البته با پیشرفت حوزه گردشگری و استقبال مسافران و گردشگران، بسیاری از آنها به اجاره سوئیت و ویلا به مسافران مشغول هستند و از این راه کسب درآمد می‌کنند. معمولاً در این منطقه محصولاتی مانند برنج و مرکبات را می‌توان با بهترین کیفیت تهیه کرد.

آب‌وهوای رستم رود

آب‌وهوای بی‌نظیر شمال در بین تمام مردم ایران و حتی کشورهای اطراف بسیار مشهور است. شهرهای شمال ایران در تمام فصل‌های سال دارای آب‌وهوای خاصی هستند که رستم رود هم از این قاعده مستثنی نیست. این شهر به دلیل قرار گرفتن در بین جنگل و دریا آب‌وهوای بسیار دلپذیری دارد. اما در طول سال دچار تغییراتی خواهد شد.

در فصل بهار آب‌وهوای رستم رود بسیار معتدل و خنک است. ترکیب این آب‌وهوا با مناظر سرسبز بهاری، شهر را به یک مکان رؤیایی تبدیل خواهد کرد. اما بارش باران در این فصل مقداری زیاد است. باگذشت زمان و نزدیک شدن فصل تابستان، هوا مقداری گرم می‌شود و از تعداد بارش‌ها هم کاسته می‌شود. همچنین به دلیل نزدیکی رستم رود به ساحل، باید منتظر شرجی شدن هوا هم بود.

با آمدن فصل پاییز کم‌کم هوا سرد می‌شود و تعداد بارش‌ها هم طبیعتا افزایش پیدا می‌کند. فصل زمستان سردی هوا به زیر صفر درجه خواهد رسید و بارش برف چهره شهر را سفیدپوش خواهد کرد.

بهترین زمان سفر به رستم رود

شهر رستم رودکسانی که به شمال ایران سفر می‌کنند؛ قبل از انجام هر کاری باید بدانند که چه زمانی سفر خود را آغاز کنند تا بتوانند بیشترین لذت را از آن ببرند. رستم رود هم به‌عنوان یکی از مکان‌های شمال در طول فصل‌های مختلف آب‌وهوای آن تغییر می‌کند و شرایط جوی خاصی بر منطقه حاکم می‌شود. به همین دلیل باید گردشگران به‌خوبی با ویژگی‌های رستم رود در فصل‌های مختلف آشنا باشند و بهترین زمان را برای مسافرت انتخاب کنند.

رستم رود در فصل بهار به دلیل تازه شدن سال و تعطیلات نوروزی، شلوغ‌ترین زمان خود را سپری خواهد کرد. کسانی که علاقه‌ای به مکان‌های شلوغ ندارند؛ بهتر است اوایل بهار را بی‌خیال رستم رود و سایر شهرهای شمال شوند. فصل تابستان هم معمولاً گردشگران زیادی به رستم رود می‌روند اما به دلیل شرجی شدن هوا ممکن است تعدادی از افراد در این موقع سال سفر خود را کنسل کنند.

پاییز و زمستان هم زیبایی‌های خاص خود را دارند. در فصل پاییز هوا مقداری سرد می‌شود اما منظره زیبای پاییزی باعث می‌شود که همچنان گردشگران زیادی به رستم رود مسافرت کنند. اما این تعداد نسبت به فصل بهار و تابستان کمتر است. فصل زمستان به دلیل سردی بیش از حد هوا، بارش برف و مسدود شدن جاده‌ها تعداد گردشگران به پایین‌ترین حد خود خواهد رسید.

اجاره ویلا در رستم رود با کمترین قیمت
  • 50 هزار تومان تخفیف
  • مخصوص کاربران بلاگ
  • کد : OTGBLG50

همین الان رزرو کن!

 

جاهای دیدنی رستم رود

تمام شهرهای و روستاهای شمال ایران دارای جاذبه‌های دیدنی خاص خود هستند. همین امر باعث شده گردشگران علاقه بسیار زیادی برای بازدید از تمام این شهرها و روستاها داشته باشند. رستم رود هم مانند سایر شهرهای شمال مکان‌های دیدنی زیادی دارد. قرارگیری این روستا در کنار جنگل و دریا به‌تنهایی جذابیت و زیبایی بسیاری به این شهر داده و وجود جاذبه‌های دیگر، این جذابیت و زیبایی را چندبرابر کرده است.

از جمله مهم‌ترین جاهای دیدنی رستم رود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

ساحل رستم رود

راه سنگفرش منهی به دریایکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های بسیار عالی رستم رود این است که در نزدیکی دریا قرار دارد. مسافران و گردشگران می‌توانند با چند دقیقه پیاده‌روی خود را به ساحل برسانند و از امکانات رفاهی و تفریحی آن استفاده کنند. همچنین در این ساحل می‌توان ویلاها و سوئیت‌های زیبایی را اجاره کرد.

دریاچه الیمالات

آب سبز رنگ دریاچه الیمالاتدریاچه الیمالات یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی اطراف رستم رود است که زیبایی آن باعث شده گردشگران در سفر خود به رستم رود حتما از این جاذبه دیدن کنند. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این دریاچه می‌توان به قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری، عکاسی، پارکینگ، رستوران، فروشگاه، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد.

کاخ تمیشان اشرف پهلوی

کاخ تمیشان اشرف پهلویکاخ تمیشان یکی از بناهای بسیار زیبا است که از دوران پهلوی به‌جامانده و امروزه از آن به‌عنوان یکی از جاذبه‌های بسیار زیبای رستم رود یاد می‌شود. این کاخ در فاصله 7 کیلومتری رستم رود قرار دارد و حدود  400 هکتار مساحت دارد.

پارک جنگلی کشپل

جنگلی سر سبز با درختان خزه بسته و درختی که قطع شده و تنه آ« روی زمین افتادهپارک جنگلی کشپل یکی دیگر از پارک‌های بسیار زیبای اطراف رستم رود است. این پارک مساحتی حدود 7000 متر دارد و در فاصله 20 کیلومتری رستم رود واقع شده است. طبیعت بسیار چشم‌نواز پارک به همراه انواع امکانات رفاهی، یک محیط بسیار زیبا را برای استراحت گردشگران فراهم کرده است.

آبشار ونوس

آشاری روان از روی سنگ هایی بزرگآبشارها از آن دسته جاذبه‌هایی هستند که مردم در سفرهای خود به شمال حتما از آنها بازدید می‌کنند. آبشار ونوس در فاصله 20 کیلومتری از رستم رود واقع شده است. زیبایی این آبشار باعث شده که گردشگران بسیار زیادی سالانه از این مکان بازدید کنند. معمولاً مناسب‌ترین زمان برای بازدید از آبشار ونوس، فصل بهار و تابستان است.

کلیسای آنتوان مقدس

کلیسای آنتوان مقدس با ساختمانی سفید و زرد و سقف چند وجهی شیب دارکلیسای آنتوان مقدس مهم‌ترین جاذبه تاریخی رستم رود است که در سال 1974 توسط ارامنه کاتولیک مذهب ایران بنا شد. این جاذبه در فاصله 13 کیلومتری رستم رود قرار دارد. گردشگرانی که به بازدید از بناهای تاریخی علاقه دارند؛ می‌توانند به آنجا رفته و از آن بازدید کنند.

پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور و مسیر پیاده روی که با برگ درختان در فصل پاییز پوشیده شدهیکی از بهترین پارک جنگلی‌های استان مازندران در فاصله 7 کیلومتری رستم رود واقع شده است. این پارک زیبا و سرسبز 3600 هکتار وسعت دارد و بسیاری از جاده‌های آن آسفالت هستند. گردشگران می‌توانند در این جاده‌ها رانندگی کنند. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی پارک جنگلی نور می‌توان به آلاچیق، رستوران، قهوه‌خانه، سرویس بهداشتی و… اشاره کرد.

سوغات و صنایع‌دستی رستم رود

دختر بچه ای در حال حصیر بافییکی از مزایای بزرگی که شهرهای ایران دارند؛ این است که هرکدام سوغات و صنایع‌دستی خاصی دارند و مسافران در سفر به این شهرها می‌توانند سوغاتی‌های بسیار جذابی را تهیه کنند. اگر مسافران در بازار و مراکز خرید رستم رود چرخی بزنند؛ خواهند دید که سوغاتی‌های بسیار زیبایی برای خرید وجود دارد. از جمله مهم‌ترین سوغاتی‌ها و صنایع‌دستی رستم رود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • ماهی شمال
  • سبزی‌های محلی
  • مرکبات
  • برنج
  • لاک تراشی
  • شمد
  • لاوان یا چادرشب
  • حصیربافی

برای آشنایی بیشتر مقاله سوغات و صنایع دستی رستم رود را مطالعه کنید.

غذاهای محلی رستم رود

یک بشقاب کلی پلا یک نوع غذای محلییکی از ویژگی‌های برجسته استان مازندران، غذاهای سنتی آن است. این استان غذاهای بسیار خوشمزه‌ای دارد که مسافران و گردشگران را شیفته طعم و بوی خود می‌کند. اصلاً امکان ندارد کسی به استان مازندران سفر کند و غذاهای بی‌نظیر آن را امتحان نکند. طعم غذاهای محلی این منطقه آن‌قدر خوشمزه است که شهرت و آوازه آنها به سراسر ایران رسیده است.

رستم رود هم به‌عنوان یکی از شهرهای مازندران، غذاهای محلی بسیار خوشمزه‌ای دارد. از جمله خوشمزه‌ترین غذاهای این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • مالابیج
  • کدو بره
  • آغوز مسما
  • خورشت آلو
  • باقلا وابیج
  • مرغ شکم‌پر
  • خورشت ناردون
  • کهی انار
  • کهی پلا
  • ترش سماق
  • کرک بپرس

رستوران‌های رستم رود

رستوران‌های بسیار باکیفیتی در رستم رود و اطراف آن وجود دارند که بهترین غذاهای محلی و ایرانی را سرو می‌کنند. گردشگران و مسافران می‌توانند برای صرف نهار و شام به این مکان‌ها رفته و بهترین غذاهای آنها را امتحان کنند. از بهترین رستوران‌های رستم رود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • رستوران تمیشون واقع در رستم رود، رویان
  • رستوران گرین واقع در رستم رود
  • رستوران گیلار واقع در رستم رود، روبروی جنگلبانی
  • رستوران اکبر جوجه واقع در رستم رود، خیابان امام خمینی
  • کافه رستوران آرمانی واقع در رستم رود، سیاهکلرود
  • مرغ سوخاری ایران واقع در رستم رود، جاده نوشهر به محمودآباد
  • رستوران فودکورت پالم واقع در رستم رود، جنب مجتمع باران
  • رستوران مرشد واقع در جاده نوشهر به محمودآباد

مراکز خرید رستم رود

یکی از لذت‌بخش‌ترین قسمت‌های سفر به رستم رود می‌تواند گشت‌وگذار در مراکز خرید آن است. گردشگران می‌توانند از این مراکز بازدید کرده و خریدهای خود را انجام بدهند. به دلیل نزدیکی بیش از حد رستم رود به شهر نور، مسافران می‌توانند به‌راحتی مراکز خرید شهر نور را هم بگردند و در آنجا خرید خود را انجام دهند. از جمله مشهورترین مراکز خرید رستم رود می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • مجتمع تجاری آی نور
  • پوشاک سالیان
  • مجتمع تجاری و تفریحی نگین شمال
  • ایران کتان
  • مرکز خرید دی
  • مجتمع الماس رویان

اقامت در رستم رود

یکی از دغدغه‌های بسیار مهم گردشگران و مسافرانی که به رستم رود سفر می‌کنند؛ پیداکردن محل اقامت مناسب است. در بسیاری از اوقات سال رستم رود و سایر شهرهای شمال آن‌قدر شلوغ است که پیداکردن محل اقامت دلخواه خود بسیار سخت است. به همین دلیل گردشگران و مسافران بهتر است که قبل از آغاز سفر، محل اقامت خود را رزرو کنند.

در رستم رود و اطراف آن انواع محل‌های اقامت از جمله مجتمع ساحلی نیاوران رستم رود، هتل، مسافرخانه، سوئیت، ویلا و… وجود دارند که گردشگران می‌توانند برای اجاره ویلا و سوئیت در رستم رود به سایت اتاقک مراجعه کرده و در آنجا تمام محل‌های اقامت رستم رود را به همراه تصاویر و قیمت اجاره آنها مشاهده کنند و هرکدام را که برای خود مناسب دیدند؛ انتخاب کنند. با این کار دیگر لازم نیست زمان زیادی را برای پیداکردن محل اقانت تلف کنند و با رسیدن به رستم رود، مستقیم به محل اقامت خود می‌روند.

مسیرهای دسترسی به رستم رود

همان‌طور که گفتیم؛ رستم رود در استان مازندران و نزدیکی شهر نور واقع شده است. شمال و جنوب این شهر به‌وسیله دریا و جنگل احاطه شده است و تنها از طرف شرق و غرب می‌توان به رستم رود وارد شد. این روستای زیبا بر روی جاده شماره 22 و در مجاورت دریای خزر قرار دارد. کسانی که قصد سفر به رستم رود را دارند؛ مسیرهای زیر را می‌توانند انتخاب کنند.

  • افرادی که قصد دارند از طرف شرق به رستم رود وارد شوند؛ باید خود را به آمل برساند که بهترین مسیر برای رسیدن به آمل، جاده هراز است. بعد از رسیدن به آمل باید به سمت محمودآباد حرکت کرده و با عبور از شهرهای کنار دریای خزر خود را به رستم رود برسانند.
  • اما افرادی که می‌خواهند از سمت غرب به رستم رود وارد شوند؛ بهتر است که ابتدا خود را به چالوس برسانند. معمولاً گردشگران اتوبان تهران _ چالوس یا همان جاده چالوس را برای این کار انتخاب می‌کنند. بعد از رسیدن به چالوس باید حدود 60 کیلومتر در امتداد دریای خزر به سمت شرق حرکت کنند تا به رستم رود برسند.

نکاتی که در سفر به رستم رود لازم است بدانید

گردشگران و مسافران در سفر خود به رستم رود لازم است که نکات مهمی را رعایت کنند تا بتوانند نهایت لذت را از سفر خود ببرند. این نکات مهم عبارت‌اند از:

  • به‌همراه‌داشتن وسایل ضروری
  • اولویت‌بندی جاذبه‌ها
  • رزروکردن محل اقامت
  • انتخاب بهترین مسیر
  • کسب اطلاعات لازم درباره سوغات و صنایع‌دستی شهر

سخن آخر

افرادی که قصد سفر به شهرها و روستاهای شمال ایران را دارند؛ قبل از آغاز سفر باید اطلاعات کاملی درباره آنها به دست بیاورند. رستم رود یکی از مناطق بسیار زیبا و جذاب مازندران است که گردشگران و مسافران زیادی به این مکان رؤیایی سفر می‌کنند.

در این مقاله به طور کامل رستم رود را معرفی کردیم و هرآنچه که لازم بود گردشگران و مسافران درباره آن بدانند؛ بیان کردیم. اگر درباره رستم رود سؤالی دارید؛ می‌توانید از طریق بخش کامنت‌ها با ما با اشتراک بگذارید تا شما را راهنمایی کنیم.

سوالات متداول درباره رستم رود

رستم رود کجاست؟

رستم رود یکی از زیباترین شهرهای استان مازندران است که در ۸ کیلومتری شهر نور واقع شده است.

بهترین زمان سفر به رستم رود کی است؟

بهار و اوایل پاییز

معروف‌ترین جاهای دیدنی رستم رود کدام‌اند؟

ساحل رستم رود، دریاچه الیمالات، کاخ تمیشان اشرف پهلوی، پارک جنگلی کشپل، آبشار ونوس، کلیسای آنتوان مقدس، پارک جنگلی نور

معروف‌ترین رستوران‌های رستم رود کدام‌ند؟

رستوران تمیشون، رستوران گرین، رستوران گیلار، رستوران اکبر جوجه، کافه رستوران آرمانی

چطور به رستم رود برویم؟

از سمت تهران دو مسیر وجود دارد:
-باید از طریق جاده هراز خود را به جاده آمل برسانید، بعد از رسیدن به آمل باید به سمت محمودآباد حرکت کرده و با عبور از شهرهای کنار دریای خزر خود را به رستم رود برسانید.
- اتوبان تهران _ چالوس یا همان جاده چالوس را برای این کار انتخاب کنید. بعد از رسیدن به چالوس باید حدود ۶۰ کیلومتر در امتداد دریای خزر به سمت شرق حرکت کنید تا به رستم رود برسید.

4.4/5 - (8 امتیاز)

اتاقک

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام از طریق قطار از شهر مشهد باید بلیط کدام شهر که نزدیکترین مسیر را به رستم رود دارد رزرو کرد.متشکرم..

    1. سلام
      به نظر من برای قائم شهر بلیت بگیرید
      اما باز هم خودتون توی گوگل یه سرچ بزنین بد نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *