تجربه سفر

معرفی رودبار؛ جواهری پنهان در میان درختان زیتون

گیلان‌رفته‌ها می‌دانند که برای رسیدن به شهرهای سرسبز این استان، باید از رودبار گذشت. در معرفی رودبار اولین چیزی که به ذهن می‌آید، زیتون است. این میوه‌ و چاشنی خوشمزه که رنگ و بوی آن ما را یاد خاطرات شمال می‌اندازد، سوغات اصلی این شهر محسوب می‌شود. اما جذابیت‌های این شهر منحصر به باغات و مغازه‌های فراوان زیتون نمی‌شود، در پشت این غرفه‌های سوغاتی فروشی در مسیر رسیدن به شهرهای گیلانی، بهشتی سرسبز و طبیعتی بی‌نظیر پنهان شده است که نباید فرصت گشت و گذار در آن‌ را از دست بدهید.

 برای رودبارگردی آماده‌اید؟ کوله پشتی سفرتان را بردارید تا یک توک پا به رودبار برویم و وجهی دیگر از گیلان را بشناسیم.

رودبار کجاست؟

بعید است که اهل سفر به شمال باشید و ندانید رودبار کجاست. این شهر در ۶۰ کیلومتری رشت قرار دارد و از جنوب به قزوین و زنجان محدود می‌شود. بالای سر رودبار هم سه شهر زیبای گیلانی لاهیجان، شفت و رشت قرار دارند. رودبار دروازه ورود به شهرهای گیلانی است و افرادی که از تهران، قزوین و زنجان به گیلان می‌روند، باید ابتدا از این شهر بگذرند. اما دفعه بعد به جای سفرهای دور و دراز به دیگر شهرها، رودبار را برای سفر انتخاب کنید. مطمئن باشید که به محض دیدن این شهر شیفته‌ی طبیعت زیبا و سحرانگیز آن خواهید شد. در بخش بعدی معرفی رودبار از آب‌و‌هوای این خطه برای‌تان می‌گوییم.

آب‌وهوای رودبار

از نام رودبار پیداست که با چه جور اقلیمی طرف هستیم. جایی پر از رود و سرسبزی که آب‌و‌هوای گرم و مرطوب دارد. البته این شهر از نعمت بادهای دائمی منجیل برخوردار است و از خنکای دره سفیدرود نیز بهره‌مند می‌شود.

بهار و تابستان هوا در رودبار گرم و مرطوب و به عبارتی مدیترانه‌ای است. در وسط تابستان نیز شرجی بودن هوا آزاردهنده خواهد شد. اما پاییز و زمستان سرد و پربارش است و شب‌ها را باید در خانه‌ای گرم سپری کنید. روزها را نیز با لباس گرم و چای داغ در طبیعت گردش کنید.

بهترین فصل سفر به رودبار

رودبار در هر فصلی زیباست. اما در بهار زیباتر. چراکه طبیعت در فصل بهار تر و تازه می‌شود و لذت نفس کشیدن در رودبار چندبرابر خواهد شد. اما به این راحتی‌ها نمی‌شود از پاییز هزار رنگ آن گذشت. دشت و دمن این شهر و جنگل‌های زیبای آن در این فصل نیز بسیار تماشایی می‌شوند. به طور کلی ماه‌های فروردین، اردیبهشت، شهریور و مهر برای سفر به رودبار حرف ندارند!

[button color=”primary” size=”big” link=”https://www.otaghak.com/city/rudbar” icon=”” target=”true” nofollow=”true”]برای رزرو اقامتگاه در رودبار کلیک کنید[/button]

دیدنی‌های رودبار

رودبار فقط درخت زیتون ندارد. این شهر محل نمایش جاذبه‌های طبیعی است. از کوه و آبشار و ییلاق گرفته تا دریاچه و جنگل و چشمه آبگرم در آن پیدا می‌شود. دلتان پیاده‌روی در میان درختان انبوه را می‌خواهد؟ یا دنبال جایی دنج برای پیک نیک می‌گردید؟ رودبار مقصدی بی‌نظیر برای شماست. شهری نزدیک به پایتخت و پر از جاذبه‌ی طبیعی که در دل روستاهای آن پنهانند! در این بخش از معرفی جاذبه های دیدنی رودبار، از این زیبایی‌های طبیعی پرده‌برداری می‌کنیم تا این شهر را بهتر بشناسید.

دریاچه ویستان بره سر

دریاچه ویستان بره سر جاذبه های گردشگری رودبار

دریاچه ویستان بره سر جاذبه‌ای پنهان در دل جنگل‌های رودبار است. دریاچه‌ای طبیعی و آرام که جان می‌دهد برای یک پیک‌نیک دلچسب. آب این دریاچه از چشمه‌های زیرزمینی تامین می‌شود و انواع و اقسام ماهی‌ها و آبزیان را در خود جای داده است. دورتادور این دریاچه را درختان بلوط، راش، چنار و زالزالک فرا گرفته‌اند و گیاهان دارویی همچون آویشن، شیرین بیان و لاله کوهی را در اطراف دریاچه خواهید دید. وسعت این دریاچه به ۴ هکتار می‌رسد و به دلیل نزدیکی به کوهستان‌های سرسبز، هوای اطراف آن خنک و مطبوع است.

چشمه آبگرم ماست‌خور

چشمه آبگرم ماست‌خور جاهای دیدنی رودبار

روستای ماستخور در ۵ کیلومتری رودبار است و در سمت غربی سد منجیل قرار دارد. چشمه آبگرم این روستا برای اهالی و گردشگران بسیار اهمیت دارد، چراکه استحمام در آب آن را شفابخش دردهای استخوانی می‌دانند. آب این چشمه‌ی طبیعی بسیار گرم و جوشان است و به طرف خزینه‌های محلی هدایت می‌شود تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.

ییلاق سلانسر رودبار

ییلاق سلانسر رودبار جاهای دیدنی گیلان

روستای سلانسر یکی از زیباترین ییلاقات رودبار است و در ۱۵ کیلومتری این شهر قرار دارد. اغلب اوقات این ییلاق را مه فرا می‌گیرد و پناهگاه مناسبی برای در امان ماندن از گرمای تابستان است. طبیعت سلانسر نیز بسیار تماشایی و بکر جلوه می‌کند. کوهستان این روستا، سرتاسر سبز است و درختان تنومند آن در میان مه و ابر غلیظ فرو رفته‌اند!

آبشار کلشتر

آبشار کلشتر
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: Mehdi Gh Hatami)

در معرفی رودبار، نام آبشار کلشتر نباید از قلم بیفتد. چراکه این آبشار ۲۰ متری طراوت و سرزندگی را مهمان قلب‌های‌تان می‌کند. این آبشار در روستایی با همین نام قرار دارد که مناطق جنگلی فراوانی را به خود اختصاص داده است. جنگل‌های بکر و پردرختی که زیبایی روستای کلشتر را به حد کمال رسانده‌اند!

کوه و منطقه درفک

منطقه و کوه درفک، جاهای دیدنی رودبار

کوه درفک آن‌قدر سبز و زیباست که در میان محلی‌ها به بهشت و محل عبور فرشته‌ها معروف شده است. این کوه از شمال به جنگل‌های انبوه سیاهکل، از جنوب به بادهای منجیل، از شرق به ییلاق زیبای دیلمان و از غرب به دره سفیدرود اشراف دارد. اگر اهل کوهنوردی هستید، در مسیر رسیدن به قله درفک از غار آهکی و یخی آن نیز دیدن کنید!

غار اسپهبدان

غار اسپهبدان جاهای دیدنی رودبار
منبع عکس: سایت wikiloc.com (عکاس: Mehdimaghami)

اهل ماجراجویی هستید؟ غارها همیشه محل‌هایی شگفت‌انگیز و اسرارآمیز هستند. یکی از این غارها، اسپهبدان در دهستان خورگام رودبار است. قدمت این غار به عصر آهن برمی‌گردد و در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

چشمه آب معدنی سنگرود

چشمه آب معدنی سنگرود
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: سعید قاسمی)

روستای سنگرود رودبار که در ۲۰ کیلومتری لوشان قرار دارد، دارای چشمه‌ای است که آبی بسیار گوارا دارد. محلی‌ها معتقدند که آب این چشمه در درمان مشکلات استخوانی، پوستی و رماتیسم موثر است.

روستای داماش

روستای داماش جاهای دیدنی رودبار

روستای داماش رودبار، دارای چشمه‌ای آب معدنی است که آبی گوارا و زلال دارد. این دهکده سرسبز در دل دشتی باصفا به نام داماش قرار گرفته و مسیر دسترسی به آن از کمربندی قزوین به سمت کوهین و خروج از جاده اصلی به طرف لوشان است. این روستا که در منطقه عمارلو قرار دارد، محل روییدن گلی کمیاب به نام سوسن چلچراغ است. جشنواره سوسن چلچراغ هر ساله با رویش این گل در روستای داماش برپا می‌شود.

ییلاق سی دشت

سی سی دشت؛ ییلاقی در میان ابرها جاهای دیدنی رودبار
منبع: سایت کجارو عکاس: مهرداد ابراهیم‌زاده

سی دشت یکی از ییلاقات زیبا و خوش آب‌و‌هوای رودبار است. در مسیر رسیدن به این ییلاق مناظر یک به یک شگفت‌انگیزتر می‌شوند و در نهایت شما را با روستایی بکر و تماشایی روبه‌رو خواهند کرد. این ییلاق در ۳۰ کیلومتری رستم‌آباد رودبار جا خوش کرده و در مسیر رسیدن به درفک است.

منطقه حفاظت شده سیاهرود

منطقه حفاظت شده سیاهرود
منبع عکس: گوگل مپ (عکاس: وحید ذوالقدری‌ها)

منطقه سیاهرود از آن جاهای دیدنی رودبار است که محل نمایش ژانرهای مختلف طبیعت محسوب می‌شود. هر چه از طبیعت شمال انتظار داشته باشید، اینجا پیدا می‌شود. از چشمه‌سارها و رودخانه‌های دائمی گرفته تا دره، جنگل، صخره، زمین کشاورزی و مراتع سرسبز و زیبا! خوشبختانه این منطقه حفاظت شده است و گیاهان، جانوران  و پرندگان در امان هستند. سد تاریک سیاهرود نیز بر بستر رودخانه سفید رود واقع شده است و از دیدنی‌های این منطقه به شمار می‌رود.

سرو سه هزار ساله‌ی هرزویل

سرو هزارساله هرزویل

یکی از قدیمی‌ترین سروهای ایران در روستای هروزیل رودبار قد برافراشته است. عمر این درخت به ۳ هزار سال می‌رسد و در سفرنامه‌های ناصرالدین شاه و ناصرخسرو از آن صحبت شده است. اگر به این روستا رفتید حتما از این درخت که شاهد عینی اتفاقات تاریخی رودبار است، دیدن کنید. از دیگر جاذبه‌های این روستای قدیمی می‌توان به امامزاده کشته خان، مسجد جامع و زیارتگاه شاه صفی اشاره کرد.

غار آبی دیورش

غار آبی دیورش جاهای دیدنی رودبار

در منطقه جنگلی روستای دیورش، غاری آبی وجود دارد که در دل زمین است. مسیر رسیدن به این غار برای طبیعت‌دوستان و ماجراجویان بسیار جذاب خواهد بود. برای رسیدن به غار آبی، باید به سمت روستای دیورش بروید. از میان شالیزارها، خانه‌های روستایی و مناظر بکر و دیدنی عبور کنید تا به جنگل وارد شوید و به غار برسید. آب درون غار آرام و سرد است و در اطراف آن پرندگانی زندگی می‌کنند که با آوازشان سکوت طبیعت را در هم می‌شکنند‌!

راه‌های دسترسی به رودبار

راههای دسترسی به رودبار

رودبار در مسیر اتوبان تهران به رشت قرار دارد. اگر از پایتخت حرکت کنید، پس از کرج، قزوین و منجیل به مقصد خواهید رسید. اگر پایتخت‌نشین هستید و حوصله رانندگی طولانی ندارید، رودبار همه‌ی آن چیزی که از طبیعت شمال انتظار دارید را برای‌‌تان برآورده می‌کند. از تهران تا این شهر تنها سه ساعت راه است.

همچنین خط راه آهن قزوین به رشت در حال ساخت است و به زودی قابل بهره‌برداری خواهد شد. پس از اتمام آن با قطار هم می‌توانید به رودبار بروید.

با این حال رودبار فرودگاه نیز ندارد و تنها راه دسترسی به آن از طریق فرودگاه رشت است. این فرودگاه تا رودبار چیزی حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد. ناگفته نماند که برای سفری اقتصادی می‌توانید از تاکسی‌ها یا اتوبوس‌های بین شهری استفاده کنید.

سوغات و صنایع دستی رودبار

صنایع دستی رودبار

اغلب مسافران رودبار یا شهرهای دیگر گیلان از این شهر سوغاتی می‌خرند. آن‌ها در مسیر بازگشت از شمال، در رودبار توقف می‌کنند و از مغازه‌های آن کلوچه و زیتون می‌خرند. مغازه‌های خیابان اصلی این شهر همه‌ی سوغاتی‌های گیلان را عرضه می‌کنند. مهم‌ترین سوغات رودبار شامل زیتون، زیتون پرورده، روغن زیتون، انواع ترشی و مربای محلی، صابون زیتون، کلوچه و عسل کوهی است.

اگر دنبال سوغاتی‌های ماندگارتر می‌گردید هم صنایع دستی رودبار را می‌توانید تهیه کنید. جوراب‌ بافی، شال بافی، نمدمالی، جاجیم بافی، گلیم بافی، فرش بافی و دستبافته‌های پشمی از جمله صنایع دستی رودبار هستند. برای اینکه به طور کامل به معرفی رودبار بپردازیم، در بخش بعد از بازارهای آن سخن خواهیم گفت. با ما همراه باشید

مراکز خرید رودبار

در بخشی از رودبار که جاده اصلی تهران به رشت از آن می‌گذرد، مغازه‌های فراوانی وجود دارد که انواع زیتون و ترشی و کلوچه را می‌توانید از آن جا بخرید. بازار هفتگی رودبار نیز روزهای دوشنبه و پنجشنبه برگزار می‌شود و انواع صنایع دستی، پوشاک، محصولات کشاورزی و لوازم موردنیاز منزل را می‌توانید از آن جا تهیه کنید. بازار هفتگی منجیل در روزهای یکشنبه و بازار محلی لوشان در روزهای سه‌شنبه برپا می‌شوند.

غذاهای محلی رودبار

غذاهای محلی رودبار

اگر اهل شمال گردی باشید و گذرتان به رستوران‌های محلی گیلانی افتاده باشد، حتما نام شامی رودباری را شنیده‌اید‌. این غذای خوشمزه را در این شهر امتحان کنید تا مشتری دائمی رستوران‌های آن شوید. از دیگر غذاهای خوش عطر و طعم رودبار می‌توان به کباب ترش، باقلا قاتق، فسنجان محلی، گل در چمن، ترش تره، ماهی بره، میرزاقاسمی و… اشاره کرد. ترشی‌های گیلان و شهر رودبار معروف‌ترین ترشی‌ها هستنددر ادامه معرفی رودبار به معرفی بهترین رستوران‌های این شهر می‌پردازیم.

رستوران‌های رودبار

مگر می‌شود به شهرهای شمالی رفت و بی‌خیال رستوران‌گردی شد؟ رودبار شهر غذاهای خوشمزه گیلانی است. جایی که به خاطرات سفر شما طعم و رنگی ویژه می‌بخشد و شما را مشتری دائمی رستوران‌هایش خواهد کرد. در این بخش از معرفی رودبار به رستوران‌های این شهر می‌پردازیم

رستوران جهانگیری

ماهی کباب، اکبر جوجه، کباب ترش و شامی کبابی رستوران جهانگیری رودبار حرف ندارد. احتمالا تا به حال در مسیر تهران به رشت و در رودبار، ساختمانی شبیه هواپیما را دیده‌اید. این هواپیما در واقع رستوران جهانگیری است. این رستوران پارکینگ نیز دارد و قسمت vip آن در طبقه 1- قرار دارد. این قسمت از رستوران دارای فضایی دنج‌تر و لوکس‌تر است. ناگفته نماند که پارک شهر و سفیدرود درست در پشت رستوران جهانگیری قرار دارند و پس از صرف غذا می‌توانید به این دو جاذبه‌ی رودبار سر بزنید.

رستوران سرچشمه

رستوران سرچشمه دارای سه شعبه است که دو تا از آن‌ها در رودبار و دیگری در رشت قرار دارد. چلو مرغ مخصوص و شامی رودباری این رستوران را امتحان کنید تا به کیفیت غذاهای این رستوران پی ببرید!

رستوران دوقلوها

کیفیت میرزا قاسمی، شامی و باقالی قاتق رستوران دوقلوهای رودبار حرف ندارد. این رستوران نیز در مسیر آزادراه قزوین به رشت قرار دارد. رستوران دوقلوها توسط دو برادر دوقلو ساخته شده و نام آن نیز از این دو برادر گرفته شده است. شما می‌توانید طعم یک غذای رودباری اصیل را در این رستوران بچشید. هنگام صرف غذا نیز صدای رودخانه را که از زیر پاهای‌تان می‌گذرد خواهید شنید. چراکه رستوران دوقلوها در مجاورت سفیدرود قرار دارد!

اقامت در رودبار

ییلاقات رودبار، روستاهای سرسبز و خوش آب‌وهوا، خیابان‌های شهر و جنگل‌های این منطقه همه و همه برای اقامت مسافران جا دارند.  برای اجاره روزانه خانه و ویلا در رودبار میتوانید از سایت اتاقک استفاده کنید. در سایت اتاقک تصاویر انواع اقامتگاه‌های رودبار را ببینید و قیمت و امکانات آن‌ها را با هم مقایسه کنید. سپس خانه‌ای متناسب با سلیقه و بودجه‌تان رزرو کنید و راحت و بی‌دردسر راهی رودبار شوید. سفرتان خوش!

3.5/5 - (17 امتیاز)

اتاقک

نازنین زارع

صنایع خوندم، چون قرار بود مهندس بشم. اما غرق شدن تو دنیای ادبیات باعث شد از کارخونه و خط تولید دل بِکنم و سر از نوشتن دربیارم. نوشتن از تجربیات سفر، گردش و اقامت از جذاب‌ترین کارهاییه که آدم می‌تونه انجام بده. مارگریت دوراس راست گفته که نوشتن هم‌ردیف آواز خوندنه. همونقدر موزونه و آدم رو غرق در رویای بی‌انتها می‌کنه!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. رستوران دوقلوها از همه نظر فاجعه اس. از نظر کیفیت غذا، از نظر رعایت بهداشت. بوی فاضلاب توالت رستوران داخل فضای رستوران می پیچه و از همه بدتر بی توجهی و برخورد بی ادبانه پرسنل . اگه خواستین پولتونو توی آشغالدون بریزید برید به این رستوران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *